Ήρα Παπαποστόλου: Η φιλοσοφία του βιβλίου είναι να δείξει στο κοινό την αλήθεια αυτών των καλλιτεχνών, ό,τι μέσο και να χρησιμοποιούν και όποιο κίνημα και να εκπροσωπούν

Πρόσφατα στην γκαλερί Ευριπίδης παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία το νέο βιβλίο της ιστορικού τέχνης, επιμελήτριας εκθέσεων και συγγραφέα-δημοσιογράφου, Ήρας Παπαποστόλου -της οποίας έχουμε παρουσιάσει και άλλα ενδιαφέροντα βιβλία στο παρελθόν- με τίτλο «Σύγχρονοι Έλληνες Ζωγράφοι-Άρθρα και Συνεντεύξεις στο ART22» Στην παρουσίαση, όπου συγκεντρώθηκε πλήθος καλλιτεχνών και φιλότεχνων, μίλησαν ο δημιουργός του Art22, δημοσιογράφος Γιάννης Τζιμούρτας και η Άρτεμις Ποταμιάνου που, εκτός από εικαστικός και επιμελήτρια, είναι και Πρόεδρος της Ένωσης Κριτικών Τέχνης.

Εμείς στο artviews.gr συναντήσαμε την πολυτάλαντη Ήρα, μιλήσαμε για το νέο της βιβλίο και της ευχόμαστε καλοτάξιδο.

-Πώς ξεκίνησες να καταγράφεις τις συνομιλίες σου με τους καλλιτέχνες;

-Ήταν το 2012, όταν ξεκίνησα να αρθρογραφώ στο διαδικτυακό περιοδικό τέχνης Art22. Πάντα πήγαινα στις γκαλερί και έβλεπα τις δουλειές των καλλιτεχνών, όμως αυτή τη φορά πήγαινα με σκοπό να γράψω. Συζητούσα μαζί τους, διάβαζα τα κείμενα των καταλόγων και στη συνέχεια, σαν ιστορικός τέχνης που είμαι, ανέλυα τα έργα τους και έκανα μικρές παρουσιάσεις τους στο Art22. Αργότερα, τους έκανα και συγκεκριμένες ερωτήσεις που γίνονταν συνεντεύξεις.

Συγγραφέας Ήρα Παρασκευή Παπαποστόλου

-Ποια η φιλοσοφία του βιβλίου σου;

-Δεν μιλάω στο βιβλίο μόνο για παραστατικούς ζωγράφους, αν και η αλήθεια είναι ότι έχω μια προτίμηση σε αυτή τη ζωγραφική. Μιλάω και για αφαιρετικούς και για άλλους. Η φιλοσοφία του βιβλίου είναι να δείξει στο κοινό την αλήθεια αυτών των καλλιτεχνών, ό,τι μέσο και να χρησιμοποιούν και οποιο κίνημα και να εκπροσωπούν.

-Με ποια κριτήρια επέλεξες αυτούς τους εικαστικούς να συνομιλήσεις; Είχαν κάτι κοινό ή κάτι το εντελώς διαφορετικό;

-Μοιάζουν ειλικρινείς με τον εαυτό τους και με αυτό που κάνουν. Στο βιβλίο περιλαμβάνονται πολλές διαφορετικές δουλειές που εκφράζουν την διαφορετική ψυχοσύνθεση και φιλοσοφία του κάθε καλλιτέχνη. Η διαφορετικότητα τους καθώς και οι απόψεις τους σίγουρα μου κέντρισαν το ενδιαφέρον καθώς και σε πολλούς η τεχνική τους.

Πιστεύω επίσης ότι είναι καλλιτέχνες που μπορούν άνετα να σταθούν στο εξωτερικό. Είναι, δηλαδή, ισάξιοι με τους ομοτεχνους τους σε όλο τον πλανήτη.
Εδώ να διευκρινίσω ότι προφανώς στο συγκεκριμένο βιβλίο δεν περιλαμβάνονται πολλοί ακόμη άξιοι καλλιτέχνες κι αυτό γιατί δεν έχει τύχει να γράψω γι’αυτούς ακόμη στο Art22.
Τέλος, να πω ότι με βάση την εμπειρία μου και τις σπουδές μου στο αντικείμενο, έχω πλέον τη γνώση να μπορώ να καταλάβω αν αξίζει ένα έργο τέχνης. Πες το και ένστικτο.

