Όταν ο άγνωστος καλλιτέχνης αποκαλύπτεται πως είναι ο Albrecht Dürer

Γράφει η Λιάνα Ζωζά

Στις αρχές του 2022, ήρθε στην επικαιρότητα η είδηση, πως ένα σχέδιο που είχε αγορασθεί το 2017, από έναν μικρό συλλέκτη στην Μασαχουσέτη για 30$ ήταν στην πραγματικότητα ένα σχέδιο του διάσημου Γερμανού ζωγράφου Albrecht Dürer (1471 – 1528). Ο τυχερός αγοραστής απέκτησε το συγκεκριμένο σχέδιο, χωρίς βέβαια να γνωρίζει την αξία του, όταν επισκέφθηκε μια αγορά που οργανώθηκε στο σπίτι του Jean-Paul Carlhian, γόνου μιας διάσημης οικογένειας Γάλλων παλαιοπωλών που ειδικεύεται στα έπιπλα.  

Στη συνέχεια, μια τυχαία επίσκεψη του Cliff Schorer, επιχειρηματία με έδρα τη Βοστώνη, συλλέκτη και μέτοχο της Agnews, σε ένα βιβλιοπωλείο με εξειδίκευση στα παλιά βιβλία και η συζήτηση με τον φίλο του βιβλιοπώλη, τον οδήγησαν στο να ζητήσει να δει το έργο έχοντας τη διαίσθηση πως θα μπορούσε να είναι ένα αυθεντικό έργο του Dürer. 

Με την άδεια του ιδιοκτήτη του προχώρησε σε μια εκτεταμένη έρευνα, για να οδηγηθεί τελικά στο συμπέρασμα της αυθεντικότητας του σχεδίου. Τόσο η ηλικία του χαρτιού όσο και η παρουσία του υδατογραφήματος της Trident and Ring (το έμβλημα του Fugger), το οποίο καταγράφεται σε περισσότερα από διακόσια φύλλα χαρτιού που χρησιμοποίησε ο Dürer σε όλη του τη ζωή, το επιβεβαίωσαν. 

Albrecht Dürer’s sketch at Agnews Gallery

Το υψηλής αισθητικής αυτό σχέδιο ήταν παράλληλα και μια εκπληκτική ανακάλυψη, μιας και από το τέλος της ζωής του ζωγράφου έχει ήδη γίνει μια μεγάλη και εμπεριστατωμένη μελέτη πάνω στα έργα του, από ειδικούς της τέχνης που συνεργάζονται με μεγάλα μουσεία, τα οποία φιλοξενούν το σύνολο του έργο του, με αποτέλεσμα να είναι εξαιρετικά σπάνια τα άγνωστα μέχρι στιγμής έργα του. 

Το σχέδιο, πιστεύεται, ότι δημιουργήθηκε γύρω στο 1503 και είναι ένα λεπτομερές προσχέδιο που ο Dürer πιθανόν να χρησιμοποίησε σαν προετοιμασία για μια από τις πιο εντυπωσιακές ακουαρέλες του, το The Virgin with a Multitude of Animals (1506), που φιλοξενείται στην Albertina της Βιέννης. 

The Virgin among a Multitude of Animals, 1503, Pen and ink and watercolour on paper, 321 x 243 mm, Graphische Sammlung Albertina, Vienna

Εξίσου σπάνια είναι και η εμφάνιση έργων του στην αγορά της τέχνης και όταν αυτό γίνεται, οι τιμές είναι τουλάχιστον αστρονομικές, όπως για παράδειγμα μία ακουαρέλα του, που απεικόνιζε τοπίο του Trento, πουλήθηκε από τους Sotheby’s, στο Λονδίνο, το 1978 για £640.000 (περίπου 1.300.000 $), τιμή που παραμένει μέχρι και σήμερα η υψηλότερη τιμή πώλησης σε δημοπρασία για έργο του Dürer. 

Τελειώνοντας την έρευνα του ο Cliff Schorer, δήλωσε: “ Το έργο έχει υποβληθεί σε κάθε είδους τεχνική ανάλυση που μας δείχνει την ηλικία του, ενώ παράλληλα φέρει και το χαρακτηριστικό υδατογράφημα του καλλιτέχνη, πράγματα που μας κάνουν να πιστεύουμε πως η αξία του μεταφράζεται σε οκταψήφιο νούμερο και ξεπερνά τα 10 εκατομμύρια δολάρια. 

Είναι λοιπόν δίκαιο να πούμε ότι ο  Dürer είναι ένας από τους μεγαλύτερους γραφίστες που έζησαν ποτέ, πρωτοπόρος στη χαρακτική και το σχέδιο. Ήταν μαέστρος στα ασπρόμαυρα και οι διάσημες εκτυπώσεις του, ενέπνευσαν καλλιτέχνες σε όλο τον κόσμο. 

Όσον αφορά τη σχετική αξία του έργου, νομίζω ότι πρέπει να το συγκρίνετε με άλλα ανάλογα αριστουργηματικά σχέδια,, όπως αυτά του Ολλανδού καλλιτέχνη Lucas van Leyden, του οποίου, ένα από τα σχέδια πουλήθηκε για 15,6 εκατομμύρια δολάρια το 2018.”. 

Share this
Tags
Liana Z.
Liana Z.
Η Λιάνα Ζωζά γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε στην Αγγλία, Καλές Τέχνες (University of Bolton). Συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές, PR, Advertising and Communication (University of Leicester) και Master of Business Administration (MBA) specialized in Art Management (University of Leicester). Αν και με την επιστροφή της ξεκίνησε να εργάζεται σαν Gallery Manager σε μεγάλη ελληνική γκαλερί, όπου και παρέμεινε για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, αποφασίζει το 2010 να δημιουργήσει την Cube Gallery και να ασχοληθεί με την σύγχρονη τέχνη παρουσιάζοντας και προτείνοντας έλληνες και ξένους εικαστικούς. Παράλληλα, επιμελείται art projects τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και συνεργάζεται σαν art writer και interviewer, αρθρογραφώντας για εφημερίδες και πολιτιστικά sites.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αυθεντικές όψεις της Μονμάρτης από τον Μορίς Ουτριλό

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης.  Ο Μορίς Ουτριλό / Maurice Utrillo γεννήθηκε το 1883 στην Μονμάρτρη του Παρισιού. Ήταν ο γιος της...

Γιάννης Μετζικώφ: Το βλέμμα είναι η δύναμη μιας άηχης γλώσσας. Κανένας άνθρωπος δεν γλίτωσε από το βλέμμα του έρωτα και της αγάπης.

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Με αφορμή τη νέα του έκθεση στην γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, το artviews συνάντησε τον...

Λορέττα Γαΐτη: Εάν δεν φροντίζεις το έργο ενός καλλιτέχνη είναι σαν να πεθαίνει για δεύτερη φορά

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Πριν από μερικές ημέρες οι πόρτες της Γκαλερί Σκουφά άνοιξαν στην καρδιά του Κολωνακίου για...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this