Ευθύμης Μαλαφούρης: H εικόνα από την οποία αντλώ την έμπνευση περνά από το φίλτρο του μυαλού, της ψυχής, της εμπειρίας και των επιρροών μου 

«Γεωμετρικές Διαδρομές»  Ο Ευθύμης Μαλαφούρης στην Gallery Περί Τεχνών Καρτέρης  Η ατομική έκθεση ζωγραφικής εγκαινιάζεται την Τρίτη 10 Μαΐου 2022, 14.00 - 22.00, και θα διαρκέσει έως το Σάββατο 4 Ιουνίου. 

Οι αινιγματικές μορφές του εικαστικού Ευθύμη Μαλαφούρη παρουσιάζονται αυτές τις μέρες με τίτλο «Γεωμετρικές Διαδρομές» στην Γκαλερί Περί Τεχνών.  Ο καλλιτέχνης με γεωμετρικό τρόπο αποδίδει εικόνες συνταιριάζοντας τα σχήματα αρμονικά στο σύνολο τους. Οι πρωταγωνιστές του -παρά την έλλειψη χαρακτηριστικών του προσώπου- έχουν άμεση επικοινωνία με τον θεατή εκφράζοντας με τρόπο υπαινικτικό δυνατά συναισθήματα χάρη στην εξαιρετική εικαστική τους απόδοση. Σχήματα διαφόρων διαστάσεων, χρώματα, πειραματισμοί με το φως, εύστοχες φωτοσκιάσεις συνθέτουν τον εικαστικό κόσμο του Μαλαφούρη. Ο Βερμέρ, ο ΝτεΚίρικο καθώς και ο Μπουζιάνης και ο Θεόφιλος είναι κάποιοι από τους καλλιτέχνες που έχουν στιγματίσει τη δική του «γεωμετρική» διαδρομή.  

Η μουσειολόγος Βασιλική Μαρκάκη γράφει στο κείμενο του καταλόγου μεταξύ άλλων: “…Οι υπαινικτικές φιγούρες του Μαλαφούρη, αινιγματικοί κυβιστικοί σχηματισμοί που φέρνουν στο νου κλασικές μορφές της τέχνης, επιτυγχάνουν να επικοινωνήσουν συναισθήματα παρά την έλλειψη χαρακτηριστικών του προσώπου – κι αυτό είναι ίσως το παράδοξο του Μαλαφούρη. Η έλλειψη επικέντρωσης στο πρόσωπο είναι φόρος τιμής στον «ποιητή της τέχνης» Εγγονόπουλο αλλά και τον ελληνογεννημένο DeChirico, ενώ παράλληλα κλείνει το μάτι στις πιο σύγχρονες κοινωνιολογικές προσεγγίσεις και τις συζητήσεις περί κοινωνικού φύλου.” 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη 

-Ευθύμη, τα έργα της τελευταίας έκθεσης σας θυμίζουν άλλες εποχές και έχουν έναν μυστικιστικό χαρακτήρα. Από πού εμπνέεστε; 

Συνολικά θα έλεγα, εμπνέομαι από τις καθημερινές εικόνες των ανθρώπων γύρω μου, είτε στο δικό μου κόσμο, είτε με τη βοήθεια της τεχνολογίας, στον ευρύτερο κόσμο. Εικόνες που μπορεί να προέρχονται από άλλες χώρες-από τα  βουνά ή την έρημο, από τις μεγαλουπόλεις ή τα χωριά- αλλά και από τον κινηματογράφο. Μου αρέσει να παρατηρώ τον κόσμο σαν παιδί και ανά πάσα στιγμή. Είμαι όλος αυτιά να ακούσω το ένστικτό μου, πότε θα σπαρταρήσει βλέποντας μια εικόνα. 

Όταν μια εικόνα μου κάνει το κλικ, δεν κρατιέμαι παρά να την αποδώσω, να τη δοκιμάσω στο χαρτί για να δω αν αυτό που θα μου δώσει, θα συνεχίζει να μου λέει κάτι. Όλα γύρω μου με εμπνέουν, τα  χρώματα, οι καταστάσεις, το design, τα αυτοκίνητα, τα κτήρια, η φύση, αλλά και ένα χαμόγελο ή κάποια αθλητική δραστηριότητα όπως το σερφ, το οποίο φρεσκάρει το μυαλό μου και το καθιστά έτοιμο να ρουφήξει μια νέα ενέργεια. 

