Σοφία Λαμπιδώνη: Ο Charlie Chaplin σκιαγράφησε τον 20ο αιώνα καλύτερα από όλους 

Η Σοφία Λαμπιδώνη μας εντυπωσίασε με την πρώτη της συγγραφική δουλειά «Οιστρογόνο Δύο Οξυγόνο» και έκτοτε παρακολουθούμε ανελλιπώς την πορεία της στον καλλιτεχνικό χώρο. Από μία ανήσυχη και συναισθηματική νεαρή στον προηγούμενο της ρόλο στην παράσταση του πολυβραβευμένου θεατρικού συγγραφέα Andrew Bovell “Όλα όσα γνωρίζω στ’ αλήθεια”, φέτος την βρίσκουμε σε έναν ακόμα πιο απαιτητικό ρόλο, αυτό της Γιελένα στην παράσταση “Τα παιδιά του ήλιου” του Μάξιμ Γκόρκυ, η οποία συνεχίζεται για δεύτερη σεζόν στο θέατρο Αλκμήνη.

Την συναντήσαμε στα παρασκήνια και μιλήσαμε μαζί της με αφορμή την τελευταία παράσταση της τωρινής σεζόν (Κυριακή 29 Ιανουαρίου, στις 21:15 στο θέατρο Αλκμήνη). 

Γράφει η Βανέσσα Πανοπούλου 

- Πείτε μας δύο λόγια για το έργο. 

Ο Μάξιμ Γκόρκι γράφει «Τα παιδιά του ήλιου» κατά τη διάρκεια της εξέγερσης τους 1905  μετά τα γεγονότα της ματωμένης Κυριακής μόλις μέσα σε 8 ημέρες ενώ είχε φυλακιστεί από το τσαρικό καθεστώς. Σκοπός του να αφυπνίσει την εργατική τάξη και να της δείξει ποιοι είναι όλοι αυτοί οι αριστοκράτες, οι επιστήμονες,οι καλλιτέχνες που την εκμεταλλεύονται ενώ η ίδια φαίνεται να «αποδέχεται τη μοίρα της». 

Στο έργο του λοιπόν παρακολουθούμε μία οικογένεια προνομιούχων (τα παιδιά του ήλιου) να φιλοσοφούν γύρω από την επιστήμη, την τέχνη και τον έρωτα ενώ ο κόσμος πεθαίνει από την πείνα και την εξαθλίωση, όταν μια αρρώστια έρχεται να κλονίσει τη θέση τους, τις μεταξύ τους σχέσεις, το μέλλον τους, αλλά και την ισχύουσα τάξη πραγμάτων. 

Κατά τη γνώμη μου «Τα παιδιά του ήλιου»  είναι το καλύτερο έργο του Μαξίμ Γκόρκι και ένα από τα σπουδαιότερα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας. Αισθάνομαι πολύ τυχερή που συμμετέχω σ’ αυτό το ανέβασμά του και που καταπιάστηκα  με τον σπουδαίο αυτόν συγγραφέα. 

Η Σοφία Λαμπιδώνη στην παράσταση Τα παιδιά του Ηλίου

– Τι προκλήσεις αντιμετωπίσατε στην υλοποίηση αυτής της παράστασης; 

Οι προκλήσεις στο ανέβασμα μίας παράστασης είναι αμέτρητες. Άλλες αφορούν το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα κι άλλες την ίδια την παραγωγή καθώς «τα παιδιά του ήλιου είναι παραγωγή της ομάδας μας “indigotheatreproject”.  

Μία από τις βασικότερες ήταν η εύρεση των χρηματικών πόρων μιας που δεν επιχορηγηθήκαμε από κάποιον κρατικό φορέα.  

Ανταπεξήλθαμε όλες τις αντιξοότητες είτε συνέβησαν πριν είτε κατά τη διάρκεια των παραστάσεων χάρη στην πίστη στο όραμά μας, το ομαδικό μας πνεύμα και την τεράστια αγάπη που έχουμε στο θέατρο και την τέχνη μας. Είμαστε ένας θίασος που δουλεύουμε μαζί από το 2019, ο ένας συμπληρώνει τον άλλο και μαζί βρίσκουμε λύσεις για όλα. 

-Κάποια αξιομνημόνευτη στιγμή από τις πρόβες. 

Μόνο μία; Πολλές! Όλη η διάρκεια της δημιουργικής αυτής διαδικασίας ήταν πολύ έντονη και δύσκολα θα ξεχαστεί. Σίγουρα θα θυμάμαι τις στιγμές που κλαίγαμε από το γέλιο σε κάποιους αυτοσχεδιασμούς, τις εξαντλητικές πρόβες λίγο πριν τις πρεμιέρες αλλά και τις ημέρες που είχαμε τις φωτογραφίσεις για την προώθηση της παράστασης. 

