Η ζωγράφος Νασούλα Μπαρμπαρήγου στην Βασιλική του Αγ.Μάρκου

Έργο Νασούλα Μπαρμπαρήγου

Η Νασούλα Μπαρμπαρήγου παρουσιάζει την έκθεσή της στην Βασιλική του Αγίου Μάρκου στο Ηράκλειο Κρήτης, από την Δευτέρα 5 Ιουλίου και θα διαρκέσει έως τις 26 Ιουλίου 2021.

Νασούλα Μπαρμπαρήγου

Η έκθεση είναι ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ της ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ με την ΣΤΗΡΙΞΗ του ΔΗΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ.

Φιλοσοφικές σκέψεις, αέναες παρουσίες και εσωτερικές αναζητήσεις παρουσιάζει στην Βασιλική του Αγίου Μάρκου η ζωγράφος Νασούλα Μπαρμπαρήγου στην έκθεσή της «…και τέχνη και λογισμοῖς…» από τις 5 έως 26 Ιουλίου 2021.

«….αφτιασίδωτο» το βλέμμα της νιότης ακουμπώντας έκπληκτο την έκφραση της καθημερινότητας οδηγεί το χέρι στην αποκρυστάλλωση της έκφανσής της….»

Η Νασούλα γεννήθηκε στο Ηράκλειο, αριστούχος μαθήτρια του Λυκείου “Ο Κοραής”, που είχε την τύχη να μαθητεύσει κλασική ζωγραφική στον Ανδρόγεω Αλεξανδρίδη. Σπούδασε Πολιτικός Μηχανικός στο Πανεπιστήμιο της Παβίας και από το 2000 φοιτά στο Πανεπιστήμιο Κρήτης όπου απέκτησε Μεταπτυχιακό στη Φιλοσοφία & στη Βιοηθική.

Εκτός από τις εκθέσεις της νεαρής της ηλικίας, για πρώτη φορά έχομε την ευκαιρία να δούμε τα έργα της στο Ηράκλειο σε μία αναδρομική έκθεση όπου διαγράφεται μία πορεία ζωής: τα μαθησιακά έτη, εντυπωσιακές Προσωπογραφίες, «Φύση & Άνθρωπος» σειρά χυμώδους νατουραλισμού καθώς και τα «αψιμυθίωτα» με την λιτή γραμμή και χρώμα – από τα «γαλάζια» έργα έως και τα πρωτοποριακά διάφανα με απαστράπτουσες ανταύγειες.

Η έκθεση είναι ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ της ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ με την ΣΤΗΡΙΞΗ του ΔΗΜΟΥ

Έργο Νασούλας Μπαρμπαρήγου

 Η Νασούλα για την διαχρονική δουλειά της:

A POSTERIORI….

  1. Η ικανότητα των αισθήσεων να αντιλαμβάνονται τα πράγματα και η ταυτόχρονη, εκείνη, της ψυχής να κατανοεί τον αισθησιασμό τους, αποτελούν το ενεργειακό δίπολον με το οποίον η καλλιτέχνις επιλέγει και κατακτά το υλικό της για την επιβεβαίωση του ΕΙΝΑΙ.

Πρόκειται για μίαν αμοιβαία διαλλαγή εμφανή και στις προσωπογραφίες: την αρίστην απόδοση της προσωπικότητος του εκάστοτε απεικονιζομένου, προσώπου διαπερνά μία αύρα, κοινή σε όλα, η οποία “πάλλεται” στην κόγχη του ματιού, συσπειρώνεται στην αιχμή του μειδιάματος και διαχέεται γλυκαίνοντας την έκφραση και του πλέον αυστηρού προσώπου. Αύρα αφορώσα την συγκινησιακή μεταφορά της δικής της δυναμικής στο ΕΣΥ – ένα πολυπρόσωπο άγγιγμα που… όχι μόνον πληροί την μοναχικότητά της αλλά και την εν-θ-ουσιά- ζει!

Διατρέχοντας τα έργα της/τα πορτρέτα της, από τον «Φουντούκη» (έργο του 1968), έως τον «Οδυσσέα» (έργο του 2018), παρατηρείται ότι ποιοτική διάσταση, στον χρόνο, δεν υφίσταται. Αποτέλεσμα, ετούτο, το οποίον συνηγορεί στο ότι:

ΌΤΑΝ η εγγραφή, η μύηση δια του παραδείγματος στην κανονιστηκότητα των μορφών και στον συνδυασμόν των χρωμάτων, παράλληλα μ’ εκείνη της υιοθέτησης των ποιοτήτων και των αξιών, επισυμβαίνουν εγκαίρως, κατά τα άγουρα χρόνια της ύπαρξης,

ΤΟΤΕ διανοίγεται αρμονικά ο χώρος του ΕΙΝΑΙ καθιστάμενος ικανός για την σύλληψη ίου Απολύτου στην κοιτίδα Γνωστικότητος και Αξιότητός του.

