Εριέττα Βορδώνη: Οι Έλληνες καλλιτέχνες είναι μονομάχοι στο χρηματιστήριο της Τέχνης. Προσπαθούν και παλεύουν σαν μονάδες στο διεθνές εικαστικό γίγνεσθαι 

Η έκθεση εγκαινιάζεται την Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2022, ώρα 20:00, και θα διαρκέσει ως το Σάββατο 19 Νοεμβρίου. 

«Στο φως» μας καλεί να συναντηθούμε η καταξιωμένη ζωγράφος Εριέττα Βορδώνη, μέσα από την ομώνυμη έκθεση της, που εγκαινιάζεται αυτές τις μέρες στην Evripides Art Gallery. Πρόκειται για μια σειρά νέων, ευφάνταστων έργων που δημιούργησε τα δύο τελευταία χρόνια και λειτουργούν «σαν φυλαχτά για όποιον τα έχει στον χώρο του και μπορεί να τα χαίρεται καθημερινά», όπως πολύ εύστοχα επισημαίνει στο κείμενο του στον κατάλογο της έκθεσης ο ιστορικός τέχνης,  Χριστόφορος Μαρίνος. 

Με σαφείς αναφορές στην επικούρεια φιλοσοφία, τις οποίες ενσωματώνει περίτεχνα στους «καμβάδες» της, η Εριέττα Βορδώνη αναζητά το αληθινό νόημα της ζωής. Τα έργα της αποπνέουν γαλήνη, έχουν θεραπευτική επίδραση στον αποδέκτη τους και χαρακτηρίζονται από διάθεση απόδρασης σε έναν ονειρικό κόσμο, όπου κυριαρχεί η αρμονία, η ανθρωπιά, το συναίσθημα, η αγάπη, η ευφροσύνη και η αγαλλίαση. 

Συναντήσαμε την βραβευμένη εικαστικό λίγο πριν τα εγκαίνια της έκθεσής της και μιλήσαμε για την νέα της δουλειά και τον ρόλο των Ελλήνων Συλλεκτών στο χρηματιστήριο της Τέχνης. 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  

– Πώς επιλέξατε τον τίτλο της έκθεσης σας; 

– Στο Φως είναι ο τίτλος της Έκθεσής μου. Μετά τα σκοτάδια του εγκλεισμού λόγω covid και της απομόνωσης γενικότερα, η απάντηση αυτών των δυσκολιών ήταν να κάνω μια τεράστια βουτιά στο είναι μου, να βρω την ουσία της ζωής, τις ισορροπίες μου και να ξαναβγώ στο Φως. Έτσι γεννήθηκε ο τίτλος της Έκθεσής μου. 

Εριέττα Βορδώνη

 -Σε όλες τις ενότητες των έργων σας το φως παίζει ιδιαίτερο ρόλο. Άλλοτε διαχέεται στο τελάρο, άλλοτε εστιάζει σε μια σκηνή, σε ένα ενσταντανέ.  Μιλήστε μας για την σημασία του χρώματος στο έργο σας; 

– Πράγματι το Φως πάντα παίζει ένα σημαντικό ρόλο στο Έργο μου. Ζούμε σε μια χώρα φωτεινή, διάφανη που θα ήταν αδύνατον να μην επηρεάσει την ψυχοσύνθεσή μου αυτό το άπλετο φως της. Σαν ιδιοσυγκρασία είμαι θετική, πιστεύω πως σκοπός μας είναι ότι πέρα και πάνω από τις ατελείωτες δυσκολίες που μας προκύπτουν, καλό θα ήταν να εστιάζουμε σε ότι καλό μας συμβαίνει και κυρίως στο ότι η ζωή είναι ένα θείο δώρο, ένα φως. Συχνά στα τωρινά έργα μου υπάρχει μια φωτεινή πηγή.  

Αυτή μπορεί να είναι η προβολή του δικού μας φωτός, της δικής μας ανάγκης για ανάταση και εξέλιξη, το δικό μας άνοιγμα που καταφέραμε και μπορούμε να πετύχουμε εάν έχουμε έναν θετικό στόχο που μας φωτίζει για να το πραγματοποιήσουμε. Το χρώμα εκφράζει συναίσθημα. Τα ψυχρά χρώματα, το γαλάζιο, το μπλε σε κάνουν να ονειρεύεσαι, να φεύγεις, να ταξιδεύεις, σου δίνουν βάθος. Τα θερμά, όπως το ροζ, το κόκκινο, οι ώχρες, οι σέπιες, έρχονται κοντά σου, σε ζεσταίνουν, συχνά σε ηρεμούν. Οι σχέσεις των χρωμάτων μεταξύ τους δίνουν το αποτέλεσμα των συναισθημάτων που θέλεις να εκφράσεις κάθε φορά. 

