Εγκαινιάστηκε η έκθεση φωτογραφίας Robert McCabe Η Ελλάδα μετά τον Πόλεμο – Τα χρόνια της ελπίδας στο Ευρωπαϊκό πολιτιστικό κέντρο Δελφών

O Robert McCabe το 1941 ήταν επτά ετών – στο μέσο των ηλικιών που έχουν τα δυο εγγόνια του σήμερα – όταν, στις ΗΠΑ που γεννήθηκε και ζούσε, άκουσε τα νέα για τον βομβαρδισμό του Περλ Χάρμπορ. Ως γιος του εκδότη μιας μεγάλης αμερικανικής εφημερίδας, της New York Daily Mirror, δεν άργησε να συνειδητοποιήσει ότι κάτι τρομερό είχε συμβεί, ενώ η έλλειψη αγαθών και η αλλαγή της ζωής που ακολούθησε στην χώρα του ήταν κάτι που θυμάται έντονα μέχρι σήμερα.

Δεν ήταν, όμως, παρά μόνο το 1954, στο πρώτο του ταξίδι στην Ελλάδα, ως φοιτητής του Princeton, που αντιλήφθηκε ότι αυτή η μικρή χώρα στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού βίωσε πολύ μεγαλύτερες δυσκολίες. Παρ’ ότι βουτηγμένοι στη φτώχεια, όμως, το κέφι, η ζεστασιά και το φιλόξενο πνεύμα των ανθρώπων αυτής της χώρας που είχαν επιβιώσει από τον εφιάλτη του πολέμου και τα επακόλουθα δεινά του τον εξέπληττε διαρκώς. Τα ταξίδια στην Ελλάδα συνεχίστηκαν και ο βαθύς δεσμός του Robert McCabe με τη χώρα δυνάμωσε με το πέρασμα των χρόνων.

Από τον φακό του Robert McCabe

Κι ήταν η έκθεση φωτογραφιών του ίδιου «Η ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ Τα χρόνια της ελπίδας» με κείμενα Παναγιώτη Ροϊλού και Κατερίνας Λυμπεροπούλου η οποία με μεγάλη επιτυχία εγκαινιάστηκε στις 10/6/23 στο Συνεδριακό Κέντρο του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών που έφερε στο φως την χώρα αυτού του μεταβατικού χρονικού σημείου σε μια ξεχωριστή «επέτειο».

«Στις 10 Ιουνίου 1944, 79 χρόνια πριν από σήμερα, συνέβη η σφαγή στο, γειτονικό των Δελφών, Δίστομο, μια από τις μεγαλύτερες θηριωδίες της ναζιστικής γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα», σημείωσε ο Πρόεδρος του ΕΠΚεΔ, καθηγητής Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, Παναγιώτης Ροϊλός, χαιρετίζοντας την Ημερίδα που με θέμα «Η μεταπολεμική Ελλάδα του Robert McCabe» προηγήθηκε των εγκαινίων στην Αίθουσα Ελένη Αρβελέρ του Συνεδριακού Κέντρου του σε συντονισμό της δημοσιογράφου, Κατερίνας Λυμπεροπούλου.
Ακολούθησε χαιρετισμός του διεθυντή του ΕπΚεΔ, καθηγητή, Ανδρέα Γκόφα, ο οποίος αναφέρθηκε στην ανανέωση του Κέντρου, μεταξύ άλλων και σε δύο τομείς : των εγκαταστάσεών του με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και της ψηφιακής εικόνας του.

Αποψη των χώρων του Συνεδριακού Κέντρου του ΕΠΚεΔ που φιλοξένησε την έκθεση φωτογραφιών του Robert McCabe

Εβδομήντα φωτογραφίες του Robert McCabe, ασπρόμαυρες αλλά και σε χρώμα, «αφηγούνται» την μεταπολεμική ιστορία της χώρας όπως την κατέγραψε στα ταξίδια του τις δεκαετίες ’50 και ’60 από την Ήπειρο μέχρι την Κρήτη και από την Πύλο μέχρι τη Ρόδο, ενώ το ψηφιδωτό των περιπλανήσεων του Robert McCabe στην Ελλάδα πλαισιώνεται και με προβολή φωτογραφιών σε slides.

«Συχνά είμασταν οι μόνοι επισκέπτες σε ένα ελληνικό νησί», σημείωσε ο Robert McCabe αναφέροντας, μεταξύ άλλων, ότι τα δεινά της χώρας στην εφιαλτική δεκαετία που προηγήθηκε των ταξιδιών του τα αντιλήφθηκε πλήρως διαβάζοντας το ιστορικό λεύκωμα «Οι θυσίες της Ελλάδας στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο» (1946) του κορυφαίου πολεοδόμου, Κωνσταντίνου Δοξιάδη (1913 – 1975).

