Νίκη Καναγκίνη «η υλικότητα της γραφής»: Ατομική έκθεση στη Roma Gallery

Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου, στις 20:00, στη Roma Gallery (Ρώμα 5, Αθήνα) και θα διαρκέσει έως τις 7 Οκτωβρίου 2023.

Τα έργα της Νίκης Καναγκίνη που εκτίθενται στη Roma Gallery ανήκουν στις ενότητες των Χειρογράφων και των Εικονογραφημένων Χειρόγραφων και δημιουργήθηκαν από τα μέσα της δεκαετίας του 1970 και μετά. Πρόκειται για ενότητες ζωγραφικών έργων εν μέρει διαφορετικού ύφους οι οποίες διακρίνονται ωστόσο από δύο καθοριστικά κοινά χαρακτηριστικά: τις διαδικασίες σχηματισμού μιας μη αναγνώσιμης προσωπικής γραφής και την αίσθηση της ματιέρας της ζωγραφικής ύλης ή της επεξεργασμένης επιφάνειας. Έργα σε μικρές ή μεγάλες διαστάσεις άλλοτε ζωγραφικά με λάδι επάνω σε καμβά ή προετοιμασμένη ξύλινη επιφάνεια και άλλοτε με μικτές τεχνικές σε χαρτί εμπριμέ πανί ή καμβά.

Ο τίτλος Χειρόγραφα τα υλικά (χαρτί μαρκαδόροι παστέλ χρωματιστά κραγιόνια λαδομπογιές σμάλτου εκτός από το λάδι) η διάταξη σε στήλες η διαδικασία και οι τεχνικές (επικολλήσεις χαράξεις πάστα χειρονομιακή πινελιά) πιστοποιούν το ενδιαφέρον της Καναγκίνη για μια εικαστική γραφή. Η ίδια τα αποκαλούσε «οπτικά κείμενα» και επιζητούσε μέσα από αυτά μια «μέγιστης έντασης επικοινωνία» όπως έλεγε. Η Καναγκίνη έβλεπε τον θεατή ως έναν Πιθανό Αναγνώστη ο οποίος καθισμένος μπροστά στο έργο στις καρέκλες που ανήκαν στην εγκατάσταση μαζί με την ζωγραφική σε μια διαδικασία ενατένισης θα ανακάλυπτε τις νοητικές διεργασίες πίσω από την εικόνα θα πρόβαλλε τις δικές του ή θα συμπλήρωνε τη δική του «γραφή».

Η έμφαση στα υλικά η αναγλυφικότητα του χειροποίητου χαρτιού αλλά και οι διαδικασίες μέσα από τις οποίες προκύπτει το είδος αυτό γραφής θέτουν το ζήτημα της υλικότητας της γλώσσας ή ίσως καλύτερα εν προκειμένω της γραφής ως ενός διαφορετικού τρόπου να μεταδίδονται σημασίες πέρα από την αναφορική λειτουργία της γλώσσας ως μέσου επικοινωνίας. Η σχέση της γραφής της Καναγκίνη όμως με το γυναικείο σώμα το συναίσθημα και τις αισθήσεις διέρχεται και μια άλλη οδό την εγγραφή του γυναικείου οπτικού πολιτισμού που αναδύεται από τις οικογενειακές μνήμες την ιστορική εμπειρία των οικογενειακών μετακινήσεων και σύγχρονα ερεθίσματα. Παράλληλα με την γραφή το ίχνος και το γράμμα η Καναγκίνη ενδιαφέρθηκε για την υφαντική το ύφασμα και το ένδυμα τις υφάνσεις και τα μοτίβα τους. Η σύνθεση της γραφής του μοτίβου της υλικότητας της ύφανσης και της ζωγραφικής χειρονομίας χαρακτηρίζει τις σειρές των Χειρογράφων της. Από αυτές τις συνθέσεις θα αναδυθούν και οι πρώτες γυναικείες φιγούρες της οι γυμνές Αφροδίτες με ματιέρες υφασμένες από την ιστορικότητα και τις μνήμες ενός γυναικείου πολιτισμού που σχετίζεται με το σώμα και την αίσθηση της αφής.

Επιμέλεια: Έλενα Χαμαλίδη

Η πρόσκληση της έκθεσης

Εγκαίνια: Τρίτη 12.9.2023 20:00

Ωράριο: Τρίτη Πέμπτη Παρασκευή 10:00 – 20:00 Τετάρτη Σάββατο 10:00 – 16:00

Ελεύθερη είσοδος

Για περισσότερες πληροφορίες και υλικό για την έκθεση επικοινωνήστε στο:

213 0358344 [email protected]

Share this
Tags
Γιώργος Δήμος
Γιώργος Δήμος
Ο Γιώργος Δήμος γεννήθηκε το 1993 στην Αθήνα. Σπούδασε Δημιουργική Γραφή και Φιλοσοφία στο Pratt Institute, στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, όπου και έζησε για 8 χρόνια. Το 2019 επέστρεψε στην Ελλάδα και από τότε εκδίδει συστηματικά άρθρα σε περιοδικά, κυρίως σχετικά με τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία και τη φωτογραφία. Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων για την Ανεξαρτησία και τη Διαφάνεια των ΜΜΕ.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Νανά Συγκούνα «Master στην εφηβεία»

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη Πριν λίγες ημέρες, η Νανά Συγκούνα παρουσίασε με μεγάλη επιτυχία το πρώτο της βιβλίο με τίτλο «Master στην εφηβεία- Ένα υπέροχο...

Η εκθαμβωτική εκφραση του Μωρίς ντε Βλαμένκ

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της τέχνης Ο Μωρίς ντε Βλαμένκ / Maurice de Vlaminck γεννήθηκε το 1876 στο Παρίσι. Ο πατέρας του ήταν...

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this