Ανδρέας Βέργος: Η τελευταία μας δημοπρασία σημείωσε υψηλό ποσοστό πωλήσεων, που φτάνει το 75%, ενώ το 20% πωλήθηκε στο aftersales

Γράφει η Λιάνα Ζωζά

Η συνομιλία μας με τον Ανδρέα Βέργο, έγινε στη συνέχεια της δημοπρασίας Νεοελληνικής Ζωγραφικής και Γλυπτικής, Ιστορικών και Φιλελληνικών Αντικειμένων, 27.01.2021, Οίκος Δημοπρασιών ΒΕΡΓΟΣ.

Ο Ανδρέας Βέργος διαδέχτηκε, το 2014, τον πατέρα του Πέτρο Βέργο, στον μεγαλύτερο και μακροβιότερο Οίκο Δημοπρασιών της Ελλάδας, με εξειδίκευση στα έργα τέχνης, παλαιά και σπάνια βιβλία, χειρόγραφα, χάρτες καθώς και στα φιλελληνικά και ιστορικά αντικείμενα.

-Την Τετάρτη 27.01.2021, πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία, η δημοπρασία Νεοελληνικής Ζωγραφικής και Γλυπτικής, Ιστορικών και Φιλελληνικών Αντικειμένων, που μάλιστα μεταδόθηκε online από το επίσημο κανάλι του Οίκου στο ΥouΤube.

Η δημοπρασία αυτή, σε καιρό παγκόσμιας πανδημίας σημείωσε υψηλό ποσοστό πωλήσεων, που φτάνει το 75% των διαθέσιμων έργων, ενώ ένα επιπλέον 20% πωλήθηκε στο aftersales. Πού το αποδίδετε;

-Για μένα, είναι μία έμπρακτη απόδειξη ότι η τέχνη προσφέρει διέξοδο στον άνθρωπο τόσο νοητική όσο και συναισθηματική, ιδιαίτερα σε περιόδους μεγάλης πίεσης, όπως αυτή που διανύουμε τώρα. Σημαντικό ρόλο έπαιξε επίσης, η ενσωμάτωση του ψηφιακού περιβάλλοντος στη διαδικασία της δημοπρασίας, μία αλλαγή την οποία είχαμε ήδη προγραμματίσει πριν από την πανδημία και που διευκόλυνε την συμμετοχή στη δημοπρασία, τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό.

-Στη δημοπρασία συμμετείχε, ένας μεγάλος αριθμός σημαντικών έργων, εκατόν εβδομήντα έξι, στο σύνολό τους. Πόσο εύκολο είναι ο κάτοχος ενός ή περισσοτέρων έργων τέχνης, να αποφασίσει να μπει στη διαδικασία της πώλησής τους;

-Οι λόγοι που ωθούν κάποιον να μπει στη διαδικασία πώλησης ποικίλουν. Ο πλέον συνηθισμένος, είναι ότι ο πωλητής θέλει να ανανεώσει την συλλογή του ή να την εμπλουτίσει με νέες κατηγορίες. Όσοι επίσης παρακολουθούν συστηματικά τον χώρο την τέχνης επενδύοντας σε έργα με το βλέμμα στο μέλλον, μπορούν να επωφεληθούν από την ανοδική τάση κάποιου καλλιτέχνη.

Τέλος, υπάρχουν και τα έργα που πωλούνται για καθαρά προσωπικούς οικονομικούς λόγους. Σε κάθε περίπτωση, το να επιλέξει κάποιος να πουλήσει το έργο του μέσω δημοπρασίας, αποτελεί την καλύτερη επιλογή, αφού ο πωλητής προσδοκεί πάντα στην καλύτερη δυνατή τιμή πώλησης.

Παρθένης Κωνσταντίνος, «H αποθέωση της Ομορφιάς», 1940, λάδι σε μουσαμά, 322 Χ 160 cm – Τιμή πώλησης 370.680 ευρώ

η τέχνη προσφέρει διέξοδο στον άνθρωπο

-Ανάμεσα στα highlights, των διαθέσιμων έργων, βρισκόταν ένα έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη, “η Αποθέωση της Oμορφιάς” (1940) που έχει πίσω του μία ενδιαφέρουσα ιστορία και μια πολύχρονη αντιδικία του καλλιτέχνη με το Δήμο Αθηναίων, για τον οποίο είχε αρχικά δημιουργηθεί.