«Το λεύκωμα αυτό ήταν τεράστιο – 45χ35,5 cm – διότι οι θυσίες των Ελλήνων ήταν μεγάλες», είπε η θυγατέρα του βασικού προσώπου της μεταπολεμικής ανασυγκρότησης της χώρας, ζωγράφος, Ευφροσύνη Δοξιάδη στην Ημερίδα, παρουσιάζοντας, μεταξύ άλλων, την σελίδα της παρουσίασης της σφαγής στο Δίστομο όπου ο πατέρας της είχε ζωγραφίσει ένα – ένα τα 218 θύματα – από τα βρέφη μέχρι τους ηλικιωμένους. Η ίδια μίλησε ακόμα για την επαφή του με την πολιτική, μεταξύ άλλων, ως Υφυπουργός Ανοικοδόμησης και Συντονιστής Ανασυγκρότησης που διεκόπη από τον Γεώργιο Παπανδρέου, όπως ανέφερε. «Πόσο διαφορετική θα ήταν η χώρα αν είχε αφεθεί να συνεχίσει το έργο που είχε αναλάβει», κατέληξε, μεταξύ άλλων, δηλώνοντας πως διακατέχεται από «ανίατη λατρεία» στο πρόσωπο του πατέρα της.

Anne McCabe, Λούλα Χριστοπούλου
Η Ευφροσύνη Δοξιάδη

«Σκεφθείτε ότι οι φωτογραφίες αυτές απεικονίζουν μία χώρα που αιμορραγεί από τη μετανάστευση. Δεκάδες χιλιάδες άτομα μετακινούνται κάθε χρόνο προς τη Γερμανία, το Βέλγιο, την Αυστραλία και λιγότερο τις Η.Π.Α. για να μπορέσουν να εξασφαλίσουν την επιβίωση τη δική τους και της οικογένειας τους», σημείωσε με την σειρά του ο καθηγητής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Κώστας Κωστής. «Οι συνθήκες δεν ήταν καθόλου εύκολες. Το αντίθετο. Και όμως στις συνθήκες αυτές η Ελλάδα πραγματοποιεί ένα θαύμα, πετυχαίνει να αφήσει πίσω της την πείνα, τη φτώχεια, τη στέρηση, να αναπτυχθεί με ραγδαίους ρυθμούς. Θυμίζω κάτι εξαιρετικά σημαντικό: ή ελληνική ανάπτυξη ήταν η ταχύτερη του δυτικού κόσμου και η Ελλάδα πέτυχε να έρθει κοντά στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα το 1961, ως το πρώτο κράτος που συνδέθηκε μαζί της».

Με την σειρά της, η Προϊσταμένη Αρχαιοτήτων Φωκίδας, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΠκεΔ, Αθανασία Ψάλτη, παρουσίασε ένα ενδιαφέρον χρονολόγιο του Αρχαιολογικού χώρου των Δελφών αλλά και του Μουσείου του το οποίο φιλοξενεί την ίδια περίοδο την έκθεση «ΟΙ ΔΕΛΦΟΙ ΤΗ ΔΕΚΑΤΙΑ ΤΟΥ 1950 με τον φακό του Robert McCabe». Η κυρία Ψάλτη αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην περίοδο ανασυγκρότησης και στο έντονο ενδιαφέρον του Κωνσταντίνου Καραμανλή για τον τόπο των Δελφών αλλά και στα εγκαίνια του 3ου – και σημερινού – Αρχαιολογικού Μουσείου το 1961 όπου και απέκτησε δική του αίθουσα το άγαλμα του Ηνιόχου, το πιο διάσημο από τα αφιερώματα στους Δελφούς.

Περικλής Σπάτουλας, Παναγιώτης Ροϊλός, Robert McCabe, Κατερίνα Λυμπεροπούλου, Μάρω Νικολοπούλου

«Επιθυμία μου είναι να δοθεί το στίγμα της ελπίδας σε μια κρίσιμη περίοδο, σε μια μεταβατική εποχή», ανέφερε, τέλος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο Πρόεδρος του ΕΠΚεΔ, καθηγητής Παναγιώτης Ροϊλός, ενώ κατέληξε λέγοντας ότι στις φωτογραφίες του Robert McCabe δεν συναντά κανείς κανένα ίχνος αποικιοκρατικής αντίληψης της Ελλάδας, αλλά μια εγγενή τρυφερότητα για τον τόπο και τους ανθρώπους του την δύσκολη εποχή που βρέθηκαν στο διάβα της ζωής του.

