Αθήνα: η καρδιά του πολιτισμού. Πόσο κοστίζει μια βόλτα στα κεντρικά μουσεία;

Η Αθήνα δεν είναι απλώς η πρωτεύουσα της Ελλάδας — είναι μια πόλη-σύμβολο για τον δυτικό πολιτισμό. Από το λίκνο της δημοκρατίας και της φιλοσοφίας, μέχρι τα σύγχρονα κέντρα τέχνης, η Αθήνα κρατά ζωντανή την παράδοση της γνώσης, της δημιουργίας και της αισθητικής. Ο περίπατος στους δρόμους της είναι ένα ταξίδι στον χρόνο, όπου η αρχαιότητα συναντά τη σύγχρονη τέχνη, η μνήμη συναντά την εξέλιξη.

Αν θέλετε να ζήσετε αυτή τη μοναδική πολιτιστική εμπειρία, μια επίσκεψη στα μουσεία της πόλης είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη. Παρακάτω σας παρουσιάζουμε τα σημαντικότερα μουσεία της Αθήνας, τις τιμές εισιτηρίων, τα ωράρια λειτουργίας και τις ημέρες ελεύθερης εισόδου.

Μουσείο Ακρόπολης

Το Μουσείο Ακρόπολης είναι αρχαιολογικό μουσείο επικεντρωμένο στα ευρήματα του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης των Αθηνών. Πρόκειται για το δεύτερο σε σπουδαιότητα αρχαιολογικό μουσείο εντός της Ελληνικής επικράτειας, μετά το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο επί της οδού Πατησίων. Το μουσείο κτίστηκε για να στεγάσει κάθε αντικείμενο που έχει βρεθεί πάνω στον ιερό βράχο της Ακρόπολης και στους πρόποδες του καλύπτοντας μία ευρεία χρονική περίοδο από την Μυκηναϊκή περίοδο έως την Ρωμαϊκή και Παλαιοχριστιανική Αθήνα ενώ ταυτόχρονα βρίσκεται πάνω στον αρχαιολογικό χώρο Μακρυγιάννη, κατάλοιπο των Ρωμαϊκών και πρώιμων βυζαντινών Κοζανητων

Εισιτήριο: €20 (κανονικό), €10 (μειωμένο)
Ωράριο (1 Απρ. – 31 Οκτ.):
Δευτέρα: 09:00–17:00
Τρίτη–Πέμπτη: 09:00–20:00
Παρασκευή: 09:00–22:00
Σάββατο–Κυριακή: 09:00–20:00
Δωρεάν είσοδος: 6 Μαρτίου, 25 Μαρτίου, 18 Μαΐου, 28 Οκτωβρίου

Μουσεία
https://www.theacropolismuseum.gr/

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Στις συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου εκπροσωπούνται όλοι οι πολιτισμοί που άνθισαν στον ελλαδικό χώρο από την προϊστορική εποχή ως το τέλος της ρωμαϊκής περιόδου.

Αποτελεί το σπουδαιότερο μουσείο της χώρας.

Το Μουσείο βρίσκεται στην Αθήνα, επί της οδού Πατησίων και δίπλα από το ιστορικό συγκρότημα κτηρίων του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου. Μπροστά του και προς την οδό Πατησίων, εκτείνεται μία πλακόστρωτη πλατεία. Η έκτασή του, η οποία περιλαμβάνει και το Επιγραφικό Μουσείο, περικλείεται από τις οδούς Πατησίων, Ηπείρου, Μπουμπουλίνας και Τοσίτσα.

Εισιτήριο: €12 (καλοκαίρι), €6 (χειμώνας)
Ωράριο: Τρίτη: 13:00–20:00 | Άλλες ημέρες: 08:00–20:00
Δωρεάν είσοδος: 6/3, 18/4, 18/5, 28/10, τελευταίο Σ/Κ Σεπτεμβρίου, κάθε πρώτη Κυριακή (Νοέμβριος – Μάρτιος)

Μουσεία
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (Αθήνα)

Ακρόπολη Αθηνών

Μουσεία

Η Ακρόπολη Αθηνών είναι βραχώδης λόφος ύψους 157 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας και 70 μ. περίπου από το επίπεδο της πόλεως των Αθηνών. Η κορυφή του έχει σχήμα τραπεζοειδές μήκους 300 μ. και μέγιστου πλάτους 150 μ. Ο λόφος είναι απρόσιτος απ’ όλες τις πλευρές εκτός της δυτικής, όπου και βρίσκεται η οχυρή είσοδος, η διακοσμημένη με τα λαμπρά Προπύλαια.

