Αρχική Blog Σελίδα 509

«Από την Αντιγόνη στη Μήδεια» στο Θέατρο Άλφα Ιδέα

Κώστας Γάκης - Μαρία Παπαφωτίου

Μετά από τα συνεχόμενα sold out της προηγούμενης θεατρικής σεζόν 2017 – 2018, η παράσταση «Από την Αντιγόνη στη Μήδεια» επιστρέφει για λίγες μόνο παραστάσεις στη σκηνή του Άλφα.Ιδέα.

Μια παράσταση – κατάδυση στα έγκατα της γυναικείας φύσης όπως αυτή προκύπτει από δέκα εξέχουσες γυναικείες παρουσίες της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, με τον μοναδικό τρόπο που τις αποτύπωσαν ο Αισχύλος, ο Σοφοκλής και ο Ευριπίδης είτε ως αρχετυπικές μορφές, είτε ως βαθιά ανθρώπινες και ένσαρκες οντότητες.

Ο ποιητής, διαρκώς παρών στο ταξίδι της σκηνής, τρώει τις ίδιες του τις σάρκες για να δώσει σάρκα στο παλλόμενο όραμά του, να δημιουργήσει ένα εξίσου παλλόμενο, ρευστό, πολλές φορές γεμάτο εσωτερικές συγκρούσεις και δημιουργικές αντιφάσεις σκηνικό ποίημα, με επίκεντρο τη γυναικεία ψυχοσύνθεση.

Πίσω από τη δράση των δύο ηθοποιών (Κώστας Γάκης – Μαρία Παπαφωτίου) ανατέλλει ο ευφάνταστος κόσμος των video ή των live captures, πότε σαν ένας τρισδιάστατος ου-τόπος καμωμένος από μινιατούρες που μεταχειρίζονται σε παρόντα χρόνο οι ηθοποιοί, πότε ως τοπία του Αιγαίου που λειτουργούν ως ένας φυσικός καμβάς των δραμάτων, και πότε σαν μια σπαρακτική εστίαση στις λεπτομέρειες των προσώπων των γυναικών.

Κώστας Γάκης – Μαρία Παπαφωτίου

Μετά τη διεθνή πρεμιέρα της παράστασης στη Σεούλ πριν δύο χρόνια και την εκ νέου συμμετοχή της στο Busan International Performing Arts Festival (ένα από τα πιο σημαντικά θεατρικά φεστιβάλ του κόσμου)στη Νότιο Κορέα, η παράσταση επιστρέφει στην Ελλάδα, στο φυσικό της θεατρικό σπίτι, το θέατρο Άλφα.Ιδέα.

Σε ένα ταξίδι που οι θεατές γίνονται μέρος του σκηνικού κόσμου της παράστασης, ανεβαίνουν στην σκηνή μαζί με τους ηθοποιούς για να παρακολουθήσουν με τελείως διαφορετικό τρόπο τη σκηνική δράση.

Συντελεστές:

Ερμηνεύουν: Κώστας Γάκης, Μαρία Παπαφωτίου

Πρωτότυπο κείμενο: Κώστας Γάκης

Σκηνοθεσία, Μουσική, Video art: Κώστας Γάκης

Live τραγούδι: Ίρις Κανδρή

Live μουσική: Στέλλα Ζιοπούλου

Συνεργασία στη σκηνοθεσία: Ανθή Φουντά

Επιμέλεια κίνησης: Ευθύμης Χρήστου

Φωτισμοί: Στέλιος Πλασκασοβίτης, Στέφανος Λώλος

Σκηνογραφία: Στέφανος Λώλος

Κοστούμια: Σάλι Αλάραμπι, Κωνσταντίνα Μαρδίκη

Βοηθοί σκηνοθέτη: Βίλλη Κοντονικολάκη, Ισμήνη Πρωίου

Μαρία Παπαφωτίου

info

Πρεμιέρα: Παρασκευή 09 Νοεμβρίου στις 21:00

Παραστάσεις κάθε Παρασκευή στις 21:00

Διάρκεια: 90 λεπτά
Τιμή εισιτηρίου: 10 ευρώ (προπώληση), 15 ευρώ (ταμείο), 12 ευρώ (ΑΜΕΑ, φοιτητικό, μαθητικό)

Θέατρο Άλφα.Ιδέα 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) 37 και Στουρνάρα 51, Πολυτεχνείο Αθήνα

“This is my property”: Η ατομική έκθεση του Θεόδωρου Ζαφειρόπουλου, στη Nitra Gallery

UV εκτύπωση, ακρυλικά και λάδια σε ξύλο, 45X60 εκ

Η Nitra Gallery στην Αθήνα παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Θεόδωρου Ζαφειρόπουλου με τίτλο This is my property”. Η επιμέλεια της έκθεσης είναι της Αλεξάνδρας Αθανασιάδου. Στην ένατη ατομική του παρουσιάζει μια βιντεοεγκατάσταση και μια σειρά από εικόνες, που έχουν παραχθεί με μεικτή τεχνική και ψηφιακή εκτύπωση UV.

Περιφράξεις με συρματοπλέγματα, μεταλλικοί σκελετοί, εφήμερα κτίσματα. Σημεία που ορίζονται ως όρια καθορισμού της ιδιοκτησίας και αναδεικνύουν με την απεικόνισή τους την ψευδαίσθηση ελέγχου που ο ίδιος ο όρος εμπεριέχει. Τhis is my property. Η περιουσία, ατομική, εθνική ή και ιστορική, όπως και τα κυοφορούμενα αδιέξοδα που συχνά αυτή συνεπάγεται, αποτελούν τον πυρήνα της έκθεσης.

Τόποι σηματοδοτημένοι από ανθρώπινες κατασκευές, εξόφθαλμα παρεμβατικές προς το χώρο που όμως αδιαμαρτύρητα γίνονται αποδεκτές από τον καθένα μας ως προέκταση του όποιου ιδιοκτησιακού καθεστώτος.

Ακριβώς εκεί καλείται να στραφεί η προσοχή του θεατή, στην άκριτη συναίνεση που έχει υιοθετηθεί ως πολιτική στάση, αρχικά απέναντι στις ίδιες τις κατασκευές και στη συνέχεια στις ιδεολογικές προεκτάσεις που αυτές συνεπάγονται. Αυτό επιτυγχάνεται σε επίπεδο υλικότητας, με τρόπο αισθητικό: οι εικόνες δείχνουν με την χρήση ετερογενών εικαστικών μέσων (φωτογραφικά ντοκουμέντα, ψηφιακή εκτύπωση, ζωγραφική, κολλάζ) ακόμη και τον ωραιοποιημένο τρόπο που διαχειριζόμαστε την συχνά αμφιλεγόμενη εφαρμογή του όρου της ιδιοκτησίας, ισορροπώντας με μία διάφανη κίνηση ανάμεσα στο πολιτικό και το αισθητικό, στον υπαινιγμό και στη δήλωση, χωρίς να είναι αποφαντικές.

UV εκτύπωση, ακρυλικά και λάδια σε ξύλο, 83X100 εκ.

Τhis is my property. Μία διατύπωση δογματική και ταυτόχρονα εξαιρετικά αίολη, ανοιχτή για πολλαπλές αναγνώσεις. Άλλωστε, αυτό που ορίζεται σήμερα ως ιδιοκτησία, αύριο τίθεται σε αμφισβήτηση. Η βίλα μπαρόκ αισθητικής πάνω σε έναν λόφο, αύριο μπορεί να αποτελεί ένα ερείπιο. Η παγιωμένη ψευδαίσθηση οικειοποίησης που συνεπάγεται η ιδιοκτησία έρχεται στο προσκήνιο και μαζί με αυτή τίθενται και μεγαλύτερες προβληματικές: η πολιτική διαχείριση του περιβάλλοντος, η θλιβερή πραγματικότητα των μεγάλων ανθρωπιστικών ζητημάτων. Μέσα από αυτό το πρίσμα η διατύπωση γίνεται ερώτηση καθώς απευθύνεται προς τον θεατή: άραγε τι μας ανήκει;

INFO:

Εγκαίνια: Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2018

Διάρκεια έκθεσης: έως 15 Δεκεμβρίου 2018

Τρίτη-Παρασκευή: 12:00 – 20:00

Σάββατο: 11:00 – 15:00

 

Nitra Gallery – Athens, Αλωπεκής 34, Κολωνάκι

Τηλ. επικοινωνίας: 2130436697

www.nitragallery.com | [email protected]

 

Γεύσω Παπαδάκη: «Πηγή έμπνευσής μου, η ποίηση»

Γεύσω Παπαδάκη

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Βλέποντας έργα της Γεύσως Παπαδάκη αντιλαμβανόμαστε τη νοσταλγία για τις χαμένες πατρίδες και την αγάπη της για αυτές. Η εικαστικός με καταγωγή από την Κωνσταντινούπολη διεισδύει στο βιωματικό παρελθόν και εξυμνεί τη διαδρομή του «ταξιδιού».

