Αρχική Blog Σελίδα 500

“Sprezzatura”: Η πρώτη παρουσίαση ζωγραφικής έκφρασης του Παναγιώτη Λεζέ

Panagiotis Lezes

Ο απώτερος σκοπός της τέχνης είναι να αποκρύπτει την τέχνη. Η εμφανής προσπάθεια είναι η αντίθεση της χάρης, έγραψε ο αναγεννησιακός συγγραφέας Μπαλταζάρε Καστιλιόνε, ο οποίος συνδέθηκε σθεναρά με τον όρο Sprezzatura στο βιβλίο του «Το εγχειρίδιο του καλού Αυλικού» το 1528.

Το βιβλίο του σηματοδότησε την αλλαγή της σκέψης, των προτεραιοτήτων και του προσανατολισμού του αναγεννησιακού ανθρώπου, κατ΄επέκταση τον Homo Universialis. Sprezzatura σημαίνει, να μην προσπαθεί κανείς σκληρά για τίποτα. Eπίσης, να διατηρεί την τέλεια επαφή του με το περιβάλλον.

Ο Καστιλιόνε εισήγαγε τον όρο αμέσως μετά τον θάνατο των Λεονάρντο και Ραφαέλ, οι οποίοι μετρίασαν την αυστηρότητα της εποχής και ενορχηστρωμένα εισήγαγαν μια αίσθηση οικειότητας στη ζωγραφική. Οι εν λόγω καλλιτέχνες ήταν από τους πρώτους που ζωγράφισαν γυναίκες σε πορτραίτο τριών τετάρτων, σε πιο χαλαρές στάσεις, σε αντίθεση με την επικρατούσα τάση να ζωγραφίζουν τη γυναίκα μόνο προφίλ, σπάζοντας έτσι νόρμες και επιταγές. Ειδικότερα, με τη Μόνα Λίζα, ο Ντα Βίντσι προχώρησε και την απεικόνισε όχι μόνο με το χαμόγελο αλλά και με ένα βαριεστημένο ύφος να κοιτά τον θεατή. Το γεγονός αυτό αποτέλεσε την απόλυτη έκφραση της Ιταλικής Sprezzatura και όχι μόνο εισήγαγαν τον όρο και στην ιστορία της τέχνης αλλά τον απογείωσαν.

Η ικανότητα να αποκρύπτεις την τέχνη, είναι ένα είδος χάρητος, η πεμπουσία. Η ιδέα έλκει τις ρίζες της από αρχαιοτάτων χρόνων, από τον Αριστοτέλη και τον Κικέρωνα και μετέπειτα έγινε χρήση του όρου στην Αβάντ Γκαρντ τέχνη με τα «ready-mades» του Ντυσάμπ και των υπολοίπων Ντανταϊστών, οι οποίοι συμμερίζονταν την άποψη της κοινοποίησης των επιδεξιοτήτων του καλλιτέχνη.

Ο κανόνας ότι η τέχνη πρέπει, να αποκρύπτεται συναντάται σε διάφορους τομείς, από την κοσμετολογία στην εσωτερική διακόσμηση, από την πολιτική μέχρι την ποίηση, από την Αγγλική κηπουρική στο ατημέλητο chic. Όπου η τέχνη αποκρύπτεται, είναι έκδηλο το αυθόρμητο, όπως στη φύση. Επιπλέον, παραδόξως, η ενέργεια αυτή εξυμνεί την τεχνική. Μια εμβριθής μελέτη και περιοδεία στην αισθητική, την φιλοσοφία και την ιστορία της τέχνης Sprezzatura παρουσιάζει μια εντυπωσιακά πρωτότυπη αντιπαράθεση με παραπλανητική ευκολία.

Ο όρος Sprezzatura χρησιμοποιείται επίσης και στον χώρο εργασίας. Κατά την Αναγέννηση οι εργαζόμενοι όφειλαν να αγωνιστούν με όλα τα μέσα, για να δημιουργούν κάτι ούτως ώστε να φαίνεται εύκολο και θεόσταλτο το δημιούργημα τους. Σε αντίθεση με τους υποστηρικτές του όρου δεν ήταν ποτέ αγχωμένοι, παρέμεναν ήρεμοι, δημιουργικοί και ικανοί και ποτέ δεν καυχώνταν για το πόσο πολύ σκληρά εργάζονταν.

Εξυπακούεται, ότι Sprezzatura δεν είναι μόνο μια αβίαστη κομψότητα, αλλά και ένας επίπονος αυτοέλεγχος. Σήμερα, ο όρος χρησιμοποιείται κατά κόρον στη μόδα και σημαίνει το αντίθετο της αποστειρωμένης τελειότητας ή κατ’ άλλους το στοχευμένα ατημέλητο ντύσιμο.

Η εφαρμογή του όρου στην καθημερινότητα του ανθρώπου απαιτεί υψηλό βαθμό ενσυνειδησίας και απλότητα χωρίς ίχνος εντυπωσιασμού σε οτιδήποτε κάνουμε ή λέμε.

Επί του προκείμενου, στην πρώτη παρουσίαση των έργων του ο καλλιτέχνης επέλεξε το ανεπιτήδευτο και προσέγγισε το πηγαίο αβασάνιστα, αποφεύγοντας εντυπωσιασμούς. Επιχείρησε, να αποτυπώσει τον όρο μέσα από τα έντεκα ζωγραφικά έργα αποστασιοποιημένος από το πομπώδες και το προφανές. Με αυτό τον τρόπο έδωσε χώρο στο φυσικό και το τυχαίο και αφήνει αιχμές, νύξεις για προσωπικές συμπεριφορές, συνήθειες, ανομολόγητες φοβίες, προκαταλήψεις.

INFO:

Η πρώτη παρουσίαση ζωγραφικής έκφρασης των έντεκα έργων του Παναγιώτη Λεζέ θα γίνει την Τετάρτη στις 28 Νοέμβριου 2018 και ώρα 8.00 μ.μ.

Winebar «Θα σε κάνω Βασίλισσα», Ιερά Οδός 64 & Βεροίας 13, Βοτανικός, Αθήνα

Who is Who

Ο Παναγιώτης Λεζές ζει και εργάζεται στην Αθήνα και είναι απόφοιτος του Τμήματος Καλών Τεχνών του Αμερικανικού Κολλεγίου Deree, αφού πρώτα παρακολούθησε σεμινάρια σχεδίου και ζωγραφικής στο Central Saint Martins College, London και Art students Leagues New York.

Σπούδασε Οικονομικά με Μεταπτυχιακά στις Ευρωπαϊκές Σπουδές στο ULB Βρυξέλλες. Εργάστηκε στο Υπουργείο Οικονομικών, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, Ε.Συμβούλιο και συμμετείχε σε αποστολές των Ην. Εθνών και Ε.Ε. στην Σερβία, Κόσοβο, Αλβανία. Επίσης έχει εργαστεί στην Καθημερινή και τον Ραδιοφωνικό σταθμό Αθήνα 9,84.

Δεν έψαξε πολύ ούτε είχε όνειρο να γίνει καλλιτέχνης, δεν το διάλεξε, απλά η τέχνη τον τύλιξε στα χρώματα και στις γοητειές της και παραδόθηκε, γιατί επιθυμούσε να ταξιδεύσει εκεί, που δεν φτάνει ο νους, εκεί που σε αποπλανά η μύχια σκέψη.

Η μεθοδολογία του ως νέος καλλιτέχνης αλλά έμπειρος θεατής εμπεριέχει στοιχεία ρεαλιστικά και εμπειρικά, όπως αυτά ενυπάρχουν στο κόσμο των ιδεών του. Οι εικόνες του είναι σχηματικές, προσκαλώντας και προκαλώντας τον θεατή να λάβει μέρος και θέση σε αυτές. Στις performances του υιοθετεί τη μιμητική, για να περιγράψει σκηνές και να διαβιβάσει μηνύματα.

Πιστεύει σε ένα αέναο διάλογο με δεδομένη δυναμική στην φύση και στη ζωή. Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό, καθώς και στην Documenta 14 το 2016-17, ενώ το βίντεο του έχει προβληθεί στην Strikof γκαλερί της Νέας Υόρκης και στο Platforms project 2018 στην Αθήνα.

