Η gallery ArtZone 42 θα παρουσιάσει τα έργα της ζωγράφου Δήμητρας Γρίβα , με τίτλο Diaz και Blue harryccane .
Τα έργα της ζωγράφου Δήμητρας Γρίβα , απεικονίζουν την σχέση αλληλεπίδρασης ανάμεσα στο εξωτερικό φως ως πηγή ζωής και την ανθρώπινη προσωπικότητας και θα παρουσιαστούν, στο πλαίσιο της έκθεσης της γκαλερί ArtZone 42 θα παρουσιάσει από τις 11 έως τις 20 Σεπτεμβρίου 2018 στην αίθουσα Ματογιάννι της Δημοτικής Πινακοθήκης Μυκόνου την ομαδική έκθεση ζωγραφικής και γλυπτικής με τίτλο Darling shine! σε επιμέλεια της θεωρητικού τέχνης Δόμνας Χανουμίδου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε πίνακας της Δήμητρας Γρίβα συνοδεύεται και από ένα ποίημα που τον χαρακτηρίζει. Πολλά από τα ποιήματα έργων της βρίσκονται στην πρώτη της ποιητική συλλογή «Άσπρες Μαύρες Καλημέρες» η παρουσίαση της οποίας θα πραγματοποιηθεί τέλος Οκτωβρίου 2018 από τις εκδόσεις – Κέδρος στη Στοά του βιβλίου.
Στην έκθεση θα συμμετάσχουν και άλλοι 17 Έλληνες καλλιτέχνες . Η επιμελήτρια σημειώνει χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων: «Πώς να ορίσεις το φως; Πώς να περιγράψεις επαρκώς και με σαφήνεια αυτή τη μεγαλειώδη φυσική ενέργεια με την κατακλυσμική δύναμη; Πώς να ξεπεράσεις τους στείρους επιστημονικούς ορισμούς για να αποδώσεις μια δύναμη άπιαστη που παρόλη την εκτυφλωτική της ένταση είναι τόσο οικεία στον άνθρωπο όσο η ίδια η ζωή; Σχεδόν αυτονόητα συνώνυμη της.
Κι ας είναι μόνο στην απουσία του φωτός που αντιλαμβάνεται κανείς με το πεπερασμένο της ανθρώπινης αντίληψης την ισχύ και την ζωτικότητά του. Διότι αν υπάρχει μόνο ό, τι εκτίθεται στο φως, ο, τι καλύπτεται από σκοτάδι θα παραμένει άγνωστο, αφανές, ανώνυμο, έως ότου αναδυθεί λαμπερό και φωτεινό».
Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Τρίτη 11 Σεπτέμβρη 2018 στις 9.00 μμ.
«Ο έρωτας είναι το κυρίαρχο στοιχείο της δουλειάς μου στη Ρόδο»
«Η απόδραση είναι η πηγή έμπνευσής μου όσον αφορά την έκθεση της Κεφαλλονιάς»
Συναντήσαμε τον Παύλο Σάμιο στο εργαστήριό του στο κέντρο της Αθήνας σ’ ένα εμβληματικό νεοκλασικό κτίριο. Υπερδραστήριος και ευρηματικός όπως πάντα ο καλλιτέχνης είναι έτοιμος να παρουσιάσει τις νέες του δημιουργίες στη Ρόδο και στην Κεφαλλονιά, προετοιμάζοντας ταυτόχρονα και κάποιες άλλες δραστηριότητες.
Έκθεση στη Ρόδο
Πιο συγκεκριμένα, η έκθεση στη Ρόδο τον Ιούνιο αποτελεί την πρώτη μεγάλη έκθεση του καταξιωμένου ζωγράφου στο νησί των Ιπποτών. Η δουλειά αυτή με τίτλο «Από τον βυθό της μνήμης» εγκαινιάζεται στις 16 Ιουνίου 2017, θα διαρκέσει ως τα μέσα Σεπτεμβρίου στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ροδίων και παρουσιάζεται σε τρεις ενότητες. Αναδεικνύει τις τάσεις της ελληνικής ζωγραφικής και διηγείται μέσω της τέχνης τη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας των τελευταίων 100 και πλέον χρόνων.
Έκθεση στη Κεφαλλονιά
Στη δε Κεφαλλονιά ο καλλιτέχνης παρουσιάζει εκθέματα με καλοκαιρινή και δροσερή θεματολογία. Ο τίτλος της έκθεσης είναι «Το ταξίδι» και παραπέμπει τον θεατή σε καλοκαιρινές αποδράσεις. Θέματα γεμάτα θάλασσα, καλοκαιρινά φρούτα, ηλιόλουστα τοπία παρουσιάζονται στην Κεφαλλονιά και συγκεκριμένα στο θέατρο «Κέφαλος» από τις 8 Ιουλίου έως τις 5 Αυγούστου.
Ο Παύλος Σάμιος μίλησε για την αξιόλογη δουλειά που πρόκειται να παρουσιάσει και μας αποκάλυψε στοιχεία από την μελέτη του για τη ζωοφόρο του Παρθενώνα.
Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη
Η θεματολογία μου κινείται γύρω από τη διαχρονική γυναικεία μορφή και αποτελείται από τρεις ενότητες
– Παύλο, τι θα μας παρουσιάσετε στην έκθεσή σας στη Ρόδο;
-Είμαι χαρούμενος που θα κάνω έκθεση σ’ αυτό το νησί και ακόμα πιο πολύ με συγκινεί ο χώρος.
Η έκθεση θα γίνει στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου και συγκεκριμένα στη Νέα Πτέρυγα Νεστορίδειου Μελάθρου. Για να την ολοκληρώσω χρειάστηκαν επτά ολόκληρα χρόνια δουλειάς και χαίρομαι πολύ που τώρα «ταξιδεύει» και στην όμορφη Ρόδο.
Η θεματολογία μου κινείται γύρω από τη διαχρονική γυναικεία μορφή και αποτελείται από τρεις ενότητες.
Στην πρώτη ενότητα έργων της έκθεσης αποκαλύπτεται η ιδιαίτερη σχέση που αναπτύσσει ο ζωγράφος με το μοντέλο, με τη γυναίκα
– Έχετε χωρίσει αυτή την έκθεση, όπως μας αναφέρατε, σε τρεις ενότητες. Θα θέλατε να μας μιλήσετε γι’ αυτές;
-Πρόκειται για έργα ερωτικά – και όχι μόνο. Στην πρώτη ενότητα έργων της έκθεσης αποκαλύπτεται η ιδιαίτερη σχέση που αναπτύσσει ο ζωγράφος με το μοντέλο, με τη γυναίκα. Η σχέση αυτή εμπεριέχει ερωτισμό που δεν πρέπει να ολοκληρώνεται. Θέλω να πω ότι ο ζωγράφος δεν πρέπει να αναπτύσσει σεξουαλική σχέση με το μοντέλο του γιατί τότε το δημιουργικό πάθος που αντικατοπτρίζεται στο έργο εξανεμίζεται.