Συλλέγει με προσήλωση τα θραύσματα του χρόνου, παρατηρεί τον κύκλο της ζωής και κλείνει κάνοντας έναν ενδοσκοπικό απολογισμό. Επιφάνειες με λιτές περιγραφές και ποιητική ένταση εκφράζουν τα συναισθήματά της. Αγαπώντας τους πειραματισμούς, η Παπαδάκη δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει νέες τεχνικές και υλικά παρουσιάζοντας δουλειά πλούσια σε θεματικές, τεχνοτροπία και χρώματα.

Έργα της υπάρχουν σε εταιρικές και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, στην Εθνική Πινακοθήκη στο Πεκίνο, στη συλλογή Olympic Fine Arts στην Κίνα, στη συλλογή της Εθνικής Ασφαλιστικής, σε δήμους στην Ελλάδα.

– Στο άκουσμα του μικρού σου ονόματος θα μπορούσε κάποιος να παραξενευτεί. Ποιος είναι ο τόπος καταγωγής σου;

-Είναι ασυνήθιστο και παράξενο όνομα! Γεύσω… από Γεσθημανή! Συχνά αποτελεί την πρώτη ερώτηση που μου κάνει κάποιος όταν με γνωρίζει, σπάει και τον «πάγο», καμιά φορά την αμηχανία. Άσε που συνήθως δεν προφέρεται σωστά! Τέλος πάντων, το όνομά μου έχει πράγματι σχέση με την καταγωγή μου. Έχω γεννηθεί στην Κωνσταντινούπολη με ρίζες από την Καππαδοκία. Στα αγαπημένα αυτά μέρη τέτοια ονόματα δεν ήταν τόσο σπάνια.

– Πιστεύεις ότι η καταγωγή σου ή κάποιο πρόσωπο από το οικογενειακό σου περιβάλλον έχει παίξει ρόλο στην έμπνευσή σου;

-Θα πρέπει να υπήρχε ο καλλιτεχνικός σπόρος στην οικογένεια αλλά δεν βρήκε γόνιμο έδαφος για να εμφανιστεί στις προηγούμενες γενιές. Εννοώ με καθαρά καλλιτεχνικό χαρακτήρα. Δύο ανίψια μου είναι επίσης καλλιτέχνες. Φωτογράφος η μία, ηθοποιός ο άλλος!

Υπήρχε λοιπόν η γιαγιά μας, η οποία, ερχόμενη από την Καισάρεια στην Κωνσταντινούπολη σε μικρή ηλικία, ασχολήθηκε με τη συντήρηση των χαλιών και απ’ όσο γνωρίζω σε σχέση με τα χρώματα. Και μάλιστα χαλιά που πρέπει να βρίσκονται τώρα σε μουσείο της Κωνσταντινούπολης. Υψηλού επιπέδου δηλαδή. Ίσως η αγάπη ή αλλιώς η έμφασή μου στο χρώμα να έχει κάποια σχέση με εκείνη. Κεντούσε μέχρι τα βαθιά γεράματα αλλάζοντας τα χρώματα από τα αρχικά. Μια γυναίκα γεμάτη σοφία και αγάπη που την κρατώ ως παρακαταθήκη.

Και βέβαια η καταγωγή μου, οι συνθήκες ζωής, τα ακούσματα, όλα αυτά και άλλα τόσα νομίζω πως έχουν επηρεάσει τις θεματικές μου επιλογές και όχι μόνο.

– Μίλησέ μας για τις σημαντικότερες θεματικές που έχεις ασχοληθεί ως σήμερα.

-Μία από τις παλαιότερες και πολυδουλεμένες θεματικές μου ενότητες είναι οι κλειστές, εγκαταλελειμμένες πόρτες. Συνέχισα με τα «Μοναχικά δέντρα», ακολούθησε το «Ζωγραφικό σημειωματάριο». Αυτό αρχικά ξεκίνησε με σκέψεις μου, τις οποίες στη συνέχεια ζωγράφισα και έγινε βιβλίο από τις εκδόσεις «Το Ροδακιό».

Οι 12 αυτές ζωγραφιές, εμπλουτισμένες και με άλλα έργα, αποτέλεσαν το υλικό της έκθεσης «Ζωγραφικό σημειωματάριο». Στη συνέχεια τα «Ενθύμια τόπων» ήταν ένα ψηφιδωτό εικόνων. Για να γίνω πιο σαφής, η ζωγραφική μου επιφάνεια αποτελούνταν από σπαράγματα τόπων. Τόπων που γεννήθηκα ή έζησα, τόπων που επισκέφτηκα αλλά και τόπων φανταστικών. Οι εικόνες αυτές ήταν λεπτομέρειες κτιρίων ή τοπίων ή οτιδήποτε μένει στη μνήμη μας μετά από καιρό. Έτσι άλλα ήταν πιο αναγνωρίσιμα ενώ άλλα πιο νεφελώδη. Με τον τρόπο που η μνήμη μας απορρίπτει, θολώνει ή επιμένει να θυμάται. Για να μιλήσουμε για το παρόν, εδώ και κάποια χρόνια, ζωγραφίζω έργα εμπνευσμένα από στίχους Ελλήνων ποιητών.

Πέρα όμως από τις συγκεκριμένες θεματικές ενότητες τις οποίες δουλεύω με εμμονή για αρκετά χρόνια την καθεμία, παράλληλα με αυτές, είτε για να αλλάξει η ματιά μου και να ξεκουραστώ από το τρέχον θέμα, είτε σαν αναζήτηση για την εξέλιξη της εικαστικής μου γλώσσας είτε ακόμη, ως έργο συμμετοχής μου σε ομαδικές θεματικές εκθέσεις, ζωγραφίζω και άλλα θέματα.

– «Πόρτες κλειστές»! Γιατί ασχολήθηκες με ένα τέτοιο θέμα; Μήπως ήταν κάποιες προσλαμβάνουσες που είχες από τα παιδικά σου χρόνια;

-Όντως. Η ενασχόλησή μου με αυτή την ενότητα με τίτλο «Μεταμορφώσεις», την οποία και δούλευα για περίπου 6 χρόνια δεν πρέπει να ήταν τυχαία. Κάποια στιγμή συνειδητοποίησα πως έχει να κάνει με την εγκατάλειψη που βίωσα φεύγοντας εγώ από τη γενέτειρά μου αλλά κυρίως με αυτούς που φεύγοντας μέσα σε 24 ώρες αναγκαστικά από την Πόλη άφησαν θεόκλειστα τα σπίτια τους. Θυμάμαι χαρακτηριστικά ένα μαύρο, αραχνιασμένο τέτοιο σπίτι απέναντι από το δικό μας.

– Τι υλικά και τι τεχνικές χρησιμοποιείς στη δουλειά σου;

-Κυρίως χρησιμοποιώ ακρυλικά σε καμβά. Το κολάζ όμως είναι επίσης μια τεχνική που πολύ αγαπώ. Οι παλιές πόρτες και τα μοναχικά δέντρα ήταν με μικτή τεχνική σε ξύλο. Σε αυτή την περίπτωση, εκτός από ακρυλικά και λάδια πάνω στο ξύλο, επικολλούσα και άλλα υλικά, τα οποία στη συνέχεια επιζωγράφιζα. Επίσης δουλεύω με ακουαρέλα σε χαρτί.

Αποτελεί η ποίηση πηγή της έμπνευσής σου;

-Τα τελευταία 3-4 χρόνια η ποίηση είναι σχεδόν αποκλειστικά πηγή έμπνευσής μου. Η τελευταία μου έκθεση στην Αθήνα καθώς και αυτή στο Παρίσι ήταν εμπνευσμένες από στίχους Ελλήνων ποιητών. Φυσικά το τελικό ζωγραφικό αποτέλεσμα είναι η υποκειμενική μου αντίληψη για τον στίχο.

– Έχεις δραστηριοποιηθεί στο εξωτερικό; Τι θεματολογίες είχαν οι εκθέσεις σου;

-Έχω πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις σε Λουξεμβούργο, Βρυξέλλες, Κωνσταντινούπολη καθώς και στο Παρίσι. Στο Λουξεμβούργο το 1997 είχα παρουσιάσει τις «Μεταμορφώσεις», στις Βρυξέλλες η έκθεση ονομαζόταν «Passages» και αποτελούσε πραγματικά ένα «πέρασμα» μέσα από δύο θεματικές ενότητες. Τα δέντρα και το «Ζωγραφικό σημειωματάριο».

Στην έκθεση του 2011 που έγινε πάλι στις Βρυξέλλες παρουσιάστηκε η ενότητα «Ενθύμια τόπων». Η τελευταία μου ατομική έκθεση στο Παρίσι λεγόταν «Nostalgie» και ήταν έργα από στίχους Ελλήνων ποιητών.

– Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

-Στα μελλοντικά μου σχέδια περιλαμβάνεται μια ατομική έκθεση στην Αθήνα και σκέψεις για έκθεση σε άλλες πόλεις στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Και φυσικά υπάρχουν προγραμματισμένες ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Επιστροφή στη φύση προτρέπει ο Παύλος Σάμιος

Ο Παύλος Σάμιος στο ατελιέ του

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη

Τα δικά του οικολογικά μηνύματα και ταυτόχρονα ένα ελπιδοφόρο μήνυμα επανασύνδεσης μας με τη φύση στέλνει ο Παύλος Σάμιος μέσα από τη νέα του έκθεση που φιλοξενείται στον χώρο τέχνης της Εθνικής Ασφαλιστικής ΣΤΟart Κοραή. Μια εξαιρετική δουλειά που ήδη κέρδισε τις εντυπώσεις του κοινού που θαύμασε τα έργα, καθώς στα εγκαίνια που πραγματοποιήθηκαν με μεγάλη επιτυχία στις 9 Οκτωβρίου σημειώθηκε το αδιαχώρητο.

Πρόκειται για μια δουλειά στην οποία ο ζωγράφος εκδηλώνει τις οικολογικές του ανησυχίες και τις μεταφέρει στον καμβά.

Η έκθεση που έχει τίτλο «Της γης οι ερωτευμένοι» («Les amoureux de la terre») στηρίζεται σε μια παλιότερη ενότητα δουλειάς που ο Παύλος Σάμιος είχε δημιουργήσει στο Παρίσι το 1991-92 και είχε παρουσιάσει τότε στην γκαλερί Samy Kinge του Παρισιού, αλλά παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Πρόκειται για μια χρονιά – σταθμό στην πορεία του καταξιωμένου εικαστικού, καθώς το 1992, μετά από 14 χρόνια γόνιμης καλλιτεχνικής παρουσίας στη Γαλλία αποφάσισε να επιστρέψει στη γενέτειρά του.

«Ήθελα να δείξω την περιβαλλοντική καταστροφή που έρχεται, αλλά και την αντίστροφη κατάσταση: ένα νέο ελπιδοφόρο ξεκίνημα. Τότε δεν είχε γίνει ακόμη γνωστή στο ευρύ κοινό όλη αυτή η ιστορία της ασύδοτης χρήσης των φυσικών πόρων. Πίστευα, όμως, ότι με τον τρόπο ζωής του δυτικού κόσμου ήταν ανάγκη να φωτίσω το γεγονός, να δώσω αυτήν την προβληματική στη ζωγραφική μου με μια διάσταση υπαρξιακή» λέει σήμερα ο δημιουργός που επαναφέρει στο μεσοπολεμικό μέγαρο της «ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ» τη συγκεκριμένη ενότητα έργων.

Πρόκειται για μια δουλειά, στην οποία ο ζωγράφος εκδηλώνει τις οικολογικές του ανησυχίες και τις μεταφέρει στον καμβά με έναν ιδιαίτερο τρόπο, στον οποίο ο έρωτας γίνεται κινητήριος δύναμη: «Είναι ο έρωτας για τη φύση, τη ζωή, τα δάση, τη θάλασσα», λέει ο ίδιος ο Παύλος Σάμιος και συνεχίζει: «Και είναι ‘‘Της γης οι ερωτευμένοι’’ που θα αναλάβουν δράση, θα την αγκαλιάσουν και θα γίνουν οι σωτήρες της.

Αν και είχαμε σχεδιάσει την έκθεση από τις αρχές του 2018, ωστόσο η παρουσίασή της σήμερα γίνεται δραματικά επίκαιρη ειδικότερα μετά την καλοκαιρινή, καταστροφική πυρκαγιά στο Μάτι. Ωστόσο τα μηνύματα που εκπέμπει αυτή η έκθεση είναι μηνύματα αφύπνισης και επιστροφής στη φύση».

Δύο όψεις

Ο κύκλος «Της γης οι ερωτευμένοι» έχει δύο όψεις διευκρινίζει ο ζωγράφος: «Η μία όψη είναι σκοτεινή. Σ’ αυτήν ο άνθρωπος φαίνεται να βρίσκεται, ανάμεσα στις τεχνολογικές του ανακαλύψεις –αυτοκίνητα, αεροπλάνα, πλοία– και τη φύση εγκλωβισμένος στο περιβάλλον που ο ίδιος κατασκεύασε. Μόνος, μετέωρος σ ένα δάσος από κομμένα δέντρα, ρίχνει με το τσεκούρι του και το τελευταίο δέντρο χτυπώντας μεταφορικά και την τελευταία ελπίδα. Παράλληλα οι φωτιές επιδίδονται στο δικό τους καταστροφικό έργο».

«Η άλλη όψη φέρνει την ελπίδα», συνεχίζει ο Παύλος Σάμιος. Σ’ αυτήν ο άνθρωπος επιχειρεί την επανένωσή του με τη φύση, μέσα από απλές κινήσεις αγάπης, το φύτεμα ενός δέντρου, το πότισμά του, το ψάρεμα, την καθημερινή βόλτα με το ποδήλατο. Είναι η νοσταλγική αναζήτηση του χαμένου παραδείσου. Η στιγμή που από απλός εργαζόμενος, ξυλοκόπος, ψαράς, μαραγκός, ο άνθρωπος μετατρέπεται σε πρωταγωνιστή – σωτήρα της φύσης και των στοιχείων της. Είναι τότε που η εσωτερική θλίψη και μελαγχολία του μετατρέπονται σε χαμόγελο και αισιοδοξία».

Xρωματικός λυρισμός

Από την πλευρά του ο ιστορικός τέχνης, Γιώργος Μυλωνάς σημειώνει:

«Το ελλειπτικό αλλά στιβαρό σχέδιο, η ένταση του πλούσιου χρωματικού υλικού είναι τα κύρια εικαστικά χαρακτηριστικά που συνέχουν την ενότητα έργων του. Μια ομάδα είναι της καταστροφής με έργα δυστοπικά και άλλη μία πιάνει το νήμα με την “αρχή” του κόσμου. Ο τρόπος που ζωγραφίστηκαν τα έργα μοιάζει απλός.

Όλη αυτή η γκάμα με τα χρώματα όπου το ένα εισχωρεί στο άλλο και μάλιστα υπάρχει μία ποιότητα –ένα πάχος χρωμάτων– όλη η δουλειά παραπέμπει σε αρχαίο βάζο μόνο με μια γραμμή. Η ιδιαιτερότητα του Σάμιου έγκειται στο ότι συνδυάζει τη δυναμική εξπρεσιονιστική χειρονομία και τον βαθύ χρωματικό λυρισμό. Πολιτικοποιημένος αλλά όχι προπαγανδιστής μιας πολιτικής ιδέας μοιράζεται καλλιτεχνικά ανάμεσα στις δυνατότητες του χάους που του προσφέρει η εικόνα αλλά και στην ανάγκη για την ύπαρξη μιας στοιχειώδους δομής της εικόνας».

info

Παύλος Σάμιος: «Της γης οι ερωτευμένοι» («Les amoureux de la terre»).

Διάρκεια έκθεσης: Έως 8 Νοεμβρίου. ΣΤΟart: Στοά Κοραή 4 (εντός της στοάς), Αθήνα, τηλ.: 210 3252352, www.stoart.gr

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην axianews φύλλο 20/10/2018

«Η Αγελάδα» στο Θέατρο 104

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Λίγα λόγια για το έργο

Σ’ ένα μακρινό χωριό κάπου στο άγνωστο, σε χρόνο απροσδιόριστο, μια οικογένεια ψάχνει «σωτήρα». Η μάνα, η κόρη, ο γιος, ο δάσκαλος και ο σοφέρ μπλέκονται σε μια ιστορία παράλογη… Ή μήπως μια ιστορία τόσο καθημερινή που φαντάζει παράλογη;

Μια αγελάδα χαριτωμένη, έξυπνη, ανθεκτική, όμορφη, διαφορετική από τις άλλες… μια αγελάδα κακομαθημένη, τυραννική, δικτατορική… ανακηρύσσεται βασίλισσα. Θα καταφέρει η Αγελάδα να διατηρηθεί στην εξουσία; Κι αν ναι, για πόσο;

Σκηνοθετικό σημείωμα

Η Οικογένεια αγοράζει μια Αγελάδα. Εναποθέτει πάνω της, ελπίδες για μια καλύτερη ζωή. Επενδύει σ’ αυτήν. Τη συναναστρέφεται. Τη φροντίζει. Τη συμβουλεύεται. Την υπομένει. Την εμπιστεύεται. Την κοιτά στα μάτια. Κι ύστερα όλα έρχονται ανάποδα. Η ιστορία φαντάζει λογική. Έχει πέντε ήρωες, μια αγελάδα και αναρίθμητες ζωές ανθρώπων που μας μοιάζουν. Ο Ναζίμ Χικμέτ, αθώος και είρων, τρυφερός και σκληρά ειλικρινής, παιδεύει αναγνώστες και θεατές. Η Αγελάδα του μας μιλά κατά πρόσωπο. Ανοίγει τα μάτια σε μια κοινωνία που ερήμην της αλλάζει διαρκώς. Τοποθετεί την κοινωνία αυτή μπροστά στον καθρέφτη στήνοντας ένα θέατρο-παγίδα που όποιος πιαστεί στα δίχτυα του… λογικά θα γλιτώσει.

