Ο Σωκράτης Πολύζος και η Airshooter.Gr επισκέφτηκαν το Μητροπολιτικό Πάρκο «Αντώνης Τρίτσης» που βρίσκεται στη θέση με τοπωνύμιο Πύργος Βασιλίσσης ή Επτάλοφος στη δυτική Μητροπολιτική Αθήνα που εντάσσεται στους δήμους Ιλίου και Αγίων Αναργύρων-Καματερού. Είναι το μεγαλύτερο Μητροπολιτικό Πάρκο της Αθήνας, συνολικής έκτασης περίπου 1.200 στρεμμάτων. Για να συγκρίνετε, το Hyde Park στο Λονδίνο έχει έκταση 1.420 στρέμματα, το Central Park στη Νέα Υόρκη 3.410 στρέμματα, ενώ ο Εθνικός Κήπος 158 στρέμματα.
Λίγα λόγια για την ιστορία του Πάρκου
Μέσα στο εύφορη κοιλάδα του ποταμού Κηφισού, με το εξαιρετικό κλίμα, η τοποθεσία του σημερινού πάρκου “τερπνή και χαρίεσσα” γοήτευσε κάποτε τόσο την βασίλισσα Αμαλία που θέλησε να το αποκτήσει.
Έτσι, το πάρκο (1.000 στρ.) είναι μέρος του μεγάλου (2.500 στρ.) κτήματος που απέκτησε (μεταξύ των ετών 1848-1861) η βασιλική οικογένεια της νεοαπελευθερωθείσας Ελλάδας προκειμένου να δημιουργήσει ένα πρότυπο Κέντρο Γεωργίας και Κτηνοτροφίας. Για να βελτιώσει και να εκσυγχρονίσει τις αγροτικές δραστηριότητες στην περιοχή έγιναν τότε εντατικές προσπάθειες τις οποίες επόπτευε η ίδια η Αμαλία.
Στο αγρόκτημα φυτεύτηκαν χιλιάδες οπωροφόρα δέντρα, 3.700 μουριές, πολλά στρέμματα φιστικιές, ~180 στρ. αμπέλια, χιλιάδες ελαιόδεντρα και σπάνιες ποικιλίες καλλωπιστικών φυτών από το εξωτερικό. Δούλεψαν οι ανακτορικοί κηπουροί Σμιτ και Μπαρώ που είχαν φτιάξει και τον Βασιλικό Κήπο. Καλλιεργήθηκε επίσης βαμβάκι, δημητριακά, πατάτες, ψυχανθή κ.ά.
Το κτήμα γέμισε ζώα που έφεραν από διάφορα σημεία της Ευρώπης αλλά και από την Αφρική και τις Ινδίες. Αγελάδες, πρόβατα μερινός, αραβικά άλογα, μέχρι και Καμηλοπαρδάλεις!
Τα προϊόντα του κτήματος απέσπασαν επαίνους και βραβεία σε εκθέσεις της εποχής.
Με φανερή την επιρροή της “Μεγάλης Ιδέας” (για την απελευθέρωση του Γένους-όλου δηλαδή του Ελληνισμού-), στους έξι φυσικούς λοφίσκους που υπήρχαν στο αγρόκτημα προστέθηκε το 1857 με εντολή της Αμαλίας και ένας 7ος τεχνητός. Στους λόφους αυτούς η βασίλισσα έδωσε ονόματα Αργοναυτών: Ιάσων, Πολυδεύκης, Κάστωρ, Θησέας, Ηρακλής, Ορφεύς, Πηλεύς. Η ίδια έδωσε στο κτήμα την επωνυμία “Επτάλοφος”, όπως ονομάζεται αλλιώς και η Κωνσταντινούπολη.
Αν και το κτήμα πέρασε ήδη από το 1870 σε χέρια άλλων ιδιωτών, υπάρχουν αρκετά στοιχεία να θυμίζουν την περίοδο εκείνη. Μεταξύ αυτών βέβαια, ο “πύργος βασιλίσσης”. Πρόκειται για την βασιλική έπαυλη που κατασκευάστηκε στη θέση ενός παλιού πύργου. Το κτίσμα είναι γοτθικού ρυθμού, κατ’απομίμηση του πύργου Hohen Schwangau όπου γεννήθηκε ο Όθωνας.
Σύντομη αναδρομή στη διαχείριση του κτήματος της Επταλόφου
Στην ευρύτερη περιοχή του σημερινού πάρκου υπήρχαν κατά την Τουρκοκρατία μεγάλα τσιφλίκια που, τα χρόνια της απελευθέρωσης, πέρασαν σε χέρια εύπορων οικογενειών.
1ος αγοραστής κτήματος 300 στρ. που βρισκόταν στην περιοχή του σημερινού πάρκου είναι ο Ανδριώτης καραβοκύρης Ιωάννης Παπαθεοδώρου Λεφάκης.
1838 το κτήμα αγοράζουν οι Άγγλοι John Williams και George Miles για να το καλλιεργήσουν συστηματικά.
1840 μοναδικός ιδιοκτήτης γίνεται ο John Williams.
1848 αγοράζεται το κτήμα από τον Δημήτριο Κοντάκη.
1848 τον ίδιο χρόνο, με προτροπή της Αμαλίας, αγοράζεται το κτήμα από την βασιλική οικογένεια.
1848-1861 με τη σύναψη άλλων 47 συμφωνητικών διαμορφώνεται ένα ενιαίο κτήμα 2.500 στρ.
1854 εγκαινιάζεται το κτίριο “Πύργος βασιλίσσης”.
1857 με την προσθήκη 7ου τεχνητού λοφίσκου η Αμαλία ονομάζει το κτήμα “Επτάλοφος”.
1862 καταργείται δυναμικά η βασιλεία του Όθωνα και η αντιβασιλεία της Αμαλίας. Έντονο αντιοθωνικό-αντιβασιλικό μένος σταματούν κάθε έργο στο κτήμα της Επταλόφου.
1863 με το ψήφισμα της Β’ Εθνικής Συνελεύσεως της 3ης Ιουλίου 1863, η διαχείριση του κτήματος της Επταλόφου ανατίθεται στο Υπουργείο των Οικονομικών.
1864 το κτήμα ενοικιάστηκε στον Ηλία Παπαηλιόπουλο (σύζυγο της Κυρίας των Τιμών Πηνελόπης Λιδωρίκη-Παπαηλιοπούλου).
1870 αγοράζει το κτήμα ο βαρώνος Σίμων Σίνας.
