Το Πανεπιστήμιο Πατρών, στο πλαίσιο της εξωστρέφειας και των διεθνών συνεργασιών, συνδιοργανώνει, από τις 12-14 Ιουνίου 2024, ένα σημαντικό διεθνές Συνέδριο για τα 100 χρόνια από την εμφάνιση του ριζοσπαστικού κινήματος του Υπερρεαλισμού στη Γαλλία. Το κίνημα μεταφυτεύτηκε σύντομα και σε άλλες χώρες της Ευρώπης και στην Αμερική προσφέροντας, με την εξερεύνηση του ασυνειδήτου, καινοτόμα, διαχρονικά έργα στη λογοτεχνία, στη ζωγραφική, στη φωτογραφία, στον κινηματογράφο και στις άλλες τέχνες. Η επέτειος για τα 100 χρόνια από τη δημοσίευση του Α’ Μανιφέστου του Υπερρεαλισμού εορτάζεται σε παγκόσμιο επίπεδο, τόσο σε Πανεπιστημιακά Ιδρύματα όσο και σε Μουσεία.
Το συνέδριο περί Υπερρεαλισμού συνδιοργανώνεται για δεύτερη συνεχή φορά και τείνει πλέον να γίνει θεσμός. Για την επίτευξη των στόχων του διεθνούς αυτού Συνεδρίου, με επιφανείς καλεσμένους από την Ελλάδα και το εξωτερικό (Princeton University, Johns Hopkins University, Bucknell University), συνεργάστηκαν η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Άννα Μαρίνα Κατσιγιάννη και ο Αναπληρωτής Καθηγητής Γιάννης Παπαθεοδώρου από το Πανεπιστήμιο Πατρών, η Καθηγήτρια Αλεξάνδρα Σαμουήλ από το Πανεπιστήμιο Κύπρου και η Επίκουρη Καθηγήτρια Βικτώρια Φερεντίνου από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Είναι σημαντικό ότι το συνέδριο θα διεξαχθεί στην Πάτρα, στη «Στέγη Γραμμάτων Κωστής Παλαμάς», έτσι ώστε να καλλιεργούνται διαρκώς οι δεσμοί με την πόλη, σύμφωνα με την έως τώρα επιτυχημένη πρωτοβουλία της Πρυτανείας.
Το θέμα του Συνεδρίου εστιάζεται στις «οπτικές, υπερρεαλιστικές αφηγήσεις» και το πολιτισμικό συνεχές ανάμεσα στη λογοτεχνία και στα πεδία που παραδοσιακά ανήκουν στις εικαστικές τέχνες. Η κυρία Άννα Μαρίνα Κατσιγιάννη, η οποία διδάσκει το μάθημα των «Πρωτοποριών στη Λογοτεχνία και τις άλλες καλές τέχνες» και το μάθημα του «Γαλλικού και του Ελληνικού Υπερρεαλισμού», στο Πανεπιστήμιο Πατρών από το 2007, τόνισε ότι «η πρόσφατη έρευνα αποτελεί μιαν επανεπίσκεψη στους Διόσκουρους του ελληνικού υπερρεαλισμού, τον ποιητή, πεζογράφο και φωτογράφο Ανδρέα Εμπειρίκο και τον ποιητή – ζωγράφο Νίκο Εγγονόπουλο, με πολύ γόνιμα αποτελέσματα καθώς αναδεικνύει διαρκώς νέες, συγκλονιστικές όψεις του έργου τους και της συνομιλίας τους με τον μύθο, την πολιτική, τη ρωσική και τη γαλλική πρωτοπορία μέσα από καλά κρυμμένα σύμβολα και διακείμενα. Η έρευνα αποκαλύπτει ολοένα και βαθύτερα τη διαρκή συνομιλία τους με τη μουσική, τη ζωγραφική, τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο».
Στο επίκεντρο των περισσότερων ανακοινώσεων του Συνεδρίου βρίσκεται η αναζήτηση γύρω από την έννοια της «εικόνας» καθώς στόχος του είναι να αναδείξει τις διακαλλιτεχνικές διασταυρώσεις και οσμώσεις από τις πρώτες εμφανίσεις του υπερρεαλισμού στη χώρα μας ως τις μέρες μας.