Το τάβλι: ως που μπορεί να φτάσει ο άνθρωπος για να κερδίσει την παρτίδα;

Πρόσφατα παρακολουθήσαμε τη θεατρική παράσταση “Το τάβλι” του Δημήτρη Κεχαΐδη, σε σκηνοθεσία Πέρη Μιχαηλίδη, στο Faust Bar Theater. Μια ιστορία διαχρονική, μια ιστορία αληθινή, μία ιστορία που παρουσιάζει τον νεοέλληνα όπως ήταν κι όπως είναι ακόμα, έτοιμος για το μεγάλο κόλπο…

Γράφει η Αλεξία Λυμπέρη

Λίγα λόγια για το έργο

Το έργο παρουσιάστηκε πρώτη φορά το 1972 στο θέατρο Τέχνης, σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν και αποτέλεσε ορόσημο για την αφετηρία του “νεοελληνικού” θεάτρου. Η ιστορία ξεκινά να ξετυλίγεται με την αφορμή μιας παρτίδας τάβλι. Οι πρωταγωνιστές -οι κουμπάροι Φώντας και Κόλιας- δύο μεσήλικες, πρόσωπα της μεταπολεμικής Ελλάδας, βρίσκονται στο σπίτι του Κόλια για τον απογευματινό τους καφέ και φυσικά για μια παρτίδα τάβλι.

Το τάβλι ανήκει στα τεχνικά παιχνίδια κι έχει συνδεθεί με τα καφενεία και τις καφετέριες. Εν μέσω μιας παρτίδας τάβλι, πολλά μπορούν να συζητηθούν και πολλά να ειπωθούν… Έτσι κι η συζήτηση των δύο ηρώων σιγά – σιγά λαμβάνει μια απρόσμενη τροπή.

Η συζήτηση αρχίζει να περιστρέφεται γύρω από το μεγάλο κόλπο, το μεγαλόπνοο, ευφυές σχέδιο το οποίο θα τους βγάλει από το οικονομικό αδιέξοδο και θα τους παρέχει όλες τις δυνατότητες για μια καλύτερη ζωή, για ένα καλύτερο μέλλον.

Όπως τότε και σήμερα, ο Έλληνας για να ξεφύγει από το οικονομικό και κοινωνικό αδιέξοδο πιστεύει ότι η ξενιτιά φαντάζει μονόδρομος. Με αυτή την αφορμή ο Δημήτρης Κεχαΐδης έγραψε το έργο αυτό, ώστε μέσω των καυστικών και χιουμοριστικών διαλόγων του, να μπορέσει να μιλήσει στον ελληνικό λαό.

Η παράσταση

Ο Φίλιππος Σοφιανός, στο ρόλο του Κόλια, ερμηνεύει ένα μεσήλικο άνδρα, παντρεμένο, βολεμένο στην ήρεμη οικογενειακή ζωή, χωρίς μεγάλες προσδοκίες για το μέλλον, καθώς έχει απογοητευτεί από κάθε πρότερη παρελθοντική προσπάθεια για επαγγελματική επιτυχία.

Όμως μέσα του υποβόσκει μια επιθυμία για οικονομική και κοινωνική άνοδο, την οποία και θα καταφέρει να την φέρει στην επιφάνεια ο αδερφός της γυναίκας του Φώντας. Ο Φίλιππος Σοφιανός, μέσω μίας μεστής κι αληθοφανούς ερμηνείας, καταφέρνει να μας μεταδώσει συναισθήματα αγωνίας, απογοήτευσης, θυμού κι ελπίδας. Μέσω της άρτιας εκφραστικότητάς του, καταφέρνει να αποδώσει δεξιοτεχνικά τις συνεχείς συναισθηματικές εναλλαγές που απαιτεί ο ρόλος.

Ο Πέρης Μιχαηλίδης, στο ρόλο του Φώντα, ερμηνεύει ένα μεσήλικο, ανύπαντρο άντρα, κερδοσκόπο, ο οποίος προσπαθεί πάσης θυσίας να ανέβει κοινωνικά κι οικονομικά. Θεωρεί ότι το μόνο που του λείπει για την υλοποίηση των ευφυών επαγγελματικών του σχεδίων είναι το αρχικό κεφάλαιο και προσπαθεί να βρει σύμμαχο στο πρόσωπο του Κόλια, για το επόμενο σχέδιο του. Στην προσπάθειά του να τον πείσει, επιστρατεύει κάθε διαθέσιμο μέσο κι επιχείρημα.

Ο Μιχαηλίδης προσεγγίζει ερμηνευτικά το ρόλο ως καρικατούρα, τόσο με τη στάση του σώματός του, όσο και μέσω της εκφοράς του λόγου του χαρίζοντάς μας αρκετές στιγμές γέλιου. Με την ερμηνεία του δίνει ένα κωμικό στοιχείο στην παράσταση, το οποίο ελαφραίνει την πλοκή του έργου και βοηθά το θεατή να προβληματιστεί για την υπόθεση, χωρίς να επιβαρύνεται ψυχολογικά.

