Florilegium: Η Στέλλα Βουλγαράκη στη Roma Gallery

Η έκθεση «Στέλλα Βουλγαράκη: Florilegium» περιλαμβάνοντας μία σειρά αφαιρετικά αποδοσμένων ζωγραφικών απεικονίσεων ανθέων από στόκο και ακρυλικά σε καμβά, προσεγγίζει το διαχρονικό θέμα της νεκρής φύσης και ειδικότερα των λουλουδιών μέσα από την αφαίρεση, την επανάληψη και την υλικότητα.

Στα έργα της Βουλγαράκη, τα άνθη—ίσως ένα από τα πιο διαχρονικά μοτίβα στην ιστορία της τέχνης—μετατρέπονται σε μέσα υλικής διερεύνησης της τρίτης διάστασης και χειρονομιακής έκφρασης. Η επαναλαμβανόμενη χρήση ενός σχηματικού ανθικού μορφοτύπου στην επιφάνεια του καμβά δημιουργεί ένα είδος οπτικού mantra: μία διαλογιστική αντιμετώπιση του θέματος της νεκρής φύσης που ταυτόχρονα αποτίει φόρο τιμής και υπονομεύει τις παραδόσεις του. Δεν πρόκειται για βοτανικές μελέτες με τη συμβατική έννοια, αλλά για άνθη συμπυκνωμένα στις θεμελιώδεις καμπύλες και σπείρες τους, που εγείρουν περισσότερο την ιδέα ενός άνθους παρά την μιμητική αναπαράστασή του.

Florilegium
Στέλλα Βουλγαράκη, Πλήρης άνθιση, στόκος σε καμβά, 2023

Η Βουλγαράκη εργάζεται κυρίως με στόκο και ακρυλικά, έναν συνδυασμό που της επιτρέπει τόσο να σμιλεύσει, όσο και να ζωγραφίσει την επιφάνεια των καμβάδων της. Το εύσαρκο στρώμα στόκου δημιουργεί ένα έντονα απτό, σχεδόν αρχιτεκτονικό ανάγλυφο, στο οποίο η επανάληψη των ανθικών σημείων μετατρέπεται σε χορογραφία χειρονομιών. Κάθε ακολουθία σπειροειδών μοτίβων απαιτεί μία αδιάλειπτη συνέχεια κίνησης, καθώς η καλλιτέχνις πρέπει να ολοκληρώσει τη σύνθεση σε μία μόνο, συνεχή δράση προτού τα ακρυλικά αρχίσουν να στερεοποιούνται—μία διαδικασία που καθιστά τη διακοπή αδύνατη. Αυτή η αναγκαιότητα επιβάλλει μία ενστικτώδη χειρονομιακότητα στις επιφάνειες, όπου κάθε άνθος μαρτυρά την άμεση σωματική καταπόνηση και τη κίνηση του χεριού, του βραχίονα και ολόκληρου του σώματος που εμπλέκεται σε ρυθμικές, επαναλαμβανόμενες κινήσεις πάνω από τον καμβά.

Το χρώμα, επίσης, διαδραματίζει έναν περίπλοκο ρόλο. Σε πολλές συνθέσεις, οι χρωματικές διακρίσεις διαλύονται η μία στην άλλη, δημιουργώντας ήπιες μεταβάσεις. Αλλού, τα χρώματα παραμένουν πιο ξεκάθαρα, αλλά πάντα ενσωματωμένα στην υλικότητα του μέσου—ποτέ απλά τοποθετημένα στην επιφάνεια. Αυτή η ώσμωση προκαλεί ένα είδος ατμοσφαιρικής ακινησίας καθώς οι μορφές της Βουλγαράκη αντιστέκονται στην αποσύνθεση μέσω της γλυπτικής τους μονιμότητας.

Ο τίτλος της έκθεσης, Florilegium, υπογραμμίζει την παρακάτω διττότητα — μία κυριολεκτική «συλλογή λουλουδιών» και ένα εννοιολογικό ανθολόγιο χειρονομιακών κινήσεων. Όπως τα μεσαιωνικά florilegia συγκέντρωναν αποσπάσματα ιερών και ποιητικών κειμένων, έτσι και η πρακτική της Βουλγαράκη συναρμολογεί ένα απτό λεξιλόγιο ανθικών μορφών, συσσωρευμένων μέσω της επανάληψης, της παραλλαγής και της σωματικής έντασης. Σε αντίθεση με τη μακρά ιστορία της νεκρής φύσης με λουλούδια, τα έργα της Βουλγαράκη αναδεικνύονται ως μία σύγχρονη προσέγγιση σε ένα από τα παλαιότερα και πιο οικεία θέματα της τέχνης με σκοπό την ευαισθητοποίηση σχετικά με το περιβάλλον και τον πλανήτη.

Florilegium
Στέλλα Βουλγαράκη, Πλήρης άνθιση (λεπτομέρεια), στόκος σε καμβά, 2023
Info
Διάρκεια έκθεσης
Πέμπτη 8 Μαΐου έως Σάββατο 7 Ιουνίου 2025

Ωράριο λειτουργίας
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00 – 20:00
Τετάρτη, Σάββατο 10:00 – 16:00

Roma Gallery
Ρώμα 5, Αθήνα 106 73
21 3035 8344
[email protected]

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου είναι τελειόφοιτη του τμήματος Αρχιτεκτονική Χανίων του Πολυτεχνείου Κρήτης και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Τα Δύο μαύρα πουκάμισα του Μένιου Σακελλαρόπουλου 

Γράφει η Ανδριανή Βουβάκη   Τα  “Δύο μαύρα πουκάμισα”  του Μένιου Σακελλαρόπουλου είναι ένα μυθιστόρημα που συγκλονίζει, συγκινεί και προβληματίζει.  Το μυθιστόρημα αποτελεί μια συγκλονιστική αφήγηση που...

Γιατί οι εκπομπές μαγειρικής έχουν τόσο μεγάλη απήχηση; 

Γράφει η Ράνια Γεωργιάδου Κλινική Ψυχολόγος (BSc, MSc) Σε έναν κόσμο όπου οι αισθήσεις και τα συναισθήματά μας δοκιμάζονται καθημερινά, οι εκπομπές μαγειρικής συνεχίζουν να κερδίζουν...

Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου Πτωχοκομείου – Η Ιστορική Σημασία του Ναού και της Περιοχής

Γράφει η Γεωργία (Ζέτα) Τζιώτη  Ο Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου Πτωχοκομείου βρίσκεται σε μια ιστορική περιοχή της Αθήνας, που έχει συνδεθεί με την αναγέννηση της...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this