Αρχική Blog Σελίδα 544

Ιστορίες Σύγχρονης Επιστημονικής Έρευνας στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Το πώς ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται τον κόσμο είναι μάλλον πιο πολύπλοκο από ό,τι νομίζουμε. Σκεφτήκατε άραγε ποτέ αν θα μπορούσαμε να «δούμε» με τα αυτιά μας, να «νιώσουμε» τον ήχο ή να εξερευνήσουμε νέες διόδους αντίληψης που θα άλλαζαν την καθημερινή μας εμπειρία;

Για παράδειγμα, θα μπορούσαμε να εκπαιδεύσουμε την «εσωτερική» μας πυξίδα και με ποιο τρόπο, ώστε να βρίσκουμε πιο εύκολα τον προσανατολισμό μας; Θα ήταν άραγε δυνατόν να αποκτήσει ο άνθρωπος νέες… αισθήσεις;

«Ναι», είναι η απάντηση των ερευνητών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας (ΕΣΕ), που εργάζονται χρόνια στο θέμα αυτό. Ξετυλίγουν τα μυστήρια των αισθήσεών μας, βοηθώντας μας να «δούμε» με τα αυτιά μας, να αισθανθούμε τον ήχο και να εξερευνήσουμε νέες διόδους αντίληψης. Μοιάζει παράξενο, είναι όμως αληθινό. Οι γνώσεις τους άλλωστε αξιοποιούνται ήδη σε πάρα πολλές εφαρμογές, όπως στη ρομποτική, στις φορετές τεχνολογίες και σε θεάματα που υποστηρίζονται από 9-διάστατες εφαρμογές (π.χ. 9D τηλεοράσεις και θέατρο).

Για του «λόγου το αληθές» στο προαύλιο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, μία μοναδική έκθεση με τίτλο Ιστορίες Σύγχρονης Επιστημονικής Έρευνας και περιεχόμενο τη σχέση της επιστήμης με τις αισθήσεις και τις πιθανές επιπτώσεις τους στις ζωές μας, περιμένει τους επισκέπτες να την ανακαλύψουν και να την απολαύσουν με τη βοήθεια διαδραστικών πειραμάτων. Αυτά και πολλά άλλα θα παρουσιάσουν οι ερευνητές από το Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής.

Οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να πειραματιστούν με παιχνίδια αντίληψης, ή να ανακαλύψουν ποια μέρη του εγκεφάλου μας συνδέονται με ποιες αισθήσεις. Επίσης, στελέχη του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ), που είναι το Εθνικό Σημείο Επαφής για το πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας στον Ορίζοντα 2020, ενημερώνουν τους επισκέπτες για τις χρηματοδοτικές ευκαιρίες που προσφέρει το ΕΣΕ στους Έλληνες ερευνητές για την υλοποίηση έρευνας αιχμής.

Η δράση υποστηρίζεται από το έργο ERC=Science² , το οποίο χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας (ΕΣΕ) και συντονίζεται στην Ελλάδα από την Ελληνογερμανική Αγωγή.

Κατά τη διάρκεια υλοποίησης του έργου ERC=Science² προγραμματίζονται περισσότερες από 75 αφηγηματικές εκδηλώσεις σε πολλές διαφορετικές χώρες και γλώσσες. Μουσεία επιστήμης και φυσικής ιστορίας, πανεπιστήμια, σχολεία και ερευνητικοί οργανισμοί στην Ευρώπη φιλοξενούν τις εκδηλώσεις αυτές.

Η εκστρατεία έχει ως στόχο να κινήσει ενδιαφέρον για την επιστήμη, να ενισχύσει το ΕΣΕ ως επιστημονική δύναμη, να τονώσει την πολιτική και κοινωνική υποστήριξη του ΕΣΕ και να ενθαρρύνει τις αιτήσεις υποτροφιών από μια νέα γενιά ερευνητών, ιδίως σε υπο-εκπροσωπούμενες χώρες. Το έργο συντονίζεται ευρωπαϊκά από τον οργανισμό Science Business.

Συμμετέχουν επίσης έγκριτοι οργανισμοί, πανεπιστήμια, μουσεία επιστημών και φορείς ενημέρωσης σε 37 χώρες της Ευρώπης. Μεταξύ των οργανισμών που συμμετέχουν είναι το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Μουσείων και Κέντρων Διάδοσης της Επιστήμης (Ecsite), το Δίκτυο Κέντρων Διάδοσης της Επιστήμης της Πορτογαλίας Ciéncia Viva, το Πανεπιστήμιο του Ζάγκρεμπ και το University College Cork. Στην Ελλάδα οι δράσεις του προγράμματος υλοποιούνται σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης.

Η έκθεση απευθύνεται σε ενήλικες αλλά και σε παιδιά άνω των 10 ετών.

Αναλυτική περιγραφή του έργου μπορείτε να βρείτε εδώ: https://www.sciencesquared.eu/. Η είσοδος στην εκδήλωση είναι ελεύθερη.

 

Μάνος Στεφανίδης: Πολιτισμός, η Δραματική Εκκρεμότητα

Μάνος Στεφανίδης

Ο Μάνος Στεφανίδης πολυσχιδής και πολυπράγμων, καθηγητής, συγγραφέας, κριτικός τέχνης και επί 25 χρόνια επιμελητής της Εθνικής Πινακοθήκης, δεν χρειάζεται συστάσεις στον κόσμο της τέχνης και όχι μόνο. Οξυδερκής και υπερδραστήριος καθώς είναι, παρουσιάζει πτυχές της τέχνης που κάποιες φορές ίσως σοκάρουν αλλά πάντα προκαλούν τον θαυμασμό.

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Συναντήσαμε τον Μάνο Στεφανίδη στην γκαλερί Trii Art Hub, στον πεζόδρομο της Δράκου, όπου πρόσφατα εγκαινιάστηκε η νέα έκθεση που επιμελήθηκε με τίτλο, «Αναφορά στον Μπουζιάνη – Μνήμη Σταύρου Ιωάννου» και αποτελεί ένα εξαιρετικό αφιέρωμα στον εξπρεσιονισμό.

Ο Μάνος Στεφανίδης μας μίλησε για τις εκθέσεις που επιμελήθηκε τον τελευταίο μήνα, καθώς και για το βιβλίο με τίτλο «Ο μοιραίος Αλέξης» που εκδόθηκε από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις.

-Κύριε Στεφανίδη, θα θέλατε να αναφερθείτε στις εκθέσεις που επιμεληθήκατε τον τελευταίο καιρό;

-Για μένα ο Δεκέμβρης δεν είναι μήνα διακοπών. Συνέπεσαν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα. Τελείωσε η έκθεση της street art που επιμελήθηκα στον Εικαστικό Κύκλο Sianti. Μια έκθεση με τη συμμετοχή τεσσάρων καλλιτεχνών του δρόμου, όπου και παρουσιάσαμε και το βιβλίο «Τέχνη στους δρόμους του κόσμου» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Μεταίχμιο» και έχει ως θέμα την ιστορία του graffiti και της street art από την απαρχή του στις λεωφόρους της Νέας Υόρκης μέχρι σήμερα.

