The Art | Artists Diaries – Χρήστος Κουστούκης: “Καμία κρίση με οποιαδήποτε μορφή δεν μπορεί να εμποδίσει το «ποτάμι» της τέχνης”

The Art | Artists’ Diaries

Γράφει η Λιάνα Ζωζά

Η τέχνη, όπως ομόφωνα δέχονται οι άνθρωποι της, είναι αυτή που πλήττεται πρώτη και ανακάμπτει τελευταία σε περιόδους κρίσης. Πόσο μάλλον μέσα από μία μεγάλη κοινωνική και οικονομική κρίση που αναμένεται, μετά από μία παγκόσμια πανδημία με άγνωστη ημερομηνία λήξης.

Στην ενότητα “The Art | Artists Diaries” που γράφει και επιμελείται η Λιάνα Ζωζά, φιλοξενούνται συνεντεύξεις από Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες (εικαστικούς, μουσικούς, χορευτές, ηθοποιούς, κλπ), γκαλερίστες, επιμελητές και γενικότερα ανθρώπων που κινούνται στο χώρο της τέχνης και θα λειτουργούν σχολιαστικά, μέσα από τις ίδιες ερωτήσεις και ανάλογα με τις εξελίξεις, στην όλη ιδιαιτερότητα της κατάστασης που αφορά την τέχνη.

Έργο του Χρήστου Κουτσούκη

-Η τέχνη στα χρόνια της πανδημίας. Με ποιό τρόπο επηρεάζεται η τέχνη;

-Η πανδημία μας έκανε να ζήσουμε καταστάσεις πρωτόγνωρες. Το αναγκαστικό κλείσιμο των χώρων τέχνης σε συνάρτηση με το κλείσιμο των ανθρώπων στα σπίτια τους μας έκανε να αξιοποιήσουμε τα πράγματα διαφορετικά. Οι προτεραιότητες μοιραία αλλάξαν και αυτό ήταν αναπόφευκτο.

Πιστεύω όμως, ότι η διάθεση για δημιουργία όχι μόνο δεν θα ανασταλεί, αλλά θα αυξηθεί. Οι δημιουργοί γενικά είναι άτομα που το μεγαλύτερο καιρό ζούνε απομονωμένοι στους χώρους εργασίας τους. Αρκεί να αναλογιστούμε ότι ακόμα και σε περιόδους μεγάλων κρίσεων η τέχνη δε σταμάτησε ποτέ. Η νέα πραγματικότητα μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο για σημαντικές εξελίξεις στο χώρο της τέχνης, ακόμα και στη δημιουργία νέων τάσεων ή κινημάτων.

-Τέχνες | Καλλιτέχνες | Χώροι Τέχνης. Ποιά θα είναι η επόμενη ημέρα;

-Το τρίπτυχο αυτό υπέστη μεγάλη ζημιά, αλλά είναι σημαντικό να συνεχίσει να υφίσταται. Ακόμα είναι νωπή η προηγούμενη οικονομική κρίση που είχε σημαντικές επιπτώσεις.

Είναι σίγουρο ότι την περίοδο αυτή οι χώροι τέχνης και οι καλλιτέχνες επλήγησαν οικονομικά, όπως βέβαια και άλλοι τομείς της οικονομίας. Το κράτος θα πρέπει να σκύψει πάνω από την τέχνη και να παράσχει την στήριξη που είναι αναγκαία μέσω επιχορηγήσεων. Οφείλουμε να καταλάβουμε ότι η τέχνη μπορεί να μην είναι κομμάτι του παραγωγικού ιστού μιας κοινωνίας, είναι όμως αυτή που συν διαμορφώνει προσωπικότητες και βοηθά στην πνευματική και ψυχική εξέλιξη των ατόμων.

Έργο του Χρήστου Κουτσούκη

-Η αγορά της τέχνης θα επηρεασθεί; Πόσο και πως;

-Η αγορά της τέχνης τα προηγούμενα χρόνια πέρασε σε μια σημαντική ύφεση. Σίγουρα μέσα σε αυτή την νέα πραγματικότητα η οποία φέρνει μεγάλη αβεβαιότητα η αγορά της τέχνης θα πληγεί ακόμα περισσότερο.

Πριν από κάποιες δεκαετίες συντελέστηκε η αγορά της τέχνης, άνθησε σημαντικά ,αλλά αυτό έχει αλλάξει. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε το μέγεθος και τη διάρκεια αυτής της κρίσης, αλλά σίγουρα θα χρειαστεί επιμονή και «κουράγιο» από όσους εμπλέκονται σε αυτό το χώρο, καλλιτέχνες, χώροι τέχνης μέχρι να δούμε καλύτερες μέρες.

