H Αλεξάνδρα Κολλάρου είναι μία πολυσχιδής προσωπικότητα στον χώρο της τέχνης με πολυεπίπεδη παρουσία ως καλλιτέχνης, coach, συγγραφέας και διοργανώτρια events και εκθέσεων. Την άποψή της για το Ελληνικό καλλιτεχνικό γίγνεσθαι παραθέτει με περισσή αίσθηση χιούμορ στο βιβλίο της «Η Ελληνική τέχνη από το Α έως το Ω».
Συνέντευξη στην Αριστέα Παναγιωτακοπούλου
-Αλεξάνδρα, σε ποια ηλικία ήταν η πρώτη σας επαφή με την τέχνη;
-Ας αρχίσουμε με ένα κλισέ: είμαι μέσα στη δημιουργία και την τέχνη από πιτσιρίκα. Καταπιανόμουν διαρκώς με κάτι: ζωγράφιζα, έφτιαχνα μία κατασκευή, σχεδίαζα ένα κόμικ, έγραφα μια ιστορία. Η οικογένεια μου το ενθάρρυνε και φρόντιζε να έχουμε τριβή με κάθε μορφή πολιτιστικής δραστηριότητας. Στα 18 πήγα να σπουδάσω στο Λονδίνο, όπου άλλαξε δραματικά η κλίμακα. Ήταν μία συναρπαστική εποχή, τα τέλη της δεκαετίας του ’80, ήταν 100 χρόνια μπροστά. Τότε είχε αρχίσει να αναδεικνύεται και η γενιά που έμεινε γνωστή σαν YBAs (Young British Artists) και είχα την τύχη να παρακολουθήσω την εξέλιξη τους από πρώτο χέρι.
-Είχατε μέντορες στην πορεία σας;
-Δυστυχώς όχι. Μου αρέσει ωστόσο να μελετάω προσωπικότητες – εντός και εκτός καλλιτεχνικού χώρου – που με γοητεύουν. Προσπαθώ να καταλάβω και να διδαχθώ από τον τρόπο τους, λειτουργούν έτσι σαν άτυποι μέντορες. Θεωρώ το mentoring πολύ σημαντικό και προσωπικά φροντίζω να προσφέρω τη δική μου εμπειρία σε όποιον τη χρειάζεται.
Το παιχνίδι της τέχνης έχει μετακομίσει online
-Έχετε πολυσχιδή παρουσία στον χώρο της τέχνης. Μιλήστε μας γι΄αυτή.
-Με γοήτευε ιδιαίτερα, γι’ αυτό θέλησα να την εξερευνήσω από κάθε σκοπιά. Έχω ιδρύσει την πρώτη online πλατφόρμα τέχνης στην Ελλάδα, έχω στήσει φιλανθρωπικές εκστρατείες, χώρους τέχνης, διοργανώνω και επιμελούμαι εκθέσεις, ενώ παράλληλα γράφω για την τέχνη, είμαι συγγραφέας, συλλέκτης έργων και φυσικά καλλιτέχνης η ίδια – η λίστα συνεχίζεται. Κάποιες από τις δραστηριότητες μου τις ξεκίνησα για καθαρά πρακτικούς λόγους. Ξεκίνησα πχ να διοργανώνω εκθέσεις γιατί δεν ήμουν ικανοποιημένη από το επίπεδο των εκθέσεων εκείνη την εποχή στην Ελλάδα.
Το ίδιο και το artAZ – ήθελα να μπω σε μια καλή πλατφόρμα τέχνης και δεν υπήρχε τίποτα. Ομοίως και το art fair για καλλιτέχνες που ετοιμάζαμε αλλά μας έπιασε ο κορονοϊός και μπήκε στο ψυγείο. Άλλες φορές ξεκινάω κάτι αποκλειστικά για να διευρύνω τις γνώσεις μου ή γιατί μου κέντρισε το ενδιαφέρον. Αυτό το διάστημα για παράδειγμα δε με ενδιαφέρουν τόσο οι εκθέσεις, τις βρίσκω μάλλον irrelevant – με ενδιαφέρει όμως ιδιαίτερα πως το τελικό προϊόν της δημιουργικής διαδικασίας, το έργο τέχνης δηλαδή, μπορεί να φτάσει στους αποδέκτες του, το κοινό, χωρίς μια έκθεση. Μελετάω αυτό λοιπόν.
