Οι εφήμεροι κολυμβητές της Βιργινίας Φιλιππούση στην Cube Gallery

Η Cube Gallery, φιλοξενεί από τις 23 Ιουνίου έως και τις 26 Αυγούστου 2023, το art project της εικαστικού Βιργινίας Φιλιππούση με τίτλο Ephemeral, που περιλαμβάνει ζωγραφικά και φωτογραφικά έργα της, αλλά και video art σε μια εικαστική εγκατάσταση που λειτουργεί σχολιαστικά στην έννοια του εφήμερου.

Η Λιάνα Ζωζά, επιμελήτρια της έκθεσης, γράφει: “Στην σύγχρονη τέχνη η έννοια του εφήμερου είναι γεγονός, πως εκτός του ότι αποτελεί πρόκληση και λειτουργεί σαν concept για την δημιουργία έργων με την χρήση διαφορετικών μέσων, υπήρξε παράλληλα και το ερέθισμα για την δημιουργία του “κινήματος” της εφήμερης τέχνης, μιας τέχνης που δεν την ενδιαφέρει η διατήρηση των έργων μέσα στον χρόνο, παρά μόνο το σχόλιο της στιγμής.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Η εικαστική εγκατάσταση Ephemeral της Βιργινίας Φιλιππούση, δεν ακολουθεί τους κανόνες και δεν είναι εφήμερη τέχνη, γιατί δεν ήταν αυτός ο στόχος της εικαστικού. Η επιθυμία της ήταν να δημιουργήσει μια ενδιαφέρουσα συνομιλία μεταξύ των μέσων που χρησιμοποιεί, όπως ζωγραφική, φωτογραφία και video art και κεντρικό θέμα τους κολυμβητές της που αιωρούνται σε περιβάλλοντα πραγματικά και φανταστικά, καλώντας τον θεατή να περιηγηθεί ανάμεσά τους.”.

Ο Αντώνης Σκιαθάς, ποιητής, γράφει: “Γεωγραφίες Λουομένων | Η μνήμη του νερού καταργεί τη βαρύτητα. Τα χρώματα διαμορφώνουν τη γεωγραφία της ύπαρξης. Υποθαλάσσιες λήψεις για τη ζωή που ανήκει στην αιωνιότητα του γαλάζιου. Αθόρυβες παρουσίες με τα αρχέτυπα των λουομένων σε αρμονικές κινήσεις για τις αγωνίες μιας αναπνοής μιας στιγμής πριν το τελολογικό πνίγομαι ή ζω.

Τοπία γεμάτα φως και ελπίδα που καταργούν τη βαρύτητα καθώς  οι άγγελοι της Βιργινίας Φιλιππούση,  κολυμβητές και κολυμβήτριες, με σώματα που πλάθουν το χρόνο, συνοδοιπόρους στα μυθικά τοπία της ύπαρξης.

Χορευτές χωρίς αγωνίες λατρεύουν το νερό και ως θεότητες αρχαιοελληνικές συμμετέχουν στο αέναο ταξίδι των θνητών για τα μικρά και τα μεγάλα της ύπαρξης.

Η καθαρή γραφή της Φιλιππούση  και ο ορθός εικαστικός της λόγος πραγματικά τιμά την εικόνα είτε ως ζωγράφος είτε ως καλλιγραφία χρωμάτων στα εσωτερικά τοπία της θαλάσσιας μνήμης και της ανθρώπινης λατρείας για το νερό.

Με σπάνιο τρόπο και εξαιρετική δύναμη στην πειθαρχία της συγκρότησης της προσωπικής ταυτότητας, η Βιργινία Φιλιππούση συνομιλεί για όλα εκείνα που τρέφουν οι ανθρώπινες  ματαιότητες, με ευρήματα το θαλάσσιο τοπίο και την κηδεμονία του βυθού.

Μοναδικές αυτοβιογραφικές στιγμές μιας σημαντικής ελληνίδας  εικαστικού.”.

Η Βιργινία Φιλιππούση, μοιράζεται μαζί μας, σκέψεις της από την διαδικασία της δημιουργίας του Ephemeral: “Το Ephemeral αποτελείται από μια ενότητα από ζωγραφικά έργα που δημιουργήθηκαν στο διάστημα των τριών τελευταίων χρόνων σε συνομιλία με υποβρύχιες φωτογραφίες της ίδιας περιόδου.

Ήταν ο καιρός της πανδημίας, η ανασφάλεια, η αίσθηση του εφήμερου, το “αφεθείναι” σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση που έγινε η αφορμή για αυτήν την εικαστική συνομιλία.

