Γράφει η Λιάνα Ζωζά
Το πορτρέτο, του Leopold Czihaczek στο πιάνο, θείου και κηδεμόνα μετά τον θάνατο του πατέρα του, του διάσημου αυστριακού ζωγράφου Egon Schiele είναι το έργο Leopold Czihaczek at the Piano, 1907 που εμφανίστηκε για τελευταία φορά το 1930 και μέχρι σήμερα κανείς δεν γνώριζε αν υπάρχει κάπου ή αν έχει χαθεί.
Το συγκεκριμένο έργο εντάσσεται στα πρώιμα έργα του ζωγράφου, μιας και δημιουργήθηκε στην εφηβεία του, φέροντας όλα τα χαρακτηριστικά της περιόδου εκείνης και ανήκει σε ιδιωτική συλλογή της Βιέννης. Η έκπληξη των ανθρώπων του Μουσείου Leopold ήταν μεγάλη όταν επικοινωνήσαν μαζί τους, οι ιδιοκτήτες του και συνειδητοποίησαν πως το έργο που γνώριζαν μόνο από προσχέδια και μια φωτογραφία στην οποία απεικονίζεται σε ένα τοίχο υπάρχει και βρίσκεται σε καλή κατάσταση.
Ο Egon Schiele (1890 – 1918) ήταν μόλις δεκαέξι χρόνων, όταν ξεκίνησε η επίσημη σχέση του με την τέχνη και ο νεαρότερος μαθητής που είχε ποτέ εγγραφεί στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης. Σύντομα, όμως την εγκατέλειψε απογοητευμένος από την αυστηρότητα και την συντηρητική διδασκαλία. Πως να μπορέσει άλλωστε να ενταχθεί εκεί ο συγγραφέας ερωτικών επιστολών, μέσα από τις οποίες … θα έδινε το “δεξί του χέρι για την τέχνη”, αλλά “και τα δυο του χέρια, για το ομορφότερο κορίτσι”?
Έζησε μόλις 28 χρόνια και πέθανε στη διάρκεια της ισπανικής γρίπης που μάστιζε την Ευρώπη, το φθινόπωρο του 1918 και ακριβώς τρεις ημέρες μετά το θάνατο της εγκύου συζύγου του Edith. Αν και το τραγικό και πρόωρο τέλος του ζωγράφου φαντάζει μυθιστορηματικό, το ίδιο ήταν και ο τρόπος με τον οποίο έζησε. Άλλωστε, έζησε σε μια πόλη όπως η Βιέννη σε μια περίοδο κοινωνικού, πολιτικού και πολιτιστικού αναβρασμού και όλα αυτά τα στοιχεία αποτυπώθηκαν στα έργα του.
Οι ημίγυμνες γυναίκες του ήταν ιδιαίτερα προκλητικές σαν θέμα, την εποχή που τις ζωγράφισε. Τόσο, που πολλά από τα έργα του χαρακτηρίσθηκαν πορνογραφικά και ο ίδιος φυλακίστηκε για σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτό βέβαια δεν τον έκανε να σταματήσει ή να αλλάξει κάτι από τον διάχυτο ερωτισμό, κάποιες φορές ωμό, αλλά πάντα ειλικρινή που χαρακτήριζε τα έργα του και δεν τον εμπόδισε να απαντήσει στους επικριτές του: “ … δεν αρνούμαι ότι έχω κάνει σχέδια και υδατογραφίες ερωτικής φύσης. Αλλά, είναι πάντα έργα τέχνης”.
Ο ιδρυτής του Μουσείου Leopold, Rudolf Leopold, εκτός του ότι ήταν ένας από τους σημαντικότερους προστάτες του έργου του Schiele θεωρείται και ο κύριος υπεύθυνος για την επικοινωνία του συνόλου του έργου, αλλά και την αποκατάσταση της φήμης του αμφιλεγόμενου καλλιτέχνη. Πράγμα που συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας μέσα από τις δράσεις του μουσείου.
Το έργο θα είναι μέρος της συλλογής NFT, του μουσείου που περιλαμβάνει 24 πίνακες και σχέδια του Schiele ενώ τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν, θα διατεθούν για την αποκατάσταση του έργου και την επέκταση της συλλογής Schiele του μουσείου.
Ο Hans-Peter Wipplinger, διευθυντής του Μουσείου Leopold, δήλωσε: “Το έργο Leopold Czihaczek at the Piano είναι ένα αριστούργημα της πρώιμης δουλειάς του Schiele. Οι σημερινοί ιδιοκτήτες συμφώνησαν να θέσουν τον πίνακα στη διάθεση του Leopold Museum ως μόνιμο δάνειο. Μετά τον καθαρισμό και την αποκατάστασή του, θα έχουμε την ευκαιρία να το κάνουμε προσβάσιμο στο κοινό ως μέρος της μόνιμης παρουσίασής μας, στη Βιέννη και στη μοναδική συλλογή του μουσείου με πίνακες και σχέδια του Schiele.”.
Με πληροφορίες από The Guardian