-Πείτε μας μερικά λόγια για το βιβλίο σας.
-Μου έφερε πολλούς νέους εχθρούς αλλά άξιζε τον κόπο!
Είναι ένα σατιρικό εξποζέ της ελληνικής εικαστικής πραγματικότητας. Είναι αν θες και ένας οδηγός πλοήγησης σε αυτόν τον κόσμο. Προέκυψε από την ανάγκη μου να κάνω ένα σχόλιο πάνω στο θέμα και απήλαυσα ιδιαίτερα τη γραφή και την εικονογράφηση του. Θεωρώ ότι έπρεπε να είναι υποχρεωτικό ανάγνωσμα για κάθε επίδοξο καλλιτέχνη και συστήνω σε όλους να το διαβάσουν! Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Key Books.
-Ποιος τομέας της τέχνης αυτή την στιγμή τραβά το ενδιαφέρον σας περισσότερο για να ασχοληθείτε και γιατί;
-Η ψηφιακή διαχείριση της, σε κάθε επίπεδο. Είμαι από τους πρώτους που ασχολήθηκαν με αυτό το κομμάτι στην Ελλάδα. Το artAZ ήταν η πρώτη δίγλωσση ψηφιακή εικαστική πλατφόρμα αξιώσεων. Το 2007 που το δημιουργήσαμε με τον Άγγελο Αγιοστρατίτη ήταν μπροστά ακόμη και για τα διεθνή δεδομένα. Τότε δεν υπήρχε επείγουσα ανάγκη, κοιτούσε απλά προς το μέλλον. Τώρα το μέλλον αυτό είναι εδώ.
Όλα τα πράγματα που κάναμε δια ζώσης – εκθέσεις, πωλήσεις, συμβουλευτικές, coaching – γίνονται πλέον online. Το στοίχημα είναι να μάθουμε – όλοι – να τα κάνουμε σωστά, γιατί προς το παρόν η γενική εικόνα είναι ότι πετάμε μακαρόνια στον τοίχο να δούμε τι θα κολλήσει. Αυτό φυσικά σημαίνει διαφορετικά πράγματα για τον καθένα. Για τους καλλιτέχνες πρώτα απ’ όλα σημαίνει να έχουν την προσωπική τους ιστοσελίδα διαφορετικά σήμερα είναι σα να μην υπάρχουν.
H καλλιτεχνική δημιουργία βρίσκεται στο ζενίθ
-Χαρτογραφήστε μας την τέχνη στην Ελλάδα και το εξωτερικό μέσα στις καινούργιες πανδημικές συνθήκες.
-Βιώνουμε κοσμογονικές, για τα δεδομένα του εικαστικού χώρου, αλλαγές: η παντοδυναμία των art fairs κατέρρευσε σαν χάρτινος πύργος, κατακλυστήκαμε απο τα NFT΄s (καιροσκοπικό φαινόμενο που ωστόσο εκδημοκρατίζει αρκετά την τέχνη), οι εκθέσεις άλλαξαν εντελώς μορφή, το πάρτυ τελείωσε. Αυτό έχει δημιουργήσει μία αμηχανία αλλά έχει και πολλές θετικές συνέπειες.
Ενδεικτικά, η καλλιτεχνική δημιουργία βρίσκεται στο ζενίθ. Διανύουμε ενδιαφέροντες καιρούς, ιστορικές στιγμές τις οποίες οι καλλιτέχνες εμπνέονται αλλά και νιώθουν την ανάγκη να καταγράψουν – αυτή είναι η δουλειά της τέχνης εξάλλου, να αποτυπώνει τη ζωή. Υπάρχει άνοδος στη ζήτηση έργων, ο κόσμος κλείστηκε στα σπίτια του, επιθυμεί πλέον ο χώρος του να είναι ωραίος. Οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί έχουν ευνοήσει τις συνεργασίες, σε παγκόσμια κλίμακα. Οι καλλιτέχνες έχουν, σε μεγάλο βαθμό, αυτονομηθεί. Με τη σωστή καθοδήγηση και τα διαθέσιμα εργαλεία έχουν τη δυνατότητα, αν θέλουν, να διαχειριστούν μόνοι τους την τύχη τους. Το παιχνίδι της τέχνης έχει μετακομίσει online, αυτό πρέπει να γίνει και πρακτικά αντιληπτό στην Ελλάδα.