Σόνια Θεοδωρίδου: «Κάθε ρόλος… μία μοναδική διαδρομή προς την αλήθεια»

Σόνια Θεοδωρίδου (φωτο: Αραμπατζάκης)

Η Σόνια Θεοδωρίδου, η παγκοσμίου φήμης Ελληνίδα σοπράνο, έχει εμφανιστεί στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα της Ευρώπης με ηχηρά ονόματα της όπερας και του λυρικού τραγουδιού μαγεύοντας το κοινό με την ξεχωριστή φωνή και ερμηνεία της.

Τιμή για τη χώρα μας, γεννήθηκε στη Βέροια και λαμβάνοντας την υποτροφία Maria Callas σπούδασε στη Μουσική Ακαδημία της Κολωνίας και στη συνέχεια μετακόμισε στο Λονδίνο για να σπουδάσει με τη Βέρα Ρότσα. Η λαμπερή παρουσία της, η υπέροχη φωνή της, ο γλυκός της λόγος, η γενναιόδωρη και πολύπλευρη προσωπικότητά της την καθιστούν αξιαγάπητη στο ελληνικό κοινό.

Σόνια Θεοδωρίδου

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Πρόσφατα τη λατρέψαμε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά που μας χάρισε «Μια θάλασσα τραγούδια» και μας ταξίδεψε με τη μελωδική της φωνή σε ακούσματα της Μεσογείου, συνθέσεις κορυφαίων Ελλήνων και ξένων συνθετών, όπως του Μάνου Χατζιδάκι, του Μίκη Θεοδωράκη, του Σταύρου Ξαρχάκου και πολλών άλλων. Συναντήσαμε την καλλιτέχνιδα στην Αθήνα και μιλήσαμε μαζί της.

– Είστε ποντιακής καταγωγής και γεννηθήκατε στη Βέροια. Τι μουσικά ακούσματα είχατε σαν παιδί και αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το κλασικό τραγούδι και την όπερα;

– Στην οικογένειά μας ο πατέρας μου είχε μία όμορφη φωνή και η μητέρα μου το ίδιο.

Στο σπίτι ακούγαμε Μίκη Θεοδωράκη, προσωπικός φίλος και συναγωνιστής του πατέρα μου στα χρόνια της εξορίας, Μάνο Χατζιδάκι και άλλους Έλληνες συνθέτες.

Κάτω από το σπίτι είχαμε ένα λαϊκό μαγαζί από όπου ακουγόταν μία άλλη μουσική –περισσότερο μοντέρνα– και βαριά λαϊκά.

Όταν αργότερα άκουσα τη Μαρία Κάλλας στο ραδιόφωνο, τότε αποφάσισα με μία σπάνια κατάφαση για το νεαρό της ηλικίας μου πως αυτό θα γίνω και εγώ όταν μεγαλώσω.

Μια μεγάλη τραγουδίστρια της όπερας!

-Φύγατε από την Ελλάδα και δουλέψατε στο εξωτερικό για 37 ολόκληρα χρόνια. Πόσο δύσκολο ήταν αυτό για σας;

– Όσον αναφορά στην ευκολία του να ζεις στο εξωτερικό και να περιβάλλεσαι από σεβασμό και θαυμασμό για την τέχνη σου, αυτό οπωσδήποτε υπήρξε το εύκολο μέρος.

Το δύσκολο ήταν η ξενιτιά, τα μοναχικά Χριστούγεννα, το Πάσχα στην ελληνική ορθόδοξη εκκλησία όπου κλαίγαμε από νοσταλγία για τη μακρινή μητέρα, την Ελλάδα μας.

Ερχόμενη στην πατρίδα κατάλαβα με πικρό τρόπο πως άλλη είναι η Ελλάδα που φυλάξαμε τόσο καιρό στην καρδιά μας και άλλη είναι η επίσημη ελλάδα που κάνει το παν για να απαξιώσει την εργασία σου και τη σταδιοδρομία σου, όταν φυσικά δεν ανήκεις σε συγκεκριμένο πολιτικό χώρο, σε συγκεκριμένη παρέα, σε συγκεκριμένο μαγαζάκι…

– Ποιες αποφάσεις που πήρατε θεωρείτε σταθμούς στην καριέρα σας;

– Σίγουρα το να φύγω από την Ελλάδα υπήρξε η πρώτη και κρισιμότερη απόφαση για εμένα.

Η γνωριμία μου με τον αξέχαστο Χρήστο Λαμπράκη που με στήριξε ηθικά και οικονομικά και μου επέτρεψε να γίνω αυτό που κατάφερα στη σταδιοδρομία μου.

Ο Μάνος Χατζιδάκις υπήρξε ο πρώτος που επισήμανε το ταλέντο μου και μου είπε πως θα πρέπει να φύγω στο εξωτερικό για να σπουδάσω εκεί.

Επίσης, η Βέρα Ρόζα, η θρυλική δασκάλα φωνητικής υπήρξε πηγή έμπνευσης για εμένα, μιας και μου έμαθε τα ακριβά μυστικά της τέχνης μας.

-Πρωταγωνιστήσατε στον ρόλο της Γκριζαμπέλα στο Cats, ένα από τα διασημότερα μιούζικαλ όλων των εποχών που παρουσιάστηκε πρόπερσι στην Αθήνα.

Μια παράσταση που έχουν δει περισσότεροι από 73.000.000 θεατές σε όλο τον κόσμο, με το τραγούδι «Memory» που έχει διασκευαστεί επίσημα και ηχογραφηθεί από περισσότερες από 150 τραγουδίστριες. Ποια η εμπειρία σας;

– Υπήρξε μία εξαιρετική συνεργασία με όλη τη διανομή και τους συντελεστές.

Είναι ένας ρόλος από τους εμβληματικότερους που υπάρχουν. Στην τελευταία παράσταση, μετά το «Memory» ο κόσμος σηκώθηκε όρθιος και χειροκροτούσε επί 10 λεπτά.

Νομίζω πως ήταν μια ακριβή στιγμή για εμένα, η οποία είχε ως αποτέλεσμα να ξεσπάσω σε δάκρυα λόγω της μεγάλης συγκίνησης. Ευχαριστώ από καρδιάς το αθηναϊκό κοινό για αυτήν τη μοναδική στιγμή που μου χάρισε.

-Ενώ είχατε μια θεαματική καριέρα στο εξωτερικό, επιστρέψατε στην Ελλάδα. Ποιος ήταν ο λόγος;

– Πάντοτε κρατάμε το διαμέρισμα του Βερολίνου, αλλά είμαστε πισ συχνά στην Αθήνα.

Μετά τον θάνατο της αδελφής μου, Μαρίας, πυκνώσαμε τις επισκέψεις και τις εμφανίσεις μας στη μητέρα Ελλάδα. Ο κόσμος δείχνει την αγάπη του σε κάθε ευκαιρία και αυτό το εισπράττω είτε βρίσκομαι στην Αθήνα, είτε στην Κατερίνη, είτε στη Θεσσαλονίκη, είτε στα Χανιά. Έρχονται κοντά μου και μου μιλούν με τα θερμότερα λόγια και αυτός είναι ο λόγος εξάλλου που κάνω μουσική.

Η επικοινωνία με τον κόσμο είναι το άλφα και το ωμέγα της τέχνης μας. «Από την καρδιά για την καρδιά» όπως έχει πει και ο μεγάλος Μπετόβεν!

Σόνια Θεοδωρίδου

– Βγάζετε την χαρά και τη λύπη σας στη σκηνή;

– Κάθαρση ψυχής και απόλυτης λύτρωσης. Κάθε ρόλος, κάθε τραγούδι είναι μία διαδρομή προς την αλήθεια. Είναι αυτό που κάνει υπερβατική τη μουσική και την καθιστά μία παγκόσμια γλώσσα χωρίς σύνορα. Είναι η επικοινωνία με το κοινό που θα λυτρώσει εσένα ωσάν αγωγό της μουσικής και ωσάν κομιστή και το κοινό που θα αισθανθεί τα συναισθήματα και την κατάφασή τους.

– Συμμετέχετε σε έναν πολιτιστικό χώρο στου Ζωγράφου που λέγεται «Καλλιστώ». Θα θέλατε να μας πείτε δύο λόγια για αυτόν;

– Με τον σύζυγό μου και μαέστρο Θεόδωρο Ορφανίδη φτιάξαμε την άνοιξη του 2017 τον χώρο Πολιτισμού «Καλλιστώ» στου Ζωγράφου και το κάναμε διότι πιστεύουμε απόλυτα στη χρηστικότητα της μουσικής και της τέχνης.