Είναι προτιμότερο αυτό να παραμένει στη ζωγραφική και η μαγεία της ζωγραφικής έμπνευσης που γεννά στον ζωγράφο η θέα του μοντέλου του να διακρίνεται μόνο στο έργο. Όλοι οι ζωγράφοι πριν από μένα, όλοι ανεξαιρέτως έχουν καταγράψει αυτή τη μαγική σχέση με το μοντέλο τους, από τον Βελάσκεθ έως τον Κουρμπέ και στις μέρες μας ο Πικάσο. Ασταμάτητα μας έδωσαν εικόνες από τις πιο προσωπικές τους στιγμές, που μόνοι τους, ολομόναχοι βρέθηκαν μπροστά στην ίδια τη ζωγραφική για μεγάλα χρονικά διαστήματα ξεκινώντας από το κινητήριο ερέθισμα, το οποίο τους έδωσε το μοντέλο τους.
Στα έργα μου αυτά κινούμαι νοητά στα ατελιέ κορυφαίων δασκάλων της τέχνης και δημιουργώ ένα νέο δικό μου έργο, που σας παρουσιάζω.
Στη δεύτερη ενότητα της δουλειάς μου ασχολούμαι με έργα της κυκλαδικής εποχής, αποδεικνύοντας το πόσο διαχρονικό σύμβολο είναι το γυναικείο γυμνό, αυτό το αιώνιο σύμβολο ερωτισμού και δημιουργίας.
Στην τρίτη ενότητα είναι τα δικά μου έργα, θα μπορούσα να πω. Κάνω μια μικρή αναδρομή στη δουλειά μου και δίνω στον θεατή μια αντιπροσωπευτική εικόνα της πορείας μου στην τέχνη.
Παρουσιάζω τις Αγίες του Έρωτα, ένα σύγχρονο γυμνό και την Αφροδίτη της Μήλου
– Θα θέλατε να αναφερθείτε ενδεικτικά σε μερικούς από τους πίνακές σας;
-Για να γίνω πιο σαφής και να καταλάβετε το πλαίσιο που δούλεψα, σας αναφέρω ενδεικτικά ότι ο έρωτας είναι το κυρίαρχο στοιχείο αυτής της δουλειάς Έχω χρησιμοποιήσει σε κάποιο έργο μου ως φόντο τις «Les Demoiselles d’ Avignon» του Πάμπλο Πικάσο πάνω σ’ αυτό έχω ζωγραφίσει σύγχρονες Αφροδίτες.
Παρουσιάζω τις Αγίες του Έρωτα, ένα σύγχρονο γυμνό και την Αφροδίτη της Μήλου. Παρουσιάζω επίσης μια σειρά από έξι έργα, στην οποία αναφέρομαι στο σύγχρονο γυμνό στα εργαστήρια των ζωγράφων της Αναγέννησης, των Ογκίστ Μανέ, Τιτσιάνο, Ζαν Ογκίστ Ντομινίκ Ενγκρ, Τζορτζόνε.
Σε κάποιο άλλο παρουσιάζω τον Πάμπλο Πικάσο την εποχή που ζωγράφιζε τους «χορευτές», όταν έφτασε στο Παρίσι να κάνει έρωτα με την κοπέλα που αγαπούσε σε σχέδιο δικό του. Επίσης έχω και τον εαυτό μου στην τελευταία ενότητα. Θα ήθελα να αναφέρω ότι τα έργα αυτά είναι κυρίως μεγάλων διαστάσεων, περίπου δύο μέτρα τα μεγάλα, καθώς επίσης ότι την επιμέλεια της έκθεσης έχει η ιστορικός τέχνης, Αθηνά Σχινά.
– Ποιες επιρροές γενικότερα πιστεύετε ότι έχετε δεχτεί στη δουλειά σας;
-Είναι γεγονός ότι η εποχή που με έχει επηρεάσει περισσότερο είναι η βυζαντινή, μιας και έχω ασχοληθεί πολύ μαζί της από μικρός, πριν τη Σχολή Καλών Τεχνών. Η γαλλική σχολή επίσης μου έχει δώσει πολλά, εννοώ τον ιμπρεσιονισμό. Από τον 20ό αιώνα ο πρώτος που με τράνταξε στα 17 μου χρόνια ήταν ο Πικάσο.
Νομίζω ότι αυτόν τον κουβαλάω μέσα μου ως αντίβαρο για το πού πρέπει να φτάσω ως καλλιτέχνης. Πολλά χρωστάω επίσης στους δασκάλους μου, τον Νίκο Νικολάου, που με δίδαξε να βλέπω τα μυστικά των αρχαίων Ελλήνων, και τον Γιάννη Μόραλη, που με έμαθε τα περί φωτός, τα περί της σύνθεσης και όλα τα τερτίπια της ζωγραφικής σε ό,τι αφορά τη μοντέρνα τέχνη και τις προεκτάσεις της.
-Μιλήστε μας και για την έκθεσή σας στην Κεφαλλονιά;
-Αυτή η έκθεση στην Κεφαλλονιά είναι διαφορετική από αυτή της Ρόδου. Μυρίζει καλοκαίρι.
Λέγεται «Το ταξίδι» και η απόδραση είναι η πηγή της έμπνευσής μου. Χαίρομαι που θα εκθέσω στην Κεφαλλονιά γιατί αγαπώ πολύ αυτό το νησί. Το θεωρώ νησί της κουλτούρας και νομίζω ότι όσοι θα κάνουν τις διακοπές τους εκεί θα απολαύσουν να επισκεφτούν την έκθεση.
– Εκτός από τις εκθέσεις στην Ρόδο και στην Κεφαλονιά ετοιμάζετε και κάτι ιδιαίτερα σημαντικό που αφορά στη ζωοφόρο του Παρθενώνα.
-Κάνω μία μελέτη για τη ζωοφόρο του Παρθενώνα για την οποία δεν έχω μιλήσει στα media ως σήμερα και θα την παρουσιάσω σε πανεπιστήμιο στη Νέα Υόρκη.
Τη μελέτη αυτή τη δουλεύω πολλά χρόνια και έχω ζωγραφίσει αρκετά μέτρα από τη ζωοφόρο με δικές μου χρωματικές προτάσεις. Πήρα στοιχεία από την παράδοση και μετά από μελέτη οδηγήθηκα σ’ αυτές τις προτάσεις από το φως που εκχυνόταν στο κάθε σημείο της. Ένιωσα τον παλμό παρατηρώντας τη ζωοφόρο στο φως, βλέποντας τη λεπτομέρεια στις κοιλιές και στο κάτω μέρος των αλόγων.
Για μένα είναι σαφές ότι η σύνθεση και ο χρωματισμός έγινε όταν η ζωοφόρος ήταν επάνω τοποθετημένη
Για μένα είναι σαφές ότι η σύνθεση και ο χρωματισμός έγινε όταν η ζωοφόρος ήταν επάνω τοποθετημένη. Αντιλαμβάνομαι το πώς λύθηκε το θέμα της σύνθεσης και της επικόλλησης στα μάρμαρα. Όταν επιστρέψω από τη Νέα Υόρκη θα έχω τη χαρά να σας παρουσιάσω εκτενώς τη μελέτη μου. Ετοιμάζω επίσης και μια έκθεση διαφορετική από ό,τι σας έχω παρουσιάσει ως σήμερα τον Νοέμβριο στο Βυζαντινό Μουσείο, αλλά γι’ αυτήν θα σας μιλήσω μετά το καλοκαίρι.