Είναι γεγονός ότι η street art γίνεται όλο και πιο δημοφιλής σε όλο τον κόσμο, έτσι και η κουλτούρα του δρόμου της Αθήνας σημειώνει ανοδική πορεία. Οι καλλιτέχνες μέσα από τα έργα τους θίγουν κοινωνικά θέματα ή απλά φωτίζουν έναν γκρίζο τοίχο, προκαλώντας μια στιγμιαία αντίδραση.

Το βιβλίο εκτός από κείμενά μου, περιλαμβάνει και κείμενα του αρχιτέκτονα, ιστορικού τέχνης και αναπληρωτή καθηγητή στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Πολυτεχνείου Κρήτης, Θανάση Μουτσόπουλου.

Στις 5 Δεκεμβρίου στην αίθουσα τέχνης ena contemporary εγκαινιάστηκε η Ομαδική έκθεση με τίτλο “Το Σώμα. Ο Έρωτας” την οποία επιμελήθηκα και θα διαρκέσει έως 13 Ιανουαρίου 2018.

Ήθελα από πολύ καιρό να οργανώσω μιαν “ακατάλληλη” έκθεση και να την επενδύσω με ανάλογα κείμενα μακριά από ακαδημαϊκές συμβάσεις και ψευδοπουριτανικούς συμψηφισμούς. Θέλησα εκτός του εύκολου ρεαλισμού και της τρέχουσας μόδας του γυμνού, να δείξω μια τέχνη ρεαλιστική, που όμως δεν φοβάται να ονειρεύεται και που τολμά να είναι “σπερματική” με τρόπους ανάλογους του Ανδρέα Εμπειρίκου, ο οποίος έλεγε ότι «Η ποίηση πρέπει να είναι σπερματική αλλιώς να μην υπάρχει».

Το σημαντικό που έκαναν ο Εμπειρίκος και ο Τσαρούχης την δεκαετία του 30 ήταν να παρουσιάσουν σε ένα φοβισμένο, άκρως συντηρητικό, αστικό κοινό την «επιθυμία»! Ο Τσαρούχης έδειχνε τα γυμνά σώματα της επιθυμίας και απενοχοποίησε μια ζωγραφική στα μάτια του κοινού. Ο Ι.Μ Παναγιωτόπουλος έλεγε ότι ο Τσαρούχης ζωγραφίζει παλιανθρώπους. Τηρουμένων των αναλογιών και σήμερα τα πράγματα είναι συντηρητικά.

Στην ομαδική έκθεση λοιπόν των τριών “Το Σώμα. Ο Έρωτας” πρωταγωνιστούν τα φετίχ, τα ταμπού, τα σώματα που δεν υποδύονται αλλά ζουν την ηδονή. Ακόμη και τα εννοιολογικά έργα της ενότητας στάζουν ίμερο, χωρίς φόβο, χωρίς ενοχές, αλλά και με το πένθος που συνοδεύει τις απώλειες να υποφώσκει διακριτικά. Στο κάτω-κάτω, όλα στο μυαλό μας βρίσκονται. Αναφέρομαι στην επιθυμία που γίνεται έρωτας, στον έρωτα που γίνεται αγάπη, στην καχυποψία που καταλήγει στο πένθος και πάλι από την αρχή.

-Σας δυσκόλεψε η διοργάνωση της;

-Ήρθα σε επαφή με πολλές γκαλερί που είδαν με επιφύλαξη την παρουσίαση αυτή. Είμαι λοιπόν ευτυχής που η γκαλερί ena contemporary αγκάλιασε την ιδέα και επιτέλους πραγματοποιείται και η έκθεση και το ομότιτλο βιβλίο, με την συνδρομή της γκαλερί και της Νίκης Παπαδάκη και των τριών φίλων καλλιτεχνών, που μου εμπιστεύτηκαν τόσο προσωπικά έργα, τα οποία πάντως δεν λειτουργούν σαν ψυχανάλυση αλλά ως μέθεξη στην πιο βαθιά ουσία του έρωτα: εννοώ την Μαρία Μαραγκουδάκη, την Αλεξάνδρα Νάκου και τον Ντίνο Πετράτο.

Μα πάνω από όλα, αναφέρομαι στην άκρως τιμητική για όλους μας συμμετοχή της Κικής Δημουλά, που υπεραμύνεται της ερωτικότητας των θνητών σωμάτων εγκλωβίζοντας θνητά σώματα σε αθάνατες λέξεις.

Επίσης, στο Trii Art Hub, στον πεζόδρομο της Δράκου, εγκαινιάστηκε στις 21 Δεκεμβρίου ομαδική έκθεση, που επιμελήθηκα με τίτλο, «Αναφορά στον Μπουζιάνη – Μνήμη Σταύρου Ιωάννου» και είναι ένα αφιέρωμα στον εξπρεσιονισμό.

Στη πορεία της ζωγραφικής των Ελλήνων εικαστικών υπάρχει ένας καλλιτέχνης που από μόνος του δημιουργεί ένα ολόκληρο ρεύμα. Πρόκειται για τον Γεώργιο Μπουζιάνη (1885-1959), προφητικό εισηγητή του μεσοπολεμικού Εξπρεσιονισμού στην συντηρητική κοινωνία της Αθήνας.

Ο Μπουζιάνης ουσιαστικά ανακαλύπτεται μετά θάνατον από έναν μικρό κύκλο αφοσιωμένων θαυμαστών αλλά και από τους καλλιτέχνες που γεννήθηκαν μετά το 1940 και ωρίμασαν ως δημιουργοί κατά την περίοδο της Δικτατορίας. Εννοώ τον Σταύρο Ιωάννου (1945-2009), τον Μάκη Θεοφυλακτόπουλο, τον Μανώλη Πολυμέρη, τον Κυριάκο Μορταράκο κλπ αλλά και τους νεότερους όπως τον Θράφια, τον Γιάννη Τζερμιά, τον Νίκο Κασκούρα, τον Γιώργο Λαναρά κλπ. Την ομάδα συμπληρώνει ένας μεγάλος Έλληνας της Διασποράς, ο John Christoforou (1921-2014).

Η ελληνική ζωγραφική των τελευταίων χρόνων έχει δυο σημαντικές αναφορές, στον Τσαρούχη και στον Μπουζιάνη. Στην μελέτη αυτή με ενδιαφέρει η επίδραση του Μπουζιάνη στους νεότερους ζωγράφους

Με τον Μάκη Θεοφυλακτόπουλο, τον Κυριάκο Μορταράκο, τον Σταύρο Ιωάννου τον Γιάννη Τζερμιά επανέρχεται το δράμα του προσώπου, το δράμα του υποκειμένου. Κυριαρχεί δηλαδή «ο καθένας μας απέναντι στη μοίρα του». Είναι όλο αυτό το δράμα που παρουσιάζεται μετά την δικτατορία. Ένα βίωμα, θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε βίωμα απαισιοδοξίας και κατήφειας. Υπάρχει βέβαια ένταση και πάθος, χαρακτηριστικά του ρεύματος αυτού.

Η ελληνική ζωγραφική των τελευταίων χρόνων έχει δυο σημαντικές αναφορές, στον Τσαρούχη και στον Μπουζιάνη. Στην μελέτη αυτή με ενδιαφέρει η επίδραση του Μπουζιάνη στους νεότερους ζωγράφους.