Όταν συγκεντρώνεις την κοινότητα από δικηγόρους και δημοσίους υπαλλήλους, από οδοκαθαριστές έως φοιτητές και της διδάσκεις τα μεγάλα ελληνικά μουσικά έργα όπως «Άξιον Εστί» του Μίκη Θεοδωράκη, «Ελεύθερους Πολιορκημένους» του Γιάννη Μαρκόπουλου κ.ά., τότε εκπαιδεύεις σωστά και χτίζεις θεμέλια για μία καλύτερη μελλοντική κοινωνία όπου ο άνθρωπος μαθαίνει να είναι λιγότερο εγωιστής και περισσότερο δοτικός με τον συγχορωδό του, περισσότερο ανθρώπινος όντας ένας μαθητής της μουσικής μέσω της οποίας θα ανεβάσει τον εαυτό του και τη ζωή του λίγο ψηλότερα.

Συνδυαστικά έχουμε μαθήματα γιόγκα, βρεφικά εργαστήρια μουσικοκινητικής ταϊτζί και άλλα που συμπληρώνουν την οπτική που έχουμε για έναν καλύτερο και πιο ανθρώπινο κόσμο.

– Τι όμορφο ετοιμάζετε αυτόν τον καιρό;

Με τον σύζυγό μου, Θεόδωρο Ορφανίδη, διευθυντή ορχήστρας, ετοιμαζόμαστε να ταξιδέψουμε στη Λάρνακα της Κύπρου για ένα φιλανθρωπικό κονσέρτο για τον «Παγκύπριο Σύνδεσμο Καρκινοπαθών και φίλων» την 1η Δεκεμβρίου. Η δύναμη της προσφοράς ενώνει τους ανθρώπους και τους κάνει πιο δυνατούς. Ελπίζω το κονσέρτο μας να αρέσει στο κοινό της Λάρνακας και να έχει απήχηση.

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews φύλλο 17/11/2018

«Ο τελευταίος μοναχός των Στροφάδων» R. McCabe – Κατερίνα Χ.Λυμπεροπούλου

Το βιβλίο θα παρουσιαστεί στις 21 Νοεμβρίου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και τώρα πλέον οι φωτογραφίες του R.Α. McCabe που φιλοξενούνται στις σελίδες του αποτελούν μία μοναδική και σπάνια –την τελευταία– καταγραφή του πώς ήταν το μνημείο πριν από τον τελευταίο μεγάλο σεισμό, που πλέον το έχει καταστήσει εντελώς μη επισκέψιμο. Τις φωτογραφίες αυτές συνοδεύουν μαρτυρίες του πατέρα Γρηγόρη – τελευταίου μοναχού που έμεινε σχεδόν ολομόναχος φύλακάς του για 38 ολόκληρα χρόνια, σε σειρά συνεντεύξεών του λίγο πριν φύγει από τη ζωή, ο οποίος «ξεναγεί» τον αναγνώστη σ’ αυτό το ιστορικό μοναστήρι –στα παρεκκλήσια του, την τραπεζαρία, τους μύλους, τους φούρνους και τις κατοικίες– αλλά και στις φυσικές ομορφιές του νησιού όπως απεικονίζονται μέσα από τις υπέροχες φωτογραφίες του Robert McCabe.

Επιπλέον, οι μαρτυρίες του βαρκάρη που έφερνε προμήθειες στον πατέρα Γρηγόρη, καθώς και του τελευταίου φαροφύλακα που κάποτε ήταν ο μόνος σύντροφός του στο νησί «ντύνουν» με λόγο τις φωτογραφίες αυτές – όπως και τα δοκίμια για την ιστορία, τη γεωλογία, το φυσικό περιβάλλον, την αρχιτεκτονική των Στροφάδων, αλλά και τα σχέδια που παρουσιάζουν τις φάσεις κατασκευής του μοναστηριού.

Χτισμένη μεσοπέλαγα, η Μονή θεωρείται κατεξοχήν μοναδικό μνημείο για την ορθόδοξη μοναστική αρχιτεκτονική. Το αίτημα για αναστήλωσή της, που προκύπτει μέσα από το βιβλίο, εμφανίζεται τώρα επιτακτικότερο από ποτέ

Τα στοιχεία αυτά καθιστούν το βιβλίο ένα σημαντικό ιστορικό τεκμήριο.

Από τον Πρόλογο του βιβλίου:

Σε μια από τις πιο απομακρυσμένες γωνιές των ελληνικών θαλασσών βρίσκεται το μικροσκοπικό νησί Σταμφάνη, που μαζί με τη νησίδα Άρπυια σχηματίζει το σύμπλεγμα των Στροφάδων.

Είναι ένα νησάκι με έκταση 1,5 τετρ. χμ. περίπου, 27 μίλια νοτίως της Ζακύνθου. Παρότι άγνωστο στους περισσότερους Έλληνες, φιλοξενεί ένα μοναδικό μνημείο, ένα οχυρωμένο μοναστηριακό συγκρότημα με εκκλησία που έχει τις ρίζες του στον 13ο αιώνα. Το μοναστήρι υπέστη σοβαρές ζημιές στον σεισμό του 1997 και σήμερα στέκει εγκαταλειμμένο. Ο τελευταίος μοναχός πέθανε το 2017, μετά από 38 χρόνια αφοσίωσης και σχεδόν απομόνωσης. Το ακρωτηριασμένο «κουκούλι» του καστρομονάστηρου το επιτηρεί πια μόνο ένας επιστάτης.

Το παρόν βιβλίο είναι ο καρπός της συνεργασίας περισσότερων από δώδεκα ανθρώπων που ενδιαφέρονται βαθιά για το νησάκι αυτό. Στόχος του είναι να αναστήσει και να συστήσει στον αναγνώστη τη Σταμφάνη και, ταυτοχρόνως, να επιχειρηματολογήσει υπέρ της διάσωσης των μνημείων πριν αυτά καταρρεύσουν και μεταμορφωθούν σε σωρό ερειπίων.

Από κάθε άποψη, το βιβλίο αυτό αντικατοπτρίζει την αφοσίωση, την επινοητικότητα και την επιμελή ακρίβεια της Κατερίνας Λυμπεροπούλου. Η Κατερίνα βυθίστηκε στην ιστορία αυτού του ιδιαίτερου τόπου και οργάνωσε την εξαιρετικά πολυεπίπεδη, διεπιστημονική ομάδα των συνεργατών μας, τους οποίους ευχαριστούμε από τα βάθη της καρδιάς μας για τη συμμετοχή τους.

Κατά τη φωτογραφική σας περιήγηση στη Σταμφάνη θα έχετε οδηγούς τον τελευταίο μοναχό του καστρομονάστηρου, τον γενναίο βαρκάρη που τον προμήθευε με τα απαραίτητα, τον τελευταίο φαροφύλακα του νησιού κι άλλα μέλη της οικογένειας των Στροφάδων. Πιστεύω ότι θα μείνετε έκθαμβοι μ’ αυτά που θα δείτε και θα ακούσετε.

Robert A. McCabe, Αθήνα, 2018

Λίγα λόγια για τους συγγραφείς

Ο Robert A. McCabe γεννήθηκε στο Σικάγο το 1934. Φωτογραφίες άρχισε να τραβάει το 1939, με μια Kodak Baby Brownie που του έδωσε ο πατέρας του, εκδότης καθημερινής εφημερίδας στη Νέα Υόρκη. Επισκέφθηκε την Ελλάδα πρώτη φορά το 1954 με μια Rolleiflex με φακό 75mm, f.3.5. ανά χείρας, εξοπλισμένη με φιλμ Plus-X, κατόπιν αιτήματος του National Geographic Magazine να φωτογραφίσει εκτενώς τις Κυκλάδες. Έκτοτε δεν έπαψε να φωτογραφίζει την Ελλάδα. Έχει εκδώσει 15 βιβλία με φωτογραφίες από την Ελλάδα, την Κούβα, την Κίνα, την Ανταρκτική και το Σέντραλ Παρκ της Νέας Υόρκης. Μόλις εκδόθηκε το πιο πρόσφατο βιβλίο του, Μύκονος: 1955-1957. Σε εξέλιξη βρίσκονται τα εξής: Οι Έλληνες κι οι Θάλασσές τους· Η Σαντορίνη πριν τον Σεισμό· Κάσος 1965· Πάτμος: ένα πορτρέτο· Τα Κανάλια της Γαλλίας. Έχει επισκεφθεί τις Στροφάδες τρεις φορές, μία εκ των οποίων παραμένει αξέχαστη λόγω της παρουσίας του πατέρα Γρηγόριου, το 2005. Πιστεύει ότι η φωτογραφία είναι το ιδανικό μέσο γι’ αυτό που ο ίδιος αποκαλεί ποιητικό ρεαλισμό.

