Site icon Artviews

The Art | Artists Diaries| Ιορδάνης Καλημεράκης: “Μετά από κάθε κρίση υπάρχουν σπουδαία έργα σε όλες τις μορφές τέχνης”

Ιορδάνης Καλημεράκης

Γράφει η Λιάνα Ζωζά

Η τέχνη, όπως ομόφωνα δέχονται οι άνθρωποι της, είναι αυτή που πλήττεται πρώτη και ανακάμπτει τελευταία σε περιόδους κρίσης. Πόσο μάλλον μέσα από μία μεγάλη κοινωνική και οικονομική κρίση που αναμένεται, μετά από μία παγκόσμια πανδημία με άγνωστη ημερομηνία λήξης.

Στην ενότητα “The Art | Artists Diaries” που γράφει και επιμελείται η Λιάνα Ζωζά, φιλοξενούνται συνεντεύξεις από Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες (εικαστικούς, μουσικούς, χορευτές, ηθοποιούς, κλπ), γκαλερίστες, επιμελητές και γενικότερα ανθρώπων που κινούνται στο χώρο της τέχνης και θα λειτουργούν σχολιαστικά, μέσα από τις ίδιες ερωτήσεις και ανάλογα με τις εξελίξεις, στην όλη ιδιαιτερότητα της κατάστασης που αφορά την τέχνη.

-Η τέχνη στα χρόνια της πανδημίας. Με ποιό τρόπο επηρεάζεται η τέχνη;

-Η περίοδος της καραντίνας για έναν καλλιτέχνη πιστεύω δεν είχε μεγάλη διαφορά από την καθημερινότητα του, μιας και ο καλλιτέχνης είναι ένα μοναχικό επάγγελμα και χρειάζεσαι ώρες απομόνωσης για να δημιουργήσει. Επίσης, ήταν κάτι πρωτόγνωρο όλο αυτό που συνέβη με την πανδημία και λειτούργησε θετικά προς τους καλλιτέχνες για να εμπνευστούν και να ασχοληθούν με καινούργιες ιδέες.

-Τέχνη | Καλλιτέχνες | Χώροι Τέχνης. Ποιά θα είναι η επόμενη ημέρα;

-Μιας και εργαζόμουν στο χώρο τέχνης, όχι μόνο ως καλλιτέχνης, αλλά και σε γκαλερί, μπορώ να πω ότι έχουν αλλάξει τα δεδομένα που ξέραμε τόσο καιρό. Οι συναθροίσεις πλέον είναι δύσκολες σε εγκαίνια και εκδηλώσεις που μπορεί να πραγματοποιεί μια γκαλερί κατά τη λειτουργία της.

Στα εγκαίνια δεν υπάρχει μόνο η επαφή του καλλιτέχνη με το κοινό, αλλά η ανταλλαγή ιδεών από τον έναν στον άλλον και δυστυχώς η φυσική υπόσταση έχει καλυφθεί από τη χρήση του Διαδικτύου για την ασφάλεια του κόσμου.

Οι περισσότεροι που είναι στο χώρο της τέχνης, όλο αυτό το διάστημα ασχολήθηκαν με τη παρουσίαση τους στο διαδίκτυο. Πιστεύω πως δεν θα καταφέρει όμως να είναι το ίδιο με το να περιφέρεσαι σε ένα χώρο τέχνης και να βλέπεις ένα έργο από κοντά, άλλα και την ενέργεια που λαμβάνεις σε σχέση με μια εικόνα που θα δεις στο διαδίκτυο.

-Η αγορά της τέχνης θα επηρεασθεί; Πόσο και πως;

-Έχει επηρεασθεί σε μεγάλο βαθμό μιας και η αγορά τέχνης είναι μια πολυτέλεια στη καθημερινότητα μας και όχι μια φυσική ανάγκη. Ο κόσμος θα κοιτάξει να αγοράσει τα απαραίτητα για την επιβίωσή του μιας και το τι θα ακολουθήσει είναι άγνωστο. Λίγοι θα είναι αυτοί που θα επενδύσουν σε ένα έργο τέχνης αυτή τη περίοδο.