Η σκηνοθετική προσέγγιση του ιδίου, απλή και λιτή, τοποθετεί τους ίδιους τους χαρακτήρες ενώπιον του κοινού, να του συστηθούν, να του μιλήσουν, να του ξεγυμνωθούν… κυριολεκτικά και μεταφορικά, καθώς η στιγμή κατά την οποία ο Μιχαηλίδης κατεβάζει το παντελόνι του επί σκηνής, σίγουρα μας προκάλεσε έκπληξη. Μέσω αυτής της οπτικής προσέγγισης, οι χαρακτήρες καταφέρουν να επιτύχουν την αμεσότητα με το θεατή και να τον κερδίσουν.

Οι δύο ηθοποιοί μας εξομολογήθηκαν ότι τους ενώνει μία βαθιά φιλία, η οποία οπτικά αντικατοπτρίζεται και στο αποτέλεσμα, καθώς η χημεία των δύο φαίνεται από την αρχή επί σκηνής, καθώς και ο αποτελεσματικός διάλογος μεταξύ τους καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης.

Τα δε σκηνικά απλά και λειτουργικά, αποτελούνται από ένα τραπέζι, δύο καρέκλες και φυσικά ένα τάβλι, ενώ παράλληλα τα ρούχα τους εκπνέουν κάποια παλαιότητα, η οποία ταιριάζει στην εποχή στην οποία αναφέρεται το έργο.

Τέλος, τα παλιά λαϊκά άσματα, τα οποία ντύνουν μουσικά, τόσο την αρχή, όσο και το τέλος της παράστασης, καταφέρνουν αποτελεσματικά να μας εισαγάγουν στην εποχή εκείνη, καθώς και να μας ανασύρουν μνήμες.

Συνολικά πρόκειται για μια παράσταση με ολοκληρωμένους χαρακτήρες και προσωπικότητες, η οποία σίγουρα θα διασκεδάσει κάθε θεατή.

Ιδανική παράσταση για όσους θέλουν να παρακολουθήσουν μία ευχάριστη και διασκεδαστική παράσταση, με χιούμορ.

Info παράστασης

FAUST Bar-Theatre-Arts: Αθηναΐδος 12 & Καλαμιώτου 11, Μοναστηράκι     

Τηλ. κρατήσεων: 210 3234095

Διάρκεια παράστασης: 60 λεπτά

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:Πέμπτη 2 Μαΐου 2019 στις 21.00, Τετάρτη 8 Μαΐου 2019 στις 21.00, Πέμπτη 9 Μαΐου 2019 στις 21.00, Τετάρτη 15 Μαΐου 2019 στις 21.00, Πέμπτη 16 Μαΐου 2019 στις 21.00, Τετάρτη 22 Μαΐου 2019 στις 21.00, Πέμπτη 23 Μαΐου 2019 στις 21.00, Τετάρτη 29 Μαΐου 2019 στις 21.00, Πέμπτη 30 Μαΐου 2019 στις 21.00

Τιμές εισιτηρίων:Γενική Είσοδος: 10 ευρώ

Προπώληση εισιτηρίων:Viva.gr: https://www.viva.gr/tickets/theatre/faust/to-tavli/

Share this
Tags
Zeta Tz
Zeta Tz
Η Ζέτα ασχολείται με τη μετάφραση, την αρθρογραφία και την αρχισυνταξία στο χώρο των ΜΜΕ του πολιτισμού. Έχει ασχοληθεί με την διοργάνωση εικαστικών εκθέσεων και εκδηλώσεων που αφορούν στην κοινωνική ευθύνη. Έχει λάβει τιμητική διάκριση από το Ίδρυμα Μπότση για δημοσιογραφική της δραστηριότητα στα θέματα πολιτισμού. Στο artviews.gr είναι υπεύθυνη της συντακτικής ομάδας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Λορέττα Γαΐτη: Εάν δεν φροντίζεις το έργο ενός καλλιτέχνη είναι σαν να πεθαίνει για δεύτερη φορά

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Πριν από μερικές ημέρες οι πόρτες της Γκαλερί Σκουφά άνοιξαν στην καρδιά του Κολωνακίου για...

Δρ. Μαίρη Καρδάρας: Το motto μας στο “The Demos Center” είναι «αφιερώστε το υπόλοιπο της ζωής σας στην πρόοδο»

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη   Τον γραφικό πεζόδρομο της οδού Ηπίτου στην Πλάκα επίλεξε το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος (ACG), για την ίδρυση του The Demos Center...

Έφη Σπηλιώτη: Η Τέχνη είναι ανάγκη, αναπνοή μου 

Η καταξιωμένη καλλιτέχνιδα Έφη Σπηλιώτη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κεφαλονιά. Αποφοίτησε με άριστα και από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο  και από τη Σχολή Δοξιάδη –...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this