The Art | Artists Diaries| Σοφία Δατσέρη: “Η αγορά της τέχνης θα ακολουθήσει αναγκαστικά το μονοπάτι της τεχνολογίας”

Σοφία Δατσέρη, Χειμώνας στη Χρυσή, 100x70, oil colour on paper, 2020

Γράφει η Λιάνα Ζωζά

Η τέχνη, όπως ομόφωνα δέχονται οι άνθρωποι της, είναι αυτή που πλήττεται πρώτη και ανακάμπτει τελευταία σε περιόδους κρίσης. Πόσο μάλλον μέσα από μία μεγάλη κοινωνική και οικονομική κρίση που αναμένεται, μετά από μία παγκόσμια πανδημία με άγνωστη ημερομηνία λήξης.

Στην ενότητα “The Art | Artists Diaries” που γράφει και επιμελείται η Λιάνα Ζωζά, φιλοξενούνται συνεντεύξεις από Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες (εικαστικούς, μουσικούς, χορευτές, ηθοποιούς, κλπ), γκαλερίστες, επιμελητές και γενικότερα ανθρώπων που κινούνται στο χώρο της τέχνης και θα λειτουργούν σχολιαστικά, μέσα από τις ίδιες ερωτήσεις και ανάλογα με τις εξελίξεις, στην όλη ιδιαιτερότητα της κατάστασης που αφορά την τέχνη.

Η Σοφία Δατσέρη

-Η τέχνη στα χρόνια της πανδημίας. Με ποιό τρόπο επηρεάζεται η τέχνη;

-H Τέχνη επηρεάζεται άμεσα από την πανδημία, σε επίπεδο φυσικής επαφής. Έχει χαθεί η παραδοσιακή επαφή του θεατή με το έργο και αυτό πιστεύω ότι έχει μεγάλο αντίκτυπο στους χώρους Τέχνης, γκαλερί, μουσεία και κάθε είδους θέαση, καθώς και σε όλες τις επιχειρήσεις που σχετίζονται με αυτά.

Σοφία Δατσέρη, Χωριό της Κρήτης, 100×70, oil pastel on paper, 2018

-Τέχνες | Καλλιτέχνες | Χώροι Τέχνης. Ποιά θα είναι η επόμενη ημέρα;

-Όπως προανέφερα, πρώτοι πλήττονται οι χώροι όπου εκτίθεται η Τέχνη. Για την Τέχνη άποψή μου είναι ότι θα επιβιώσει και θα αναγεννηθεί , κάτι που ισχύει διαχρονικά σε περιόδους κρίσης της ανθρωπότητας.

Σοφία Δατσέρη, Αναχώρηση, 100×120, oil on paper, 2020

-Η αγορά της τέχνης θα επηρεασθεί; Πόσο και πώς;

-Η αγορά της τέχνης θα ακολουθήσει αναγκαστικά το μονοπάτι της τεχνολογίας και της χρήσης του διαδικτύου και μοιραία θα προβάλλεται και θα διατίθεται εξ αποστάσεως. Φυσικά, διαφωνώ με αυτή την εξέλιξη, καθώς πιστεύω πολύ στην αμεσότητα και την ειλικρίνεια της φυσικής επαφής και τα συναισθήματα που γεννά αυτή…

Σοφία Δατσέρη, Ιωάννινα, 100×120, oil on canvas, 2019

-Τέχνη | Τεχνολογία. Ποιός θα είναι ο ρόλος της τεχνολογίας στην επικοινωνία, αλλά και στην αγορά της τέχνης;

-Όπως ανέλυσα εν μέρει και παραπάνω, η αγορά της Τέχνης θα επηρεαστεί άμεσα από την εξέλιξη της τεχνολογίας και την συνεχή ανάπτυξη της διαδικτυακής επικοινωνίας, όπου σε πρώτο βαθμό οι τιμές, πιστεύω, θα κάνουν μια μικρή βουτιά, μέχρι τα νέα δεδομένα αγοραπωλησιών να γίνουν «εύπεπτα» για τους ανθρώπους της Τέχνης.

Από κει και πέρα ελπίζω ότι η κατάσταση θα σταθεροποιηθεί σχετικά σύντομα, μόλις οι αγοραστές εξοικειωθούν και νιώσουν μια σχετική ασφάλεια με τις εξ αποστάσεως δοσοληψίες.

Σοφία Δατσέρη, Θαλασσινό χωρίς σταγόνα μπλε, 100×120, mixed media on canvas, 2019

«Πιστεύω στην ύπαρξη της φυσικής παρουσίας και στην… αόρατη κλωστή που συνδέει το έργο με το θεατή»

-Τέχνη | Κοινωνική Αποστασιοποίηση. Πώς μπορεί να λειτουργήσει η τέχνη με κανόνες κοινωνικής απόστασης;

-Άποψή μου είναι ότι η Τέχνη, στο αντικείμενο που ασχολούμαι, δε γίνεται να λειτουργήσει με κανόνες κοινωνικής απόστασης. Πιστεύω, όπως προανέφερα, στην ύπαρξη της φυσικής παρουσίας και στην… αόρατη κλωστή που συνδέει το έργο με το θεατή.

Σοφία Δατσέρη, Το Μαξιλαράκι, 70×100, mixed media on paper, 2019

-Ποιό γνωστό έργο σύγχρονης τέχνης θα επιλέγατε για να περιγράψετε την υπάρχουσα κατάσταση και γιατί;

-Με ενθουσίασε, κατά τη διάρκεια της καραντίνας, το περίφημο σκίτσο του Μίλο Μανάρα με την εντυπωσιακή γυναικεία μορφή που στέκεται αποφασιστική και ετοιμοπόλεμη απέναντι σε ένα τεράστιο… κορωνοϊό. Μια συμβολική αποτύπωση της δύναμης της ζωής απέναντι σε οποιαδήποτε ασθένεια.

-Η ιστορία, μέχρι σήμερα, έχει δείξει πως η τέχνη επιβιώνει ακόμη και κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες και μάλιστα προσφέροντας σημαντικά έργα. Θα συμβεί το ίδιο και τώρα;

-Η Τέχνη θα συνεχίσει να επιβιώνει, όσο θα συνεχίσει να γράφεται η ανθρώπινη ιστορία.

Σοφία Δατσέρη, Μυθικά I 70×70, mixed media on paper, 2020

Σοφία Δατσέρη, Μυθικά II 70×70, mixed media on paper, 2020

Σοφία Δατσέρη, Μυθικά III 70×70, mixed media on paper, 2020