Μαριάννα Λούρμπα : “Μου αρέσει να συνδυάζω την κλασσική αρχαιοελληνική γραμμή με τη νεότερη αρχιτεκτονική” 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  

Η Μαριάννα Λούρμπα παρουσιάζει τη νέα της δουλειά στην γκαλερί Roma, στην Αθήνα. Έργα φιλοτεχνημένα την τελευταία διετία απαρτίζουν την έκθεση «Εαρινή ισημερία» και δομούνται μέσα από συνδυασμούς χρωμάτων και σχημάτων.  

Κυριαρχεί ένα ημικυκλικό σχήμα με λαιμό, το οποίο ενδύεται ποικίλες μορφές: ανάλογα με τη θέση του, μπορεί να είναι γυναικεία κόμη, σώμα ή και πρόσωπο, δύο σώματα έτοιμα να ενωθούν ή δύο πρόσωπα λίγο πριν φιληθούν.   

Στο έργο που δίνει τον τίτλο στην έκθεση και σηματοδοτεί την έναρξή της (21 Μαρτίου 2024), το ίδιο σχήμα μοιάζει με τραβηγμένη κουρτίνα, που αφήνει να φανεί η αντίθεση της μέρας με τη νύχτα, του φωτός με το σκοτάδι. 

Συναντήσαμε την καλλιτέχνιδα στο χώρο της γκαλερί και μιλήσαμε μαζί της.  

-Μαριάννα, αυτές τις μέρες παρουσιάζεις στην Roma Gallery την νέα σου δουλειά με τίτλο “Εαρινή Ισημερία”. Πώς προέκυψε η επιλογή του τίτλου; 

-Ο κατάλογος της έκθεσης ξεκινάει με το ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη, που αναφέρει.. 

«Την άνοιξη αν δεν την βρεις, την φτιάχνεις. Ναι την φτιάχνεις.  

Κάθε φορά από την αρχή. Όλο και πιο ζωντανή.
Όλο και πιο ποτισμένη.  

Ναι την φτιάχνεις. Με εκείνα τα χρώματα που σημαίνουν αρμονία. Και με εκείνες τις λέξεις που δηλώνουν αρχή.»  

Ο τίτλος «Εαρινή Ισημερία» προήλθε από το ομώνυμο έργο της έκθεσης και ήταν από κοινού απόφαση με τον ιστορικό τέχνης και επιμελητή της έκθεσης, Χριστόφορο Μαρίνο.  

Κατά τους αρχαίους Έλληνες, αυτή είναι η ώρα επιστροφής της Περσεφόνης από τον Άδη στη Γη και τη μητέρα της, τη Δήμητρα. Αυτή είναι η αρχή της Άνοιξης.
H Εαρινή Ισημερία συμβολίζει την περίοδο της αναγεννήσεως, είναι η εποχή της μεταμορφώσεως της βλαστήσεως και της εκδηλώσεως των ανθέων και των χρωμάτων αυτών. 

Οπότε όταν προγραμματίστηκε από την Roma Gallery, η ημερομηνία των εγκαινίων δεν μπορούσαμε να σκεφτούμε κάτι καλύτερο...

Μαριάννα Λούρμπα
Μαριάννα Λούρμπα, Crimson Iris, 100x100cm

-Μίλησέ μας για τα έργα που βλέπουμε…  

-Η έκθεση εαρινή ισημερία περιλαμβάνει 20 νέα έργα. Πρόκειται  για μια συνέχεια της δουλειάς μου που ξεκίνησα με την έκθεση «Στοιχεία αυτογνωσίας» το 2022 με κυρίαρχες  επιρροές από την αρχιτεκτονική των νησιών των Κυκλάδων και το Μπλε που τα περιβάλει. 

Είναι μια φυσική εξέλιξη της δουλειάς μου, των τελευταίων 4 ετών, που με πειραματισμούς και νέες προσεγγίσεις αναζητώ νέα μονοπάτια εικαστικής έκφρασης. Τα έργα που θα παρουσιαστούν έχουν δουλευτεί αποσπασματικά την τελευταία 2ετία.  

Καμπύλες .. τρούλοι .. υφές τοίχων  πλέον παίρνουν όγκο και υπόσταση μέσα από χρωματισμένες ξύλινες επιφάνειες που συνθέτω. 

Το ενδιαφέρον με αυτές τις συνθέσεις είναι ότι πλέον δεν κρύβουν την καταγωγική αναφορά τους. Αντιθέτως, αφήνω να φανούν οι ρωγμές, τα σκασίματα και οι φθορές του λευκού ασβεστοχρώματος, της «επιδερμίδας» του κτίσματος που το κατατρώει ο ήλιος ενισχύοντας την αίσθηση της αφής.  