Ιστορία
Διαπιστώθηκε ότι ο λόφος ήταν κατοικημένος από την 3η χιλιετία π.Χ.. Εκεί υπήρχε συνοικισμός καθώς επρόκειτο για φυσικό οχυρό, με πρόσβαση μόνο από τη δυτική πλευρά, ενώ η επάνω επιφάνεια του λόφου ήταν αρκετά πλατιά ώστε να μπορεί να κατοικηθεί, στις πλαγιές υπήρχαν υδάτινες πηγές. Ο Θουκυδίδης μάλιστα γράφει ότι «ἡ Ἀκρόπολις ἡ νῦν οὖσα πόλις ῆν» (2.15.3). Το μέγαρο του τοπικού άρχοντα βρισκόταν στη θέση όπου πολλούς αιώνες αργότερα χτίστηκε το Ερέχθειο. Συν τω χρόνω ο άρχοντας του συνοικισμού της Ακρόπολης απέκτησε μεγάλη δύναμη και κάποια στιγμή ένωσε υπό την εξουσία του με ειρηνικό τρόπο ολόκληρη την Αττική με εξαίρεση την Ελευσίνα.

Η παράδοση λέει ότι ο άρχοντας που ένωσε τους οικισμούς της Αττικής ήταν ο Θησέας. Το γεγονός αυτό τοποθετείται στο δεύτερο ήμισυ της δεύτερης προ Χριστού χιλιετίας. Ο κίνδυνος εχθρικών επιδρομών ανάγκασε τον ηγεμόνα αυτό να οχυρώσει την Ακρόπολη με ένα τείχος από μεγάλες πέτρες, το γνωστό αργότερα ως Κυκλώπειο Τείχος.

Ο θεσμός της κληρονομικής μοναρχίας καταργήθηκε μετά την αποτυχημένη εισβολή των Δωριέων (11ος αιώνας). Η τάξη των γαιοκτημόνων αναλαμβάνει την εξουσία και επικρατεί το αριστοκρατικό πολίτευμα. Η Ακρόπολη παύει να είναι διοικητικό κέντρο. Η διοίκηση ασκείται από την κάτω πόλη, το άστυ. Ο λόφος της Ακρόπολης χρησιμοποιείται πλέον ως χώρος θρησκευτικών τελετών, αν και έως τον 4ο αιώνα αποκαλείται «πόλις». Εκεί όπου αρχικά βρισκόταν το μέγαρο του άρχοντα των μυκηναϊκών χρόνων ανοικοδομήθηκε τον 8ο αιώνα μικρός ναός αφιερωμένα στην προστάτιδα της πόλης, την Αθηνά Πολιάδα. Ο ναός αυτός αναφέρεται από τον Όμηρο στην Οδύσσεια, αλλα και στην Ιλιάδα (Β 546-549).

Στον ναό αυτό φυλασσόταν ξύλινο από ελιά άγαλμα της θεάς (ξόανον) που κατά την παράδοση είχε πέσει από τον ουρανό. Κοντά στο ναό υπήρχαν ο τάφος του Κέκροπα, η ελιά της Αθηνάς, η Ερεχθηίδα θάλασσα, ίχνη από το χτύπημα της τρίαινας του Ποσειδώνα. Από τον ναό εκείνο απέμειναν δύο λίθινες βάσεις κοντά στο νότιο τοίχο του Ερεχθείου. Σ’ αυτές τις βάσεις στηρίζονταν οι ξύλινοι κίονες του προδόμου του παλιού ναού.

