Τα λαμπερά αισιόδοξα τελάρα της εικαστικού Ειρήνης Κανά ταξιδεύουν στα Χανιά

Γράφει στη Ζέτα Τζιώτη

Με πρωταγωνιστή το χρώμα, η καταξιωμένη εικαστικός, μαθήτρια του Π.Τέτση, Ειρήνη Κανά ταξιδεύει τα τελάρα της στα μαγικά Χανιά στην Αίθουσα Τέχνης  Β. Μυλωνογιάννη. Θάλασσα, βάρκες, φεγγαρόφωτο, κορίτσια, έργα αισιόδοξα, γεμάτα θετική ενέργεια αποκαλύπτουν το πάθος και την αφοσίωση της χαρισματικής ζωγράφου στην τέχνη.

Με το γνωστό ζωγραφικό της ιδίωμα και κυρίαρχο εκφραστικό της μέσο το χρώμα, ένα χρώμα πυκνό και λαμπερό, κατορθώνει να συναρπάσει και να ταξιδέψει το θεατή.

Πολλοί σημαντικοί ιστορικοί τέχνης έχουν ασχοληθεί με τη δουλειά της:

« Η Κανά κατορθώνει να πλάθει ατμοσφαιρικές καταστάσεις κι όχι απλά υποβλητικά τοπία. Καταστάσεις, που δρουν καταλυτικά επάνω μας σαν πομποί και δέκτες μεταφυσικών, διαχρονικών μηνυμάτων. Γιατί εδώ ακόμη και το απειροελάχιστο ή το φαινομενικά ασήμαντο προβάλλει με την αίγλη και το θάμπος του κοσμογονικού στοιχείου…» αναφέρει στην κριτική της προσέγγιση για το έργο της Κανά,  η ιστορικός τέχνης,  Ντόρα Ρογκάν μεταξύ άλλων.

 

«Μόνο η Κανά θα συνεχίσει το δρομολόγιο του Π. Τέτση;», αναρωτήθηκα μπροστά στην εκτεταμένη έκθεσή της στη Θεσσαλονίκη, ίσως την πιο «χρωματική» έκθεση που είδαμε στα τελευταία πολλά χρόνια, μετά την προηγούμενη της ίδιας στη «Σκουφά», που είχα μάλιστα προλογίσει, με σύσταση του ίδιου. Πίνακες φτιαγμένοι μόνο από χρώματα, πλούσια, έντονα, θρασύτατα, υλικό πηχτό και ανάγλυφο με  αισθητική έκφραση υψηλών ευαισθησιών και ικανοτήτων. Η Κανά ζωγραφίζει μέσα από χρωματικές αντιλήψεις των μορφών, σαν από διαίσθηση κι όχι με την όραση. Όλα μοιάζουν ρευστά και αυτονόητα κι όμως το αποτέλεσμα έχει σχεδιαστική πειθαρχία, έτσι ώστε οι γυναίκες της αναδύουν ημίγυμνες από τον χώρο τους σαν ιδιότυπες οδαλίσκες. Για κάποιον που θα μισοκλείσει τα μάτια και θα ανιχνεύσει τα περιγράμματα, υπάρχει αίσθηση ερωτικού οριενταλισμού σαν του Θ. Ράλλη ή του πρώιμου Ντελακρουά.” Αναφέρει ο τεχνοκριτικός-σημειολόγος, Χάρης Καμπουρίδης.

 

«Η Ειρήνη Κανά στα έργα της, ανεπαίσθητα «διαπλέκει» τα συνομιλούντα χρώματά της, κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να μετατρέπονται σε μουσικές δονήσεις κι επενεργούσες ακολουθίες. Τα χρώματά της μεταμορφώνονται σε ασθμαίνουσες υπόγειες εντάσεις και άτυπα στρωματογραφημένες συνηχήσεις κραδασμών, που συνεγείρουν, – σαν τα υφαιστειογενή μάγματα, – μνήμες και βιώματα, επιθυμίες και φευγαλέα ή άπιαστα όνειρα, πόθους κρυφούς κι ασυνόρευτες ονειροφαντασίες.

Χρώμα και τόπος, φύση και τρόπος, πινελιά και ύφος, ένταση και ύφεση, λυρισμός κι αδρότητα, χρονικότητα και ψυχολογική διάθεση, λειτουργούν στα έργα αυτά σαν τις  μουσικές «μετατροπίες», (διατονικές, χρωματικές κι εναρμόνιες)» αναφέρει στην κριτική της η ιστορικός τέχνης, τεχνοκριτικός και καθηγήτρια ΕΚΠΑ, Αθηνά Σχινά.

