Βάσω Κατράκη: Αλγεινά Σώματα, αφιέρωμα στην Roma Gallery

Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 20 Μαρτίου 2025, 7:30 μ.μ.

Η Roma Gallery παρουσιάζει ένα αφιέρωμα στο ύστερο έργο της Βάσως Κατράκη, στην έκθεση με τίτλο Βάσω Κατράκη: Αλγεινά Σώματα. Οι συνθέσεις της Κατράκη, με τις στιβαρές ραδινές μορφές και τη δωρική λιτότητά τους, μεταφέρουν ένα ρηξικέλευθο στοχασμό πάνω στον ιστορικό χρόνο, την ανθρώπινη κατάσταση και τη μαρτυρία του σώματος ως φορέα συλλογικής μνήμης και συνείδησης.

Από τις 20 Μαρτίου έως τις 3 Μαΐου 2025, μέσα από μια επιλογή από εμβληματικές χαράξεις σε πέτρα, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Άλιας Τσαγκάρη, αναδεικνύεται ο χειρισμός του ανθρώπινου σώματος από την κορυφαία Ελληνίδα χαράκτρια ως θεματογραφικό, συμβολικό και πολιτικό πεδίο. 

Βάσω Κατράκη
Βάσω Κατράκη, Μορφή, 1987, χάραξη σε πέτρα, 105×75 εκ

Η Σωματοκεντρική Γλώσσα της Κατράκη

Το ανθρώπινο σώμα στα ύστερα έργα της Κατράκη δεν είναι απλώς αντικείμενο αναπαράστασης, αλλά μια ιδεολογική και μορφοπλαστική συνισταμένη που επαναδιαπραγματεύεται τον ανθρωπομορφικό μύθο. Οι μορφές της, απογυμνωμένες από περιγραφικές ή διακοσμητικές λεπτομέρειες, αποκτούν αρχέτυπη υπόσταση, εγγεγραμμένες σε έναν αδιάρρηκτο χωρικό πυρήνα, όπου το βάθος δε λειτουργεί ως κενό, αλλά ως οργανική συνέχεια της ύλης. Η τελευταία, στοιχείο θεμελιακό στο έργο της Κατράκη, δεν αποτελεί παθητικό υπόστρωμα της χάραξης αλλά ενσωματώνεται στη γενεαλογία της φόρμας, υποτασσόμενη στις εικονιστικές της επιταγές. Προς αυτή την κατεύθυνση, η πέτρα -ψαμμίτης λίθος- χαράσσεται με στιβαρές, πλατιές χειρονομίες, με σκοπό να μεταφέρει στο βαμβακερό χαρτί μορφές που παλινδρομούν ανάμεσα στη γλυπτική και τη ζωγραφική.

Η σωματικότητα των χαράξεων σε πέτρα ενσαρκώνει την αλγεινή υπόσταση της ανθρώπινης ύπαρξης, στο μεταίχμιο μεταξύ νεκρικής ακαμψίας και υπαρξιακής έντασης. Η ανθρωποκεντρική αυτή γλώσσα δεν αναλώνεται σε ρητορικούς εξωραϊσμούς· αντίθετα, προβάλλει σώματα τραχιά, κατακερματισμένα, που υπερβαίνουν το ατομικό για να εγγραφούν στη συλλογική μνήμη.

Βάσω Κατράκη
Βάσω Κατράκη, Μεταπολίτευση, 1974 χάραξη σε πέτρα 105 x 75 εκ

Η Πολιτική Διάσταση του Σώματος

Το ανθρώπινο σώμα, κυρίως στα έργα της ύστερης περιόδου, αποκτά ιδιαίτερο πολιτικό βάρος. Στην περίφημη σειρά συνθέσεων Κατάσταση, το ακρωτηριασμένο σώμα συνδιαλέγεται με το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, σε μια σχηματική διαμεσολάβηση της βίας και του εγκλεισμού. Οι μορφές, παγιδευμένες σε έναν ασφυκτικό χώρο, διαρρηγνύουν το βλέμμα του θεατή, ανατρέποντας την κρατική ρητορική της «εξυγίανσης» που επέβαλε η Δικτατορία των Συνταγματαρχών. Εδώ, η σωματική παραμόρφωση δεν είναι προϊόν μοντερνιστικής διατύπωσης και φορμαλιστικού κατακερματισμού αλλά ζέουσα αναγκαιότητα. 