-Από ποιους καλλιτέχνες πιστεύετε ότι έχετε δεχτεί επιρροές;  

Σπάνια θα δω έναν καλλιτέχνη και θα πω ότι δε μου αρέσει και μάλιστα μιλώντας για καλλιτέχνες δε μιλάω μόνο για ζωγράφους ή γλύπτες. Καλλιτέχνης για μένα δεν είναι μόνο αυτός που κρατάει ένα στυλό, ένα πινέλο ή ένα μικρόφωνο. Θεωρώ ότι το να είσαι καλλιτέχνης, είναι μια στάση ζωής. Με εμπνέουν και με επηρεάζουν άνθρωποι που παίρνουν μία εικόνα και με το δικό τους τρόπο τη μεταφράζουν και καταφέρνουν να την ορίσουν ως μία στάση ζωής, πολλές φορές κόντρα σ’ αυτό που θα περίμενε κανείς ότι θα απέδιδαν.

Αν περιοριστώ στο να μιλήσω για ζωγράφους, σίγουρα σε πολλά έργα μου, ακόμα και υποσυνείδητα, όχι απλά επηρεάζομαι, αλλά κι αποτίνω φόρο τιμής σε αυτούς από τους οποίους έμαθα, σε καλλιτέχνες που απλώνονται σε όλο το φάσμα της ιστορίας της τέχνης, από τις νωπογραφίες και την Αναγέννηση μέχρι τη μοντέρνα τέχνη και το street art.  Μέσα σ ’αυτούς,  θα ξεχώριζα το Βερμέρ και τον ΝτεΚίρικο καθώς επίσης τον Μπουζιάνη και το Θεόφιλο. 

Ο Ευθύμης Μαλαφούρης και η Ραλλού Καρτέρη, Διευθύντρια της γκαλερί

-Οι φόρμες σας αποδίδονται με γεωμετρικά σχήματα. Άλλοτε με αιχμηρά τρίγωνα, άλλοτε με γαλήνια οβάλ. Τι θέλετε να αποδώσετε με αυτόν τον τρόπο; 

Θέλω να αποδώσω συνθέσεις σχημάτων, οι οποίες συνειρμικά μπορεί να φέρνουν στο νου μας γνώριμες εικόνες. Τα σχήματα στα έργα μου, γεννιούνται μέσα από έναν πειραματισμό που έχει ως  στόχο να αποτυπώσω στο χαρτί την εικόνα που έχω στο μυαλό μου. Η κάθε επιφάνεια, είτε είναι τριγωνική, είτε έχει οβάλ σχήμα, υπηρετεί το όλο. Με μια διαφορετική απόδοση του φωτός, της σκιάς και των χρωμάτων, η ίδια φόρμα μάς δημιουργεί μια τελείως άλλη αίσθηση. 

-Χρησιμοποιείτε συμβολισμούς στα έργα σας; 

– Τα έργα μου είναι σχήματα, είναι χρώματα, είναι ένα παιχνίδι και ένας πειραματισμός με το φως, με τις σκιές και με τις διαστάσεις. Μια αναζήτηση η οποία αποσκοπεί, η εικόνα από την οποία αντλώ την έμπνευση, να περάσει μέσα από το φίλτρο του μυαλού, της ψυχής, της εμπειρίας και των επιρροών μου για να δώσει ένα αποτέλεσμα το οποίο ενδεχομένως να μας θυμίσει κάτι από την καθημερινότητά μας. Ένα έργο, λοιπόν, μπορεί να συμβολίζει άπειρα- την οικογένεια, τη μοναξιά, την αγάπη, την αγωνία, τον πόνο, την καθημερινή συνήθεια…- αλλά και τίποτα, να είναι απλά ένας συνειρμός ο οποίος ποικίλλει ανά θεατή. 

