Ο Γεράσιμος Σκλάβος και το έργο του από τον Βασίλη Φιοραβάντε

Η μελέτη κυκλοφορεί σε νέα πολυτελή εκδοχή, διορθωμένη και συμπληρωμένη από τις εκδόσεις ΔiΣΙΓΜΑ.

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος*

“Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις ΔiΣΙΓΜΑ η εμπεριστατωμένη μελέτη του δρ. Αισθητικής του Πανεπιστημίου της Σορβόνης, καθηγητή Φιλοσοφίας της Τέχνης και του Πολιτισμού Βασίλη Φιοραβάντε με τίτλο: ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΕΡΑΣΙΜΟ ΣΚΛΑΒΟ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ. Αφαίρεση, Τραγικότητα, Μοντερνισμός.

Πρόκειται για την 4η έκδοση της μελέτης του, σε πολυτελή εκδοχή, διορθωμένη και συμπληρωμένη. Την επιμέλεια της έκδοσης είχε η Μαριάνθη Οικονομάκου με βοηθό την Μαρία Σφακιανού.

Γ.Σκλάβος από Β.Φιοραβάντε

Τα κείμενα του Βασίλη Φιοραβάντε που συγκροτούν τον εξαιρετικό τόμο είναι δοκίμια, τα οποία αναφέρονται στη διερεύνηση σε βάθος της ζωής και του έργου του ιδιοφυούς καλλιτέχνη της πρωτοπορίας Γεράσιμου Σκλάβου, με αναφορά στο Παρίσι του μοντερνισμού, της κριτικής και της ριζοσπαστικής απελευθερωτικής κοινωνικής, αισθητικής και καλλιτεχνικής δράσης.

Χαρακτηριστικά κεφάλαια του βιβλίου: Η διαμόρφωση της θεώρησης του κόσμου του Σκλάβου – αισθητική και σύγχρονη τραγική συνείδηση. Αισθητική και ιδεολογία. Η Αφαίρεση και η τραγική θεώρηση. Τα όρια της τραγικής θεώρησης. Ο Σκλάβος και η ελληνική πρωτοπορία του Παρισιού. Ο Σκλάβος και η τεχνική. Η κοινωνική διάσταση της Αφαίρεσης. Τα ιστορικά όρια της ουτοπίας. Ο ιδεολογικός ριζοσπαστισμός και τα αδιέξοδά του. Το νόημα της εξέγερσης της υποκειμενικότητας. Η διαλεκτική της τραγικότητας ή η τραγικότητα της διαλεκτικής. Προς μια εμμενή αρνητικότητα. Ο Σκλάβος, τα Επτάνησα, ο Μοντερνισμός. Ακολουθεί συνοπτικό βιογραφικό σημείωμα του Σκλάβου με ένθεση πολλών σημαντικών έργων του και φωτογραφικών ντοκουμέντων.

Γ.Σκλάβος από Β.Φιοραβάντε

Η μελέτη αυτή καλύπτει με επιστημονική αρτιότητα και εποπτική κατάθεση την προσωπικότητα του Σκλάβου και αποτελεί την πλέον σημαντική αναλυτική κριτική αναφορά στο ρηξικέλευθο έργο του. Ο Βασίλης Φιοραβάντες, ο οποίος έχει πολυεπίπεδη συγγραφική, διδακτική, εκδοτική και διοργανωτική δραστηριότητα, είναι από τους πρώτους ερευνητές που ασχολήθηκαν συστηματικά με το έργο του Γεράσιμου Σκλάβου-Sklavos, του Γεράσιμου Σταματελάτου-Steris, αλλά και του διάσημου γλύπτη Αλμπέρτο Τζιακομέττι-Giacometti.

Γ.Σκλάβος από Β.Φιοραβάντε

 Έχοντας διαχρονικά μελετήσει τις θέσεις, τις φάσεις και τα επιτεύγματα του μοντερνισμού στην θεωρητική συγγραφική του “Τριλογία” για αυτούς, μεταφέρει με ουσιαστικό και παιδευτικό τρόπο τα θεμελιώδη στοιχεία, τάσεις, προσανατολισμούς και μεθοδεύσεις της σύγχρονης εικαστικής και θεωρητικής σκηνής της εποχής που έζησαν με προβολές στο μέλλον.

Εξιχνιάζει και προεκτείνει κριτικά τις συνθήκες που έδρασε δημιουργικά ο Γεράσιμος Σκλάβος, με το προνόμιο της διαλεκτικής και διεξοδικής επιστημονικής έρευνας, μακράν από επιφανειακές προσεγγίσεις συναισθηματικού τύπου και όψιμου ενδιαφέροντος εκπροσώπων μονολιθικών ιστορικών και συγκριτικών προσεγγίσεων.

Αναλύει διεξοδικά τα κοσμογονικά και πολυσχιδή φαινόμενα της πολυσήμαντης εικαστικής κατάθεσης της κορυφαίας δημιουργικής δεκαετίας του Σκλάβου, που διακόπηκε τραγικά με τον πρώιμο θάνατο του το 1967 και παραθέτει βιβλιογραφικά όλη την εικαστική εκθεσιακή πορεία του καλλιτέχνη μέχρι και το 1998.

Η νέα έκδοση προβάλλει και ξαναφέρνει  δυναμικά στο προσκήνιο την αυθεντική κατάθεση του καλλιτεχνικού ”γίγνεσθαι” του Σκλάβου, που πάντα θα προξενεί συζητήσεις, αισθητικές και πνευματικές εξεγέρσεις.

Κώστας Ευαγγελάτος είναι Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της τέχνης.

Γ.Σκλάβος από Β.Φιοραβάντε
Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αυθεντικές όψεις της Μονμάρτης από τον Μορίς Ουτριλό

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης.  Ο Μορίς Ουτριλό / Maurice Utrillo γεννήθηκε το 1883 στην Μονμάρτρη του Παρισιού. Ήταν ο γιος της...

Γιάννης Μετζικώφ: Το βλέμμα είναι η δύναμη μιας άηχης γλώσσας. Κανένας άνθρωπος δεν γλίτωσε από το βλέμμα του έρωτα και της αγάπης.

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Με αφορμή τη νέα του έκθεση στην γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, το artviews συνάντησε τον...

Λορέττα Γαΐτη: Εάν δεν φροντίζεις το έργο ενός καλλιτέχνη είναι σαν να πεθαίνει για δεύτερη φορά

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Πριν από μερικές ημέρες οι πόρτες της Γκαλερί Σκουφά άνοιξαν στην καρδιά του Κολωνακίου για...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this