Αναπαράσταση της ακρόπολης των Αθηνών όπως ήταν στην αρχαιότητα, 19ος αιώνας
Από τον 6ο αι. π.Χ. άρχισαν να χτίζονται πάνω σ’ αυτόν τα ιερά των Αθηναίων, όπως το Εκατόμπεδον, που καταστράφηκαν κατά τους Περσικούς πολέμους. Ο ναός της Αθηνάς ξαναχτίστηκε πολύ μεγαλύτερος. Το Εκατόμπεδον, ο Εκατόμπεδος νεώς, χτίστηκε λίγο πριν από τα μέσα του 6ου αιώνα και πήρε το όνομα αυτό επειδή είχε μήκος 100 αττικών ποδιών. Ήταν αφιερωμένο στην Παλλάδα Αθηνά, την προστάτιδα της πόλης στους πολέμους, ενώ ο άλλος ναός, της Πολιάδος, ήταν αφιερωμένος στην Αθηνά, προστάτιδα της γονιμότητας της γης και των ανθρώπων. Το Εκατόμπεδον μάλλον βρισκόταν εκεί όπου χτίστηκε αργότερα ο Παρθενώνας και πρέπει να ήταν δωρικός περίπτερος ναός.

Έχουν βρεθεί επιγραφές αλλά και θραύσματα γλυπτών που δείχνουν ότι την αρχαϊκή περίοδο υπήρχαν στην Ακρόπολη και μικρότερα κτίσματα, τα «οικήματα», όπου φυλάσσονταν χρήματα και πολύτιμα αντικείμενα. Έχει προσδιοριστεί από την αρχαιολογική έρευνα η ύπαρξη πέντε τέτοιων οικημάτων.

Επί εποχής Πεισιστράτου στην Ακρόπολη υπήρχαν πολλά αγάλματα, χάλκινα ή μαρμάρινα, αγγεία κ.λπ. που τα αφιέρωναν οι πολίτες στην Αθηνά.

Η ανοικοδόμηση των τειχών και των ιερών άρχισε αμέσως μετά την ήττα των Περσών, το 465 π.Χ., την εποχή δηλαδή του Περικλή. Κάτω από την επίβλεψη του Φειδία και των αρχιτεκτόνων Μνησικλή, Καλλικράτη και Καλλίμαχου χτίστηκαν και διακοσμήθηκαν ο Παρθενώνας, το Ερέχθειο, τα Προπύλαια και ο ναός της Αθηνάς ή Απτέρου Νίκης.

Κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο προστέθηκαν μερικά ασήμαντα κτίσματα. Κατά τη Βυζαντινή εποχή ο Παρθενώνας μετατράπηκε σε χριστιανική εκκλησία. Κατά τη Φραγκοκρατία έγινε καθολικός ναός, ενώ κατά την Τουρκοκρατία τζαμί.

Κατά την Τουρκοκρατία η Ακρόπολη έπαθε τις περισσότερες ζημιές. Οι Τούρκοι είχαν αποθηκεύσει πυρίτιδα πάνω σ’ αυτήν και έγιναν αίτιοι να καταστραφούν τα μνημεία της. Το 1645 ένας κεραυνός που έπεσε πάνω στην πυρίτιδα ανατίναξε τα Προπύλαια. Το 1687, όταν την Ακρόπολη πολιορκούσε ο Ενετός Μοροζίνι, μία από τις βόμβες έπεσε πάνω στην πυρίτιδα που ήταν αποθηκευμένη στον Παρθενώνα και κατέστρεψε τον ναό.

Εκτεταμένες καταστροφές προκάλεσε ο Σκωτσέζος λόρδος Έλγιν λίγο πριν από την Επανάσταση του 1821. Έβαλε να ξηλώσουν μεγάλο μέρος της ζωφόρου του Παρθενώνα, μετόπες, αετώματα, μία Καρυάτιδα και έναν κίονα του Ερεχθείου, τα οποία μετέφερε στην Αγγλία.

Για όλα αυτά δωροδόκησε τους Τούρκους, και στους Αθηναίους δώρισε ένα ρολόι, που στήθηκε στην αρχαία αγορά. Κατά την Επανάσταση του 1821 η Ακρόπολη πολιορκήθηκε διαδοχικά από Έλληνες και Τούρκους και υπέστη νέες καταστροφές. Το 1834 άρχισαν οι αρχαιολογικές εργασίες για την αποκατάσταση των μνημείων της.