Info 1
ΡΟΔΟΣ
Η έκθεση «Από τον βυθό της μνήμης» εγκαινιάζεται στις 16 Ιουνίου 2017 και ώρα 20.30.
Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στη Νέα Πτέρυγα του Νεστορίδειου Μελάθρου, που ανήκει στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ροδίων (οδός Ι & Π. Νεστορίδου, ανάμεσα στο Μέλαθρο και το Ξενοδοχείο των Ρόδων).
Info 2
ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ
Η έκθεση «Το ταξίδι» εγκαινιάζεται στις 8 Ιουλίου 2017 και ώρα 20.00.
Διάρκεια έως τις 5 Αυγούστου.
Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στο Δημοτικό θέατρο «Κέφαλος», στην Κεφαλλονιά.
* Η συνέντευξη αποτελεί αναδημοσίευση της συνέντευξης στην εφημερίδα axianews .
“Η ομαδική εικαστική έκθεση υπό τον τίτλο “Μέσα στα ΜΑΤΙΑ Σου • Προσεγγίζοντας την Τυφλότητα”, επιχειρεί να αναδείξει το ζήτημα της τυφλότητας, να ενημερώσει, και στον ίδιο χρόνο, να ευαισθητοποιήσει το κοινό αναφορικά με την πραγματικότητα διαβίωσης των ατόμων με προβλήματα όρασης στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία”, σημειώνει η ιστορικός Τέχνης & επιμελήτρια της έκθεσης Νικολένα Καλαϊτζάκη.
39 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως, ως καταδεικνύει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, είναι τυφλοί και 246 εκατομμύρια έχουν χαμηλή όραση. Κάθε 5 δευτερόλεπτα, ένας συνάνθρωπος μας τυφλώνεται, και κάθε 1 λεπτό που περνά ένα παιδί χάνει την όραση του.
Το 80% των προβλημάτων όρασης, όπως διασαφηνίζει η επιστημονική κοινότητα, θα μπορούσε να αποφευχθεί – ή ακόμα και να θεραπευτεί – με άμεση ιατρική φροντίδα και εφόσον το άτομο υποβάλλεται σε τακτικές οφθαλμολογικές εξετάσεις. Η κύρια αιτία τύφλωσης στους ενήλικες άνω των 50 ετών είναι ο καταρράκτης, ενώ στη χώρα μας, με αναλογία τυφλών 23 ανά 100.000 κατοίκους, η σοβαρότερη αιτία τύφλωσης είναι ο διαβήτης.
Με όραμα και αγάπη, και κοινό μας αίτημα την δημιουργία εκείνων των εσωτερικών και εξωτερικών συνθηκών που μπορούν να συμβάλλουν στην ουσιαστική ενσωμάτωση των ατόμων με προβλήματα όρασης σε μια καθημερινότητα που δεν τους περιορίζει αλλά τους βοηθά να εξελίσσουν τα χαρίσματα και την δημιουργικότητα τους, 42 σύγχρονοι εικαστικοί καλλιτέχνες, ήδη καταξιωμένοι στον χώρο της Τέχνης, αλλά και νεότεροι, ενώνονται και δημιουργούν μια έκθεση ξεχωριστή που τελείται μάλιστα υπό την αιγίδα του Φάρου Τυφλών της Ελλάδος”.
Η Αλίκη Δεβλέτογλου είναι μια εικαστικός με πηγαίο πάθος που εντυπωσιάζει το κοινό με τη δουλειά της. Έργα πλούσια σε θεματογραφία που διακρίνονται για τη μαγεία του χρώματος και τον λυρικό τους χαρακτήρα. Σαν μια παλέτα με ταιριαστά χρώματα, οι πίνακές της αποκαλύπτουν τον ρομαντισμό και τη δυναμική της ψυχής της. Δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στο φωτισμό, η καλλιτέχνιδα αναδεικνύει στον καμβά το θέμα με λιτότητα στη σύνθεση και με ύφος ποιητικό που μετατρέπει τις μορφές και τις φόρμες σε καθαρές ζωγραφικές αξίες.
Η καλλιτεχνική της πορεία από το 1975 έως σήμερα παρουσιάζεται στο εικαστικό λεύκωμα με τίτλο «Αρμενίζοντας στον χρόνο». Το λεύκωμα αυτό η εικαστικός το αφιερώνει στην οικογένειά της και το προλογίζει ο Πάνος Θεοδωρίδης. Επ’ ευκαιρία της εκδόσεως αυτής η γκαλερί Αργώ παρουσίασε σε ομότιτλη έκθεση τα αντιπροσωπευτικότερα έργα της από κάθε καλλιτεχνική ενότητα.
Συναντήσαμε την εικαστικό και μιλήσαμε για τη δουλειά της, τον ρόλο που παίζει η ζωγραφική στη ζωή της και τη σημασία της οικογένειας στους στόχους του καλλιτέχνη.
– Έχετε μαθητεύσει σε ατελιέ μεγάλων δασκάλων. Τι πιστεύετε ότι έχετε αποκομίσει τόσο στη δουλειά σας όσο και στη ζωγραφική σας από αυτούς;
-Από τους δασκάλους μου έχω αποκομίσει γνώσεις, αυθορμητισμό και αγάπη για αυτό που εκφράζω.
– Έχετε διαγράψει μια σημαντική πορεία στη ζωγραφική όλα αυτά τα χρόνια. Τι τεχνικές έχετε χρησιμοποιήσει;
Έχω χρησιμοποιήσει το μολύβι, το κάρβουνο, την ακουαρέλα, την τέμπερα, το λάδι και κατέληξα στο ακρυλικό που το αγαπώ ιδιαίτερα.
– Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τις θεματικές ενότητες με τις οποίες έχετε καταπιαστεί;
Η θεματολογία μου ποικίλλει. Έχω ζωγραφίσει λουλούδια, τοπία, πρόσωπα, θάλασσες, καράβια. Αναζητώ όμως όλο και καινούργια θέματα. Η ποικιλία με ευχαριστεί.
– Πρόσφατα κυκλοφόρησε λεύκωμα – αφιέρωμα στη δουλειά σας με τίτλο «Αρμενίζοντας στον χρόνο». Τι είναι για σας η ζωγραφική;
Για μένα η ζωγραφική είναι η δεύτερη αγάπη μου μετά την οικογένειά μου.
– Έχετε δουλέψει και παρουσιάσει δουλειά σας πολλές φορές στο εξωτερικό. Πιστεύετε για έναν νέο καλλιτέχνη ότι υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό;
Η ποιότητα είναι εκείνη που δίνει ευκαιρίες σε έναν καλλιτέχνη, είτε αυτός δραστηριοποιείται στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό.
– Μια συλλογή έργων τέχνης θεωρείται επένδυση. Πιστεύετε ότι οι Έλληνες έχουν τη δυνατότητα επενδύουν σε αυτή;
Η συλλογή έργων τέχνης είναι πραγματικά μια σημαντική μορφή επένδυσης και πιστεύω ότι οι Έλληνες έχουν τη δυνατότητα να προβαίνουν και σε τέτοιου είδους επενδύσεις.