Η Κατερίνα Χ. Λυμπεροπούλου (1968, Αθήνα) ασκεί εδώ και 30 χρόνια το επάγγελμα του δημοσιογράφου. Αποφοίτησε από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο της Αθήνας (Φιλοσοφική Σχολή / Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας), ενώ ολοκλήρωσε κι ένα μεταπτυχιακό στην ίδια σχολή με θέμα της διπλωματικής της διατριβής τη διδασκαλία της βυζαντινής ιστορίας στη μέση εκπαίδευση. Έχει εργαστεί σε μερικές από τις μεγαλύτερες ελληνικές εφημερίδες (Το Βήμα, Απογευματινή). Ο γάμος της με τον ζακυνθινής καταγωγής Διονύσιο I. Τσιλιμίγκρα τη συνέδεσε με τα νησιά του Ιονίου και τις Στροφάδες. Είναι μητέρα ενός παιδιού.

La Ronde στο Θέατρο Αγγέλων Βήμα

«Γράφω για την αγάπη και τον θάνατο. Ποια άλλα θέματα υπάρχουν;» – Arthur Schnitzler

Ένας άντρας. Μια γυναίκα. Η έλξη, η αμηχανία, η γοητεία, ο ένας απέναντι στον άλλο.

Η στιγμή είναι πάντα μια στιγμή και οι άνθρωποι είναι πάντα άνθρωποι.

Το κλασσικό έργο του Arthur Schnitzler “La Ronde”, σε μια νέα ανάγνωση που ακροβατεί ανάμεσα στη κωμωδία και το δράμα, θα παρουσιαστεί από τις 14 Νοεμβρίου στο Θέατρο Αγγέλων Βήμα σε σκηνοθεσία Θοδωρή Βουρνά και μετάφραση Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου.

Οι ηθοποιοί αλλάζουν επί σκηνής προσωπεία και διαθέσεις συνθέτοντας ένα ρεαλιστικό πορτραίτο ανθρώπων και ανθρώπινων σχέσεων, όπως τους συναντάμε αναλλοίωτους μέσα στον χρόνο και τις εποχές. Βιώνοντας την αλήθεια της κάθε συγκυρίας, οι χαρακτήρες αποκαλύπτουν εναλλακτικές πτυχές του εαυτού τους μέσα από τον εκάστοτε «ρόλο».

«Όταν δεν μπορείς πλέον να αγαπάς ή να μισείς, τότε πού είναι η γοητεία της ζωής;»

Λίγα λόγια για το έργο:

Γραμμένο το 1897, το “La Ronde” εκδόθηκε το 1903 και πούλησε δεκάδες χιλιάδες αντίτυπα. Παρουσιάστηκε το 1920 στο Kleines Schauspielhaus den Berlin και απαγορεύτηκε με δίκη για προσβολή των ηθών. Μετά το ανέβασμα του στη Βιέννη το 1921, προκάλεσε συγκέντρωση διαμαρτυρίας και οι παραστάσεις διακόπηκαν. Ο Schnitzler, αφού δέχτηκε απειλές για τη ζωή του, απέσυρε το έργο και απαγόρευσε το θεατρικό του ανέβασμα για 25 χρόνια. Η άνοδος του Ναζισμού στην εξουσία οδήγησε το έργο στην πυρά, καθώς κάηκαν όσα αντίγραφα βρέθηκαν. Σήμερα, το έργο ανήκει πλέον στο κλασικό ρεπερτόριο, μετρώντας πάνω από έναν αιώνα ζωής και ποικίλα θεατρικά ανεβάσματα.

Συντελεστές παράστασης:

Μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλμάγκα-Καλογήρου

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Βουρνάς

Βοηθός Σκηνοθέτη: Λυδία Τριγώνη

Δραματουργική επεξεργασία: Ανδρονίκη Αβδελιώτη

Επιμέλεια σκηνικών & ρούχων: Σοφία Λεγάτου

Σχεδιασμός φωτισμού: Βαγγελής Μούντριχας

Φωτογραφίες & Artwork: Γιώργος Γιαννίμπας

Παίζουν οι ηθοποιοί: Τζούλι Τσόλκα, Αποστόλης Ψαρρός

INFO παράστασης

Παραστάσεις: Από 14 Νοεμβρίου και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21:15

Εισιτήρια: 12 κανονικό και 10 μειωμένο

Διάρκεια: 70 λεπτά
Αγγέλων Βήμα τόπος συνάντησης Ανατολής – Δύσης

Σατωβριάνδου 36, Σταθμός Μετρό Ομόνοιας T. 210 5242.211

www.facebook.com/LaRondeAV/

http://www.aggelonvima.gr/

“BU21” στο Θέατρο 104

Τι θα γινόταν αν αυτό που βλέπεις στις ειδήσεις συνέβαινε σε εσένα;

Μετά τον επιτυχημένο κύκλο παραστάσεών του περασμένου χειμώνα το “BU21” του Stuart Slade, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Βουρνά, επιστρέφει ανανεωμένο στο Θέατρο 104 από τις 22 Οκτωβρίου και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15.

Το έργο, που ανέβηκε στο Trafalgar Studios στο West End του Λονδίνου αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές, αγγίζει το φαινόμενο της τρομοκρατίας με έναν ιδιαίτερο και καυστικά ρεαλιστικό τρόπο μέσα από τις ιστορίες έξι επιζώντων ενός τρομοκρατικού χτυπήματος.

Αντώνης Πριμηκύρης

«Αν δε μπορείς να το χλευάσεις, θα σε κάνει κομμάτια».

Ένας πύραυλος χτυπά απ’ το πουθενά ένα επιβατικό αεροπλάνο. Ακολουθεί μία τεράστια έκρηξη και το BU21 πέφτει σ’ έναν κεντρικό δρόμο του Λονδίνου. Έξι άνθρωποι αφηγούνται τις απώλειες εκείνης της μέρας, το τραύμα και τη διαδικασία επούλωσης του…

Τι θα έκανες αν ήσουν ένας από αυτούς; Αν αυτές οι εικόνες που μοιάζουν σαν σκηνές από ταινία εκτυλίσσονταν μπροστά στα μάτια σου;

Λία Τσάνα

Έγραψαν για το “BU21” του Stuart Slade:

«90 έντονα λεπτά που αρέσκονται στο να μας εκπλήσσουν και να μας διαψεύδουν». Evening Standard

«Μια προσεκτική, συγκλονιστική και πικρά αστεία μελέτη για το πώς αντιμετωπίζουμε την τραγωδία» – The Guardian.

«Είναι φανερό ότι ο Stuart Slade αγαπάει τους χαρακτήρες του: με όσες ρωγμές και αν έχουν, μας κάνει να τους καταλάβουμε όλους. Αποτελεί μία αυθεντικά συναρπαστική νέα φωνή.» – Time Out London

«Ο Stuart Slade είναι ένας συγγραφέας με την ικανότητα να φτάνει στις πιο σκοτεινές τρύπες και να τραβάει από μέσα το νήμα της ζωής. Για να βρει το χιούμορ στα πιο απίθανα μέρη…» – The Stage

«Αν η τρομοκρατία είναι ένα μέρος της ζωής, τότε η ζωή μας πρέπει να αποτελεί και κομμάτι της τρομοκρατίας, με τις όποιες αντιφάσεις της. Οι άνθρωποι ακόμη ερωτεύονται, ακόμη κάνουν έρωτα…» – Whats on Stage

Ανδρονίκη Αβδελιώτη

Συντελεστές της παράστασης:

Συγγραφέας: Stuart Slade

Μετάφραση: Λυδία Τριγώνη

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Βουρνάς

Βοηθός Σκηνοθέτη: Λυδία Τριγώνη

Production Design: Κασσιανή Λεοντιάδου

Κινησιολογία: Ντέπυ Γοργογιάννη

Φωτογραφίες & Artwork: Γιώργος Γιαννίμπας

ΠΑΙΖΟΥΝ: Ανδρονίκη Αβδελιώτη, Χρηστίνα Γαρμπή, Παναγιώτης Νάτσης, Αντώνης Πριμηκύρης, Βαγγέλης Σαλευρής, Λία Τσάνα

Παναγιώτης Νάτσης

INFO

Παραστάσεις: Από 22 Οκτωβρίου και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15