Νίκη Τσέτικα

Οκτώβριος 2018

Η ταυτότητα της παράστασης

Μετάφραση: Γιώργος Σύρμας

Διασκευή-σκηνοθεσία: Νίκη Τσέτικα

Σκηνικά: Ευθύμης Τζώρας

Ενδυματολόγος: Αντωνία Παλαβού

Επιμέλεια κίνησης: Παναγιώτης Γλεζέλλης

Βοηθός σκηνοθέτη: Νάνσυ Βασιλοπούλου

Φωτογραφίες: Γεωργία Σιέττου & Στέλιος Δανιήλ

Τρέιλερ Παράστασης: Χρήστος Δήμας

Προβολή-επικοινωνία: Νατάσα Παππά

Παίζουν (κατά αλφαβητική σειρά):

Ορέστης Ζακυνθινός

Θάνος Καπρέλης

Μαρία Κατσαρού

Ευθύμης Τζώρας

Αναστασία Τσώμου

Αφηγήτρια: Φιλαρέτη Κομνηνού

info

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Κάθε Τετάρτη στις 21.15,

Κάθε Πέμπτη στις 21.15

Πρεμιέρα: Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2018

Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 12,00 ευρώ

Μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων και άνω των 65 ετών) 8,00 ευρώ

Ατέλειες: 5,00 ευρώ

Προπώληση εισιτηρίων: Viva.gr

Για κρατήσεις θέσεων-πληροφορίες: -Τηλ. θεάτρου: 210 34 55 020

Facebook group παράστασης: https://www.facebook.com/groups/304633600152766/?multi_permalinks=304634103486049&notif_id=1539817575993320&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif

Γεράσιμος Σκιαδαρέσης: «Δεν δείχνουμε να έχουμε ανάγκη πραγματικά φωτισμένους πολιτικούς»

Πόση αξία μπορεί να έχει μία καθυστερημένη συγγνώμη; Ειδικά αν πρόκειται για τη συγγνώμη ενός πολιτικού που έχει λειτουργήσει επί σειρά ετών εις βάρος των πολιτών; Και πώς χωράει η πολιτική σε μία οικογένεια; Τι προκαλεί η γενικευμένη πολιτική, οικονομική και ηθική κρίση στις ανθρώπινες σχέσεις;

Συζητήσαμε με τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση για τα ζητήματα αυτά, με αφορμή τις θεατρικές παραστάσεις “Εκτός Ύλης” και “Τίμημα”, που παίζονται στο θέατρο Ιλίσια.

Συνέντευξη στην Ιωάννα Ιακωβίδη

-Η παράσταση “Εκτός Ύλης” πραγματεύεται τη μεταμέλεια ενός πολιτικού, που τον οδηγεί σε μία ομιλία απολογίας πριν την παραίτησή του. Πόσο γνώριμος μπορεί να είναι για εσάς ένας τέτοιος ρόλος; Ασχολείστε με την πολιτική;

Το πρώτο επίπεδο της παράστασης είναι πολιτικό, το δεύτερο νομίζω ότι αφορά σε όλον τον κόσμο. Δηλαδή, έχει να κάνει με τους καθημερινούς συμβιβασμούς που σταδιακά σε αλλοτριώνουν και σε κάνουν διαφορετικό από αυτό που ξεκίνησες. Γιατί και ο συγκεκριμένος πολιτικός ξεκίνησε έχοντας κάποια αγνά ιδανικά, θέλοντας να βοηθήσει, αλλά σιγά σιγά η φθορά της εξουσίας, ο περίγυρος, οι πιέσεις που δεχόταν τον έκαναν να εξελιχθεί σε κάποιον άλλον άνθρωπο. Βάζοντας στην άκρη τα προσωπικά του ιδανικά και τις αξίες του. Αυτό νομίζω ότι αφορά σε όλον τον κόσμο, έτσι κι αλλιώς.

Το έχω κι εγώ σαν ηθοποιός, το έχει κάθε επαγγελματίας και κάθε άνθρωπος που αναγκασμένος να ζει μέσα σ’ ένα σύστημα κοινωνικό, αναγκάζεται να κάνει κάποιους συμβιβασμούς. Το θέμα είναι κατά πόσο αυτοί οι συμβιβασμοί σε αλλοτριώνουν.

-Πόσο ασύμβατες έννοιες είναι η πολιτική και η ορθή άσκησή της τελικά;

Νομίζω ότι ένα μεγάλο κομμάτι των πολιτικών ξεκινά με αγνές προθέσεις. Δεν ξεκινούν έχοντας στο μυαλό τους να πλουτίσουν ή να επωφεληθούν. Θέλω να πιστεύω δηλαδή, γιατί φαντάζομαι ότι κι εγώ αν ξεκινούσα, έτσι θα ξεκινούσα. Από κει και πέρα, και το κομμάτι της πολιτικής παίζει ρόλο, γιατί είναι καθαρά πολιτικό το έργο. Έχει να κάνει με την ομιλία παραίτησης ενός υπουργού, και βεβαίως και μένα σαν πολίτη με αφορά αυτό.

Αλλά λίγο πολύ θεωρώ ότι οι πολιτικοί μας είναι και λίγο εικόνα μας, δημιουργήματα δικά μας. Είμαστε κι εμείς έτοιμοι με το παραμικρό να πετάξουμε στην άκρη το κοινωνικό καλό αν πρόκειται να ικανοποιηθεί το προσωπικό μας συμφέρον.

-Ωστόσο, εκεί ακριβώς έγκειται το πρόβλημα. Ότι το προσωπικό συμφέρον ενός πολιτικού ικανοποιείται εις βάρος ενός λαού.

Εκεί ακριβώς είναι το θέμα, γιατί ένας πολιτικός έχει στα χέρια του την τύχη πολλών ανθρώπων. Δεν είναι το ίδιο με έναν για παράδειγμα ράφτη, ο οποίος αν δεν κάνει καλά τη δουλειά του το πολύ πολύ να πάθουν ζημιά τρεις – τέσσερις, να τους χαλάσει τα ρούχα. Εδώ χαλάει ένας λαός ολόκληρος, χαλάει το μέλλον μας, χαλάνε πολύ σημαντικά πράγματα.

-Αυτός ο υπουργός απολογείται για τις επιλογές του πριν παραιτηθεί, ετεροχρονισμένα. Δεν αντιλαμβάνεται το λάθος του, μετανοεί και αναλαμβάνει δράση για να αλλάξει τα πεπραγμένα. Δεν είναι παρά μία συγγνώμη όταν είναι πια αργά. Αφορά μόνο τους πολιτικούς ή και εμάς τους πολίτες η αποποίηση ευθυνών;

Είναι δύσκολο να ζητήσει κανείς συγγνώμη, δηλαδή να αλλάξει μέσα από το σύστημα. Είναι νομίζω τόσο καλά οργανωμένο το σύστημα της εξουσίας που πολύ δύσκολα θα αφήσει κάποιον που θέλει να αλλάξει και να βελτιώσει τα πράγματα να δουλέψει. Προφανώς, θα τον πετάξει έξω το ίδιο το σύστημα. Δεν θα τον αφήσει εύκολα να το κάνει, γιατί θα πάρει μαζί του και πολλούς άλλους.

Συνήθως αυτό είναι μία αλυσίδα ευθυνών που δεν μπορείς ποτέ να κόψεις έναν κρίκο και να πεις αυτός φταίει, τελειώσαμε. Και όλοι αυτοί βέβαια έχουν αναπτύξει ένα σύστημα άμυνας τέτοιο για να μην κινδυνεύουν από τον κάθε ένα που θα έχει μία κρίση συνείδησης, θα πει κάποια στιγμή την αλήθεια και θα τους πάρει η μπάλα όλους. Αναγκαστικά λοιπόν υπάρχει ένα σύστημα προστασίας. Έχουμε δει κατά καιρούς παραιτήσεις ανθρώπων, οι οποίες έγιναν με έναν τρόπο περίεργο και σιωπηλό.

Προφανώς, δεν άφησαν να ειπωθούν και να βγουν στη φόρα όλα όσα θα έπρεπε. Ο ίδιος ο άνθρωπος αισθάνθηκε ότι δεν μπορεί να συνεχίσει άλλο να βλάπτει – προς τιμήν του είναι αυτό – αλλά δεν σημαίνει ότι συγχωρείται και για ό, τι έχει κάνει. Και μία δική μου αγωνία ήταν αυτή στο συγκεκριμένο έργο. Να μην φανεί αυτός ο υπουργός δικαιωμένος.

-Αυτό ήθελα να ρωτήσω. Κατά πόσο αυτή η συγγνώμη, που έρχεται αυτή τη στιγμή, μπορεί να έχει οποιοδήποτε νόημα για τον κόσμο.

