Ο δεύτερος μεγαλύτερος πίνακας ζωγραφικής του Zao Wou-Ki που έχει εμφανιστεί ποτέ σε δημοπρασία, άνοιξε πριν λίγες μέρες τη δημοπρασία των Christie’s στο Χονγκ Κονγκ
Ο οίκος Christie’s από το χειμώνα είχε ανακοινώσει πως την επερχόμενη άνοιξη -τώρα δηλαδή- στη δημοπρασία του Χονγκ Κονγκ, θα προσέφερε μια σπάνια ζωγραφική του Zao Wou-Ki. Ωστόσο, δεν έδωσε λεπτομέρειες εκτός από μια εικόνα του αριστουργηματικού έργου του Μιχαήλ Άγγελου με τίτλο “Η Δημιουργία του Αδάμ”.
Την προηγούμενη εβδομάδα, η δημοπρασία αποκάλυψε την πολυαναμενόμενη ζωγραφική στο Χονγκ Κονγκ. “Το τρίπτυχο 1987-1988”, ένα σημαντικό έργο του καλλιτέχνη από τη δεκαετία του ’80, που κυκλοφόρησε στη δημοπρασία των Christie’s (SALE #15615) στις 25 Μαΐου με εκτιμώμενη αξία ύψους 120.000 έως 150 εκατομμυρίων HK δολαρίων (US $ 15m-20m) και η τιμή που πραγματοποιήθηκε τελικά ήταν HK$
178,000,000 δηλαδή περίπου στα US $22,6m
Ο κινέζος καλλιτέχνης, Zao Wou-Ki γεννήθηκε στο Πεκίνο και αργότερα μετακόμισε στο Παρίσι, όπου έγινε φίλος με τον Miró και τον Giacometti γεφυρώνοντας το χάσμα ανάμεσα στις ανατολικές και τις δυτικές παραδόσεις.
Το τρίπτυχο μεγάλης κλίμακας 1987-1988 δημιουργήθηκε από τη σύνθεση μεταξύ της γνώσης του Zao για την κινεζική τεχνική ζωγραφικής και της δυτικής ευαισθησίας του στο χρώμα και το φως. Δουλειά επηρεασμένη από τη σειρά των ανοιχτών παραθύρων του Henri Matisse και τον Nympheas του Claude Monet, το έργο απεικονίζει έναν υπερβατικό αφηρημένο χώρο.
Το 1987 ο Κινέζος καλλιτέχνης, Zao Wou-Ki (1920-2013) ξεκίνησε μια μνημειακή ελαιογραφία που απλώνεται σε ένα τρίπτυχο. Το έργο τελικά μετράει δύο μέτρα ύψος και σχεδόν πέντε μέτρα πλάτος. Τόσο το μέγεθος όσο και το σχήμα του Τρίπτυχου 1987-1988, το οποίο ολοκληρώθηκε το επόμενο έτος, αντικατοπτρίζουν το σεβασμό του Zao για τον Nymphea του Claude Monet.
Το 1991, τρία χρόνια μετά την ολοκλήρωση του Τρίπτυχου 1987-1988, ο καλλιτέχνης σφράγισε τον θαυμασμό του για τον Monet σε ένα έργο με τίτλο “Αφιέρωμα στον Claude Monet” Ο ζωγραφικός πίνακας, όπως και το έργο αυτό, έχει αναλυθεί λεπτομερώς στον καμβά σε χειρονομίες που θυμίζουν κινεζική καλλιγραφία και οι πίνακες του Monet της λιμνοθάλασσας του στο Giverny.
Και όπως ο Monet, έτσι και ο Zao Wou-Ki θα περάσει μια σημαντική περίοδο στη μεταγενέστερη σταδιοδρομία του, που ασχολείται με ημι-αφηρημένες εξετάσεις φωτός και φύσης.
Το χρώμα είναι το παν, τίποτα άλλο δεν έχει σημασία
Το τρίπτυχο 1987-1988 είναι επίσης αφιερωμένο και σε έναν άλλο γάλλο δάσκαλο, τον Henri Matisse, ο μοναδικός καλλιτέχνης που εμφανίζεται στους τίτλους δύο έργων του “Zao”, το 1986, και πάλι το 1993. Για τον Zao, ο Matisse ήταν ο απόλυτος κολορίστας και ως παιδί στην Κίνα, είχε συλλέξει εκτυπώσεις και αφίσες έργων του Matisse.
«Το χρώμα είναι το παν, τίποτα άλλο δεν έχει σημασία», γράφει ο Zao το 1992. «Πρέπει να είμαστε συνοπτικοί με το χρώμα … αυτό έμαθα από το “Porte-fenêtre à Collioure του Matisse”. Πρόσφατα ολοκλήρωσα ένα έργο, φόρο τιμής σε αυτόν τον πίνακα. Ήθελα να πειραματιστώ με την ένωση του ουρανού και της γης. “
Ήθελα να πειραματιστώ με την ένωση του ουρανού και της γης
Ο Matisse ζωγράφισε το Porte-fenêtre à Collioure το 1914 κατά την έκρηξη του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου. Το κεντρικό κενό του και οι πλευρές του, με σφαίρες βαθιάς έκφρασης, λέγεται ότι αντιπροσωπεύουν την άποψή του για τον εξωτερικό κόσμο.
Το τρίπτυχο του Zao, με την παρόμοια σύνθεση μαύρων πλευρικών πάνελ, ίσως προσφέρει τη δική του λήψη αυτής της σύνθεσης. Ωστόσο, το γεγονός ότι υπέγραψε και χρονολόγησε κάθε ομάδα ξεχωριστά υποδεικνύει ότι αυτά τα τρία σχέδια δεν είναι απαραίτητα προορισμένα να λειτουργούν ως ενιαίο κομμάτι.