Μαρία Αλμπάνη: Δεν θέλω να πιστεύω ότι αυτό που ζούμε σήμερα θα γίνει η νέα κανονικότητα

Μαρία Αλμπάνη

Ξεκινώντας από τα Τρίκαλα το 2010, η Alma Contemporary Art Gallery με την Μαρία Αλμπάνη με τον γιό της Νίκο στο τιμόνι, αγκυροβόλησε το 2015 και στην Αθήνα.
Με αγάπη για την τέχνη και σκοπό την παρουσίαση και προώθηση νέων Ελλήνων δημιουργών, αλλά και ξένων, η γκαλερί Alma καλλιεργεί και αναπτύσσει μεταξύ των εικαστικών και του φιλότεχνου κοινού ένα δίκτυο επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης.

Με την υποστήριξη του σπουδαίου αγιογράφου Μανώλη Αλμπάνη, μαθητή του Μόραλη και του Μηταρά στη Σχολή Καλών Τεχνών αλλά και του σπουδαίου αγιογράφου Καρούσου, η Μαρία και ο Νίκος Αλμπάνης πιστεύοντας ότι η τέχνη ενισχύει τα ψυχικά μας αποθέματα στη δύσκολη φάση που διανύουμε και τηρώντας τους κανόνες ασφαλούς λειτουργίας αναπροσαρμόζονται και δίνουν νέα ώθηση στα εικαστικά δρώμενα.

Εμείς , συναντήσαμε και μιλήσαμε με την Μαρία Αλμπάνη για την ArtAthina 2020 που τρέχει αυτές τις μέρες, για τις συνεργασίες της γκαλερί σε Ελλάδα και εξωτερικό, για την έκθεση του Κώστα Λάβδα, καθώς και για τα σχέδια της στο εγγύς μέλλον.

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Τάσος Μισσούρας, Χωρίς τίτλο, 2020, Λάδι σε καμβά, 50Χ70 εκ

-Νέα δεδομένα και στον χώρο των τεχνών. Πώς επηρεάζεται ο χώρος από την απουσία κοινωνικών εκδηλώσεων, τις αποστάσεις, την αποφυγή διοργάνωσης εγκαινίων κλπ;

-Η αποχή κοινωνικών εκδηλώσεων ελπίζω να είναι παροδική. Οι εκδηλώσεις που λαμβάνουν χώρο σε γκαλερί ήταν πάντα μια γιορτή όπου το φιλότεχνο κοινό, οι καλλιτέχνες και οι γκαλερίστες επικοινωνούσαν σε αυτές τις συναθροίσεις όλη τη μαγεία και την ενέργεια της τέχνης.

Είμαι αισιόδοξη όμως, και δεν θέλω να πιστεύω ότι αυτό που ζούμε σήμερα θα γίνει η νέα κανονικότητα. Ένα τέτοιο σενάριο θα ήταν τρομακτικό. Θεωρώ ότι όλες οι γκαλερί έχουν προσαρμοστεί στην παρούσα συνθήκη, υιοθετώντας όλα τα απαραίτητα μέσα για την ασφάλεια όλων.

-Είστε ιδιοκτήτρια γκαλερί, η οποία διαθέτει χώρους σε Αθήνα και Τρίκαλα. Πώς βλέπετε να αντιδρά η αγορά υπό αυτές τις συνθήκες;

-Η ΑΛΜΑ ξεκίνησε την πορεία της στο χώρο της τέχνης τον Μάρτιο του 2010 στα Τρίκαλα. Παρόλο που η χώρα είχε ήδη μπει στην κρίση, οι συνέπειες δεν είχαν φανεί ακόμα στην επαρχία. Καθώς τα Τρίκαλα είχαν από πάντα ένα αρκετά ενδιαφέρον πολιτιστικό υπόβαθρο -λειτουργούσαν ήδη δύο γκαλερί στην πόλη πριν τη δική μας- το φιλότεχνο κοινό αγγάλιασε αμέσως την προσπάθειά μας.