Ειρήνη Κανά -Sailing- 70×120- Λάδι σε καμβά και φύλλο χρυσού

Ο καθηγητής Πανεπιστημίου, συγγραφέας και κριτικός τέχνης, Μάνος Στεφανίδης επίσης έχει γράψει για την Ειρήνη Κανά και αναφέρει «Τι ζωγραφίζει κατά βάθος η Ειρήνη Κανά όταν πυρπολεί τους καμβάδες της με τέρες και όμπρες, με βερμιγιόν και όχρες, με θερμά πορτοκαλιά χρώματα και μπλε βιολέ, βαθιές συμφωνίες; Ζωγραφίζει κατά τη γνώμη μου τη μνήμη που χάνεται, τις ηδονικές, υγρές στιγμές που πέρασαν, τις ιδανικές εικόνες μιας εφηβικής ονειροφαντασίας.

Φιλοδοξία της ζωγράφου είναι να καταστήσει εικόνα κάθε μορφή έρωτα. Έρωτα για τη ζωή, για τους ανθρώπους, για τα πράγματα. Ίσως, για αυτό οι πίνακές της είναι τόσο αισθησιακοί, τόσο χυμώδεις με τις ανάγλυφες, παστόζικες πινελιές τους.»

 

Η γνωστή και καταξιωμένη στον χώρο της τέχνης ζωγράφος, συνεχίζει να μας εκπλήσσει με την αισιόδοξη εικόνα του κόσμου μας με την διαχρονική ζωγραφική της,  που χαρακτηρίζεται  από την ιδιαίτερη την αφθονία του υλικού και την χειρονομιακή πινελιά της .

Όσοι έχουν την τύχη να περάσουν από τα υπέροχα Χανιά, η πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση  ζωγραφικής της εγκαινιάζεται το Σάββατο στις  12 Μαρτίου.

 

Who is Who

Η Ειρήνη Κανά γεννήθηκε στα Χανιά και σπούδασε ζωγραφική με τον Π.Τέτση στην ΑΣΚΤ από όπου αποφοίτησε με άριστα το1990. Έχει πραγματοποιήσει 24 ατομικές εκθέσεις σε Ελλάδα, Γερμανία, Κύπρο και περισσότερες  από 200 ομαδικές, σε Ελλάδα, Κύπρο, Γερμανία, Βέλγιο, Ιταλία, Γαλλία, Αυστραλία και Κίνα .Διακρίθηκε στους πανελλήνιους διαγωνισμούς, του Εικαστικού Επιμελητηρίου το 1998 , της BOSCH  1993, και έλαβε το Βραβείο των Δέκα, Γραμμάτων και Τεχνών 2006. Ο Δήμος Αθηναίων της διοργάνωσε τιμητική έκθεση το 2003 στο Μελίνα (Πιλοποιείο).

Έργα της υπάρχουν στο Υπουργείο Πολιτισμού, στη Βουλή των Ελλήνων, στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο Μουσείο Γουλανδρή στην Αθήνα και Άνδρο , στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, στην Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης Μοσχανδρέου στο Μεσολόγγι, στο Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης, στο Μουσείο  Ύδρας ,στην Εθνική Τράπεζα και στην Eurobank, στον ΟΠΑΠ, στην ΑΓΕΤ  Ηρακλής, στην Interamerican και άλλες ιδιωτικές συλλογές  στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

www.irenekana.com

 

Info Έκθεσης

Η έκθεση θα εγκαινιαστεί το Σάββατο 12 Μαρτίου από τις 17.00 έως τις 22.00 και θα διαρκέσει έως το Σάββατο 2 Απριλίου 2022

Αίθουσα Τέχνης Β. Μυλωνογιάννη

Χ. Τρικούπη 14 Χανιά

τηλ: 28210 43777

Ώρες λειτουργίας : 11.00 – 13.00 και 17.00 – 21.00, εκτός Κυριακής

 

 

Share this
Tags
Zeta Tz
Zeta Tz
Η Ζέτα ασχολείται με τη μετάφραση, την αρθρογραφία και την αρχισυνταξία στο χώρο των ΜΜΕ του πολιτισμού. Έχει ασχοληθεί με την διοργάνωση εικαστικών εκθέσεων και εκδηλώσεων που αφορούν στην κοινωνική ευθύνη. Έχει λάβει τιμητική διάκριση από το Ίδρυμα Μπότση για δημοσιογραφική της δραστηριότητα στα θέματα πολιτισμού. Στο artviews.gr είναι υπεύθυνη της συντακτικής ομάδας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αυθεντικές όψεις της Μονμάρτης από τον Μορίς Ουτριλό

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης.  Ο Μορίς Ουτριλό / Maurice Utrillo γεννήθηκε το 1883 στην Μονμάρτρη του Παρισιού. Ήταν ο γιος της...

Γιάννης Μετζικώφ: Το βλέμμα είναι η δύναμη μιας άηχης γλώσσας. Κανένας άνθρωπος δεν γλίτωσε από το βλέμμα του έρωτα και της αγάπης.

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Με αφορμή τη νέα του έκθεση στην γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, το artviews συνάντησε τον...

Λορέττα Γαΐτη: Εάν δεν φροντίζεις το έργο ενός καλλιτέχνη είναι σαν να πεθαίνει για δεύτερη φορά

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Πριν από μερικές ημέρες οι πόρτες της Γκαλερί Σκουφά άνοιξαν στην καρδιά του Κολωνακίου για...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this