Ιωάννα Παρασκευά και Δημήτρης Ντάσιος: Τέχνη βγαλμένη από παραμύθι

Η Ιωάννα Παρασκευά και ο Δημήτρης Ντάσιος μιλούν για τη συνεργασία τους που παρουσιάζεται ως τις 12/1 στην Evripides Art Gallery

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Η ευρηματικότητα και η φαντασία του Δημήτρη Ντάσιου σε συνδυασμό με το πηγαίο ταλέντο της Ιωάννας Παρασκευά αποδεικνύουν έμπρακτα στην Evripides Art Gallery ότι η μόδα είναι άμεσα συνυφασμένη με την τέχνη.

Οι δύο καλλιτέχνες μεταμόρφωσαν ενδυματολογικά τις δώδεκα γλυπτές πριγκίπισσες του παραμυθιού των αδελφών Grimm «The twelve Dancing Princesses» και παρουσίασαν τις δημιουργίες τους σε ένα παραμυθένιο σκηνικό υπό τους φωτισμούς της βραβευμένης σχεδιάστριας φωτισμού Ελευθερίας Ντεκώ κορυφώνοντας το ενδιαφέρον.

Μαγευτικό σκηνικό υπό τους φωτισμούς της βραβευμένης σχεδιάστριας φωτισμού Ελευθερίας Ντεκώ

-Κύριε Ντάσιε, για άλλη μια φορά οι δημιουργίες σας κατάφεραν να εντυπωσιάσουν και ταυτόχρονα να συγκινήσουν το κοινό. Πώς προέκυψε η νέα σας συνεργασία με την Ιωάννα Παρασκευά στο «Guilty Secret», που παρουσιάζεται στην «Evripides Art Gallery»;

– H συνεργασία ξεκίνησε όταν η κυρία Παρασκευά με προσέγγισε για να ντύσω μια από τις κούκλες της επειδή της άρεσε πολύ η δουλειά μου. Όταν είδα τις δημιουργίες της μου έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση και αμέσως γεννήθηκε στο μυαλό μου αυτό το concept. Έτσι της πρότεινα να συνεργαστούμε για κάτι μεγαλύτερο που κατέληξε σε αυτή την παρουσίαση.

– Πόσο σημαντική ήταν η συμβολή της βραβευμένης σχεδιάστριας φωτισμού Ελευθερίας Ντεκώ στην τελική απόδοση της φιλόδοξης αυτής προσπάθειας;

– Όσο σημαντικός είναι ο φωτισμός σε μια θεατρική παράσταση. Δηλαδή έπαιξε το σημαντικότερο ρόλο. Η Ελευθερία Ντεκώ έχει μοναδική ευαισθησία πάνω στο αντικείμενο και σαφώς η παρουσίαση αυτή δε θα ήταν η ίδια χωρίς τη συμβολή της.

– Η ιδιαίτερη σύζευξη μόδας και τέχνης, που παρουσιάζετε στο «Guilty Secret», απεδείχθη ιδιαιτέρως εντυπωσιακή αλλά συνάμα και πρωτότυπη όσον αφορά στη χρήση των υλικών και στον συνδυασμό τους. Ποιος είναι ο στόχος σας σε αυτό το «project»;

Στόχος μου ήταν να δείξω τη διαδρομή της δουλειάς μου από τότε που ξεκίνησα μέχρι τώρα χρησιμοποιώντας υλικά που την έχουν κάνει αναγνωρίσιμη. Από τα εναλλακτικά υλικά που χρησιμοποιούσα για τα κοσμήματα, μέχρι τo denim, τα πλισέ μεταξωτά υφάσματα και τα κεντήματα από την Ανατολή που χαρακτηρίζουν τα ρούχα μου.

– Γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο παραμύθι και τι συμβολισμούς διακρίνετε πίσω από την αφήγηση των αδελφών Grimm;

– Στο συγκεκριμένο παραμύθι καταρχήν με παρέπεμψαν οι φιγούρες της Ιωάννας Παρασκευά. Όταν προχωρήσαμε στη συνεργασία αρχίσαμε να μπαίνουμε στην ιδέα της παραβατικότητας και της σκοτεινής και ενδιαφέρουσας πλευράς του συγκεκριμένου παραμυθιού. Λάμψη, γοητεία, ομορφιά, αλλά και ενοχή, αντίδραση στο κατεστημένο, αναρχία. Μήπως αμαρτία;

– Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε κατά την πορεία εκτέλεσης και υλοποίησης αυτού του «bizarre catwalk»; Είναι τελικά πιο εύκολο να «ντύνει» κανείς γυναίκες ή κούκλες;

– Πριν ασχοληθώ αναρωτιόμουν κι εγώ για αυτό. Από τη στιγμή όμως που τις έπιασα στα χέρια μου είδα ότι μπορούσα να λειτουργήσω υπέροχα και με μια λεπτομέρεια που με γοήτευε. Φυσικά τα πάντα είναι ραμμένα στο χέρι από εμένα τον ίδιο, πράγμα πού ήταν ένα παιχνίδι υπέροχο.

– Πόσο σημαντική αλλά και σπάνια είναι η εκλεπτυσμένη κομψότητα στις μέρες μας;

– Η κομψότητα αλλά και γενικότερα η αισθητική είναι μια έκφραση σεβασμού απέναντι στον εαυτό μας αλλά και στους γύρω. Αν το αντιληφθούμε αυτό νομίζω ότι θα έχουμε ένα καλύτερο αποτέλεσμα.

φωτογράφος: Δημήτρης Πανουλής

– Πώς αισθάνεσθε από την ανταπόκριση του κοινού αλλά και από τις κριτικές ανθρώπων από τον χώρο των εικαστικών Τεχνών σχετικά με το αισθητικό αποτέλεσμα που προέκυψε από τη συγκεκριμένη συνεργασία;

– Αισθάνομαι πολύ ικανοποιημένος. Στόχος μου δεν είναι να συμπεριλαμβάνομαι στον εικαστικό χώρο. Απλά μερικές φορές η δουλειά μου με οδηγεί σε αυτό και η αποδοχή των εικαστικών με συγκινεί καθώς είναι μια κάστα ανθρώπων τους οποίους εκτιμώ ιδιαίτερα.

– Θα υπάρξει και συνέχεια στη συνεργασία σας με την Ιωάννα Παρασκευά; Εντάσσεται στα σχέδιά σας η παρουσίαση της συγκεκριμένης έκθεσης στο εξωτερικό;  

– Η συνεργασία μου με την Ιωάννα Παρασκευά ήταν εξαιρετική. Λειτουργήσαμε εντελώς ελεύθερα και οι δύο αλλά με απόλυτη σύμπνοια. Νομίζω ότι και οι δύο ανοίξαμε καινούργιους δρόμους με αυτή τη δουλειά και σίγουρα θέλουμε να συνεχίσουμε. Ήδη μιλάμε πάνω σε μία καινούργια ιδέα. Η συγκεκριμένη έκθεση θεωρούμε ότι έχει ένα αποτέλεσμα, το οποίο μπορεί να σταθεί στο εξωτερικό και για αυτό θα στοχεύσουμε στο να την ταξιδέψουμε. Ήδη υπάρχουν συζητήσεις για συγκεκριμένες παρουσιάσεις.

