“Η Μουσικότητα της Γλυπτικής”, Aναδρομική έκθεση της Αθηνάς Πολιτοπούλου-Kargsten στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος

Η έκθεση "Η Μουσικότητα της Γλυπτικής" της Αθηνάς Πολιτοπούλου-Kargsten εγακινιάζεται την Δευτέρα 20 Νοεμβρίου, 18:30-22:00 και διαρκεί έως τις 27 Ιανουαρίου 2024.

«Είναι αδύνατο να συλλογιστεί κανείς τις τριάδες της Αθηνάς, τις χορδές της, αν δεν τις ακούσει και ως μουσικούς τόνους»

Kimon Friar

Την αναδρομική έκθεση της Αθηνάς Πολιτοπούλου-Kargsten με τίτλο «Η Μουσικότητα της Γλυπτικής» στην ACG Art Gallery παρουσιάζει το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος (ACG), στο πλαίσιο σειράς εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια παρουσίας και λειτουργίας του στην Ελλάδα.

Η έκθεση, σε επιμέλεια της Ιωάννας Παπαπαύλου, Υπεύθυνης Εκθέσεων και της Συλλογής Τέχνης του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 20 Nοεμβρίου 2023 έως 27 Ιανουαρίου 2024 στην Αίθουσα Τέχνης του Κολλεγίου.

Ως εξέχουσα γυναικεία προσωπικότητα της εποχής της, η Αθηνά Πολιτοπούλου-Kargsten παρήγαγε ιδιαίτερα πλούσιο καλλιτεχνικό έργο, το οποίο παραμένει εξίσου επίκαιρο και επιδραστικό μέχρι σήμερα. Η έκθεση καλεί τους θεατές σε μια βιωματική εξερεύνηση του παρελθόντος, της μουσικής, καθώς και του γυναικείου σώματος σε κίνηση. Μια επιθυμία έντονης φορμαλιστικής αναζήτησης διατρέχει το δημιουργικό σύμπαν της καλλιτέχνιδας, καθορίζοντας την καλλιτεχνική της πρακτική. Αντλώντας αναφορές τόσο από τη μουσική, όσο και από τον χορό, επιστρατεύει την υποσυνείδητη ανθρώπινη επιθυμία προκειμένου να αναβιώσει το παρελθόν μέσω της μυθολογίας και να απελευθερώσει ενθυμήσεις και συναισθήματα που χάνονται στα βάθη του χρόνου. Η ζωηρή αισθητική γλώσσα, καθώς και ο ρυθμός του έργου της αλληλεπιδρούν έντονα με το περιβάλλον τους, δημιουργώντας μια αίσθηση ευχαρίστησης και ισορροπίας.

Athena Politopoulou-Kargsten, Female Figure, 1972, Gilded epoxy, 62 x 17 x 14 cm, Courtesy of the artist

Η έκθεση καλύπτει περισσότερες από πέντε δεκαετίες καλλιτεχνικής παραγωγής και παρακολουθεί την εξέλιξη της καλλιτέχνιδας, καθώς η τελευταία πειραματίζεται με τη φόρμα, το σχήμα και το ύφος μέσα από το σχέδιο και τη γλυπτική. Το έργο Μουσικές Ακτίνες (1992), εμπνευσμένο από μουσικές παρτιτούρες και όργανα, αποτελεί το κεντρικό έργο της έκθεσης. Το γλυπτό απαντά στην αφαιρετικότητα της μουσικής δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα που αντανακλά ένα συνεχές αντιπαρατιθέμενων σχημάτων, παράγοντας ένα παιχνίδι φωτός και σκιών.

Παράλληλα, η έκθεση περιλαμβάνει είκοσι έργα από τη σειρά γλυπτών «Tρίμορφα», την οποία η Αθηνά Πολιτοπούλου-Kargsten ξεκίνησε να παράγει το 1980. Πλέον, θεωρούνται το σημαντικότερο έργο της, συμπυκνώνοντας τη συμβολή της στη σύγχρονη γλυπτική. Μέσω της αντιπαράθεσης τριών διαδοχικών σκαλιστών στρωμάτων φτιαγμένων από μάρμαρο, ξύλο ή πλεξιγκλάς, τα έργα αυτά θέτουν στο επίκεντρο ένα γυναικείο σώμα σε συνεχή ροή, που λικνίζεται στον ρυθμό μιας φανταστικής μουσικής σύνθεσης. Πολύπλοκα σχήματα και μυστηριώδεις τομές στους πυρήνες των γλυπτών δημιουργούν θετικούς και αρνητικούς πόλους σε κάθε έργο.

