Οι Τοπολογικές ζωγραφικές συνθέσεις του καλλιτέχνη Κώστα Ευαγγελάτου είχαν παρουσιαστεί αρχικά σε ατομική του έκθεση στη Σχολή Φυσικής και Αστρονομίας του Πανεπιστημίου Leeds της Αγγλίας / School of Physics and Astronomy, University of Leeds, U.K. το 2017. Τίτλος της πρωτότυπης και ιδιότυπης έκθεσης-εγκατάστασης ήταν: Εισβολή Τέχνης – Art Invasion. Μετά την επανέκθεση τους στα πλαίσια διεθνούς επιστημονικού συμποσίου το 2019 κοσμούν μόνιμα από φέτος τους χώρους του τμήματος Φυσικής και Αστρονομίας.
Όπως αναφέρει η Dr. Almut Beige, Head of Theoretical Physics Group, με αφορμή την φετινή επέτειο των πενήντα χρόνων, αδιάλειπτης δημιουργίας, διεθνούς εκθεσιακής και εκδοτικής δραστηριότητας του Ευαγγελάτου (1973-2023) τα έργα του αυτά κοσμούν την μόνιμη συλλογή του Πανεπιστημίου του Leeds. Η Θεματογραφία τους συνάδει με το κεντρικό επιστημονικό πεδίο της έρευνας, ενώ αξιοποιούνται ποικιλότροπα με την σύμπραξη μεταπτυχιακών φοιτητών κβαντικής τοπολογίας σε σύγχρονες διαδραστικές μεθόδους επικοινωνίας.
Όλα τα έργα αυτής της ενότητας τα εμπνεύστηκε ο καλλιτέχνης από τις επιστημονικές ανακοινώσεις των διεθνών Συμποσίων Τοπολογικής Κβαντικής Πληροφορικής που είχε παρακολουθήσει από το 2013-2016 στο Παλαιό Πανεπιστήμιο-Μουσείο Αθηνών καθώς και από συμμετοχές του σε σύγχρονες εκθέσεις τέχνης με εννοιολογικά έργα.
Στα Συμπόσια που έγιναν στην Αθήνα λειτουργούσαν για τους συμμετέχοντες παράλληλα εκθέσεις έργων του, ενώ το 2014 είχε μιλήσει θεωρητικά στο Συμπόσιο και ο ίδιος, στην αγγλική γλώσσα για την χρήση μαθηματικών και εννοιολογικών συμβόλων στη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη. Είχε προηγηθεί, το 2012, η κόσμηση με δύο ζωγραφικά σχέδια του στο βιβλίο – Introduction to Topological Quantum Computation, Jiannis K. Pachos, edition Cambridge University Press.
Ήταν σπάνια φορά που σχέδια ζωγράφου έγιναν δεκτά από τους εκδότες για ανάλογη επιστημονική έκδοση, η οποία παρουσιάστηκε την ίδια χρονιά στο Poincare Institute – Ινστιτούτο Πουανκαρέ στη Σορβόνη στο Παρίσι. Σημαντική επίσης υπήρξε η γνωριμία του καλλιτέχνη το 2015 με τον κορυφαίο καθηγητή μαθηματικών και φυσικής σε Αμερικανικά Πανεπιστήμια Louis Kauffman, ο οποίος τον ενθάρρυνε και του σχεδίασε μάλιστα σε σημειωματάριο μικρά μοτίβα για εικαστική ανάπτυξη.
Ιστορικά η ενασχόληση του Κώστα Ευαγγελάτου με την εννοιακή έκφραση που βαίνει σε νέα εικαστικά πεδία με αφορμή επιστημονικά θεωρήματα και νέες ερευνητικές διατυπώσεις ξεκίνησε χρόνια πριν κατά τη διάρκεια των εικαστικών και θεωρητικών σπουδών του στη Νέα Υόρκη. Από τότε έχουν παρουσιαστεί ατομικές εκθέσεις που περιλάμβαναν και έργα που ανήκουν στη μεγάλη ενότητα των Συλλήψεων – Conceptualizations.
Κύριες παρουσιάσεις με εννοιολογικά έργα του, τα οποία μπορούν να χαρακτηριστούν ως ο πειραματικός πυρήνας των σύγχρονων τοπολογικών συνθέσεων του στο Leeds έχουν γίνει στις ακόλουθες εκθέσεις: Writers and Books Inc, Rochester, N.Y. 1984, Lowenstein Library Gallery, Fordham University at Lincoln Center, N.Y.C. 1985, Hellenic-American Union, Aθήνα 1986, Gallery «F», Αθήνα 1989, 1990, Centre Culturel «Les Fontaines», Chantilly, Γαλλία 1988, «Ιδεογραφίες», Gallery DADA, Αθήνα 1991, «Winterschool», Γλασκώβη, διεθνής έκθεση, 1994, Κέντρο Αρχιτεκτονικής, Δήμος Θεσσαλονίκης 1997, European ECHOES, Gοthenburg, Σουηδία, διεθνής έκθεση 1988, Galerie Dockhans, Παρίσι 1997, 1999, Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, «Scriptorium », Αθήνα 1999, 2010, La Maison De La Grece, Paris 2008, 2010, Μνημείο «Bey Hamam», Θεσσαλονίκη 2010, Le Centre de Sevres, Espace Jano, Παρίσι 2007, 2008, 2012, 2017.
