Γράφει η Ζέτα Τζιώτη
Την όμορφη καλοκαιρινή παράδοση συνεχίζει και φέτος η γκαλερί CITRONNE στον Πόρο, που πρόσφατα εγκαινίασε την σαιζόν με δύο παράλληλες ατομικές εκθέσεις του Γιάννη Ψυχοπαίδη, με κοινή θεματική «Ίχνη στον Χρόνο».
Η μια έκθεση παρουσιάζεται στο χώρο της γκαλερί με τίτλο το «Λεμονοδάσος – Ημερολόγια ενός καλοκαιριού» έχοντας σαν αφετηρία το εμβληματικό μυθιστόρημα του Κοσμά Πολίτη και η δεύτερη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου με τίτλο «Το Αλφάβητο – Αρχαϊκό Παλίμψηστο» και αποτελείται από 24 βιβλία, με αντιστοίχιση στα ισάριθμα γράμματα της ελληνικής αλφαβήτου και 3 νέα έργα του καλλιτέχνη εμπνευσμένα από το δράμα της προσφυγιάς.
Είναι γεγονός ότι η άρτια συνεργασία της γκαλερί Citronne με το μικρό αλλά ιδιαίτερα σημαντικό Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου έχει δώσει νέα πολιτιστική πνοή στα εικαστικά δρώμενα του νησιού προσελκύοντας πλήθος φιλότεχνου κοινού. Εκθέσεις υψηλού επιπέδου και αισθητικής προβάλλονται παράλληλα και στους δύο χώρους με προγραμματισμό και συνέπεια παρουσιάζοντας με τρόπο εύστοχο τα εικαστικά έργα ανάμεσα στα αρχαιολογικά ευρήματα.
Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης αποκαλεί και τις δύο αυτές εκθέσεις εικαστικά ημερολόγια, μια τακτή καταγραφή, στο πλαίσιο της οποίας εκτυλίσσεται μια αφήγηση προσωπική, αλλά με αναφορές σε συλλογική μνήμη. Όπως ο ίδιος ανέφερε στα εγκαίνια των εκθέσεων, το Λεμονοδάσος, το μυθιστόρημα που αποτέλεσε πηγή έμπνευσής του, είχε σημαδέψει με ρομαντισμό την εφηβεία των νέων της εποχής του. Πραγματικά συγκινημένος που παρουσίαζε δουλειά του τόσο στο χώρο του μουσείου, όσο και στην γκαλερί, ο Ψυχοπαίδης δήλωσε συγκινημένος και ευτυχής για την δημιουργική αυτή δουλειά αλλά και συνεργασία.
«ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΟ – ΑΡΧΑΪΚΟ ΠΑΛΙΜΨΗΣΤΟ» στο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου Πόρου
Στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου, ο καλλιτέχνης αποτυπώνει τον χρόνο και τα ίχνη της Ιστορίας σε εικοσιτέσσερα (24) ισομεγέθη έργα-βιβλία, το καθένα των οποίων αντιστοιχεί σε ένα γράμμα της ελληνικής Αλφαβήτου και είναι κατά τον ίδιον, οι εικόνες μιας γλώσσας που αναρωτιέται για την χαμένη ενότητα του παρόντος με το παρελθόν. Η αρίθμηση αυτή παραπέμπει ευθέως στην διαίρεση των ομηρικών επών σε ισάριθμες ραψωδίες. Άλλωστε, από τα έπη του Ομήρου ξεκινούν οι βασικές έγνοιες, τα διαχρονικά διλήμματα της Ανθρωπότητας: θάνατος-ζωή, μνήμη-λήθη, ταυτότητα-αποξένωση, αγάπη-αποστροφή, υπέρβαση-ύβρις.
Επίσης στον ίδιο χώρο παρουσιάζονται τρία (3) νέα έργα που έχουν αφετηρία τα εκθέματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Πόρου και παραπέμπουν σε ένα οδυνηρό κομμάτι του παρόντος, το προσφυγικό δράμα. Το πέλμα και το γυναικείο αγαλματίδιο, εκθέματα του Μουσείου, ατόφια ή αλλοιωμένα εισάγουν τοπία προσφυγιάς. Πρόκειται για μια ιδεολογική κοινωνική ανάγνωση του παρόντος το οποίο, με την σειρά του, υπενθυμίζει το πιο σκοτεινό παρελθόν και προειδοποιεί για το απειλητικό μέλλον.