1878 περιέρχεται στον Γεώργιο Παχύ. Μετά το θάνατό του το κτήμα περνά στην οικογένεια Σερπιέρη (αφού η κόρη του Γ. Παχύ, η Λαυρία, είχε παντρευτεί τον Φερνάρδο, γιο του Ιταλού διάσημου μεταλλωρύχου και επιχειρηματία Giovani Baptista Serpieri).
1987 εκπονούνται οι πρώτες μελέτες από τον Οργανισμό Αθήνας και κατοχυρώνεται ο ενιαίος χαρακτήρας της έκτασης που κινδύνευε να διαμελιστεί από αντιφατικές χρήσεις.
1993 ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας σε συνεργασία με το ΥΠΕΧΩΔΕ προχωρούν στην δημοπράτηση της πρώτης φάσης του έργου για την δημιουργία ενός πρότυπου οικολογικού πάρκου και υπερτοπικού πόλου αναψυχής.
Τα στοιχεία προέρχονται από την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση του Πολιτιστικού Κέντρου Μελίνα Μερκούρη, Δήμου Ιλίου: Διώτη Μαρίνου, Σπύρου Γεωργόπουλου 1995: “ΙΛΙΟΝ πορεία στους αιώνες”.
Βρεθήκαμε στον νέο χώρο του εικαστικού, Αντώνη Καστρινάκη στο Μεταξουργείο. Επισκευτήκαμε ένα ηλιόλουστο εργαστήριο στον 5ο όροφο, με μοναδική και αναπάντεχη θέα με φόντο τον Παρθενώνα, το Αστεροσκοπείο, τον Λυκαβηττό, την Αίγινα και την Πάρνηθα.
Οι χρωματικές του συνθέσεις από μέταλλο, ξύλο, χαρτί και άλλα υλικά δημιουργούσαν ένα σκηνικό μοναδικό.
Αντώνης Καστρινάκης: “Το 2017 απόφασισα να αφήσω το παλιό μου εργαστήριο στο Φάληρο και ανηφόρισα προς το κέντρο της Αθήνας στο Μεταξουργείο.Ο νέος χώρος, μου έδωσε άλλη διάθεση και περισσότερες δυνατότητες να συναντηθώ με φίλους και φιλότεχνους.
Η έμπνευσή μου συνεχίζει να είναι η χαρά της ζωής και το ταξίδεμά της με τις χαρακτηριστικές και μοναδικές φόρμες των καραβιών μου, που συνεχίζουν να αρμενίζουν σε πάμπολες μορφές και εκφάνσεις. Παράλληλα, νέες δημιουργίες από συρμάτινες κατασκευές όπως χταπόδια και πουλιά, σινιάλα και άλλες συνθέσεις συμπληρώνουν την εικαστική μου αναζήτηση.
Στο νέο εργαστήριο δύο φορές τον χρόνο, Άνοιξη και Φθινόπωρο θα πραγματοποιούνται openhouse εκδηλώσεις, με συνοδεία καλής ρακής και οίνου, ώστε να δίνεται ευκαιρία συνάντησης με φίλους και γνωστούς μέσα στο εικαστικό περιβάλλον του καλλιτέχνη.
Μία εικόνα… χίλιες λέξεις! Six-Pack κοιλιακοί. Ένα αισθητικό ιδεώδες και αναμφισβήτητα ένα μοναδικό όπλο για τους καλοκαιρινούς μήνες. Αυτή είναι άλλωστε η μαγεία της εικόνας . Τα λόγια είναι περιττά μπροστά στη σπουδαιότητα των ματιών .Όταν όμως πρόκειται για την σταθερότητα της σπονδυλικής στήλης , ό,τι λάμπει …δεν είναι χρυσός.Αυτό που φαίνεται πολύτιμο εξωτερικά δεν έχει πραγματική αξία.
Η σταθερότητα της σπονδυλικής στήλης είναι σημαντικότερη απ’ τους Six-Pack κοιλιακούς . Χιλιάδες ασκήσεις εμφανίζονται κάθε μέρα από ‘ειδικούς ’ στο διαδίκτυο για την σταθεροποίηση του “πυρήνα”-core stability. Παγκόσμια ρεκόρ στην σανίδα-plank, παραδοσιακοί κοιλιακοί sit-up και άλλα πολλά που βασίζονται στην βασική αρχή των αθλητών σωματικής διάπλασης (body builder), “ no pain … no gain’’, δηλαδή ‘χωρίς πόνο δεν υπάρχει κέρδος’.
Παρόλο που τα αποτελέσματα από την επιλογή αυτών των ασκήσεων μπορεί να φαίνονται εκπληκτικά , όσον αφορά την εμφάνιση , στην πραγματικότητα ενδέχεται να διαταράξουν την υγεία της σπονδυλικής στήλης.
Υπάρχουν τόσοι πολλοί μύθοι γύρω από την σταθερότητα του ‘’ πυρήνα’’! Ποια είναι τελικά η πραγματική αλήθεια γύρω από την σπονδυλική ακαμψία / σταθερότητα του πυρήνα ;Για ποιο λόγο πρέπει να αποτελεί τη βάση ενός καθημερινού προγράμματος προπόνησης είτε απευθυνόμαστε σε αθλητές είτε σε απλούς ανθρώπους ;
Σπονδυλική Σταθερότητα
Υπάρχουν τρία βασικά μη διαπραγματεύσιμα στοιχεία της σταθερότητας του ‘πυρήνα’, που αν δεν τα έχουμε μοιραία δεν μπορούμε να κινηθούμε.
Τα πρώτο στοιχείο είναι η αρχή της κοντινής σταθερότητας με στόχο την περιφερική κινητικότητα (proximal stability for distal mobility).
Σκεφτείτε έναν εκσκαφέα που σκάβει το έδαφος .Αυτός πρέπει να βάλει τα εξωτερικά στηρίγματα-σταθεροποιητές για να μην μετακινηθεί από το έδαφος και να μπορέσει ταυτόχρονα να σκάψει .Το ίδιο ισχύει και για το ανθρώπινο σώμα. Η κοντινή σταθερότητα ή η ακαμψία του πυρήνα(core stability), δίνει το πλεονέκτημα στις αρθρώσεις των ισχίων και των ώμων να παράγουν υψηλότερη και αποτελεσματικότερη ταχύτητα και δύναμη. Την αρχή αυτή ακολουθούν οι αθλητές πολεμικών τεχνών ,οι δρομείς μικρών αποστάσεων ,οι ρίπτες , και άλλοι.
Ωστόσο η σπονδυλική στήλη χάνει την ικανότητά της να υποβαστάζει φορτία όσο απομακρύνεται από την ουδέτερη θέση (neutral spine).Αυτός είναι και ο λόγος που η οσφυϊκή σπονδυλική στήλη και ο πυρήνας πρέπει να παραμένουν σταθερά για να κινηθούν γρήγορα τα άκρα (ισχία ή ώμοι).
