Athens 1890, η αποκατάσταση ενός κτιρίου-μνημείου στην καρδιά της Αθήνας

Ένα μοναδικής αισθητικής κτίριο, χαρακτηρισμένο μνημείο, του τέλους του 19ου αιώνα, που αποτυπώνει τις πλέον όψιμες τάσεις στον Αθηναϊκό νεοκλασσικισμό με εξελιγμένα χαρακτηριστικά δομής και εξαίρετα διακοσμητικά στοιχεία μας υποδέχεται στο κέντρο της Αθήνας.

Η αποκατάσταση ενός κτιρίου-μνημείου στην καρδιά της Αθήνας

Πρόκειται για το κτίριο της κατοικίας του λόγιου – φιλοσόφου Θεμιστοκλή Μιχαλόπουλου, που άφησε σημαντικό στίγμα νεωτερισμών στην Παιδεία της χώρας μεταξύ των οποίων και το έργο του «Νέον Ελληνικόν Αλφαβητάριον – 1892». Το κτίριο μελετήθηκε και αποκαταστάθηκε (2017-2020), για να στεγάσει το “Athens 1890–boutique hotel & spa και το Omnivore allday bar-restaurant”.

Στο χώρο αυτό στην πλατεία Αγίας Ειρήνης στεγαζόταν το κατάστημα υφασμάτων «Συμεωνίδης», την περίοδο της ακμής του εμπορικού κέντρου των Αθηνών

Στον ισόγειο και τον ημιόροφο χώρο του κτηρίου, όπου και εκτυλίσσεται σήμερα το lobby του ξενοδοχείου και το restaurant, φιλοξενήθηκε το κατάστημα υφασμάτων «Συμεωνίδης», την περίοδο της ακμής του εμπορικού κέντρου των Αθηνών, με τα κτίρια της πλατείας Αγίας Ειρήνης και των παράπλευρων οδών να στεγάζουν καταστήματα εμπόρων υφασμάτων και κλωστοϋφαντουργίας.

Η περιοχή εκτός απο τα «υφασματάδικα», χαρακτηρίζεται και απο την διαχρονική παρουσία ξενοδοχείων, με την υπογραφή σημαντικών αρχιτεκτόνων της εποχής, ενώ ταυτοχρονα στέγασε το 80% των ανωτάτων στρωμάτων της Αθηναϊκής κοινωνίας του 20ο αιώνα.

Η αρχιτεκτονική και το interior design, δίνει μία νέα αισθητική ταυτότητα σε όλους τους χώρους, όπου η κλασσική κομψότητα σε διάλογο με τις εκλεπτυσμένες γραμμές του νέου σχεδιασμού, και οι ευφάνταστες επιλογές υλικών, χρωμάτων και μορφών, τόσο στα σταθερά όσο και στα κινητά στοιχεία, δημιουργούν έναν ελκυστικό χώρο με μνήμες art deco και έναν ιδιαίτερο, ατμοσφαιρικό χαρακτήρα avant garde, στο τελικό αποτέλεσμα.

Ιδιαίτερης αισθητικής ειναι ο ζωγραφικός διάκοσμος – οροφογραφία των οροφών του ημιορόφου που αναδεικνύεται μέσω του εσωτερικού αιθρίου και απο τον ισόγειο χώρο του restaurant, και τα γύψινα διακοσμητικά μοτίβα και η ζωφόρος των οροφών του Α’ και Β΄ορόφου.

Το δάπεδο του ισογείου είναι μία σύνθεση νεοκλασσικών μοτίβων, που συντηρήθηκαν και επανατοποθετήκαν μετά την αποκατάσταση των δομικών στοιχείων του χώρου, όπως και στον προθάλαμο του Α’ορόφου.

Η ξύλινη φέρουσα κατασκευή δαπέδου του ημιορόφου, διατηρήθηκε, αποκαταστάθηκε και συμπληρώθηκε με νέα στοιχεία σχεδιασμού, όπως οι κρυστάλλινες επιφάνειες των μεταλλικών γεφυρών, που διευρύνουν την οπτική του διώροφου χώρου και το δρύινο διάτρητο πέτασμα-στηθαίο, που δανείζεται στον σχεδιασμό τον ρόδακα της φρίζας του ζωγραφικού διάκοσμου της οροφής, όπως και άλλα στοιχεία και γραμμές του χώρου που μεταλλάσσονται σε νέες μορφές και χρήσεις.