Στιγμές από τα παρασκήνια

– Πώς αισθάνεστε που το έργο παίζεται για 2ο χρόνο με επιτυχία; 

Ευτυχία και ικανοποίηση που οι κόποι μας ανταμείβονται. Για «Τα παιδιά του ήλιου» έγινε σκληρή δουλειά που διήρκησε σχεδόν 2 χρόνια καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας. Χρησιμοποιήσαμε αυτόν τον χρόνο για να μπορέσουμε να προσεγγίσουμε εις βάθος αυτό το δύσκολο και πολυεπίπεδο έργο και τους πολυδιάστατους χαρακτήρες του. Και είναι πραγματικά μεγάλη η χαρά όταν μετά από δύο σεζόν το κοινό ακόμη μας αγκαλιάζει. Δεν επαναπαυόμαστε όμως στιγμή. Συνεχίζουμε να δουλεύουμε σκληρά και προσπαθούμε διαρκώς να εξελισσόμαστε. Εύχομαι μέσα από την καρδιά μου να καταφέρουμε να συνεχίσουμε και τρίτη χρονιά. 

– Εντοπίζετε διαφορές από τις αρχικές παραστάσεις; 

Από το αρχικό ανέβασμα της πρώτης χρονιάς έχει γίνει αντικατάσταση σε τρεις ρόλους και έχουμε αλλάξει και θεατρική στέγη. Αυτό αναπόφευκτα οδήγησε σε κάποιες αλλαγές στον τρόπο που δουλεύτηκαν οι σχέσεις των χαρακτήρων με τους νέους ηθοποιούς αλλά και χωροταξικά μιας που έπρεπε να προσαρμοστούμε στο νέο θέατρο. Η σκηνοθετική γραμμή όμως έχει μείνει ίδια.  

Θαυμάζω πολλούς ανθρώπους του κλάδου μου για το ταλέντο τους και το ήθος τους

Στιγμιότυπο από την παράσταση Τα παιδιά του Ηλίου

-Ποιοι ηθοποιοί αποτελούν πρότυπα για εσάς; 

Θαυμάζω πολλούς ανθρώπους του κλάδου μου για το ταλέντο τους και το ήθος τους και χαίρομαι πάρα πολύ όταν παρακολουθώ μια παράσταση ή μία ταινία να βλέπω έναν ηθοποιό να με μαγεύει με την υποκριτική του και τα εκφραστικά του μέσα. Να μοιράζεται την ιστορία του με την ψυχή του και το σώμα του.  

Κάθε τέτοια περίπτωση αποτελεί σχολείο για μένα. Ένα μικρό ή και μεγάλο μάθημα. Και ευτυχώς συναντώ συχνά τέτοιες περιπτώσεις.
Δεν θα μπορούσα όμως να πω πως έχω κάποιον ως πρότυπο.

Αν έπρεπε να διαλέξω έναν κορυφαίο καλλιτέχνη που πιθανώς να θαυμάζω περισσότερο από όλους θα πω τον Charlie Chaplin, για το ασύλληπτο ταλέντο του, την πολυπραγμοσύνη του και το τεράστιο κοινωνικό του αποτύπωμα. Πιστεύω πως είναι ο καλλιτέχνης που σκιαγράφησε τον 20ο αιώνα καλύτερα από όλους δημιουργώντας στο κοινό ποικίλα συναισθήματα. 

-Ποια είναι η εσωτερική διαδικασία για εσάς ως ηθοποιός ώστε να έρθετε σε επαφή με την ηρωίδα που υποδύεστε; 

Μέσα από την πολλαπλή και εις βάθος ανάγνωση και ανάλυση του έργου και των προθέσεων του χαρακτήρα, με το χτίσιμο του βιογραφικού του χαρακτήρα και μέσα από πολλούς αυτοσχεδιασμούς. Όσον αφορά τη Γελένα, την ηρωίδα που υποδύομαι στα παιδιά του ήλιου, με γοήτευσε από την πρώτη στιγμή. Είναι μια γυναίκα εντελώς διαφορετική από μένα που κι όμως βρήκα πολλά στοιχεία του εαυτού μου σ’ αυτήν και με κράτησε ξύπνια πολλές νύχτες. Για μήνες κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας αλλά ακόμα και τώρα που πλέον το έργο ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά πολλές φορές μπαίνω στη διαδικασία να σκέφτομαι και να φέρομαι όπως εκείνη. Είναι κάτι που με κρατάει σε επαφή με τον ρόλο μου. 

-Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον; 

Τα παιδιά του ήλιου συνεχίζονται για δύο τελευταίες παραστάσεις φέτος αλλά ήδη με τους Indigotheatreproject ετοιμάζουμε το επόμενο βήμα μας με ένα νέο έργο. Άμεσα θα ξεκινήσω πρόβες και για μία νέα παράσταση που θα παρουσιαστεί την Άνοιξη.
Εύχομαι το 2023 να φέρει κ άλλο θέατρο στη ζωή μου και γιατί όχι, τα παιδιά του ήλιου να συνεχιστούν και για τρίτη χρονιά. 