Όχι, δεν έχει κανένα νόημα. Τίποτα. Είναι καθαρά προσωπικό του θέμα. Κανονικά θα έπρεπε να ακολουθήσει δικαστήριο για τις ευθύνες του. Απ’ τη στιγμή που ομολογεί ότι έχει κάνει πράγματα που ήταν φάουλ πρέπει να του αποδοθούν ευθύνες συγκεκριμένες. Δεν είπαμε ένα συγγνώμη και τελειώσαμε. Δυστυχώς όμως το σύστημα το έχει φροντίσει αυτό. Άπαξ και δεν ονοματίσεις πράγματα, αποσύρεσαι σιωπηλά και όλα κουκουλώνονται και θάβονται.

-Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι αυτός ο άνθρωπος έχει πάρει λάθος μία ολόκληρη πορεία ζωής.

Ακριβώς. Μία ολόκληρη σειρά επιλογών ζωής. Όπως λέει και στο έργο έχει διατελέσει υπουργός σε αρκετά υπουργεία, συμμετείχε σε όλους τους ανασχηματισμούς αλλάζοντας απλώς χαρτοφυλάκιο κάθε φορά, αλλά η διαφθορά του ήταν ίδια και συνεχόμενη. Από τη στιγμή που άρχισε να βάζει υπογραφές χωρίς να γνωρίζει για παράδειγμα ποια είναι η ανάδοχος εταιρεία για τα δημόσια έργα που του έλεγαν- για να εξυπηρετήσει το κόμμα και τα συμφέροντα- άρχισε και η σταδιακή του πορεία προς την κόλαση. Γι’ αυτό και δεν δικαιώνεται παρά τη συγγνώμη. Ήταν ένας άνθρωπος που προξένησε πολύ μεγάλο κακό και συνεχόμενο.

Το μόνο που είναι υπέρ του είναι ότι κάποια στιγμή το αντιλαμβάνεται και δεν θέλει να συνεχίσει άλλο.

-Εσείς έχετε λειτουργήσει ποτέ έτσι; Έχετε μετανιώσει ποτέ για μία σειρά επιλογών στη ζωή σας; Εννοώ για μία συμπεριφορά που δεν ήταν άπαξ;

Όχι. Λάθη έχω κάνει φυσικά χιλιάδες, δεν υπάρχει ζωή χωρίς λάθη. Και συμβιβασμούς έχω κάνει και όλα αυτά. Το μόνο που φρόντιζα πάντα ήταν να γίνεται με απόλυτη συνείδηση, να ξέρω ακριβώς τι ζημιά θα μου προκαλέσει ο κάθε συμβιβασμός. Δηλαδή, να μετράω από πριν και να ζυγίζω κάθε φορά τα οφέλη σε σχέση με την προσωπική μου ζωή.

Αυτή η υπαναχώρηση θα με πάει πολύ πίσω; Θα μου κοστίσει πολύ; Θα χάσω αυτό που δεν θέλω να χάσω; Σίγουρα κάποιες απώλειες τις έχεις. Στη δική μου περίπτωση, δηλαδή, έχω πει ναι σε δουλειές που δεν με αντιπροσώπευαν μόνο και μόνο επειδή είχα ανάγκη να ζήσω. Ήταν ένας καλλιτεχνικός συμβιβασμός. Προσπάθησα όμως, όσο γινόταν, να περιορίσω τις απώλειες, να μην με φθείρει αυτό σαν καλλιτέχνη. Να μην αλλάξει τον τρόπο που λειτουργώ απέναντι στη δουλειά. Και κάθε τόσο προσπαθώ να βάζω μπροστά μου αυτό το παιδί που ξεκίνησε και να θυμάμαι γιατί ξεκίνησε να κάνει θέατρο και να κάνω μία συζήτηση μαζί του. Δεν ξέρω αν υπάρχει άλλος τρόπος.

Στο θέατρο, βέβαια, είναι πολύ πιο εύκολο. Δεν υπάρχει κανένα σύστημα εξουσίας που να με εμποδίζει να το κάνω. Είναι πολύ εύκολο να πω ότι δεν θέλω να κάνω κάτι ή ότι σε αυτό το σημείο έχω κάνει λάθος και προχωράω.

-Ωστόσο, δεν υπάρχει και ένα είδος συστήματος στον καλλιτεχνικό χώρο; Δεν συγχέονται κάποιες φορές τα όρια μεταξύ δημιουργίας, τέχνης και απήχησης;

Γι’ αυτό ακριβώς μιλάω και εγώ. Για τέτοιου είδους συμβιβασμούς. Δηλαδή, αν θέλετε, όταν ξεκίνησα δεν φανταζόμουν ποτέ ότι θα χρειαστεί να δίνω συνεντεύξεις. Τις θεωρούσα εντελώς περιττές. Στην πορεία αναγκάστηκα να το κάνω γιατί κατάλαβα ότι δεν γίνεται χωρίς αυτό. Δεν με ενδιέφερε να μιλάω για την προσωπική μου ζωή, ούτε για τη δουλειά μου. Με ενδιέφερε μόνο να την δείχνω.

Κάποια στιγμή κατάλαβα ότι πρέπει να μιλήσεις. Γιατί έχεις ανάγκη αυτού του είδους την επικοινωνία, έχεις ανάγκη να γίνει η δουλειά σου πιο γνωστή. Τουλάχιστον, να μην έχεις μεγάλες απώλειες από αυτούς τους συμβιβασμούς.

-Σε σχέση με τις συνεντεύξεις μπορεί ο συμβιβασμός να αφορά αν θα μιλήσει κάποιος για τη δουλειά του ή για την προσωπική του ζωή;

Ακριβώς. Πόσο θα παρασυρθείς; Πόσο θα μιλήσεις για τα προσωπικά σου; Πού θα είναι αυτή η συνέντευξη; Με τι θέμα θα είναι; Πού θα προβληθεί; Όσο γίνεται και όσο μπορείς να προστατευθείς, γιατί πολλές φορές είσαι και απροστάτευτος.

-Συζητιέται συχνά ένα δίπολο, ίσως επίπλαστο, για το αν το θέατρο πρέπει να προβληματίζει τον θεατή ή να τον ξεκουράζει. Έχετε κάποια σκέψη;

Πιστεύω ότι είναι μία κουβέντα χωρίς αντίκρισμα στην πραγματικότητα. Απόδειξη είναι ότι και το Εκτός Ύλης και το Τίμημα, που είναι και τα δύο έργα που προβληματίζουν, πηγαίνουν εξαιρετικά καλά. Όταν ξεκινήσαμε το Τίμημα είχαμε στο μυαλό μας ότι μέσα στην κρίση ένα τόσο μαύρο έργο μπορεί να κουράσει. Ότι ο κόσμος θέλει κωμωδία. Καμία σχέση. Ότι ο κόσμος θέλει κωμωδία σ’ αυτές τις δύσκολες στιγμές δεν το πίστεψα ποτέ. Θεωρούσα πάντα ότι ο κόσμος έχει ανάγκη την καλή δουλειά. Άσχετα αν πετύχει ή όχι. Μία καλή δουλειά που θα τον προβληματίσει, που θα τον κάνει να αισθανθεί ότι δεν είναι μόνος στους προβληματισμούς που έχει μπορεί να λειτουργήσει μια χαρά. Δεν υποτιμώ τη διασκέδαση, καθόλου, αλλά δεν πιστεύω ότι ο κόσμος θέλει μόνο αυτό.

-Πρωταγωνιστείτε επίσης στην παράσταση το Τίμημα, που πραγματεύεται τις οικογενειακές σχέσεις.

Και τις επιπτώσεις που έχει η οικονομική κρίση σε αυτές. Βλέπουμε τις σχέσεις μέσα σε μία οικογένεια, το πως έχουν διαστρεβλωθεί και αλλάξει εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.

-Οπότε και η οικογένεια αποτελεί, εν προκειμένω, ένα πολιτικό σύστημα;

Εννοείται! Το πιστεύω ακράδαντα γιατί το έχω δει και στη ζωή μου. Δηλαδή, η οικονομική κρίση να με επηρεάζει προσωπικά.

Για παράδειγμα, ένα καλοκαίρι που έμεινα άνεργος ήμουν κακός στην οικογένειά μου. Κουβάλαγα μία κατάθλιψη και μία μιζέρια. Από αυτό το απλό μέχρι πολύ πιο σύνθετα ζητήματα. Όπως το πως μερικές σχέσεις συντηρούνται μόνο λόγω οικονομικών συμφερόντων. Μέχρι το πως, όπως συμβαίνει στο “Τίμημα”, ο πατέρας εκμεταλλεύεται τα παιδιά του και αντίστροφα, προκειμένου να σταθούν οικονομικά.

