Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη
Έχοντας τη φύση ως οδηγό της, στις διαφορετικές φάσεις και τις δημιουργικές εναλλαγές της, η ζωγράφος και χαράκτρια Τάνια Δρογώση, μας καλεί σε μια συναρπαστική εικαστική αφήγηση, μια γοητευτική περιήγηση μέσα από τη νέα της ατομική έκθεση με τίτλο «Περιπλάνηση…», που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Αργώ την Πέμπτη 1η Φεβρουαρίου.
Η δημιουργός παρουσιάζει μια σειρά νέων έργων ζωγραφικής και χαρακτικής που δημιούργησε τα τελευταία χρόνια, στα οποία αφουγκράζεται τους κραδασμούς της φύσης, τους ψιθύρους, τα μηνύματα που στέλνει, τα οποία αποκωδικοποιεί στη συνέχεια με έναν εντελώς προσωπικό τρόπο, που μας μεταφέρει σε μια νέα γη, γεμάτη εσωτερική διαύγεια και καθαρότητα. Λίγο πριν τα εγκαίνια της έκθεσης η Αξία συνάντησε τη ζωγράφο και είχε μια συζήτηση μαζί της για τη νέα της δουλειά και όχι μόνο:
«Η συγκεκριμένη σειρά των ζωγραφικών και χαρακτικών έργων είναι δουλειά των τελευταίων τριών ετών. Μπορώ να πω ότι είναι η συνέχεια της προηγούμενης. Είναι η αέναη αναζήτηση κι εξερεύνηση των δικών μου τόπων και διαδρομών με αφορμή τη φύση που είναι ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης.»
-Γιατί επιλέξατε τον τίτλο «Περιπλάνηση» για αυτή την έκθεση;
-Η διάθεσή μου δεν είναι να αποδώσω την ομορφιά της φύσης, να κάνω μια απλή καταγραφή του τοπίου. Είναι να περιπλανηθώ και να παρασύρω τον θεατή σε δρόμους και μονοπάτια υπαρκτά και μη, να περπατήσουμε μαζί σε ξερόχορτα, πέτρες και ξερόκλαδα, να μυρίσουμε το βρεγμένο χώμα, να αντικρίσουμε έναν φωτεινό κι αισιόδοξο ορίζοντα, να αισθανθούμε τη δύναμη της φθοράς και της αναγέννησης.
-Πιστεύετε ότι η περιπλάνηση ως έννοια είναι μια δημιουργική διαδικασία παρατήρησης απαραίτητη στη δουλειά σας;
-Πιστεύω ότι η περιπλάνηση είναι δημιουργική διαδικασία τόσο σε συνειδητό όσο και σε ασυνείδητο επίπεδο. Είναι η ανάγκη και η προσπάθεια κάθε ζωντανής ύπαρξης να ανακαλύψει τον εαυτό του, να χαράξει τις προσωπικές του διαδρομές, να κάνει το δικό του ταξίδι. Είναι η ίδια η ζωή!
-Ποια είναι η σχέση σας με τη φύση, τόσο ως άνθρωπος, όσο και ως καλλιτέχνης;
-Η φύση είναι ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης κι ενέργειας! Τα χρώματα, οι ήχοι, οι μυρωδιές της με ταξιδεύουν και με οδηγούν να περιπλανηθώ με το νου και τη ψυχή μου, στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον.
-Στα έργα σας εστιάζετε περισσότερο στη φθινοπωρινή, όχι στην οργιώδη και γεμάτη βλάστηση, καλοκαιρινή ή ανοιξιάτικη φύση. Σας ενδιαφέρει περισσότερο και γιατί;
-Η φύση με τα φθινοπωρινά της χρώματα έχει μια μελαγχολία, μια νοσταλγική νότα κι έντονο ρομαντισμό! Για μένα το φθινόπωρο είναι εποχή ξεκινήματος. Σηματοδοτεί μια καινούργια αρχή! Επομένως είναι μια αισιόδοξη και γεμάτη όνειρα και στόχους εποχή. Διάβασα κάπου και μου άρεσε πολύ κάτι που έχει γράψει η αμερικανίδα συγγραφέας Delia Owens:«Τα φύλλα του φθινοπώρου δεν πέφτουν, πετούν, παίρνουν το χρόνο τους και περιπλανιούνται σ’ αυτή τη μοναδική τους ευκαιρία να πετάξουν ψηλά.»
-Σας συγκινεί η φθορά της φύσης;
-Με συγκινεί και με εμπνέει. Είναι μέρος του κύκλου της ζωής. Συγκινησιακός παράγοντας που υπάρχει από τότε που υπάρχει ο άνθρωπος.
-Τα χρώματα που υπερισχύουν στους πίνακες σας, τα γαιώδη, είναι τα αγαπημένα σας;
-Προφανώς τα γαιώδη χρώματα είναι τα αγαπημένα μου και φαίνεται στο σύνολο της δουλειάς μου.
