The Art | Artists’ Diaries
Γράφει η Λιάνα Ζωζά
Η τέχνη, όπως ομόφωνα δέχονται οι άνθρωποι της, είναι αυτή που πλήττεται πρώτη και ανακάμπτει τελευταία σε περιόδους κρίσης. Πόσο μάλλον μέσα από μία μεγάλη κοινωνική και οικονομική κρίση που αναμένεται, μετά από μία παγκόσμια πανδημία με άγνωστη ημερομηνία λήξης.
Στην ενότητα “The Art | Artists Diaries” που γράφει και επιμελείται η Λιάνα Ζωζά, φιλοξενούνται συνεντεύξεις από Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες (εικαστικούς, μουσικούς, χορευτές, ηθοποιούς, κλπ), γκαλερίστες, επιμελητές και γενικότερα ανθρώπων που κινούνται στο χώρο της τέχνης και θα λειτουργούν σχολιαστικά, μέσα από τις ίδιες ερωτήσεις και ανάλογα με τις εξελίξεις, στην όλη ιδιαιτερότητα της κατάστασης που αφορά την τέχνη.
-Η τέχνη στα χρόνια της πανδημίας. Με ποιο τρόπο επηρεάζεται η τέχνη;
-Η Τέχνη είναι μέρος της ζωής και αν η πανδημία επηρεάσει σε βάθος χρόνου τις ζωές μας, τότε θα επηρεάσει και την Τέχνη. Δεν μπορούμε να ξέρουμε βέβαια με ποιο τρόπο και σε ποιο βαθμό θα γίνει αυτό. Εδώ έχουμε δυσκολία να αποτιμήσουμε τις επιπτώσεις που είχε το AIDS, η πτώση του Τείχους, η οικονομική κρίση του 2008. Πόσο μάλλον να προβλέψουμε τι θα γίνει στο μέλλον. Η Τέχνη πορεύεται είτε με κρίσεις, είτε με πολέμους είτε με λιμούς και πανδημίες. Τώρα, προς τα πού πάει? Άγνωστο. Όπως είπε κάποτε και ο Λουκάς Σαμαράς «αν ξέραμε που πηγαίνει η Τέχνη, θα ήμασταν ήδη εκεί».
-Τέχνη | Καλλιτέχνες | Χώροι Τέχνης. Ποια θα είναι η επόμενη ημέρα;
-Ο κόσμος της τέχνης προσπαθεί να βρει το βηματισμό του σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες και να ξαναπιάσει το νήμα από εκεί που το αφήσαμε, με όλες τις δυσκολίες αλλά και τις προκλήσεις που παρουσιάζει η Τέχνη.
-Η αγορά της τέχνης θα επηρεασθεί? Πόσο και πως?
-Τον προηγούμενο μήνα ολοκληρώσαμε την εαρινή δημοπρασία μας Greek Sale που διοργανώσαμε για τον οίκο Bonhams. Πολλοί το θεώρησαν μια ριψοκίνδυνη κίνηση να κάνουμε τη δημοπρασία τώρα. Πιστεύουμε όμως ότι δεν μπορούμε να καθόμαστε με σταυρωμένα χέρια να περιμένουμε καλύτερες μέρες, αλλά πρέπει να προσαρμοζόμαστε στις εκάστοτε συνθήκες όσο δύσκολες και να είναι. Δουλέψαμε πολύ περισσότερο, ήρθαμε σε επαφή με πωλητές και αγοραστές συλλέκτες και η δημοπρασία πήγε πολύ καλά παρά τις αρνητικές συνθήκες.
-Τέχνη | Τεχνολογία. Ποιος θα είναι ο ρόλος της τεχνολογίας στην επικοινωνία, αλλά και στην αγορά της τέχνης;
-Κατά τη γνώμη μου θα γίνει όλο και μεγαλύτερος, αλλά και ουσιαστικότερος ο ρόλος της Τεχνολογίας. Είναι ένα ποτάμι που δε γυρίζει πίσω. Βρισκόμαστε στη μετάβαση από την εποχή της Πληροφορίας (Age of Information) στην εποχή της Ψηφιακής Μεταμόρφωσης (Digital Transformation). Οι αλλαγές αυτές είχαν ήδη δρομολογηθεί απλώς η πανδημία επίσπευσε τις εξελίξεις φέρνοντας το μέλλον πιο κοντά.
-Τέχνη | Κοινωνική Αποστασιοποίηση. Πως μπορεί να λειτουργήσει η τέχνη με κανόνες κοινωνικής απόστασης;
-Στον δικό μας τομέα η σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στον θεατή και στο έργο τέχνης είναι εν πολλοίς μια προσωπική, μοναχική διαδικασία. Δεν είναι απαραίτητη η συλλογική συμπεριφορά για να λειτουργήσει αυτή η σχέση με εξαίρεση ίσως τα εγκαίνια και γι’ αυτό τα έχουμε αναστείλει μέχρι νεωτέρας.
Δεν είναι απαραίτητη η συλλογική συμπεριφορά για να λειτουργήσει αυτή η σχέση με εξαίρεση ίσως τα εγκαίνια και γι’ αυτό τα έχουμε αναστείλει μέχρι νεωτέρας
-Ποιο γνωστό έργο σύγχρονης τέχνης θα επιλέγατε για να περιγράψετε την υπάρχουσα κατάσταση και γιατί;
-Υπάρχουν πάρα πολλά έργα που θα μπορούσαν να ταιριάζουν στην περίπτωση. Διαλέγω ένα έργο του υπερρεαλιστή Νίκου Εγγονόπουλου που παρουσιάστηκε στην τελευταία μας δημοπρασία, τον «Ιάσονα». Χωρίς να φαίνονται τα χαρακτηριστικά του προσώπου του, σαν να φοράει μάσκα, ο Ιάσονας αγναντεύει ένα αβέβαιο μέλλον. Σκοτεινό? Συναρπαστικό? Είναι κάτι που θα φανεί.
-Η ιστορία, μέχρι σήμερα, έχει δείξει πως η τέχνη επιβιώνει ακόμη και κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες και μάλιστα προσφέροντας σημαντικά έργα. Θα συμβεί το ίδιο και τώρα?
-Πολλές φορές οι πιο μεγάλες καταστροφές είναι ένα πρόσφορο έδαφος για τη δημιουργία κάτι νέου και γοητευτικά άγνωστου. Γιατί όχι και όμορφου. Μην ξεχνάμε ότι μέσα στην κοπριά έχουν τις ρίζες τους τα πιο ωραία τριαντάφυλλα.
Μην ξεχνάμε ότι μέσα στην κοπριά έχουν τις ρίζες τους τα πιο ωραία τριαντάφυλλα
Who is Who
Η Τερψιχόρη Αγγελοπούλου είναι ένα από τα τέσσερα ιδρυτικά μέλη της εταιρείας εικαστικών συμβούλων Art Expertise, με πολυετή εμπειρία στις διεθνείς δημοπρασίες. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2002 και εκτός από τη διοργάνωση των Greek Sales για τον οίκο Bonhams, δραστηριοποιείται στον τομέα της τέχνης, αναλαμβάνοντας εκτιμήσεις και παρέχοντας συμβουλές για αγορές, πωλήσεις και επενδύσεις σε έργα τέχνης, κάνοντας καταγραφές ιδιωτικών συλλογών, αντιπροσωπεύοντας πελάτες σε δημοπρασίες και οργανώνοντας εικαστικές εκθέσεις.