Από το 1980 και μετά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο Μπουζιάνης γίνεται μόδα. Ό,τι δεν έγινε εν ζωή, γίνεται μετά τον θάνατο του και είναι γεγονός ότι οι ζωγράφοι που επιστρέφουν στο τελάρο την εποχή εκείνη, κάνουν αναφορές σ’ αυτόν.

Αναφορά στον Μπουζιάνη, σημαίνει αναφορά σ’ εκείνη τη ζωγραφική, που αγωνίζεται να καταστήσει εικόνα τα σκοτεινά σύμβολα της ψυχής και να μεταμορφώσει τον υπαρξιακό φόβο σε καταπράυνση.

Με αυτή την έκθεση προσπαθώ να ιχνηλατήσω την επίδραση του Μπουζιάνη στους μεταγενέστερους. Είναι βέβαια μια έκθεση μνήμης στον Σταύρο Ιωάννου που έφυγε πριν δέκα περίπου χρόνια. Οι ζωγράφοι αυτοί είναι κατά κάποιο τρόπο, η δική μου παρέα, η γενιά μου.

Η ιδιαιτερότητα του Σταύρου Ιωάννου, μαθητή του Μόραλη, έγκειται στο ότι συνδυάζει την δυναμική εξπρεσιονιστική χειρονομία με το βαθύ χρωματικό λυρισμό

-Μιλήστε μας για τον Σταύρο Ιωάννου;

-Η ιδιαιτερότητα του Σταύρου Ιωάννου, μαθητή του Μόραλη, έγκειται στο ότι συνδυάζει την δυναμική εξπρεσιονιστική χειρονομία με το βαθύ χρωματικό λυρισμό. Πολιτικοποιημένος αλλά όχι προπαγανδιστής μιας πολιτικής ιδέας μοιράζεται συνεχώς καλλιτεχνικά ανάμεσα στις δυνατότητες του χάους που του προσφέρει η εικόνα αλλά και στην ανάγκη για την ύπαρξη μιας στοιχειώδους δομής της εικόνας.

Έστω και αν ψάχνει φαντάσματα σε έναν λαβύρινθο. Ακριβώς για αυτό, τα ώριμα έργα του μοιάζουν με τους σκελετούς ενός φανταστικού κτίσματος, ενός πύργου από τραπουλόχαρτα. Από τις πρώτες του σπουδαστικές νεκρές φύσεις ως τα τελευταία του εκρηκτικά τοπία της Αίγινας, ο Ιωάννου παραμένει μοναδικός κολορίστας, όχι της επιδερμίδας αλλά της ψυχής.

Έτσι λοιπόν, προσπαθήσαμε να κάνουμε ένα είδος απολογισμού. Δεν ξέρω αν είναι θετικός ή αρνητικός αλλά εμείς οφείλουμε να τον κάνουμε. Χαίρομαι επίσης, γιατί έμαθα και από την Πινακοθήκη Βογιατζόγλου ότι ετοιμάζουν με τον νέο χρόνο μια έκθεση στους ζωγράφους αυτής της γενιάς.

Θυμάμαι δε, όταν είχα πάει στην Εθνική Πινακοθήκη την δεκαετία του 1980, εκεί στο Dolce το σημερινό «Φίλιον» που μαζευόμασταν τότε όλοι οι επαναστατημένοι – και αναφέρω κάποιους- από αυτούς όπως τον Μπότσογλου, τον Σακαγιάν, τον Ματζαβίνο ότι αναφέρονταν όλοι στον Μπουζιάνη. Τότε είχαν πρωτοβγεί και οι ακουαρέλες του και όλοι είχαν επηρεαστεί από αυτές.

Η έκθεση αυτή τιμά την μνήμη ενός φίλου ζωγράφου που έφυγε βασανισμένος και πολύ γρήγορα από κοντά μας αλλά χαρακτήρισε με το ανήσυχο έργο του μια ολόκληρη εποχή.

-Μιλήστε μας για το βιβλίο σας «Ο μοιραίος Αλέξης: δοκιμή ενός πορτραίτου – ημερολόγιο απωλειών» .

-Εκ πρώτης, μιλώ ως ιστορικός τέχνης αλλά στο βιβλίο εκφράζομαι και ως πολιτικό υποκείμενο. Συγκεντρώνω μια σειρά πολιτικών κειμένων, που έγραψα εν είδει ημερολογίου τα τρία τελευταία χρόνια, από την εποχή που διατηρούσα έμμεσο και άμεσο διάλογο με τον πρωθυπουργό έως τις μετέπειτα δριμείες κριτικές μου. Ο πρωθυπουργός είναι ένα πρόσωπο που έχω στηρίξει και έχω θαυμάσει και δυστυχώς ανέλαβε μια τεράστια ιστορική ευθύνη.

-Ανταποκρίνεται ο κόσμος στις αναρτήσεις σας στο blog σας και στον λογαριασμό σας στο Facebook;

-Είμαι πολύ ευχαριστημένος με την διαδραστικότητα που δημιουργείται και τη μεγάλη επισκεψιμότητα στο blog μου manosstefanidis.blogspot.com καθώς εκεί, όπως θα διαπιστώσατε, διατυπώνω απόψεις, γενικά υπάρχει μια μεγάλη κινητικότητα και ανταλλάσσονται γνώμες.

Αίθουσα τέχνης I-D ProjectArt : «Η Ελλάδα μας εμπνέει»

Γιάννης Αδαμάκης, Ένα τοπίο, 2013-2014, 100Χ150 εκ., ακρυλικά σε μουσαμά (μικρό)

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη

Ελληνικό χαρακτήρα 100%, με έργα που αναδεικνύουν τις πολλές και διαφορετικές απόψεις της χώρας μας, έχει η έκθεση «Όψεις της Ελλάδας Νο 1», που φιλοξενείται στην αίθουσα τέχνης I-D ProjectArt επί της οδού Κανάρη.

Δημήτρης Κούκος

Οκτώ σημαντικοί Έλληνες ζωγράφοι παρουσιάζουν ζωγραφικές απόψεις του τόπου μας, που κάνουν αναφορά στις ιστορικές καταβολές του, στέκονται στις φυσικές ομορφιές για να φτάσουν στην σημερινή καθημερινότητα με σκοπό να αναδείξουν όλα αυτά που κοιτάμε, αλλά πλέον δεν βλέπουμε. Όλα αυτά τα σημαντικά που αναλώνονται στη σφαίρα του δεδομένου.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Γιάννης Αδαμάκης, Χρύσα Βέργη, Εριέττα Βορδώνη, Μαρία Γιαννακάκη, Γιάννης Κόττης, Δημήτρης Κούκος, Ελένη Παυλοπούλου, Παύλος Σάμιος. Την οργάνωση και  καλλιτεχνική επιμέλεια του ProjectArt και της έκθεσης έχει η Μαρία Ξανθάκου.

Μια έκθεση που επιμένει ελληνικά, όπως άλλωστε δείχνει και η αρίθμηση στον τίτλο της, η οποία σκοπεύει να συνεχίσει και να γίνει θεσμός φιλοξενώντας και άλλες ανάλογες διοργανώσεις με έργα διαφορετικών καλλιτεχνών.