Το 2015 ήρθαμε στην Αθήνα, στην καρδιά της κρίσης, και τα πράγματα στην αρχή ήταν πολύ δύσκολα, ιδιαίτερα για τον χώρο της τέχνης. Τότε όμως περιμέναμε να υπάρξει μια αναπροσαρμογή αξιών. Ήταν ένα κλίμα γενικότερο που αφορούσε όλους τους τομείς της αγοράς, και φυσικά δεν θα μπορούσε η τέχνη να εξαιρεθεί από όλο αυτό. Ενώ λοιπόν η ανασφάλεια συχνά ήταν τρομακτική, η τέχνη υπέστη τις λιγότερες απώλειες από κάθε άλλο επενδυτικό προϊόν.

Σήμερα, αυτό που βλέπω είναι πως τα πράγματα είναι διαφορετικά. Έχουν γίνει οι απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις στις τιμές των έργων, οι οποίες πλέον είναι πιο πραγματικές και προσιτές. Παρότι μας ταλαιπωρεί τον τελευταίο καιρό η πανδημία και φοβόμουν πως αυτό θα έχει υπερβολικά αρνητική επίδραση στο ενδιαφέρον του φιλότεχνου κοινού, παρατηρώ μια επιθυμία από την πλευρά του κόσμου να επισκέπτεται γκαλερί, να βλέπει τέχνη και να θέλει να αγοράσει τέχνη.

Σταμάτης Θεοχάρης, Synthesis, Ακρυλικά σε καμβά, 50×40 εκ, 2020

-Μιλήστε μας για τις αποκλειστικές συνεργασίες που έχετε με γκαλερί του εξωτερικού και για τα art fairs που έχετε συμμετάσχει.

-Οι συνεργασίες μας με γκαλερί του εξωτερικού και με ξένους καλλιτέχνες προέκυψαν από τη συμμετοχή μας σε art fairs.

Από την πρώτη μας κιόλας συμμετοχή στην Berliner Liste του Βερολίνου νιώσαμε πως οι επιλογές μας είχαν ανταπόκριση από το ξένο κοινό. Αυτό μας έδωσε και την ώθηση να συνεχίσουμε.

Κάπως έτσι χτίσαμε σιγά-σιγά ένα δυνατό προφίλ στο εικαστικό γίγνεσθαι εκτός συνόρων. Μας πλησίασαν γκαλερίστες και καλλιτέχνες και έτσι προέκυψε η σημαντική συνεργασία με τη γκαλερί Lena Roselli της Βουδαπέστης όπου σε πρώτη φάση, μέσω ανταλλαγής καλλιτεχνών, παρουσιάσαμε την ατομική έκθεση του Ανδρέα Βούσουρα στη Βουδαπέστη και αντίστοιχα δείξαμε στην Αθήνα το έργο δύο σημαντικών καλλιτεχνών, του ζωγράφου Mozes Incze και του γλύπτη Boldi, οι οποίοι μάλιστα δραστηριοποιούνται σε μεγάλες φουάρ όχι μόνο της Ευρώπης, αλλά της Αμερικής και της Ασίας.

Μέσα από τον δρόμο των art fairs δείχνουμε στη φετινή –διαδικτυακή- Αρτ Αθήνα τη δουλειά ενός σημαντικού Ιταλού γλύπτη, του Ivan Lardschneider, ο οποίος εν ευθέτω χρόνω θα παρουσιάσει ατομική έκθεση στη γκαλερί μας στην Αθήνα.

Βάνα Φερτάκη-Χώρος (Βερνίκι-και-ακρυλικά-σε-καμβά-40Χ40-εκ)

-Πιστεύετε ότι οι καλλιτέχνες μπορούν να παρουσιαστούν επάξια μέσω των Social Media; Πρέπει οι ελληνικές γκαλερί να στοχεύσουν στις online πωλήσεις ;

-Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παίζουν σίγουρα ένα σημαντικό ρόλο στη γνωριμία του κοινού με έναν χώρο τέχνης. Μια δυνατή διαδικτυακή παρουσία λοιπόν με πλούσιο υλικό, μόνο πλεονεκτήματα μπορεί να έχει για μια γκαλερί.

Τίποτα όμως δεν μπορεί να αντικαταστήσει την προσωπική επαφή με ένα έργο τέχνης είτε σε μια γκαλερί είτε σε ένα μουσείο. Η διαπίστωσή μου αυτή προέρχεται από την προσωπική εμπειρία με έργα τέχνης, στα οποία όσο επαγγελματική φωτογράφιση και να γίνει δεν αποδίδει την πλαστικότητα και την ενέργεια που πάλλεται πάνω στον καμβά ή το γλυπτό.