Το δεύτερο στοιχείο είναι η αρχή της τρισδιάστατης σταθερότητας. Η σπονδυλική στήλη αποτελείται από μια στοίβα από σπονδύλους που είναι υποχρεωμένη να αντέχει φορτία , ενώ ταυτόχρονα να είναι και ελαστική. Ένας μηχανικός θα ήταν δύσκολο να σχεδιάσει μία κατασκευή που να ήταν καλή και στα δύο , δηλαδή σταθερή και εύκαμπτη. Γι αυτό το λόγο , η σπονδυλική στήλη χρειάζεται ένα τρισδιάστατο μυϊκό σύστημα , το οποίο θα πρέπει να εργάζεται με τέτοιο τρόπο που να δημιουργεί ισορροπημένη ακαμψία, μειώνοντας τις πιθανότητες να λυγίσει(buckle) και να τραυματιστεί. Είναι ουσιαστικά μια σταθερότητα της σπονδυλικής στήλης 360 μοιρών, σε όλους τους άξονες και σε όλα τα επίπεδα.
Εικόνα 1 : Τρισδιάστατη σταθερότητα της σπονδυλικής στήλης 360 μοιρών, σε όλους τους άξονες και σε όλα τα επίπεδα.
Το τρίτο στοιχείο σχετίζεται με την αστάθεια της άρθρωσης μετά από έναν τραυματισμό της σπονδυλικής στήλης. Για παράδειγμα, ο τραυματισμός του δίσκου προκαλεί την απώλεια του ύψους του, επιτρέποντας διαταραγμένες μικροκινήσεις . Αυτές οι κινήσεις ερεθίζουν τα αισθητικά νεύρα με αποτέλεσμα τον πόνο στην μέση . Η ακαμψία (stiffness) της σπονδυλικής στήλης από την συνσυστολή των μυών του κορμού ελαχιστοποιεί τις μικροκινήσεις και ελέγχει τον πόνο.
Τώρα μπορούμε να δώσουμε την τελική απάντηση στο ερώτημα σχετικά με την πολυδιαφημιζόμενη σταθερότητα του πυρήνα;
Αυτός περιλαμβάνει όλους τους μυς στον κορμό οι οποίοι πρέπει να λειτουργούν και να εκπαιδεύονται κυρίως για να σταματούν την κίνηση. Ο πυρήνας περιλαμβάνει επίσης τους μυς που διασχίζουν τις αρθρώσεις των ισχίων και των ώμων και έχουν απομακρυσμένες συνδέσεις : ψοίτης , γλουτιαίοι και πλατύς ραχιαίος με τις περιτονίες τους (fascia) , μείζων θωρακικός και άλλοι. Και βέβαια οι σύνδεσμοι της σπονδυλικής στήλης που ανιχνεύουν περίτεχνα τις ακραίες κινήσεις της και διαδραματίζουν έναν σημαντικό ιδιοδεκτικό ρόλο(αντίληψη θέσης στο χώρο , κιναισθησία , ισορροπία).
Δεν θα πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι το πιο σημαντικό στοιχείο στην ανθρώπινη κίνηση είναι η ικανότητα της βάδισης. Τα παιδιά με παράλυση του τετράγωνου οσφυϊκού δύσκολα περπατούν. Η λεκάνη, αν δεν έχει σταθερότητα στην οσφυϊκή μοίρα της σπονδυλικής στήλης με συστολή του τετραγώνου, απλά κάμπτεται πλευρικά έτσι ώστε ο κορμός να καταρρέει στη φάση στήριξης του κύκλου βάδισης. Για αυτό τον λόγο , ο τετράγωνος οσφυϊκός είναι ένας βασικός μυς της πλευρικής σταθερότητας και εργάζεται με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργήσει μια άκαμπτη βάση ώστε οι μύες του ισχίου να έχουν έκρηξη και να παράγουν μέγιστη ταχύτητα συστολής.
Εικόνα 3:Τετράγωνος οσφυϊκός
Συμπεράσματα γύρω από την σπονδυλική σταθερότητα
Όλοι οι μυς είναι σημαντικοί. Αυτοί εργάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε ο ένας να ενισχύει την δράση του άλλου
Οι μακρύτεροι μυς ενισχύουν την ακαμψία μιας μεγαλύτερης περιοχής της Σ.Σ και η αποτελεσματικότητά τους ενισχύεται από την δραστηριότητα των βραχύτερων μυών
Οι μυς δημιουργούν τόσο δύναμη όσο και ακαμψία. Η δύναμη μπορεί να προκαλέσει σταθεροποίηση μπορεί όμως και όχι .Η ακαμψία πάντα σταθεροποιεί.
Η συμμετρία της μυϊκής ακαμψίας και οι δυνάμεις γύρω από την σπονδυλική στήλη είναι κρίσιμες
Κανένας μυς από μόνος του δεν πρέπει να ασκεί τόσο πολλή ή τόσο λίγη δύναμη. Κάθε επίπεδο ενεργοποίησης πρέπει να βρίσκεται σε ισορροπία με τα υπόλοιπα
Η αντοχή και ο κινητικός έλεγχος είναι απαραίτητοι για την διατήρηση της σταθερότητας . Σπάνια απαιτείται η δύναμη
Η προπόνηση ενός απομονωμένου μυ σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να υπονομεύσει την σταθερότητα
Η γεωμετρία των μυϊκών καλωδίων είναι σημαντική και συγκεκριμένα το πλάτος της βάσης στήριξης μαζί με την γωνία έλξης . Μία ουδέτερη σπονδυλική στήλη απαιτείται μαζί με μία ευρεία κοιλιακή βάση
Η μαζική ενεργοποίηση των 3 μυϊκών στρωμάτων του κοιλιακού τοιχώματος οδηγεί σε σουπερ ακαμψία(superstiffness)
Οι ασκήσεις σταθεροποίησης πρέπει να γίνονται με τέτοιο τρόπο που να μην προκαλούν υπερβολική φόρτιση της Σ.Σ.
