Επισκεφτήκαμε το ατελιέ του Αλέκου Κυραρίνη και θαυμάσαμε τα έργα του από κοντά. Ο Κυραρίνης είναι από τη νέα γενιά εικαστικών που ξεχωρίζει από την ιδιαίτερη εικαστική του γραφή. Με το βλέμμα στραμμένο στον Άγγελο, ο τηνιακός εικαστικός αξιοποιεί και μετασχηματίζει πρότυπα φτερωτών μορφών από την αρχαία ως την πρωτοχριστιανική τέχνη, για να αποδώσει ανθρωπομορφικά την άυλη, μη ορατή υπόσταση των αγγέλων.
Περίπατοι στα ίχνη του Αδριάνειου Υδραγωγείου της Αθήνας
Το Μουσείο των Ηρακλειδών συνδιοργανώνει με την Όχι Παίζουμε ΑΜΚΕ/ UrbanDig Project την πραγματοποίηση δύο περιπάτων στα ίχνη του Αδριάνειου Υδραγωγείου της Αθήνας, ενός σπουδαίου ρωμαϊκού μνημείου διαδημοτικής χωροθέτησης και υπερτοπικής σημασίας, στο πλαίσιο των δράσεων του έργου “Δρόμοι του Νερού”.
Δεν είναι εύκολο να φανταστεί κανείς πως στο υπόγειο της πόλης, από τις παρυφές της Πάρνηθας μέχρι και την πλατεία Δεξαμενής στο Κολωνάκι, εκτείνεται αυτό το αρχαίο μνημείο σχεδόν 2000 ετών, το οποίο μεταφέρει ακόμα νερό, ενώ διατρέχει υπογείως 8 διαφορετικούς δήμους!
Δύο βόλτες αισθητηριακής χαρτογράφησης προσκαλούν παιδιά και γονείς να επαν-ανακαλύψουν την πόλη μέσα από τις αισθήσεις τους και να γνωριστούν με τον αθέατο, πολύτιμο αυτό πόρο.
1η βόλτα: Σάββατο 4/12, 14.30-17.30, Πλατεία Αγίου Δημητρίου Αμπελοκήπων – Πλατεία Κιτσίκη. Σημείο Εκκίνησης: Πλατεία Αγίου Δημητρίου Αμπελοκήπων
Εκτός από την εμπειρία της ίδιας της χαρτογράφησης, οι βόλτες θα περιλαμβάνουν μια σύντομη διαδραστική συζήτηση πάνω στις καταγραφές των συμμετεχόντων, όπως και την περαιτέρω γνωριμία με το αθέατο υδραγωγείο μέσα από μια βιωματική δράση και μερικές κλεφτές ματιές στο εσωτερικό του!
Η συμμετοχή είναι δωρεάν. Περιορισμένος αριθμός συμμετοχών.
Απαραίτητη η κράτηση θέσης μέσω συμπλήρωσης της φόρμας συμμετοχής.
Για περισσότερες πληροφορίες ή διευκρινίσεις μπορείτε να επικοινωνήσετε μέσω του email [email protected] ή στο τηλέφωνο 6985 069 300 (ώρες επικοινωνίας: 16.00-21.00).
Συντελεστές
Ειρήνη Αλεξίου: Χορογράφος, Χορεύτρια, Δασκάλα Γιόγκα Άννα Μαγουλιώτη: Εκπαιδευτικός, Σκηνογράφος Κατερίνα Πρωτονοταρίου: Μηχανικός με ειδίκευση στην Πολεοδομία-Χωροταξία, Ηθοποιός Γιώργος Σαχίνης: Σκηνοθέτης, Πολιτικός Μηχανικός και expert πάνω στο Αδριάνειο υδραγωγείο
Οι δράσεις είναι μέρος του έργου “Δρόμοι του Νερού” που υλοποιείται από το Μουσείο Ηρακλειδών σε συνεργασία με την Όχι Παίζουμε ΑΜΚΕ/ UrbanDig Project και την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, με την υποστήριξη και την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού.
Οι συνεργαζόμενοι φορείς, μέσα από το έργο, έχουν ως στόχο την ανάδειξη του νερού ως πολιτισμικού κεφαλαίου. Το έργο χρησιμοποιεί το νερό ως αφήγημα για να εξερευνήσει τον δημόσιο χώρο και την ιστορία του μέσα από δημιουργικές δράσεις, πολιτιστικά δρώμενα και έργα νέων καλλιτεχνών, της σύγχρονης ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Παράλληλα, το έργο στοχεύει στην ευαισθητοποίηση μικρών και μεγάλων γύρω από την αξιοποίηση των φυσικών πόρων και στην ενδυνάμωση της σχέσης του πολίτη με την πόλη.
