«Ριχάρδος Β’-Το Ρέκβιεμ ενός Βασιλιά»: ο Τάσος Νούσιας μας συνεπαίρνει

Οι πρεμιέρες έχουν ήδη ξεκινήσει και η Αλεξία Λυμπέρη "Από τη θέση του θεατή" μοιράζεται την εμπειρία της παράστασης μαζί μας.

Γράφει η Αλεξία Λυμπέρη

Στο Θέατρο Άλφα Ιδέα παίζεται αυτή την περίοδο το έργο «Ριχάρδος Β’-Το Ρέκβιεμ ενός Βασιλιά» σε μετάφραση κειμένου Κ. Καρθαίου και σκηνοθεσία Marlene Kaminsky. Ένα έργο, το οποίο παρουσιάζει την ιστορία του Σαιξπηρικού βασιλιά Ριχάρδου Β’, με την ίδια λυρικότητα και δραματουργία την οποία αποπνέει το πρωτότυπο κείμενο.

Ο Ριχάρδος Β’ ήταν ένας από τους πιο αινιγματικούς Άγγλους βασιλιάδες, ο οποίος μετατράπηκε από τον Σαίξπηρ σε έναν τραγικό ηρώα, στο μόνο βασιλιά ο οποίος παρέδωσε ο ίδιος το θρόνο του στο ξάδερφό του Μπόλινγκμπροκ.

Ως χαρακτήρας ο Ριχάρδος ήταν ευγενικός και αδύναμος, κακομαθημένος από μικρός και μεγαλωμένος περιτριγυρισμένος από κόλακες. Σε ηλικία δέκα ετών αναλαμβάνει τα βασιλικά του καθήκοντα, ενώ στην αντιβασιλεία και στην εσωτερική πολιτική βρίσκεται ο θείος του, Γκωντ. Κατά τη βασιλεία του, ο Ριχάρδος Β’ δεν είχε ωριμάσει ως χαρακτήρας και προσωπικότητα, πράγμα το οποίο καλείται να αναλογιστεί επί σκηνής λίγο πριν την πτώση του. Όταν πλέον θα έχει χάσει τα πάντα, τότε μόνο θα “ξυπνήσει” μέσα στον έκπτωτο βασιλιά, ο άνθρωπος και θα αντικρίσει κατάματα τον πραγματικό κόσμο.

Τάσος Νούσιας

Η αφήγηση της ιστορίας ξεκινάει από το τέλος της ζωής του Ριχάρδου Β’, δηλαδή μέσα από τη φυλακή, στην οποία οδηγήθηκε μετά την αντιπαράθεσή του με τους άρχοντες της εποχής, αλλά και με τον ίδιο του το λαό. Ο Ριχάρδος Β’ ξεκινά να μας αφηγείται την ιστορία του επί σκηνής ύστερα από την παρότρυνση ενός πρώην σταβλίτη, ο οποίος εμφανίζεται ξαφνικά ως επισκέπτης στο παράθυρό του.

Η αφήγηση παρουσιάζεται υπό τη μορφή μονολόγου και ο Τάσος Νούσιας καθώς διηγείται την ιστορία του βασιλιά Ριχάρδου, ενσαρκώνει παράλληλα το ρόλο του Τζων Γκωντ – Δούκα του Λανκάστερ και του Ερρίκου Μπόλινγκμπροκ.

Ο θεατής καλείται να παρακολουθήσει το ένδοξο παρελθόν του Ριχάρδου Β’, την αντιπαράθεσή του με τους τοπικούς άρχοντες, τα οικονομικά προβλήματα του βασιλείου και τελικά την πτώση του βασιλιά.

Οι σκηνές, οι οποίες εναλλάσσονται συνεχώς μεταξύ του παρελθόντος και του παρόντος, βοηθούν στην αύξηση της δραματουργίας του κειμένου της Marlene Kaminsky και προσδίδουν περισσότερη δυσκολία στην ερμηνεία του ρόλου του Ριχάρδου Β’.

Παράλληλα, όμως, βοηθούν το θεατή να συναισθανθεί τον βασιλιά, ο οποίος κινείται μεταξύ της απόλυτης αλαζονείας, και της απόλυτης συναισθηματικής κατάρρευσης. «…μα οι λύπες θα ΄ναι πάντα δικές μου. Να μου πάρεις τις τιμές μου μπορείς και το αξίωμά μου, όμως τις λύπες μου, όχι: αυτωνών θα ΄μαι πάντα ο βασιλιάς τους.»

