“Νεκρή φύση με δαντέλα”, ο Xρύσανθος Σωτηρόπουλος στο Back to Athens 11

Η έκθεση εγκαινιάζεται την Τετάρτη 26 Ιουνίου 2024.

Κείμενο για την έκθεση “Νεκρή φύση με δαντέλα” από τον Θέμη Ραγιά

Ο Χρύσανθος Σωτηρόπουλος ζωγραφίζει συστηματικά στο ίδιο τέμπο από τα χρόνια των σπουδών του στην Α.Σ.Κ.Τ (1987-1992) μέχρι σήμερα. Το έργο του, είναι γνωστό σε περιορισμένο κύκλο φίλων και θαυμαστών. Αναφέρω συνοπτικά, τρία ζητήματα που είναι σημαντικά για την κατανόηση της σπουδαιότητας του έργου του.

Το σχέδιο

Ο Σωτηρόπουλος σχεδιάζει όπως νιώθει. Κινείται τις δύο διαστάσεις με οξύτητα, ένταση, φαντασία και πλήθος από μικρές ή ακόμη μικρότερες νύξεις. Ορίζει χώρους που περικλείουν άλλους χώρους και ξέρει πότε να είναι γεωμέτρης και πότε αφηρημένος. Αγαπά το σχήμα και την φόρμα επιτρέποντας όμως στον αέρα να κυκλοφορεί. Σχεδιαστικά αφηγήματα, άλλοτε θαμπά και άλλοτε ευκρινή που λειτουργούν συγχρόνως σαν ημιτελή και ολοκληρωμένα. Υφές, κενά και γεμάτα, περιγράμματα και πλούσιοι τόνοι, ένα πολύβουο μελίσσι με εκφράσεις από την ιστορία της τέχνης αλλά και από το πλούσιο προσωπικό λεξιλόγιο του καλλιτέχνη, αυτό είναι το πρωτοφανές σε πυκνότητα και ποιότητα σχέδιο του.

“Νεκρή φύση με δαντέλα”
Xρύσανθος Σωτηρόπουλος, Νεκρή φύση με δαντέλα, 66 Χ 48εκ. Μεικτή τεχνική σε χαρτί

Η τεχνική

Ο Σωτηρόπουλος είναι λάτρης δύο φαινομενικά ασύμβατων προσεγγίσεων στο πρόβλημα της ζωγραφισμένης επιφάνειας. Αφ’ ενός αγαπά να σκάβει στην επιφάνεια μέχρι τα όρια της, πράγμα που τον καθιστά αιρετικό και βλάσφημο και αφ’ εταίρου οργανώνει την επιφάνεια, αφήνοντας απείραχτο τον πυθμένα της, δουλεύει δηλαδή σαν τον κλασικό αναγεννησιακό καλλιτέχνη. Μεταχειρίζεται με την ίδια μαεστρία το νερό το αυγό το λάδι το χαρτί το ξύλο και το ύφασμα. Εφευρίσκει διαρκώς νέους τρόπους και καινούργιες διαδρομές προκειμένου να μετασχηματίσει το εκάστοτε υλικό σε δικό του ζωγραφικό γεγονός. Από τεχνικής άποψης, το έργο του αποτελεί σημείο αναφοράς στη σύγχρονη ελληνική τέχνη.

“Νεκρή φύση με δαντέλα”
Xρύσανθος Σωτηρόπουλος, Ο φράχτησ, 66 Χ 48εκ. Μεικτή τεχνική σε χαρτί

Ο μύθος

Το έργο του Σωτηρόπουλου είναι σκοτεινό και τελολογικό. Η ύπαρξη σπαράσσεται, ο έκπτωτος άγγελος ενώπιος του καθρέπτη του και του θεού του. Ο λόγος θρυματίζεται. Ο χρόνος είναι πάντα συμπυκνωμένος, διαρκεί λίγο και δεν επανέρχεται. Ο χώρος είναι συνήθως τεντωμένος, λίγο πριν κατακερματιστεί. Βαριά ατμόσφαιρα με έντονα εικονογραφικά χαρακτηριστικά, συχνά στα όρια της φάρσας και του αστείου. Σε όλα τα έργα, είναι ευδιάκριτη μια συνθήκη τελετουργίας, σαν μια μέθοδο εκδοράς, του μέσα δέρματος. Ένα θεατρικό έργο εκ των προτέρων ιδωμένο, με πρωταγωνιστές που είναι συγχρόνως οι θεατές και οι ταξιθέτες. Το έργο του είναι αιχμηρό και έρχεται από παλιά.

Επιμέλεια: Θέμης Ραγιάς, Σοφία Ηλιάνα Γεωργιάδη

Η έκθεση “Νεκρή φύση με δαντέλα” παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Back to Athens 11 International Art Meeting | 2024: Crossroads – knowledge and worldly pleasures, a review και διοργανώνεται από την APART Art Research and Applications και τελεί υπό την Αιγίδα του Δήμου Αθηναίων. Τη φετινή διοργάνωση υποστηρίζουν, το Υπουργείο Πολιτισμού ΥΠΠΟΑ, το Υπουργείο Πολιτισμού της Αυστρίας, η Αυστριακή Πρεσβεία στην Αθήνα, η Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης, η akbild, η εταιρεία zoia, το Τσέχικο Κέντρο Αθήνας στο πλαίσιο του “Έτος του Φραντς Κάφκα”. Συμμετέχει το πολιτιστικό πρόγραμμα Athens Intersection και η ARTmART. Παραγωγή και συντονισμός CHEAPART.

Info

Διάρκεια έκθεσης “Νεκρή φύση με δαντέλα”
Τετάρτη 26 έως Κυριακή 30 Ιουνίου 2024

Ωράριο
Τετάρτη – Παρασκευή 16:00 – 22:00
Σάββατο – Κυριακή 12:00 – 22:00

Back to Athens 11 International Art Meeting | 2024
Πατησίων 65 & Ιουλιανού, Αθήνα, 104 33

Share this
Tags
Iliana Geo
Iliana Geo
Η Ηλιάνα είναι Visual Artist και Conceptual Designer με έδρα την Αθήνα, Ελλάδα. Είναι κάτοχος πτυχίου Visual Art από το Deree - Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος. Έχει συμμετάσχει και επιμεληθεί εικαστικές εκθέσεις. Επίσης, είναι επικεφαλής του Art Committee στον Σύλλογο Αποφοίτων ACG.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

Η πολυπρισματική αισθητική του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης Ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1906. Σε νεαρή ηλικία παρουσίασε τα πρώτα έργα του και...

Αντώνης Χατζηϊωάννου: Η ζωγραφική, ως τέχνη, ανήκει σε όλο τον κόσμο

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Πρόσφατα είχαμε την τύχη να επισκεφτούμε την φιλόξενη οικία της οικογένειας του γνωστού συλλέκτη Αντώνη Χατζηϊωάννου και να μιλήσουμε  για την...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this