-Μελλοντικά σας σχέδια;
-Κάποια από τα σχέδια μου είναι σε αναστολή λόγω της κατάστασης και δε θα επανέλθουν μέχρι να επιστρέψουμε σε μια κανονικότητα που να επιτρέπει την πραγματοποίηση τους. Θεωρώ το διάστημα μεταβατικό και είμαι επιφυλακτική σχετικά με μεγάλες κινήσεις. Ανυπομονώ ωστόσο να λανσάρω το προσωπικό μου online shop (το οποίο αργεί ακόμη) και η πρόθεση μου είναι να αφιερώσω περισσότερο χρόνο στις δικές μου δημιουργίες. Είναι μια εσωτερική ανάγκη που προέκυψε από τα γεγονότα των τελευταίων 18 μηνών, αλλά θα μπορούσα να πω ότι κάνω έναν κύκλο και θέλω να επιστρέψω εκεί που ξεκίνησα.
Who is Who
Η Αλεξάνδρα Κολλάρου γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε Τέχνη και Design στο Λονδίνο και στη Φλωρεντία, και τα τελευταία 27 χρόνια ασχολείται με την προώθηση της σύγχρονης τέχνης.
Έχει ιδρύσει το artAZ (www.artaz.gr), την πρώτη ξενόγλωσση Ελληνική εικαστική πλατφόρμα, και τη γκαλερί 9 ΕΝΝΕΑ (2014), έναν χώρο ανάδειξης της πολιτιστικής δραστηριότητας στην Αθήνα. Έχει επίσης ιδρύσει το AKD Studio που, μεταξύ 1994 – 2007, έδρασε σαν πυρήνας προώθησης της σύγχρονης τέχνης και του design, μέσα από συνεργασίες με πρωτοπόρους Έλληνες και ξένους δημιουργούς.
Διοργανώνει και επιμελείται εκθέσεις και εικαστικές δράσεις και προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε ιδιώτες, εταιρείες και ιδρύματα διεθνώς. Έχει ιδρύσει 2 εικαστικές – φιλανθρωπικές εκστρατείες, το Girl Power (Ελλάδα) και την ΕΚΠΛΗΞΗ (Ελλάδα, Εκουαδόρ), χρησιμοποιώντας την τέχνη σαν μέσο επίλυσης σοβαρών κοινωνικών προβλημάτων. Περισσότεροι από 2000 καλλιτέχνες από όλον τον κόσμο έχουν προσφέρει έργα τους σε αυτές τις δράσεις.
Η δουλειά της έχει προβληθεί εκτενώς στα media, παραδοσιακά & online. Έχει παρουσιάσει 4 ατομικές εκθέσεις και συμμετάσχει σε πολυάριθμες ομαδικές. Έργα της βρίσκονται σε εκθεσιακούς χώρους, γκαλερί και καταστήματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε ιδιωτικές συλλογές ανά τον κόσμο και στη συλλογή του Αμερικάνικου Κολλεγίου Αθηνών – ACG Art.
Έχει δημιουργήσει τη δική της σειρά υφασμάτων με την επωνυμία “Alexandra Prints”, σειρές επίπλων και αντικειμένων design, ενώ πρόσφατα λάνσαρε το προσωπικό της fashion brand.
Αρθρογραφεί περιστασιακά με θέμα την τέχνη και το design, διατηρεί το αγγλόφωνο blog «The Real Queen of Stuff» (https://therealqueenofstuff.wordpress.com/) και είναι συγγραφέας του βιβλίου «Η Ελληνική Τέχνη από το Α έως το Ω», το οποίο έχει επίσης εικονογραφήσει, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Key Books.
www.alexandrakollaros.com
www.artaz.gr
Για το βιβλίο
keybooks.gr/product/elliniki-texni-apo-to-a-ews-to-w
alexandrakollaros.com/alexandra-kollaros-book