Περιπλανήσεις και αναζητήσεις από την έκθεση ζωγραφικής της Τιτίκας Φαρακλού

Γράφει η Δρ Μαράη Γεωργούση

«Εν πάσι γαρ τοις φυσικοίς ενεστί τι θαυμαστόν»

Σε όλα τα πράγματα στη φύση υπάρχει κάτι άξιο θαυμασμού.
Αριστοτέλης, 384-322 π.Χ. 

Η έκθεση ζωγραφικής της Τιτίκας Φαρακλού παρουσιάστηκε το κοινό της Κεφαλλονιάς υπό το φως της πανσελήνου του Αυγούστου την Παρασκευή 12 Αυγούστου 2022 στον μαγικό κήπο του ξενοδοχείου Summery στο Ληξούρι.   

Η καλλιτέχνιδα σε αυτή την δουλειά της ερμηνεύει εικαστικά εικόνες μέσω μιας σύγχρονης αισθητικής προσέγγισης. Αποδίδει με πλαστικότητα τοπία της Κεφαλοννιάς, λουσμένα στο φως. Οι ζωγραφικές συνθέσεις με ζωντανά χρώματα εξυμνούν την ονειρική ομορφιά των τοπίων, της φύσης, του υγρού στοιχείου.  

Δουλεύοντας συνήθως σε παραδοσιακές διαστάσεις τις  πάρα πολλές αποχρώσεις του κάθε χρώματος, επιτυγχάνει μέσω των τονικών διαβαθμίσεων το επιθυμητό λυρικό αποτέλεσμα των έργων, ενώ μεταφέρει δραματοποιημένο συναίσθημα. Οι λεπτομέρειες των έργων αφηγούνται γλαφυρά την μαγεία της στιγμής μέσα από το προσωπικό πρίσμα της εικαστικού. Περιβάλλοντα οικεία που στιγμιαία μπορείς να προσπεράσεις στην δύνη της καθημερινότητας, αποκτούν φαντασιακή υπόσταση, τονίζοντας την δύναμη της φύσης. Βότσαλα, άμμος, βράχια εμφορούνται από την φυσική ευαισθησία της ματιάς της ζωγράφου μεταφέροντας μνήμες, επιθυμίες, ανεξερεύνητα μονοπάτια της σκέψης και λειτουργούν άχρονα και συνειρμικά για τον θεατή που ξαναβλέπει από άλλη οπτική μια ήδη ειδομένη εικόνα. Όπως έλεγε και ο Βίνσεντ Βαν Γκόγκ, 1853-1890, Αν αγαπάς αληθινά την φύση, θα βλέπεις ομορφιά παντού. 

Τιτίκα Φαρακλού, The Train that Watched the Other Trains Go By (watermarked)

Η αισθητική απόδοση της φαντασίας και του άκρατου συναισθήματος, η ψυχή που ζωντανεύει στις ανθρωποκεντρικές απεικονίσεις μαρτυρούν το νοιάξιμο, την φροντίδα και τα εννοιολογικά μηνύματα, αλλά κυρίως την συγκλονιστική εκφραστικότητα των απεικονιζόμενων προσώπων. Μοντέλα εκ του φυσικού σε καθαρό, διαυγές ελληνικό φως, χωρίς επιτήδευση αλλά με απόλυτη συνέπεια στην λεπτομέρεια της έκφρασης και της μορφής, αποτίνουν φόρο τιμής στην οικογένεια, στα πρόσωπα που νοηματοδοτούν την ίδια της την ύπαρξη.  

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα έργα της με συμβολικό χαρακτήρα. Η καλλιτέχνιδα χρησιμοποιεί με τρόπο οξύμωρο παιδικά αντικείμενα συνυφασμένα συνειρμικά με την χαρά, αποδίδοντάς τους όμως υπαρξιακές αναζητήσεις και προεκτάσεις. Ειδικότερα στο έργο της με τον τίτλο: «Άνοια» βλέπουμε ένα παιδικό φτυαράκι να επιπλέει σε κρυστάλλινα νερά. Μέσα από αυτή την φαινομενικά απλή εικόνα η Τιτίκα Φαρακλού σχολιάζει με αιχμηρή οξυδέρκεια τα ελάχιστα αναγνωρίσιμα στοιχεία στο χάος της θάλασσας ενός ανοϊκού μυαλού.

Στο έργο της με τον τίτλο: «Να Τολμάς» παρακολουθούμε ένα παιδικό πλαστικό παπάκι να ανοίγεται προς την βαθιά θάλασσα, προσανατολισμένο στο μέλλον. Έξω από την ζώνη ασφαλείας του λιμανιού, μικροσκοπικό αλλά έτοιμο να δοκιμάσει τις δυνάμεις του σε νέες περιπέτειες με εφόδιο την φλόγα στην καρδιά. Επίσης στο έργο της με τον τίτλο: «Το τρένο που έβλεπε τα άλλα τρένα να περνούν» έχει εμπνευστεί από τους στοίχους γνωστού τραγουδιού του συγκροτήματος Τρύπες.