– Πού θα μπορούσε κάποιος να θαυμάσει έργα σας;
Έργα μου υπάρχουν στο Μουσείο Βορρέ, στο Hellenic Center στο Λονδίνο, στο Cathedral Center στη Νέα Υόρκη και σε ιδιωτικές συλλογές.
– Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Να μπορώ να χαίρομαι κάθε στιγμή της ζωής για να μπορώ να ζωγραφίζω.
Εξερεύνηση αισθήσεων…
Ο Πάνος Θεοδωρίδης αναφέρει μεταξύ άλλων για τη ζωγραφική της Αλίκης Δεβλέτογλου: «Η ζωγραφική της Αλίκης Δεβλέτογλου αποτυπώνει διαχρονικά μια ιδιόμορφη εξερεύνηση αισθήσεων και αισθημάτων. […]
[…]Λιμάνια, καράβια, καρνάγια, μόνιμα συσχετισμένα με στερεοσκοπικές μορφές: στην ουσία, είναι το τοπίο που παράγεται από την ανθρώπινη δημιουργία, με καταλυτικό αποτέλεσμα. Όπου το τοπίο είναι φυσικό, βράχια και αγνάντια, η τεχνοτροπία της εμπιστεύεται περισσότερο τις πινελιές σε έντονες συστοιχίες, ενώ το απόσταγμα από τα ταξίδια της (Αίγυπτος, Πήλιο, τοπία πόλεων και περιοχών, αντικείμενα) αφήνει μια χρυσίζουσα και γαιώδη εντύπωση. Η ίδια εντύπωση υπάρχει και στην «Αλάσκα» της, μια αναμέτρηση με το αναμενόμενο λευκό.
[…] Στη δουλειά της Δεβλέτογλου δεν υπάρχει υποταγή σε εναλλαγές, αλλά γόνιμος διάλογος με την ευαισθησία. Όλα τα ελέγχει το πηγαίο φως συχνά από απρόσμενες πηγές».
Whoiswho
Η Αλίκη Δεβλέτογλου γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε ζωγραφική κοντά στον Ουμβέρτο Αργυρό. Παρουσίασε ως τώρα τη δουλειά της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε γκαλερί, μορφωτικά ιδρύματα (Εταιρεία Επιστημών Shwetzingen Γερμανίας, Cathedral Centerof NewYork 4th & 5 thInternational Art Exhibition 2000 & 2001, London Hellenic Centre) και μουσεία (Μουσείο Βορρέ) στην Αθήνα, στο Λονδίνο και στη Νέα Υόρκη.
EKΘEΣEIΣ OMAΔIKEΣ: Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος, Αγ. Παρασκευή Αττικής (1989) • Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων (1989) • «Σπίτι της Κύπρου» (1995) • Γερμανοελληνική Εταιρία Επιστημών, shwetzingen Γερμανία (1990) • Cathedral Centreof New York, 4 thinternational art Exhibition. (2000) • Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος, Αγ. Παρασκευή Αττικής (2000) • Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων και Ε.Ε.τΕ. (2001) • Cathedral Centreof New York, 5 thinternational art Exhibition (2001) • Αίθουσα τέχνης «Αργώ» (2005) • Πολιτιστικό Κέντρο Αμερικάνικου Κολλεγίου Ελλάδος, Πλάκα (2006)
Η Λιάνα Ζωζά και η Αλεξία Ξαφοπούλου παρουσιάζουν την Παρασκευή, 7 Σεπτεμβρίου 2018 και ώρα 20.00 την έκθεσης με τίτλο, The Land Escape Project Γκαλερί Cube (Μιαούλη 39, Πάτρα)
Διάρκεια έκθεσης: 7– 29 Σεπτεμβρίου 2018
Στα εγκαίνια θα προσφερθούν το κρασί της Οινοποιίας Παρπαρούση και τα κεράσματα του Ζαχαροπλαστείου Λοτσάρης
Γνωρίσαμε την σοπράνο, Dinara Alieva στην Αθήνα με την ευκαιρία του αφιερώματος στην Ελληνίδα ντίβα σοπράνο, Maria Callas, για τη συμπλήρωση σαράντα χρόνων από τον θάνατό της, στο Μέγαρο με ένα μεγάλο γκαλά.
Η αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών υποδέχτηκε τους φίλους της όπερας σε ένα λαμπερό γκαλά με τίτλο «La Diva: 40 Χρόνια» με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και την υψίφωνο, Dinara Alieva σε άριες που σφράγισε με την ερμηνεία της η Μαρία Κάλλας. Το γκαλά διοργανώθηκε με αφορμή τη συμπλήρωση 40 χρόνων από τον θάνατο της μεγάλης ελληνίδας σοπράνο.
Η Dinara Alieva, αζέρα υψίφωνος, νικήτρια του διαγωνισμού Grand Prix Maria Callas-Όπερα που διοργανώνεται εδώ και 40 χρόνια από το Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο Athenaeum, σολίστ του Θεάτρου Μπολσόι, παρουσίασε ένα πρόγραμμα σε δύο μέρη. Το πρώτο ήταν αφιερωμένο στον Τζουζέπε Βέρντι και το δεύτερο με αντιπροσωπευτικά κομμάτια των κορυφαίων συνθετών της βεριστικής σχολής, του Φραντσέσκο Τσιλέα και του Τζάκομο Πουτσίνι.
Η γνωστή υψίφωνος που φημίζεται για τη βαθιά εκφραστικότητά της και τη σπάνια δραματική χροιά της φωνής της, άφησε άφωνο το ελληνικό κοινό. Θεωρείται σήμερα μία από τις σπουδαιότερες φωνές της εποχής μας, με λαμπρή καριέρα σε κορυφαία λυρικά θέατρα του κόσμου.
Την συναντήσαμε στο ξενοδοχείο, όπου διέμενε λίγο πριν την παράσταση και μιλήσαμε μαζί της. Μας δέχτηκε με ευγένεια και με ένα διάπλατο χαμόγελο και μας έδωσε μια εκ βαθέων και ειλικρινή συνέντευξη. «Πριν την παράσταση θα πρέπει να είμαι σε αφωνία, μας είπε, αλλά θα χαρώ να απαντήσω στις ερωτήσεις σας. Αγαπώ την χώρα σας και την επισκέπτομαι αρκετά συχνά γιατί είναι ηλιόλουστη με όμορφους και ευγενικούς ανθρώπους».