Τι σημαίνει όμως Ελλάδα για μερικούς από τους παραπάνω καλλιτέχνες και πως την απεικονίζουν στα έργα τους;

Εριέττα Βορδώνη

Για την Εριέττα Βορδώνη που παρουσιάζει έργα που αντλούν την έμπνευση τους από την ελληνική φιλοσοφία, τα οποία δημιουργούν ένα νήμα που συνδέει το κλασικό με το σύγχρονο πνεύμα, και ανοίγουν διάλογο ανάμεσα στο χθες και το σήμερα της τέχνης:

 «Ο Επίκουρος που έζησε σε μια ανάλογη ταραγμένη εποχή όπως η σημερινή και με επηρέασε στη δουλειά μου με τη φιλοσοφία του, έλεγε ότι ο αληθινά ευδαίμων άνθρωπος είναι ο τίμιος, ηθικός, δίκαιος άνθρωπος. Εκείνος που είναι εσωτερικά καλά με τον εαυτό του. Τον ίδιο σεβασμό δίδασκε και προς το περιβάλλον. Οφείλουμε σήμερα να επανεφεύρουμε τη φιλοσοφία του», λέει η Εριέττα Βορδώνη και συνεχίζει:

«Στην πορεία χάσαμε το δρόμο μας και μιμηθήκαμε ξένα πρότυπα που μας διέλυσαν ψυχικά και ηθικά. Είναι πολύ σημαντικό να ξαναβρούμε το δρόμο μας και να επιστρέψουμε στις ρίζες μας. Η Ελλάδα για μένα σημαίνει φως, ενέργεια, ανθρωπισμός. Η ελληνική τέχνη και φιλοσοφία είχαν πάντα ως μέτρο τον άνθρωπο. Είχαν διαύγεια και ρευστότητα. Όπως έλεγε και ο Ηράκλειτος «τα πάντα ρει». Η κίνηση της θάλασσας, το υγρό στοιχείο είναι δεδομένα για τη χώρα μας. Η ρευστότητα αυτή περνάει και στο χαρακτήρα μας. Ωστόσο για να διατηρήσουμε τα καλά μας στοιχεία πρέπει να παλέψουμε γι αυτά και όχι να τα θεωρήσουμε δεδομένα, όπως συμβαίνει συνήθως. Είμαι όμως αισιόδοξη ότι θα τα καταφέρουμε…»

Παύλος Σάμιος

Ο καταξιωμένος ζωγράφος, Παύλος Σάμιος στα έργα του οποίου το γυναικείο γυμνό σώμα αναδεικνύεται ως το πλέον διαχρονικό σύμβολο από την Κυκλαδική εποχή ως τις μέρες μας, λέει για τη δική του Ελλάδα έτσι όπως εκείνη ζει και αναπνέει μέσα στο έργο του:

«Η Ελλάδα είναι η σπονδυλική μας στήλη. Χάρη σ αυτήν υπάρχουμε και αναπνέουμε. Χάρη σ αυτήν στηριζόμαστε. Η ιστορία της Ελλάδας, ένα κεφάλι της Αφροδίτης, μιας αρχαίας θεάς, ή κόρης μπορεί να είναι παντού γύρω μας. Ενυπάρχει χωρίς να το βλέπουμε. Στο υποσυνείδητο για τους περισσότερους στο συνειδητό για κάποιους. Κάτι που έχει θετικά στοιχεία, αλλά και αρνητικά.

Ο Γκαίτε έλεγε ότι για να προχωρήσεις, πρέπει να ξεχάσεις το παρελθόν. Για μένα η ιστορία της Ελλάδας ενυπάρχει στη ζωγραφική μου και προκύπτει σε ανύποπτο χρόνο…Η Ελλάδα είναι το παρόν, το παρελθόν και το μέλλον. Είναι οι στιγμές, τα χρώματα, οι μυρωδιές, η θάλασσα, ο ουρανός, οι εμπειρίες, οι χαρές, οι λύπες μας, η καθημερινότητα μας.»

 Τα έργα του Παύλου Σάμου εστιάζουν στην ατέρμονη αναζήτηση του έρωτα, της αρμονίας και της δημιουργίας, σε μια εικαστική συνομιλία με τις βαθύτερες επιθυμίες μας.

Η ζωγράφος, Μαρία Γιαννακάκη η οποία παρουσιάζει μοναδικά μνημεία που αποτελούν σφραγίδα της Ελλάδας, της ίδιας της ιστορίας μας, σε μια ιδιαίτερη σύνδεση με τον έρωτα και την ένωση των σωμάτων, λέει για τη δική της Ελλάδα: «είναι το φως που δύσκολα ζωγραφίζεται. Είναι οι ελαιώνες και το ασημοπράσινο χρώμα της ελιάς στην Πελοπόννησο, είναι η Ελλάδα των αντιθέσεων αυτή που μας πληγώνει χρόνια τώρα.

Η Ελλάδα που όμοιες της ακρογιαλιές δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο, κι ακόμα η Ελλάδα μου του Παπαδιαμάντη, του Σολομού του Ρίτσου. Στα έργα μου τα σύγχρονα ερωτευμένα ζευγάρια πραγματοποιούν νοητές επισκέψεις στην Ακρόπολη. Είναι η ζωή στη συνέχεια της. Επειδή δεν ήθελα να τα βάλω σε κάποιο εσωτερικό δωματίων, με συγκίνησε η ιδέα να τα δείξω με φόντο την Ακρόπολη. Είναι μια συνάντηση με την ιστορία. Η αλήθεια είναι ότι περπατάμε στον Κεραμικό και τα αρχαία μας περιτριγυρίζουν, στην Πλάκα, η ρωμαϊκή αγορά είναι δίπλα μας, η ιστορία ζει μαζί μας.»

Τέλος η Μαρία Ξανθάκου που έχει την επιμέλεια της έκθεσης και μαζί με την γκαλερίστα Ειρήνη Ντέρου επέλεξαν το συγκεκριμένο θέμα της έκθεσης, σημειώνει:

«Βλέπαμε τα τελευταία χρόνια μια τάση να γίνονται εκθέσεις με ξένους καλλιτέχνες ή ακόμα και Έλληνες να προσπαθούν να ζωγραφίσουν με ξενόφερτο τρόπο, κάτι που ούτε είναι θεμιτό, ούτε τιμά την ελληνική τέχνη», σημειώνει η Μαρία Ξανθάκου. «Αυτή η έκθεση επιμένει στην ελληνική έμπνευση και ελληνική θεματογραφία σε όλα αυτά που θεωρούμε δεδομένα και από τα οποία έχουμε απομακρυνθεί, με στόχο να τα ανακαλύψουμε ξανά. Επίσης τα τελευταία χρόνια βλέπαμε ότι οι Έλληνες ζωγράφοι απομακρύνονται όλο και περισσότερο από τα ελληνικά θέματα, λόγω προφανώς της πολιτικής, οικονομικής και πολιτιστικής κρίσης που διανύουμε και των δυσκολιών που ζούμε ως χώρα.

Μια κρίση ταυτότητας που ακόμα συνεχίζεται και από την οποία οφείλουμε να απαλλαγούμε.  Παρ όλα αυτά θεωρώ  ότι η ελληνικότητα είναι πολύ έντονα καταγεγραμμένη στο DNA των Ελλήνων ζωγράφων και προκύπτει απρόβλεπτα και αβίαστα στη ζωγραφική τους. Αναζητήσαμε γι αυτό ανάλογα έργα που περικλείουν την ελληνική έμπνευση και ταυτότητα με στόχο αυτή η έκθεση να συνεχίσει και να γίνει θεσμός και με επόμενες διοργανώνεις Νο 2, Νο 3, με έργα και άλλων καλλιτεχνών. Σκοπός μας είναι να στηρίξουμε την ελληνικότητα, το ελληνικό έργο, την έμπνευση που έχει ελληνική σφραγίδα. Επιμένουμε ελληνικά και πιστεύουμε ότι αυτό αναζητεί και το φιλότεχνο κοινό.»

