Σύλβια Αντωνιάδη: Ο περιπλανώμενος τυχοδιώκτης της Ρεμέδιος Βάρο παραπέμπει στον εγκλεισμό και στην απομόνωση που βιώσαμε

Συνέντευξη με τη δημοσιογραφική ομάδα του @artviews

Η εικαστική γραφή της Σύλβιας Αντωνιάδη χαρακτηρίζεται από υπερρεαλιστική προσέγγιση της θεματολογίας της με έντονο το στοιχείο του σαρκασμού, τα φωτεινά χρώματα και την ζωηρή αφήγηση.

Η Σύλβια Αντωνιάδη

Η Αντωνιάδη έχει σπουδάσει Μόδα και Ιστορία του Κοστουμιού καθώς και κλασικό τραγούδι, που την εμπνέουν ιδιαίτερα στη ζωγραφική της. Λογοτεχνικά έργα και συγγραφείς, libretti όπερας και κινήματα τέχνης αποτελούν επίσης πηγές έμπνευσης της καταξιωμένης εικαστικού.

Εμείς στο Αrtviews μιλήσαμε μαζί της για τις πανδημίες ως πηγή έμπνευσης του καλλιτέχνη.

-Σύλβια, ποιο γνωστό έργο σύγχρονης τέχνης θα επέλεγες για να περιγράψεις την πρωτόγνωρη κατάσταση που ζούμε με την πανδημία του κορωνοιού;

-Στο μυαλό μου έρχεται ο πίνακας του 1957 της Ρεμέδιος Βάρο με τίτλο “Vagabond”.

Remedios Varo Vagabond 1957

Ο περιπλανώμενος τυχοδιώκτης, έχοντας διανύσει τον δρόμο της Ιστορίας μέσα σ’ έναν ιδιωτικό αυτοεγκλεισμό, συνεχίζει με αυτονομία την πορεία του. Όμως, είναι δεμένος με τις ανάγκες του φέροντας πάνω του τα σύμβολα μιας νοσταλγίας. Διακρίνουμε το πορτρέτο ενός αγαπημένου προσώπου δίπλα στα διαλεχτά του βιβλία. Τη γλάστρα όπου ανθίζει ένα ρόδο στην καρδιά πλάι σε μαγειρικά σκεύη. Σαν τον σύγχρονο άνθρωπο της εποχής μας ξεγελάει τον εαυτό του. Ενώ υποτίθεται πως είναι ανεξάρτητος μέσα στην ερμητική του χλαίνη φέρει ταυτόχρονα την τρυφερότητα ενός ροζ ρόδου στο στήθος. Αυτός ο άνθρωπος δεν είναι ελεύθερος, είναι μόνος. Πορεύεται με την θερμή ανάσα της γάτας στα πόδια του, ίσως σαν υποκατάστατο της παρουσίας μίας συντρόφου. Η μακάρια ζέστη της μήτρας που τον νάρκωνε βαθιά πριν γεννηθεί είναι η ασύνειδη επιθυμία της ψυχής.

Ο γνώστης, ο τεχνολογικά εξελιγμένος άνθρωπος σήμερα δεν είναι ευτυχισμένος και η αυτονομία που επιδεικνύει είναι ταυτόσημη με τη μοναξιά.

Θα φτάσει άραγε η ώρα που θα αναρωτηθεί γιατί απομονώθηκε ή η θλίψη θα τον κρατήσει υπνωτισμένο μέσα στις μηχανικές επαναλήψεις του ώσπου να αδρανήσει;

-Ποιο έργο δικό σας εκφράζει αυτή τη φάση της απομόνωσης και του φόβου που διανύουμε;

-Συναφές για μένα ψυχολογικά με αυτή την χρονική περίοδο είναι ένα αυτοπορτρέτο του 1999. Απεικονίζει μία αληθινή μου στιγμή. Βρίσκομαι στο υπόγειο του Βρετανικού Μουσείου και φιλώ στο στόμα μία αιγυπτιακή σαρκοφάγο. Με περιβάλλουν οι στίχοι από την Ηρωδιάδα του Μαλαρμέ: «Ω τελευταίο θέλγητρο, ναι, το ξέρω είμαι μόνη.»

Την ώρα εκείνη προσκυνώ και λατρεύω ένα λαξεμένο μάρμαρο, μία συμπαγή ύλη που δίνει υπόσταση στο άυλο. Η σύνδεσή μου με τη μορφή του ασάλευτου αιώνιου είναι η ελευθερία. Η συνείδηση αυτή είναι η αταραξία ως απάντηση στα φαινόμενα.

Σύλβια Αντωνιάδη, Self portrait, 1999
Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

Η πολυπρισματική αισθητική του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης Ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1906. Σε νεαρή ηλικία παρουσίασε τα πρώτα έργα του και...

Αντώνης Χατζηϊωάννου: Η ζωγραφική, ως τέχνη, ανήκει σε όλο τον κόσμο

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Πρόσφατα είχαμε την τύχη να επισκεφτούμε την φιλόξενη οικία της οικογένειας του γνωστού συλλέκτη Αντώνη Χατζηϊωάννου και να μιλήσουμε  για την...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this