– Τι σας γοήτευσε στον χώρο της όπερας τόσο, που να σας έκανε να τον ακολουθήσετε;
Αρχικά, μου άρεσε η μουσική και ξεκίνησα τις σπουδές μου στο πιάνο. Σε κάποιο στάδιο, συνειδητοποίησα ότι δεν ένιωθα πάθος και γι ‘αυτό και αποφάσισα να ασχοληθώ με την φωνητική. Φυσικά, δεν είχα καν φανταστεί ότι να γινόμουν σολίστ όπερας, πόσο μάλλον ότι θα ήμουν και αναγνωρίσιμη! Απλώς, αγάπησα την όπερα με πάθος! Ωστόσο, όσο περισσότερο βυθιζόμουν στον κόσμο της κλασικής μουσικής, συνειδητοποιούσα την ομορφιά και την μεγαλοπρέπεια της και αυτό με έκανε να αγαπώ την όπερα όλο και περισσότερο. Με τα χρόνια, το πάθος που ένοιωθα για την όπερα με οδήγησε σε μια επαγγελματική προσέγγιση. Και τότε κατάλαβα ότι δεν θα υπήρχε επιστροφή! Όταν μπήκα στην Ακαδημία Μουσικής του Μπακού, ήξερα ότι η απόφασή μου ήταν τελική. Ωστόσο, δεν μπορώ να πω ότι η πορεία ήταν εύκολη.
Στην αρχή δεν ήμουν τυχερή με τον δάσκαλο που είχα επιλέξει και μόλις το τρίτο έτος είχα την τύχη να καταφέρω να βρω κάποιον κατάλληλο να ταιριάξω και να μπορέσω να εκφράσω το συναίσθημά μου. Με την ευκαιρία, θα ήθελα να αναφέρω ότι η δασκάλα μου είναι η Huraman Kasimova, που ήταν η πρώτη που είχε κερδίσει σε διαγωνισμό για την Μαρία Κάλλας στην Σοβιετική Ένωση. Και 25 χρόνια αργότερα η τύχη χαμογέλασε και σε μένα.
Νομίζω ότι η όπερα έχει μεγάλες ψυχολογικές επιπτώσεις στο ανθρώπινο μυαλό, στην ψυχή και στην αντίληψη, γι ‘αυτό και όταν παρακολουθήσεις όπερα, θα την λατρέψεις για πάντα!
Φυσικά, εννοώ υψηλής ποιότητας παραστάσεις και όχι το “hackwork” όπως λένε οι Ρώσοι.
– Τι αντιπροσωπεύει για σας η Μαρία Κάλλας; Πως αισθάνεστε που βρίσκεστε στη χώρα από όπου ξεκίνησε η Ελληνίδα diva;
Νομίζω ότι η Μαρία Κάλλας είναι το πιο αξιόλογο αστέρι, που εξακολουθεί να λάμπει στον «πλανήτη της Όπερας». Κατάφερε να κάνει την όπερα ότι δεν είχε καταφέρει καμία και κανείς άλλος ως εκείνη την στιγμή. Είναι μια φωτεινή σελίδα στην ιστορία του κόσμου της όπερας. Η Μαρία Κάλλας παραμένει ένα «είδωλο» και η μνήμη της θα παραμείνει για πάντα ζωντανή.
– Πώς αισθανθήκατε στην βράβευσή σας στον Διεθνή Διαγωνισμό Maria Callas-Όπερα;
Έχουν περάσει σχεδόν έντεκα χρόνια από τότε που συμμετείχα στο διαγωνισμό «Maria Callas». Θυμάμαι πόσες δυσκολίες, οικονομικές και όχι μόνο έπρεπε να αντιμετωπίσω για να έρθω στην Αθήνα και να συμμετάσχω σε αυτόν τον διαγωνισμό. Αλλά όλα λύθηκαν. Η τύχη μου χαμογέλασε. Είμαι πολύ ευχαριστημένη που βραβεύτηκα σ’ αυτόν τον σπουδαίο διαγωνισμό. Μετά από αυτό, υπήρχαν πολλά βραβεία, δημιουργικές επιτυχίες και χαρούμενες στιγμές. Βραβεύτηκα και σε άλλους γνωστούς διαγωνισμούς όπερας – τον διαγωνισμό Francisco Viñas, τον διεθνή διαγωνισμό Elena Obraztsova, την Operalia του Plácido Domingo και άλλους.
Αλλά η επιτυχία στο διεθνή διαγωνισμό Maria Callas-Opera ήταν ιδιαίτερα πολύτιμη για μένα. Ήταν μια κρίσιμη αλλαγή στη μοίρα μου. Μπορώ να πω ότι ήταν το πρώτο βήμα μιας μεγάλης δημιουργικής πορείας. Αυτός ο διαγωνισμός άνοιξε τα μάτια μου σε πολλά πράγματα. Συνειδητοποίησα ότι θα αντιμετωπίσω πολλές δυσκολίες, ζήλια και άλλα αρνητικά χαρακτηριστικά προσωπικότητας των ανθρώπων. Σήμερα, είμαι πολύ γνωστή στο χώρο της όπερας και κοιτάζοντας πίσω, πιστεύω ότι δεν ήταν δίκαιο να πάρω την 2η θέση. Όμως αυτό δεν έκαμψε την θέλησή μου αλλά αντιθέτως, έχτισε τον χαρακτήρα μου. Πιστεύω ότι η τύχη ευνοεί μόνο τους γενναίους.
– Το ελληνικό κοινό, θα μπορούσαμε να πούμε, ότι σας έχει ταυτίσει μαζί της και σας θαυμάζει πολύ. Σας κολακεύει αυτό;
Εκτιμώ αυτή τη σύγκριση. Κατά κάποιον τρόπο, είναι υποχρεωμένη να ανταποκριθώ. Συχνά την αισθάνομαι κοντά μου. Αισθάνομαι την πνευματική της στήριξη, ειδικά στις ευρωπαϊκές σκηνές και πιστεύω ότι θα μπορέσω να συνεχίσω επάξια την παράδοσή της. Με συγκρίνουμε συχνά με την Callas, πιθανώς λόγω της παρόμοιας εμφάνισης. Για μένα, η Μαρία Κάλλας είναι ένα καθοδηγητικό αστέρι και μια αδιαμφισβήτητη αρχή. Ταυτόχρονα, δεν την αντιγράφω ούτε με τρόπους ούτε με χειρονομίες, ούτε εξωτερικά ούτε δημιουργικά. Νομίζω ότι κάθε δημιουργικός άνθρωπος πρέπει να έχει την ατομικότητα και την υπογραφή του.
– Τι γνώμη έχετε για τους Έλληνες συνθέτες; Θα σας ενδιέφερε στα ρεσιτάλ σας να «παντρέψετε» αρμονικά έργα Ελλήνων συνθετών όπως ο Θεοδωράκης και ο Χατζιδάκις με αυτά των κλασικών;
Ενδιαφέρομαι πραγματικά για έργα αυτών των συνθετών, αλλά σήμερα, στο πνεύμα, αισθάνομαι πιο κοντά για να κάνω μόνο κλασσικά έργα όπερας .
