Brigitte Πολέμη: “Το σύμπαν αλληλεπιδρά με την ανθρώπινη μορφή”

Η διεθνής εικαστικός μας μιλά με αφορμή την παρουσίαση των Πλατωνικών Στερεών στο εξωτερικό.

Στο εξωτερικό ταξιδεύει αυτή την εποχή το έργο της διεθνούς εικαστικού Brigitte Πολέμη. Μετά την έκθεση και παρουσίαση της τελευταίας της δουλειάς που έχει τίτλο “Πλατωνικά Στερεά”, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο, στη Νέα Υόρκη, την πρώτη μεγάλη μητρόπολη της τέχνης που υποδέχτηκε αυτόν τον κύκλο έργων και συγκεκριμένα  στη γκαλερί Monika Olko Gallery, τώρα η συγκεκριμένη σειρά ετοιμάζεται να βρεθεί και σε άλλους διεθνείς εικαστικούς προορισμούς. 

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη

Συγκεκριμένα τα “Πλατωνικά Στερεά”, που κέρδισαν στη Νέα Υόρκη πολύ θετικές εντυπώσεις τόσο του φιλότεχνου κοινού, όσο και της διεθνούς εικαστικής κριτικής, θα ταξιδέψουν στη συνέχεια στο Ντουμπάι, στην περίφημη Monda Gallery, η οποία διοργανώνει μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα, και στην Art Life Gallery στο Σαιν Τροπέ και στο Σαιν Ραφαήλ στη Γαλλική Ριβιέρα. Μια μοναδική συλλογή που καταγράφει την αναγνωρίσιμη, ιδιαίτερη εικαστική γλώσσα της καλλιτέχνιδας.  

Πρόκειται για έναν εντελώς πρωτοποριακό κύκλο δουλειάς που βασίζεται στη φιλοσοφία του Πλάτωνα και ειδικότερα στα πέντε Πλατωνικά Στερεά, τα οποία εξερεύνησε με μοναδική ματιά η Brigitte Πολέμη.

Στο ιδιαίτερο έργο της η καλλιτέχνις, τοποθετεί την ανθρώπινη φιγούρα πάντα ενδεδυμένη στο απρόσωπο κοστούμι, μέσα στο χώρο του καθενός από τα πέντε Πλατωνικά Στερεά: τετράεδρο, κύβο, οκτάεδρο, δωδεκάεδρο και εικοσάεδρο, καταθέτοντας μια σύγχρονη προσέγγιση του Ανθρώπου του Βιτρούβιου. Είναι η στολή του επιτυχημένου, το κοστούμι, ένα σύμβολο της σύγχρονης καταναλωτικής κοινωνίας. 

Πρωτοπόρα στη χρήση της μικτής τεχνικής ψηφιακής εκτύπωσης η Brigitte Πολέμη συνδυάζει στην τέχνη της στοιχεία ποπ άρτ, υψηλής αισθητικής με μινιμαλιστικό τρόπο. Τα χρώματα της είναι έντονα, τα σχήματα της δυναμικά σε μια 3D τρισδιάστατη απεικόνιση, που λειτουργεί ως σύνολο, ενώ παράλληλα κάθε έργο διατηρεί την αυτονομία του. Κάθε έργο αναπτύσσεται σε plexiglass και πλαισιώνεται από ξύλινο κουτί. 

Με αφορμή την παρουσία των “Πλατωνικών Στερεών” στον διεθνή στίβο της τέχνης, η Brigitte Πολέμη μας μίλησε για τη δουλειά της. 

Έργα της Brigitte Πολέμη από την τελευταία της έκθεση.

 -Η τελευταία σας συλλογή “Πλατωνικά Στερεά” ταξιδεύει στο εξωτερικό. Ενδιαφέρεστε για τον διεθνή χώρο της τέχνης και για το άνοιγμα των οριζόντων της δουλειάς σας εκτός Ελλάδας; 

 -Ενδιαφέρομαι για τον διεθνή κόσμο της τέχνης, όπως οι περισσότεροι καλλιτέχνες οφείλουν να κάνουν. Το να μπορώ να δείξω την τέχνη μου σε άλλους διεθνείς προορισμούς σε όλο τον κόσμο και να αλληλεπιδράσω με την παγκόσμια σκηνή της τέχνης, σε άλλες χώρες, έχει μεγάλη σημασία για μένα. Η τέχνη γίνεται όλο και περισσότερο διεθνής τις τελευταίες  δεκαετίες, γεγονός που ανοίγει τους ορίζοντες τόσο στους καλλιτέχνες, όσο και στους λάτρεις της τέχνης. 