Οι δύο καλλιτέχνες μεταμόρφωσαν ενδυματολογικά τις δώδεκα γλυπτές πριγκίπισσες των αδελφών Grimm

– Κυρία Παρασκευά, η συνεργασία σας με τον Δημήτρη Ντάσιο στο «Guilty Secret», που παρουσιάζεται στην Evripides Art Gallery, αποτέλεσε μια πραγματική έκπληξη και το τελικό αποτέλεσμα μας εντυπωσίασε ευχάριστα. Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία; Θα υπάρξει και συνέχεια;

– Σας ευχαριστώ πολύ και χαίρομαι που η έκθεση αυτή προκαλεί ευχάριστη έκπληξη στον θεατή. Η συνεργασία μου με τον Δημήτρη προέκυψε πολύ απλά. Ο Δημήτρης για εμένα είναι πηγή έμπνευσης. Παρακολουθούσα τη δουλειά του γιατί με εκφράζει απόλυτα, και κάποια στιγμή ενώ έφτιαχνα ένα γλυπτό (μια γυναικεία φιγούρα η οποία είναι μέρος και της συγκεκριμένης έκθεσης) φαντάστηκα αυτά τα μοναδικά βολάν, τις δαντέλες και τα συλλεκτικά υφάσματα περίτεχνα ραμμένα πάνω της. Δεν τον ήξερα προσωπικά, έτσι αποφάσισα να του στείλω ένα μήνυμα.

Συναντηθήκαμε στο ατελιέ του και του έδειξα τη δουλειά μου μαζί και το συγκεκριμένο γλυπτό και του είπα τι φαντάζομαι. Η ανταπόκριση του ήταν άμεση. Με μια απίστευτη ευκολία έστησε και μου μετέφερε ένα θεατρικό σκηνικό λέγοντάς μου δεν θα ντύσουμε μια «κούκλα» (έτσι μας αρέσει να τις αποκαλούμε) αλλά δώδεκα και μου πρότεινε το συγκεκριμένο παραμύθι ως βάση του concept που τώρα βλέπετε υλοποιημένο.

Η συνεργασία μας ήταν άψογη. Υπήρχε απόλυτη εμπιστοσύνη και σεβασμός. Συναντηθήκαμε ξανά μόλις ολοκλήρωσα τα γλυπτά ώστε να του τα αφήσω για να δουλέψει από τη μεριά του το ενδυματολογικό και βρεθήκαμε μαζί μόνο στο τέλος για να κάνουμε το μακιγιάζ. Η σύμπνοια στο ύφος νομίζω μας βγήκε αβίαστα. Πιστεύω ότι ναι θα υπάρξει συνέχεια.

– Οι γλυπτές γυναικείες φιγούρες σας διακρίνονται για την πλαστικότητα και την ιδιαίτερη χάρη τους. Ποια είναι τα υλικά που χρησιμοποιείτε και ποιος ο στόχος σας κατά την δημιουργία τους;

Δουλεύω με χρήση μικτών υλικών, με μόνο περιορισμό τη φαντασία μου. Τα υλικά ουσιαστικά τα καθορίζουν οι ανάγκες του κάθε γλυπτού. Μου αρέσει η πρόκληση και ο εκάστοτε γρίφος που πρέπει να λύσω για να αντιμετωπίσω θέματα είτε τεχνικά (ισορροπία, αντοχή, αντίδραση υλικών) είτε εκφραστικά (χρώματα, υφή κ.τ.λ.).

Κατά βάση υπάρχει ένας μεταλλικός σκελετός που φτάνει μέχρι τα λεπτότερα σημεία και από εκεί χτίζω τον κύριο όγκο του γλυπτού με διάφορους πηλούς και πολλές φορές με μείξη αυτών. Ακολουθεί αφαιρετική τεχνική (σκάλισμα) για να αποδώσω τις λεπτομέρειες. Σε κάποια γλυπτά έχω χρησιμοποιήσει τσιμέντο, χαρτί, φύλλα χρυσού κ.ο.κ. Έπειτα ακολουθεί η διαδικασία των χρωστικών που αποδίδουν τις σκιές και τα χρώματα. Πολλές φορές επίσης χρησιμοποιώ ίνες μοχέρ και μεταξιού. Κάθε γλυπτό πριν δημιουργηθεί υπάρχει σαν εικόνα μέσα μου, «το βλέπω».