Info:

Διάρκεια έκθεσης έως τις 21 Απριλίου. i-D ProjectArt: Κανάρη 12, Κολωνάκι, 10674

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews φύλλο 15/2/2019

Mujeres: Η πηγή έμπνευσης του Αργεντίνου εικαστικού Marcelo Ricardo Zeballos

Marcelo Ricardo Zeballos

Η Mamush Gallery παρουσιάζει την έκθεση ζωγραφικής με τίτλο “Mujeres” (Γυναίκες) του διεθνούς Αργεντινού εικαστικού και καθηγητή Marcelo Ricardo Zeballos, o οποίος έρχεται στην Αθήνα και θα παρευρίσκεται στα εγκαίνια της έκθεσης την Τρίτη, 19 Σεπτεμβρίου.

Ο εικαστικός μίλησε στο «Α» λίγο μετά την άφιξή του στην Αθήνα και μας επιβεβαίωσε ότι οι γυναίκες αποτελούν την κύρια πηγή έμπνευσής του.

Στην έκθεση αυτή, όπως αναφέρει και ο τίτλος, πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η γυναικεία φιγούρα. Πορτραίτα γυναικών μεγάλων διαστάσεων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία στο Buenos Aires ταξίδεψαν στην Αθήνα.

Ο Marcelo R. Zeballos γεννήθηκε το 1970 στο Buenos Aires. Έχοντας στο ενεργητικό του πάνω από σαράντα τέσσερις ατομικές και ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής σε σημαντικά μουσεία, όπως το Eduardo Sivori Museum και το Palais de Glace Museum αλλά και αίθουσες τέχνης, είναι ένας σύγχρονος καλλιτέχνης που εξυμνεί μέσα από το έργο του την αγάπη του για τη γυναίκα.

Marcelo Ricardo Zeballos

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

-Διακρίνουμε πως «η γυναίκα» στη ζωή σας παίζει ένα ρόλο ξεχωριστό. Θα θέλατε να μας μιλήσετε γι αυτό;

-Η «γυναίκα», ως ύπαρξη και ως σύμβολο παίζει καθοριστικό ρόλο και στη ζωή μου και στην τέχνη, την οποία υπηρετώ. Κατ’ αρχάς, ανατράφηκα και μεγάλωσα με γυναίκες, που σημάδεψαν την προσωπικότητα και τον τρόπο σκέψης μου, έγιναν πηγή έμπνευσης για μένα και ξύπνησαν βαθιά μέσα μου δυνάμεις και συναισθήματα, που αγνοούσα.

Η γυναικεία μοναδική και χαρισματική ύπαρξη με τον σύνθετο και πολύπλοκο ψυχισμό της, τους εσωτερικούς της κλυδωνισμούς, με την αυτοκυριαρχία, τον ερωτισμό, την ευγένεια, τη στοργή, τη θεραπευτική δράση της ομορφιάς της, ανοίγει δρόμους στη ζωγραφική μου.

Στο μεταίχμιο του άσπρου και του μαύρου, μεταξύ φωτός και σκότους αναβλύζουν τα ανατρεπτικά, έντονα pop χρώματα, που ρέουν σ’ ένα ταξίδι προς το άγνωστο. Μέσα από τα μάτια της κάθε γυναίκας αναδύεται η μαγεία, το ανεπανάληπτο της ύπαρξής της, μια καινούργια ιστορία, αρκεί να έχει κανείς ανοιχτά τα φτερά της φαντασίας και τα παράθυρα του συναισθηματικού του κόσμου.

-Πως αισθάνεστε που η έκθεση σας ταξίδεψε στην Ελλάδα και τώρα έχουμε την χαρά να θαυμάζουμε τα έργα σας;

Είναι πολύ μεγάλη τιμή για μένα, που γεννήθηκαν οι συγκυρίες και μου δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιάσω την έκθεση ζωγραφικής μου στην Ελλάδα, στην πανέμορφη αυτή χώρα του φωτός και του πνεύματος, όπου γεννήθηκαν οι αξίες, τα σύμβολα, η φιλοσοφία, η τέχνη και οι ιδέες, στη βάση των οποίων στηρίζεται το οικοδόμημα του δυτικού πολιτισμού.

Η Ελλάδα είναι δρόμος προς την αυτογνωσία. Στοιχείο αναγκαίο για κάθε άνθρωπο, κι ακόμα περισσότερο για κάποιον που θέλει να λέγεται καλλιτέχνης.

Ευχαριστώ θερμά την κυρία Μένια Κούλη, διευθύντρια της Mamush Gallery και τους συνεργάτες της που έφεραν την έκθεση «Mujeres» από την Αργεντινή στην Ελλάδα.

Marcelo Ricardo Zeballos

-Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια? Θα συνεχίσετε να εξυμνείτε την γυναικεία ομορφιά;

-Φυσικά! Θα συνεχίσω να μελετώ το σύμπαν της γυναικείας ομορφιάς και ψυχοσύνθεσης με τα κρυμμένα μυστικά του, να εμπλουτίζω και ν’ ανανεώνω αυτόν τον υπέροχο και συναρπαστικό κόσμο της τέχνης.

Το ταξίδι δεν τελειώνει.

Marcelo Ricardo Zeballos

Η Διδάκτωρ Ιστορίας της τέχνης και συγγραφέας, Ευριδίκη Τρισόν Μιλσανή αναφέρει για τον καλλιτέχνη:

“Συνεπαρμένος από τη διαφημιστική φωτογραφία, την κινηματογραφική εικόνα, τα πόστερς, τις γιγαντοαφίσες, ο καλλιτέχνης επικεντρώνεται σε μεγάλα φορμά των οποίων το κύριο θέμα είναι το γυναικείο πρόσωπο. Ζωγραφισμένες με πλακάτα χρώματα σε τόνους συμπληρωματικούς, οι γυναίκες του τραβούν αμέσως το βλέμμα με την ανάλαφρη φρεσκάδα τους. Μία η πολλές μαζί είναι επιλεγμένες για τα ελκυστικά τους χαρακτηριστικά και το μοντέρνο ανέμελο στυλ τους.»

 

Ο εκθεσιακός χώρος βρίσκεται στο Μπενάκειο Εμπορικό Κέντρο στη Κηφισιά και έχει συνεργασία με άλλες γκαλερί και εκθεσιακούς χώρους, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς.

Στα εγκαίνια θα παρευρεθεί και η αξιότιμη πρέσβειρα της Αργεντινής, κυρία Carolina Perez Colman.