Εισιτήριο: €20 (Απρίλιος–Οκτώβριος), €10 (Νοέμβριος–Μάρτιος)
Ωράριο: 08:00–20:00 (τελευταία είσοδος: 19:30)
Δωρεάν είσοδος: Όπως το ΕΑΜ + κάθε 1η Κυριακή (Νοέμβριος–Μάρτιος)

Εθνική Πινακοθήκη

Μουσεία
Εθνική Πινακοθήκη

Η Εθνική Πινακοθήκη δημιουργήθηκε με βάση τη διαθήκη του νομικού και φιλότεχνου με σπουδές στην Αθήνα και το Παρίσι και ιδρυτικού μέλους της εταιρείας «Φίλοι του Λαού» Αλεξάνδρου Σούτζου (1839-1895), που κληροδότησε την κινητή και ακίνητη περιουσία του, όπως και τη συλλογή έργων τέχνης και νομισμάτων του στο κράτος με σκοπό τη δημιουργία ενός «Μουσείου Καλών Τεχνών».

Καθοριστικός υπήρξε ο νόμος του υπουργού Παιδείας, Αθ. Ευταξία το 1897 «Περί ιδρύσεως Μουσείου Καλών τεχνών»,ενώ επισήμως η Εθνική Πινακοθήκη ιδρύθηκε τρία χρόνια αργότερα, στα 1900, με τον νόμο ΒΨΛΔ΄ «Περί μισθού του εφόρου της εν Αθήναις Πινακοθήκης» (10/4/1900) και το Βασιλικό Διάταγμα «Περί κανονισμού της Εθνικής Πινακοθήκης» (28/6/1900).

Πρώτος διευθυντής διορίστηκε ο ζωγράφος Γεώργιος Ιακωβίδης, ο οποίος για το λόγο αυτό επέστρεψε από τη Γερμανία όπου διέμενε, ενώ για τη στέγαση του μουσείου παραχωρήθηκαν προσωρινά τρεις αίθουσες του πρώτου ορόφου του κεντρικού κτιρίου του Πολυτεχνείου.

Η συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης αποτελείτο αρχικά από 258 έργα τέχνης που ανήκαν στις συλλογές του Πολυτεχνείου (στο οποίο είχε δημιουργηθεί λίγα χρόνια πριν μια μικρή πινακοθήκη) και του Πανεπιστημίου Αθηνών (ανάμεσά τους και οι δωρεές των Θεόδωρου Βρυζάκη και Στέφανου Ξένου), καθώς και από τα 107 έργα του κληροδοτήματος του Α. Σούτζου. Κατά τα επόμενα χρόνια η συλλογή εμπλουτίστηκε κυρίως με έργα δυτικοευρωπαϊκής τέχνης από δωρεές και κληροδοτήματα κυρίως εύπορων Ελλήνων της διασποράς, όπως οι Γρηγόριος Μαρασλής, Θεόδωρος και Αικατερίνη Ροδοκανάκη, Μάρκος Δραγούμης κ.ά.

Εισιτήριο: €10 (κανονικό), €5 (μειωμένο)
Ωράριο: Δευτέρα: 10:00–18:00 | Τρίτη: Κλειστά | Τετάρτη: 12:00–20:00 | Πέμπτη–Κυριακή: 10:00–18:00

Μουσείο Μπενάκη (Κεντρικό Κτήριο)

Το Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού στεγάζεται σε ένα από τα ωραιότερα νεοκλασικά κτήρια της Αθήνας κοντά στον Εθνικό Κήπο και τη Βουλή των Ελλήνων. Το κτήριο προσφέρθηκε στο Έθνος για τη δημιουργία του μουσείου που θα φιλοξενούσε τις συλλογές του Αντώνη Μπενάκη από τον ίδιο και τις τρεις αδελφές του, Αλεξάνδρα, Πηνελόπη και Αργίνη. Μετά την πιο πρόσφατη ανάπλασή του (1989–2000) στεγάζει μια μοναδική διαχρονική έκθεση για την πορεία του ελληνικού πολιτισμού από την προϊστορία έως τον 20ό αιώνα.

