Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη
Το European Centre for Architecture Art Design and Urban Studies σε συνεργασία με το Chicago Athenaeum, Museum for Architecture and Design παρουσιάζουν αναδρομική έκθεση του Αρχιτέκτονα, Πολεοδόμου και Εικαστικού Χρήστου Κονταρούδη με τίτλο «Διάλογοι».
Την έκθεση επιμελήθηκε ο Ιωάννης Καραλιάς, αρχιτέκτονας, ζωγράφος, ποιητής και καλλιτεχνικός Διευθυντής του χώρου, ο οποίος αναφέρει για τα έργα του εικαστικού: «O Xρήστος Κονταρούδης υιοθετεί σαν εργαλείο του στην ζωγραφική, από τον χώρο της αρχιτεκτονικής, την ευθεία γραμμή πράγμα που φέρνει στην τέχνη του, την δύναμη να προσφέρει ειλικρίνεια και απλότητα στο αίσθημα του θεατή. Έτσι ώστε ο θεατής τρέφεται με εδέσματα, κοινωνικοπολιτικών θεμάτων και καθημερινότητας με απλή και άμεση επαφή. Αυτός ο τρόπος έρχεται και δένει απόλυτα με την έκφραση της ιδιωτικής του ύπαρξης με την καθημερινότητα».
Εμείς στο Artviews συναντήσαμε τον καλλιτέχνη και μιλήσαμε μαζί του.
-Χρήστο, τι αποτελεί πηγή έμπνευσης για σας;
–Τα έργα μου αποτυπώνουν κυρίως θέματα πολιτικής φύσης, προβλήματα καθημερινότητας των ανθρώπων, ιστορικά γεγονότα που σημάδευσαν την ανθρωπότητα, και διαμόρφωσαν πολιτικές θέσεις, αλλά ταυτόχρονα και έργα που τέρπουν το μάτι στοχεύοντας σε φυσικούς ατραπούς.
-Η μουσική και η ποίηση σας βοηθάει στη ζωγραφική σας;
-Η μουσική με βοηθάει στην χαλάρωση την ώρα που ζωγραφίζω, αλλά η ποίηση η λογοτεχνία, τα επιστημονικά συγγράμματα, και κυρίως ότι σχετίζεται με τις νέες τεχνολογίες και την φυσική είναι τα κύρια στοιχεία πηγής έμπνευσης.
-Πώς προσεγγίζουν την Τέχνη στην Ευρώπη και πώς στην Ιορδανία και Σαουδική Αραβία όπου έχετε εργαστεί και διαμείνει;
-Έχω γεννηθεί στην Αθήνα, έχω μεγαλώσει στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Σπούδασα και εργάστηκα στην Ελλάδα στην οποία διαμένω μόνιμα, αλλά επαγγελματικά εργάστηκα σε όλες σχεδόν τις χώρες της Μέσης Ανατολής, και Βόρειας Αφρικής.
Επί σειρά ετών επισκεπτόμουν αυτές τις χώρες σχεδόν ανά δεκαπενθήμερο, για θέματα Αρχιτεκτονικά Οικιστικά, και Πολεοδομικά, την περίοδο από το 1972 μέχρι το 1986. Σας σημειώνω αυτή την χρονική περίοδο γιατί τότε οι χώρες αυτές από την καμήλα πήγαιναν στην Rolls Royce, και οικιστικά από τα παραδοσιακά οικήματα από απλά υλικά πήγαιναν σε υπερσύγχρονες υποδομές και οικοδομές.
Η Τέχνη ακόμα δεν είχε αναπτυχθεί όπως συμβαίνει σήμερα σε αυτές τις χώρες οι οποίες αν δεν έχουν ξεπεράσει τις Ευρωπαϊκές σήμερα βρίσκονται σε ισάξιο επίπεδο.
-Οι φιγούρες σας θεατρικές. Σας αρέσει το θέατρο;
-Σε κάποια έργα μου, χρησιμοποιώ την τεχνική της σκηνογραφίας «pittura scenica e l’architettura teatrale» η οποία αποδομεί το πραγματικό τοπίο και τα πρόσωπα του δράματος και παρουσιάζει στον θεατή ένα φανταστικό και πολλές φορές απόκοσμο χώρο τριών διαστάσεων στον δυσδιάστατο καμβά του ζωγράφου.
