Τα βατράχια είχαν υπόσταση

Γράφει η Αντιγόνη Κατσαδήμα

 Στην παράσταση Βατράχια, διασκευή της Έφης Μπίρμπα σε συνεργασία με τον Άρη Σερβετάλη και τον μεταφραστή Κωνσταντίνο Μπλάθρα, ήταν ξεκάθαρη η πρόθεση από την πλευρά της σκηνοθεσίας να δημιουργήσει μια ποιητική ατμόσφαιρα με σημείο αναφοράς μια μεγάλη καρδιά επί σκηνής.

Εξαρχής καλυμμένη και φορτωμένη καρέκλες, η καρδιά προσιδίαζε με έναν αόρατο σκαντζόχοιρο, ένα είδος προς εξαφάνιση όπως ο άνθρωπος που ζει από και για την ποίηση. Στην πορεία της παράστασης, όταν το σκηνικό αποκαλύφτηκε, ενώ είχαμε γίνει συμμέτοχοι του μεγαλύτερου μέρους της διασκευής, δεν υπήρχαν αμφιβολίες ότι η καρδιά ήταν το μυστήριο και μυστικό συνάμα του κειμένου της παράστασης.

Με βάση τους διαλόγους που δημιούργησαν και τον κεντρικό άξονα του κειμένου, όπως πλαισιώθηκε από τη μουσική του Constantine Skourlis, οι θεατές ζήσαμε μια ιδιαίτερη εμπειρία, το νόημα της οποίας θα μπορούσε να συμπυκνωθεί στη φράση «Όποιος λύσει το πρόβλημα της υπόστασης, θα λύσει και το πρόβλημα της κοινωνίας». Αυτό σημείωσα στα σκοτεινά με το μολυβάκι μου και πιστεύω ότι είναι μια θέση διαλεκτικού προβληματισμού και προσανατολισμού που υποστηρίζουν η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης ως καλλιτέχνες και άνθρωποι γενικότερα, σε σχέση με τη στάση τους σε κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της ελληνικής κοινωνίας.

Πράγματι, τα Βατράχια διψούν για δίκαιο, ποίηση και κοινωνική συνείδηση. Όπως ο στόχος του Αριστοφάνη, στην αποτύπωση του ταξιδιού του Διονύσου στον Άδη με συνοδοιπόρο τον Ξανθία, δεν ήταν να δημιουργήσει πρότυπα αλλά να δείξει τα θέματα της κοινωνίας, ομοίως και η σύγχρονη διασκευή εστιάζει στο ίδιον του παραλόγου, στη σχολαστική από τη μία αποτύπωση του αμελητέου – της φασολάδας λόγου χάρη- και συνάμα στην παραγνώριση των σημαντικών αξιών και θέσεων για τη ζωή. Ο Αισχύλος συναντά τον Ευρυπίδη και η μεταξύ τους κόντρα ανασύρει χαρακτηριστικά του Έλληνα που θέλει να κερδίζει ενίοτε αντί να συνυπάρχει και να αλληλεπιδρά.

τα Βατράχια διψούν για δίκαιο, ποίηση και κοινωνική συνείδηση

Συνολικά, πρόκειται για μία πολύ καλή πρόταση με άρτιες ερμηνείες, μεταξύ των οποίων το δίδυμο του Ξανθία- Μιχάλη Σαράντη και του Διονύσου – Άρη Σερβετάλη ξεχώρισε για την ισορροπημένη συνεργασία και δοτικότητα επί σκηνής, εξασκημένοι αμφότεροι στο σωματικό θέατρο.

Δυστυχώς, βέβαια, παρόλο που ο φωτισμός ως αισθητική υπηρέτησε τον στόχο της παράστασης, επί της ουσίας στα πρακτικά θέματα δεν βοήθησε ώστε να αναδειχτούν οι εκφραστικές πόζες τόσο των δύο ηθοποιών αλλά και του υπόλοιπου θιάσου. Όμως, η πρόταση είναι συνεπής στο ραντεβού της με το παρελθόν και δι’ αυτής προκύπτει ένα θετικό πρόσημο για το μέλλον.

Παρατηρώντας περισσότερο το κείμενο, ίσως βοηθούσε μια συμπύκνωση σε κάποια σημεία, αλλά γενικά είναι μια παράσταση που αξίζει να δει κανείς για την ποιητικότητά της. Μεταξύ αυτών των ποιητικών εικόνων, ο Σερβετάλης Διόνυσος επάνω στην καρδιά μοιάζει με μικρό πρίγκιπα βάτραχο σε έναν πλανήτη με τον οποίο ξαφνικά φαίνεται πως υπάρχει θέμα συνεννόησης.