INFO

Mamush Gallery – Μπενάκειο Εμπορικό Κέντρο

Παναγίτσας 3, Κηφισιά

Τίτλος έκθεσης : “ Mujeres”

Marcelo Ricardo Zeballos

Διάρκεια έκθεσης:

Από 19 Σεπτεμβρίου ως 19 Οκτωβρίου 2017

 

Στο ατελιέ του Αλέκου Κυραρίνη

Επισκεφτήκαμε το ατελιέ του Αλέκου Κυραρίνη και θαυμάσαμε τα έργα του από κοντά. Ο Κυραρίνης είναι από τη νέα γενιά εικαστικών που ξεχωρίζει από την ιδιαίτερη εικαστική του γραφή. Με το βλέμμα στραμμένο στον Άγγελο, ο τηνιακός εικαστικός αξιοποιεί και μετασχηματίζει πρότυπα φτερωτών μορφών από την αρχαία ως την πρωτοχριστιανική τέχνη, για να αποδώσει ανθρωπομορφικά την άυλη, μη ορατή υπόσταση των αγγέλων.

Έργο Αλέκου Κυραρίνη (2015)

Έργο Αλέκου Κυραρίνη (2015)

Περίπατοι στα ίχνη του Αδριάνειου Υδραγωγείου της Αθήνας

Περίπατοι στα ίχνη του Αδριάνειου Υδραγωγείου της Αθήνας

Το Μουσείο των Ηρακλειδών συνδιοργανώνει με την Όχι Παίζουμε ΑΜΚΕ/ UrbanDig Project την πραγματοποίηση δύο περιπάτων στα ίχνη του Αδριάνειου Υδραγωγείου της Αθήνας, ενός σπουδαίου ρωμαϊκού μνημείου διαδημοτικής χωροθέτησης και υπερτοπικής σημασίας, στο πλαίσιο των δράσεων του έργου “Δρόμοι του Νερού”.

Δεν είναι εύκολο να φανταστεί κανείς πως στο υπόγειο της πόλης, από τις παρυφές της Πάρνηθας μέχρι και την πλατεία Δεξαμενής στο Κολωνάκι, εκτείνεται αυτό το αρχαίο μνημείο σχεδόν 2000 ετών, το οποίο μεταφέρει ακόμα νερό, ενώ διατρέχει υπογείως 8 διαφορετικούς δήμους!

Δύο βόλτες αισθητηριακής χαρτογράφησης προσκαλούν παιδιά και γονείς να επαν-ανακαλύψουν την πόλη μέσα από τις αισθήσεις τους και να γνωριστούν με τον αθέατο, πολύτιμο αυτό πόρο.

1η βόλτα: Σάββατο 4/12, 14.30-17.30, Πλατεία Αγίου Δημητρίου Αμπελοκήπων – Πλατεία Κιτσίκη. Σημείο Εκκίνησης: Πλατεία Αγίου Δημητρίου Αμπελοκήπων

2η βόλτα: Κυριακή 5/12, 11.00-14.00, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη – Πλατεία Δεξαμενής. Σημείο Εκκίνησης: Γεννάδειος Βιβλιοθήκη

Εκτός από την εμπειρία της ίδιας της χαρτογράφησης, οι βόλτες θα περιλαμβάνουν μια σύντομη διαδραστική συζήτηση πάνω στις καταγραφές των συμμετεχόντων, όπως και την περαιτέρω γνωριμία με το αθέατο υδραγωγείο μέσα από μια βιωματική δράση και μερικές κλεφτές ματιές στο εσωτερικό του!

Η συμμετοχή είναι δωρεάν. Περιορισμένος αριθμός συμμετοχών.

Απαραίτητη η κράτηση θέσης μέσω συμπλήρωσης της φόρμας συμμετοχής.

Για περισσότερες πληροφορίες ή διευκρινίσεις μπορείτε να επικοινωνήσετε μέσω του email [email protected] ή στο τηλέφωνο 6985 069 300 (ώρες επικοινωνίας: 16.00-21.00).

Συντελεστές

Ειρήνη Αλεξίου: Χορογράφος, Χορεύτρια, Δασκάλα Γιόγκα
Άννα Μαγουλιώτη: Εκπαιδευτικός, Σκηνογράφος
Κατερίνα Πρωτονοταρίου: Μηχανικός με ειδίκευση στην Πολεοδομία-Χωροταξία, Ηθοποιός
Γιώργος Σαχίνης: Σκηνοθέτης, Πολιτικός Μηχανικός και expert πάνω στο Αδριάνειο υδραγωγείο

Οι δράσεις είναι μέρος του έργου “Δρόμοι του Νερού” που υλοποιείται από το Μουσείο Ηρακλειδών σε συνεργασία με την Όχι Παίζουμε ΑΜΚΕ/ UrbanDig Project και την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, με την υποστήριξη και την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού.

Οι συνεργαζόμενοι φορείς, μέσα από το έργο, έχουν ως στόχο την ανάδειξη του νερού ως πολιτισμικού κεφαλαίου. Το έργο χρησιμοποιεί το νερό ως αφήγημα για να εξερευνήσει τον δημόσιο χώρο και την ιστορία του μέσα από δημιουργικές δράσεις, πολιτιστικά δρώμενα και έργα νέων καλλιτεχνών, της σύγχρονης ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Παράλληλα, το έργο στοχεύει στην ευαισθητοποίηση μικρών και μεγάλων γύρω από την αξιοποίηση των φυσικών πόρων και στην ενδυνάμωση της σχέσης του πολίτη με την πόλη.

«απ’ τη μεριά των σοφών και των τρελών»: Σύγχρονο εικαστικό αφιέρωμα στον Θεόφιλο Χατζημιχαήλ

Νεκτάριος Αποσπόρης

Μετά την εξαιρετικά επιτυχημένη της πορεία στον Βόλο και τη Μυτιλήνη κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς, η έκθεση «απ’ τη μεριά των σοφών και των τρελών»: Αφιέρωμα στον Θεόφιλο Χατζημιχαήλ», εγκαινιάζεται την Τρίτη 7 Δεκεμβρίου 2021, στις 20:00, στο Κέντρο Πολιτισμού «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ», στο πλαίσιο των εορτασμών για το έτος 2021, επέτειο 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει αναλάβει η ιστορικός τέχνης και ανεξάρτητη επιμελήτρια Ίρις Κρητικού. H έκθεση συνδιοργανώνεται από το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, το Λύκειο των Ελληνίδων / Παράρτημα Βόλου που είχε και την αρχική παραγωγή της και το Μουσείο Tériade – Βιβλιοθήκη Στρατή Ελευθεριάδη της Μυτιλήνης.

Το αφιέρωμα στον Θεόφιλο Χατζημιχαήλ, με εβδομήντα και πλέον παλαιότερα και πρόσφατα έργα διακεκριμένων σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών, συγκεντρώνει πολύτιμες συνέργειες και αναπάντεχες συμμετοχές, σημαντικά νέα έργα, αλλά και σπουδαία παλαιότερα με τη γενναιόδωρη συνδρομή των συλλεκτών τους. Να σημειωθεί ότι σε συνομιλία με το κυρίως σώμα της έκθεσης, παρουσιάζεται επίσης ένα μικρός, αλλά σημαντικός πυρήνας πρωτότυπων έργων του Θεόφιλου από ιδιωτικές συλλογές. Η έκθεση αφορά σε έναν οργανικό διάλογο με το φυσικό πρόσωπο και το έργο του ζωγράφου, που έχοντας καταλάβει έναν ξεχωριστό και πρωτογενή χώρο στην ιστορία της νεότερης ελληνικής τέχνης, και τιμώντας τους ήρωες που πολέμησαν για την Ελευθερία και την Ανεξαρτησία του Ελληνικού κράτους όσο κανείς, αποτελεί ταυτόχρονα έναν διηνεκή συνομιλητή και εμπνευστή κορυφαίων εικαστικών και πνευματικών δημιουργών του τόπου μας.