Εικόνα 4: McGill Τρείς(3) μη διαπραγματεύσιμες ασκήσεις που δεν επιβαρύνουν την σπονδυλική στήλη & αυξάνουν την σπονδυλική σταθερότητα
Κοιλιακούς Six –Pack ή σπονδυλική στήλη Up ;
Αναρωτιέστε ακόμα πιο είναι το καλύτερο
Βιβλιογραφία
Low Back Disorders .Stuart Mcgill (2016)
Back Mechanic . Stuart Mcgill (2017)
Ultimate Back Fitness And Performance. Stuart Mcgill (2017)
Clinical Biomechanics Of The Spine.White & Panjabi(1990)
Την προηγούμενη εβδομάδα κάνοντας βόλτα στην πλατεία της Αγ. Ειρήνης στο κέντρο της Αθήνας, το βλέμμα μας έπεσε πάνω στη βιτρίνα της γκαλερί, Yellow Korner. Εντυπωσιακές φωτογραφίες, με λαμπερά χρώματα που τραβήχτηκαν μεταξύ του 1950 και του 1990 κοσμούσαν τη βιτρίνα.
Για σαράντα χρόνια, τεράστιες έγχρωμες διαφάνειες κοσμούσαν το Grand Central Terminal στην πόλη της Νέας Υόρκης και άγγιζαν τις καρδιές εκατομμυρίων ανθρώπων. Σήμερα, η συλλογή Colorama αντιπροσωπεύει όχι μόνο μια ελκυστική και πιστευτή εξιδανίκευση της αμερικανικής ζωής, αλλά μια λεπτή και αποτελεσματική χρήση των φωτογραφιών για να δημιουργήσει την επιθυμία για τα προϊόντα και τις δραστηριότητες που πωλούνται.
Ως μουσείο της φωτογραφίας στην ιστορία και τον πολιτισμό, που βρίσκεται στην πόλη που έκανε και έκανε διάσημο το Kodak, το Μουσείο George Eastman είναι μοναδικά εξοπλισμένο για να γιορτάσει και να εξερευνήσει αυτές τις πρωτοποριακές διαφημίσεις.
Τώρα, χρόνια μετά το τελευταίο Colorama κοιτώντας πάλι αυτές τις γοητευτικές εικόνες διαπιστώνουμε ότι μια εικόνα μας περιγράφει τις ιστορίες των φωτογραφικών πρακτικών και τεχνολογιών, της διαφήμισης και της αμερικανικής ιστορίας.
Πεντακόσιες εξήντα πέντε Coloramas δημιουργήθηκαν μεταξύ του 1950 και του 1990.
Όπως ανέφερε ο Ζurab Sam, υπεύθυνος του Yellow Korner στην Αθήνα, η γκαλερί είναι στην ευχάριστη θέση να μοιραστεί μια επιλογή αυτών των Coloramas με μια νέα γενιά τηλεθεατών έχοντας κατά νου ότι αυτές οι παραγωγές διαμόρφωσαν μια γενιά.
…από τα βιομηχανικά πρωτόλεια και τους εικαστικούς πίνακες των παραδοσιακών σταθμών μέχρι το παρόν και το μέλλον του μεγαλύτερου σιδηροδρομικού έργου στα Βαλκάνια.
Το περίπτερό του ΟΣΕ στη φετινή Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης είναι αφιερωμένο στη δίδυμη σήραγγα του Καλλίδρομου. Με αυτήν την αφετηρία ανασυντίθεται το γεγονός της παράδοσης της σήραγγας σε κυκλοφορία με μια εικαστική εγκατάσταση από την αρχιτέκτονα και εικαστικό Δήμητρα Μαρίνη.
Το εικαστικό έργο επαναπροσδιορίζει την έννοια του περίπτερου-χώρου, δημιουργώντας ένα ισχυρό κέλυφος προς τον περιβάλλοντα χώρο για να εσωκλείσει τους φευγαλέους κύκλους εκπλήρωσης μίας ανθρωποκεντρικής εμπειρίας. Στην περιμετρική δομή του τοποθετούνται διόπτρες που επιτρέπουν τη θέαση μιας σκηνογραφίας, προσηλωμένης στον σιδηροδρομικό σταθμό όπου προοιωνίζεται ο συρμός των βιωμένων στιγμών.
Ο θεατής εισερχόμενος βρίσκεται μπροστά σε μια αναπαράσταση της σήραγγας του Καλλίδρομου εκλαμβάνοντας τη θεμελιώδη μετρική των 9,2 χλμ στα οποία εκτείνεται.
Στον ιστορικά μη ταξικό τόπο της αποβάθρας, όπου συνυπάρχουν οι επιβάτες της Α και Γ θέσης, συμφιλιώνονται οι ράγες του βιομηχανικού παρελθόντος και η πολιτιστική κληρονομιά του ενταγμένου αρχιτεκτονικού κάλλους των παραδοσιακών σταθμών. Το προνομιακό παρόν του μεγαλύτερου στα Βαλκάνια σιδηροδρομικού έργου.
Η Δήμητρα Μαρίνη σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και Γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Το 2017 βραβεύτηκε στην 8η Μπιενάλε των Φοιτητών των Σχολών Καλών Τεχνών Ελλάδας για το εικαστικό έργο “Trojan Horse” και στον εικαστικό διαγωνισμό coderail 2017 για το έργο “Cosmoscope”. Το 2018 δημιούργησε τα σκηνικά για τη θεατρική παράσταση “Easter Island”, που παρουσιάστηκε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
Στη φετινή Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης υπογράφει την εγκατάσταση “iSource” για την παρουσία της εταιρείας iSquare στο Περίπτερο των Ηνωμένων Πολιτειών. Από το 2010 σχεδιάζει και υλοποιεί αρχιτεκτονικές κατασκευές, ενσωματώνοντας το εικαστικό μέρος ως αναπόσπαστο κομμάτι της μορφολογίας και του περιεχομένου των κτιριακών έργων.
Στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης της Ρόδου, με τις τέσσερις Πινακοθήκες που το απαρτίζουν και συγκεκριμένα στην Πινακοθήκη που βρίσκεται στην Μεσαιωνική πόλη, πιο γνωστή ως «Παλαιό Συσσίτιο», θα φιλοξενηθεί από την Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου μέχρι και τις 31 Οκτωβρίου 2018, η ζωγραφική έκθεση της Μαρίας Κτιστοπούλου, με τίτλο «Χώμα και Νερό».
Στον υποβλητικό αυτό και ιδιαίτερης γοητείας χώρο της Ιπποτοκρατίας, με την εντυπωσιακά μεγάλη επισκεψιμότητα από ένα διεθνές κοινό, τον χώρο που ως συγκρότημα περιλαμβάνει το διμερές κτίσμα του 14ου αιώνα, (που αποτελεί σήμερα την Πινακοθήκη), την χαρακτηριστική επίσης βοτσαλωτή αυλή με το πηγάδι και την ατμόσφαιρα που ξυπνά μνήμες παλιές, η γνωστή και καταξιωμένη ζωγράφος, Μαρία Κτιστοπούλου, θα εκθέσει έναν σημαντικό αριθμό μικρότερων και μεγαλύτερων εικαστικών έργων της, που σχετίζονται με την πρωτογένεια της ύλης και την σπουδαιότητα της φύσης, όπως αντανακλώνται στην ζωή και στην ύπαρξη της ανθρώπινης παρουσίας.