Συντελεστές

Μετάφραση: Κωνσταντίνος Μπλάθρας

Σκηνοθεσία – Σκηνογραφία: Έφη Μπίρμπα

Διασκευή: Έφη Μπίρμπα, Άρης Σερβετάλης, Κωνσταντίνος Μπλάθρας

Μουσική: Constantine Skourlis

Σχεδιασμός φωτισμών: Γιώργος Καρβέλας

Κοστούμια: Έφη Μπίρμπα, Βασιλεία Ροζάνα

Επιμέλεια κίνησης: Μιχάλης Θεοφάνους

Βοηθός σκηνοθέτιδας-καλλιτεχνική συνεργάτις: Δάφνη Αντωνιάδου

Βοηθός σκηνογράφου-καλλιτεχνική συνεργάτις: Βάσια Λύρη

Βοηθός ενδυματολόγων-καλλιτεχνικός συνεργάτης: Αλέξανδρος Γαρνάβος

Σύμβουλος ήχου: Νικόλας Καζάζης

Φωτογραφίες: Karol Jarek

Κινηματογράφιση: Makeyourownfilms

Γραφείο Τύπου – Επικοινωνία: Μαρία Τσολάκη

Social Media-Διαφήμιση: Renegade Media / Βασίλης Ζαρκαδούλας

Παραγωγή: Χώρος Τέχνης

 

 

Διόνυσος: Άρης Σερβετάλης

Ξανθίας: Μιχάλης Σαράντης

Ηρακλής-Ευριπίδης: Έκτορ Λιάτσος

Αιακός-Αισχύλος: Αργύρης Ξάφης

Χάρων: Μιχάλης Θεοφάνους

Βατράχια: Ηλέκτρα Νικολούζου, Μαίρη Μηνά, Αλεξάνδρα Καζάζου, Νάνσυ Μπούκλη, Κυριάκος Σαλής, Αργύρης Ξάφης, Έκτορ Λιάτσος

Μύστες: Ηλέκτρα Νικολούζου, Μαίρη Μηνά, Αλεξάνδρα Καζάζου, Νάνσυ Μπούκλη, Κυριάκος Σαλής, Αργύρης Ξάφης, Έκτορ Λιάτσος

Κορυφαία Μυστών: Αλεξάνδρα Καζάζου

Πλαθάνες Ι, ΙΙ, ΙΙΙ, VI: Ηλέκτρα Νικολούζου, Μαίρη Μηνά, Αλεξάνδρα Καζάζου, Νάνσυ Μπούκλη

Πλαθάνη ΙΙ: Μαίρη Μηνά

Μπράβοι Αιακού: Έκτορ Λιάτσος, Μιχάλης Θεοφάνους, Κυριάκος Σαλής

Αγγελιοφόρος: Ηλέκτρα Νικολούζου

Κλυταιμνήστρα: Μαίρη Μηνά

 

Σταθμοί Περιοδείας:

Κυριακή 20/8 | Θέατρο Δελφών “Φρύνιχος” – Δελφοί, Φωκίδα

Παρασκευή 25/8 & Σάββατο 26/8 | Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων – Καβάλα

Κυριακή 27/8 | Υπαίθριο θέατρο ΕΗΜ – Φρόντζου – Γιάννενα, Ιωάννινα

Δευτέρα 28/8 | Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Κοζάνης – Κοζάνη

Πέμπτη 31/8 | Ωδείο Ηρώδου Αττικού  – Αθήνα

Δευτέρα 11/9 & Τρίτη 12/9 | Θέατρο Δάσους – Θεσσαλονίκη

 

 

Share this
Tags
ArtViews Team
ArtViews Team
Σκοπός της ομάδας μας είναι η προβολή κάθε θετικής προσπάθειας που αναδεικνύει τον πολιτισμό, η ενθάρρυνση των δημιουργών και η επικοινωνία της δουλειάς των καλλιτεχνών σε διεθνές επίπεδο. Ακολουθήστε μας στο facebook και στο instagram.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Greek Brand New: Η ελληνική δημιουργία επανασυστήνεται στο Εκθεσιακό Κέντρο Περιστερίου

Δέκα χρόνια συμπληρώνει ο θεσμός Greek Brand New και τα γιορτάζει με μια μεγάλη, επετειακή έκθεση από την Παρασκευή 10 έως την Κυριακή 12...

Sebastian Delen: Επέτειος δέκα ετών για την Villa Αφαία στην Αίγινα

Συνέντευξη- Ρεπορτάζ: Ζέτα Τζιώτη Η πρόσφατη επίσκεψή μας στο ρομαντικό νησί της Αίγινας, και πιο συγκεκριμένα, στη Βίλλα Αφαία του Σεμπαστιάν Ντελέν (Sebastian Delen) συνδύασε...

Αυθεντικές όψεις της Μονμάρτης από τον Μορίς Ουτριλό

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης.  Ο Μορίς Ουτριλό / Maurice Utrillo γεννήθηκε το 1883 στην Μονμάρτρη του Παρισιού. Ήταν ο γιος της...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this