Στοιχείο ιδιαίτερης αξίας όπως το μαντεμένιο μαγειρείο που βρέθηκε στην κουζίνα της κατοικίας του 2ου ορόφου, συντηρήθηκε και διαμορφώθηκε ανάλογα, για την εξυπηρέτηση του service του εστιατορίου. Ο παλαιός πάγκος κοπής υφασμάτων του καταστήματος του Συμεωνίδη, μετατράπηκε σε τράπεζα εστίασης και τοποθετήθηκε στον ημιόροφο.

Η όψη του κτιρίου διατηρήθηκε αυτούσια και αποκαταστάθηκε ο ζωγράφικός διάκοσμος απομίμησης μαρμάρου. Οι διόροφες χυτοσιδηρές κολώνες και το μεταλλικό περίτεχνο στέγαστρο, παραπέμπουν σε αντίστοιχες κατασκευές της belle époque.

Ο πάγκος του Bar, σε minimal γραμμή εκτείνεται κατά μήκος του restaurant, ενώ το δρύϊνο έπιπλο του back bar αναπτύσσεται κατακόρυφα σε όλο το ύψος του αιθρίου και δεσπόζει στον χώρο.

Νέες minimal δρύϊνες επενδύσεις σε χρώμα καρυδιάς στους τοίχους και διάτρητο μεταλλικό δίχτυ-rideaux διαχωρίζει ατμοσφαιρικά χώρους και χρήσεις. Αrtistiques καναπέδες σε βελούδο και καρέκλες thonet και art deco με χειροποίητη ψάθα, μοντέρνες δρύϊνες ροτόντες και επιλεγμένα φωτιστικά στοιχεία σε μία ενιαία σύνθεση συμπληρώνουν τον ‘ζεστό’ και ιδιαίτερο χώρο του lobby. Η παρουσία του φυτικού στοιχείου και η επιλογή του stabilized moss στο φόντο του βάθους, υπογραμμίζει την σύγχρονη τάση, biophilic design, μελετητών και ιδιοκτητών σε έναν αμιγώς αστικό χώρο.

Η τυπολογία της κάτοψης των υπερκείμενων ορόφων ακολουθεί τα πρότυπα των αστικών κατοικιών της εποχής, με κεντρικό διάδρομο-hall και κατανομή των χώρων εκατέρωθεν και διατηρείται από την αρχιτεκτονική μελέτη της νέας δομής του κτηρίου. Έτσι στον Α΄και Β΄όροφο, αναπτύσσονται οι χώροι φιλοξενίας εκατέρωθεν του κεντρικού hall.

Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός των επεμβάσεων για την λειτουργική εξυπηρέτηση των νέων χρήσεων, έγινε στα πλαίσια της διατήρησης της προσωπικότητας του κτηρίου και της ανάδειξης τόσο των διακοσμητικών όσο και των δομικών του στοιχείων.

Ξύλινες κατασκευές σχεδιασμένες σε καθαρές γεωμετρικές φόρμες, πλαισιώνουν και οριοθετούν τούς νέους χώρους λειτουργιών εντός των χώρων φιλοξενίας. Ο σχεδιασμός, δανείζεται με σεβασμό στην ιστορικότητα του κτηρίου, διακοσμητικά μοτίβα των ζωγραφικών παραστάσεων και τα μεταπλάθει σε νέες φόρμες διαχρονικής αισθητικής.

Στον υπόγειο χώρο του κτηρίου, δημιουργήθηκε από τους μελετητές, ατμοσφαιρικός χώρος wellnessspa, με εσωτερική πισίνα και χώρους ειδικά διαμορφωμένους για sauna και hammam.

Η αρχιτεκτονική μελέτη αποκατάστασης του κτιρίου και ένταξης των νέων λειτουργιών σε αυτό (Athens 1890_boutique hotel & spa και Omnivore restaurant), καθώς και το interior design, υπογράφεται απο τους αρχιτέκτονες Γιώργο Κονδύλη και Ντιάνα Γιαννοπούλου –MicroTeam Architects.