Μαριάννα Λούρμπα, Spring equinox, 140×95

-Οι τίτλοι των έργων σου είναι από την ελληνική μυθολογία.   

-Οι τίτλοι των έργων μου αποτελούν κομμάτι της όλης σύνθεσης που έχω στο μυαλό μου.  

Οι τίτλοι είναι από την θάλασσα, («Αλμυρόν ύδωρ»), το ελληνικό καλοκαίρι «Αύγουστος», την μυθολογία «Νηρηίδες» και την Οδύσσεια, αποκαλύπτοντας την σχέση της τέχνης με την Ελλάδα. 

Είναι εμπνευσμένα μέσα από τα ταξίδια μου στις Κυκλάδες του τώρα αλλά  και τις αφηγήσεις του Ομήρου μέσα από την ποίηση του.  

Είναι σαν να κάνω το δικό μου ταξίδι με την «Αργώ» (το πλοίο του Οδυσσέα).

Στην έκθεση θα περιηγηθείτε ανάμεσα τις «Πλειάδες» τις «Αλκυονίδες» θα περάσατε από το μαγικό «Αιγαίο» και  τις «Μικρές Κυκλάδες», μια στάση στην «Αστυπάλαια» και με την δύναμη του ανέμου «Αίολος» θα βρείτε το τέλος του ταξιδιού στην «Ιθάκη».. 

Μαριάννα Λούρμπα
Μαριάννα Λούρμπα, Opposite, 90x67x30

-Ποια έργα ξεχωρίζεις από τη νέα σου δουλειά; 

-Αδυνατώ να ξεχωρίσω κάποια.. γιατί όλα μαζί δημιουργούν αυτή την νέα ενότητα της δουλειάς μου, η οποία όπως ανάφερα και προηγούμενα, είναι μια εξέλιξη τη προηγούμενης έκθεσης μου «Σχέσεις Αυτογνωσίας» του 2022.  

Τότε είχα παρατηρήσει με ενδιαφέρον ότι ο κόσμος πήγαινε κοντά και ήθελε να τα αγγίξει, να νιώσει στην αφή του την ‘επιδερμίδα’ του κτίσματος και το λευκό του ασβεστοχρώματος.  

Αυτό μου δημιούργησε την ανάγκη να τα κάνω ακόμα πιο ρεαλιστικά έργα και από το τελάρο πλέον τα έργα να ξεπηδήσουν και να γίνουν κατασκευές επιτοίχιες ή και επιδαπέδιες.   

Έτσι άρχισαν να αποκτούν όγκο, οντότητα στον χώρο, άρχισε η μια φόρμα να ακολουθεί την άλλη σε επίπεδα δημιουργώντας ακόμα μεγαλύτερες και πιο «ζωντανές» συνθέσεις. 

Στην πορεία ήθελα να προσθέσω και φως, να δω να χαράζει η ανατολή από τις φόρμες μου, όπως όταν φτάνεις με το καράβι στην Σαντορίνη ξημερώματα και βλέπεις αυτό το απόκοσμο φόντο στο βάθος του βράχου με τον ήλιο να χαράζει πίσω από τα μικρά λευκά κυκλαδίτικα σπιτάκια.

-Στην ενότητα αυτή έχεις εμπνευστεί από την αρχαία Ελλάδα, τον Όμηρο και τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.  

-Θα έλεγα ότι η ελληνικότητα και η πλούσια κληρονομιά της αρχαίας ελληνικής τέχνης συνοδεύει καθολικά την δουλειά μου. Η αρχαία ελληνική τέχνη είναι γνωστή για την αρμονία και την ισορροπία στις αναλογίες των έργων της.  

Η διαχρονική ομορφιά των αρχαίων ελληνικών γλυπτών, αγγείων, καθώς και της αρχιτεκτονικής της, με έχει επηρεάσει κατά πολύ.   

Η έμπνευση μου πηγάζει από την αρχιτεκτονική των Κυκλάδων.   

Συνήθως συνδυάζω την αρμονία που προσδίδει η  γεωμετρική φόρμα με τις επιδερμικές και όχι μόνο φθορές των κτισμάτων, ως αποτύπωμα του χρόνου πάνω σε αυτά.  

Άλλοτε οι φόρμες μου είναι  επηρεασμένες από κάποιο έκθεμα σε αρχαιολογικό χώρο ή από φωτογραφικό υλικό που συλλέγω μανιωδώς όποτε βρίσκομαι στους γυμνούς βράχους με τα άσπρα σπίτια, στις Κυκλάδες. 

Μου αρέσει να συνδυάζω την κλασσική αρχαιοελληνική γραμμή με τη νεότερη αρχιτεκτονική και να δημιουργείται αυτή η νέα φόρμα που κουβαλάει το παρελθόν και το παρόν και θα σταθεί στο μέλλον.  