Μέσα από τα έργα της καλλιτέχνιδας, γίνεται μάλιστα ειδική μνεία στην αλληγορία της ψυχοπνευματικής κατάστασης και των ποικίλων αμφιθυμιών ή εσωτερικών διαθέσεων του Ανθρώπου, ο οποίος άλλοτε ως αναφορά παρουσιάζεται, καθώς τις περισσότερες φορές η ρευστότητα, οι εναλλαγές και τα φαινόμενα της φύσης τον ανακαλούν, είτε ανάγονται στην επιδιωκόμενη ηρεμία, αλλά και στις συναισθηματικές του επίσης φορτίσεις.
Στα έργα της παρουσιαζόμενης ενότητας «Χώμα και Νερό», όπως γράφει στον Κατάλογο η Ιστορικός Τέχνης Αθηνά Σχινά, (που είναι και Πρόεδρος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής αυτού του Μουσείου),η νοσταλγία συνδιαλέγεται με την ευφρόσυνη κατάσταση ποικίλων όψεων της πραγματικότητας.
Οι μνήμες συνδέονται με το παρόν και οι αισθήσεις καθώς αφυπνίζονται, είναι εκείνες που μεταφέρουν τελικά τον δυναμισμό της εξπρεσσιονίζουσας χειρονομίας, εκτός από τα χρώματα και σε ένα μεταμοντέρνο σχεδιαστικό ρεαλισμό, ο οποίος έλκει και ταυτοχρόνως γοητεύει τον θεατή, προκειμένου σταδιακά να τον οδηγήσει στην περίσκεψη και στην αναπόληση, όπως επίσης στην συγκίνηση και στον βαθύτερο στοχασμό, γύρω από το αίνιγμα και το ερώτημα, γύρω από την περιπέτεια και το αποκαλυπτικό θαύμα της ζωής, με τις αλληγορικά εναρμονισμένες της, αλλά σχεδόν πάντα απροσδόκητές της αντιπαραθέσεις.
Ο Πάρις και η Μερόπη Πρέκα πορεύτηκαν μαζί για περισσότερα από σαράντα χρόνια. Για πρώτη φορά τα έργα που δημιούργησαν συνυπάρχουν στη διπλή αναδρομική έκθεση που είναι αφιερωμένη στην πορεία τους και φιλοξενείται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα στη Θεσσαλονίκη, κάτω από τον εύγλωττο τίτλο «Πάρις και Μερόπη Πρέκα: Δύο δημιουργοί, δύο κόσμοι».
Το απάνεμο λιμάνι της…
Τους τελευταίους μήνες, η Μερόπη Πρέκα δόθηκε ολοκληρωτικά στην προετοιμασία της διπλής αυτής έκθεσης, που δίνει στο φιλότεχνο κοινό την ευκαιρία να αποκτήσει μια ολοκληρωμένη εικόνα του έργου τόσο του Πάρι Πρέκα, που έφυγε από τη ζωή το 1999, όσο και της δικής της πορείας.
Η έκθεση απλώνεται σε δύο ορόφους. Στο ισόγειο φιλοξενείται η δουλειά του Πάρι Πρέκα, ενώ στον πρώτο όροφο τα έργα της Μερόπης Πρέκα. Η αεικίνητη δημιουργός εξακολουθεί ως σήμερα να βρίσκει στην τέχνη το πιο απάνεμο λιμάνι της. Λίγες μέρες πριν τα εγκαίνια της έκθεσης που πραγματοποιήθηκαν με μεγάλη επιτυχία, μεγάλος αναβρασμός επικρατούσε στο ατελιέ της ζωγράφου στο Κολωνάκι, καθώς πολλά έργα έφυγαν από εκεί για να ταξιδέψουν ως τη Θεσσαλονίκη.
Παράλληλα, σημαντικά έργα των δύο εκθέσεων προέρχονται από την Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου και από ιδιωτικές συλλογές. Πίνακες, γλυπτά, κατασκευές, αλλά και μοναδικά βιτρό, στα οποία η Μερόπη Πρέκα επιδόθηκε με ιδιαίτερο ζήλο. «Στόχος μου ήταν η έκθεση αυτή να αντιπροσωπεύει το έργο του Πάρι Πρέκα στο σύνολό του, αλλά και να αναδεικνύει και αθέατες πλευρές της δημιουργίας του που εκτίθενται για πρώτη φορά.
Παράλληλα, η έκθεση στο Τελλόγλειο αποτελεί την πρώτη αναδρομική έκθεση που είναι αφιερωμένη στο δικό μου έργο», λέει η Μερόπη Πρέκα, συμπληρώνοντας ότι το να κάνει εκθέσεις δεν ήταν κάτι που κυνήγησε στην πορεία της.
Πάρις Πρέκας: Περισσότερα από 100 έργα
Η δημιουργός μάς μιλά με συγκίνηση για το τι μπορούμε να δούμε στο Τελλόγλειο. Οι μνήμες της από την τόσο γεμάτη ζωή της δίπλα στον Πάρι Πρέκα ανασύρονται καθώς μας ξεναγεί στο διπλό αυτό αφιέρωμα: «Στο ισόγειο ξεδιπλώνονται οι πολλές και διαφορετικές πλευρές της πολυδιάστατης δημιουργίας του Πάρι Πρέκα. Περισσότερα από εκατό έργα. Το πρώτο που βλέπει ο επισκέπτης στην έκθεση είναι οι Ίκαροι σήμα κατατεθέν της δουλειάς του. Οι Ίκαροι αντιπροσωπεύουν την ελευθερία. Την επιλογή της υπέρτατης ελευθερίας που μπορεί να οδηγήσει και στον θάνατο. Όπως και τον Ίκαρο που επέλεξε να πετάξει ψηλά κι ας πέθαινε. Ακολουθεί η σειρά Παράλληλοι βίοι. Κάποτε του είχα δωρίσει τους Παράλληλους βίους του Πλουτάρχου. Παθιάστηκε με αυτό το έργο. Ίσως δεν ήταν τυχαίο. Γεννήθηκε και στην οδό Πλουτάρχου».