-Τι μάς παρουσιάζετε αυτές τις μέρες στην αναδρομική σας έκθεση;
-Αυτές τις μέρας παρουσιάζω μία αναδρομική έκθεση με έργα της τελευταίας δεκαετίας, η οποία έχει τέσσερις κατηγορίες. Κοινωνικά Θέματα – Φιγούρες και Πρόσωπα – Τοπία – και θέματα Επιστημονικής Φαντασίας.
-Θα μπορούσατε να κατατάξετε τη δουλειά σας σε κάποιο ζωγραφικό ρεύμα;
-Τα έργα μου είναι ρεαλιστικά ως επί το πλείστον, επηρεασμένα από το επάγγελμα του Αρχιτέκτονα, με στόχο ότι σχεδιάζω, σε δύο διαστάσεις, να απεικονίζει τον τρισδιάστατο χώρο, χωρίς εκπτώσεις στην προοπτική, άσχετα αν το θέμα είναι Real ή Surreal.
–Ποιοι είναι οι καλλιτέχνες που σας έχουν εμπνεύσει;
-Από την πρώιμη νιότη μου είχα επισκεφθεί τις περισσότερες πινακοθήκες και μουσεία της Ευρώπης χάρη στην πολύ μορφωμένη και λάτρη της τέχνης μητέρα μου, και επηρεάστηκα από τους κλασικούς ζωγράφους, και τα θέματα που απεικόνιζαν που χάρη σε αυτά γνωρίζουμε αρκετά από την πρόσφατη ιστορία μας.
Το Νέο ρεύμα από τις αρχές του 1900 με έχει επηρεάσει στον τρόπο απόδοσης των μορφών. Πολλοί είναι οι αγαπημένοι μου ζωγράφοι αυτής της εποχής, αλλά ο Salvador Dali θεματολογικά ξεχωρίζει και σε μερικά έργα μου με έχει εμπνεύσει.
-Σε τι επίπεδο πιστεύετε ότι η τέχνη κάνει καλύτερη την ανθρώπινη ύπαρξη;
-Ο άνθρωπος γενικά ανυψώνεται ηθικά και αισθητικά από τη θέαση της εικαστικής τέχνης όπως και από το άκουσμα μουσικών δημιουργημάτων, ή το διάβασμα ποιητικών συλλογών και φιλολογικών αριστουργημάτων που αναδεικνύουν τη δύναμη του ανθρώπινου εσωτερικού κόσμου, να παράγει και να δώσει σχήμα, ήχο, κείμενο σε άυλες σκέψεις και συναισθήματα.
το αίσθημα του κάλους παράγει συνετούς πολίτες
-Μιλήστε μας για τον Κ .Δοξιάδη. Σας δόθηκε μια τεράστια ευκαιρία το 1975.
-Για τον Κ. Δοξιάδη θα μπορούσα να γράψω ένα βιβλίο, αλλά θα αρκεστώ σε μία μόνο φράση. Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΙΔΕΕΣ ΤΟΥ, ΠΕΡΑΝ ΤΩΝ ΓΕΝΕΩΝ. Είχα την τύχη να συνεργαστώ μαζί του, αλλά την ατυχία να συνεργαστώ στο τέλος της ζωής του. Η επικοινωνία μας ήταν ιδιότυπη, λόγο της ασθένειάς του, δεν μπορούσε να μιλήσει, και μου έγραφε ότι ήθελε να μου πει, και εγώ του απαντούσα δια ζώσης.
Η πολύ στενή και αποκλειστική συνεργασία μας, ήταν η δημιουργία 7 ζωγραφικών πινάκων που εξιστορούσαν την εξέλιξη των πόλεων από το 50.000 Π.Χ μέχρι την βιομηχανική επανάσταση του 1850 Μ.Χ. Τα έργα εκτέθηκαν το 1975 στο Vancouver και Chicago στα πλαίσια της BATIMA.
-Μιλήστε μας για τις διακρίσεις σας. Ποια σας χαροποίησε περισσότερο και γιατί;
-Παρόλο που στο Salon des Artistes Frances στο Παρίσι στα πλαίσια της Art Capital είχα δύο διακρίσεις (υποψηφιότητα βραβείου) για δύο έργα, το ένα ήταν «Η Μετανάστευση» και το δεύτερο ένα αντιπολεμικό έργο με τίτλο «Ματαιοδοξία» με χαροποίησε ιδιαίτερα η βράβευση έργου μου με τίτλο ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ με θέμα την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα, που εκτέθηκε στο Πολεμικό Μουσείο στην διοργάνωση “ArtAwards” της “DreamTeam“ υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και της Περιφέρειας Αττικής.
