Ο Τέρρυ Σταματάρης είναι ένας πολυπράγμων λάτρης της τέχνης που ζει ανάμεσα στην Αθήνα και στο Λονδίνο. Έχοντας εμπειρίες και προσλαμβάνουσες από τα ταξίδια και τις γνωριμίες του ανά τον κόσμο, έχει την ευκαιρία να θαυμάζει και να επιλέγει αξιόλογα έργα τέχνης για τους πελάτες του αλλά και για την συλλογή του, καθώς και την οξυδέρκεια να εντοπίζει επενδυτικές ευκαιρίες.
Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη
Έχοντας εμπειρία ετών από δημοπρασίες μεγάλων οίκων του εξωτερικού, αντικέρ και σχεδιαστής κοσμημάτων, του ζητήσαμε να μας μιλήσει για την εμπορευσιμότητα των ελλήνων καλλιτεχνών στο εξωτερικό.
Λάτρης της καλής ζωής αλλά συνάμα συγκροτημένος και δημιουργικός διοχέτευσε μέρος της ενέργειάς του παράλληλα με τις άλλες του δραστηριότητες στον σχεδιασμό κοσμημάτων εξασφαλίζοντας συνεργασίες με μεγάλους οίκους στο εξωτερικό.
Συναντήσαμε τον Τέρρυ Σταματάρη στο χώρο του, στο κέντρο της Αθήνας στη Βασ. Σοφίας κοντά, για να μιλήσουμε για την τέχνη γενικότερα, καθώς και για την παράλληλη δραστηριότητά του, τον σχεδιασμό κοσμημάτων την τελευταία 15ετία στην οποία έχει πιστούς θαυμαστές.
-Ασχολείστε με την τέχνη πολλά χρόνια. Είστε συλλέκτης, αντικέρ, σύμβουλός τέχνης, διακοσμητής, σχεδιαστής κοσμημάτων. Μιλήστε μας για το πώς ξεκινήσατε να ασχολείστε με την τέχνη και τι σημαίνει «η τέχνη» για σας?
-Τέχνη για μένα είναι η αναζήτηση του ωραίου σε οτιδήποτε είναι αυτό. Απαιτεί μεράκι και αγάπη για αυτό που κάνει κάποιος, είτε αυτό είναι ζωγραφική, είτε γλυπτική, είτε ο σχεδιασμός ενός κοσμήματος.
Ξεκίνησα από παιδί σαν χόμπι να ασχολούμαι με την τέχνη και σιγά σιγά άρχισα να μπαίνω στο πνεύμα και να μαθαίνω το εμπόριο. Θαύμαζα τους ωραίους πίνακες στο σπίτι της οικογένειας μου, στα σπίτια των φίλων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Με το πέρασμα των χρόνων απέκτησα εμπειρία σε αυτό. Συμμετείχα σε δημοπρασίες και αγόραζα έργα είτε για μένα, είτε συμβούλευα άλλους να τα αποκτήσουν.
-Πιστεύετε ότι υπάρχουν επενδυτικές ευκαιρίες στα έργα τέχνης? Δηλαδή στις μέρες μας κάποιος θα μπορούσε να κερδίσει χρήματα μεταπουλώντας αργότερα κάποιο έργο?
-Χωρίς καμία αμφιβολία αυτό συμβαίνει. Δηλαδή πολλοί χρησιμοποιούν την τέχνη ως επένδυση ακόμα και στις μέρες μας. Τίποτε δεν εμποδίζει ο αγοραστής ενός έργου πέρα από συλλέκτης, να είναι και έμπορος.
-Πώς βλέπουν τους Έλληνες καλλιτέχνες στο εξωτερικό? Έχουν εμπορευσιμότητα? Πιστεύετε ότι βελτιωθεί η κατάσταση στο χώρο της αγοράς της τέχνης?
-Διαπιστώνω ότι οι ξένοι φιλότεχνοι ή επενδυτές δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα την ελληνική τέχνη. Θα μπορούσα να σας αναφέρω σαν παράδειγμα ότι δύο φορές το χρόνο στον οίκο Bonham’s γίνονται εκθέσεις με ελληνικά έργα και μόνο ελληνικό κοινό είναι αυτό που ενδιαφέρεται.
Γενικά είμαι αισιόδοξος άνθρωπος και πιστεύω ότι όσοι τοποθετηθούν σε έργα τέχνης , στο μέλλον θα βγουν κερδισμένοι.
-Πως ξεκινήσατε να σχεδιάζετε και να φτιάχνετε κοσμήματα?
-Κάποια στιγμή αισθάνθηκα ότι είχα την ανάγκη να δημιουργήσω εγώ ο ίδιος. Ξεκίνησα λοιπόν στην Γενεύη μαθήματα στον οίκο Sotheby’s και εργάστηκα αρκετό καιρό πάνω σ΄ αυτό μέχρι που αποφάσισα να ξεκινήσω να παρουσιάζω τα δικά μου κοσμήματά.