Έτσι, και μόνον δι’ αυτού, προσδίδεται η δυνατότητα στον άνθρωπο, ξεπερνώντας τον ίδιο του τον εαυτόν, να μετατρέπει «το τώρα σε αιωνιότητα!». Δυνατότητα που, παράλληλα, επιτρέπει στον ίδιο -την Νασούλα Μπαρμπαρήγου επί του προκειμένου- να βιώνει την “μελωδία της ζωής του” σε όλο το φάσμα των «μουσικών συγχορδιών», από την ΣΥΝειδητοποιητική οδύνη έως την ΕΥδαιμονία!

ΙΙ. Τα έργα της περιόδου «από την ΕΠΙΓΝΩΣΗ στην ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΗ» θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν “η ποίηση της αισθητικότητος”, καθώς η αισθητηριακή σύλληψη της σκέψης σε εναρμόνιση με την ανάπλασή της σε αίσθημα συγκροτούν την έκφανση του αισθησιακού νοήματος σε μορφικό σχήμα.

Η επιλογή της «μοναχικότητος» συμβάλλει στην ικανότητα αποστασιοποίησης της καλλιτέχνιδος από τις πραγματολογικές καταστάσεις, με αποτέλεσμα την συνεχή “διεύρυνση της διάστασης” ανάμεσα στην διάνοια και το αίσθημα προς όφελος της ευαισθησίας – ευαισθησία η οποία εγγίζει και τις απαλότερες αποχρώσεις κάθε λογής υπαρξιακών εντάσεων.

III. Την τρίτη περίοδο – ΑΥΤΟΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑ: ΘΑΝΑΤΟΣ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ – «ως με την διάνοια στις άκρες των δακτύλων» (T.S. Eliot) τα πινέλα της παρουσιάζουν μία σειρά έργων ανά έτος, τα “έπη” της, μεταφράζοντας τον λυρισμό σε αισθησιακό χρώμα και την δραματικότητα σε νοηματική μορφή. Το αποτέλεσμα καίτοι παρουσιάζεται ως ειρωνεία των καταστάσεων αφορά αυτοσαρκασμό: το ενεργειακό δυναμικό της συγκινησιακής φόρτισης εξισορροπούμενο στις αντίρροπες μορφικές εκφάνσεις, επιφέρει την εσωτερική κάθαρση, παρέχοντας στην ίδια την δυνατότητα αυτό-κατανόησης, συνεπώς την αποστασιοποίησή της από τα πράγματα και άρα διέξοδο…

Είναι τότε και έτσι που, από την αντανάκλαση, τον αυτό-κατοπτρισμό της στην ίδια-της την ετερότητα, αποκτά την αυτοσυνειδησία της, καθώς διαβαίνει ξανά τους «κεκτημένους», πλέον, χώρους της αυτό- συνειδησιακότητος τους οποίους η ίδια έχει προ-επιλέξει!

Τούτος είναι και ο λόγος που τα περισσότερα έργα αυτής της περιόδου – ηθελημένα ή, ίσως, και μή;! – αποδίδονται σε διάφανο φόντο.

Δεκέμβριος 2019

Στην προηγούμενη έκθεση της Νασούλας Μπαρμπαρήγου, το Νοέμβριο του 2020, ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, είχε απευθύνει χαιρετισμό:

Στο Ηράκλειο όπου κυριαρχεί ο μύθος και ο Λόγος, στο «Βασίλειο της Αλήθειας» η Νασούλα Μπαρμπαρήγου πραγματεύεται τις διαφορετικές πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης. Συνομιλεί με το πνεύμα, αγγίζει και συγκινεί με την εικόνα, συνταράσσει τις αισθήσεις με τη δύναμη των έργων της.

Με τις μοναδικές προσωπογραφίες αναδεικνύει διαχρονικές αξίες, με το πέρασμα από την επίγνωση στη συνειδητοποίηση ψυχογραφεί και ηθογραφεί ταυτόχρονα.

Όλες αυτές οι έννοιες συνδιαμορφώνουν μια σημαντική πορεία ζωής. Μια πορεία που φωτίζεται μέσα από τις σελίδες και τις εικόνες αυτής της έκδοσης. Μιας καλλιτεχνικής δουλειάς που έρχεται να προστεθεί στην πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας.

Γιατί μέσα από τα συγκεκριμένα έργα της αγαπητής Νασούλας αποδεικνύεται πως η πορεία προς τη «Λύτρωση» ξεπερνά το «Φαίνεσθαι», όπως η ίδια δηλώνει μέσα από τις ενότητες των έργων της.

Ως Περιφέρεια Κρήτης, συγχαίρουμε ιδιαίτερα όλους τους συντελεστές της έκδοσης. Ευχόμαστε στην αγαπητή Νασούλα Μπαρμπαρήγου καλή συνέχεια στην πορεία της ζωής της, μέσα σε συμφωνίες και χρώματα, όπως αυτές που αντανακλούνται στα μοναδικά της έργα.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΑΡΝΑΟΥΤΑΚΗΣ, Περιφερειάρχης Κρήτης

Έργο Νασούλας Μπαρμπαρήγου