-Πώς βλέπετε την αγορά της Τέχνης στην Ελλάδα;
-Τα Ελληνικά δεδομένα στην αγορά τέχνης διαφέρουν δραματικά στο ύψος της αξίας των έργων σε σύγκριση με τιμές έργων και μιλάμε για δευτερογενή αγορά, με άλλες χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Αμερική, το Hong Kong.
-Πώς πιστεύετε ότι θα έπρεπε να συνεισφέρουν οι φορείς;
-Σε όλα τα μέρη του πολιτισμένου κόσμου, οι Δημόσιοι φορείς πριμοδοτούν καλλιτεχνικά έργα τα οποία κοσμούν τις πόλεις τους, τα μουσεία τους, και τις πινακοθήκες τους. Στην Ελλάδα γίνεται κάτι ανάλογο αλλά σε υπερβολικά μειωμένο ποσοστό.
Θα πρέπει κατά την άποψή μου, να αρχίσει να γίνεται η εγκατάσταση καλλιτεχνικών έργων στα σχολεία, ώστε από την πρώιμη ηλικία να καλλιεργείται το αίσθημα του κάλους, το οποίο παράγει συνετούς πολίτες.
Who is who
O Χρήστος Κονταρούδης συστήνεται ως αρχιτέκτων, πολεοδόμος και εικαστικός.
Η επαγγελματική του διαδρομή χαράχτηκε από την συνεργασία του σε πέντε διεθνείς εταιρίες σε έργα Εθνικής και Διεθνούς εμβέλειας. Οι χώρες που δραστηριοποιήθηκε ήταν η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Πακιστάν, το Kuwait, η Ιορδανία, η Αίγυπτος, η Λιβύη, η Αλγερία, το Μαρόκο, η Ελβετία και η Ελλάδα..
Το ιδιωτικό του γραφείο μελέτησε κτίρια κατοικιών, ξενοδοχείων, βιομηχανικών κτιρίων, κτιρίων γραφείων και επαγγελματικών χώρων, όπως καταστήματα τραπεζών, και γυμναστήρια, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ιορδανία, Σαουδική Αραβία.
Η εικαστική του διαδρομή ουσιαστικά ξεκίνησε το 1975 όταν του ανατέθηκε από τον Κ. Δοξιάδη η δημιουργία εικαστικών έργων με θέμα την διαχρονική εξέλιξη οικισμών και πόλεων από το 50.000 Π.Χ μέχρι την βιομηχανική επανάσταση του 1850 Μ.Χ σε μία σειρά 7 πινάκων που εκτέθηκαν στο Chicago των Η.Π.Α και στο Vancouver του Καναδά, στα πλαίσια της διεθνούς έκθεσης Batimat το 1976.
Έχει εκθέσει έργα του στο Παρίσι, στο σαλόνι των Γάλλων καλλιτεχνών στα πλαίσια της Société des artistes français της Art Capital, επι τρία έτη, και δύο από τα έργα του, προτάθηκαν για μετάλλιο, στο πολιτιστικό κέντρο l’Espace Christiane Peugeot, στο Παρίσι, στην Νέα Υόρκη, στο Μουσείο Leo Tolstoy στη Ρωσία, και τρείς προσωπογραφίες του διακρίθηκαν από την National Postrait Gallery του Λονδίνου, μεταξύ πολλών χιλιάδων υποβληθέντων. Το 2024 στο Πολεμικό Μουσείο εξέθεσε το έργο του «ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ» στην διοργάνωση, υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, της Dreamteam (ARTawards2024) και έλαβε το πρώτο βραβείο στην τεχνική με μικτά υλικά.
Info Έκθεσης
Αναδρομική έκθεση Χρήστος Κονταρούδης
«Διάλογοι»
European Centre-Contemporary Space Athens
Μητροπόλεως 74 – Πλάκα
Εγκαίνια: Παρασκευή 17 Μαΐου στις 18.30
Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 17 Μαΐου έως και τις 2 Ιουνίου
Ημέρες & ώρες: Τετάρτη έως Κυριακή, 12.00 – 19.00
*Πλησιέστερο Πάρκινγκ: Μητροπόλεως 21-23 & Πατρώου 8, Πλάκα.