Όπως σημειώνει ο Kimon Friar, το μοτίβο του τρίπτυχου επανέρχεται διαρκώς στο έργο της Ελληνίδας γλύπτριας, παραπέμποντας σε τρίφωνη συγχορδία ή σε φούγκα του Μπαχ και προσθέτοντας ένα μεταφυσικό στοιχείο στην πρακτική της.

Athena Politopoulou-Kargsten, Couple, 1983, plexiglass, 36 x 27 x 4 cm, Courtesy of the artist

Στην έκθεση παρουσιάζονται, επίσης, πρώιμα έργα σε χαρτί, ύφασμα και ξύλο και μερικά ακόμα γλυπτά, μεταξύ των οποίων η Μητρότητα (1957), Οι Τρεις Χάριτες (1958), το έργο Κόρη (1961),και η σειρά «Μεταμορφώσεις» (1989). Τα τρία έργα που περιλαμβάνονται στη σειρά «Study of Models» (1967) αποτελούν πρώιμες προσπάθειες εξερεύνησης των αποτυπωμάτων που αφήνουν πίσω τους τα σώματα στους χώρους που καταλαμβάνουν προσωρινά.

Κατά την περίοδο 1968-1992, το έργο της καλλιτέχνιδας καταπιάνεται πιο έντονα με τις αναπαραστάσεις του γυναικείου σώματος. Αντλώντας έμπνευση από την Αφροδίτη του Willendorf (25.000π.Χ.), το 1968 αρχίζει να δημιουργεί μια σειρά γυναικείων ειδωλίων με στεατοπυγικά χαρακτηριστικά. Στην έκθεση παρουσιάζονται τα έργα Αφροδίτες (1971), Γυναικεία  φιγούρα (1972) και Ερωτικό (1973), τα οποία απεικονίζουν γυναίκες που αναδεικνύονται σε αρχετυπικά σύμβολα γονιμότητας.

«Η Μουσικότητα της Γλυπτικής» περιλαμβάνει έργα από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης–Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου, του Μουσείου Βορρέ και του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, καθώς και από την προσωπική συλλογή της καλλιτέχνιδας. Ισορροπώντας μεταξύ ρεαλισμού και αφαίρεσης, τα έργα της έκθεσης αμφισβητούν την κανονικότητα της φόρμας και συνενώνουν τις ευαισθησίες της κλασικής Ελλάδας με τον ύστερο ευρωπαϊκό μοντερνισμό.

Στο πλαίσιο της έκθεσης, το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος έχει εκδώσει τον κατάλογο Athena Politoulou-Kargsten The Musicality of Sculpture, σε επιμέλεια Δρα Μεγακλή Ρογκάκου.

Όσοι ενδιαφέρονται να παρευρεθούν στα εγκαίνια μπορούν να κάνουν την εγγραφή τους εδώ.

Επιμέλεια:Ιωάννα Παπαπαύλου

Athena Politopoulou-Kargsten, Musical Memory, 1991, Pencil on paper, 64 x 46 cm, Courtesy of the artist

Info

Εγκαίνια: Δευτέρα 20 Νοεμβρίου, 18:30-22:00

Διάρκεια έκθεσης
20 Νοεμβρίου 2023 – 27 Ιανουαρίου 2024

Ημέρες & ώρες λειτουργίας
Πέμπτη & Παρασκευή 15:00-19:00
Σάββατο 12:00-16:0

ACG Art Gallery
Deree–The American College of Greece
Γραβιάς 6, Αγία Παρασκευή

Athena Politopoulou-Kargsten, Reverse, 2023, marble, patina on African wood, plexiglass, 56 x 32 59 cm, Courtesy of the artist
Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Οι θεοσοφικές ιδέες στο νεοπλαστικισμό του Μοντριάν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Πητ Μοντριάν / Piet Mondrian γεννήθηκε στην πόλη Αμερσφόρτ της Ολλανδίας το 1872. Σπούδασε στην Ακαδημία...

Ελένη Σαμέλη: Η τέχνη μου ξεπηδά κατευθείαν από την ψυχή μου  

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη   Τη νέα της δουλειά με τίτλο «Σταλακτίτες της ψυχής» παρουσιάζει αυτές τις μέρες στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή στην Κηφισιά η...

Τα τροφαντά γυναικεία σώματα του γλύπτη Μαγιόλ

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης O Αριστίντ Μαγιόλ /Aristide Maillol γεννήθηκε το 1861. Ασχολήθηκε αρχικά για τη ζωγραφική και το 1882 μπήκε...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this