Βάσω Κατράκη
Βάσω Κατράκη, Επέλαση Ι, 1985 χάραξη σε πέτρα 200 x 146 εκ

Ζωικό και Ανθρώπινο: Η Ανιμιστική Σχέση της Μορφής

Η θεματολογία της Κατράκη δεν περιορίζεται στο ανθρώπινο σώμα, αλλά εκτείνεται στη ζωική μορφή, σε μια ανιμιστική προσέγγιση που διερευνά την αυτοαναφορικότητα της ύπαρξης. Τα άλογα, με τις στιβαρές, τονισμένες καμπύλες τους και τις έντονες χαράξεις, διατηρούν μια αρχαϊκή ακαμψία. Ο τρόπος με τον οποίο εγγράφονται στην επιφάνεια της πέτρας αναδεικνύει τη σωματικότητα ως καταλυτική δύναμη που εκτείνεται πέραν της ανθρώπινης εμπειρίας.

Μορφή και Χώρος: Η Εγγραφή της Ύλης

Στο έργο της Κατράκη, ο χώρος δεν είναι ένα ουδέτερο πεδίο όπου εντάσσονται οι μορφές· αντίθετα, λειτουργεί ως αναπόσπαστο μέρος της σύνθεσης, ενισχύοντας τη δύναμη των χαρακτικών της. Ο κενός χώρος του βάθους δεν αντιμετωπίζεται ως απουσία, αλλά ως ζωτικός τόπος όπου η μορφή αποκτά την πλήρη υπόστασή της. Με την τεχνική της χάραξης στον ψαμμίτη, η καλλιτέχνις ενσωματώνει την υλικότητα στο εικαστικό της αφήγημα, καθιστώντας τη χάραξη μια διαλεκτική διαδικασία μεταξύ ύλης και σωματικής απόδοσης.

Βάσω Κατράκη: Αλγεινά Σώματα

Info

Διάρκεια έκθεσης
Πέμπτη 20 Μαρτίου έως Σάββατο 3 Μαΐου 2025

Ώρες λειτουργίας
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11.00 – 20.00,

Τετάρτη, Σάββατο: 11.00 – 16.00
Κυριακή, Δευτέρα: κλειστά

Roma Gallery
Ρώμα 5, Αθήνα 106 73
21 3035 8344

Είσοδος Ελεύθερη 

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου είναι τελειόφοιτη του τμήματος Αρχιτεκτονική Χανίων του Πολυτεχνείου Κρήτης και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Ariela Wertheimer: Η εννοιολογική τέχνη είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την πρόκληση κριτικής σκέψης και συναισθηματικής ενδοσκόπησης 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη   Η Ariela Wertheimer, η διεθνούς φήμης εικαστικός, που κέρδισε το βραβείο του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου στη Βενετία με την εγκατάσταση Homelandscape,...

Αφροδίτη Λίτη:  Η γλυπτική είναι για μένα ό,τι η αναπνοή για τον άνθρωπο 

Συνέντευξη στην Ζέτα Τζιώτη και την Μαργαρίτα Καρδαχάκη  Μετά την πρόσφατη ολοκλήρωση της έκθεσής της Αφροδίτης Λίτη με τίτλο "Το Ονειρικό και το Όνειρο: Οι...

«Εκείνος και Εκείνη» της Κλαίρης Θεοδώρου

Γράφει η Ανδριανή Βουβάκη  Το μυθιστόρημα «Εκείνος και Εκείνη» της Κλαίρης Θεοδώρου από τις εκδόσεις Ψυχογιός είναι ένα αστυνομικό θρίλερ, που με ευφυή τρόπο συνδυάζει...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this