 -Πιστεύετε ότι η τέχνη δεν έχει σύνορα, ότι είναι παγκόσμια και απευθύνεται σε ένα διεθνές ακροατήριο; 

 -Η ίδια η τέχνη δεν έχει σύνορα ή όρια και μπορεί να μεταφραστεί, να μεταφερθεί και να μιλήσει σε οποιαδήποτε γλώσσα ή πολιτισμό. Προσβλέπει πρωτίστως να διεγείρει τις αισθήσεις, τις οπτικές και άλλες απολαύσεις, επιτρέποντας στον θεατή να εξερευνήσει τη συναισθηματική ερμηνεία της. Σε μεγάλες, διεθνείς, εικαστικές διοργανώσεις, όπως το Art Basel και άλλες παρόμοιες εκθέσεις παρουσιάζονται καλλιτέχνες από διαφορετικές χώρες και πολιτισμούς, ενώ πολλοί λάτρεις της τέχνης ταξιδεύουν αντίστοιχα, όπου φιλοξενούνται τέτοια κορυφαία γεγονότα, προκειμένου να παρακολουθήσουν τις παγκόσμιες τάσεις της τέχνης.

Τα μουσεία ανταλλάσσουν συνεχώς έργα τέχνης που μετακινούνται από χώρα σε χώρα, ενώ ο αριθμός των αντίστοιχων εικαστικών διοργανώσεων επεκτείνεται συνεχώς. Με ενδιαφέρει πολύ να είμαι μέρος αυτής της διεθνούς καλλιτεχνικής σκηνής που εξελίσσεται συνεχώς και προσελκύει όλο και περισσότερους φιλότεχνους σε όλο τον κόσμο. 

Οι σχέσεις των ανθρώπων έχουν γίνει πιο επιφανειακές τα τελευταία 30 χρόνια και η παγκόσμια σκηνή της τέχνης μπορεί να έχει ακολουθήσει την ίδια τάση

Brigitte Polemis Artwork

 -Πιστεύετε ότι σήμερα απουσιάζει η αληθινή επικοινωνία ανάμεσα στους ανθρώπους; 

 -Οι σχέσεις των ανθρώπων έχουν γίνει πιο επιφανειακές τα τελευταία 30 χρόνια και η παγκόσμια σκηνή της τέχνης μπορεί να έχει ακολουθήσει την ίδια τάση. Η τέχνη και η καλλιτεχνική έκφραση μπορεί να στερούνται σήμερα κάποιας βαθύτερης σχέσης με τον αποδέκτη τους και να έχουν υποφέρει από τον γρήγορο τρόπο που οι άνθρωποι επικοινωνούν στην εποχή μας.

Όλοι φαίνονται να βρίσκονται σε μια συνεχή και ασταμάτητη βιασύνη για να προλάβουν να κάνουν όσα πρέπει, με αποτέλεσμα να μην δίνουν αρκετή σημασία στις λεπτές αποχρώσεις που η τέχνη προσφέρει, όπως συνέβαινε τα παλιότερα χρόνια, που οι φιλότεχνοι είχαν καλύτερη επικοινωνία με την τέχνη. Ίσως να υπήρχε περισσότερο πάθος και ελευθερία έκφρασης στη σύγχρονη τέχνη κατά τη δεκαετία του ’60 και του ’70. 