Μετά την εξαιρετικά επιτυχημένη της πορεία στον Βόλο και τη Μυτιλήνη κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς, η έκθεση «απ’ τη μεριά των σοφών και των τρελών»: Αφιέρωμα στον Θεόφιλο Χατζημιχαήλ», εγκαινιάζεται την Τρίτη 7 Δεκεμβρίου 2021, στις 20:00, στο Κέντρο Πολιτισμού «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ», στο πλαίσιο των εορτασμών για το έτος 2021, επέτειο 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει αναλάβει η ιστορικός τέχνης και ανεξάρτητη επιμελήτρια Ίρις Κρητικού. H έκθεση συνδιοργανώνεται από το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, το Λύκειο των Ελληνίδων / Παράρτημα Βόλου που είχε και την αρχική παραγωγή της και το Μουσείο Tériade – Βιβλιοθήκη Στρατή Ελευθεριάδη της Μυτιλήνης.
Το αφιέρωμα στον Θεόφιλο Χατζημιχαήλ, με εβδομήντα και πλέον παλαιότερα και πρόσφατα έργα διακεκριμένων σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών, συγκεντρώνει πολύτιμες συνέργειες και αναπάντεχες συμμετοχές, σημαντικά νέα έργα, αλλά και σπουδαία παλαιότερα με τη γενναιόδωρη συνδρομή των συλλεκτών τους. Να σημειωθεί ότι σε συνομιλία με το κυρίως σώμα της έκθεσης, παρουσιάζεται επίσης ένα μικρός, αλλά σημαντικός πυρήνας πρωτότυπων έργων του Θεόφιλου από ιδιωτικές συλλογές. Η έκθεση αφορά σε έναν οργανικό διάλογο με το φυσικό πρόσωπο και το έργο του ζωγράφου, που έχοντας καταλάβει έναν ξεχωριστό και πρωτογενή χώρο στην ιστορία της νεότερης ελληνικής τέχνης, και τιμώντας τους ήρωες που πολέμησαν για την Ελευθερία και την Ανεξαρτησία του Ελληνικού κράτους όσο κανείς, αποτελεί ταυτόχρονα έναν διηνεκή συνομιλητή και εμπνευστή κορυφαίων εικαστικών και πνευματικών δημιουργών του τόπου μας.
Τον αναβλύζοντα κόσμο, της ελληνικής πρωτογενούς εντοπιότητας, που ο ίδιος ο Θεόφιλος μεταφέρει μέσω αυθύπαρκτων ιδεών και ιδίων επινοήσεων, μέσω του φωτεινού χρώματος και της κλασικής αυτοδίδακτης πλαστικότητας, μέσω των τρυφερών καθημερινών ευρημάτων και των διαχρονικών ελληνικών μύθων, η έκθεση επιχειρεί να τον προσεγγίσει με τον τρόπο μιας σύγχρονης εικαστικής συνομιλίας.
Βούλα Καραμπατζάκη
Στην έκθεση, με έργα παραχωρημένα από προσωπικά αρχεία των καλλιτεχνών ή ιδιωτικές συλλογές, συμμετέχουν
Στο διάστημα λειτουργίας της έκθεσης, η οποία θα διαρκέσει έως τις 7 Μαρτίου 2022, προγραμματίζονται μεταξύ άλλων: εκπαιδευτικά προγράμματα, εργαστήρια για μικρούς και μεγάλους με τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες και προβολή της βραβευμένης ταινίας του Λάκη Παπαστάθη «Θεόφιλος».
Με αφορμή την έκθεση, κυκλοφορεί αναλυτικός κατάλογος.
Τα κείμενα καταλόγου υπογράφουν οι
Μ. Σπανού, Πρόεδρος του Λυκείου Ελληνίδων του Βόλου,
Ε. Παπάνης, Πρόεδρος ΔΣ Μουσείου-Βιβλιοθήκης Στρ. Ελευθεριάδη TÉRIADE,
Σοφία Εφραίμογλου, Αντιπρόεδρος Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού
Λ. Παπαστάθης, σκηνοθέτης
Ι. Κρητικού, επιμελήτρια της έκθεσης.