Τάσος Νούσιας

Τα σκηνικά απλά και λειτουργικά, όπως ακριβώς θα έπρεπε να είναι σε ένα έργο το οποίο επικεντρώνεται στην ερμηνεία του Τάσου Νούσια και όχι σε δευτερεύοντα καλλωπιστικά στοιχεία. Μόνα βοηθήματά του επί σκηνής μία ξύλινη κατασκευή, η οποία μετατρέπεται από άλογο, σε κρεβάτι και φέρετρο, ανάλογα με τις σκηνικές ανάγκες, ένα στέμμα από κέρατα ζώων και δύο κούκλες δακτύλων.

Ο φωτισμός επί σκηνής και τα εφέ καπνού, τόσο προσεκτικά τοποθετημένα, ώστε ο θεατής είχε τη ψευδαίσθηση προοπτικής, δηλαδή να αντιλαμβάνεται διαφορετικές αποστάσεις επί σκηνής και διαφορετικά βάθη.

Ο δε μαγευτικός χορός του Αλέξανδρου Φιλιππόπουλου, ένας ζωντανός πίνακας, όπου πάνω στο μαύρο φόντο της σκηνής, ο καλλιτέχνης χορεύοντας τη βάφει με τα χρυσαφένια φύλλα, τα οποία πέφτουν από τα μανίκια του, υποδηλώνοντας το τέλος της φύσης, το τέλος της ίδιας της ζωής, το τέλος του Ριχάρδου Β’.

Ο Τάσος Νούσιας, στο ρόλο του Ριχάρδου Β’, του Γκωντ και του Μπόλινγκμπροκ, ερμηνεύει άψογα, μέσω της εναλλαγής της φωνής του και των κινήσεων του σώματός του, και τους τρείς ρόλους και καταφέρνει να παρουσιάσει με συνέπεια και ευσυνειδησία το Σαιξπηρικό βασιλιά στο θεατρικό κοινό.

Τάσος Νούσιας

Ο Αλέξανδρος Φιλιππόπουλος, στο ρόλο του σταβλίτη και του Μπόλινγκμπροκ στην τελευταία πράξη της παράστασης, μέσω της επιβλητικής του παρουσίας γεμίζει τη σκηνή και πλαισιώνει υπέροχα τον Τάσο Νούσια στις κοινές τους εμφανίσεις.

Τα κουστούμια των ηθοποιών είναι απλά, λιτά και λειτουργικά, κατάλληλα για μία παράσταση η οποία απαιτεί από τους ηθοποιούς εκτός από δυνατές ερμηνείες και κινησιολογία επί σκηνής.

Συνολικά πρόκειται για μία δυνατή απεικόνιση του λυρικού κειμένου του Σαίξπηρ, με ολοκληρωμένη παρουσίαση της ιστορίας του Ριχάρδου Β’ επί σκηνής και δυνατές ερμηνείες των ηθοποιών.

Ιδανική παράσταση για απαιτητικούς θεατές, λάτρεις των Σαιξπηρικών έργων και όσων αγαπούν τους μονολόγους.

info

Θέατρο Άλφα Ιδέα: 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) 37 & Στουρνάρα 51, Αθήνα 104 32

Διάρκεια Παραστάσεων: Από 29 Σεπτεμβρίου 2018 έως 11 Νοεμβρίου 2018

Παραστάσεις: κάθε Τετάρτη και Σάββατο στις 21:00 και κάθε Κυριακή στις 19.00

Διάρκεια:90’ (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές Εισιτηρίων: 12€ (προπώληση), 15€ (ταμείο), 12€ (ΑΜΕΑ, φοιτητικό, μαθητικό, ανέργων)

Πληροφορίες: (210) 5221444, 5238742.

Share this
Tags
Alexia Lymperi
Alexia Lymperi
Η Αλεξία αγαπά το θέατρο. Σπουδάζει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα executive MBA in financial planning του πανεπιστημίου Πελοποννήσου και κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Επικοινωνία από το Donau University Krems, καθώς και πτυχίο Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Τα δωρικά χαρακτικά σύμβολα ζωής της Βάσως Κατράκη

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Η Βάσω Κατράκη γεννήθηκε το 1914 στο Αιτωλικό. Φοίτησε στην ΑΣΚΤ με καθηγητές τον Κωνσταντίνο Παρθένη στη...

Defying Gravity, εγκαίνια της έκθεσης του Άγγελου Ζυμάρα στην Ελληνογερμανική Αγωγή

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκαν την Τετάρτη 10 Απριλίου, τα εγκαίνια της έκθεσης Defying Gravity του φωτογράφου Άγγελου Ζυμάρα στους χώρους των εκπαιδευτηρίων Ελληνογερμανική Αγωγή....

Απόστολος Γιαγιάννος: “Η τέχνη είναι αφέντρα με βούρδουλα” 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη H Sianti Gallery θέλοντας να τιμήσει τον καταξιωμένο καλλιτέχνη, Απόστολο Γιαγιάννο για τα 50 ενεργά και επιτυχημένα χρόνια της καριέρας του...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this