Ο πολυδιάστατος Pop εξπρεσιονισμός του Philip Tsiaras

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος,
Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης

Ο ζωγράφος, φωτογράφος, γλύπτης και ποιητής Φίλιπ Τσιάρας ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. Ελληνικής καταγωγής με ρίζες από τα Γρεβενά γεννήθηκε το 1952 στο New Hampshire των Η.Π.Α. Σπούδασε μουσική και συγκριτική λογοτεχνία στο Amherst College και πήρε υποτροφία με αντικείμενο την μετάφραση Ελλήνων λογοτεχνών στα αγγλικά. Αν και αυτοδίδακτος στην ζωγραφική θήτευσε κοντά στον διάσημο εικαστικό Λουκά Σαμαρά και εμπέδωσε τις πολλαπλές του επιτεύξεις.

Από το 1974 πραγματοποίησε πολλές ατομικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των: Seattle Museum of Art, Mannheimer Kunstverien, Mannheim, Bernier Gallery, Αθήνα, Studio Palazzoli, Μιλάνο, Shea & Beker Gallery, Νέα Υόρκη, Margulies / Taplin Gallery, Μαιάμι, Tegnerforbundet Gallery, Όσλο, Museum Santa Apollonia, Βενετία, Gallerie Dominion, Μόντρεαλ, Newport Art Museum, R.I., Villa Reale, Monza, The Currier Museum, N.H., Spazio Cavallieri di Malta. Επίσης, έχει   πραγματοποιήσει εκθέσεις στην Κωνσταντινούπολη, στο Bodrum στην Τουρκία, στο Idaho, Η.Π.Α., Πινακοθήκη Κυκλαδών, Σύρος, Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Τέχνης, Κωνσταντινούπολη, Μπιενάλε Φωτογραφίας, Τορίνο, Γκαλερί De Novo, Σαν Βάλει, Cento St. Benin, Aόστα, Πινακοθήκη Ιθάκης, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Κρήτη, Μουσείο Φωτογραφίας, Θεσσαλονίκη, Ίδρυμα Stella Art, Mόσχα, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Σέντζεν. 

Επισημαίνεται ότι έργα του βρίσκονται σε εταιρικές, ιδιωτικές και σημαντικές συλλογές μουσείων, συμπεριλαμβανομένου του Metropolitan Museum of Art, ενώ βιβλία και κατάλογοι είναι αφιερωμένοι στο έργο του. Ο Φίλιπ Τσιάρας έχει τιμηθεί με πολλά σημαντικά βραβεία, μερικά εξ αυτών είναι τα: The Thomas Watson Fellowship, New York State C.A.P.S grant, National Endowment Grants for Arts και The Generali Assicurazioni Gold Metal Award for “Civilita”. Εκτός από το εικαστικό του έργο, είναι γνωστός και ως λογοτέχνης. Μάλιστα έχει εκδώσει ποιητική συλλογή για την οποία βραβεύθηκε με το American Academy Award.  

Philip Tsiaras, the horse boy

Ο Τσιάρας χρησιμoποιεί μια πλειάδα υλικών και τεχνικών σε πολλαπλά εκφραστικά πεδία, ζωγραφική, φωτογραφία, γυαλί, κεραμικά, μπρούντζο. Έχει συμμετάσχει στη Μπιενάλε Βενετίας τρεις φορές και έχει δημιουργήσει στο Grand Canal ένα μπρούντζινο γλυπτό τριών μέτρων με τίτλο “Aρριβίστας”. Ένα πρόσφατο αναδρομικό αφιέρωμα της τριακονταετούς δουλειάς του δημοσιεύτηκε από το Μουσείο Φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης.

Σημαντική είναι η έκδοση με τίτλο: «Ο Εξωπραγματικός κόσμος του Philip Tsiaras». Η έκδοση καλύπτει όλο το φάσμα του φωτογραφικού έργου του από το 1971 μέχρι σήμερα μέσα από πέντε ενότητες (Τα πρόσωπα, η κίνηση, Ο εαυτός, Η οικογένεια, Οι τόποι) 

Με βάση δραστηριοτήτων το μοντέρνο στούντιό του στο Μανχάταν, ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο, έχοντας διανθίσει την πολύχρονη πορεία του με σημαντικές διακρίσεις, βραβεύσεις και εκθέσεις. Ο Philip Tsiaras δημιουργεί συνεχώς ως ένας γοητευτικά πολυδιάστατος, κοσμοπολίτης του σύγχρονου εικαστικού γίγνεσθαι.

Από τις πλέον χαρακτηριστικές της δουλειάς του η έκθεση “Dot Pop Portraits”, σε γκαλερί του Λονδίνου. Στην ουσία μια μικρή αναδρομική έκθεση του με επίκεντρο τα πορτρέτα από τη σειρά «Dot Pop Portraits». Αποτελεί μια έρευνα των έργων του που σχετίζονται με την συνθετική επίθεση τελειών στους πίνακες του και καλύπτει χρονικά περίπου 30 χρόνια εφαρμογής της συγκεκριμένες τεχνικής.

Παρουσιάστηκε μία σειρά έργων με πορτρέτα διάσημων Άγγλων, όπως του Ουίνστον Τσάρτσιλ και του Πρίγκιπα Φιλίππου, παλαιότεροι πίνακες με διάσημες προσωπικότητες, καθώς και πορτρέτα του Μεγάλου Αλεξάνδρου από την έκθεση που είχε πρωτοπαρουσιαστεί στην Αθήνα, στην Blender Gallery. Την έκθεση αυτή στο Λονδίνο  συνόδευε η έκδοση ενός πολυτελούς λευκώματος με τίτλο «The Super Dot»!

