“Ε π α ν α σ ύ ν δ ε σ η – Ο Τόπος, η Ιστορία, οι Άνθρωποι” στη Συλλογή Κατσίγρα

Επανασχεδιασμός της μόνιμης έκθεσης της Συλλογής Κατσίγρα

Την Κυριακή 31 Μαρτίου 2019 «άνοιξε» για το κοινό η νέα επανασχεδιασμένη μόνιμη έκθεση της Συλλογής Κατσίγρα με τίτλο «Επανασύνδεση-Ο Τόπος, η Ιστορία, οι Άνθρωποι στη Συλλογή Κατσίγρα».

Η έκθεση εγκαινιάστηκε από τον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων κ. Νίκο Βούτση και τον δήμαρχο Λαρισαίων και πρόεδρο της Δημοτικής Πινακοθήκης κ. Απόστολο Καλογιάννη, ενώ την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους, ο υφυπουργος ΥΠΠΟΑ Κώστας Στρατής, ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Κόκκαλης, η πρώην υπουργός Ντόρα Μπακογιάννη, βουλευτές του νομού Λάρισας, εκπρόσωποι παραγωγικών και επιστημονικών φορέων και πλήθος κόσμου.

Η Συλλογή Γ. Ι. Κατσίγρα δημιουργήθηκε στο διάστημα 1950 – 1965 από τον γιατρό, Γεώργιο Κατσίγρα (1914 – 1998) και περιλαμβάνει 780 έργα-ζωγραφικά, χαρακτικά και σχέδια- από τον 19ο μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα. Ο συλλέκτης αποφάσισε να δωρίσει τη συλλογή του στο Δήμο Λαρισαίων το 1981 με μοναδικό όρο την ανέγερση ειδικού κτιρίου για τη στέγαση της. Το 1983 ιδρύθηκε η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα και τα επίσημα εγκαίνια στο νέο κτίριο έγιναν το Νοέμβριο του 2003.

Η κ. Συραγώ Τσιάρα, ιστορικός τέχνης – επιμελήτρια της έκθεσης σημειώνει σχετικά:

«Το πνεύμα της «Επανασύνδεσης»

«Η έκθεση με τίτλο «Επανασύνδεση – Ο τόπος, η Ιστορία, οι Άνθρωποι στη Συλλογή Κατσίγρα» προτείνει μια νέα αφήγηση στην οποία πρωταγωνιστούν ο τόπος και οι άνθρωποι στην ιστορική εξέλιξη των μεταξύ τους σχέσεων από τον 19ο μέχρι τα μέσα κυρίως του 20ού αιώνα. Η μουσειολογική μελέτη στοχεύει στην ανάπτυξη μιας βιωματικής σχέσης με την τέχνη, στην οικειοποίηση των έργων από τους επισκέπτες της πινακοθήκης.

Επιδιώκει να επανεγγράψει ενδιάθετες εμπειρίες, αναμνήσεις και γνώσεις του κάθε επισκέπτη καλώντας τον να συνδέσει οργανικά τη νέα πληροφορία με τις παλαιότερες, έτσι ώστε να συνομιλήσει με τη συλλογή με τον δικό του τρόπο. Τα έργα τέχνης δεν αντιμετωπίζονται μόνο ως φορείς αισθητικής αξίας, αλλά και ως πολύτιμη πηγή πληροφοριών για την οργάνωση των κοινωνικών σχέσεων, καθώς και την αλληλεπίδραση των ανθρώπων με το φυσικό και δομημένο περιβάλλον σε διαφορετικές ιστορικές περιόδους.

Στον προθάλαμο σχεδιάστηκε μια εισαγωγική ενότητα επικεντρωμένη στην ιστορία της πινακοθήκης, με βιογραφικές πληροφορίες για τον συλλέκτη, καθώς και ντοκουμέντα που σχετίζονται με την ιστορία της συλλογής, όπως επιστολές και φωτογραφίες, στοιχεία για την επαγγελματική και προσωπική διαδρομή του συλλέκτη και κατάλογοι παλαιότερων εκθέσεων.

Ο χώρος του γραφείου του χειρουργού Κατσίγρα με τα περίφημα έπιπλα του Ερρίκου Σλήμαν, σχεδιασμένα από τον Ερνέστο Τσίλερ και κατασκευασμένα στη Βιέννη το 1880, επανασχεδιάστηκε σε συνάρτηση με αρχειακά ντοκουμέντα και προφορικές μαρτυρίες.