-Γήινη παλέτα, σχήμα με όγκο, έντονες φωτοσκιάσεις. Τι ρόλο παίζει το φως τη δουλειά σας; 

– Το φως είναι σαν ένα ακόμα χρώμα στην παλέτα μου. Παίζει καθοριστικό ρόλο στη δουλειά μου, αφού με βοηθάει ν ’αποδώσω την εκάστοτε ατμόσφαιρα στις ζωγραφιές μου. Οι ίδιες γραμμές, αλλάζοντας το φως, μπορεί να αποδώσουνε ένα τελείως άλλο έργο. Είναι για μένα μια πρώτη ύλη, την οποία θα διαχειριστώ και ανάλογα με το πώς θα την τοποθετήσω, θα  πλάσει στον καμβά μίαν άλλη ιστορία.   

Ο Ευθύμης Μαλαφούρης (photo credit:Rallou Karteri)

Θεωρώ ότι το να είσαι καλλιτέχνης, είναι μια στάση ζωής

Δραστηριοποιείστε κυρίως στην Ελλάδα. Πιστεύετε ότι στο εξωτερικό δίνονται περισσότερες ευκαιρίες στους καλλιτέχνες να δείχνουν την δουλειά τους και να ξεχωρίζουν; 

– Στις μέρες μας τα μέσα που έχει ένας καλλιτέχνης, όπως και κάθε άνθρωπος, για να πει την άποψή του, να εκφραστεί, να επικοινωνήσει με το κοινό που έχει στη διάθεσή του, είναι πολύ περισσότερα από τα μέσα που είχαν οι άνθρωποι πριν 30 ή πριν 100 χρόνια. Η τεχνολογία δίνει στον καθένα μας τη δυνατότητα να πει την ιστορία του στην άλλη άκρη του κόσμου και μόνος του ενδεχομένως να χαράξει την πορεία του. 

Δε θέλω να πω τα κλισέ, ότι στο εξωτερικό δίνονται περισσότερες ευκαιρίες, ότι ο κόσμος είναι πιο ανοιχτός σε νέες προτάσεις και η τέχνη έχει μεγαλύτερη απήχηση.  

Όποια και να είναι η κατάσταση της Ελλάδας και η θέση της στην παγκόσμια οικονομία, η τέχνη ανθίζει και ίσως ιστορικά να άνθιζε ακόμα και στις δυσκολότερες γι’ αυτήν συγκυρίες. Στην Ελλάδα υπάρχει πολλή τέχνη, σε όλους τους τομείς και πολλή αγάπη για τέχνη από τον κόσμο. Υπάρχουν πολλά ποιοτικά θέατρα, μικρές και μεγάλες γκαλερί, μουσεία, πινακοθήκες και κόσμος που νοιάζεται, επισκέπτεται, ταξιδεύει, συζητάει για τέχνη.

-Πιστεύετε ότι η τέχνη αποτελεί επενδυτικό καταφύγιο; 

– Η λέξη «τέχνη» και η λέξη «καταφύγιο» στην ίδια πρόταση με κάνουν να μπορώ να μιλάω με τις ώρες. Η τέχνη είναι σίγουρα ένα καταφύγιο έκφρασης. Οι καλλιτέχνες κάθε μορφής εκφράζονται μέσα από το έργο τους, ίσως γιατί δεν μπορούν να εκφραστούν με τα λόγια, χρησιμοποιούν την τέχνη τους ως μέσο έκφρασης. Προσφεύγουν σ ’αυτήν, ως το καταφύγιο στο οποίο θα διοχετεύσουν μια άσχημη ή μια όμορφη στιγμή της καθημερινότητας. 

Είναι ένα τεράστιο καταφύγιο διαφυγής της ψυχής, τόσο για τον καλλιτέχνη όσο και για το θεατή. Η τέχνη είναι στη ζωή μας για να μας επιτρέπει να δούμε τα πράγματα από διαφορετική πλευρά. Τι θα ήταν άραγε ο άνθρωπος χωρίς τέχνη γύρω του; Χωρίς να προβληματίζεται, χωρίς να ανταλλάσσει ιδέες, χωρίς να βάζει χρώμα στη ζωή του μέσω της  ζωγραφικής, της ποίησης, της  μουσικής ή του κινηματογράφου. 