Τον αναβλύζοντα κόσμο, της ελληνικής πρωτογενούς εντοπιότητας, που ο ίδιος ο Θεόφιλος μεταφέρει μέσω αυθύπαρκτων ιδεών και ιδίων επινοήσεων, μέσω του φωτεινού χρώματος και της κλασικής αυτοδίδακτης πλαστικότητας, μέσω των τρυφερών καθημερινών ευρημάτων και των διαχρονικών ελληνικών μύθων, η έκθεση επιχειρεί να τον προσεγγίσει με τον τρόπο μιας σύγχρονης εικαστικής συνομιλίας.

Βούλα Καραμπατζάκη

Στην έκθεση, με έργα παραχωρημένα από προσωπικά αρχεία των καλλιτεχνών ή ιδιωτικές συλλογές, συμμετέχουν

Ηώ Αγγελή, Γιάννης Αδαμάκης, Βαγγέλης Ανετόπουλος, Στέλιος Αλεξάκης, Νεκτάριος Αποσπόρης, Κάτια Βαρβάκη, Νίκος Βατόπουλος, Αλέξης Βερούκας, Ειρήνη Βογιατζή, Κική Βουλγαρέλη, Μάριος Βουτσινάς, Μαίρη Γαλάνη Κρητικού, Μαρία Γέρουλα, Νεκταρία Γιακμογλίδου, Κατερίνα Γιάννακα, Στρατηγούλα Γιαννικοπούλου, Ειρήνη Γκόνου, Δικαία Δεσποτάκη, Μαρία Διακοδημητρίου, Νίκη Ελευθεριάδη, Γιάννης Ευθυμίου, Πέτρος Θέμελης, Αποστόλης Ιτσκούδης, Σταυρούλα Καζιάλε, Θρασύβουλος Καλαϊτζίδης, Σοφία Καλογεροπούλου, Ελπινίκη Καμόσου, Μηνάς Καμπιτάκης, ΚΑΠΕΤΑΝ ΜΥΓΑC, Βούλα Καραμπατζάκη, Πάνος Καρδάσης, Νικόλας Κληρονόμος, Νίκος Κόνιαρης, Ευτυχία Λάβδα, Βασίλης Λιαούρης, Νεκτάριος Μαμάης, Κώστας Μανιατόπουλος, Τάσος Μαντζαβίνος, Παναγιώτης Μαρίνης, Μηνάς Μαυρικάκης, Στέλλα Μελετοπούλου, Γιάννης Μετζικώφ, Γεωργία Μπλιάτσου, Δημήτρης Μοράρος, Ρούλη Μπούα, Γεύσω Παπαδάκη, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος, Χριστίνα Παρασκευοπούλου, Λίζα Πενθερουδάκη, Βασίλης Πέρρος, Γιώργος Πετσικόπουλος, Νίκος Ποδιάς, Μαρία Πωπ, Κατερίνα Σαμαρά, Ιφιγένεια Σδούκου, Γιώργος Σκλάβαινας, Ευγένιος Σπαθάρης, Χρήστος Στανίσης, Μαρίνα Στελλάτου, Ιωάννα Τερλίδου, Βάσω Τρίγκα, Κλεοπάτρα Τσαλή, Κλαίρη Τσαλουχίδη – Χατζημηνά, Θεοδώρα Τσιάτσιου, Βιργινία Φιλιππούση, Απόστολος Χαντζαράς, Αθηνά Χατζή, Νικόλαος Χριστόπουλος, Νικόλας Χριστοφοράκης.

Και από την προσωπική συλλογή του Λάκη Παπαστάθη

Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Μίλτος Παντελιάς, Βασίλης Σπεράντζας, Γιώργος Σταθόπουλος, Αλέκος Φασιανός, Πάνος Φειδάκης.

Σοφία Καλογεροπούλου

Στο διάστημα λειτουργίας της έκθεσης, η οποία θα διαρκέσει έως τις 7 Μαρτίου 2022, προγραμματίζονται μεταξύ άλλων: εκπαιδευτικά προγράμματα, εργαστήρια για μικρούς και μεγάλους με τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες και προβολή της βραβευμένης ταινίας του  Λάκη Παπαστάθη «Θεόφιλος».

Με αφορμή την έκθεση, κυκλοφορεί αναλυτικός κατάλογος.

Τα κείμενα καταλόγου υπογράφουν οι
Μ. Σπανού, Πρόεδρος του Λυκείου Ελληνίδων του Βόλου,
Ε. Παπάνης, Πρόεδρος ΔΣ Μουσείου-Βιβλιοθήκης Στρ. Ελευθεριάδη TÉRIADE,
Σοφία Εφραίμογλου, Αντιπρόεδρος Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού
Λ. Παπαστάθης, σκηνοθέτης
Ι. Κρητικού, επιμελήτρια της έκθεσης.

Πάνος Φειδάκης

Απόσπασμα από το κείμενο καταλόγου της επιμελήτριας της έκθεσης

«Με αφετηρία τον Θεόφιλο και το χειροποίητο αλφαβητάριο της δικής του αγωνιώδους προσωπικής περιδίνησης και εικονοποιητικής ενδελέχειας, με το εσωτερικό αναπαραστατικό βλέμμα των συμμετεχόντων στραμμένο σε κάποια από τα καταγεγραμμένα περιστατικά, τα καθοριστικά για εκείνον τοπόσημα, τα ηρωικά φαντάσματα και τα άυλα εκκλησάκια του δύσβατου βίου του, επιχειρείται η σύσταση ενός αυτοτελούς οργανικού σημειωματικού πεδίου με εικαστικές, πλαστικές και κυριολεκτικές ή συμβολικές αναφορές.

Η Ελληνική αρχαϊκή, κλασική και νεότερη δημώδης μυθοπλασία στο έργο του, η ξεχωριστή ετούτη σπαρταριστή και πηγαία έκφραση που στη διεθνή ιστορία της τέχνης ονομάστηκε ναΐφ (και όπου ο ίδιος εντέλει κατά την άποψη και του Τσαρούχη ίσως να μην ανήκει, καθώς υπήρξε αφοσιωμένος μελετητής ελληνικών κλασικών και ευρωπαϊκών εικονοποιητικών προτύπων – όπως για παράδειγμα των έργων του Peter von Ess), η παράφορη και ανιδιοτελής αγάπη του για ό,τι μικρό και μεγάλο ελληνικό που γνέφει με έναν αδιόρατο τρόπο στη λόγια μα και μαζί βιωμένα μεστή προσέγγιση του Καβάφη και του Σεφέρη, του Ελύτη, του Τσαρούχη και των λοιπών ακρογωνιαίων λίθων της γενιάς του ’30 για το ίδιο αυτό δέμας, το χαρακτηριστικό σχέδιο, το στίλβον χρώμα, οι πλαστικές λεπτομέρειες και οι εννοιολογικές σημάνσεις των ανθρώπων, των μύθων και των ηρώων, των θεριών και των πετεινών, των πόλεων και των κτηρίων, των χρυσοστόλιστων φορεσιών και της στιλπνής τοπιογραφίας του, γίνονται οι αναβλύζουσες πηγές για τα σύγχρονα έργα και το ιχνογραφικό εικαστικό αφήγημα της έκθεσης».