Εισιτήρια: 12 κανονικό και 8 μειωμένο

Διάρκεια: 90 λεπτά

Χρηστίνα Γαρμπή

Θέατρο 104: Ευμολπιδών 41, Γκάζι, Αθήνα, T. 210 3455.020

theatre104@gmail.com | http://www.104.gr/

www.facebook.com/BU21.theatro104

«Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς»: Ο Γιώργος Γαλίτης και ο Θανάσης Κουρλαμπάς τα δίνουν όλα επί σκηνής

Γράφει η Αλεξία Λυμπέρη

Πρόσφατα παρακολουθήσαμε τη θεατρική μεταφορά του έργου «Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς» του Leo Tolstoy στο Θέατρο Αλκμήνη, σε θεατρική διασκευή και σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη. Ένα έργο, βασισμένο σε αληθινή ιστορία, το οποίο έρχεται να μας υπενθυμίσει ότι είμαστε όλοι θνητοί, ότι είμαστε όλοι ίσοι απέναντι στο θάνατο κι ότι στο τέλος, το μόνο που μένει είναι ο απολογισμός της ίδιας μας της ζωής…

Ο Ιβάν Ίλιτς είναι ένας ευκατάστατος, πλεονέκτης εισαγγελέας, ο οποίος διψά για πλούτη κι εξουσία. Παντρεύεται και δημιουργεί οικογένεια επειδή ήταν κοινωνικά ηθικό κι όχι επειδή το επιθυμούσε πραγματικά ο ίδιος. Δεν ερωτεύθηκε ποτέ τη γυναίκα του κι ούτε απέκτησε πραγματικούς φίλους, αφού το μόνο στο οποίο είχε αποκλειστικά αφιερωθεί στη ζωή του ήταν η δουλειά του, τα χρήματα και η απόκτηση υλικών αγαθών κύρους. Η συμπεριφορά του ήταν τυποποιημένη απέναντι σε όλους τους ανθρώπους.

Όταν όμως καταλαβαίνει τον επικείμενο ερχομό του θανάτου, τότε μόνο εκμηδενίζει όλη την προηγούμενη «ανούσια» ζωή του. Τότε μόνο καταλαβαίνει τη μοναξιά απέναντι στο θάνατο και νιώθει τον αβάσταχτο πόνο που τη συνοδεύει. Ο επιθετικός ρεαλισμός της περιγραφής των τελικών σταδίων της ζωής του Ιβάν Ίλιτς, κορυφώνουν τη δραματουργία του έργου, και εν τέλη επέρχεται η γαλήνη με την οποία τελικά ο ήρωας διαχειρίζεται το θάνατό του.

“Τι όμορφο!

Πόσο απλό ήταν! Πόνε μου, τι απέγινες;

Κι ο φόβος; Που είναι;

Δεν υπάρχει πια φόβος, γιατί δεν υπάρχει πια Θάνατος.

Ξεψύχησε.

Ο Θάνατος…”

Η αφήγηση της ιστορίας ξεκινάει από την αναγγελία του θανάτου του Ιβάν Ίλιτς. Βλέπουμε την κηδεία του, όπου δύο φίλοι του δικαστές συζητούν για τη διαδοχή της θέσης του εκλιπόντος στη δικαστική ιεραρχία και στη συνέχεια μαθαίνουμε την ιστορία της ζωής του Ιβάν Ίλιτς, όπως μας την διηγείται ο ίδιος: την οικογενειακή του καταγωγή, τη μετά το γάμο ζωή του, την επαγγελματική του ανέλιξη, τη βαριά αρρώστια του και το θάνατό του.

Ο Γιώργος Γαλίτης και ο Θανάσης Κουρλαμπάς, ερμηνεύουν εναλλάξ τους ρόλους του αφηγητή, του Ιβάν Ίλιτς, των δικαστών Αλεξάντρ Σβάρτς και Πιότρ Ιβάνοβιτς, της γυναίκας του Ιβάν και των παιδιών τους, των υπηρετών Πιότρ και Γκεράσιμ, καθώς και του μόδιστρου, του ταπετσιέρη και του γιατρού.

Δύο ηθοποιοί εναλλάσσουν τόσο φυσικά κι αβίαστα συνεχώς ρόλους επί σκηνής, με μοναδική ερμηνευτική, κινησιολογική ικανότητα κι απίστευτη χημεία μεταξύ τους. Εκφραστικά καθηλωτικοί, όσο πρέπει συναισθηματικοί και καθόλου υπερβολικοί, σε ένα δύσκολο έργο που έχουν να επιτελέσουν οι δύο τους, μονάχοι, επί μιάμιση ώρα επί σκηνής.

Ειδικά η σκηνή όπου υποδύονται κι οι δύο ταυτόχρονα τον Ιβάν Ίλιτς λίγο πριν το θάνατό του, που δίνεται η αίσθηση ότι ακούμε τις δύο αντικρουόμενες φωνές -τις οποίες ακούμε όλοι μέσα μας- , θεωρούμε ότι ήταν η κορυφαία δραματουργικά στιγμή της παράστασης.

Μοναδική η διασκευή και η σκηνοθεσία της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη. Κατάφερε επιδέξια μέσω ενός πολύ απλού σκηνικού, με μία κυκλική βάση στη σκηνή του θεάτρου πάνω στην οποία βρισκόταν μία δερμάτινη πολυθρόνα εποχής, και τρεις σκουρόχρωμες κολώνες περιμετρικά της σκηνής, να εστιάσει όλη την προσοχή του θεατή στην ερμηνευτική ικανότητα των ηθοποιών. Δεν χρειάστηκε κανένα άλλο αντικείμενο και δεν έλειψε από τον θεατή κανένα άλλο αντικείμενο, καθώς οι ηθοποιοί μπορούσαν να αποδώσουν οπτικά όλα τα αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν.

Μόνη συνοδεία των ηθοποιών επί σκηνής, η εμφάνιση καπνού και το άρωμα λιβανιού που έλουζε την αίθουσα… ένα μοναδικό εύρημα ώστε να ενταχθεί και η όσφρηση ως αισθητήρια εμπειρία του θεατή.

Η δε διασκευή του έργου χαρισματική, καθώς κατάφερε με έξυπνο χιούμορ να ελαφρύνει το κλίμα της παράστασης, χωρίς ωστόσο να αφαιρέσει τίποτα από τα συναισθήματα που ήθελε ο Tolstoy να βιώσει ο αποδέκτης του έργου του και χωρίς να οδηγηθεί στην υπερβολή.

Η μοναδική μουσική του κ. Οικονόμου, η οποία γράφτηκε ειδικά για τις ανάγκες της παράστασης πλαισίωνε υπέροχα ηχητικά το κείμενο και ταίριαζε μοναδικά με το όλο κλίμα της παράστασης.

Τέλος, τα κουστούμια των ηθοποιών του Νίκου Κασαπάκη, ταίριαξαν απόλυτα με την εποχή του κειμένου, χωρίς να τραβούν του προσοχή του θεατή από την ερμηνεία των ηθοποιών.

Συνολικά πρόκειται για μία δυνατή απεικόνιση του κειμένου του Leo Tolstoy σε μία πανελλήνια πρώτη διασκευή με δυνατές κι εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών επί σκηνής, η χημεία των οποίων φαίνεται ξεκάθαρα στα μάτια των θεατών.

Ιδανική παράσταση για όλους, γιατί όλοι είμαστε θνητοί κι ίσοι απέναντι στο θάνατο.

info παράστασης

Παραστάσεις: Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:30

Θέατρο: Αλκμήνη, Αλκμήνης 12, Πετράλωνα

Τηλέφωνο: 2103428650

Τιμές Εισιτηρίων: 14€, 10€ μειωμένο

Κατερίνα Κοκκινάκη: «Ο υπαινιγμός μέσα από την υπερβολή και την μεταμόρφωση είναι για μένα τρόπος έκφρασης»

Κατερίνα Κοκκινάκη - Katerina Kokkinaki

Γοητευτικές γυναικείες μορφές με σαγηνευτικό βλέμμα, καμουφλαρισμένες και κρυμμένες πίσω από την εκθαμβωτική τους εμφάνιση αποτελούν τον εμμονικό εικαστικό κόσμο της Κατερίνας Κοκκινάκη. Τα αρχετυπικά πρότυπα της ομορφιάς μετατρέπονται σε φτιασιδωμένα πρόσωπα, σε τυπικά θελκτικά είδωλα που υποτάσσονται στα εφήμερα «δήθεν».