Οι εννοιακές συνθέσεις με λετριστικά πεδία του καλλιτέχνη καλύπτουν χρονικά όλο σχεδόν το φάσμα των Συλλήψεων του – Conceptualizations, με βάση γεωμετρικά επίπεδα, αλγεβρικούς τύπους, επιζωγραφισμένα ρολά τηλετύπων, performance-ζωντανά εικαστικά έργα και γλυπτικές κατασκευές στο χώρο. Παράλληλα με τις άλλες χαρακτηριστικές ενότητες του έργου του: Ερειπιογραφίες, Συμβολιστικά, Αντιμιλιταριστικά, Προσωπογραφικές παραλλαγές, Σωματογραφίες, Νεφελογραφίες, Νεφελομορφίες, Αλίκτυπες μορφές, Εννοιακές σφαίρες, Λιθοκολλάζ, Ιδεομορφίες αποτελούν την αισθητική κατάθεση του, και τον τοποθετούν χρονολογικά στους πρωτοπόρους εκπροσώπους της τέχνης του lettrism /γραμματογραφίας και της σύγχρονης αισθητικής έρευνας με βάση την γραφή συμβόλων, αριθμών και ονομάτων.
Ο Κώστας Ευαγγελάτος λέει για τα συγκεκριμένα έργα
«Προσπαθώ, με χειρονομιακό χαρακτήρα και ζωγραφικό τρόπο να εκφράσω, με ιδιαίτερη έμφαση, την φυσική διαίσθηση πίσω από τις μαθηματικές έννοιες και τις συμπαντικές δυνάμεις σε αυτό το νέο πεδίο εννοιακής εικαστικής έρευνας, που εκτυλίσσεται συναρπαστικά και ενοραματικά στο παρόν. Με κίνητρο την υποκειμενική αισθητική προσέγγιση κάποιων τοπολογικών ενδείξεων της «εξωτικής» επιπεδοχώρας. Η μόνιμη έκθεση της ενότητας 18 έργων μου σε εκπαιδευτικό περιβάλλον αναζωπύρωσε την σκέψη μου για νέες συλλήψεις του ακατανόητου κόσμου.»
Ο Καθηγητής Στέλιος Λυδάκης, ιστορικός τέχνης, επίτιμος Διευθυντής του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών έγραψε
«Στους καλλιτέχνες το πέρασμα του χρόνου σφραγίζεται από τα δημιουργήματα τους, τις σκέψεις τους, τις πράξεις τους. Σε όλα αυτά καταγράφονται οι δυνατότητες τους και γενικά γίνεται φανερή η πνευματική τους αντανάκλαση μέσα στο πνευματικό-ιστορικό γίγνεσθαι. Έτσι και για τον ίδιο τον καλλιτέχνη- δημιουργό έρχονται στιγμές που αισθάνεται την ανάγκη να ανακεφαλαιώσει και να αξιολογήσει την δράση του. Ειδικά ο Κώστας Ευαγγελάτος βρήκε το δρόμο του στη ζωγραφική και την θεωρητική αντιμετώπιση των πνευματικών τάσεων της εποχής στα πλαίσια μιας παγκοσμιοποίησης της τέχνης και του πνεύματος.
Υπήρξε ενεργός παράγοντας στα πλαίσια των αναζητήσεων της εποχής, όπως δείχνει ένα στιβαρό έργο πενήντα χρόνων, κατά την διάρκεια των οποίων εξέφρασε στα πλαίσια σύγχρονων αντιλήψεων τη σχέση του με τον άνθρωπο. Τόσο στα ζωγραφικά, όσο και στα ποιητικά του έργα, στα happenings και τις performances του βρίσκει την δυνατότητα να δίνει το στίγμα της εποχής, που περιτριγυρίζει την ανθρώπινη ανησυχία αλλά και την λαχτάρα να αποκτήσει το περιεχόμενο που της αναλογεί.»
Στην εποχή μας συνδυάζοντας την φυσική, τα μαθηματικά και την πληροφορική, οι τοπολογικοί κβαντικοί υπολογιστές είναι ένας ταχέως αναπτυσσόμενος χώρος έρευνας, που επικεντρώνεται στη διερεύνηση των κβαντικών εξελίξεων που δεν επηρεάζονται από «σφάλματα». Η κατασκευή των τοπολογικών συστημάτων, οι ιδιότητες τους και η υπολογιστική τους ισχύ βοηθούν την κατανόηση της ύλης και των αδιερεύνητων φάσεων της.