Η Σοφία Λαμπιδώνη στην παράσταση Τα παιδιά του Ηλίου

Who is Who 

Η Σοφία Λαμπιδώνη γεννήθηκε και κατοικεί στην Αθήνα, είναι απόφοιτη της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης Βεάκη και του τμήματος Κοινωνιολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.   

Έχει κάνει πενταετείς σπουδές πάνω στο κλασικό τραγούδι και το μιούζικαλ στο Αττικό Ωδείο, και έχει δίπλωμα πάνω στον κλασικό χορό, τον σύγχρονο και τον Jazz του συστήματος R.A.D. (Royal Academy of Dance).  

Έχει συμμετάσχει σε πληθώρα θεατρικών παραστάσεων. Κάποιες απ’ αυτές είναι το «Οιστρογόνο Δύο Οξυγόνο» που αποτελεί και την πρώτη της συγγραφική δουλειά σε σκηνοθεσία Θωμά Χαβιανίδη, στην παιδική παράσταση «Η Ζεραλντίν και το ξωτικό της λίμνης» της Εύας Πετροπούλου Λιανού, στην παράσταση του πολυβραβευμένου θεατρικού συγγραφέα Andrew Bovell “Όλα όσα γνωρίζω στ’ αλήθεια” στο πρώτο ανέβασμά της στην Ελλάδα σε σκηνοθεσία Γιάννας Γκιώνη στο θέατρο Αλκμήνη, στην παράσταση «η σημασία του να είσαι σοβαρός» του Όσκαρ Γουάιλντ σε σκηνοθεσία Νίκου Δήμα ενώ αυτήν την περίοδο εμφανίζεται στο ρόλο της Γιελένα στην παράσταση “Τα παιδιά του ήλιου” του Μάξιμ Γκόρκυ, πάλι σε σκηνοθεσία Γιάννας Γκιώνη η οποία συνεχίζεται για δεύτερη σεζόν στο θέατρο Αλκμήνη.  

Όσον αφορά το τραγούδι συμμετείχε στο μουσικό σχήμα The PIANO TALES ως τραγουδίστρια με τη συνοδεία της πιανίστα Θάλειας Παπαδοπούλου καιως σολιστ στη συναυλία “Τραγουδάμε τον Έρωτα” της Χορωδίας Πειραιώς στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά σε διεύθυνση Μαρίας Κοματέα.  

Μαζί με τον Θωμά Χαβιανίδη ίδρυσε την θεατρική εταιρεία «Ο2Ο ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» η οποία παραμένει ενεργή μέχρι σήμερα κι έχει αναλάβει την παραγωγή πολλών θεατρικών παραστάσεων στη Αθήνα. 

Στιγμές από τα παρασκήνια

Info παράστασης

Συντελεστές

Συγγραφέας: Μάξιμ Γκόρκυ
Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Γιάννα Δ. Γκιώνη
Σκηνογραφία: Γιάννα Α. Γκιώνη
Πρωτότυπη μουσική: Ορέστης Τάνης
Φωτισμοί: Θωμάς Οικονομάκος
Φωτογραφίες: Ηλίας Τσαντός, Μίμης Δημόπουλος
Videogame designer: Κατερίνα Ζαρταλούδη
Επιμέλεια Ρωσικών (τραγούδι): Δημήτρης Μ. Μόσχος

Ερμηνεία
Άννα Αναστασοπούλου, Μάρκος Γέττος, Ιορδάνης Καλέσης, Μαριλένη Κουζού,Κίμωνας Κουρσόπουλος, Σοφία Λαμπιδώνη, Κωνσταντίνος Μαρούγκας, Μυρτώ Πανάγου, Γιάννης Πετρίδης, Γεωργία Σοφού

Τελευταία παράσταση
Κυριακή 29 Ιανουαρίου στις 21:15

θέατρο Αλκμήνη
Αλκμήνης 8-12, Πετράλωνα
Τηλέφωνο κρατήσεων: 2103428650
Προπώληση Viva

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Η αριστοτεχνική νεοκλασική γλυπτική του Μαγιόλ

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης O Aristide Maillol (Αριστίντ Μαγιόλ) γεννήθηκε το 1861. Ασχολήθηκε αρχικά για τη ζωγραφική και το 1882 μπήκε...

Η ψυχογραφική ευαισθησία της χαράκτριας Ρένας Ανούση-Ηλία

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της τέχνης Η Ρένα Ανούση-Ηλία γεννήθηκε στην Αθήνα το 1934. Σπούδασε χαρακτική στην ΑΣΚΤ με υποτροφία του Ι.Κ.Υ., στο εργαστήριο...

To καλαμάρι του Γεώργιου Καραϊσκάκη για πρώτη φορά σε δημοπρασία από τη VERGOS Auctions

Mε τη δημοπρασία "Ιστορικά και Λαογραφικά αντικείμενα 19ου & 20ού αιώνα" υποδέχεται το νέο έτος η VERGOS Auctions. Η δημοπρασία περιλαμβάνει μεγάλο εύρος αντιπροσωπευτικών...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this