-Προφανώς ήταν κάποιοι που πρώτη φορά μίλησαν σε εσένα. Πώς αισθάνθηκες γι αυτό;

-Αισθάνθηκα μεγάλη χαρά που συνέβαλα ώστε να βγουν στο φως.

-Στο βιβλίο σου θίγεις κάποια καίρια ζητήματα που αφορούν στον χώρο της τέχνης. Τι προβλήματα πιστεύεις ότι αντιμετωπίζει ο σύγχρονος καλλιτέχνης στις μέρες μας;

-Ναι. Μιλάω για παράδειγμα για το ρόλο του καλλιτέχνη και του ιστορικού τέχνης.
Ο σύγχρονος καλλιτέχνης δεν μπορεί δυστυχώς να βιοποριζεται από το επάγγελμα του, με κάποιες εξαιρέσεις. Αναγκάζεται να κάνει άλλες δουλειές για να μπορεί να ζήσει. Επίσης, δεν αγοράζονται εύκολα τα έργα του κι αυτό – πέρα από την οικονομική κρίση στην Ελλάδα- έχει να κάνει και με την απώλεια των σωστών μηχανισμών προώθησης της δουλειάς του και με την έλλειψη εκπαίδευσης του κοινού ώστε να μετατραπεί κι αυτό σε συλλεκτικό κοινό. Είναι λίγοι οι συλλέκτες που αγοράζουν συστηματικά.

-Τι συναισθήματα γεμίζεις όταν έρχεται στη μνήμη σου ο Δήμος Σκουλάκης;

-Με το Δήμο είχα μια σχέση βαθιά, ουσιαστική και τίμια. Μιλούσαμε πάντα ως ίσος προς ίσο. Έμαθα πάρα πολλά πράγματα από τις ατέλειωτες συζητήσεις μας στο ατελιέ του και τις βόλτες μας στα μουσεία και τις γκαλερί. Νομίζω ότι με τη μελέτη που έγραψα για το έργο του που κυκλοφόρησε το 2008 από τις εκδόσεις Αδάμ, του ανταποδωσα όλο το καλό που έκανε για μένα. Τα συναισθήματα είναι εκτίμηση και αγάπη. Μου λείπει σε πολλές σημαντικές στιγμές μου.

-Ποια τα σχέδια σου για την παρουσίαση του βιβλίου;

-Το βιβλίο ήδη παρουσιαστηκε στην γκαλερί Ευριπίδης με μεγάλη επιτυχία. Μίλησαν γι’ αυτό ο δημιουργός του Art22 ο δημοσιογράφος Γιάννης Τζιμούρτας και η Άρτεμις Ποταμιάνου που, εκτός από εικαστικός και επιμελητρια, είναι και Πρόεδρος της Ένωσης Κριτικών Τέχνης.

Θα γίνουν κι άλλες παρουσιάσεις, αρχικά στη βιβλιοθήκη του Μουσείου Κοντόπουλου στην Αγία Παρασκευή και στις 9 Ιουνίου θα γίνει διπλή έκθεση στην γκαλερί ArtShot της Σοφίας Γαϊτανη και στον Τεχνόχωρο της Ηλέκτρας Δουμά. Εκεί θα μπορέσει το κοινό να απολαύσει και έργα των καλλιτεχνών που περιλαμβάνονται στο βιβλίο.

*Οι φωτογραφίες της παρουσίασης είναι του Μάνου Σπανού

Συγγραφέας Ήρα Παρασκευή Παπαποστόλου

Who is Who

Η Ήρα Παπαποστόλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979 και σπούδασε Ιστορία Τέχνης και Αρχαιολογία στο Παρίσι (Paris X Nanterre, Paris I Sorbonne -με καθηγητή τον Ph. Dagen), με ειδίκευση στη Σύγχρονη Τέχνη και Φιλοσοφία-Αισθητική.