Πάνος Φειδάκης
Απόσπασμα από το κείμενο καταλόγου της επιμελήτριας της έκθεσης
«Με αφετηρία τον Θεόφιλο και το χειροποίητο αλφαβητάριο της δικής του αγωνιώδους προσωπικής περιδίνησης και εικονοποιητικής ενδελέχειας, με το εσωτερικό αναπαραστατικό βλέμμα των συμμετεχόντων στραμμένο σε κάποια από τα καταγεγραμμένα περιστατικά, τα καθοριστικά για εκείνον τοπόσημα, τα ηρωικά φαντάσματα και τα άυλα εκκλησάκια του δύσβατου βίου του, επιχειρείται η σύσταση ενός αυτοτελούς οργανικού σημειωματικού πεδίου με εικαστικές, πλαστικές και κυριολεκτικές ή συμβολικές αναφορές.
Η Ελληνική αρχαϊκή, κλασική και νεότερη δημώδης μυθοπλασία στο έργο του, η ξεχωριστή ετούτη σπαρταριστή και πηγαία έκφραση που στη διεθνή ιστορία της τέχνης ονομάστηκε ναΐφ (και όπου ο ίδιος εντέλει κατά την άποψη και του Τσαρούχη ίσως να μην ανήκει, καθώς υπήρξε αφοσιωμένος μελετητής ελληνικών κλασικών και ευρωπαϊκών εικονοποιητικών προτύπων – όπως για παράδειγμα των έργων του Peter von Ess), η παράφορη και ανιδιοτελής αγάπη του για ό,τι μικρό και μεγάλο ελληνικό που γνέφει με έναν αδιόρατο τρόπο στη λόγια μα και μαζί βιωμένα μεστή προσέγγιση του Καβάφη και του Σεφέρη, του Ελύτη, του Τσαρούχη και των λοιπών ακρογωνιαίων λίθων της γενιάς του ’30 για το ίδιο αυτό δέμας, το χαρακτηριστικό σχέδιο, το στίλβον χρώμα, οι πλαστικές λεπτομέρειες και οι εννοιολογικές σημάνσεις των ανθρώπων, των μύθων και των ηρώων, των θεριών και των πετεινών, των πόλεων και των κτηρίων, των χρυσοστόλιστων φορεσιών και της στιλπνής τοπιογραφίας του, γίνονται οι αναβλύζουσες πηγές για τα σύγχρονα έργα και το ιχνογραφικό εικαστικό αφήγημα της έκθεσης».
Νικόλας Χριστοφοράκης
«Η έκθεση ξεκινά με τα πορτραίτα του ζωγράφου, άλλοτε ρεαλιστικά αποδοσμένα και άλλοτε αποτυπωμένα ως σκιές παρουσίας ή αγιογραφημένα μικρά σύμπαντα. Κάποια από αυτά, με τα σύνεργα του ζωγράφου στα χέρια, ενδεδυμένα με την ανεμίζουσα εκείνη φουστανέλα που το σωματοποιημένο εκτόπισμά της συχνά φέρνει στον νου τον Μακρυγιάννη.
Ο Θεόφιλος με σπαθί και σημαία. Ο Θεόφιλος ως φιγούρα θεάτρου σκιών, με τον βιολιτζή και τον σαντουριέρη του. Ο Θεόφιλος και ο σύγχρονος στρατηγός. «Ζήτω ο Θεόφιλος». Κι ως αντίποδας, η απόδοση της μοναξιάς του «περιπλανώμενου». Του «σοβατζή». Του «Αγίου Πρόσφορου». Κι άλλοτε πάλι, η φουστανέλα μόνη, ως λαλούν σύμβολο, αντί του σώματος του ζωγράφου. Τίτλοι και γράμματα από τα έργα του, ως αποδομημένη και επαναδομημένη ταυτότητα του ελληνικού γένους. Η Σημαία. Κοντά σε ετούτα, τα πορτραίτα της μητέρας του Πηνελόπης Μιχαήλ και της αδελφής του Ειρήνης. Τέλος, το αιωρούμενο σε χρυσό μεταφυσικό βάθος συναπάντημα του ζωγράφου με τον Ευγένιο Σπαθάρη.