Οι αίθουσες 33-36 στον τρίτο όροφο ανανεωμένες και εμπλουτισμένες με νέα εκθέματα, διηγούνται την ιστορία της νεότερης Ελλάδας από τα χρόνια λίγο πριν την Ελληνική Επανάσταση έως και τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Εισιτήριο: €9 (μόνιμες), €6–8 (περιοδικές)
Ωράριο: Τετ & Παρ: 10:00–18:00 | Πεμ & Σάβ: 10:00–00:00 | Κυρ: 10:00–16:00
Δωρεάν είσοδος: Κάθε Πέμπτη από 18:00, 6/3, 18/4, 18/5, 28/10, 1η Κυριακή (Νοέμβριος–Μάρτιος)

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης είναι μουσείο στην Αθήνα που έχει σκοπό την παρουσίαση της Τέχνης όπως αυτή υπήρχε στις Κυκλαδες, την Αρχαία Ελλάδα και Κύπρο, το Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο από την 4η π.Χ. χιλιετία έως περίπου τον 6ο αιώνα μ.Χ.

Εισιτήριο: €10 (κανονικό), €7 (μειωμένο)
Ωράριο: Δευ–Σάβ: 10:00–17:00 | Κυρ: 11:00–17:00 | Τρίτη: Κλειστά

ΕΜΣΤ – Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Πρώτος άξονας της πολιτιστικής πολιτικής του ΕΜΣΤ είναι η κατάρτιση και ο εμπλουτισμός μόνιμων συλλογών με ελληνικό και διεθνή χαρακτήρα.

Οι συλλογές αποτελούνται από έργα ζωγραφικής, σχέδια, γλυπτά, εγκαταστάσεις, βίντεο εγκαταστάσεις, ηχητικά και διαδικτυακά έργα σημαντικών καλλιτεχνών, όπως οι: Μπιλ Βιόλα, Γκάρι Χιλ, Ίλια Καμπάκοφ, Γιάννης Κουνέλλης, Kimsooja, Σιρίν Νεσάτ, Μίροσλαβ Μπάλκα, Βόλφγκανγκ Λάιμπ, Μόνα Χατούμ, Καταρίνα Φριτς, Do-Ho Suh, Κέντελ Γκιρς, Δημήτρης Αληθεινός, ( (Γιώργος Λαζόγκας))Παντελής Ξαγοράρης, Μπία Ντάβου, Μανώλης Μπαμπούσης, Χρόνης Μπότσογλου, Έμιλι Ζασίρ, Καρλ Αντρέ, Λουκάς Σαμαράς, Γιώργος Χατζημιχάλης, Βλάσης Κανιάρης, Νίκος Κεσσανλής, Nan Goldin Allan Sekula, Τόμας Στρουθ, Γκίλιαν Γουέρινγκ, Αν Σόφι Σίντεν, Κουτλούγκ Αταμάν, Nίκος Ναυρίδης, Ουαλίντ Ραάντ & Atlas Group, Ανδρέας Αγγελιδάκης, Κώστας Τσόκλης, Κώστας Βαρώτσος, Γιάννης Ψυχοπαίδης[1]

Το ΕΜΣΤ διαθέτει μια σημαντική συλλογή έργων βίντεοτέχνης από τους πιο σημαντικούς βιντεο-καλλιτέχνες όπως: Nam June Paik, Bruce Nauman, Bill Viola, Gary Hill, Vito Acconci, Marina Abramovic & Ulay, Chris Burden, Dan Graham, Rebecca Horn, Lynda Benglis, Martha Rosler, John Baldessari, Lawrence Weiner κ.ά.

Το 2022 το ΕΜΣΤ έλαβε δωρεά 140 έργων σύγχρονης τέχνης από την Δωρεά της Συλλογής Δ.Δασκαλόπουλου, συμπεριλαμβανωμένων έργων των Kutluğ Ataman, Abraham Cruzvillegas, Paul McCarthy, Ana Mendieta, Annette Messager καθώς και πολλών ελλήνων καλλιτεχνών.

Τα τελευταία χρόνια, η συλλογή ανοίγεται σε πεδία όπως η net art και η sound art.

Εισιτήριο: €8 (κανονικό), €4 (μειωμένο)
Ωράριο: Τρ–Κυρ: 11:00–19:00 | Πέμπτη: έως 22:00 | Δευτέρα: Κλειστά

Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή (Κηφισιά)

Το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας σήμερα λειτουργεί ως ένα Πρότυπο Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας και Εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αντιμετώπιση του μεγαλύτερου προβλήματος του πλανήτη μας, την Κλιματική Αλλαγή.