Who is Who

Το αρχιτεκτονικό γραφείο MICRO TEAM ARCHITECTS ιδρύθηκε το 1983 από τον Γιώργο Κονδύλη και την Ντιάνα Γιαννοπούλου αρχιτέκτονες Ε.Μ.Π. Στα 37 χρόνια λειτουργίας του παρέχει με αμείωτη ένταση υπηρεσίες μελέτης, επίβλεψης και οργάνωσης – διεύθυνσης έργου, project management, υπηρετώντας με συνέπεια τις αρχές του “designinnovateinspire” με ισορροπία στο τρίπτυχο κόστος –ποιότητα -χρόνος.

Δραστηριοποιείται στον Ελληνικό και Διεθνή χώρο με έργα που έχουν ως αντικείμενο Αποκατάσταση κτιρίων, Ξενοδοχειακά συγκροτήματα, Κτίρια γραφείων, Βιομηχανικά κτίρια, Καταστήματα, Κατοικία, Ανακαινίσεις, Interior design.

Θεμελιώδης αρχή της ομάδας είναι η διαχείριση των παραμέτρων που περιέχονται στην σχέση μεταξύ δομημένου χώρου, φυσικού περιβάλλοντος και ανθρώπου-χρήστη. Στην αρχιτεκτονική τους σύνθεση ανακαλούν βιώματα της επαγγελματικής και ανθρώπινης πορείας τους, σε τόπους του χώρου και του χρόνου. Βιώματα που συνθέτουν το όνειρο που σε οδηγεί να παράγεις χώρο, “δοχείο ζωής” με την δυναμική να ωθήσει τον χρήστη στην δική του ονειρική ιδιοποίηση του χώρου προσεγγίζοντας την ουσία του ‘εύ ζείν’.

Έχουν βραβευμένο και δημοσιευμένο έργο σε περιοδικές εκδόσεις και εκδόσεις αρχιτεκτονικής. Έργα έχουν διακριθεί σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και εκθέσεις αρχιτεκτονικής και design στην Ελλάδα και το εξωτερικό. (B’Βiennale νέων καλλιτεχνών χωρών της Μεσογείου, Θεσ/νίκη-1986 , «Ατομική κατοικία στις χώρες της ΕΟΚ», Cleau-ΤΕΕ, Αθήνα-1987 , «30 χρόνια Αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα», Τελλόγλειο ιδρυμα-Θεσ/νίκη & Μέγαρο Μουσικής Αθηνών-2016).

Μέλη του γραφείου δραστηριοποιούνται και στον καλλιτεχνικό χώρο. Η Ντιάνα Γιαννοπούλου, είναι μέλος και του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, με παράλληλη επαγγελματική καλλιτεχνική ιδιότητα (εικαστικός), με ατομικές και ομαδικές εκθέσεις (γκαλερί Αργώ, Art Athina,κλπ).

Αρχιτεκτονική μελέτη,interior design,επίβλεψη: ΜicroTeam Architects,
Γιώργος Κονδύλης,Ντιάνα Γιαννοπούλου
Στατικά: Χρήστος Δρακόπουλος
Η/Μ: ΗΜ Eng A.E.
Συντηρητές: Βασίλης Μαρκάκης ,Ανδρέας Μπέκος.
Κατασκευή: ΕΝΚΑ Α.Ε. – ΔΟΜΗΣΗ ΤΕΧΝΙΚΗ Ε.Π.Ε
Φωτογράφιση: Πάνος Κονδύλης ,Δαμιανός Αρωνίδης.

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Master Exhibition έκθεση διπλωματικών εργασιών του ΑΚΤΟ

Στην έκθεση Master Exhibition παρουσιάζονται Διπλωματικές Εργασίες που εκπονήθηκαν κατά το ακαδημαϊκό έτος 2023/2024, στο πλαίσιο των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών του ΑΚΤΟ, με επικύρωση...

Η ζωτική κυβιστική γλυπτική του Οσίπ Ζάντκιν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οσίπ Ζάντκιν / Осип Цадкин, γεννήθηκε στο Βιτέμπσκ της Λευκορωσίας το 1888. Σπούδασε αρχικά για τρία...

Πέτρος Καραβέβας: Το εικαστικό γυμνό οφείλει να αποτυπώνει το ανθρώπινο σώμα σε όλη την αλήθεια του 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Η γκαλερί Contemporary Athens παρουσιάζει αυτές τις μέρες την τελευταία δουλειά του καταξιωμένου ζωγράφου, Πέτρου Καραβέβα με τίτλο «Δίχως αυτολογοκρισία». Στην...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this