Ο Όμηρος αποτελεί κομμάτι της ιστορίας αυτών των νησιών οπότε δεν θα μπορούσε να λείπει η έμμεση ή άμεση αναφορά στο έργο του είτε με την ονοματοδοσία των έργων μου είτε με την χρωματική παλέτα που επέλεξα να ντύσω τις φόρμες μου. 

Μαριάννα Λούρμπα
Από την έκθεση της Μαριάννας Λούρμπα «Εαρινή Ισημερία» στην Roma Gallery:

-Ποιες προσωπικότητες από τα Ομηρικά έπη σε εμπνέουν και γιατί;  

-Πρόκειται για δύο από τα αρχαιότερα αναγνώσματα της ιστορίας, και έχουν αποτελέσει τη βάση για τη μόρφωση πολλών ανθρώπων από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. 

Η Οδύσσεια, το δεύτερο από τα έπη του Ομήρου, αποτελεί σύμβολο της ανθρώπινης επιμονής και επινοητικότητας απέναντι στις αντιξοότητες, με τον πολυμήχανο βασιλιά της Ιθάκης να διδάσκει πώς η χρήση τόσο του μυαλού όσο και της δύναμης, την κατάλληλη στιγμή και εκεί που χρειάζεται το καθένα, μπορούν να υπερνικήσουν κάθε εμπόδιο.  

Για μένα η μαγεία όμως  βρίσκεται στους  μύθους που εμπεριέχονται στα Ομηρικά έπη όπως ο Κύκλωπας Πολύφημος, η Κίρκη οι Λωτοφάγοι, οι Συμπληγάδες και όλες τις άλλες περιπέτειες που πέρασε ο Οδυσσέας πριν επιστρέψει στο νησί του.  

earini-isimeria-tis-mariannas-lourba-sti-roma-gallery
Μαριάννα Λούρμπα, Odyssey, 130x80cm

η ελληνικότητα και η πλούσια κληρονομιά της αρχαίας ελληνικής τέχνης συνοδεύει καθολικά την δουλειά μου

Μαριάννα Λούρμπα

-Μελετώντας την Ιλιάδα και την Οδύσσεια και κάνοντας εικόνα τις περιγραφές του Ομήρου, τι χρώματα σου έρχονται στο μυαλό; 

Όμηρος, στην Ιλιάδα και στην Οδύσσεια, κατονομάζει μόνο τέσσεραχρώματα: το λευκό του γάλακτος, το πορφυρό κόκκινο του αίματος, το μαύρο της θάλασσας, το κιτρινοπράσινο του μελιού και των αγρών. Μέλαν και λευκόν σήμαιναν το σκοτάδι και το φως (η λατινική λέξη lux, «φως», έχει την ίδια ετυμολογία με το ελληνικό λευκό) αναζητώντας οποιαδήποτε αναφορά στο μπλε χρώμα, δεν βρήκα καμία στα κείμενα του σε αντίθεση με εμένα, που το μπλε παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στα έργα μου. 

Αν και άλλα χρώματα όπως το μαύρο, το κόκκινο, το λευκό, το κίτρινο και το πράσινο αναφέρονται ειδικά στον Όμηρο, το μπλε, όσο κι αν ακούγεται απίστευτο, δεν εμφανίζεται ποτέ.  

Αυτό κάνει αρκετά ενδιαφέρουσα τη σύγκριση του Ομήρου για τη θάλασσα όχι με τον ουρανό, ή με κάποιο άλλο γαλάζιο χρώμα, αλλά με το κρασί.  

Οπότε και στα έργα μου το σκούρο κόκκινο υποδηλώνει το ηλιοβασίλεμα (Πορφυρή Ίρις.) και το κρασί (Οίνοψ), ενώ το μπλε – σήμα κατατεθέν της Ελλάδας – τον ουρανό και τη θάλασσα.   

-Τι σύμβολα κρύβουν τα έργα σου; 

Δεν θα έλεγα ότι κρύβουν σύμβολα όσο ότι δημιουργούνται νέα σχηματισμοί. 

Χωρίς να έχουν αρχή και τέλος, συμπληρώνει η μία την άλλη και ταυτόχρονα συμμετέχει η μία στον κόσμο της άλλης.  

Κυριαρχεί ένα ημικυκλικό σχήμα το οποίο δεν είχα παρατηρήσει και είδα εκ των υστέρων χωρίς όμως να καθίσταται ως επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Φέρει πάντα πρωταγωνιστικό ρόλο στο έργο αλλά κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο και  πάντα λαμβάνοντας διαφορετική θέση μέσα σε αυτό.   