-Πόσο μπορούμε να πάμε κόντρα στους κανόνες των συστημάτων, είτε μιλάμε για μία οικογένεια είτε για την πολιτική κατάσταση;

Πολύ δύσκολα. Τώρα μιλάτε με φύσει απαισιόδοξο άνθρωπο. Δεν ξέρω τι μπορούμε να κάνουμε. Ο καθένας στην προσωπική του ζωή να προσπαθήσει να περισώσει στοιχειωδώς την οικογένειά του, την αξιοπρέπειά του. Το να προσπαθήσεις να αντισταθείς σε όλο αυτό ελπίζοντας σε ένα καλύτερο αύριο, που δεν ξέρω αν θα έρθει… Πραγματικά, εμένα μου δίνει την εντύπωση ότι είναι ανίκητο αυτό το σύστημα. Δεν βλέπω πως θα μπορούσε να αλλάξει. Ούτε έχουμε τα φωτεινά μυαλά που θα μπορούσαν να βοηθήσουν σ’ αυτές τις αλλαγές. Αλλά και αυτά τα φωτεινά μυαλά θα έπρεπε να τα γεννήσουμε εμείς, με αντίστοιχες συμπεριφορές.

Δεν δείχνουμε να έχουμε ανάγκη πραγματικά φωτισμένους πολιτικούς. Γιατί αυτό που θα μας πουν δεν θα μας αρέσει καθόλου.

-Φωτισμένους καλλιτέχνες όμως έχουμε;

Φωτισμένους καλλιτέχνες έχουμε γιατί εκεί είναι λίγο ακίνδυνα τα πράγματα. Δηλαδή το συζητάμε και μετά πάμε σπίτι μας και κάνουμε ό, τι ξέρουμε να κάνουμε. Μπορείς να φέρεσαι διαφορετικά, χωρίς επιπτώσεις, χωρίς συνέπειες.

-Ωστόσο, οι επιλογές στην τέχνη έχουν επιπτώσεις και συνέπειες.

Φυσικά. Και εγώ, αν θέλετε, είμαι ευτυχισμένος όταν έχω τη δυνατότητα μέσα από τη δουλειά μου να αισθάνομαι ότι κάνω και έναν αγώνα τέτοιου είδους. Αισθάνομαι ότι έτσι δικαιώνεται και η δουλειά μου. Πολύ περισσότερο από το να κάνω κάτι που είναι απλώς διασκεδαστικό. Δεν το υποτιμώ, το έχω ανάγκη κι εγώ πολλές φορές, αλλά δεν θέλω μόνο εκείνο.

-Κρατάω, λοιπόν, αυτό που είπατε νωρίτερα. Ότι μέσω του θεάτρου καταλαβαίνουν πολλοί άνθρωποι ότι δεν είναι μόνοι τους.

Αυτή είναι η βασική δουλειά της τέχνης. Να σε κάνει να νιώθεις ότι το πρόβλημα αυτό δεν το έχεις μόνο εσύ. Το αντιμετωπίζουν και άλλοι και μέσα από αυτό να νιώθεις ότι είσαι μαζί με άλλους. Να αποκτήσεις μία δύναμη από αυτό, προκειμένου να το ξεπεράσεις.

 

 

Γωγώ Ιερομονάχου: ne.ni.o. – omnia vanitas

Ο κόσμος παύει να είναι σκοτεινός όταν τον εξιστορούμε. Τα χρώματα και οι λέξεις είναι εκείνο το πνευματικό φως που μπορούν να δουν μόνο οι άγιοι και οι καλλιτέχνες.

Τι έχουμε εδώ; Μια ζωγραφική που αξιοποιεί με ευαισθησία και γνώση τη μεγάλη ευρωπαϊκή εικαστική παράδοση ενώ παράλληλα θέλει να μιλήσει προσωπικά μέσα από περίτεχνους συμβολισμούς, ταυτοπροσωπίες και θεατρικές παρενδύσεις. Που αξιοποιεί τα μεγάλα μεγέθη, τις δραματικές χειρονομίες της γραφής για να μιλήσει ακριβώς για μεγάλα πάθη, για δραματικές στιγμές που αφορούν τόσο εκείνη αλλά κι εκείνον τον θεατή που αποδέχεται τους κανόνες ενός τέτοιου παιχνιδιού.

Ενός παιχνιδιού στο οποίο ο πίνακας γίνεται σκηνή θεάτρου ώστε να ζωντανέψουν εικόνες ενός παρελθόντος που δεν έπαψε ποτέ να είναι επίκαιρο και ενός παρόντος που πάντα επιζητεί την ερμηνεία του. Ενός παιχνιδιού, τέλος, που απαιτεί η φιγούρα, εκτός από μορφοπλαστική αξία, να είναι και ρόλος και μάλιστα μια περσόνα που παθιάζεται να αφηγείται. Ένα πρόσωπο-προσωπείο, άλλοτε πληθωρικά γκροτέσκο, άλλοτε φανατικά παραμορφωμένο, άλλοτε κλοουνίστικη καρικατούρα και άλλοτε καθρέφτης ενός εξπρεσιονιστικού δράματος που λέει ιστορίες. Ένα είδος νεομπαρόκ σκηνογραφίας του εαυτού… Πράγμα που ξαφνιάζει ευχάριστα, ιδιαίτερα σε μιαν εποχή που η ζωγραφική είτε είναι ακαδημαϊκά προγραμματική, είτε εννοιολογικά προγραμματισμένη.

Στο βάθος του μυαλού της Ιερομονάχου, πιστεύω, ένα είναι το διακύβευμα: το πως θα συνδυάσει τη ζωγραφική γλώσσα εν γίνει με την ανάγκη της να αφηγηθεί μικρές περιπέτειες της ψυχής με χρώματα και φόρμες και να καρφώσει, αξιοποιώντας μια περίσσεια διακοσμητικών ευρημάτων, το ρέον της φαντασίας σε κάτι πιο σταθερό. Να καταστήσει το διαισθητικό, αισθητικό… Στη ζωγραφική της Ιερομονάχου κυριαρχούν τα βαθιά βιολέ τα οποία συχνά καταλήγουν σε θριαμβευτικά κόκκινα … σαν το χρώμα του κρασιού που πέτυχε ο Χριστός, μέγας καλλιτέχνης, στο θαύμα του εν Κανά γάμου. Επειδή στη ζωγραφική όπως και στα θαύματα, το κόκκινο χρώμα είναι πολυτιμότερο από το αίμα. Και επειδή κάθε ζωγραφική είναι μια κατάδυση είτε στο άπειρο του λευκού είτε στο άπειρο του μαύρου. Σαν την κατάδυση του Οδυσσέα στον Άδη, σαν μια Νέκυια των εικόνων. Αφού μόνο μέσα από το σκοτάδι μπορεί να γεννηθεί το φως. Τί έχουμε λοιπόν εδώ;

Μια ζωγραφική που βρίσκεται σε καλό δρόμο…

info

alma
Contemporary Art Gallery
Υψηλάντου 24, Κολωνάκι
10676, Αθήνα
τηλ./ fax.:: +30 2114003160
[email protected]
www.galleryalma.com

Ώρες Λειτουργίας:
Τετάρτη & Σάββατο: 12:00-16:00
Πέμπτη & Παρασκευή: 12:00 – 20:00

Ντιάνας Γιαννοπούλου: “Η Τέχνη πάει στη χώρα των παραμυθιών…”

Ντιάνα Γιαννοπούλου

Κλασικά παραμύθια με διαχρονικά μηνύματα, που έχουμε αγαπήσει στην παιδική μας ηλικία, αποτυπώνονται με μοναδικό τρόπο στον καμβά.

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Κοιτώντας τους πίνακες της Ντιάνας Γιαννοπούλου αισθάνεσαι πραγματικά παιδί «…στην χώρα των παραμυθιών». Κάθε έργο της εξιστορεί ένα ολόκληρο παραμύθι με κάθε λεπτομέρεια, αρκεί να το παρατηρήσεις και να αφεθείς σ’ αυτό.

Μαθαίνοντας την επαγγελματική πορεία της Γιαννοπούλου αμφιταλαντεύεται κανείς ανάμεσα στη δεινότητα της εικαστικής της δημιουργίας και τη σχεδιαστική της ικανότητα ως αρχιτέκτονας. Καταφέρνει με ευκολία να ισορροπεί την παιδικότητα με την καθημερινότητα, την διαλεκτική σχέση της σιωπηλής εικόνας με τον θεατή και να παρουσιάζει έργα που λειτουργούν σαν ασπίδα ζωής στην εποχή μας.

H εικαστικός έχει αποφοιτήσει από το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ και το ίδιο έτος ίδρυσε με τον σύντροφό της Γιώργο Κονδύλη τη μελετητική ομάδα MICROTEAM ARCHITECTS. Το αρχιτεκτονικό της έργο και design, σαν μέλος της ομάδας, έχει διακριθεί και βραβευθεί σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Περιοδικός τύπος και ειδικές εκδόσεις αρχιτεκτονικής έχουν πραγματοποιήσει άνω των 30 δημοσιεύσεων που αφορούν σε παρουσιάσεις του αρχιτεκτονικού της έργου. Άρθρα της έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικό τύπο τέχνης και αρχιτεκτονικής. Παράλληλα με την αρχιτεκτονική και την ζωγραφική και έχει φιλοτεχνήσει με έργα της ποιητικές συλλογές και βιβλία λογοτεχνίας.