Καταγράφει και μελετά τον φυσικό πλούτο της χώρας, προτείνει και αναλαμβάνει την υλοποίηση μέτρων προστασίας και διαχείρισης των απειλούμενων οικοσυστημάτων σε συνεργασία με εθνικούς  φορείς και επιτελεί λειτουργίες υποβολής εθνικών δεδομένων για τη Βιοποικιλότητα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Στηρίζει τις προτάσεις διεθνών οργανισμών και την ευρωπαϊκή πολιτική περιβάλλοντος με νέες προωθημένες επιστημονικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Ταυτόχρονα αναπτύσσει μία νέα μορφή παιδείας και πληροφόρησης με επίκεντρο τον  άνθρωπο και ειδικότερα την νέα γενιά.

Εισιτήριο: περίπου €6–9
Ωράριο: Συνήθως 09:00–14:30 (Δευ–Παρ), 10:00–15:00 (Σαβ–Κυρ)

Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης & Λουτρό των Αέρηδων

Το “Λουτρό των Αέρηδων” είναι το μόνο από τα δημόσια λουτρά της Αθήνας που σώζεται μέχρι σήμερα.

Χρονολογείται στην πρώτη περίοδο της Τουρκοκρατίας (1430-1669) και βρίσκεται κοντά στη Ρωμαϊκή Αγορά και το Ρολόι του Κυρρήστου. Λειτουργούσε μέχρι το 1965. Σήμερα ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Το 1984, το Λουτρό της οδού Κυρρήστου 8 παραχωρείται στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, ενώ το 1990 ολοκληρώνεται η μελέτη αποκατάστασης του μνημείου και προσαρμογής του σε μουσείο με την ευθύνη της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων του ΥΠ.ΠΟ.Α .

Το 1998 ολοκληρώνεται η αποκατάσταση και το Λουτρό παραδίδεται στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, που έχει την ευθύνη για τη νέα του χρήση ως μνημείου, με θέμα την καθαριότητα, τη φροντίδα και τον καλλωπισμό του σώματος σε διαχρονική θεώρηση.

Το 2013 εγκαινιάζεται η βιωματική και εικονική έκθεση με τίτλο «Στο Λουτρό: Ένα ταξίδι στο σώμα και την ψυχή», που υλοποιήθηκε με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο πλαίσιο του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση». Επιτυγχάνεται έτσι ηανάδειξη του Λουτρού των Αέρηδων και των πολιτισμικών στοιχείων που φέρει το μνημείο, καθώς και η παρουσίαση των πρακτικών του καθαρισμού και του καλλωπισμού του σώματος διαχρονικά.

Το Λουτρό των Αέρηδων ήταν ένα από τα “τρία ευχάριστα χαμάμια”, σύμφωνα με τη μαρτυρία του Τούρκου περιηγητή Εβλιγιά Τσελεμπή, που επισκέπτεται την Αθήνα το 1667. Το χαμάμ του Αμπίντ Εφέντη, όπως ονομαζόταν τότε, είναι το μόνο που άντεξε στη λαίλαπα του χρόνου. Σήμερα το Λουτρό εκτείνεται μεταξύ των οδών Κυρρήστου και Λυσίου.

Η κάτοψή του είναι δαιδαλώδης, αποτέλεσμα των μετατροπών και προσθηκών που είναι αναγνώσιμες κατά την κατασκευαστική ανάλυση του κτηρίου. Στην πρώτη οικοδομική φάση των χρόνων της Τουρκοκρατίας, το Λουτρό της οδού Κυρρήστου είναι μονό και αποτελείται από αποδυτήρια, χλιαρό και θερμό χώρο. Λειτουργεί με βάρδιες χωριστά για άνδρες και γυναίκες.

Κατά τη δεύτερη οικοδομική φάση, που τοποθετείται χρονικά γύρω στα 1870, το Λουτρό αλλάζει χαρακτήρα. Με την προσθήκη νέων αλλά και τη μετατροπή παλαιών χώρων, μετατρέπεται σε δίδυμο, προσφέροντας για τις διακριτές πτέρυγες ανδρών και γυναικών από ένα χώρο αποδυτηρίων με πατάρι, ένα χλιαρό και ένα θερμό χώρο. Ένα βοηθητικό κτίσμα περιλάμβανε ατομικά λουτρά, τα λεγόμενα “ευρωπαϊκά”.