Λειτουργεί κάθε φορά ανάλογα με την οπτική του κάθε θεατή, που μπορεί να το ερμηνεύσει ως ανθρώπινη μορφή, ερωτικό σώμα ή μια τραβηγμένη κουρτίνα όπως αναφέρει ο Χριστόφορος Μαρίνος στο ομότιτλο έργο της έκθεσης «Εαρινή Ισημερία» που αφήνει να φανεί η αντίθεση της ημέρας με τη νύχτα, του φωτός με το σκοτάδι αποκαλύπτοντας την Άνοιξη.

Εαρινή Ισημερία
Η Μαριάννα Λούρμπα

-Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου;

Η έκθεση «Εαρινή Ισημερία» θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Απριλίου στην Gallery Roma στο Κολωνάκι σε επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου. 

Η έκθεση αυτή σηματοδοτεί τη νέα συνεργασία μου, με μια από τις σημαντικότερες γκαλερί στον ελλαδικό χώρο αυτή τη στιγμή. Δεδομένου των πολύ σημαντικών καλλιτεχνών που εκπροσωπεί αλλά και των ιστορικών εκθέσεων που έχει παρουσιάσει μέχρι στιγμής, είμαι χαρούμενη για την αποδοχή και την εμπιστοσύνη που έχω εισπράξει από την γκαλερί μου ενώ ταυτόχρονα είμαι πολύ αισιόδοξη για το μέλλον αυτής της συνεργασίας.   

Παράλληλα  από τις 4/4/24 μέχρι τις 14/4/24, θα συμμετέχω σε μια ομαδική έκθεση που θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Μπενάκη στο κτήριο της Πειραιώς. 

Τέλος, θα έλεγα ότι η διάθεση μου για έκφραση διαμέσου της εικαστικής δημιουργίας  δεν σταματάει ποτέ, είναι μέρος της καθημερινότητάς μου, οπότε και τα σχέδια μου κάθε φορά συνδιαμορφώνονται και αναδιαμορφώνονται παράλληλα με αυτήν. 

Who is who 

Η Μαριάννα Λούρμπα γεννήθηκε το 1980 στη Αθήνα. Κατέχει Πτυχίο Art & Design του Πανεπιστημίου Middlesex του Λονδίνου και μεταπτυχιακό στην Οπτική Επικοινωνία και το Design από το IED (Instituto Europeo di Design) του Μιλάνου.  

Μέχρι και σήμερα έχει συμμετάσχει σε 20 ομαδικές εκθέσεις και σε 5 ατομικές εκθέσεις παγκοσμίως. Έχει λάβει διακρίσεις και βραβεία από το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και άλλους διακεκριμένους πολιτιστικούς φορείς και εταιρίες. Από το 2012 συνεργάζεται με το Art Shop του Μουσείου Μπενάκη.  

Από το 2013 διδάσκει σε ιδιωτικό κολλέγιο της Αθήνας το μάθημα Οπτική Επικοινωνία, ταυτόχρονα είναι Creative Director του εργαστηρίου σύγχρονης τέχνης Apolyto Creative Spot. Έργα της βρίσκονται σε σημαντικές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Μαριάννα Λούρμπα
Από την έκθεση της Μαριάννας Λούρμπα «Εαρινή Ισημερία» στην Roma Gallery:

Info έκθεσης  

Roma Gallery: Μαριάννα Λούρμπα «Εαρινή Ισημερία»  

Ρώμα 5 –10673 Κολωνάκι 

Επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου 

Διάρκεια: 21 Μαρτίου – 20 Απριλίου 2024
Ελεύθερη Είσοδος   

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Mahy Polymeropoulos: Συναισθηματικά στο τελάρο μου εκφράζω τον ψυχισμό μου 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Το καλοκαίρι που μόλις πέρασε, η γκαλερί Contemporary Athens παρουσίασε την νέα δουλειά της Ελληνοαμερικανίδας καλλιτέχνιδας Μάχης Δημήτριου-Πολυμεροπούλου με τίτλο Cosmic...

«Ροσσινιάδα», Ένα μουσικό παραμύθι στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή 

Η «Ροσσινιάδα», ένα μουσικό παραμύθι σε σύλληψη και σκηνοθεσία της Χλόης Μάντζαρη που εισάγει τα παιδιά στον μαγικό κόσμο της όπερας, έρχεται στο Αμφιθέατρο...

Οι πηγαίες συνθέσεις “Ωμής Τέχνης” του Ζαν Ντυμπυφέ

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της τέχνης Ο Ζαν Ντυμπυφέ / Jean Dubuffet γεννήθηκε το 1901 στη Χάβρη. Ήταν γιος εύπορης οικογένειας οινεμπόρων. Σε...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this