– Στην έκθεση φιλοξενείται και το μεγάλο του έργο «Μυθιστόρημα», εμπνευσμένο από τον Γιώργο Σεφέρη. Θα θέλατε να μας μιλήσετε γι αυτό;
Είναι ένα μνημειώδες έργο το «Μυθιστόρημα», μια πολύ μεγάλη σύνθεση από ξύλο 4,5 μέτρων και βάρους 150 κιλών. Είναι ένα πολύ απαιτητικό έργο που μεταφέρθηκε με πολύ κόπο, φροντίδα, και με τη βοήθεια εξειδικευμένου συνεργείου από το εργαστήριο στη Θεσσαλονίκη. Ήθελα όμως να βρίσκεται εντός της έκθεσης γιατί είναι πολύ χαρακτηριστικό της δημιουργίας του Πάρι. Είναι εμπνευσμένο από την ομότιτλη συλλογή-σταθμό του Γιώργου Σεφέρη.
«Μα τι γυρεύουν οι ψυχές μας ταξιδεύοντας / πάνω στα σαπισμένα θαλάσσια ξύλα / από λιμάνι σε λιμάνι; Δεν μπορείς να ξεφύγεις τη θάλασσα που σε λίκνισε και που γυρεύεις» είναι οι στίχοι του Γιώργου Σεφέρη (Μυθιστόρημα Η’ και ΙΣΤ’), που έδωσαν έμπνευση στον Πάρι Πρέκα για να φτιάξει το γλυπτό του αυτό –μέρος ενότητας έργων– το 1978.
– Από την έκθεση δεν λείπουν και τα Άλογα. Ήταν ένα ακόμα σύμβολο για τον Πάρι Πρέκα;
Τα Άλογα πράγματι ήταν ένα ακόμα σύμβολο της ζωγραφικής του. Κι αυτά συνδέονται με την ελευθερία και τη φυγή ή το ταξίδι. Εμπνευσμένα από την αρχαία ελληνική τέχνη, αναδεικνύονται σε διαχρονικά σύμβολα ηρωισμού. Μαζί με τους Ίκαρους, τις Μάσκες, τις Ζώνες αγνότητας και τη Διαπόμπευση φιλοτεχνήθηκαν από τον Πάρι την περίοδο της Χούντας ως προσπάθεια διεξόδου και καταγραφής της ζοφερής πραγματικότητας.
-Από πού πηγάζει, πιστεύετε, το μεγάλο πάθος του για τα τάνκερ και τα καράβια;
Στην έκθεση φιλοξενείται μια μεγάλη σειρά από τάνκερ. Ο Πάρις αγάπησε πολύ τη θάλασσα και τα καράβια. Για τα τάνκερ, σκουριασμένα σύμβολα της πετρελαϊκής κρίσης, παροπλισμένα στο λιμάνι της Ιτέας, χρησιμοποίησε έντονα χρώματα (μαύρο, κόκκινο, ώχρα, γαλάζιο). Γεννήθηκε στη Σαντορίνη και αυτό σίγουρα έπαιξε τον ρόλο του. Μάλιστα απέδωσε το τοπίο της ιδιαίτερης πατρίδας του, της Σαντορίνης, σε μια σειρά ακουαρέλες που επίσης παρουσιάζονται στην έκθεση. Άλλωστε και τα καράβια είναι μέσα φυγής, απόδρασης, ταξιδιού.
“Η εικαστική γλώσσα είναι όπλο και δύναμη, γιατί η εικόνα δεν σβήνει ποτέ κι έχει την ικανότητα να αναγεννά την ελπίδα”
– Υπάρχουν στην έκθεση έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά;
Είναι τα έργα που είναι εμπνευσμένα από το Τείχος του Βερολίνου. Θυμάμαι την επίσκεψή μας εκεί στο Βερολίνο και στο Τείχος πριν την πτώση του. Έκανε κρύο και ο Πάρις σχεδίαζε απόψεις του τείχους.
Μια άλλη σειρά που εκτίθεται για πρώτη φορά επίσης είναι αυτή που είναι εμπνευσμένη από τα γεγονότα της 17ης Νοεμβρίου 1973, που απεικονίζουν την είσοδο του τανκς στο Πολυτεχνείο. Η ζωγραφική του Πάρι δεν ήταν εύκολη. Ήταν προβληματισμένος ζωγράφος για όσα συνέβαιναν γύρω του και τα απέδιδε μέσα από τη ζωγραφική του.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα έργα του με θέμα το δράμα της Κύπρου. «Η εικαστική γλώσσα είναι όπλο και δύναμη, γιατί η εικόνα δεν σβήνει ποτέ από την ψυχή και το μυαλό κι έχει την εν δυνάμει ικανότητα να αναγεννά την ελπίδα για τη νίκη του δικαίου» έγραφε ο Πάρις Πρέκας.
Είναι γεγονός ότι εμπνεύσθηκε από την πολιτική και κοινωνική επικαιρότητα. Να σημειώσουμε ακόμα ότι στα όψιμα έργα του εντάσσονται οι Ήρωες του Riace, που εμπνεύστηκε με αφορμή την ανέλκυση από τον βυθό του Ιονίου Πελάγους, στα ανοιχτά της Καλαβρίας, δύο χάλκινων ανδρικών αγαλμάτων, τα οποία αποδόθηκαν στον Φειδία. Ένα μεγάλων διαστάσεων ηλιακό ρολόι, κοσμήματα, έπιπλα από μέταλλο, ξύλο και δέρμα, φτιαγμένα όλα από τον Πάρι Πρέκα, συμπληρώνουν την έκθεση.
– Πως θα περιγράφατε τον Πάρι Πρέκα;
Ήταν πολυσχιδής καλλιτέχνης, ζωγράφος, γλύπτης, χαράκτης, αρχιτέκτονας, κατασκευαστής «εργομηχανών», αλλά και κοσμημάτων και νομισμάτων. Η περιπέτεια της νιότης του με την εξορία στο στρατόπεδο Ελ Ντάμπα της Αιγύπτου σημάδεψε την ψυχοσύνθεσή του, υποσυνείδητα ή μη. Είχε έντονα συναισθηματικό κόσμο, έντονο εσωτερικό πάθος, καταπιάστηκε εξαντλητικά με θέματα που ήταν όλα μέσα φυγής: άλογα, πλοία, τάνκερ, θάλασσα, Ίκαροι, σύμβολα με δυνατότητες πολλαπλών αναγνώσεων. Ο Πάρις Πρέκας ήταν μια περίεργα αναγεννησιακή προσωπικότητα.