– Τα τελευταία χρόνια οι παραστάσεις της όπερας έχουν μια πιο μοντέρνα σκηνοθεσία και προσέγγιση. Εσείς τι πιστεύετε; Μια παράσταση όπερας είναι τελικά τα φώτα, τα σκηνικά, τα λαμπερά κοστούμια, τα εφέ ή η φωνή;
Είμαι οπαδός αυτής της αντίληψης της όπερας, που είδε και αντιπροσώπευε η Μαρία Κάλλας. Τα κύρια πράγματα στην όπερα εξακολουθούν να είναι η φωνή, η μουσική και η δράση. Είναι ενδιαφέρον να δημιουργείτε μια παράσταση με αμοιβαία κατανόηση του σκηνοθέτη της ομάδας του. Παραδέχομαι ότι, όπως και για τους περισσότερους τραγουδιστές, είναι πιο ευχάριστο να παίζεις σε παραγωγές: με όμορφα κοστούμια, διακοσμήσεις… Αλλά αν ο σκηνοθέτης δικαιολογεί την πρωτοπορία της παραγωγής του, εξηγεί το όραμά του στην παράσταση, την άποψή του, τη μοναδικότητα της ερμηνείας των πρωταγωνιστών, τότε οι καλλιτέχνες ας τον ακολουθήσουν!
“η πειθαρχία, η σκληρή δουλειά και η αφοσίωση αποτελούν τα συστατικα της επιτυχίας”
– Είστε μια εξαιρετικά ταλαντούχα και επιτυχημένη υψίφωνος. Θεωρείτε ότι η πειθαρχία στις μουσικές σπουδές και στις πρόβες αποτελεί βασικότερο παράγοντα επιτυχίας από ότι το πηγαίο ταλέντο;
Για μένα, η πειθαρχία, η σκληρή δουλειά και η αφοσίωση αποτελούν τα συστατικά της επιτυχίας. Φυσικά, εάν ο καλλιτέχνης είναι ταλαντούχος, διευρύνει το δημιουργικό μονοπάτι του και προάγει τη σταδιοδρομία του. Δυστυχώς, όμως, πρέπει να επισημάνω ότι εκτός από αυτά, στις μέρες μας η λεγόμενη υποστήριξη των γραφείων PR, οικονομικοί και διαφημιστικοί παράγοντες υποκινούμενοι από art agencies δηλ. γραφεία προώθησης καλλιτεχνών, οδηγούν στην κορυφή συγκεκριμένους καλλιτέχνες.
– Ποια θεωρείτε ότι ήταν η πιο δύσκολη αλλά και η πιο συγκλονιστική στιγμή της καριέρας σας;
Θυμάμαι ετοιμαζόμουν να τραγουδήσω στην πρεμιέρα στο Deutsche Oper στο Βερολίνο στο “La rondine” του Puccini. Δυστυχώς όμως, κρύωσα και είχα βραχνιάσει και αυτό αποτέλεσε ένα σοκ για μένα. Σε τέτοιες στιγμές αισθάνεσαι απογοήτευση. Έχεις «μπει στο πετσί του ρόλου», κάνεις πρόβες καθημερινά και για πολλές ώρες , βάζεις όλη σου την ενέργεια σ’ αυτόν τον χαρακτήρα που θα υποδυθείς και η πρεμιέρα τραγουδάει κάποια άλλη στη θέση σου!
Η εθελοντική ομάδα «Ρωμιών Πράξεις» με αφορμή τη συμπλήρωση 63 χρόνων από τα Σεπτεμβριανά του 1955 σας προσκαλεί στην εικαστική έκθεση που θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και τον Κυριάκο Πεταλίδη, στο Ίδρυμα ‘’Μιχάλης Κακογιάννης’’.
Στο πλαίσιο αυτού του αφιερώματος θα διεξαχθεί συζήτηση την Τετάρτη 12 Σεπτεμβρίου 2018, στις 19:00, με θέμα: «O ρόλος της τέχνης στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης».
Ομιλητές θα είναι ο δημοσιογράφος Παύλος Τσίμας, ο οποίος και θα παρουσιάσει στο κοινό ένα μέρος της έρευνάς του σχετικά με τα Σεπτεμβριανά και ο Πρύτανης της ΑΣΚΤ Πάνος Χαραλάμπους. Τη συζήτηση θα συντονίσει ο δημοσιογράφος και εκδότης Ανδρέας Ρομπόπουλος.
Στο χώρο της εκδήλωσης θα παρουσιαστεί έκθεση ζωγραφικής των Στάθη Βατανίδη, Θεοδόση Δαυλού και Χρήστου Παλαντζά, αλλά και 30 ακόμη εικαστικών δημιουργών. Επίσης θα εκτεθεί πλούσιο υλικό από σχετικά πρωτοσέλιδα ελληνικών και τουρκικών εφημερίδων της εποχής, φωτογραφίες και οπτικοακουστικό υλικό της ΕΡΤ. Την εικαστική επιμέλεια της έκθεσης έχει αναλάβει ο Κυριάκος Πεταλίδης.
Η έκθεση θα είναι ανοικτή για το κοινό από τις 8-15 Σεπτεμβρίου, 18:00 – 21:00.
Γράφει η Δρ. Μαράη Γεωργούση, Ιστορικός Τέχνης, Επιμελήτρια Εκθέσεων
Nicolas Papadimitriou, Modernité, l’identité européenne dans le monde contemporain, Delatour France, Avril 2018. Νίκος Παπαδημητρίου, Μοντερνισμός, η Ευρωπαϊκή Ταυτότητα στον Σύγχρονο Κόσμο, εκδ. Delatour, Γαλλία, Απρίλιος 2018.
Πρόκειται για ένα επιστημονικό αλλά ταυτόχρονα συναρπαστικό βιβλίο, που διάβασα και με εντυπωσίασε. Γραμμένο σε άριστα Γαλλικά, ομολογώ πως αυτό ήταν αρχικά το κίνητρο της επιθυμίας μου να το διαβάσω, η εξάσκησή μου στην γλώσσα των σπουδών μου, ωστόσο στην πορεία η διεπιστημονική προσέγγιση, η δομημένη ανάλυση και σκέψη με καθήλωσαν, έτσι το προτείνω ανεπιφύλακτα σ’ όλους τους γαλλόφωνους αναγνώστες. Έχοντας μελετήσει από τον ίδιο συγγραφέα ένα ακόμα εξαιρετικό του βιβλίο γραμμένο στα ελληνικά με τον τίτλο: Ένα Μετανεωτερικό Requiem, Θέματα Ευρωπαικής Φιλοσοφίας, Τέχνης και Πολιτικής στον 21ο αιώνα, εκδ. Gutenberg, Απρίλιο 2017, ήμουν προετοιμασμένη πως και το επόμενο θα ήταν ένα βιβλίο αξιώσεων.
Ο συγγραφέας μας αποδεικνύει πως τα σημαντικά βιβλία δεν γράφονται στην τύχη. Ο λόγος ρέει αβίαστος, οι έννοιες διαδέχονται η μία την άλλη, ανοίγεται μέσα από τα αυτοτελή κεφάλαια ένα παράθυρο κατανόησης της ζωής. Ο αναγνώστης παρακολουθεί τις μεταβάσεις με την ίδια ευκολία, που ο συγγραφέας αυτών των δοκιμίων, Καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου Δρ. Νίκος Παπαδημητρίου, καλύπτει ένα ευρύ ιστορικό φάσμα, από την Αναγέννηση έως τον εικοστό αιώνα, ενώ πραγματεύεται τα ρεύματα, τις διεκδικήσεις, τα γεγονότα, που οριοθέτησαν και καθόρισαν τον σύγχρονο κόσμο.