Μεταξύ των δεκάδων παρισταμένων στα εγκαίνια της έκθεσης και της Ημερίδας που προηγήθηκε ήταν η Λούλα Χριστοπούλου, τελευταία απόγονος της οικογένειας Ντάση του ξενοδοχείου Belle Hélène των Μυκηνών, αρχική έδρα των ανασκαφών του Heinrich Schliemann. Ο φακός του Robert McCabe την έχει απαθανατίσει μικρό κοριτσάκι με τον πατέρα της στην είσοδο του ιστορικού ξενοδοχείου το 1955, την αυγή της τουριστικής ανάπτυξης της χώρας. Σήμερα αυτό το ξενοδοχείο υπάρχει ακόμα.

Οι ομιλητές της Ημερίδας που με θέμα «Η μεταπολεμική Ελλάδα του Robert McCabe» προλόγισε τα εγκαίνια της έκεσης. Από αριστερά: Ευφροσύνη Δοξιάδη, Robert McCabe, Κατερίνα Λυμπεροπούλου (συντονισμός), Παναγιώτης Ροϊλός, Αθανασία Ψάλτη, Κώστας Κωστής, Ανδρέας Γκόφας

Συντελεστές έκθεσης

Συντονισμός – έρευνα: Κατερίνα Λυμπεροπούλου
Οργανωτική υποστήριξη έκθεσης και ημερίδας Δελφών: Μάρω Νικολοπούλου, Προϊσταμένη Τμήματος Συνεδρίων και Καλλιτεχνικών Προγραμμάτων – Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών.
Περικλής Σπάτουλας, Προϊστάμενος Γραφείου Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων – Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών.
Σχεδιασμός – γραφικά: A4_Design
Στήσιμο: Νίκος Κουτσοκέρας, Μαρία Αλεξίου
Εκτυπώσεις σε αλουμίνιο: Apolyto
Τοποθέτηση φωτογραφιών: Κώστας Καρασαββίδης
Τεχνική υποστήριξη-slide show: Νίκος Κουτσοκέρας
Εκτυπώσεις και σαρώσεις: Γιώργος Μαρίνος και Σοφία Πάνου, Idolo Lab
Έρευνα και τεκμηρίωση πλοίων: Άρης Μπιλάλης
Μοντάζ βίντεο: Κωνσταντίνος Τζωρτζίνης
H εκτύπωση κι η βιβλιοδεσία του βιβλίου «Η Ελλάδα μετά τον πόλεμο. Τα χρόνια της ελπίδας» (εκδόσεις Πατάκη / Abbeville Press) που συνοδεύει την έκθεση έγινε στο Trifolio srl, Βερόνα, Ιταλία.
Κείμενα: Robert McCabe, Παναγιώτης Ροϊλός, Κατερίνα Λυμπεροπούλου
Σχεδιασμός: Αλέξης Βερούκας, Βασιλική Καρμίρη
Διορθώσεις: Anne McCabe

Αθανάσιος Καυκαλίδης, Χρήστος Χηνιάδης, Σοφία Χηνιάδου Καμπάνη, Anne McCabe, Ivan Kuriakov.
Ο Robert McCabe με τον συνονόματο εγγονό του και τις δημοσιογράφους Ελένη Μάρκου και Ζέτα Τζιώτη.

Ιnfo

Διάρκεια έκθεσης
10 Ιουνίου – 30 Σεπτεμβρίου 2023

Αίθουσα Εκθέσεων Συνεδριακού Κέντρου Δελφών 

Share this
Tags
ArtViews Team
ArtViews Team
Σκοπός της ομάδας μας είναι η προβολή κάθε θετικής προσπάθειας που αναδεικνύει τον πολιτισμό, η ενθάρρυνση των δημιουργών και η επικοινωνία της δουλειάς των καλλιτεχνών σε διεθνές επίπεδο. Ακολουθήστε μας στο facebook και στο instagram.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Οι θεοσοφικές ιδέες στο νεοπλαστικισμό του Μοντριάν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Πητ Μοντριάν / Piet Mondrian γεννήθηκε στην πόλη Αμερσφόρτ της Ολλανδίας το 1872. Σπούδασε στην Ακαδημία...

Ελένη Σαμέλη: Η τέχνη μου ξεπηδά κατευθείαν από την ψυχή μου  

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη   Τη νέα της δουλειά με τίτλο «Σταλακτίτες της ψυχής» παρουσιάζει αυτές τις μέρες στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή στην Κηφισιά η...

Τα τροφαντά γυναικεία σώματα του γλύπτη Μαγιόλ

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης O Αριστίντ Μαγιόλ /Aristide Maillol γεννήθηκε το 1861. Ασχολήθηκε αρχικά για τη ζωγραφική και το 1882 μπήκε...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this