“Το έργο για να έχει λόγο ύπαρξης οφείλει να ερεθίζει τα αισθητικά κύτταρα του εγκεφάλου”
Παράλληλα με την έκθεση του Πάρι Πρέκα, στον πρώτο όροφο του Τελλογλείου παρουσιάζεται η πορεία της συζύγου του, ζωγράφου Μερόπης Πρέκα, με περισσότερες από 40 δημιουργίες της: υαλογραφίες (βιτρό) και ζωγραφικά έργα. Μαγεμένη από τα χρωματιστά-φυσητά γυαλιά, η Μερόπη Πρέκα επιδόθηκε στην τέχνη της υαλογραφίας. Η αίσθηση της κίνησης που δίνει το φως, οι πολύχρωμες σκιές στους τοίχους, δίνουν στο έργο της μια υπόσταση μοναδική.
– Τι σας έκανε να ασχοληθείτε με τα βιτρό;
Μόλις είχα τελειώσει την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών ταξιδέψαμε με τον Πάρι για πρώτη φορά στο Παρίσι. Όταν βρέθηκα μέσα στην εκκλησία Saint Chapelle, απέναντι από τη Notre Dame, αισθάνθηκα δέος, πραγματικά θαμπώθηκα.
Ένιωσα ότι με έλουζε το υπερφυσικό, το τόσο πολύχρωμο φως αυτών των βιτρό, που ήταν δημιουργίες του 12ου αιώνα. Νόμιζα πως βρισκόμουν μέσα σε ένα κόσμημα μεγάλης αξίας. Από την πρώτη στιγμή ένιωσα μια ακατανίκητη δύναμη να μάθω την τέχνη των βιτρό που στην κυριολεξία με είχαν μαγέψει. Το γυαλί έχει ζωή. Και βέβαια μιλώ για το φυσητό γυαλί.
Μπορεί να είναι κουραστική και επίπονη η διαδικασία για να το δαμάσεις και να του δώσεις τη δική σου πνοή, όμως είναι μια πολύ γοητευτική πορεία, που σου επιφυλάσσει πάντα εκπλήξεις. Είμαι ζωγράφος και vitraliste, που σημαίνει ότι βλέπω τον κόσμο μέσα από τη χρωματιστή διάφανη ύλη του γυαλιού και το άυλο φως του καθορίζει τη σκέψη μου.
– Το πιο σημαντικό σας έργο σε αυτόν τον τομέα;
Το 80 τ.μ βιτρό που αποτελείται από 10.857 αριθμημένα κομμάτια γυαλιού για το έργο μου που δημιούργησα στο Ελληνικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Αθήνας, στην οδό Ακαδημίας το 1965, για το οποίο βραβεύθηκα.
– Στον χώρο της έκθεσης ζωντανεύει και ένα μέρος από το εργαστήριό σας. Γιατί θελήσατε να μεταφέρετε τη δημιουργική σας καθημερινότητα στην έκθεση;
Το έκανα περισσότερο για τους μαθητές, τα παιδιά των σχολείων που επισκέπτονται την έκθεση. Ήθελα να φέρω σε επαφή τους μικρούς αποδέκτες και όχι μόνο με τη δημιουργική διαδικασία της κατασκευής των έργων. Μεταφέραμε και στήσαμε σε έναν πιο εσωτερικό χώρο του Τελλόγλειου τον πάγκο εργασίας, αντικείμενα και εργαλεία της δημιουργικής καθημερινότητας. Για να πάρουν μια γεύση, και πού ξέρετε, ίσως να τους μπει και το μικρόβιο της δημιουργίας της τέχνης.
– Και τα ζωγραφικά σας έργα;
Παρουσιάζεται στην έκθεση μια αρκετά αντιπροσωπευτική σειρά. Η άνοιξη, ο ήλιος, το περιστέρι, ήταν πάντα για μένα σύμβολα του έρωτα και της ελευθερίας και μαζί με την ελληνική αρχαιότητα αποτέλεσαν πηγή έμπνευσής μου.
– Τι είναι η τέχνη για εσάς;
Στην εικαστική πορεία ενός πραγματικού δημιουργού τα βιώματα, τα συναισθήματα, οι σκέψεις «διαβάζονται» στο έργο του. Το έργο για να έχει λόγο ύπαρξης οφείλει να ερεθίζει τα αισθητικά κύτταρα του εγκεφάλου. Συχνά αναρωτιέμαι «Τι λοιπόν εκόμισα εις την Τέχνη; Ίσως φως, ίσως χρώμα, ίσως όνειρο».
Info
Διάρκεια έκθεσης ως τις 28 Ιανουαρίου 2018. Τελλόγλειο Ίδρυμα: Αγίου Δημητρίου 159Α, Θεσσαλονίκη.
Τη γενική ευθύνη των εκθέσεων έχει η γενική γραμματέας του Δ.Σ. του Τελλογλείου, καθηγήτρια του ΑΠΘ Αλεξάνδρα Γουλάκη – Βουτυρά, και την επιμέλεια η Χριστίνα Τσαγκάλια, επιμελήτρια συλλογών Τελλογλείου, με την εγκάρδια και φιλική σύμπραξη της Μερόπης Πρέκα.
Τα έργα των εκθέσεων προέρχονται από την Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, ιδιωτικές συλλογές, καθώς και από τη συλλογή του ίδιου του ζεύγους των καλλιτεχνών.
Το μυθιστόρημα περιγράφει τη ζωή και τη σταδιοδρομία του Στόουνερ, ενός βοηθού καθηγητή της Αγγλικής Φιλολογίας: τη διδασκαλία του, τις σχέσεις του στο Πανεπιστήμιο, τις φιλίες του, την αποτυχία του γάμου του αλλά και τον έρωτά του για μια νεαρή καθηγήτρια, σχέση που θα εμπλακεί αναπόφευκτα στις αντιθέσεις και τους ανταγωνισμούς της πανεπιστημιακής ζωής. “Το σημαντικότερο στοιχείο του μυθιστορήματος, γράφει ο συγγραφέας, είναι η συνείδηση του έργου, του επαγγέλματος που έχει ο Στόουνερ “Η αγάπη για κάτι είναι αυτό που μετράει”.
Από τις πρώτες αράδες του βιβλίου μαθαίνουμε περιληπτικά τη ζωή του Γουίλιαμ Στόουνερ. Είναι ο άνθρωπος που αγάπησε πολύ μα πάρα πολύ τα βιβλία του. Ήπιος, άχρωμος και τελικά ίσως και λίγο αδιάφορος χαρακτήρας. Ακόμα και ο ίδιος μένει παρατηρητής της πορείας της ζωής του. Παθητικός, χωρίς συγκρούσεις στις επιλογές του, άκαμπτος στις επιθυμίες του, αφοσιωμένος στις αρχές του. Και κάποια στιγμή κατάφερε έστω κι αργά να ζήσει έναν έρωτα μεγάλο για αυτόν.