Στόχος λοιπόν κατά τη δημιουργία του είναι να ζωντανέψω την εικόνα αυτή. Το ξεκίνημα κάθε καινούργιας φιγούρας είναι δύσκολο, στην πορεία όμως με βοηθάει το ίδιο το γλυπτό, το οποίο με κάποιο μαγικό τρόπο αποκτά άποψη, και μου «δείχνει» τι θέλει.

– Προέρχεσθε επαγγελματικά από τον χώρο των επιχειρήσεων και προκαλεί κατάπληξη το γεγονός ότι μπορέσατε να αποδώσετε με τόση ακρίβεια και ευαισθησία την κίνηση και την κομψότητα στις γυναικείες φιγούρες σας. Τι σημαίνει για εσάς η Τέχνη και ιδιαίτερα η γλυπτική;

– Πράγματι προέρχομαι από έναν άκρως τεχνοκρατικό χώρο που δεν συγχωρεί ευαισθησίες. Ο χώρος αυτός όμως μου παρείχε την πολυτέλεια να ταξιδέψω σε όλο τον κόσμο και να αποκτήσω πληθώρα εμπειριών. Η τέχνη υπήρχε στη ζωή μου σε άλλες μορφές, κυρίως ζωγραφικής, ως μέσω έκφρασης και «εκτόνωσης». Την παραμέλησα για αρκετό καιρό με αποτέλεσμα να καταπιέσω τον εαυτό μου.

Στη φαντασία μου είχαν συσσωρευτεί εικόνες και η ανάγκη να εκφραστώ φώναζε. Έτσι ξαφνικά είπα «το χρωστάω σε εμένα» και μπήκα σε ένα κατάστημα με είδη ζωγραφικής και γλυπτικής. Αυτό ήταν. Η γλυπτική ήταν ο νέος κόσμος που ήθελα να ανακαλύψω. Επειδή όμως μου άρεσε και η ζωγραφική όπως και να ανακατεύω διάφορα υλικά, σκέφτηκα να τα συνδυάσω.

Όσο αφορά στη συμμετρία, την επιτηδευμένη υπερβολή που μου αρέσει να χρησιμοποιώ ή την κίνηση, αυτά τα αποδίδω με γνώμονα τη δική μου οπτική και αισθητική.

– Πώς αισθάνεσθε όταν βλέπετε τον τρόπο με τον οποίο αντιδρούν τα παιδιά μπροστά στις δημιουργίες σας; Μοιάζει με τον τρόπο που αντιδρούν «τα μεγάλα» παιδιά;

– Η καλύτερη στιγμή! Τα παιδιά αντιδρούν με σεβασμό και δείχνουν χαρά και ενθουσιασμό να μάθουν περισσότερα. Πολύ ενδιαφέρον ωστόσο έχει η αντίδραση από τα «μεγάλα» παιδιά. Εκεί, πέρα από τον θαυμασμό και την έκπληξη, βγαίνει έντονα η συγκίνηση. Τα συγκεκριμένα γλυπτά έχουν μια περίεργη δύναμη να λειτουργούν διαδραστικά, να ταξιδεύουν αυτόν που τα παρατηρεί και να αγγίζουν μια πιο ευαίσθητη «χορδή» του.