Όπως ο ίδιος ανέφερε στα εγκαίνια «τα έργα αυτά δημιουργήθηκαν από την ανάγκη να διαβάσουμε τον κόσμο μας με έναν διαφορετικό τρόπο ξεκινώντας από τα ουσιαστικά και διώχνοντας οτιδήποτε φλύαρο ή ανούσιο. Έναν κόσμο που διαφυλάττει τις ευρωπαικές αξίες, όπως αυτές του ευρωπαϊκού διαφωτισμού, τις αξίες της αλληλεγγύης, της δικαιοσύνης, της δημοκρατίας.»
Η Δρ. Αρχαιολόγος, Μαρία Γιαννοπούλου αναφέρει « Η σύνδεση της – αποσπασματικά αντιληπτής – αρχαιότητας με την πεζότητα του σύγχρονου κόσμου αποτελεί μια θεματική η οποία απασχολεί συχνά τον καλλιτέχνη. Στην έκθεση του Μουσείου Πόρου η θεματική αυτή εκφράζεται με τον πιο εύγλωττο τρόπο: Τα αρχαία αγάλματα, παρόντα στα έργα του Ψυχοπαίδη με τη μορφή φωτογραφικών ή ζωγραφικών απεικονίσεων, αποκτούν υλική υπόσταση και περιστοιχίζουν τα σύγχρονα έργα, ως ιδανικοί συνομιλητές για τα καίρια ερωτήματα που ο ίδιος θέτει.»
«ΛΕΜΟΝΟΔΑΣΟΣ – ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΕΝΟΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ», στη Γκαλερί CITRONNE
Το
«Λεμονοδάσος – Ημερολόγια ενός καλοκαιριού» παρουσιάζεται στο χώρο της γκαλερί
CITRONNE και είναι μία ενότητα από εξήντα επτά (67) νέα έργα, νεκρές φύσεις, όπου ο καλλιτέχνης αναπτύσσει ένα
ολόκληρο σύστημα συμβόλων. O τίτλος της έκθεσης παραπέμπει αμέσως στο ομώνυμο
δάσος στον Γαλατά, στην ακτή της Πελοποννήσου- το οποίο, όμως, αποδίδεται στον
Πόρο και έχει απαθανατιστεί μέσα στο ομότιτλο βιβλίο του Κοσμά Πολίτη.
Με αφετηρία αυτό, στοιχείο της ταυτότητας του Πόρου, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης
ανοίγεται στον μεσογειακό πολιτισμό, στο φυσικό περιβάλλον, στην θάλασσα. Από
το αποτύπωμα μιας προσωπικής ανάμνησης επεκτείνεται στην ευρεία και αναπόφευκτη
συλλογική μνήμη.
Η διπλή αυτή έκθεση επιχειρεί να δώσει μια όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα από την σύνθετη προσωπικότητα και την εικαστική αναζήτηση του σημαντικού αυτού Έλληνα καλλιτέχνη.
Η ιστορικός τέχνης και ιδιοκτήτρια της Citronne, Τατιάννα Σπινάρη αναφέρει για την έκθεση: «Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης αναπτύσσει ένα ολόκληρο σύστημα συμβόλων. Τα έργα αυτής της ενότητας είναι επιμέρους τμήματα ενός σπονδυλωτού έργου, έργα – σελίδες ενός εικαστικού ημερολογίου. Οι χρυσοί καρποί συνοδεύονται από στοιχεία της καθημερινότητας: το ψωμί, «ὁ ἄρτος ὁ ἐπιούσιος», το θεμελιακό σύμβολο της επιβίωσης, το οποίο εξελίσσεται ιστορικά σε κοινωνικό αίτημα· χρηστικά αντικείμενα, σύμβολα δουλειάς και μόχθου· άνθη και φρούτα, κλασική παραπομπή στην νεότητα και την γονιμότητα. Δίπλα σε αυτές τις μαρτυρίες του βίου, ο Ψυχοπαίδης εγκαλεί τον θεατή σε ένα ηχηρό ῾memento mori῾ με ίχνη του παρελθόντος και της ελλοχεύουσας Ιστορίας: σπασμένα αρχαία αγάλματα· φθαρμένα ξύλα, ναυάγια της θάλασσας· παλαιές φωτογραφίες με ακίνητα πρόσωπα· καρτ –ποστάλ με απολιθωμένες θαλασσινές εικόνες.»
Info Έκθεσης
Γιάννης Ψυχοπαίδης στον Πόρο
«Το Αλφάβητο – Αρχαϊκό Παλίμψηστο» στο Αρχαιολογικό Μουσείο. Διάρκεια: 8 Ιουνίου – 30 Σεπτεμβρίου 2019. «Λεμονοδάσος – Ημερολόγια ενός καλοκαιριού», γκαλερί Citronne, Διάρκεια: 8 Ιουνίου – 24 Ιουλίου 2019.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews φύλλο 14/6/2019