Πιστεύετε πως οι υποψήφιοι αγοραστές, γνώριζαν αυτή την ιστορία; Αν ναι, έπαιξε ρόλο στην διαμόρφωση της τελικής τιμής πώλησης του;

-Το ειδικό ιστορικό ή συναισθηματικό βάρος που συνοδεύει κάποιο έργο, ιντριγκάρει τους υποψήφιους αγοραστές και σίγουρα παίζει ρόλο στην τελική απόφαση. Πιστεύω ότι το ίδιο συνέβη και στην περίπτωση της “Αποθέωσης της Ομορφιάς”, ένα έργο του οποίου η αρχική τιμή εκτίμησης ήταν σαφώς αντιπροσωπευτική για τον Κωνσταντίνο Παρθένη, αλλά αρκετά υψηλή, ως απόλυτο νούμερο, για τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε.

-Το παραπάνω έργο πουλήθηκε στα 370.680 ευρώ, τιμή που θεωρείται ιστορικά υψηλότερη για τον καλλιτέχνη στην ελληνική αγορά τέχνης και αυτόματα γίνεται η κατάταξη και στις πέντε υψηλότερες σε παγκόσμιο επίπεδο. Τι σημαίνει αυτό για έναν Οίκο Δημοπρασιών;

-Μας γεμίζει χαρά και υπερηφάνεια, επιβεβαιώνοντας με τον καλύτερο τρόπο τις επιλογές των έργων μας. Αν και στην μακριά ιστορία του Οίκου μας, έχουμε δημοπρατήσει και άλλα έργα υψηλής αξίας, η πώληση της εντυπωσιακής “Αποθέωσης της Ομορφιάς” αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα και λόγω της περιόδου που διανύουμε.

-Θα ήθελα να σταθούμε, σε ένα ακόμη έργο, ιδιαίτερα σύγχρονο αυτή τη φορά, το “Λευκό Εικονοστάσιο” 2003, του Στήβεν Αντωνάκου, του οποίου η τιμή πώλησης 28.274 ευρώ, ξεπέρασε κατά πολύ την εκτίμηση που ήταν 10.000 – 15.000 ευρώ και υπήρξε η μεγαλύτερη μέχρι στιγμής τιμή πώλησης για έργο του καλλιτέχνη. Θα ήθελα το σχόλιό σας πάνω σε αυτό.

-Ο διεθνώς καταξιωμένος εικαστικός Στήβεν Αντωνάκος, έφυγε από την Ελλάδα με την οικογένειά του για την Αμερική, στην πολύ τρυφερή ηλικία των 4 χρόνων. Στο εξωτερικό, διέγραψε μία λαμπρή εικαστική πορεία και θεωρείται ο πρωτοπόρος του νέον. Το συγκεκριμένο έργο, ‘φωτίζει’ με σύγχρονη ματιά μία παιδική θύμηση του δημιουργού, το εικονοστάσι που τόσο συχνά βλέπουμε ακόμη και σήμερα στα ελληνικά σπίτια.

Το γεγονός ότι η τιμή πώλησης του έργου είναι η υψηλότερη που έχει επιτευχθεί για τον καλλιτέχνη, τιμά τόσο την πορεία του καλλιτέχνη όσο και τις προσπάθειες του Οίκου για την ανάδειξη της ελληνικής τέχνης πέρα από τα σύνορα της χώρας μας.

Λευκό εικονοστάσιο, Στήβεν Αντωνάκος

-Ποιά πιστεύετε πως είναι τα έργα που ξεχώρισαν, στη συγκεκριμένη δημοπρασία, για διαφορετικούς πιθανόν λόγους το καθένα και αν αυτό οφείλεται σε κάποια τάση που έχει δημιουργηθεί στην αγορά της τέχνης;

-Στην πρόσφατη δημοπρασία μας ξεχώρισε η κατηγορία των σύγχρονων έργων. Βρήκαν αγοραστές τα περισσότερα από αυτά, γεγονός που οφείλεται βέβαια και σε μεγάλο βαθμό και στις νεαρότερες ηλικίες των αγοραστών.

Τα αποτελέσματα των πωλήσεων των έργων αυτών, επιβεβαιώνουν μία τάση που διαφαίνεται το τελευταίο διάστημα, μία προτίμηση των αγοραστών σε πιο μοντέρνους δημιουργούς (από τη δεκαετία ’60 και μετά), όπως ο Στήβεν Αντωνάκος αλλά και ο Βαρώτσος και ο Γαΐτης. Αξίζει να αναφέρουμε ότι το έργο του Γιάννη Γαΐτη ΄Σύνθεση’ όχι μόνο πωλήθηκε σε τιμή πολύ υψηλότερη από την αρχική τιμή εκτίμησης, αλλά θα περιληφθεί στον καινούριο Catalogue Raisonne του καλλιτέχνη.