– Έχετε παρουσιάσει τη δουλειά σας και στο εξωτερικό. Ποιες ήταν οι κριτικές και πώς αντιλαμβάνονται αυτού του είδους την Τέχνη εκτός των ελληνικών συνόρων; Διαφέρει από τον τρόπο προσέγγισης εντός Ελλάδος;

– Πράγματι έχουν παρουσιαστεί δουλειές μου στο εξωτερικό με μεγάλη επιτυχία και πρόσφατα με είχαν καλέσει και στη Ρωσία να δώσω master – classes. Τη συνεργασία μου όμως με τον Δημήτρη και το ανατρεπτικό αυτό project το φυλάγαμε να το παρουσιάσουμε πρώτη φορά στην Ελλάδα όπου και δημιουργήθηκε. Μετά ας κάνει το ταξίδι του. Έτσι κι αλλιώς παρουσιάζουμε κάτι πολύ πρωτότυπο ακόμα για το εξωτερικό. Και μπορεί να ακούγεται ότι οι ξένοι είναι πιο φιλικοί στις καινοτομίες στην τέχνη, εγώ όμως βλέπω ότι ο κόσμος εδώ έχει λατρέψει την έκθεση.

Όσοι την επισκέπτονται ξαναπάνε με φίλους ή με την οικογένειά τους. Επιτρέψτε μου σ’ αυτό το σημείο να ευχαριστήσω και την Evripides Art Gallery για την εμπιστοσύνη αλλά φυσικά και την Ελευθερία Ντεκώ που με το φωτισμό απογείωσε το σκηνικό.

Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα σας; Έχετε σκεφθεί τη συνέχεια; Σε ποια κατεύθυνση θα κινηθείτε; Υπάρχει περίπτωση να μας εκπλήξετε και πάλι ευχάριστα χρησιμοποιώντας νέα υλικά;

– Έχω στο μυαλό μου πράγματα που θέλω να κάνω και έχω αρκετό θάρρος και τόλμη να τα στοχεύω. Θα προχωρήσω με τον ίδιο τρόπο που το κάνω μέχρι τώρα. Ξέρω που θέλω να πάει, δουλεύω πολύ και το αφήνω και πάει. Δεν υπάρχει περίπτωση να με αγχώσει οποιοδήποτε αποτέλεσμα γιατί απλά απολαμβάνω τη διαδικασία. Νέα υλικά σίγουρα! Όπως σας εξήγησα τους περιορισμούς τους βάζει μόνο η φαντασία…

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews φύλλο 29ης/12/2018

Κώστας Ευρυπίδης, Δημήτρης Ντάσιος, Ιωάννα Παρασκευά
Φωτο: Δ.Πανουλής
Ιωάννα Παρασκευά, Δημήτρης Ντάσιος, Ελευθερία Ντεκώ Φωτο: Δ.Πανουλής


info Έκθεσης

Διάρκεια Έκθεσης: 14 Δεκεμβρίου 2018 έως 12 Ιανουαρίου 2019

Evripides Art Gallery – Ηρακλείτου 10 & Σκουφά Κολωνάκι

Τηλ.: 210 36 15 249, 210 36 15 909, www.evripides-art.gr,

Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Πέμπτη – Παρασκευή: 11:00-20:30

Τετάρτη: 11:00 -17:00 & Σάββατο: 11:00-16:00, Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά.

Ο χώρος πληροί τις προϋποθέσεις για την πρόσβαση ΑμεΑ.

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Το ανανεωτικό ρομαντικό πάθος του Ντελακρουά

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Ευγένιος Ντελακρουά / Eugène Delacroix‎‎ γεννήθηκε το 1798 στο Σαρεντόν-Σαιν-Μορίς (Charenton-Saint Maurice) κοντά στο Παρίσι και...

Οι εννοιολογικοί περίπατοι της τέχνης του Richard Long

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος. λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Richard Long γεννήθηκε στο Μπρίστολ της Αγγλίας το 1945. Σπούδασε από το 1962-1965 στο West of England...

Η απαράμιλλη γλυπτική της παραβατικής ζωής του Τσελίνι

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος. λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης O Μπενβενούτο Τσελίνι / Benvenuto Cellini, γεννήθηκε το 1500 στη Φλωρεντία. Καλλιτέχνης αργυροχρυσοχόος, γλύπτης, ζωγράφος, σχεδιαστής, στρατιώτης, μουσικός,...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this