Εριέττα Βορδώνη

-Στους καμβάδες σας αποτυπώνονται στοιχεία της επικούρειας φιλοσοφίας αναζητώντας το αληθινό νόημα της ζωής. Τι σημαίνει για σας, για τη δουλειά σας, για την καθημερινότητά σας η επικούρεια φιλοσοφία; 

– Εάν αναλογιστούμε τη ζωή μας, θα δούμε ότι φορές που είμαστε ευτυχισμένοι με τον εαυτό μας και τον κόσμο γύρω μας, είμαστε καλοί, δίκαιοι, γεμάτοι αγάπη (ακολουθούμε ενστικτωδώς τα λόγια του φιλόσοφου Επίκουρου). Πιστεύω πως η ευτυχία συμβαδίζει με την ψυχική ισορροπία και την αποδοχή του εαυτού μας και των άλλων.  

Σήμερα που είμαστε όλοι απομονωμένοι, αγχωμένοι από την οικονομική κρίση, από την απειλή ακόμα και του πολέμου, η επικούρεια φιλοσοφία που λέει εν ολίγοις, βρες τα με τον εαυτό σου, για να δεχτείς και να αγαπήσεις και τον κόσμο γύρω σου, πάψε να είσαι υλιστής, σεβάσου τη φύση, τη φιλία, συνειδητοποίησε τα όριά σου. Επιβεβαιώνει ότι ο Επίκουρος στις μέρες μας, είναι σίγουρα επίκαιρος. Αυτή η φιλοσοφία με οδήγησε στην αυτογνωσία, με ωρίμασε, επηρέασε την καθημερινότητά μου και ελπίζω να πήγε πιο πέρα τη δουλειά μου. 

Εριέττα Βορδώνη

Θα ήθελα τα έργα μου να γεμίσουν τον θεατή με την γαλήνη που έρχεται μετά από την ανάλυση και τη γνώση

– Οι φιγούρες στα τελάρα σας βρίσκονται σε διαρκή κίνηση μέσα στο κενό. Μπορούν να κινούνται ελεύθερα, να συνεχίσουν σε ευθεία, να συγκρουστούν, να παρεκκλίνουν, καθώς και να ενωθούν στη δημιουργία σύνθετων σωμάτων 

-Η ψυχική ελευθερία και η ανάγκη μου να πετάξω πέρα και πάνω από τα φυσικά όρια, ίσως με οδήγησε στην δημιουργία αυτών των πολλαπλών χώρων, οι οποίοι και λόγω των αντανακλάσεων των υλικών και μεταφορικά, καθρεφτίζουν τον εαυτό σου σε κατάσταση συναισθηματικής εγρήγορσης. Νομίζω όταν ζωγραφίζω, ότι ο χώρος και ο χρόνος αλλάζει, διαστέλλεται όπως μέσα σε όνειρο. Συχνά οι άνθρωποι εδώ αγκαλιάζονται έχοντας στραμμένο το βλέμμα τους στο φως, μαγεμένοι από την ομορφιά του ιδιαίτερου αυτού τοπίου. 

-Ποιος ο σκοπός των έργων σας; Πιστεύετε ότι έχει θεραπευτική επίδραση, ότι γεμίζει γαλήνη τον θεατή;  

-Στόχος μου είναι να φορτίσω τα έργα μου με όσο το δυνατόν θετική ενέργεια. Χρησιμοποιώ σύμβολα που έχουν ευεργετική δράση στο ασυνείδητό μας. Ακόμα και οι σχέσεις των υλικών μεταξύ τους μπορούν να δημιουργήσουν μια ευεξία και ακόμα καλύτερα να ‘’θεραπεύσουν’’. Θα ήθελα τα έργα μου να γεμίσουν τον θεατή με την γαλήνη που έρχεται μετά από την ανάλυση και τη γνώση. Να λειτουργήσουν σαν φυλαχτά. 