Έχει διδαχτεί δημιουργική γραφή, θέατρο, κλασική κιθάρα και γραμμικό και ελεύθερο σχέδιο. Έχει εργαστεί στη γκαλερί Βουρκαριανή στην Κέα, στη Galerie du Haut-Pave στο Παρίσι, στην Αίθουσα Τέχνης MIHALARIAS ART στην Κηφισιά, στο Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (ICOM) στο Θησείο και στο IANOS Art Shop στο Golden Hall στο Μαρούσι. Για την οργάνωση εκθέσεων έχει συνεργαστεί με το Αρχείο Νεοελληνικής Τέχνης (με πρόεδρο τον τεχνοκριτικό Χάρη Καμπουριδη), το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, το Art Chania, την Ελληνοαμερικανική Ένωση, το Ίδρυμα Τσιχριτζή, την Art Athina 2014 & 2015, το Loft, το Ιταλικο Μορφωτικό Ινστιτούτο, το Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα, την Πινακοθήκη-Γλυπτοθήκη της art-idea στο Κέντρο Τέχνης Καστέλας και με πολλές αίθουσες τέχνης στην Αθήνα και την επαρχία.

Έχει γράψει τα βιβλία “Εικόνες του αιώνα Skoulakis Σύμβολα Παγκόσμιας Αποδοχής” (Εκδόσεις Αδάμ), “Τα 1000 πρόσωπα της πόλης και της πρωτεύουσας” (Εκδόσεις Οσελότος), “Σ΄ αγαπώ ακόμα και ξυπόλυτη” (Εκδόσεις Οσελότος), “Κόσμου πληγή τράγου ωδή αγάπης δρόμος” (Εκδόσεις Οσελότος), “Γυναίκα για Σπίτι” (Εκδόσεις Οσελότος), “Πέλυ” (Εκδόσεις Οσελότος), “Χαρακτήρες & Επαγγέλματα” (Εκδόσεις Περιτεχνών), “Παντα Αργά” (Εκδόσεις Οσελότος), “Σύγχρονοι Έλληνες Ζωγράφοι” (Εκδόσεις Περιτεχνων) και “Αρμόιρα” (Εκδόσεις Κάκτος). Έχει βραβευτεί το διήγημά της με τίτλο “45 Μοίρες” στο διαγωνισμό της εφημερίδας Το Βήμα με θέμα Μια ιστορία για την κρίση.

Οργανώνει εκθέσεις, προλογίζει καταλόγους, αρθρογραφεί στο Art22.gr και ασχολείται με τη λογοτεχνία (ΟΣΔΕΛ) και τη συγγραφή στίχων (Αυτοδιαχείριση). Είναι μελετήτρια του έργου του ζωγράφου Δημοσθένη Σκουλάκη, μέλος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης (aica) και μέλος του Πανελλήνιου Λογοτεχνικού Σωματείου PEN GREECE. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.


Βικυ Γεωργοπούλου, Δημήτρης Καραουζας, Ήρα Παπαποστόλου, Αφροδίτη Σεζενια – Φωτο : Μάνος Σπανός

Αγοράστε το βιβλίο ΕΔΩ

Share this
Tags
Zeta Tz
Zeta Tz
Η Ζέτα ασχολείται με τη μετάφραση, την αρθρογραφία και την αρχισυνταξία στο χώρο των ΜΜΕ του πολιτισμού. Έχει ασχοληθεί με την διοργάνωση εικαστικών εκθέσεων και εκδηλώσεων που αφορούν στην κοινωνική ευθύνη. Έχει λάβει τιμητική διάκριση από το Ίδρυμα Μπότση για δημοσιογραφική της δραστηριότητα στα θέματα πολιτισμού. Στο artviews.gr είναι υπεύθυνη της συντακτικής ομάδας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

Η πολυπρισματική αισθητική του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης Ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1906. Σε νεαρή ηλικία παρουσίασε τα πρώτα έργα του και...

Αντώνης Χατζηϊωάννου: Η ζωγραφική, ως τέχνη, ανήκει σε όλο τον κόσμο

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Πρόσφατα είχαμε την τύχη να επισκεφτούμε την φιλόξενη οικία της οικογένειας του γνωστού συλλέκτη Αντώνη Χατζηϊωάννου και να μιλήσουμε  για την...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this