Η αδιέξοδη κατάσταση της εποχής του «image» και της συστηματικής επιβολής ενός θαυμαστού ψεύτικου κόσμου αντικατοπτρίζονται στον αινιγματικό ζωγραφικό κόσμο της εικαστικού με τίτλο  “Sweet Melancholy” που παρουσιάζονται αυτές τις μέρες στην γκαλερί Art Πρίσμα.

Έργο της Κατερίνας Κοκκινάκη

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια της τέχνης, Λουΐζα Καραπιδάκη αναφέρει στον κατάλογο της έκθεσης αναφέρει : «Αληθινές αν και αφύσικες, πανέμορφες και εξωπραγματικές, εκφραστικές αν και ουσιαστικά ανέκφραστες, γήινες αλλά και εξαιρετικά απόμακρες, αυτές είναι οι γυναίκες της Κατερίνας Κοκκινάκη, καταδικασμένες στη δίνη του «κάλλους», θύματα της προσαρμοσμένης αισθητικής μιας επίπλαστης ομορφιάς.

Η επιλογή της εικαστικού να απεικονίσει συγκεκριμένα «επώνυμα» γυναικεία μοντέλα όλα πρότυπα ομορφιάς με σαφείς καθοδηγούμενες μορφικές σχηματοποιήσεις -«τα κορίτσια είναι πραγματικά μοντέλα οίκων μόδας, όπως Kate Moss, Cristy Terlington, Natalia Vodianova- δεν είναι τυχαία, αφού έτσι επαληθεύει με τη μοναδική μορφοπλαστική της ικανότητα το γεγονός ότι τα επιτηδευμένα πρότυπα αισθητικής μεταμορφώνουν τα φυσικά πρόσωπα σε προσωπεία.

Katerina Kokkinaki

-Κοιτώντας τα έργα σου, ο θεατής βλέπει γυναικείες φιγούρες, ανέκφραστες και  εξαιρετικά απόμακρες. Εσύ πώς θα τις χαρακτήριζες;

-Τόσο «ανέκφραστες» και «απόμακρες», ώστε να νιώθεις το απόλυτα ψυχρό κενό να σε διαπερνά.  Ίσως είναι στη τελευταία εκπνοή τους και απορεί κανείς που στέκονται ακόμα εκεί και ποζάρουν. Αποπλανητικά ανέκφραστες,  διεκδικούν το βλέμμα σου, χωρίς να έχουν κάτι σημαντικό να πουν τελικά.

Και αν η «Γυναίκα με την Ερμίνα»  του Λεονάρντο Ντα Βίντσι ήταν το ιδανικό μοντέλο της εποχής της, με τη σχεδόν ανδρική κόμη, και το άγγιγμα  το γεμάτο σύμβολα , γιατί να είμαστε τόσο μακριά ο ένας από την άλλη;

Έργο της Κατερίνας Κοκκινάκη

-Πώς εμπνεύστηκες αυτή τη θεματική με τα μελαγχολικά γυναικεία είδωλα;

-Έχω παρατηρήσει τα «ζητήματα» της γυναικάς και είναι τόσο αστείο εμείς τα «κορίτσια-γυναίκες» να κάνουμε όλη αυτή την αμήχανη προσπάθεια να αλλάξουμε τους ρόλους μας για να καταλήξουμε στην ίδια αφετηρία. Σίγουρα ο υπαινιγμός μέσα από την υπερβολή και τη μεταμόρφωση είναι για μένα τρόπος έκφρασης. Μια ολόκληρη σκηνοθεσία, ένα τέλειο τσίρκο για τη παρουσίαση  μιας  μαύρης κωμωδίας.

Αυτή την εβδομάδα η επιμελήτρια της έκθεσης Λουΐζα Καραπιδάκη επέμενε να πάμε σε ένα “cat walk”, και είχε απόλυτο δίκιο.. έμεινα άναυδη μπροστά στο βλέμμα προς το άπειρο κενό, υπάρχει κάτι τεχνητό και ψεύτικο σε όλο αυτό που με ελκύει.

Και αν η ψυχρή «Λουκρητία» του Μπροντζίνο σε παγώνει στο χρόνο και σε καρφώνει στη σιωπή. Τελικά μήπως πάντα οι γυναίκες  έφερναν αυτό το βλέμμα?

-Τι υλικά χρησιμοποιείς;

-Οι περισσότεροι ζωγράφοι ξέρουμε ότι όταν φύγουμε από το λάδι πρέπει να πενθήσουμε γι’ αυτή την απώλεια. Το ακρυλικό ήταν για μένα μια σοκαριστική στιγμή, σαν να μου αφαίρεσαν μια δεξιότητα ή σαν να είχα ένα ρολόι απέναντι να μου υπενθυμίζει ότι πρέπει να παίρνω πιο γρήγορα αποφάσεις. Ήταν μια μετάβαση σε πιο σκληρά γεγονότα πάνω στο καμβά που όμως και σε σχέση με τη θεματική μου, με κατέβασε σε τονικότητα και σκλήρυνε τη πινελιά, αναγκάζοντας με να ξεφεύγω σε επιμέρους σφουμάτα.

Katerina Kokkinaki

Παρατηρούμε ότι τα έργα δεν έχουν προοπτική. Αυτό έχει γίνει με κάποιο σκοπό;

-Για μένα η σύνθεση είναι «κενά και γεμάτα» σε επίπεδο χώρο, και με αυτό πειραματίζομαι στα προσχέδια, ακόμα και η διάσταση του τελάρου είναι κάτι που μπορεί να με ταλαιπωρήσει πολύ. Όμως το τρισδιάστατο ήταν κάτι που  πάντα με δυσκόλευε , έχω τη τάση να ερμηνεύω τη πραγματικότητα δυσδιάστατα. Ένα βράδυ στη παραλία συζητούσαν για το βάθος του ουρανού αλλά εμένα μου φαινόταν σαν χαλί με πουά…

Αν εξαιρέσεις το πλάσιμο του προσώπου και των άκρων οι φιγούρες  δεν έχουν όγκο, είναι σαν χαρτόνια στο χώρο.  Νομίζω ότι λίγο χλευάζω, χωρίς να γίνεται τόσο συνειδητά, τη ψευδαίσθηση του πραγματικού χώρου  σε μια θεματική που παραδοσιακά θα το απαιτούσε.

-Για ποιο λόγο υπάρχει αυτή η παραμόρφωση των ειδώλων;

-Όταν ήμουν στην Καλών Τεχνών πήγα στον οφθαλμίατρο για το ετήσιο τσεκ απ και μου ανακοίνωσε ότι το ένα μάτι μου είναι πολύ τεμπέλικο, αλλά δε πειράζει μου είπε γιατί  αν δε κάνεις κάτι απαιτητικό σε σχέση με αυτό δεν έχεις πρόβλημα. Οπότε σταμάτησα να αισθάνομαι τύψεις που έπρεπε να καταβάλω προσπάθεια για να αποτυπώσω κάτι ακριβώς ως έχει. Τα έριξα όλα στο τεμπέλικο μάτι ! αλλά σίγουρα δεν είναι μόνο αυτό. Είμαι ακόμα  στη φάση  που η ζωγραφική μου βγαίνει ανεπιτήδευτα, «χωρίς σκοπό» όποτε αυτή την απάντηση θα την έχω όταν θα γνωρίζω 100% τι κάνω.

Katerina Kokkinaki

-Πώς επιλέγεις τα μοντέλα σου;

-Ανάλογα με το πόσο ψεύτικα είναι! Απόκοσμα, να είναι εδώ και να μην είναι, να υπάρχουν «τόσο όσο». Να είναι έτοιμες για αναχώρηση προς κάπου. Ψάχνω σε εντιτόριαλ οίκων μόδας, με φωτογράφους πολλές φορές τόσο εξαιρετικούς που δε ξέρω αν μπορώ και έχω κάτι περισσότερο να πω. Αναρωτιέμαι πως φτάσαμε στο σημείο, μια γυναικεία εικόνα με τόσα υπαρξιακά ζητήματα να γίνεται τάση.

 -Τι ρόλο παίζει το φως και οι φωτοσκιάσεις;

-Δεν έχει και πολύ νόημα η στοχευμένη πηγή ή πηγές φωτός όταν δεν υπάρχει όγκος. Αυτό βέβαια βοηθάει στο να κάνει το έργο ακόμα πιο άχωρο και άχρονο. Φαντασιακός χώρος γεμάτος κενά και απουσίες.