Νικόλας Χριστοφοράκης

«Η έκθεση ξεκινά με τα πορτραίτα του ζωγράφου, άλλοτε ρεαλιστικά αποδοσμένα και άλλοτε αποτυπωμένα ως σκιές παρουσίας ή αγιογραφημένα μικρά σύμπαντα. Κάποια από αυτά, με τα σύνεργα του ζωγράφου στα χέρια, ενδεδυμένα με την ανεμίζουσα εκείνη φουστανέλα που το σωματοποιημένο εκτόπισμά της συχνά φέρνει στον νου τον Μακρυγιάννη.

Ο Θεόφιλος με σπαθί και σημαία. Ο Θεόφιλος ως φιγούρα θεάτρου σκιών, με τον βιολιτζή και τον σαντουριέρη του. Ο Θεόφιλος και ο σύγχρονος στρατηγός. «Ζήτω ο Θεόφιλος». Κι ως αντίποδας, η απόδοση της μοναξιάς του «περιπλανώμενου». Του «σοβατζή». Του «Αγίου Πρόσφορου». Κι άλλοτε πάλι, η φουστανέλα μόνη, ως λαλούν σύμβολο, αντί του σώματος του ζωγράφου. Τίτλοι και γράμματα από τα έργα του, ως αποδομημένη και επαναδομημένη ταυτότητα του ελληνικού γένους. Η Σημαία. Κοντά σε ετούτα, τα πορτραίτα της μητέρας του Πηνελόπης Μιχαήλ και της αδελφής του Ειρήνης. Τέλος, το αιωρούμενο σε χρυσό μεταφυσικό βάθος συναπάντημα του ζωγράφου με τον Ευγένιο Σπαθάρη.

Πέτρος Θέμελης

Ύστερα η άφιξη του Θεόφιλου με το τραίνο στον Βόλο. Σπαράγματα της πόλης, ίχνη της μνήμης, πλίνθοι και κέραμοι. Το κάστρο της, ο μέγας φούρνος και ο ποταμός Σαλαμπριάς. Πατημασιές αδιόρατες ενός μοναχικού περιπατητή στο Πήλιο, στην Ανακασιά και την Άλλη Μεριά, στάσεις σε ιστορικά καφενεία στη Μακρυνίτσα και σπίτια όπως του Κοντού ή του Γκουντέλα, όπου ακόμη αιωρείται η παρουσία του. Κι ύστερα μνήμες της Σμύρνης και της Αγιάσου και των θερινών ελαιώνων της Λέσβου. Υπαίθριοι γάμοι. Αγρίμια, πουλιά και πρόβατα. Αρχαϊκοί αμφορείς και άνθη από τα γειτονικά περιβολάκια. Οι φορεσιές: νυφική απ’ το Τρίκερι, χράμια Πηλίου, προικώα γάμου πολύχρωμα, του Αλμυρού. Φλουριά χρυσά. Και η στολή του οπλαρχηγού Καπετάν Λεωνίδα Ανδρούτσου, κεντημένη στο χέρι. Μύθοι και ήρωες. Ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα. Θεοί του Ολύμπου. Ο Μέγας Αλέξανδρος και η Γοργόνα. Ο Μέγας Αλέξανδρος ξανά και ξανά, ως τρόπος ύπαρξης του ίδιου του ζωγράφου. Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης και ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος. Η δόξα του Αθανασίου Διάκου. Ο Κατσαντώνης, ο Μάρκος Μπότσαρης και ο Κολοκοτρώνης.

Τέλος, όλα ετούτα τα τρυφερά υλικά που χρησιμοποιήθηκαν από τους συμμετέχοντες, υλικά αντάξια της δικής του πρωτογένειας: πέτρα και ξύλα παλαιά, ασβέστης και χειροποίητο χαρτί, τενεκεδάκια και κλωστές, μαλλί και γάζες, μπρούντζος κι ασήμια, υφάσματα μπαμπακερά, σπάγκος, φύλλα χρυσού, χαρτόνι…».

Ευγένιος Σπαθάρης

«Στα μάτια του και στα χέρια του, έκπαγλα επεισόδια μυθολογίας, ελληνικής λαϊκής παράδοσης και ηρωικής πατριωτικής ιστορίας με προεξάρχοντα τα επεισόδια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, μεταμορφώνονται και αποκτούν ζωή επάνω στις πιο απρόσμενες επιφάνειες: αδρά χαρτόνια και ακατέργαστα ξύλα, τσίγκοι και λιόπανα, σοβάδες καφενείων και ταπεινών σπιτιών, τρέπονται σε πεντάμορφα περιπετειώδη πεδία.

Τον αναβλύζοντα κόσμο του της ελληνικής πρωτογένειας που ο ίδιος μεταφέρει μέσω αυθύπαρκτων ιδεών και ιδίων επινοήσεων, μέσω αυτής της εμμονικής εντοπιότητας που πηγάζει από την ψυχή και τα σπλάχνα της ιστορίας, μέσω του αλάνθαστου φωτεινού χρώματος και της κλασικής αυτοδίδακτης πλαστικής οντότητας, μέσω των τρυφερών καθομιλούμενων ευρημάτων και των διαχρονικών ελληνικών μύθων, οι παρόντες εικαστικοί επιχειρούν να τον προσεγγίσουν και να τον μεταλάβουν με προσήλωση και μελέτη, με απέραντη αγάπη και σεβασμό», σημειώνει στον κατάλογο η επιμελήτρια της έκθεσης.

Σταυρούλα Καζιάλε

Info

Διάρκεια έκθεσης
Τρίτη 7 Δεκεμβρίου 2021 έως Δευτέρα 7 Μαρτίου 2022

Ωράριο λειτουργίας έκθεσης
Παρασκευή 17:00 – 20:00
Σάββατο – Κυριακή 11:00-19:00

Γενική είσοδος: 5€

Κέντρο Πολιτισμού «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ»
Πειραιώς 254, Ταύρος
212 254 0000

Σχολικές επισκέψεις κατόπιν ραντεβού: Τ. 212 254 0000 & [email protected]

Μέτρα προστασίας

Σύμφωνα με τα μέτρα υγειονομικής προστασίας κατά της εξάπλωσης του COVID-19, οι επισκέπτες στον «Ελληνικό Κόσμο» εισέρχονται κατόπιν επίδειξης, κατά την είσοδο στον χώρο, πιστοποιητικού εμβολιασμού ή πιστοποιητικού νόσησης που εκδίδεται 30 μέρες μετά τον πρώτο θετικό έλεγχο με ισχύ έως 180 ημέρες μετά από αυτόν. Συνδυαστικά με αστυνομική ταυτότητα ή δίπλωμα οδήγησης ή διαβατήριο ή άλλο αποδεικτικό ταυτότητας, ώστε να διενεργηθεί έλεγχος ταυτοπροσωπίας. Οι ανήλικοι από 4 έως 17 ετών δύνανται να προσκομίζουν, εναλλακτικά, δήλωση αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test) 24 ωρών ή αρνητικού rapid test.

Γεύσω Παπαδάκη