Πέρα από την πληροφορία, ο θεατής αναζητά συχνά και την επικοινωνία που ενεργοποιεί τη συναισθηματική εμπλοκή, κι αυτό είναι κάτι που λήφθηκε υπόψη στο σχεδιασμό των ειδικών φορτίων και τη σκηνογραφία της κάθε ενότητας. Σε ορισμένες διαδρομές προκρίνεται μια ήπια και ήρεμη διευθέτηση, ενώ σε άλλες εντείνεται η δραματικότητα και η φόρτιση. Ωστόσο, ο επισκέπτης δεν καθοδηγείται σε μια απόλυτα προδιαγεγραμμένη πορεία, ούτε υποβάλλεται σε μια συγκεκριμένη ερμηνεία της έκθεσης, αλλά παροτρύνεται να κινηθεί σύμφωνα με τις δικές του επιθυμίες και στον δικό του χρόνο ανάμεσα σε εκθέματα οργανωμένα σε θεματικές ενότητες που σχετίζονται με συλλογικά βιώματα και εμπειρίες.

Ο σχεδιασμός των διαδρομών ενθαρρύνει αναστροφές, συγκρίσεις, κλεφτές ματιές, ανατροπές και εκπλήξεις –ειδικά στις περιπτώσεις όπου έρχεται κανείς αντιμέτωπος με πολλά επίπεδα θέασης ταυτόχρονα. Ειδικές ψηφιακές εφαρμογές ενθαρρύνουν την εμβύθιση στον εικαστικό χώρο, τη σωματική συσχέτιση με την τέχνη, καθώς και την αναζήτηση περισσότερων πληροφοριών.

«Το Πνεύμα του Τόπου», τα «Ιδανικά πλάσματα», η «Οικειότητα» και η «Αγωνιστικότητα» είναι οι τέσσερεις βασικές έννοιες γύρω από τις οποίες αναπτύσσεται το νέο, βιωματικό αφήγημα της Συλλογής Κατσίγρα. Με αφετηρία την ιδιοσυστασία του θεσσαλικού τοπίου, παρουσιάζονται έργα που έχουν στο επίκεντρο τον κάμπο και το ορεινό τοπίο, τις καθημερινές ασχολίες στην ύπαιθρο, την καλλιέργεια της γης, τις οικογενειακές σχέσεις, το ρόλο των γυναικών στην παραγωγή και την κοινωνία, καθώς και τους τρόπους ζωής σε διαφορετικά κοινωνικά πλαίσια.

Η ρεαλιστική και ιδεαλιστική απόδοση των προσώπων, η νοσταλγική ανάκληση παλαιότερων η ανάδυση της πόλης και του αστικού τοπίου, οι κοινωνικές διεκδικήσεις, η εργασία, οι συνθήκες διαβίωσης, η νοσταλγική ανάκληση της υπαίθρου και η αναπαράσταση οικείων χώρων και προσωπικών στιγμών συγκροτούν τα επιμέρους θέματα των ενοτήτων.»

Σημειώνεται ότι θα πραγματοποιηθούν οργανωμένες ξεναγήσεις για το κοινό οι οποίες θα ανακοινωθούν σύντομα καθώς και εκπαιδευτικό πρόγραμμα για σχολεία.

Η είσοδος ελεύθερη

Ημέρες και ώρες λειτουργίας:

Δευτέρα έως Κυριακή 10:00-14:00 & 18:00-21:00

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΛΑΡΙΣΑΣ – ΜΟΥΣΕΙΟ Γ.Ι. ΚΑΤΣΙΓΡΑ

Γ. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ 2-ΝΕΑΠΟΛΗ ΛΑΡΙΣΑ

Τ. 2410 623615,  F. 2410 621204

[email protected], [email protected], www.katsigrasmuseum.gr

Share this
Tags
Zeta Tz
Zeta Tz
Η Ζέτα ασχολείται με τη μετάφραση, την αρθρογραφία και την αρχισυνταξία στο χώρο των ΜΜΕ του πολιτισμού. Έχει ασχοληθεί με την διοργάνωση εικαστικών εκθέσεων και εκδηλώσεων που αφορούν στην κοινωνική ευθύνη. Έχει λάβει τιμητική διάκριση από το Ίδρυμα Μπότση για δημοσιογραφική της δραστηριότητα στα θέματα πολιτισμού. Στο artviews.gr είναι υπεύθυνη της συντακτικής ομάδας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αυθεντικές όψεις της Μονμάρτης από τον Μορίς Ουτριλό

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης.  Ο Μορίς Ουτριλό / Maurice Utrillo γεννήθηκε το 1883 στην Μονμάρτρη του Παρισιού. Ήταν ο γιος της...

Γιάννης Μετζικώφ: Το βλέμμα είναι η δύναμη μιας άηχης γλώσσας. Κανένας άνθρωπος δεν γλίτωσε από το βλέμμα του έρωτα και της αγάπης.

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Με αφορμή τη νέα του έκθεση στην γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, το artviews συνάντησε τον...

Λορέττα Γαΐτη: Εάν δεν φροντίζεις το έργο ενός καλλιτέχνη είναι σαν να πεθαίνει για δεύτερη φορά

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Πριν από μερικές ημέρες οι πόρτες της Γκαλερί Σκουφά άνοιξαν στην καρδιά του Κολωνακίου για...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this