-Πιστεύετε ότι ο καλλιτέχνης πρέπει να εξελίσσεται και να προσεγγίζει διαφορετικά θέματα; Η προηγούμενη δουλειά σας ήταν για παράδειγμα ανθρωποκεντρική.
-Η απάντηση βρίσκεται ήδη στον τίτλο της έκθεσης. Ο καλλιτέχνης περιπλανιέται μέσα στην τέχνη του χωρίς πολλές φορές να γνωρίζει που θα οδηγηθεί.
Κάθε φορά που ξεκινάω ένα έργο αρχίζει ένα περιπετειώδες ταξίδι!
-Ζείτε στη φύση, ή στην πόλη;
-Ζούσα στο κέντρο της Αθήνας όπου γεννήθηκα και μεγάλωσα. Εδώ και αρκετά χρόνια ζω σε προάστιο όπου έχω τη δυνατότητα να βλέπω δέντρα από το παράθυρο μου, να ακούω τον κελάηδισμα των πουλιών, να μυρίζω το χώμα μετά τη βροχή, όπως και το μεθυστικά αρώματα της άνοιξης.
-Η ζωγραφική είναι για σας μια καθημερινή διαδικασία;
-Η ζωγραφική είναι σαφώς καθημερινή διαδικασία είναι εσωτερική αναγκαιότητα είναι μέρος της ύπαρξης μου.
-Παράλληλα με τη ζωγραφική, παρουσιάζετε και μια σειρά έργων χαρακτικής. Ποιες είναι οι χαρές που σας προσφέρει αυτή η τέχνη;
-Τα τελευταία έξι χρόνια αποφάσισα να ασχοληθώ με τη χαρακτική την οποία θαύμαζα και παρακολουθούσα. Από τις παλιές γκραβούρες, τα χαρακτικά του Ντύρερ, Βαν Ντάικ, Γκόγια, Ρέμπραντ έως την εμφάνιση της χαρακτικής στην Ελλάδα από τα μέσα του 19ου αιώνα και την ανάπτυξή της από τον Γ. Κεφαλληνό και αργότερα από τους μαθητές του, όπως τη Βάσω Κατράκη και τον Τάσσο, που άφησαν σημαντικό έργο συνδεδεμένο με ιστορικά γεγονότα του τόπου μας.
Το δαιμόνιο της δημιουργίας και η ανάγκη για συνεχή πειραματισμό, μ’ έκαναν να θέλω να διερευνήσω και άλλους τρόπους έκφρασης, θέλοντας να δω τα ζωγραφικά μου έργα να μεταμορφώνονται σε χαρακτικά. Είδα να δημιουργείται ξαφνικά ένας άλλος κόσμος, άλλα σχήματα, άλλη αίσθηση, άλλα έργα!
Η χαρακτική δίνει στον καλλιτέχνη τη χαρά της διαδικασίας και της προσπάθειας, μέσω των διαφόρων σταδίων που απαιτούνται, να φτάσει ο δημιουργός όσο πιο κοντά στην αρχική του σκέψη.
Κάθε φορά που ξεκινάω ένα έργο αρχίζει ένα περιπετειώδες ταξίδι!
-Συμμερίζεστε την άποψη που λέει ότι το έργο τέχνης είναι μια διαχρονική επένδυση;
-Διαχρονική είναι η αξία της τέχνης. Ο Όσκαρ Ουάϊλντ είπε κάποτε: “Ζούμε σε μια εποχή που οι άνθρωποι γνωρίζουν την τιμή των πάντων και την αξία του τίποτα”.
Λουίζα Καραπιδάκη: Σχεδιαστική επιδεξιότητα, εξαιρετικά δομημένη τέχνη
Η ιστορικός τέχνης Λουίζα Καραπιδάκη, γράφει για την έκθεση της Τάνιας Δρογώση:
«Με τον μονολεκτικό τίτλο Περιπλάνηση, η έκθεση της Τάνιας Δρογώση περικλείει ολάκερα σύμπαντα από τον κύκλο ζωής του φυσικού κόσμου, ενώ συνειρμικά η καλλιτέχνις υπαινίσσεται τις αέναες περιπλανήσεις στον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου και την επίπονη πορεία με τις συνεχείς συναισθηματικές μεταπτώσεις. Η Δρογώση διατυπώνει ζωγραφικά ή με διάφορες τεχνικές της χαρακτικής τις μορφικές εναλλαγές στη φύση, τις φάσεις από την άνθηση στον μαρασμό, από τη φθορά στην αναγέννηση, και ενίοτε τη συνύπαρξη των αντιφατικών καταστάσεων, της αλλοίωσης και της ανάπλασης.