Η Αλεξία Σερέζη, ιστορικός τέχνης, επιμελήτρια της έκθεσης και ιδιοκτήτρια της γκαλερί Αργώ, αναφέρει προλογίζοντας την έκθεση της Γιαννοπούλου: «Οτιδήποτε βλέπεις μπορεί να γίνει ένα παραμύθι και μπορείς να βγάλεις μια ιστορία από οτιδήποτε αγγίξεις…», είχε πει κάποτε ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν…

Σήμερα, η Ντιάνα Γιαννοπούλου με τον χρωστήρα της τέχνης της αφηγείται πολύ καλά αυτές τις ιστορίες! Μας προσφέρει μια σειρά από ευφάνταστες εικαστικές δημιουργίες, απόρροια ενός γνήσιου καλλιτεχνικού ενστίκτου, όλες θαυμαστές,
κάθε μια παράθυρο που μας μεταφέρει στη χώρα των παραμυθιών των παιδικών μας χρόνων…

Εικόνες που αποκαλύπτονται μπροστά μας, χορεύοντας με χρώμα, συναίσθημα, κίνηση, σε απόλυτη αρμονία, ανοίγοντάς μας την ψυχή, το μυαλό και τη ματιά…»

Συναντήσαμε την δημιουργό στον χώρο όπου ζει και εργάζεται στο Μαρούσι, και αφού θαυμάσαμε το «παραμυθένιο» εργαστήριό της μιλήσαμε για τα έργα που παρουσιάζει αυτές τις μέρες στην γκαλερί Αργώ.

– Η έκθεσή σας έχει έναν ονειρικό τίτλο «…στη χώρα των παραμυθιών». Γιατί επιλέξατε αυτόν τον τίτλο;

Πραγματική μου πρόθεση είναι με την ολοκλήρωση αυτής της σειράς των έργων να ταξιδέψω τον επισκέπτη σε μια ονειρική διάσταση, σε έναν παραμυθένιο τόπο, χώρο και, φυσικά, χρόνο. Άλλωστε, θα συμφωνήσω με τη ρήση του Hans Cristian Andersen «Οτιδήποτε βλέπεις μπορεί να γίνει ένα παραμύθι, και μπορείς να βγάλεις μια ιστορία από οτιδήποτε αγγίξεις…» Έχουμε ανάγκη να ταξιδεύουμε ώστε η φαντασία μας να κρατιέται ζωντανή από ερεθίσματα. Αυτά τα ερεθίσματα θέλω να παρουσιάσω σ’ αυτήν τη διαχρονική ενότητα που πραγματεύεται αγαπημένα παραμύθια.

– Τι έργα θα παρουσιάσετε σε αυτήν την ενότητα; Είναι κάποιο συγκεκριμένο που ξεχωρίζετε;

Κλασικά παραμύθια, με τη δική μου προσωπική προσέγγιση και απόδοση. Παραμύθια με διαχρονικά μηνύματα, που έχουμε αγαπήσει στην παιδική μας ηλικία και έχουμε αφηγηθεί στα παιδιά μας και ελπίζω και στα εγγόνια μας. Νιώθω ευτυχής που με συναρπάζουν, με γοητεύουν και με συγκινούν ακόμα.

Θα έλεγα ότι η γραφή του Andersen έχει τη διαχρονικότητα και την ευαισθησία που με αγγίζει σαν άνθρωπο. Ένα από τα αγαπημένα μου έργα είναι «Το κοριτσάκι με τα σπίρτα». Αγαπημένο είναι και η «Αλίκη στην χώρα των θαυμάτων», που με εξιτάρει το παράδοξο του τόπου και του χρόνου και η δομή που το παρουσιάζει ο Lewis Caroll. Από τις συλλογές του Charles Perrault και των αδελφών Grimm ξεχωρίζω τη «Σταχτοπούτα», τον «Κοντορεβυθούλη» και τη «Χιονάτη». Νομίζω ότι η σύνθεση της εικόνας και η χρωματική παλέτα στα έργα αυτά καλύπτει τον στόχο μου.

Πώς να αφήσω εκτός τον Πινάκιο του Carlo Collodi, το ανυπότακτο παιδί που όλοι κρύβουμε μέσα μας…..

Δεν είναι εύκολο να διαλέξω, είναι όλα παιδιά μου…..

– Εμπνέεστε από τη λογοτεχνία και την ποίηση;

Πάντα! Θεωρώ ότι είναι τροφή για τον νου και την ψυχή. Ένα ταξίδι, μια ευκαιρία δημιουργίας εικόνων και άσκησης της διαλεκτικής σχέσης με τον εσωτερικό μας εαυτό. Εικόνες που μας οδηγούν σε μια βαθύτερη γνώση του εαυτού μας και του κόσμου. Αρκεί να έχουν ποιότητα.

– Μιλήστε μας για άλλες θεματικές που έχετε ασχοληθεί στο παρελθόν;

Η πιο πρόσφατή μου ατομική έκθεση πραγματευόταν «Στιγμιότυπα με το βλέμμα του αρχιτέκτονα» (Argo Gallery 2014-2015), συνθέσεις τόπων και χώρων κυρίως από το Παρίσι. Γιατί η απόδοση του χώρου, η επεξεργασία του και η διαλεκτική σχέση μαζί του είναι κάτι που με απασχολεί πάντοτε σαν αρχιτέκτονα.

Ενίοτε χρησιμοποιώ γυναικείες μορφές, αέρινες σαν ξωτικά, σε περιβάλλον παραδοσιακών οικισμών ή δομημένης αρχιτεκτονικής φόρμας, σε παλαιότερες εκθέσεις. Ίσως γιατί θέλω να μεταφέρω τη χάρη και την κίνηση που έχει η εσωτερικότητα της θηλυκής μου πλευράς.

– Το χρώμα έχει κυρίαρχο λόγο στη δουλειά σας; Αποπνέει ευχάριστη διάθεση και αισιοδοξία. Είναι έτσι;

Έτσι ακριβώς. Το χρώμα είναι ζωτική ενέργεια. Είναι ακτινοβολία που λειτουργεί στο σωματικό επίπεδο και στην αύρα. Ποιον δεν συναρπάζει ένα ουράνιο τόξο, η χρωματική παλέτα την ώρα της αυγής και του δειλινού, το βαθύ γαλάζιο της θάλασσας και το κοβαλτί του νυχτερινού ουρανού.

– Ποια η άποψή σας για την αισθητική του φωτός και του ωραίου με την έννοια του κάλλους;

Αντικατοπτρίζει την άποψή μου για την ίδια την ζωή. Επιλέγεις το φωτεινό μονοπάτι ή το σκοτάδι. Χωρίς το φως να χαϊδεύει τα τρισδιάστατα σχήματα, χάνεται η πλαστικότητα και η χάρις στην ανάδειξη των όγκων.

Πόσο πιο ζωντανή γίνεται μια εικόνα όταν το φως αναδύει  στον χρόνο αναδεικνύει τα σχήματα; Πόσο πιο όμορφος είναι ο άνθρωπος όταν φως βγαίνει από την ψυχή του. Αυτό για μένα σημαίνει κάλλος.

– Πιστεύετε ότι υπάρχουν τρόποι ο άνθρωπος να αποφορτίζεται από την καθημερινότητα και να έχει στιγμές ευτυχίας; Είναι η ζωγραφική ένας τέτοιος τρόπος;

Ναι, εννοείται. Αλλά και η καθημερινότητα μπορεί να είναι «πολύχρωμη». Πιστεύω ότι εξαρτάται πολύ από τη σκοπιά αντίληψης της πραγματικότητας που βιώνουμε καθημερινά. Δεν έχει σημασία ο βαθμός δυσκολίας. Έχει σημασία η παρουσία μας εδώ, στο παρόν. Στη ζωγραφική είσαι παρών και είσαι ευτυχής αν έχεις το χάρισμα, είναι προνόμιο, όπως και άλλα ταλέντα άλλων ειδικοτήτων.

– Εκτός από ζωγράφος είστε και διακεκριμένη αρχιτέκτονας με έντονη δραστηριότητα στον τομέα. Πώς συνδυάζετε αυτές τις δύο ιδιότητες;

Ο αρχιτέκτονας πρέπει να είναι όπως κάθε άνθρωπος «Homo Universalis». Είναι το δόγμα που ασπάζομαι απόλυτα. Πρέπει να είναι και καλλιτέχνης! Δημιουργός χώρου «δοχείου ζωής», να ταξιδεύει τον χρήστη στον χρόνο, αναδύοντας μνήμες, συναίσθημα και φαντασία, με στόχο την αρμονική δόνηση του «ευ ζην», με την ουσιαστική της έννοια.

Και, φυσικά, να έχει το ταλέντο και την ασκημένη συνθετική ικανότητα ώστε να αποδώσει την ιδέα του «διά χειρός». Αντίστοιχα λειτουργεί και ο ζωγράφος. Kαι οι δύο πρέπει να σέβονται την κλίμακα και τον χρήστη ώστε να οδηγούν το σώμα σε δόνηση και συντονισμό.