Πέτρος Θέμελης
Ύστερα η άφιξη του Θεόφιλου με το τραίνο στον Βόλο. Σπαράγματα της πόλης, ίχνη της μνήμης, πλίνθοι και κέραμοι. Το κάστρο της, ο μέγας φούρνος και ο ποταμός Σαλαμπριάς. Πατημασιές αδιόρατες ενός μοναχικού περιπατητή στο Πήλιο, στην Ανακασιά και την Άλλη Μεριά, στάσεις σε ιστορικά καφενεία στη Μακρυνίτσα και σπίτια όπως του Κοντού ή του Γκουντέλα, όπου ακόμη αιωρείται η παρουσία του. Κι ύστερα μνήμες της Σμύρνης και της Αγιάσου και των θερινών ελαιώνων της Λέσβου. Υπαίθριοι γάμοι. Αγρίμια, πουλιά και πρόβατα. Αρχαϊκοί αμφορείς και άνθη από τα γειτονικά περιβολάκια. Οι φορεσιές: νυφική απ’ το Τρίκερι, χράμια Πηλίου, προικώα γάμου πολύχρωμα, του Αλμυρού. Φλουριά χρυσά. Και η στολή του οπλαρχηγού Καπετάν Λεωνίδα Ανδρούτσου, κεντημένη στο χέρι. Μύθοι και ήρωες. Ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα. Θεοί του Ολύμπου. Ο Μέγας Αλέξανδρος και η Γοργόνα. Ο Μέγας Αλέξανδρος ξανά και ξανά, ως τρόπος ύπαρξης του ίδιου του ζωγράφου. Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης και ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος. Η δόξα του Αθανασίου Διάκου. Ο Κατσαντώνης, ο Μάρκος Μπότσαρης και ο Κολοκοτρώνης.
Τέλος, όλα ετούτα τα τρυφερά υλικά που χρησιμοποιήθηκαν από τους συμμετέχοντες, υλικά αντάξια της δικής του πρωτογένειας: πέτρα και ξύλα παλαιά, ασβέστης και χειροποίητο χαρτί, τενεκεδάκια και κλωστές, μαλλί και γάζες, μπρούντζος κι ασήμια, υφάσματα μπαμπακερά, σπάγκος, φύλλα χρυσού, χαρτόνι…».
Ευγένιος Σπαθάρης
«Στα μάτια του και στα χέρια του, έκπαγλα επεισόδια μυθολογίας, ελληνικής λαϊκής παράδοσης και ηρωικής πατριωτικής ιστορίας με προεξάρχοντα τα επεισόδια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, μεταμορφώνονται και αποκτούν ζωή επάνω στις πιο απρόσμενες επιφάνειες: αδρά χαρτόνια και ακατέργαστα ξύλα, τσίγκοι και λιόπανα, σοβάδες καφενείων και ταπεινών σπιτιών, τρέπονται σε πεντάμορφα περιπετειώδη πεδία.
Τον αναβλύζοντα κόσμο του της ελληνικής πρωτογένειας που ο ίδιος μεταφέρει μέσω αυθύπαρκτων ιδεών και ιδίων επινοήσεων, μέσω αυτής της εμμονικής εντοπιότητας που πηγάζει από την ψυχή και τα σπλάχνα της ιστορίας, μέσω του αλάνθαστου φωτεινού χρώματος και της κλασικής αυτοδίδακτης πλαστικής οντότητας, μέσω των τρυφερών καθομιλούμενων ευρημάτων και των διαχρονικών ελληνικών μύθων, οι παρόντες εικαστικοί επιχειρούν να τον προσεγγίσουν και να τον μεταλάβουν με προσήλωση και μελέτη, με απέραντη αγάπη και σεβασμό», σημειώνει στον κατάλογο η επιμελήτρια της έκθεσης.
Σταυρούλα Καζιάλε
Info
Διάρκεια έκθεσης
Τρίτη 7 Δεκεμβρίου 2021 έως Δευτέρα 7 Μαρτίου 2022
Σύμφωνα με τα μέτρα υγειονομικής προστασίας κατά της εξάπλωσης του COVID-19, οι επισκέπτες στον «Ελληνικό Κόσμο» εισέρχονται κατόπιν επίδειξης, κατά την είσοδο στον χώρο, πιστοποιητικού εμβολιασμού ή πιστοποιητικού νόσησης που εκδίδεται 30 μέρες μετά τον πρώτο θετικό έλεγχο με ισχύ έως 180 ημέρες μετά από αυτόν. Συνδυαστικά με αστυνομική ταυτότητα ή δίπλωμα οδήγησης ή διαβατήριο ή άλλο αποδεικτικό ταυτότητας, ώστε να διενεργηθεί έλεγχος ταυτοπροσωπίας. Οι ανήλικοι από 4 έως 17 ετών δύνανται να προσκομίζουν, εναλλακτικά, δήλωση αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test) 24 ωρών ή αρνητικού rapid test.
Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί Cookies τα οποία συνεισφέρουν ώστε να παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε την χρήση των Cookies.Αποδέχομαι την χρήση των Cookies