-Δραστηριοποιήστε έντονα στο εξωτερικό. Και παρουσιάζετε ξένους καταξιωμένους καλλιτέχνες στην Αθήνα αλλά και το αντίστροφο. Θα συνεχίσετε αυτές τις δραστηριότητες;

-Βεβαίως και θα συνεχίσω να προτείνω και να προωθώ τους καλλιτέχνες μου στο εξωτερικό, εκείνους με τους οποίους συνεργάζομαι και πιστεύω και αγαπώ τη δουλειά τους.

Θα συνεχίσω να δείχνω και ξένους καλλιτέχνες στη γκαλερί μου, και θα το διαπιστώνεται στο σύντομο μέλλον, και εννοείται πως περιμένω να περάσει όλο αυτό για να ξαναβρεθώ με τους συνεργάτες μου στις φουάρ του εξωτερικού. Η εμπειρία που αποκτά κανείς και οι προσλαμβάνουσες είναι ανεκτίμητες αποσκευές για ένα γκαλερίστα.

Κωνσταντίνος Πάτσιος, Our house is falling apart, 2020, Κολάζ σε καμβά, 50X50 εκ

-Art Athina 2020. Η πρώτη ηλεκτρονική Art Athina. Πώς την προσεγγίζετε;

-Την Αρτ Αθήνα την αγαπώ και τη θεωρώ έναν από τους σημαντικότερους θεσμούς που λαμβάνουν χώρα στη σύγχρονη εικαστική σκηνή.

Η περσινή Αρτ Αθήνα είχε πολύ μεγάλη επιτυχία. Οι άνθρωποι που εργάζονται στην Αρτ Αθήνα δουλεύουν σοβαρά και συστηματικά για την εξέλιξή της και φέτος ο μοναδικός τρόπος για να μη χαθεί αυτή η χρονιά ήταν να παρουσιαστεί διαδικτυακά. Βεβαίως και είμαι σύμφωνη με όλο αυτό, και η απόδειξη είναι πως η συμμετοχή μας έχει ενδιαφέρουσες προτάσεις από έξι σύγχρονους καλλιτέχνες.

-Αυτές τις μέρες παρουσιάζετε στην γκαλερί σας τον Κώστα Λάβδα. Πώς προέκυψε η συνεργασία σας και τι ξεχωριστό πιστεύετε ότι έχει σαν καλλιτέχνης;

-Τη ζωγραφική του Κώστα Λάβδα τη γνώρισα κατόπιν προτροπής ενός άλλου ζωγράφου και συνεργάτη, του Θεόφιλου Κατσιπάνου. Μόλις επισκέφθηκα για πρώτη φορά το εργαστήρι του, βρέθηκα μπροστά σε μια εντελώς δική του ιστορία με υπόβαθρο και αξίες.

Ο Κώστας Λάβδας έχει μια χρόνια θητεία στην αγιογραφία της οποίας στοιχεία ήταν έκδηλα στα έργα εκείνης της περιόδου, που μου ζήτησε να εκθέσω στη γκαλερί. Ήταν έργα πολύ μεγάλων διαστάσεων, πράγμα που σήμαινε πως θα μετέτρεπε τον σχετικά μικρό χώρο της γκαλερί σε μια εγκατάσταση/τοιχογραφία.

Το δεχτήκαμε χωρίς δεύτερη σκέψη, και δικαιωθήκαμε. Οι κριτικές και οι απόψεις των συναδέλφων εικαστικών ήταν πολύ θετικές, και όλοι μιλούσαν για μια πολύ καλή ζωγραφική.

Κώστας Λάβδας-Persephone (Ακρυλικά-σε-ξύλο-116Χ67-εκ) by Christos Simatos

Αυτή τη στιγμή παρουσιάζουμε τη δεύτερη ατομική του έκθεση στη γκαλερί μας, με τίτλο «ΑΤΗ» (Οκτώβρης-Νοέμβρης 2020) η οποία έχει γνωρίσει μεγάλη επιτυχία και αποδοχή από το φιλότεχνο κοινό και από επαγγελματίες του χώρου. Υπάρχει σαφής εξέλιξη στη δουλειά του και θεωρώ πως πρόκειται για πολύ σύγχρονη και φρέσκια ζωγραφική, με στοιχεία βυζαντινής τέχνης, πινελιές αγιογραφίας, κόμικ και street art.