Στο πρώτο μέρος αναφέρεται στην Ιστορία, την Κοινωνία, την Οικονομία, την Πολιτική, τη Φιλοσοφία, την Τέχνη, την Ηθική, την Συνθήκη του Μεταμοντέρνου. Στο δεύτερο μέρος ασχολείται με την Έννοια του Χρόνου, τη Μόδα – την Κατανάλωση, τον Απολυταρχισμό, τον Μότσαρτ και την Όπερα, την Αθωότητα και τον Θάνατο – τον Εμπειρίκο και τον Ιούλιο Βερν, το Σύγχρονο Ελληνικό Κράτος και την Σχέση του με την Ορθόδοξη Εκκλησία… Ένα ενδιαφέρον, πολύ-επίπεδο πόνημα, ακριβές, στηριγμένο στα ισχυρά θεμέλια της διακειμενικής έρευνας, μαρτυρώντας τη βαθιά γνώση των εξεταζόμενων αντικειμένων από τον συγγραφέα.
WHO IS WHO
Γεννημένος στην Αθήνα, ο Νίκος Παπαδημητρίου σπούδασε νομικά, φιλοσοφία και μουσική στην Αθήνα, στο Λονδίνο και στο Παρίσι (πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με μεταπτυχιακές σπουδές στη Φιλοσοφία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης, του οποίου είναι και Διδάκτωρ – Docteur d’État στο γνωστικό αντικείμενο “Arts et Sciences de l’Art”). Αναπληρωτής Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο “Νεωτερικός Ευρωπαϊκός Πολιτισμός”, διδάσκει στο Τ.Ξ.Γ.Μ.Δ. από το 2002. Έχει διδάξει στα Πανεπιστήμια Iztapalapa και Nacionàl της Πόλης του Μεξικού και στο Πανεπιστήμιο Évry Val d’Essonne της Γαλλίας. Έχει δώσει διαλέξεις σε πολλά πανεπιστήμια, στην Ευρώπη και στην Αμερική, καθώς και συναυλίες, ως μουσικός και συνθέτης. Από το 2010 διδάσκει στα πανεπιστήμια του Στρασβούργου (ITIRI) και του Μονπελιέ (Paul Valéry), στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος κινητικότητας διδασκόντων Erasmus. Τα μαθήματά του παρουσιάζουν, αναλύουν και συζητούν την ευρωπαϊκή νεωτερικότητα.
Οι πρόσφατες δημοσιεύσεις του (στα αγγλικά, στα γαλλικά και στα ελληνικά) αφορούν στην σύγχρονη Ευρώπη, καθώς και στην θέση της Ελλάδας σ’ αυτήν. Κυκλοφορούν στα ελληνικά, από τις εκδόσεις Δαρδανός/Gutenberg, τα βιβλία του “Νεωτερικός Ευρωπαϊκός Πολιτισμός – η ευρωπαϊκή ταυτότητα στον σύγχρονο κόσμο”, Αθήνα 2013, και “Ένα μετανεωτερικό Requiem – Θέματα ευρωπαϊκής φιλοσοφίας, τέχνης και πολιτικής στον 21ο αιώνα”, Αθήνα 2017, και στα γαλλικά, από τις εκδόσεις Delatour-France, το ” Modernité : l’identité européenne dans le monde contemporain “, Paris 2018.
Πριν φύγει από τη ζωή ο κορυφαίος στιχουργός-ποιητής και συγγραφέας Μάνος Ελευθερίου είχε εμπιστευθεί πριν 1 χρόνο τα νέα του τραγούδια στον ταλαντούχο ερμηνευτή Θάνο Ολύμπιο για τη 4η δισκογραφική δουλειά του.
Δύο από αυτά έχουν κυκλοφορήσει διαδικτυακά εδώ και μήνες σε μουσική του Χρύσανθου Μουζακίτη με τίτλους ‘’Έρωτες που έγιναν θηρία’’ και ‘’Με κιμωλία έγραψα’’ ενώ τα υπόλοιπα είναι σε τελικό στάδιο ηχογράφησης και θα κυκλοφορήσουν σύντομα σε cd.
Παράλληλα, ο Θάνος Ολύμπιος θα δώσει 2 συναυλίες στις 2/9 στο Θέατρο Πάρκου Τρίτση στο Ίλιον και στις 6/9 στο Θέατρο Ρεματιάς στο Χαλάνδρι όπου και θα είναι συναυλία αφιέρωμα στον Μάνο Ελευθερίου. Η ώρα έναρξης των συναυλιών είναι 8:30 μ.μ. και η είσοδος είναι ελεύθερη. Επίσης κάθε Παρασκευή & Σάββατο τραγουδάει στο Regency Casino Mont Parnes.
Μουσική συνάντηση κορυφής πραγματοποιείται στις 4 Σεπτεμβρίου 2018 στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, όπου το κοινό της Αθήνας θα έχει την ευκαιρία παρακολουθήσει μία μοναδική συμφωνική συναυλία υψηλού κύρους με τα αριστουργήματα του παγκόσμιου ρομαντισμού για πιάνο και ορχήστρα.
Η ιστορική Εθνική Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βαρσοβίας – Warsaw Philharmonic Orchestra με σολίστ τον τιτάνα του πιάνου, κορυφαίο Ρώσο δεξιοτέχνη Μπόρις Μπερεζόβσκι – Boris Berezovsky θα συναντηθούν στη σκηνή του Ηρωδείου για να ερμηνεύσουν τρία από τα γοητευτικότερα έργα του ρομαντικού ρεπερτορίου. Η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα του ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών καθώς και της Πρεσβείας της Πολωνικής Δημοκρατίας στην Αθήνα.
Μια συνάντηση υψηλής αισθητικής, μουσικής δεξιοτεχνίας και απαράμιλλης εκφραστικότητας σε ένα πρόγραμμα που εστιάζει στους κορυφαίους ρομαντικούς συνθέτες Φρεντερίκ Σοπέν και Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι. Τους εθνικούς συνθέτες της Πολωνίας και της Ρωσίας που αγαπήθηκαν με πάθος από το διεθνές κοινό όσο κανείς και που ανέδειξαν την συναρπαστική συνομιλία του πιάνου με την συμφωνική ορχήστρα. Μια μοναδική μουσική εμπειρία με τα αριστουργήματα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, μια σπάνια συνάντηση μυθικών ερμηνευτών κάτω από την Ακρόπολη.
Φιλαρμονική με ιστορία…
Αναγνωρισμένη ως μία από τις πλέον ιστορικές κορυφαίες ορχήστρες παγκοσμίως, η Εθνική Φιλαρμονική της Βαρσοβίας αποτελεί την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Πολωνίας με έδρα τη Βαρσοβία. Από την ίδρυσή της το 1901 και μέχρι το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου το 1939, κορυφαίοι συνθέτες και δεξιοτέχνες της εποχής συνέπραξαν παρουσιάζοντας έργα τους με την ορχήστρα, ανάμεσά τους οι Ιγκόρ Στραβίνκσι, Σεργκέι Προκόφιεφ, Σεργκέι Ραχμάνινοφ, Μορίς Ραβέλ, Καμίλ Σενς-Σανς, Ρίχαρντ Στράους, Άρθουρ Χόνεκερ και Έντβαρντ Γκρικ.