-Τέχνη | Τεχνολογία. Ποιός θα είναι ο ρόλος της τεχνολογίας στην επικοινωνία, αλλά και στην αγορά της τέχνης;

-Η τεχνολογία έχει υποκαταστήσει παλαιότερες μορφές επικοινωνίας και έχει αναπτύξει μια νέα δυναμική. Οι θεατές κάθε μορφής τέχνης σήμερα, μπορούν από το σπίτι τους να απολαμβάνουν σε πολύ υψηλή ανάλυση το έργο τέχνης ή μια μουσική ή θεατρική παράσταση.

Στις γκαλερί για παράδειγμα είναι πλέον σήμερα πολύ διαδεδομένη η χρήση του ψηφιακού καταλόγου σε μια προσπάθεια ελαχιστοποίησης του κόστους. Μπορείς με τη χρήση του υπολογιστή να κάνεις virtual tour σε μία έκθεση ή σε ένα μουσείο. Βέβαια, όλα αυτά είναι υποκατάστατα!

Έργο του Χρήστου Κουτσούκη

-Τέχνη | Κοινωνική Αποστασιοποίηση. Πως μπορεί να λειτουργήσει η τέχνη με κανόνες κοινωνικής απόστασης;

-Η κοινωνική απόσταση ακυρώνει την τέχνη ως προς το δια ζώσης οπτικό ή ακουστικό ερέθισμα αλλά δεν μπορεί πιστεύω να επηρεάσει τη λειτουργία της τέχνης. Θα πρέπει, η τέχνη να λειτουργήσει με διαφορετικούς διαύλους επικοινωνίας μέχρι να λήξει αυτό που βιώνουμε σήμερα.

Για το διάστημα για παράδειγμα που μια γκαλερί αναγκάζεται να αναστείλει τη λειτουργία της, δεν θα πρέπει να σταματά η επικοινωνία με το κοινό της. Χρειάζεται λοιπόν ένας νέος σχεδιασμός ως εναλλακτική στις περιπτώσεις σαν αυτή που ζούμε σήμερα.

-Ποιό γνωστό έργο σύγχρονης τέχνης θα επιλέγατε για να περιγράψετε την υπάρχουσα κατάσταση και γιατί;

-Νομίζω ότι θα επέλεγα ένα έργο του Edward Hopper γιατί στα έργα του αναδεικνύεται η ανθρώπινη μοναξιά.

Aesthetics of alienation by Edward Hopper (717PA) — Atlas of Places

-Η ιστορία, μέχρι σήμερα, έχει δείξει πως η τέχνη επιβιώνει ακόμη και κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες και μάλιστα προσφέροντας σημαντικά έργα. Θα συμβεί το ίδιο και τώρα?

-Είμαι απόλυτα πεπεισμένος για αυτό. Η δύναμη της τέχνης πηγάζει αφενός από την εσωτερική ανάγκη για δημιουργία όλων αυτών που την υπηρετούν αφετέρου από την πραγματικότητα που μας περιβάλλει. Καμία κρίση με οποιαδήποτε μορφή δεν μπορεί να εμποδίσει το «ποτάμι» της τέχνης. Ο προβληματισμός που προκύπτει μέσα σε αντίξοες και δύσκολες καταστάσεις παράγει δημιουργικότητα.

Έργο του Χρήστου Κουτσούκη

Who is Who

Ο Χρήστος Κουτσούκης σπούδασε ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Έχει πραγματοποιήσει μέχρι στιγμής οκτώ ατομικές εκθέσεις, ενώ έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και art projects, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Ζει και εργάζεται στις Βρυξέλλες.

Έργο του Χρήστου Κουτσούκη
Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Δρ. Μαίρη Καρδάρας: Το motto μας στο “The Demos Center” είναι «αφιερώστε το υπόλοιπο της ζωής σας στην πρόοδο»

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη   Τον γραφικό πεζόδρομο της οδού Ηπίτου στην Πλάκα επίλεξε το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος (ACG), για την ίδρυση του The Demos Center...

Έφη Σπηλιώτη: Η Τέχνη είναι ανάγκη, αναπνοή μου 

Η καταξιωμένη καλλιτέχνιδα Έφη Σπηλιώτη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κεφαλονιά. Αποφοίτησε με άριστα και από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο  και από τη Σχολή Δοξιάδη –...

Θοδωρής Κοτονιάς : Όταν δημιουργώ, αισθάνομαι ζωντανός 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Η ενασχόλησή του Θοδωρή Κοτονιά με το τραγούδι, ξεκινά λίγο πριν το 2000 σαν κεντρικός πόλος της ομάδας «Μακρινά Ξαδέρφια».  Έχει συνεργαστεί...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this