– Θεωρείτε τα έργα τέχνης επένδυση; Πώς βλέπετε την πορεία αυτή στις οικονομικά δύσκολες εποχές που διανύουμε;

Πάντοτε ! Ένα έργο τέχνης «διά χειρός», και το τονίζω αυτό, αν θέλετε μπορώ να σας εξηγήσω το γιατί, είναι πάντα μοναδικό και ανεκτίμητο όταν έχει αισθητική, ποιότητα και ψυχή και όταν ανοίγει ουσιαστικό διάλογο με τον παρατηρητή. Δεν αναπαράγεται ποτέ το ίδιο, και είναι φθαρτό. Εκεί έγκειται η αξία του.

Επίσης, εξαρτάται από το τι εννοούμε πορεία. Πορεία μέσω της «κατευθυνόμενης» τέχνης ή πώς θα έπρεπε να είναι. Πιστεύω πως είναι ζήτημα παιδείας η αξιολόγηση, και όχι «χρηματιστηριακής» προσέγγισης. Η παιδεία πρέπει να κάνει ηρωική έξοδο από τη μετριότητα.

– Ποια τα μελλοντικά σχέδιά σας;

Απολαμβάνω το παρόν και αφήνομαι με εμπιστοσύνη στο μέλλον, με τη γνώση του παρελθόντος. Σημασία έχει ο δρόμος, το ταξίδι, το μονοπάτι. Στόχος πάντα υπάρχει αλλά δεν είναι αυτοσκοπός. Η επιστροφή στο «σπίτι» μετράει. Το ζήτημα είναι τότε πόσο εμπλουτισμένη θα είναι η ψυχή και ο νους μας.

Info

ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

Γκαλερί Αργώ, Νεοφύτου Δούκα 5, 10674 Κολωνάκι

«…στη χώρα των παραμυθιών»

Εγκαίνια Τρίτη 16 Οκτωβρίου

Διάρκεια ως 16 Νοεμβρίου 2018.

 

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews φύλλο 20/10/2018

Η παράσταση REM/κήπος επιστρέφει στο θέατρο Σφενδόνη

R«Βήματα αντηχούν μέσα στη μνήμη, νά πηγαίνουν στο διάδρομο που δεν επήραμε, κατά τη θύρα που δεν την ανοίξαμε ποτέ και βγάζει στο ροδόκηπο. Έτσι τα λόγια μου αντηχούν μες στο μυαλό σου».

Τ.Σ.Ελιοτ

Τέσσερις ηθοποιοί οδηγούν τον θεατή μέσα από μια ρωγμή στον χρόνο, στον μαγικό χώρο μιάς σκηνικής ταυτοχρονίας. Μολονότι θέατρο η παράσταση είναι σαν ένα μουσικό κομμάτι όπου πρωταγωνιστούν οι ήχοι.

Πολλοί αντίλαλοι και πολλές φωνές κατοικούν αυτόν τον κήπο. Η δραματουργία και το μουσικό- ηχητικό σύμπαν αυτής της παράστασης, σαν μια σειρά επικλήσεων στον πρώτο μας κόσμο, πλέκονται σ’ ένα αδιαίρετο σύνολο.

Πλέκονται κείμενα: Όμηρος, Άννα Αχμάτοβα, Ουίλλιαμ Μπάτλερ Γέητς, Χάινριχ Κλάιστ, Έζρα Πάουντ, Μαρσέλ Προύστ, Τ.Σ.Έλιοτ, Ιάμβλιχος, Γεώργιος Βιζυηνός, Κ.Π. Καβάφης, Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος.

Επεξεργασμένα κινηματογραφικά θραύσματα: Ζαν Βιγκό, Αντρέι Ταρκόφσκι, Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, Ρομπέρ Μπρεσσόν κά

Ενδεικτικά είναι αυτά τα υλικά από τη δραματουργία της παράστασης.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Σκηνοθεσία: Άννα Κοκκίνου

Δραματουργία: Νίκος Φλέσσας, Αλκίνοος Δωρής, Άννα Κοκκίνου

Σκηνικά: Δημήτρης Ταμπάκης

Κοστούμια: Ιωάννα Γιακουμάκη-Γρίβα, Δημήτρης Ταμπάκης

Φωτισμοί: Samir Lotfy

Κίνηση: Ανδρονίκη Μαραθάκη

Μάσκες: Μάρθα Φωκά

Ηχητικός Σχεδιασμός: Στέλιος Γιαννουλάκος

Video projection: Γιάννης Ντουσιόπουλος

Τεχνική υποστήριξη: Χρήστος Τόλης

Βοηθός σκηνοθέτη: Μιχάλης Αγγελίδης

Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Ιωάννα Ιακωβίδη

Παίζουν: Μαρίζα Θεοφυλακτοπούλου, Σαμπρίνα Μπροντέσκου, Αλκίνοος Δωρής, Άννα Κοκκίνου

Πρεμιέρα: 3 Νοεμβρίου

Παραστάσεις: Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 18.30

Διάρκεια: 70’ λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: 16 ευρώ κανονικό, 10 ευρώ φοιτητικό & ανέργων

Θέατρο Σφενδόνη (Μακρή 4, Μακρυγιάννη, τηλ. 215 515 8968)

Προπώληση: ticketservices,gr, 210 72 34567

Ντιάνα Γιαννοπούλου: «…στη χώρα των παραμυθιών»

Ντιάνα Γιαννοπούλου

Who is Who

H Ντιάνα Γιαννοπούλου γεννήθηκε το 1959 στην Αθήνα. Το 1983 αποφοίτησε από το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Ε.Μ.Π. και το ίδιο έτος ίδρυσε με τον σύντροφό της Γιώργο Κονδύλη τη μελετητική ομάδα MICROTEAM ARCHITECTS.
Το αρχιτεκτονικό της έργο και design, σαν μέλος της ομάδας, έχει διακριθεί και βραβευθεί σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Περιοδικός τύπος και Ειδικές εκδόσεις Αρχιτεκτονικής έχουν πραγματοποιήσει άνω των 30 δημοσιεύσεων που αφορούν παρουσιάσεις του Αρχιτεκτονικού της έργου.
Άρθρα της έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικό τύπο τέχνης και αρχιτεκτονικής.
Παράλληλα με την αρχιτεκτονική ασχολείται με την ζωγραφική και έχει φιλοτεχνήσει με έργα της ποιητικές συλλογές και βιβλία λογοτεχνίας.
Aπό το 1999 ζει και εργάζεται στο Μαρούσι.

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ
1997 «Ντιάνα – Ζωγραφική», Πολιτιστικό κέντρο “Villa Stella”, Ηράκλειο Αττικής / 2004 «Σαντορίνη», Nostos Art Cave – Icons hotel, Ημεροβίγλι – Σαντορίνη / 2014-2015 «Snapshots- under the eye of an architect», Argo Gallery, Αθήνα / 2016 «Όταν ο λόγος πλαισιώνεται απο χρώμα», Polis Art Café, Αθήνα/2018 «…στην χώρα των παραμυθιών» Argo Gallery, Αθήνα

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ
2015 «Ομαδική έκθεση ζωγραφικής, Γλυπτικής, Χαρακτικής», Argo Gallery, Αθήνα / 2015 Art Athina, Αθήνα / 2015 «‘Εργα Τέχνης Μικρών Διαστάσεων», Argo Gallery, Αθήνα / 2016 «Η τέχνη για την μουσική», Γκαλερί Τέχνη-Λόγος, Αθήνα / 2016 «Ακροδέρα στην Μεσόγειο», Time of Art Gallery, Kηφισιά / 2016 «Ζωγραφική-Γλυπτική από τους καλλιτέχνες Αριστείδη Πατσόγλου, Αλεξάνδρα Πατσόγλου, Ντιάνα Γιαννοπούλου», Γκαλερί Τέχνη-Λόγος, Αθήνα / 2016-2017 «Ζωγραφική-Γλυπτική», Γκαλερί Τέχνη-Λόγος, Αθήνα / 2017 «‘Εργα Τέχνης Μικρών Διαστάσεων», Argo Gallery, Αθήνα / 2018 «60 καλλιτέχνες προσφέρουν τα έργα τους για τους Γιατρούς χωρίς Σύνορα», Argo Gallery, Αθήνα.

 

 

christos-antonaropoulos-anadromiki-ekthesi-stin-ellinogermaniki-agogi

Χρήστος Αντωναρόπουλος: Αναδρομική Έκθεση στην Ελληνογερμανική Αγωγή 

0
Ρεπορτάζ Ζέτα Τζιώτη  Στην κατάμεστη αίθουσα εκδηλώσεων της Ελληνογερμανικής Αγωγής πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της αναδρομικής έκθεσης του καταξιωμένου ζωγράφου, Χρήστου Αντωναρόπουλου. Παράλληλα παρουσιάστηκε το βιβλίο...