Ο Κώστας Λάβδας άλλωστε είναι ένας μορφωμένος καλλιτέχνης που τεκμηριώνει και αιτιολογεί το έργο του. Την έκθεση έχει επιμεληθεί ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς.

-Προσεχείς εκθέσεις

-Ακριβώς μετά την έκθεση του Κώστα Λάβδα ακολουθεί ατομική έκθεση της ζωγράφου Ελένης Ζούνη με τίτλο «Mindscapes», σε επιμέλεια Δρ. Κώστα Πράπογλου (22 Οκτωβρίου-21 Νοεμβρίου 2020).
Θα δείξουμε μια νέα σειρά έργων σε καμβά και χαρτί μεγάλων και μικρότερων διαστάσεων σε μια πολύ ιδιαίτερη εγκατάσταση.

Από 26 Νοεμβρίου 2020 μέχρι 16 Ιανουαρίου 2021 έχουμε την τιμή να φιλοξενούμε στη γκαλερί μας την έκθεση «All4Art», σε επιμέλεια Γιώτας Δημητρίου, στην οποία συμμετέχουν οι Pat Andrea, Azul Andrea, Mateo Andrea και Cristina Ruiz Guinazu.

Γιώργος Καζάζης, Χωρίς τίτλο, 2020, Λάδι σε καμβά, 120Χ160 εκ.

Πρόκειται για τον γνωστό στο ελληνικό κοινό –μέσω της συνεργασίας του με το Μουσείο Φρυσίρα- Ολλανδό ζωγράφο Pat Andrea με όλους τους καλλιτέχνες της οικογένειάς του, γνωστοί και ως «Les Andrea», οι οποίοι έχουν παρουσιαστεί κάτω από αυτό το σχήμα σε αντίστοιχες ομαδικές εκθέσεις σε πολιτιστικούς χώρους και μουσεία της Γαλλίας και πολλών άλλων Ευρωπαϊκών πόλεων.

Info Έκθεσης

Αlma – Contemporary Art Gallery, Υψηλάντου 24, Κολωνάκι

Άτη – Κώστας Λάβδας: Έκθεση στη γκαλερί Άλμα

Έως 17/10/2020

Alma Contemporary Art Gallery – Αθήνα – Τρίκαλα

Φωτογραφία Αλέξης Καμίτσος
Share this
Tags
Zeta Tz
Zeta Tz
Η Ζέτα ασχολείται με τη μετάφραση, την αρθρογραφία και την αρχισυνταξία στο χώρο των ΜΜΕ του πολιτισμού. Έχει ασχοληθεί με την διοργάνωση εικαστικών εκθέσεων και εκδηλώσεων που αφορούν στην κοινωνική ευθύνη. Έχει λάβει τιμητική διάκριση από το Ίδρυμα Μπότση για δημοσιογραφική της δραστηριότητα στα θέματα πολιτισμού. Στο artviews.gr είναι υπεύθυνη της συντακτικής ομάδας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Mahy Polymeropoulos: Συναισθηματικά στο τελάρο μου εκφράζω τον ψυχισμό μου 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Το καλοκαίρι που μόλις πέρασε, η γκαλερί Contemporary Athens παρουσίασε την νέα δουλειά της Ελληνοαμερικανίδας καλλιτέχνιδας Μάχης Δημήτριου-Πολυμεροπούλου με τίτλο Cosmic...

«Ροσσινιάδα», Ένα μουσικό παραμύθι στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή 

Η «Ροσσινιάδα», ένα μουσικό παραμύθι σε σύλληψη και σκηνοθεσία της Χλόης Μάντζαρη που εισάγει τα παιδιά στον μαγικό κόσμο της όπερας, έρχεται στο Αμφιθέατρο...

Οι πηγαίες συνθέσεις “Ωμής Τέχνης” του Ζαν Ντυμπυφέ

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της τέχνης Ο Ζαν Ντυμπυφέ / Jean Dubuffet γεννήθηκε το 1901 στη Χάβρη. Ήταν γιος εύπορης οικογένειας οινεμπόρων. Σε...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this