Μια ματιά στα έργα του Αλέξη Βερούκα

Μαράη Γεωργούση

Γράφει η Δρ. Μαράη Γεωργούση*

Παρατηρώντας πιο προσεκτικά τα έργα του Αλέξη Βερούκα, τα οποία περιλαμβάνουν τόσο τοπία όσο και ανθρώπινες φιγούρες, βλέπουμε πως συνυπάρχουν ο χρόνος και ο χώρος με μια θαυμαστή χειρονομιακή πρωτοτυπία.

Το βλέμμα του θεατή φτιάχνει μια αδιόρατη γραμμή επικοινωνώντας έτσι με την οπτική του καλλιτέχνη. Η γραμμή και το χρώμα βρίσκονται στην υπηρεσία ενός ικανού καλλιτέχνη συνεχώς τροφοδοτούμενου από το συναίσθημα των διαφόρων ερεθισμάτων, το οποίο καλείται με τη σειρά του αμφίδρομα να συνομιλήσει με τον δέκτη.

Αλέξης Βερούκας, Στο εργαστήριο του Ζάφου Ξαγοράρη, Αθήνα 1996. Φωτογραφία

Την ηρεμία των τοπίων του διαδέχεται η φθορά, η σάρκα, τα πάθη η έλλειψη ωραιοποίησης, η αδιαλλαξία της ανάγκης που ματαιώνει τον συμβιβασμό, η επιμονή του χώρου. Όλα αυτά τα χρόνια στο εικαστικό του ταξίδι παραμένει πιστός, σταθερός στις αξίες του, οι ίδιες πολυμήχανες εμμονές του Βερούκα, η ανήσυχη φύση του τον οδηγούν στην διαρκή αναζήτηση και μετάθεση των ορίων του.

Οι πινελιές του ώριμες και σίγουρες πειραματίζεται πέρα από τα καθιερωμένα, μας γνωρίζει κάτι ανοίκειο το οποίο εν τέλει μετατρέπεται σε κάτι γήινο και οικείο, ενώ υπαινίσσεται αφηγηματικά θεμελιώδη ζητήματα της ανθρώπινης ύπαρξης, του μεταφυσικού φόβου και της φυσικής επιθυμίας. Από πολύ νωρίς ελέγχει το χρώμα, την φόρμα, τις λεπτές αποχρώσεις του ελληνικού φωτός δίνοντας βάθος στους πίνακές του.

Υπήρξε μαθητής του Λεονάρντο Κρεμονίνι στην Ecole des Beaux-Arts του Παρισιού.

Αλέξης Βερούκας – Πάνω από την Αθήνα, 1997 (λεπτομέρεια).

Λατρεμένος τόπος έμπνευσης αλλά και ξεκούρασης του ζωγράφου η αγαπημένη Ύδρα, η οποία δεν σταματά να τον τροφοδοτεί εικονολογικά, εννοιολογικά και συμβολικά.

Χαρακτηριστικό των ζωγραφικών έργων του το συναίσθημα που αναδύεται από τον εκάστοτε πίνακα, είτε μιλάμε για τους βράχους του, όπου το χρώμα είναι εντυπωσιακά δουλεμένο, είτε αφορά τα τολμηρά ερωτικά του έργα, ένα προσωπικό ακόμα και φανταστικό ημερολόγιο στιγμών και σιωπών μας προκαλούν δέος.

Έχοντας σπουδάσει στο Παρίσι και μοιράσει την ζωή του στα ταξίδια, αγωνιά για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η πατρίδα μας. Ενημερώνεται συνεχώς για τις εξελίξεις στην Ελλάδα ενώ ακόμα και όταν βρίσκεται στο Παρίσι οι κραδασμοί μεταφέρονται αυτούσιοι.

Στην εναγώνια και δυναμική ζωγραφική του Αλέξη Βερούκα που ζει αληθινά όπως ακριβώς ζωγραφίζει, βγαίνοντας από την υποτιθέμενη ζώνη ασφαλείας ακροβατεί στην αιχμηρή κόψη των πραγμάτων, τα τονικά περάσματα, ο σχεδιασμός εκ του φυσικού, οι μορφές της μνήμης, των οραμάτων, των φαντασμάτων, τα ίχνη του φιλοσοφικού λόγου, ψήγματα των καβαφικών νυχτών, δημιουργεί ένα προσωπικό σύμπαν στον καμβά, κληροδότημα γνώσης και μνήμης του διαθλασμένου κόσμου.

Αλέξης Βερούκας – Λονδίνο, 1996-1997 (λεπτομέρεια)
Αλέξης Βερούκας – Δελφοί, 2002
Ύδρα: αριστερά Θανάσης Μιχαηλίδης, Συλλέκτης/στο κέντρο Δρ. Μαράη Γεωργούση, Ιστορικός Τέχνης/ δεξιά Αλέξης Βερούκας, Καλλιτέχνης

*Δρ. Μαράη Γεωργούση είναι Διδάσκουσα στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Ιστορικός τέχνης, master I & II στη Σορβόννη, εξειδίκευση στο Μουσείο του Λούβρου, επιμελήτρια εκδόσεων και εκθέσεων

Share this
Tags
Zeta Tz
Zeta Tz
Η Ζέτα ασχολείται με τη μετάφραση, την αρθρογραφία και την αρχισυνταξία στο χώρο των ΜΜΕ του πολιτισμού. Έχει ασχοληθεί με την διοργάνωση εικαστικών εκθέσεων και εκδηλώσεων που αφορούν στην κοινωνική ευθύνη. Έχει λάβει τιμητική διάκριση από το Ίδρυμα Μπότση για δημοσιογραφική της δραστηριότητα στα θέματα πολιτισμού. Στο artviews.gr είναι υπεύθυνη της συντακτικής ομάδας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Έφη Μιχάλαρου: Για την υποστήριξη των Ελλήνων καλλιτεχνών χρειάζεται να δομηθεί μία ολόκληρη πολιτιστική πολιτική, σταθερή και με συνέχεια

Συναντήσαμε την Έφη Μιχάλαρου λίγο πριν την έκθεση που διοργανώνει στη Λαογραφική Στέγη Σαλαμίνας με τίτλο «Υφαίνοντας το Μέλλον» Νούμερο VI. Η εικαστικός και...

Υπέροχη παιδική θεατρική δημιουργία “Η συμμορία του μεσονυχτίου” στο Θέατρο Άνεσις 

Γράφει η Φλώρου Αιμιλία  Βρεθήκαμε στο Θέατρο Άνεσις, στην πρεμιέρα της παιδικής παράστασης ‘’Η συμμορία του μεσονυχτίου’’…..μιας υπέροχης θεατρικής δημιουργίας που κάνει τα μικρά παιδιά...

«Το Τέλος Μιας Σχέσης»: Το τελευταίο από τα «καθολικά» μυθιστορήματα του Γκράχαμ Γκρην

Γράφει ο Γιώργος Δήμος Ο Βρετανός μυθιστοριογράφος Γκράχαμ Γκρην, γεννημένος στο Μπέρχαμστεντ το 1904, είναι ευρέως γνωστός για τα θρίλερ αγωνίας του, όπως «Το υπουργείο...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this