-Δουλεύεις τους πίνακες σου με θεματολογία που θεωρείς πιο εμπορική ή το κάνεις καθαρά για δική σου έκφραση;

Έχω δοκιμάσει κάποιες φορές να την εγκαταλείψω αυτή τη θεματική αλλά μάταια.  Δεν υπάρχει και λόγος άλλωστε. Ουσιαστικά κάνει τους κύκλους της και ξεκινάει καινούριους. Όσον αφορά το εμπορικό κομμάτι δεν έχω ιδέα αν η δική μου θεματική είναι εμπορική, είναι η πρώτη μου ατομική και μέχρι πριν έξι μήνες δεν είχα φανταστεί ότι θα εκθέσω, αν και δεν έχω σταματήσει να ζωγραφίζω εκτός από μικρά  «απαραίτητα» διαστήματα.

Katerina Kokkinaki

-Θεωρείς την τέχνη επένδυση;

Ως καλλιτέχνης, ναι, δε μπορώ να κάνω και αλλιώς. Αυτός είναι ο τρόπος που σκέφτομαι και λειτουργώ και δεν έχει να κάνει με το ότι αν κοιμάμαι- ξυπνάω σε ένα εργαστήριο τόσο, όσο με το ότι έτσι απλά ζω.  Είναι θέμα αντίληψης , και αν έχεις χτίσει το μικρόκοσμό σου μ’ αυτό το τρόπο για πολύ καιρό, γίνεται η επιδερμίδα σου και δεν αλλάζει. Όσο για το κοινό, έχει να κάνει με τις λεπτές ποιότητες  που έχει ο καθένας καλλιεργήσει, αλλά και με τα ρίσκα του.

-Ποια τα μελλοντικά σου σχέδια;

-Θα σας πω για το μέλλον των κοριτσιών. Αλλάζουν, μπορούν να δουν και λίγο ακόμη το παρελθόν , όσο το αντέχουν, ξέρουν ότι δε θα ξεφύγουν πολύ από το καλούπι όμως περνάνε στο επόμενο επίπεδο.

Στις εικόνες που ταυτίζομαι υπάρχουν πολλά κλισέ  και έχω πολλές ιδέες κρατημένες τις οποίες φοβάμαι να  αγγίξω, όμως τώρα ήρθαν έτσι τα πράγματα που έχω αποφασίσει να κάνω το επόμενο βήμα μαζί τους. Άλλωστε ένα κομμάτι της μελαγχολίας θα συνοδεύει πάντα τα κορίτσια, και με αυτό θα πορευτούν  χωρίς φόβο και πάθος.

Katerina Kokkinaki

Info έκθεσης

Η έκθεση «SWEET MELANCHOLY της Κατερίνας Κοκκινάκη θα παρουσιαστεί στη γκαλερί Art Πρίσμα , από 16 Νοεμβρίου – 9 Δεκεμβρίου.

Κουντουριώτου 187, Πειραιάς

Την έκθεση επιμελείται η ιστορικός τέχνης Λουΐζα Καραπιδάκη

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews στο φύλλο 17/11/2018

Ο Τάσος Μισούρας στην alma Contemporary Art Gallery στην Αθήνα

Η τέχνη του Τάσου Μισούρα, ισορροπεί ανάμεσα στην ανάγκη για «αφήγηση» –μια αφήγηση ολότελα προσωπική– και στη διαδικασία διαρκούς μετάπλασης και μεταμόρφωσης της οπτικής πραγματικότητας σε μια νέα –απροσδιόριστη, ρευστή και αποσπασματική, αιωρούμενη στο μεταίχμιο της φαντασίας και του ονείρου, του οικείου και του ανοίκειου, του ρητού και του άρρητου.

Η στέρεη καλλιτεχνική παιδεία, ο συνεχής πειραματισμός, η μελέτη και η ουσιαστική εξοικείωση με τη μεγάλη κοίτη της ευρωπαϊκής ζωγραφικής παράδοσης, η ευρύτητα, η συνέπεια και η ποιότητα των μορφοπλαστικών του αναζητήσεων, συνέχουν τη διαδρομή του εικαστικού.

Η ζωγραφική του, βαθιά ανθρωποκεντρική, σε άμεση συνάρτηση με ψυχικές και συναισθηματικές καταστάσεις αλλά και πνευματικές διεργασίες και λειτουργίες, ανοίγεται και εξερευνά νέες δυνατότητες αναπαράστασης και νοητικούς μηχανισμούς «κατασκευής» εικόνων, επικαλούμενη μια βαθύτερη επικοινωνία και επαφή μέσα από την αμφισημία, την εσωτερικότητα και τους συμβολισμούς των θεμάτων της, τη μελαγχολική, υπαινικτική και, κάποιες φορές, δυσοίωνη ατμόσφαιρά τους.

Η πλαστικότητα των όγκων, η χρωματική ένταση, η οξύτητα και η ακρίβεια του σχεδίου, οι παραμορφώσεις και η εξπρεσιονιστική γραφή μεγιστοποιούν την δύναμη, την υποβολή και την εκφραστικότητα των έργων του. Οι μορφές, εμβληματικές, σιωπηλές και απόμακρες, επιβάλλονται ολοκληρωτικά σε ελλειπτικούς και απροσδιόριστους, διαστελλόμενους ή δισδιάστατους χώρους, αποκαλύπτονται και αναδύονται σαν φασματικά είδωλα σε παραμορφωτικούς καθρέφτες ή απροσδόκητοι πρωταγωνιστές σε ιδιότυπες θεατρικές σκηνές ενός ταραγμένου και κατακερματισμένου κόσμου κρίσης και μετάβασης, συντάσσουν αλλόκοτες και ανησυχαστικές ιστορίες πολλαπλών αναγνώσεων και αναφορών· ιστορίες για τη ζωή και τον θάνατο, το σκοτάδι και το φως, για τις στιγμές του λαβώματος και της πτώσης αλλά και εκείνες της ανάτασης, της υπέρβασης και της ελπίδας· ιστορίες που εξομολογούνται την ποιητική της απώλειας, της ανολοκλήρωτης προσπάθειας και της καταπιεσμένης επιθυμίας, τους διχασμούς και τις παγιδεύσεις, τις δυσαρμονίες και τις αντιφάσεις της ανθρώπινης κατάστασης, τη μεταφυσική αγωνία και τη μοναξιά, την αποξένωση και τις περιπέτειες της ύπαρξης.

Στις συνθέσεις του Τάσου Μισούρα, το παράδοξο συνυπάρχει με το αίνιγμα, η συγκίνηση και η ευαισθησία με τη δραματικότητα, το φρικώδες και το νοσηρό στοιχείο συμβιώνει με το ανορθολογικό και το στοιχείο της υπερβολής, το γκροτέσκο μ’ έναν υφέρποντα ερωτισμό και μια υποδόρια ναρκισσιστική αίσθηση –χωρίς, ωστόσο, αυτές να στερούνται λυρικής διάθεσης, ανατρεπτικού πνεύματος και ρομαντικού αισθήματος.

info έκθεσης

alma Contemporary Art Gallery: Υψηλάντου 24, Κολωνάκι 10676, Αθήνα

Εγκαίνια: Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2018, 19:30

Διάρκεια: 29/11/2018 – 12/1/2019

Ώρες Λειτουργίας: Τετάρτη & Σάββατο: 12:00-16:00

Πέμπτη & Παρασκευή: 12:00 – 20:00

Γεράσιμος Κοτσολάκος – Ζωγραφική

Γεράσιμος Κοτσολάκος

Η έκθεση του ζωγράφου Γεράσιμου Κοτσολάκου στη Φωκίωνος Νέγρη 16 περιλαμβάνει έργα του της τελευταίας εικοσαετίας και αποτελείται από δέκα ενότητες με προσωπογραφίες, τοπία, γυμνά, νεκρές φύσεις, αυτοπροσωπογραφίες, αντικείμενα και όψεις του ατελιέ του.

Ο ζωγράφος Θανάσης Μακρής γράφει: «Ο Γεράσιμος Κοτσολάκος, εδώ και χρόνια, παραμένει συνεπής στο αρχικό του όραμα να αναλύει σε βάθος τον κόσμο που τον περιβάλλει ανανεώνοντας με μέτρο την καλά δομημένη εικαστική του γλώσσα χωρίς να τη «λερώνει» με διακοσμητικά δάνεια από τρέχουσες μόδες. Λιτός και δωρικός, ελεγχόμενα χειρονομιακός, με μία προσωπική χρήση του μαύρου, σκαλίζει με δύναμη τη φόρμα μέχρι να τη ματώσει.»