Τοποθετώ συνειδητά τα ανθρώπινα όντα στο κέντρο του έργου, καθώς αποτελούν τον πυρήνα της «πλατωνικής» ιδέας του ατόμου

 -Πώς αποφασίσατε να εξερευνήσετε τα πλατωνικά στερεά και να τα ενσωματώσετε στην τέχνη σας; 

-Έχω εμπνευστεί την εξερεύνηση της χρήσης των Πλατωνικών Στερεών σχημάτων και της έννοιας τους μέσα από το έργο μου, θέλοντας να καταθέσω τη δική μου εκδοχή σε σχέση με το πώς το σύμπαν σχετίζεται και αλληλεπιδρά με την ανθρώπινη μορφή. Πιο συγκεκριμένα η ανθρώπινη μορφή μέσα στην γεωμετρική τέχνη ενεργεί ως μονάδα που επαναλαμβάνεται συνεχώς, ενώ τα στερεά διατηρούν την ακεραιότητά τους και ακολουθούν τους κανόνες της φύσης.  

 -Γι’αυτό και τοποθετείτε την ανθρώπινη φιγούρα στο κέντρο των Πλατωνικών Στερεών;  

 -Τοποθετώ συνειδητά τα ανθρώπινα όντα στο κέντρο του έργου, καθώς αποτελούν τον πυρήνα της “πλατωνικής” ιδέας του ατόμου. Με απασχολεί η έλλειψη ταυτότητας στον σημερινό κόσμο, το θέμα της παγκοσμιοποίησης, της απώλειας της ελευθερίας και της δημιουργίας πανομοιότυπων ανθρώπινων αντιγράφων, η ανωνυμία, η απομόνωση, η αλλοτρίωση και η ισοπέδωση ηθών και αξιών. ‘

Όλα αυτά τα παραπάνω είναι οι συνέπειες του σύγχρονου, απρόσωπου πολιτισμού. Η ανάγκη για ουσιαστική επαφή και επικοινωνία είναι θεμελιώδης σήμερα. Το ζητούμενο είναι να αναζητήσουμε και να αναδείξουμε τον εσώτερο, ουσιαστικό εαυτό μας.  

Three Dimensional Art (3D). The image is developping with different prints in multiple layers of plexiglass giving an illusion to the result. The faceless man in the center of the geometric shape of the platonic solid has a symbolic meaning of the connection in the universe. The use of bright colors gives a pop art character. Octahedron in paltonic solids corresponds to the element of air.

Λίγα λόγια για την Brigitte Πολέμη

Είναι και η ίδια μια παγκοσμιοποιημένη καλλιτέχνις, μια αληθινή πολίτης του κόσμου. Γεννήθηκε στη Δαμασκό της Συρίας, από πατέρα Λιβανέζο και μητέρα Πολωνή. Στα πρώτα χρόνια της ζωής της έζησε στη Πολωνία κάτω από κομμουνιστικό καθεστώς και στη συνέχεια μετακόμισε στο Λίβανο όπου και διέμεινε μέχρι το ξέσπασμα του πολέμου. Στην εφηβεία μετακόμισε στην Ελλάδα. Στην ηλικία των 17 έφυγε για σπουδές στη Νέα Υόρκη στο Fashion Institute of Technology, προκειμένου να ξεκινήσει την καριέρα της ως σχεδιάστρια μόδας όπου και ανακάλυψε την αγάπη της για την ζωγραφική. Το 1992 μετακόμισε στο Λονδίνο για να εξερευνήσει τον κόσμο των Καλών Τεχνών και το 2004 αποφοίτησε από το Chelsea School of Art.

Tα τελευταία δέκα χρόνια έχει εγκατασταθεί στην Αθήνα.  Είναι παντρεμένη με Έλληνα και είναι μητέρα τεσσάρων παιδιών. Βασική της έμπνευση αποτελεί η επαφή της με τον άνθρωπο, η καθημερινότητα αλλά και η συνεχής προσπάθεια του ανθρώπου να ξεχωρίσει, να βρει τον εαυτό του και την ευτυχία.

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

Η πολυπρισματική αισθητική του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης Ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1906. Σε νεαρή ηλικία παρουσίασε τα πρώτα έργα του και...

Αντώνης Χατζηϊωάννου: Η ζωγραφική, ως τέχνη, ανήκει σε όλο τον κόσμο

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Πρόσφατα είχαμε την τύχη να επισκεφτούμε την φιλόξενη οικία της οικογένειας του γνωστού συλλέκτη Αντώνη Χατζηϊωάννου και να μιλήσουμε  για την...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this