Μέσα από τις φανταστικές αλλά ρεαλιστικής χροιάς συνθέσεις της ξεπροβάλλει μια συναρπαστική εικαστική αφήγηση με την απαράμιλλη γοητεία και τις χρωματικές διαβαθμίσεις του φυσικού τοπίου, τις μυρωδιές του στεριανού ανέμου, τις υφές των ξερόκλαδων και των αποσαθρωμένων δέντρων, τη συνύπαρξη χλωρού-ξηρού και τις διαδρομές του ζωογόνου και ελπιδοφόρου φωτός πάνω στη γη. Οι εικόνες της δεν είναι ωραιοποιημένες ειδυλλιακές τοπιογραφίες αλλά παραστάσεις αντικειμενικής πραγματικότητας, φιλοτεχνημένες νατουραλιστικά με εκφραστική διάθεση και περισσή ευαισθησία. Αποφεύγει τις εξωραΐσεις. Άλλωστε, όπως έλεγε και ο γλύπτης Αύγουστος Ροντέν: «Δεν διορθώνω τη φύση· απεναντίας, την αφήνω να με οδηγεί αυτή».
Η εικαστικός αποδίδει με το χαρακτηριστικό προσωπικό της ιδίωμα άλλοτε λεπτομερειακά και άλλοτε περιγραφικά, με όγκους και χρώματα, τόσο το φυσικό κάλλος όσο και τις ανεπιτήδευτες αλλοιώσεις της υπαίθρου. Στο έργο της εναλλάσσονται δροσερά φυλλώματα, τρυφερά αγριόχορτα, πλούσιες βλαστήσεις, ανθοφόρα φυτά, καρποφόροι κλάδοι, αιωνόβιες συστάδες δέντρων μαζί με καταπατημένες περιοχές, κομμένους κλώνους, σάπια χόρτα και αποσυνθεμένα στοιχεία, ανάμεσα στα χώματα, τις λάσπες, τις πέτρες, τα ποτάμια.
Οι τονικές διαβαθμίσεις στις χρωματικότητες των γήινων αποχρώσεων της ζωγραφικής της παλέτας μετατρέπονται σε σέπιες και ασπρόμαυρες επιφάνειες στα χαρακτικά της. Τεχνικές της χαλκογραφίας, όπως sugar-lift (μελάνι-ζάχαρη), οξυγραφίες, ακουατίντες, αναδεικνύουν τους ξυλώδεις κορμούς, τις πετρώδεις επιφάνειες, τις αιθέριες πόες και τις έντονες αντιθέσεις φωτεινών και σκιερών χώρων, και τα τοπία της μετατρέπονται σε μυστηριακές ανεξερεύνητες υπαίθριες εκτάσεις.
Η Δρογώση γνωρίζει καλά τους νόμους της ορατότητας, τους ακολουθεί πιστά, και η σχεδιαστική της επιδεξιότητα την οδηγεί σε μια εξαιρετικά δομημένη τέχνη. Η απεικόνιση του φυσικού περιβάλλοντος στα έργα της εκτός από σαγηνευτική είναι ταυτόχρονα γαλήνια και ταραχώδης, ενώ παραπέμπει εννοιολογικά στη συναισθηματική χαρμολύπη, τη μελαγχολία σε συνδυασμό με τη χαρμονή, και συμβολίζει τις εν γένει ανθρώπινες υπαρξιακές αγωνίες.»
Who is Who
Η Τάνια Δρογώση γεννήθηκε στην Αθήνα. Παρακολούθησε μαθήματα ελεύθερου σχεδίου και ζωγραφικής στο Εργαστήριο της Ειρήνης Κουτρίδου και της εικαστικού Ράνιας Καπελιάρη, μαθήματα χαρακτικής στο «ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ» με δασκάλους τη Δήμητρα Σιατερλή και τον Pino Padolfini. Είναι μέλος στο «Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος» και στην «Ένωση Ελλήνων Χαρακτών». Έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε τρείς ατομικές εκθέσεις κι έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ζει κι εργάζεται στην Αθήνα.
Ατομικές εκθέσεις
2019- Immaginaria gallery-«L’ Oscurita dell’ atimo vissuto» Φλωρεντία-επιμ. Paola Facchina
2018- Περί Τεχνών Καρτέρη-«Ατάκτως ερριμμένα»- επιμ. Αθηνά Σχινά
2016-Χώρος Τέχνης ΈΝΑ-«CORPUS» επιμ. Γ. Σταθόπουλος
Info Έκθεσης
Τάνια Δρογώση: «Περιπλάνηση…»Ζωγραφική-Χαρακτική
Εγκαίνια έκθεσης: Πέμπτη 1 Φεβρουαρίου 2024, 19:30-22:30
Διάρκεια έκθεσης
Πέμπτη 1 έως Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2024
Επισκέψεις
Τρίτη – Παρασκευή: 10:00-14:00 & 17:00-20:00
Σάββατο: 11:00-15:00)
Γκαλερί Αργώ
Νεοφύτου Δούκα 5, 10674, Κολωνάκι
210 7249.333 FAX 210 7249.777
www.argo-gallery.gr