Το κτιριακό σύνολο συμπληρώνει η υπόγεια εστία, απ’ όπου ο ζεστός αέρας της καύσιμης ύλης διοχετευόταν στα υπόκαυστα, η κτιστή δεξαμενή του νερού και οι βοηθητικοί χώροι του Λουτρού. Στην ταράτσα υπάρχει κτίσμα από το οποίο εξασφαλίζεται πρόσβαση προς τον υπαίθριο χώρο πάνω από τις θόλους και προς την εστία. Οι κύριοι λουτρικοί χώροι στεγάζονται με ημικυλινδρικές καμάρες ή θόλους που φέρουν τις “φεγγίδες”, μικρές οπές με γυαλί για το φωτισμό.

Εισιτήριο: €3–5
Αντικείμενα καθημερινής ζωής, λαϊκή ενδυμασία και τέχνη σε έναν από τους ωραιότερους χώρους της Πλάκας.

Ενιαίο Εισιτήριο Αρχαιολογικών Χώρων

Κόστος: €30 (ισχύει για 5 ημέρες)
Περιλαμβάνει: Ακρόπολη, Αρχαία Αγορά, Ρωμαϊκή Αγορά, Βιβλιοθήκη Αδριανού, Ναός Ολυμπίου Διός, Κεραμεικός, κ.ά.

Χρήσιμες Συμβουλές

– Εκμεταλλευτείτε τις δωρεάν ημέρες ή τις προσφορές για φοιτητές, ηλικιωμένους και παιδιά.
– Κάντε κράτηση online όπου είναι διαθέσιμο για αποφυγή αναμονής.
– Συνδυάστε επισκέψεις σε κοντινά μουσεία για πιο αποδοτική περιήγηση.

Η Αθήνα δεν σας καλεί απλώς να τη δείτε. Σας προκαλεί να τη νιώσετε. Κάθε της μουσείο είναι ένα παράθυρο στο παρελθόν, μια αντανάκλαση της ταυτότητάς μας, μια υπόσχεση για το μέλλον της τέχνης. Και το καλύτερο; Όλα είναι μόλις ένα εισιτήριο μακριά.

Αξίζει. Γιατί η τέχνη εδώ δεν είναι πολυτέλεια — είναι καθημερινότητα.

Share this
Tags
Zeta Tz
Zeta Tz
Η Ζέτα ασχολείται με τη μετάφραση, την αρθρογραφία και την αρχισυνταξία στο χώρο των ΜΜΕ του πολιτισμού. Έχει ασχοληθεί με την διοργάνωση εικαστικών εκθέσεων και εκδηλώσεων που αφορούν στην κοινωνική ευθύνη. Έχει λάβει τιμητική διάκριση από το Ίδρυμα Μπότση για δημοσιογραφική της δραστηριότητα στα θέματα πολιτισμού. Στο artviews.gr είναι υπεύθυνη της συντακτικής ομάδας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Lumen de Lumine / Φως εκ Φωτός: Η Τέχνη ως Αντίλαλος Μιας Εποχής Τεχνητής Νοημοσύνης

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη Στην καρδιά του καλοκαιριού, το Ίδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως στην Άνδρο ανοίγει και φέτος τις πύλες του στον στοχασμό, την...

Αρτεμισία Τζεντιλέσκι: Από καλλιτέχνιδα σε σύμβολο

Σαν σήμερα, 8 Ιουλίου, γεννήθηκε το 1593 στη Ρώμη η Αρτεμισία Τζεντιλέσκι, μια από τις πιο εξέχουσες ζωγράφους του ιταλικού Μπαρόκ, αναγνωρισμένη για το...

Φρίντα Κάλο: Η ζωή της θρυλικής ζωγράφου σε Infographic

Η μεξικανή ζωγράφος Frida Kahlo γεννήθηκε το 1907 και έζησε με καλλιτεχνική τόλμη και πολιτικό ακτιβισμό. Κατά τη διάρκεια της ζωής της, η Κάλο...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this