Μεταξύ των θρυλικών καλλιτεχνών που έπαιξαν με τη Φιλαρμονική ήταν και οι δεξιοτέχνες πιανίστες Άρθουρ Ρουμπινστάιν και Ιγκνάτσι Γιαν Παντερέφσκι, οι βιολονίστες Τζάζα Χέιφεν και Πάμπλο ντε Σαρασάτ και ο τσελίστας Πάμπλο Καζάλ.
Έκτοτε η Εθνική Φιλαρμονική έχει συνδεθεί ιστορικά με τον Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου Σοπέν (από την ίδρυσή του το 1927) ως επίσημη φιλοξενούμενη ορχήστρα, ενώ έχει παρουσιαστεί και σε άλλες ιστορικές παγκόσμιες διοργανώσεις όπως τον πρώτο Διεθνή Διαγωνισμό Βιολιού Βινιάφσκι (1935) και το Διεθνές Φεστιβάλ Πολωνικής Τέχνης (1937). Η Εθνική Φιλαρμονική της Βαρσοβίας φημίζεται για την εξαιρετική ποιότητα και μακρά παράδοση στα έργα των μεγάλων Πολωνών συνθετών, ιδιαίτερα του Φρεντερίκ Σοπέν καθώς και του μεγάλου διεθνούς συμφωνικού ρεπερτορίου. Οι τακτικές της εμφανίσεις στις πέντε ηπείρους του πλανήτη συγκεντρώνουν θριαμβευτικές κριτικές και η πλούσια βραβευμένη δισκογραφία της εκτείνεται από τα κλασικά και ρομαντικά εμβληματικά έργα έως αυτά της σύγχρονης και κινηματογραφικής μουσικής.
Ο πιανίστας με την υπερβατική τεχνική…
O Μπόρις Μπερεζόβσκι έχει καταξιωθεί παγκοσμίως ως ο πιανίστας με υπερβατική τεχνική και έντονα προσωπικό καλλιτεχνικό αισθητήριο. Ο Εβραϊκής και Ρωσικής καταγωγής καλλιτέχνης έχει κατακτήσει την κορυφή τόσο για την ακατανίκητη δύναμη και ανυπέρβλητη τεχνική του, όσο και για τον βαθυστόχαστο σκεπτικισμό και την εσωτερικότητα των ερμηνειών, αλλά και τον σπάνιο χαρακτήρα του. Είναι σεμνός, δωρικός, και επικοινωνιακός με το κοινό, ένας άνθρωπος αφιερωμένος στην τέχνη του βγαλμένος από τα σπλάχνα της Σχολής Τσαϊκόφσκι.
Κέρδισε, μεταξύ άλλων, το πρώτο βραβείο και χρυσό μετάλλιο στον Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου Τσαϊκόφσκι της Μόσχας το 1990, ενώ δύο χρόνια πριν είχε κιόλας κάνει το ντεμπούτο του στο Λονδίνο όπου οι κριτικοί τον αποθέωσαν. Έκτοτε εμφανίζεται τακτικά στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου, Λονδίνο, Παρίσι, Νέα Υόρκη, Βερολίνο, Ρώμη, Ζυρίχη, Μόναχο, Σάλτσμπουργκ, Άμστερνταμ, Μόντρεαλ, Βιέννη, Βουδαπέστη, Πράγα, Τόκυο, κ.α. Στο Βερολίνο με την Berliner Philharmoniker, στο Παρίσι στο Théâtre des Champs-Elysées με την Paris Philharmonie, στο Λονδίνο στο Royal Festival Hall, στις Βρυξέλλες στο Palace of Fine Arts, στη Βιέννη στο Konzerthaus και στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης. Το 2006 ανακηρύχτηκε κορυφαίος δεξιοτέχνης της χρονιάς “Best Instrumentalist of the year” από τα Μουσικά Βραβεία του BBC (Music Magazine Awards).
Eίναι συστηματικά προσκεκλημένος ως σολίστ στα μεγαλύτερα φεστιβάλ κλασικής μουσική και εμφανίζεται με κορυφαίες συμφωνικές ορχήστρες του κόσμου. Έχει συνεργαστεί με κορυφαίους μαέστρους μεταξύ άλλων με τους Κουρτ Μαζούρ, ΓιούριΤερμικάνοφ, Ντιμίτρι Κιταένκο, Αντόνιο Παπανό,, κ. ά. Έχει επίσης συμπράξει σε σύνολα μουσικής δωματίου. Εμφανίζεται συχνά και στην Ιαπωνία σε ρεσιτάλ πιάνου, κοντσέρτα και συναυλίες μουσικής δωματίου. Έχει ηχογραφήσει με τις κορυφαίες δισκογραφικές εταιρείες κλασικής μουσικής έργα των Σοπέν, Σούμαν, Ραχμάνινοφ, Ραβέλ, Μουσόργκι, Ταϊκόφσκι, Σοστακόβιτς, Λίστ, Μπετόβεν, Μέντελσον, κ. ά. Για τις περισσότερες ηχογραφήσεις του έχει βραβευτεί, με βραβεία όπως «Diapasond’ or», «Choc de la Musique», «Gramophone» and «Echo Classic».
Το 2014 ανέλαβε ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής το Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής της Αγίας Πετρούπολης “Music of the Earth”, στην Μόσχα. Οι επόμενες εμφανίσεις του το 2017/2018 περιλαμβάνουν συνεργασίες με την Philharmonia Orchestra, και τις συμφωνικές ορχήστρες του Saint Petersburg, Radio France, Monte-Carlo, κ.α. Θα περιοδεύσει επίσης στην Λατινική Αμερική και θα δώσει προσωπικά ρεσιτάλ σε Παρίσι, Μόσχα, Σιγκαπούρη, Ουάσιγκτον και Σικάγο. Πρόκειται για έναν λαμπερό και περιζήτητο καλλιτέχνη τον όποιο το κοινό αποθεώνει σε κάθε του εμφάνιση.
Ο Μπόρις Μπερεζόβσκι περιγράφεται ως «ο μοναδικός καλλιτέχνης που ισορροπεί ανάμεσα στην δεξιοτεχνική υπεράνθρωπη τελειότητα και την βαθιά εμπνευσμένη ερμηνευτική δύναμη» από την εφημερίδα The Times του Λονδίνου.
Το μουσικό πρόγραμμα
Frédéric Chopin (1810-1849) – Andante spianato et grande polonaise brillante σε μι ύφεση μείζονα, έργο 22 – Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 2 σε φα ελάσσονα, έργο 21
Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893) – Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 1 σε σι ύφεση ελάσσονα, έργο 23
INFO
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Τρίτη 4 Σεπτεμβρίου 2018
Ώρα έναρξης: 21:00
Την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου 2024 πραγματοποιήθηκε στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης το 3ο πρόγραμμα ερευνητικής φιλοξενίας (research residency programme) του Ιδρύματος Γ. & Α....
Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί Cookies τα οποία συνεισφέρουν ώστε να παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε την χρήση των Cookies.Αποδέχομαι την χρήση των Cookies