Σύνθεση, Γιάννης Γαΐτης

-Πόσο πιστεύετε πως επηρέασε η παγκόσμια πανδημία την ελληνική αγορά της τέχνης, αλλά και την παγκόσμια; Μέσα από τα αποτελέσματα της πρόσφατης δημοπρασίας σας, εξάγονται ασφαλή συμπεράσματα σχετικά με την πορεία της αγοράς της τέχνης από εδώ και μετά;

-Η πανδημία δυστυχώς, δεν άφησε κανέναν ανεπηρέαστο. Παρακολουθώντας όμως κανείς και τις τάσεις στις δημοπρασίες του εξωτερικού, η τέχνη φαίνεται ότι μπορεί να αντισταθεί στην πανδημία, παρά τις όποιες, αντικειμενικά σημαντικές δυσκολίες αντιμετωπίζει ο χώρος μας. Ασφαλή συμπεράσματα εν μέσω μίας τόσο ρευστής περιόδου, δεν είναι σκόπιμο να γίνουν.

Παρόλα αυτά, τα μηνύματα που έρχονται από τα αποτελέσματα των δημοπρασιών, μόνο αισιόδοξα μπορούμε να τα χαρακτηρίσουμε για την πορεία της αγοράς από εδώ και μετά. Μία πορεία που δείχνει σταθερά ανοδική τάση τα τελευταία χρόνια.

Στην πρόσφατη δημοπρασία μας ξεχώρισε η κατηγορία των σύγχρονων έργων

-Πιστεύω πως τα αξιοπρόσεκτα έργα, που συμμετέχουν, κάθε φορά στις δημοπρασίες σας είναι πολλά. Υπήρξε κάποιο ξεχωριστό, για το οποίο αισθανθήκατε ευτυχής για την παρουσία του;

-Ειλικρινά, νιώθω πολύ τυχερός που έχω βρεθεί πολλές φορές στην ευχάριστη θέση να έρθω σε άμεση επαφή με εξαιρετικά έργα, έργα που εμπνέουν θαυμασμό, συγκίνηση ακόμη και δέος. Μέχρι πρόσφατα, μέσω των ανοιχτών εκθέσεων που πραγματοποιούσαμε πριν από κάθε δημοπρασία, το ευρύ κοινό είχε τη δυνατότητα να θαυμάσει από κοντά εξαιρετικά έργα που βρίσκονταν μέχρι τότε, μόνο σε προσωπικές συλλογές. Εύχομαι πολύ σύντομα, να μας επιτρέψουν οι συνθήκες να πραγματοποιήσουμε και πάλι αυτές τις ανοιχτές εκθέσεις, που τόσο πολύ αγαπήθηκαν από το κοινό.

-Ο Οίκος Δημοπρασιών ΒΕΡΓΟΣ δραστηριοποιείται με συνέπεια στο χώρο της τέχνης, αλλά και των σπάνιων βιβλίων και χειρογράφων, για περισσότερο από τριάντα χρόνια. Ποιό είναι το πλάνο σας για τον επόμενο χρόνο, αλλά και γενικότερα τα μελλοντικά σας σχέδια;

-Επενδύουμε στον ανθρώπινο παράγοντα, αναβαθμίζοντας τις εσωτερικές μας διαδικασίες ενώ παράλληλα, θα συνεχίσουμε να αξιοποιούμε τις δυνατότητες που μας προσφέρει η νέα ψηφιακή εποχή.

Πρόσφατα ανανεώσαμε την εταιρική ιστοσελίδα μας, η οποία θα λειτουργήσει στο άμεσο μέλλον ώς on line πλατφόρμα με δυνατότητα ζωντανής συμμετοχής. Κοιτώντας προς το μέλλον, θα θέλαμε να προσεγγίσουμε νεαρότερα ηλικιακά κοινά, συμβάλλοντας στην εξοικείωση τους με την τέχνη μέσω των δημοπρασιών και να εμπλουτίσουμε ακόμη περισσότερο τις δημοπρασίες μας, εισάγοντας νέες κατηγορίες.

Ακολουθήστε το ArtViews στο Instagram:

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Οι εννοιολογικοί περίπατοι της τέχνης του Richard Long

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος. λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Richard Long γεννήθηκε στο Μπρίστολ της Αγγλίας το 1945. Σπούδασε από το 1962-1965 στο West of England...

Η απαράμιλλη γλυπτική της παραβατικής ζωής του Τσελίνι

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος. λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης O Μπενβενούτο Τσελίνι / Benvenuto Cellini, γεννήθηκε το 1500 στη Φλωρεντία. Καλλιτέχνης αργυροχρυσοχόος, γλύπτης, ζωγράφος, σχεδιαστής, στρατιώτης, μουσικός,...

Η Κύπρος του Βασίλη Καρακατσάνη 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Ο καταξιωμένος εικαστικός Βασίλης Καρακατσάνης για άλλη μια φορά «προσγειώνεται» στην Κύπρο και παρουσιάζει τη νέα του δουλειά με τίτλο  «ΤΙΤΑΝΙΑ»...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this