-Μελλοντικά σας σχέδια; 

– Είμαι άνθρωπος που ζω το παρόν. Θέλω να χαρώ την έκθεση που τρέχει αυτήν την περίοδο και θέλω να τη χαρεί  και ο κόσμος. Παράλληλα συνεχίζω να παράγω με αμείωτο ρυθμό έργα, όπως κάνω τα τελευταία χρόνια. Θέλω να προχωράω, να πειραματίζομαι, να είμαι αυθεντικός, να μου αρέσει αυτό που κάνω, να με εκφράζει, και δεν έχω σαν στόχο την καταξίωση. Φυσικά θέλω να βιοπορίζομαι από αυτό, άρα αφουγκράζομαι τον κόσμο και δεν κάνω τέχνη για την τέχνη μόνο.

Θέλω να συνεχίσω τις δραστηριότητες που μου αρέσουν πέρα από τη ζωγραφική, όπως οι χειροτεχνίες και οι κατασκευές, λατρεύω το σερφ και είμαι ανοιχτός σε νέες ιδέες και νέες διαδρομές. Δε μ’ αρέσει να κάνω μακρινά σχέδια, γιατί δε θέλω να γαντζώνομαι, θέλω να είμαι ευέλικτος, να δοκιμάζω πράγματα και να βλέπω πού θα με πάει αυτό το ταξίδι. 

Ο Ευθύμης Μαλαφούρης (photo credit:Rallou Karteri)

Η τέχνη είναι σίγουρα ένα καταφύγιο έκφρασης

Who is who 

Ο Ευθύμης Μαλαφούρης γεννήθηκε το 1981 στην Αθήνα. Από το 2000 μέχρι το 2003 σπούδασε γραφιστική στην ΑΚΤΟ. Με την καθοδήγηση του καθηγητή και εικαστικού Βαγγέλη Ανδρεόπουλου, πέρασε το 2004 στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών και σπούδασε ζωγραφική, με καθηγητές τον Χρόνη Μπότσογλου και τον Τάσο Χρηστάκη και γλυπτική με καθηγητή τον Νίκο Τρανό. Ασχολείται επαγγελματικά με τη ζωγραφική, τη γραφιστική, τη διακόσμηση εσωτερικών χώρων, τη σκηνογραφία, καθώς και την εικονογράφηση βιβλίων. Διδάσκει ζωγραφική στο Vellios School of Art από το 2012. 

«Γεωμετρικές Διαδρομές», ο Ευθύμης Μαλαφούρης στην Gallery Περί Τεχνών Καρτέρης

Info Έκθεσης  

«Γεωμετρικές Διαδρομές»
Ευθύμης Μαλαφούρης  

Gallery Περί Τεχνών Καρτέρης – Ηροδότου 5 Κολωνάκι 

Τρίτη 10 Μαΐου 2022 – έως το Σάββατο 4 Ιουνίου 2022  

Ώρες λειτουργίας
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 11.00 – 19.00
Τετάρτη, Σάββατο
Κυριακή – Δευτέρα Κλειστά 

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Shotgun Stories (2007) του Jeff Nichols

  Σχολιάζει ο Γρηγόρης Γκινοσάτης https://www.youtube.com/watch?v=ipqhCUCZYxI Αμερικάνικη ταινία, παρουσιάστηκε το 2007, κατεξοχήν low budget film, σκηνοθεσία και σενάριο από τον Jeff Nichols. Στην πρώτη αυτή ταινία του σκηνοθέτη,...

Antoine de Saint-Exupéry: Ο πρίγκιπας της παιδικής μας ηλικίας

Γράφει η Λιάνα Ζωζά Ο Antoine de Saint-Exupéry, ο "μπαμπάς" του Μικρού Πρίγκιπα, δεν είχε σίγουρα στο μυαλό του, όταν έγραφε το βιβλίο του, πως...

Ο Αφηρημένος Εξπρεσιονισμός του Μπάρνετ Νιούμαν ενάντια στον «κρατικό καπιταλισμό και την απολυταρχία»

Γράφει ο Γιώργος Δήμος Γιος Εβραίων μεταναστών από την Πολωνία, ο Αμερικανός εικαστικός και κύριος εκπρόσωπος του κινήματος του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού, Μπάρνετ Νιούμαν, γεννήθηκε το...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this