-Τι υλικά χρησιμοποιείτε? Τα φέρνετε από το εξωτερικό
-Χρησιμοποιώ πολύτιμες και ημιπολύτιμες πέτρες και γυρνώ τον κόσμο να βρω ο, τι ξεχωριστό μπορώ για να προσφέρω σ ‘αυτούς που επιλέγουν τα κοσμήματά μου κάτι διαφορετικό.
-Με ποιους μεγάλους οίκους έχετε συνεργαστεί? Έχετε αρνηθεί συνεργασίες ?
-Πολλοί ξένοι οίκοι έχουν ζητήσει να συνεργαστώ μαζί τους. Σε κάποιους απήντησα καταφατικά και σε κάποιους όχι. Έχω συνεργαστεί με εξαιρετική επιτυχία με τους Christie’s, τους Sotheby’s , τους Bohemians και κάποιους ακόμα ανά τον κόσμο. Έχω αρνηθεί και κάποιες συνεργασίες κυρίως για διαδικαστικούς λόγους.
-Είναι γεγονός ότι τα κοσμήματά σας είναι ξεχωριστά και αναγνωρίσιμα. Βάζετε υπογραφή στα κοσμήματά σας?
-Είναι γεγονός ότι μου έχει ζητηθεί να υπογράφω τις δημιουργίες μου αλλά έχω αρνηθεί. Κάποιοι βάζουν στα έργα του πιο μεγάλη υπογραφή από το μέγεθος του έργου. Εμένα δεν μου αρέσει αυτό.
Προτιμώ να αντιλαμβάνονται ότι είναι δικό μου από το σχέδιο, από την δουλειά στα δεσίματα, από τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί. Έχω δουλέψει πολλές ώρες για να μπορέσω να δέσω πέτρες μεταξύ τους χωρίς να υπάρχει μέταλλο. Αυτή τη δουλειά θα ήθελα να την αντιλαμβάνεται αυτός που τα επιλέγει.
Έχουμε παρατηρήσει ότι έχετε κοσμήματα από ακριβά υλικά κι όμως τα έχετε σε καλές τιμές. Γιατί συμβαίνει αυτό?
Από παιδί, από τον τρόπο που μεγάλωσα έχω μάθει να εκτιμώ την ποιότητα. Έτσι και στη δουλειά μου δίνω βαρύτητα στην ποιότητα με ασυνήθιστα σχέδια και αυτό μου δίνει μεγαλύτερη ικανοποίηση. Μ αρέσει να εκτιμάται το προϊόν που έχω δημιουργήσει και να είναι και προσιτό στην τιμή.
-Θυμάστε πότε οργανώσατε την πρώτη έκθεση με τα κοσμήματά σας? Θυμάστε κάποιο περιστατικό που θα άξιζε να αναφέρουμε?
-Έχω φτιάξει κοσμήματα για πολλούς διάσημους όπως επί παραδείγματι για την η Ζιζέλ κ η χαρά που έπαιρνα απ’ όλους ήταν ανυπέρβλητη. Έρχονταν στις εκθέσεις μου και αυτό με έκανε να συνεχίσω.
Το 2002 διοργάνωσα με δική μου πρωτοβουλία στην γκαλερί Αδάμ έκθεση με τα κοσμήματά μου. Ήμουν ο πρώτος στην Ελλάδα που έκανα κάτι τέτοιο με κοσμήματα.
Τότε θυμάμαι ένα περιστατικό που αξίζει να το αναφέρουμε γιατί σηματοδότησε μια φιλία.
Είχε επισκεφτεί την έκθεση μια νέα κοπέλα, πολύ συμπαθητική μια-δυο φορές. Ερχόταν και κοιτούσε το ίδιο κόσμημα. «Μου αρέσει, μου είπε, αλλά είναι ακριβό». Ήταν πολύ σικ κορίτσι από τότε. « Παρ το, της είπα και γω και με πληρώνεις όταν έχεις» η κοπέλα αρνήθηκε στην αρχή αλλά την έπεισα λέγοντας της ότι της πάει πολύ. Τις επόμενες μέρες ερχόταν με φίλες της από το γραφείο και αγόρασαν οι περισσότερες.
Τώρα είναι στέλεχος σε μεγάλη τράπεζα και είναι και πολύ φίλη εκτός από πιστή και αγαπητή πελάτισσα.
-Διοργανώνετε εκθέσεις σας, κυρίως στο εξωτερικό, στο Λονδίνο, στο Παρίσι. Που έχετε εκθέσει ως σήμερα και ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας?
Όντως! Έχω τακτικούς πελάτες σε Λονδίνο, Γενεύη, Παρίσι, Κύπρος, Οξφόρδη. Τα επόμενα σχέδια μου είναι η χριστουγεννιάτικη έκθεση στο Λονδίνο και στην Κύπρο.
Η συνέντευξη έχει δημοσιευτει στην εφημερίδα axianews (2017)