-Τέχνη | Τεχνολογία. Ποιός θα είναι ο ρόλος της τεχνολογίας στην επικοινωνία, αλλά και στην αγορά της τέχνης;

-Η τεχνολογία μπορεί να κρατήσει το κοινό σε επαφή με τη τέχνη. Όλοι μας ακολουθούμε καλλιτέχνες που θαυμάζουμε χωρίς να τους γνωρίζουμε και παρακολουθούμε τη δουλειά τους μέσω των κοινωνικών δικτύων. Αλλά, στο θέμα της αγοράς δεν πιστεύω ότι μπορεί να βοηθήσει στον ίδιο βαθμό. Είναι απλά ένα οφθαλμόλουτρο για να περάσει η ώρα μας κάπως πιο ευχάριστα.

-Τέχνη | Κοινωνική Απόσταση. Πως μπορεί να λειτουργήσει η τέχνη με κανόνες κοινωνικής απόστασης;

-Δεν νομίζω πως η τέχνη θα μπορέσει να αντέξει για πολύ με τους κανόνες κοινωνικής απόστασης. Η τέχνη θέλει την επαφή με το θεατή. Αυτός είναι ο λόγος που βάζεις και ένα πίνακα στο σπίτι σου. Θέλεις να πάρεις κάτι από αυτό ένα συναίσθημα, μια έμπνευση και όχι απλά να το βλέπεις σε μια οθόνη.

Τη στιγμή που ζεις το προσωπικό σου ναυάγιο υπάρχει πάντα κάπου κάποιος που σε κοιτάζει, μα δεν πλησιάζει γιατί φοβάται, φοβάται μη χαθεί μαζί σου.

-Ποιό γνωστό έργο σύγχρονης τέχνης θα επιλέγατε για να περιγράψετε την υπάρχουσα κατάσταση και γιατί?

-Το Portrait of an Artist (Pool with Two Figures) του David Hockney. Μου θυμίζει κάτι που είχα γράψει πριν χρόνια εμπνευσμένο από το τραγούδι ” Άνθρωπος στην θάλασσα ” του φίλου Κος Κ. “Τη στιγμή που ζεις το προσωπικό σου ναυάγιο υπάρχει πάντα κάπου κάποιος που σε κοιτάζει, μα δεν πλησιάζει γιατί φοβάται, φοβάται μη χαθεί μαζί σου. “

Όλο αυτό μας έχει κάνει όλους απόμακρους ακόμα περισσότερο. Πλέον φοβάσαι να πλησιάσεις κάποιον άμα δεν τον γνωρίζεις. Θέλω να πιστεύω πως τελικά όλο αυτό μας έδωσε ένα μάθημα και καταλάβαμε επιτέλους πως είμαστε όλοι ίδιοι σε ένα κόσμο που βουλιάζει.

-Η ιστορία, μέχρι σήμερα, έχει δείξει πως η τέχνη επιβιώνει ακόμη και κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες και μάλιστα προσφέροντας σημαντικά έργα. Θα συμβεί το ίδιο και τώρα?

-Πιστεύω, πως στους καλλιτέχνες, όχι μόνο εικαστικούς, αλλά και μουσικούς, ηθοποιούς, σεναριογράφους όλο αυτό θα φέρει νέες δημιουργίες που θα μείνουν στο χρόνο. Μην ξεχνάμε πως μετά από κάθε κρίση υπάρχουν σπουδαία έργα σε όλες τις μορφές τέχνης.

Who is Who

Ο Ιορδάνης Καλημεράκης εν ώρα έργου…

Ο Ιορδάνης Καλημεράκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1994. Το 2012 ξεκίνησε να σπουδάζει εσωτερική αρχιτεκτονική στο ΤΕΙ Αθήνας.

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια ασχολείται με την πυρογραφία και έχει συνεργασίες με εταιρίες όπως η Harley Davidson, Jim Beam, Fernet Branca. Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις και art projects.

Το έργο του είναι συνδεδεμένο με τη μουσική και τα τραγούδια που τον εκφράζουν κατά περιόδους, συγκεκριμένα από τους The National. Το τελευταίο του Project έχει να κάνει κυρίως με την μοναχικότητα και πώς τη βιώνει κάποιος σε ένα αστικό τοπίο.

Ακολουθήστε μας στα social media:

Facebook: https://www.facebook.com/rtvs

Instagram: https://www.instagram.com/rtvs/

Exit mobile version