Η πρόκληση για μένα ήταν να επιλέξω φωτογραφίες που να “εμπλέκονται”, όχι μόνον θεματικά, αλλά και εικαστικά με το ύφος των ζωγραφικών έργων μου, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα είδος εικαστικής εγκατάστασης που να συνθέτει αρμονικά τα δυο είδη τέχνης.

Ο τίτλος αφορά το στιγμιαίο φωτογραφικό κλικ, την απομόνωση μιας στιγμής, κάτι που δεν θα επαναληφθεί ποτέ ξανά με τις  ίδιες συνθήκες, παραλληλίζοντας την εφήμερη “παύση” των καταστάσεων της καθημερινότητας, μιας καθημερινότητας όπως αυτή που βιώσαμε τον καιρό της καραντίνας.

Η πρώτη φορά που παρουσίασα μια μικρή ενότητα υποβρυχίων φωτογραφιών ήταν το 2013, στο πλαίσιο των Φωτογραφικών Συναντήσεων των Κυθήρων. Δέκα χρόνια μετά και αφού είχε συγκεντρωθεί ένας μεγάλος αριθμός ψηφιακών αρχείων ένοιωσα την ανάγκη να τις ξαναδώ, να επιλέξω ανάμεσά τους και να τις εντάξω σε μια εικαστική συνομιλία με πρόσφατα ζωγραφικά έργα που ξεκίνησα να δουλεύω το 2020.  Ένα έργο βιντεοτέχνης  του Bill Viola με τίτλο “The raft”,  μια δουλειά του 2004, ήταν η αφορμή για να αναζητήσω διαφορετικούς εικαστικούς τρόπους έκφρασης, για να παραλληλίσω την έννοια του εφήμερου.”.

Συγχρόνως η φωτογραφική ενότητα είναι μια φευγαλέα ματιά στο τοπίο κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, ένα θέμα που αγαπώ. Η διαφάνεια του νερού, οι παραμορφώσεις που δημιουργούνται με την διάθλαση του φωτός, το φαινόμενο της άνωσης, είναι οι διαρκείς εικαστικές στιγμιαίες εκπλήξεις που απολαμβάνω στα μικρά

ταξίδια κάτω από το νερό.”.

Διάρκεια έκθεσης:  23 Ιουνίου – 26 Αυγούστου 2023

Ώρες λειτουργίας:  Δευτέρα ▪ Τετάρτη ▪ 10.00 – 14.00

Τρίτη ▪ Πέμπτη ▪ Παρασκευή ▪ 10.00 – 14.00 & 18.00 – 21.00

Σάββατο ▪ 11.00 – 14.00

Κυριακή ▪  κλειστά

Share this
Tags
Liana Z.
Liana Z.
Η Λιάνα Ζωζά γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε στην Αγγλία, Καλές Τέχνες (University of Bolton). Συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές, PR, Advertising and Communication (University of Leicester) και Master of Business Administration (MBA) specialized in Art Management (University of Leicester). Αν και με την επιστροφή της ξεκίνησε να εργάζεται σαν Gallery Manager σε μεγάλη ελληνική γκαλερί, όπου και παρέμεινε για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, αποφασίζει το 2010 να δημιουργήσει την Cube Gallery και να ασχοληθεί με την σύγχρονη τέχνη παρουσιάζοντας και προτείνοντας έλληνες και ξένους εικαστικούς. Παράλληλα, επιμελείται art projects τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και συνεργάζεται σαν art writer και interviewer, αρθρογραφώντας για εφημερίδες και πολιτιστικά sites.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Τα τροφαντά γυναικεία σώματα του γλύπτη Μαγιόλ

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης O Αριστίντ Μαγιόλ /Aristide Maillol γεννήθηκε το 1861. Ασχολήθηκε αρχικά για τη ζωγραφική και το 1882 μπήκε...

Μεγάλη διάκριση για την bluegr Hotels & Resorts

Κατά τη διάρκεια λαμπρής τελετής απονομής που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 3 Ιουνίου στο Athenaeum InterContinental απονεμήθηκε στη bluegr Hotels & Resorts  το βραβείο για...

Η πλαστικότητα της μεταφυσικής ζωγραφικής του Τζόρτζιο ντε Κίρικο

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, Λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Τζόρτζιο ντε Κίρικο / Giorgio de Chirico γεννήθηκε στο Βόλο το 1888. Ήταν ο πρωτότοκος γιος...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this