Αντίστοιχα στο έργο της με τον τίτλο: «Χαμένοι» αποπειράται να αποδώσει φόρο τιμής στις οικογένειες και κυρίως τα παιδιά που χάθηκαν είτε στην λαίλαπα του πολέμου, είτε στην προσπάθεια αναζήτησης ασύλου. Ανάγει παράλληλα την έννοια της απώλειας σε ένα γενικότερο πλαίσιο χαμένων ευκαιριών, ονείρων, ταξιδιών, ερώτων…   

Τιτίκα Φαρακλού, The Summer Jason Was Fourteen, Watermarked

Η ζωγράφος έχει έντονη παρουσία στο εξωτερικό, ενώ έχει αποσπάσει πολλά βραβεία για τα έργα της. Ενδεικτικά μεταξύ άλλων ήταν:  Φιναλίστ στην 16η ετήσια ομαδική έκθεση του UK COLOURED PENCIL SOCIETY που έγινε στο Λονδίνο τον Απρίλιο του 2017. Απέσπασε το 1ο ΒΡΑΒΕΙΟ – AMERICAN ART AWARDS – Κατηγορία HUMANFIGURE- September 2016. Το έργο “Χαμένοι” επιλέχθηκε για συμμετοχή στην ετήσια έκθεση του περιοδικού Artists & Illustrators στο Mall Galleries του Λονδίνο τον Ιανουάριο του 2017. Το έργο της «Δημήτριος» απέσπασε το βραβείο CΕCILIA CARDMAN MEMORIAL AWARD. Η έκθεση έλαβε χώρα στο Μανχάταν το 2019.  

 Άλλες Βραβεύσεις: 

  • BEST OF SHOW- AUSPA (Australian Society for Coloured Pencil Artists)-Colourbrations Art Contest 2016. 
  • Honorable Mention- Colored Pencil Magazine 2015 Art Competition–October 2015. 
  • Noteworthy Award – Colors of Humanity Gallery, USA, “Seascapes” ArtCompetition- June 2015. 
  • Highly Commended- Patchings Art Festival, England – May 2015.
  • Honorable Mention – Light Space & Τime Gallery Florida, USA
    “Landscape” Art Contest- April 2015. 
  • Honorable Mention- CPSA (Colored Pencil Society of America)
    ArtSpectations Art Competition- January 2015. 
  • 3rd Prize- Painting category RANKART Gallery Online Art Contest,
    Toulouse, France- January 2015. 
Τιτίκα Φαρακλού, LOST

Τα γοητευτικά αυτά έργα σαγηνεύουν με την τεχνική τους. Η Τιτίκα Φαρακλού έχει επιλέξει τα εκφραστικά της μέσα, δουλεύοντας με ξυλομπογιές με βάση το λάδι ή το κερί σε αρχειακό, 100% βαμβακερό χαρτί, ενίοτε με μεικτή τεχνική. Τα έργα της ξεχειλίζουν από την ρεαλιστική τρυφερότητα με την οποία η ζωγράφος χειρίζεται τις αγαπημένες μορφές, αλλά και τις διαφορετικές στιγμές και ώρες της ημέρας, αποτυπώνοντας την ζωή, την φύση, την απουσία, την απώλεια, την μοναξιά, το φώς, τα είδη των νεφών με ρευστότητα και κινητικότητα. Σε έναν σκληρό κόσμο που όλα έχουν ειπωθεί η ομορφιά παραμένει σύμμαχος της αμεσότητας και χειροπιαστή νίκη της ζωής.     

Επιμέλεια έκθεσης
Δρ Μαράη Γεωργούση, Ιστορικός Τέχνης,
π. Διδάσκουσα στο Ιόνιο Πανεπ.

Share this
Tags
ArtViews Team
ArtViews Team
Σκοπός της ομάδας μας είναι η προβολή κάθε θετικής προσπάθειας που αναδεικνύει τον πολιτισμό, η ενθάρρυνση των δημιουργών και η επικοινωνία της δουλειάς των καλλιτεχνών σε διεθνές επίπεδο. Ακολουθήστε μας στο facebook και στο instagram.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Greek Brand New: Η ελληνική δημιουργία επανασυστήνεται στο Εκθεσιακό Κέντρο Περιστερίου

Δέκα χρόνια συμπληρώνει ο θεσμός Greek Brand New και τα γιορτάζει με μια μεγάλη, επετειακή έκθεση από την Παρασκευή 10 έως την Κυριακή 12...

Sebastian Delen: Επέτειος δέκα ετών για την Villa Αφαία στην Αίγινα

Συνέντευξη- Ρεπορτάζ: Ζέτα Τζιώτη Η πρόσφατη επίσκεψή μας στο ρομαντικό νησί της Αίγινας, και πιο συγκεκριμένα, στη Βίλλα Αφαία του Σεμπαστιάν Ντελέν (Sebastian Delen) συνδύασε...

Αυθεντικές όψεις της Μονμάρτης από τον Μορίς Ουτριλό

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης.  Ο Μορίς Ουτριλό / Maurice Utrillo γεννήθηκε το 1883 στην Μονμάρτρη του Παρισιού. Ήταν ο γιος της...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this