Ο δάσκαλός του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Χρόνης Μπότσογλου θυμάται τον μαθητή του: «Παρακολουθώ τη δουλειά του Γεράσιμου γιατί βρίσκω ότι είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Βέβαια συχνά με τους μαθητές μας συμβαίνει ό,τι και με τα παιδιά μας. Πρέπει δηλαδή συνεχώς να επιβεβαιώνουμε την άποψή μας αν δεν θέλουμε να χάσουμε την επαφή μαζί τους. Αυτό σημαίνει ότι όσο μεγαλώνουν σταματά η παιδαγώγηση, η επιτήρηση και ο οποιοσδήποτε έλεγχος και απομένει η αποδοχή, η συμπάθεια και η φιλική συζήτηση για όλα τα ζητήματα. Ο φίλος μου λοιπόν και συνάδελφος Γεράσιμος Κοτσολάκος έχει κατακτήσει μία ωριμότητα αξιοθαύμαστη στη δουλειά του που ορίζει το προσωπικό του στίγμα. Ο Κοτσολάκος τελείωσε Αρχιτεκτονική και καταλαβαίνει πολύ καλά τη δομή των πραγμάτων και σε αυτήν στηρίζει τη ζωγραφική του. Κάθε πινελιά είναι ένα δομικό στοιχείο με το οποίο χτίζει την εικόνα του. Από τη φύση μελετά τη δομή την οποίαν με αδρές πινελιές μετουσιώνει σε αίσθηση. Αυτή η αίσθηση τον διαφοροποιεί από τους άλλους και τον ορίζει σαν άνθρωπο.»

Ο σκηνοθέτης Λάκης Παπαστάθης, φίλος του ζωγράφου και ένας από τους επιμελητές της έκθεσης, σημειώνει: «το ατελιέ του είναι στη σοφίτα του πατρικού σπιτιού στο Περιστέρι. Δύο μικροί χώροι γεμάτοι με τα αποτυπώματα της ζωγραφικής του περιπέτειας. Περιπέτεια που μοιάζει με μάχη. Κι αυτό επιβεβαιώνεται κάθε στιγμή αν τον δει κανείς την ώρα που ζωγραφίζει. Η ένταση του βλέμματος, η πίεση του πινέλου στο μουσαμά, το χάσιμο της ύπαρξής του μέσα στον κόσμο που δημιουργεί, η αυξομείωση του ρυθμού, οι στοχαστικές παύσεις που μοιάζουν με περίεργες στίξεις, ο άγρυπνος έλεγχος κάθε πινελιάς και ένας έντονος ψυχισμός που αποκαλύπτεται μέσα από αισθήματα ιερότητας κάνουν τη ζωγραφική πράξη να θυμίζει μυστηριακή τελετή. Ο Γεράσιμος Κοτσολάκος δεν είναι άνθρωπος της αγοράς, όμως, παράλληλα με το “ένδον σκάπτε” βρίσκει τον τρόπο να συνομιλεί πνευματικά με την ιστορία αλλά και τα σύγχρονα ρεύματα της ζωγραφικής και αυτό σε κάνει να σκεφτείς πως ό,τι κατά καιρούς έχει κερδηθεί από τη ζωγραφική μπορεί να συμβαίνει και στην προσωπική περιπέτεια ενός καλλιτέχνη που είναι κάπως απομονωμένος.»

O Γεράσιμος Kοτσολάκος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1966. Διπλωματούχος Αρχιτεκτονικής Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, σπούδασε και στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών ζωγραφική με δάσκαλο τον Χρόνη Μπότσογλου και παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα χαρακτικής με δασκάλους τον Γιάννη Παπαδάκη και τον Γιάννη Γουρζή. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές. Η αίθουσα τέχνης ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΩΝ παρουσίασε τέσσερις ατομικές του εκθέσεις από το 2002 έως το 2012.

Την Τετάρτη 5/12 στις 7 μ.μ. και το Σάββατο 15/12 στις 12:30 μ.μ. θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις στον χώρο της έκθεσης.

«ΣΟΚ» στο Studio Κυψέλης

ΣΟΚ

Μετά την ολοκλήρωση των παραστάσεων του «Απόψε Αυτοσχεδιάζουμε», που συγκέντρωσε εξαιρετικές κριτικές από κοινό και κριτικούς, οι «Θεατρίνων Θεατές» είναι έτοιμοι να μας παρουσιάσουν τη νέα τους φιλόδοξη παραγωγή. Πρόκειται για το πολυαναμενόμενο άπαικτο έργο του Γιώργου Σκούρτη, «ΣΟΚ», που θα φιλοξενηθεί μεταξύ άλλων στο στέκι τους, στο Studio Κυψέλης, από τις 16 Νοεμβρίου 2018, ύστερα από 6 μήνες προβών.

Ο Γιώργος Σκούρτης είχε δει παραστάσεις των «Θεατρίνων Θεατές», κι όταν τον προσέγγισε ο Γιώργος Λιβανός, ο οποίος λατρεύει το ακριβό θεατρικό του έργο, τού έδωσε το «ΣΟΚ» που το θεωρεί από τα σημαντικότερα σύγχρονα θεατρικά, τρίτο μέρος της τριλογίας «Κομμάτια και θρύψαλα». Το πρώτο ανέβηκε στο Θέατρο Τέχνης και το δεύτερο στο Κ.Θ.Β.Ε. Πρόκειται για ένα σύγχρονο πολιτικό έργο, το οποίο καυτηριάζει με δεινότητα τα κακώς κείμενα της καθημερινότητάς μας. Άνθρωποι που θέλουν να ζήσουν μια καλύτερη ζωή, παλεύουν να επιβιώσουν, συγκρούονται με τους εφιάλτες της επόμενης μέρας, τρέχουν, ερωτεύονται, μάχονται για την επιβίωση σε έναν διαρκή πόλεμο – πρωτίστως με τον ίδιο τους τον εαυτό. Τελικά, τα γεγονότα τούς καθιστούν διαρκώς σε καταστάσεις ΣΟΚ…

 

Η ταυτότητα της παράστασης

Σκηνοθεσία – Φωτισμοί: Γιώργος Λιβανός

Σκηνικά – Κοστούμια: Δέσποινα Βολίδη

Μουσική: Σάκης Τσιλίκης σε στίχους Γιώργου Σκούρτη

Φωτογραφίες: Zώης Τριανταφύλλου Σφακιανάκης & Κώστας Βολιώτης

Βοηθοί σκηνοθέτη: Ανδρέας Ζαχαριάδης & Βασίλης Θεοδώρου

Κινηματογράφηση: Αντώνης Μανδρανής

Γραφιστική επιμέλεια: Ειρήνη Γκολέμη

Κατασκευές: Αλτίν Τόλα

Φωτομοντάζ : Λεονάρντο Θίμο

Εκδόσεις : Θεατρίνων Θεατές

Προβολή – Επικοινωνία: Νατάσα Παππά

Πρωταγωνιστούν:

Καίτη Ιμπροχώρη, Γιάννης Τσιώμου, Μάνος Χατζηγεωργίου, Νίκος Χαλατζίδης, Όλγα Πρωτονοταρίου, Σοφία Μπεράτη, Σόνια Κωτίδου, Μαρία Φλωράτου και ο Ανδρέας Ζαχαριάδης (β’ διανομή Ζωρζέτ Μιρόν )

Στο πιάνο συνοδεύει ζωντανά η Νίκη Γκουντούμη

info παράστασης

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή στις 22.30, Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 21.00

Πρεμιέρα: Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2018

Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 15,00 ευρώ (με ποτό),

Μειωμένο (φοιτητικό-ανέργων-θεατών άνω των 65 ετών – ΑΜΕΑ): 10, 00 ευρώ

Ατέλειες ( ΣΕΗ & ΕΕΣ ) δεκτές με την αγορά του βιβλίου – προγράμματος

Για κρατήσεις θέσεων-πληροφορίες: Τηλ.: 210 8819571 & 6944 535261

Facebook group «Θεατρίνων Θεατές»: https://www.facebook.com/groups/195324911946/

Πρόσβαση στο θέατρο: -Με τα τρόλεϊ 2, 4 (στάση Ζακύνθου),

-Με το λεωφορείο 022 (στάση Ζακύνθου)