Philip Tsiaras, Onassis, pop portraits

Ο ίδιος αναφέρει σε συνέντευξη του: «Όσον αφορά τα πορτρέτα μου με τις τελείες, θα ήθελα να επισημάνω κάτι, που φαινομενικά, σε ένα πρώτο επίπεδο δεν γίνεται εύκολα αντιληπτό και κατανοητό από τον θεατή. Ότι το κάθε ένα από αυτά τα πορτρέτα είναι φτιαγμένο από εκατομμύρια κουκκίδες-τελείες! Πρόκειται δηλαδή για μία ιδιαίτερα χρονοβόρα και εντατική διαδικασία».

Philip Tsiaras, the horse boy

Η επιλογή των θεμάτων του καταδεικνύει και την κοινωνική του αντίληψη. Στην αρχή το κριτήριο του ήταν η εξουσία. Όπως ομολογεί, ήθελε να μπει στον ψυχισμό μερικών από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες της παγκόσμιας ιστορίας, δικτάτορες ή επαναστάτες. Ακολούθησε η απεικόνιση θρυλικών σταρ του Χόλιγουντ, όπως της Μέριλιν Μονρόε, μεγιστάνες του πλούτου, όπως του Αριστοτέλη Ωνάση ή ακόμα και του Στιβ Τζομπς, μεγάλων καλλιτεχνών, όπως του Πικάσο, του Νταλί, του Γουόρχολ, μουσικών, όπως του Χέντριξ, του Παβαρότι, του Πρινς, πολιτικών, όπως του Τζον Κένεντι και της συζύγου του Τζάκι Κένεντι, αλλά και σπουδαίων διεθνών Ελλήνων όπως η Μαρία Κάλλας, η Ειρήνη Παππά, ο Χέρμπερτ Φον Κάραγιαν, η Νάνα Μούσχουρη κ.α.

Στην συλλογή με τους Άγγλους πρωτοστατούν η βασίλισσα Ελισάβετ και ο Ουίνστον Τσώρτσιλ και έχουν προστεθεί ο Σερ Πολ  ΜακΚάρτνεϊ, ο Ντέβιντ Μπάουι, ο Φρέντι Μέρκιουρι και ο Πρίγκιπας ΦίλιπποςΒέβαια η συγκεκριμένη θεματογραφία και η επιλογή των συγκεκριμένων μορφών-ειδώλων ήδη με ανάλογες ή και διαφορετικές συνθετικές μεθόδους απεικόνισης είχε από το 1960 και μετά είχε διατυπωθεί και εξαπλωθεί στα πλαίσια κύρια της pop art.

Κατά τον Τσιάρα όλοι οι εικονιζόμενοι αποτελούν την προσωπική του επιλογή. Στο τέλος, όλοι οι πίνακές του συνθέτουν την μεγάλη και αναγνωρίσιμη «οικογένεια» πορτρέτων, που συνδέονται μεταξύ τους με το μοτίβο της τελείας.  

Philip Tsiaras, Irene Pappas, dop pop portraits

Γνώρισα τον Φίλιππο Τσιάρα το 2002 στην Αθήνα με αφορμή κάλεσμα του, όπου παρουσίασε σε εικαστικούς συντάκτες και δημοσιογράφους την έκδοση του συλλεκτικού βιβλίου του «The Horse Boy».

Η δυναμική του προσωπικότητα, η αστείρευτη δημιουργικότητα και η αυτοπεποίθηση του ήταν πρόδηλες. Η εμπειρική διαπίστωση του ότι: «Η φιλοσοφία του συνολικού έργου ενός καλλιτέχνη εξελίσσεται καθώς ο ίδιος εξερευνά τις περιοχές του ανεξήγητου. Αυτό σημαίνει ότι, όσο πιο βαθιά διεισδύει κάποιος σε μία άγνωστη περιοχή, τόσο μεγαλύτερη είναι και η πιθανότητα να συμβεί κάτι «μαγικό. Υπάρχουν πειραματισμοί που είναι φυσιολογικοί και παράλογοι ταυτόχρονα» ομολογουμένως  εκφράζει ρεαλιστικά την προσωπική εικαστική του σφαίρα 

Philip Tsiaras, composition
Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

«Το Τέλος Μιας Σχέσης»: Το τελευταίο από τα «καθολικά» μυθιστορήματα του Γκράχαμ Γκρην

Γράφει ο Γιώργος Δήμος Ο Βρετανός μυθιστοριογράφος Γκράχαμ Γκρην, γεννημένος στο Μπέρχαμστεντ το 1904, είναι ευρέως γνωστός για τα θρίλερ αγωνίας του, όπως «Το υπουργείο...

O μεγάλος καμβάς που πάτησαν τα νήπια του Δηλίου με τον ζωγράφο Αλέξανδρο Λιάπη

Έναν καμβά απλωμένο στο Νηπιαγωγείο του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στο Δήλιον ή Δήλεσι Βοιωτίας πάτησαν τα νήπια και προνήπια σε ένα φανταστικό παιχνίδι. Ο ζωγράφος,...

Η εσωτερική αλήθεια της γλυπτικής δημιουργίας του Rodin

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος  Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης  O Φρανσουά Ωγκύστ Ρενέ Ροντέν γεννήθηκε στις 12 Νοέμβρη του 1840 στο Παρίσι. Από μικρός ζωγράφιζε. Στα...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this