Εριέττα Βορδώνη

– Η ανερχόμενη τάση στην Τέχνη βασίζεται στην τεχνολογία blockchain και φέρνει αλλαγές στο εμπόριο τέχνης και την οικονομία. Πώς βλέπετε τις νέες καλλιτεχνικές εκφράσεις όπως τα NFTs; 

 -Αυτή είναι μία ανερχόμενη τάση που βασίζεται στην τεχνολογία κυρίως στην μεταcovid εποχή όπου η επικοινωνία γίνεται διαδικτυακά. Πιστεύω ότι βρίσκεται ακόμη σε πειραματικό στάδιο. Το έργο τέχνης για μένα δεν είναι μια άυλη εικόνα, αλλά ένα έργο με σώμα, υφές, χροιές, ενέργειες, που δρουν άμεσα στον θεατή. Θα ήθελα να μην ξεχάσουμε με την ιλιγγιώδη ταχύτητα που τρέχει στις μέρες μας η τεχνολογία ότι το DNA μας έχει ανάγκη από σώματα, από επαφές, από ρυθμούς που ακολουθούν τον χτύπο της καρδιάς μας. Δεν θα ήθελα η τεχνολογία να σκοτώσει αυτές τις ανθρώπινες ανάγκες, αλλά να τις βοηθήσει, επομένως αυτές οι μορφές τέχνης ας λειτουργήσουν παράλληλα. 

Εριέττα Βορδώνη

-Πιστεύετε ότι θα βελτιωθεί η αγορά της Τέχνης στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια; 

-Παρόλο που η Μεσόγειος γενικώς αλλά και η Ελλάδα παραδοσιακά γεννάει εικαστικούς, οι Έλληνες καλλιτέχνες συχνά εξαιρετικοί δεν είναι ακόμα εξαγώγιμο προϊόν, δεν έχει φροντίσει μέχρι τώρα γι’ αυτό, ούτε η πολιτεία ούτε οι συλλέκτες μας που δυστυχώς έχουν μία ατελείωτη ξενομανία (πλην φωτεινών εξαιρέσεων όπως π.χ. ο Γιώργος Σταθόπουλος). Οι συλλέκτες του εξωτερικού υποστηρίζουν – σπρώχνουν τους καλλιτέχνες τους, τους εδραιώνουν και η αξία των έργων τους ανεβαίνει κάθετα. Οι Έλληνες καλλιτέχνες είναι μονομάχοι, προσπαθούν και παλεύουν σαν μονάδες στο διεθνές γίγνεσθαι.  

Είχα την τύχη μετά από κάποια σημαντικά βραβεία που πήρα στη Γαλλία, να με υποστηρίξει το Γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού και να με στείλει σε διάφορα μουσεία και διεθνείς εκθέσεις. Εύχομαι οι Έλληνες συλλέκτες να ξεπεράσουν αυτή την καχυποψία για τους Έλληνες καλλιτέχνες, να καταλάβουν την αξία τους και να μας στηρίξουν στα χρόνια που έρχονται για να βελτιωθεί η αγορά τέχνης στη χώρα μας.   

Εριέττα Βορδώνη

Info

Διάρκεια Έκθεσης
Πέμπτη 20 Οκτωβρίου έως Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2022

Ημέρες & Ώρες Λειτουργίας
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11.00 – 20.30
Τετάρτη: 11.00 -17.00
Σάββατο: 11.00 – 16.00
Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά.

Evripides Art Gallery
Ηρακλείτου 10 & Σκουφά Κολωνάκι, Αθήνα, 106 73
2103615249, 2103615909
www.evripides-art.gr, info@evripides-art.gr

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

«Το Τέλος Μιας Σχέσης»: Το τελευταίο από τα «καθολικά» μυθιστορήματα του Γκράχαμ Γκρην

Γράφει ο Γιώργος Δήμος Ο Βρετανός μυθιστοριογράφος Γκράχαμ Γκρην, γεννημένος στο Μπέρχαμστεντ το 1904, είναι ευρέως γνωστός για τα θρίλερ αγωνίας του, όπως «Το υπουργείο...

O μεγάλος καμβάς που πάτησαν τα νήπια του Δηλίου με τον ζωγράφο Αλέξανδρο Λιάπη

Έναν καμβά απλωμένο στο Νηπιαγωγείο του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στο Δήλιον ή Δήλεσι Βοιωτίας πάτησαν τα νήπια και προνήπια σε ένα φανταστικό παιχνίδι. Ο ζωγράφος,...

Η εσωτερική αλήθεια της γλυπτικής δημιουργίας του Rodin

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος  Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης  O Φρανσουά Ωγκύστ Ρενέ Ροντέν γεννήθηκε στις 12 Νοέμβρη του 1840 στο Παρίσι. Από μικρός ζωγράφιζε. Στα...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this