Η απορία κάποιου αναγνώστη είναι γιατί να το διαβάσει. Για την απόλαυση της ανάγνωσης, για την οξύνοια της έκφρασης και την ψυχογραφική μαεστρία του συγγραφέα. Την γλυκόπικρη αίσθηση που σου μένει μόλις γυρίσεις και την τελευταία σελίδα του βιβλίου. Προσωπικό δράμα, αδιέξοδο στις σχέσεις, μοναξιά, η ωμότητα του χρόνου ως προς τα σημάδια που αφήνει στον καθένα μας, που ζει, επιβιώνει, μα δεν επαναστατεί, γιατί δεν μπορεί , δεν έχει σημασία ή απλά δεν θέλει.
“Την κοίταζε πια σχεδόν χωρίς τύψεις∙ στο γλυκό φως του δειλινού το πρόσωπό της έδειχνε νεανικό και αρυτίδωτο. Να’ μουνα πιο δυνατός, σκεφτόταν∙ να είχα περισσότερη πείρα∙ να την είχα καταλάβει. Και τελικά, η αμείλικτη σκέψη, Να την είχα αγαπήσει περισσότερο.”
H Comicdom Press και η Ελληνοαμερικανική Ένωση σε συνεργασία με το Hellenic American College (HAEC) παρουσιάζουν την ομαδική έκθεση comics και εικονογράφησης «Εν Αιθρία 9». Στην ένατη διοργάνωσή της, η «Εν Αιθρία» παρουσιάζει αδημοσίευτα έργα 84 Ελλήνων δημιουργών. Η έκθεση «Εν Αιθρία 9» εγκαινιάζεται την Τετάρτη 12 Σεπτεμβρίου 2018, στις 19:00, στην Γκαλερί Κέννεντυ της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, Αθήνα) και θα διαρκέσει μέχρι και τις 28 Σεπτεμβρίου 2018.
Η σειρά εκθέσεων «Εν Αιθρία», μία πρωτοβουλία του ζωγράφου και δημιουργού comics, Γαβριήλ Τομπαλίδη, συνδυάζει σε έναν χώρο έργα γνωστών ονομάτων της εγχώριας σκηνής των comics και της εικονογράφησης, με εκείνα νέων, πρωτοεμφανιζόμενων ταλέντων. Πάντοτε με θέμα απόλυτα ελεύθερο, οι συμμετέχοντες εκπροσωπούν ευρύ φάσμα τεχνοτροπιών και «σχολών», στην προσπάθεια να αποτυπωθεί η δημιουργικότητα των Ελλήνων καλλιτεχνών και όσα τους κινητοποιούν στον παρόντα τόπο και χρόνο.
Tα έργα της μας εισάγουν σε έναν κόσμο φωτεινό, γεμάτο αρμονική ισορροπία, ευτυχισμένες στιγμές και ευχάριστες αναμνήσεις
«Journey of life» Color and light είναι ο τίτλος της πρώτης ατομικής έκθεσης στην Ελλάδα της εικαστικού, Ελένης Σαμέλη – Βαρουξάκη. Ταξίδι στο χρώμα και στον υπέροχο παφλασμό της θάλασσας αλλά και σε σύμβολα του κόσμου της μας ξεναγεί η νεαρή ζωγράφος. Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα από ακρυλικό και λάδι σε καμβά αλλά και κατασκευές από πλεξιγκλάς, όλα αποτέλεσμα της δουλειάς της των τελευταίων δύο ετών.
Γράφει η Ζέτα Τζιώτη
Τα χρώματα, η θάλασσα, ο ουρανός και τα καράβια είναι τα κεντρικά στοιχεία των έργων της, σύμβολα της εικαστικού που αντιπροσωπεύουν το ταξίδι της ζωής, τις αναταραχές, αλλά και την αναζήτηση της χαράς, της αισιοδοξίας, της καταξίωσης και τέλος της γαλήνης και της ολοκλήρωσης.
Ένας αισιόδοξος κόσμος…
Πρώτη της ατομική έκθεση και επέλεξε τον τίτλο «Journey of life»_Color and light, καθώς ο εσωτερικός δυναμισμός και το πάθος για ζωή ξεπηδούν με ορμή και την οδηγούν σε δημιουργίες στον καμβά που μοιάζουν με ένα ταξίδι γεμάτο χρώματα και φως.
Τα χρώματα στους πίνακές της αποκαλύπτουν τον αισιόδοξο κόσμο της. Αφορούν σε χαρούμενες στιγμές που είναι τόσο διαφορετικές η μία από την άλλη, άλλοτε δυναμικές, έντονες, ανατρεπτικές και άλλοτε γαλήνιες και ήρεμες, πάντα όμως λουσμένες με φως. Στους πίνακές της μας αποκαλύπτει ότι η ζωή, παρά τις διακυμάνσεις της, είναι ωραία με στόχο πάντα την αρμονία και την ομορφιά. Η παλέτα χρωμάτων αφορά πάντα ένα παιχνίδισμα των αισθημάτων που μέσα από αναταραχές οδηγούν στο «άγγιγμα» της ευτυχίας και την επίτευξη της ολοκλήρωσης, τόσο της ίδιας όσο και του φιλότεχνου κοινού της.
Αρμονική συνύπαρξη
Η αρμονική συνύπαρξή του ανθρώπου με τη φύση αναδεικνύεται στην θεματική αυτή ενότητα και προσβλέπει στην ήρεμη πορεία του ανθρώπου στη ζωή ακολουθώντας τα μυστικά της μονοπάτια και ξεπερνώντας κάθε φουρτούνα. Οι χρυσές ανταύγειες, όπως μας αποκάλυψε η ίδια, συμβολίζουν τον πλούτο της ολοκληρωμένης ψυχής που έχει περάσει αλώβητη από τα μυστικά αυτά περάσματα.
Ρωτήσαμε την καλλιτέχνιδα αν υπάρχει μία φράση ή έστω κάποιες λέξεις που να συνοψίζουν ένα μήνυμα που θα ήθελε να περάσει μέσα από τα έργα σας ή στην πορεία της ως ζωγράφος. «Η ζωή είναι ένα ταξίδι γεμάτο χρώματα και φως» μας ανέφερε η ίδια με την ηρεμία που τη διακρίνει και συνέχισε. «Είναι δημιουργία, χαρά, στόχος, δόσιμο, ευτυχία, ολοκλήρωση. Άρα να είσαι πάντα ο εαυτός σου. Να αγαπάς τη ζωή και να έχεις ΠΑΘΟΣ. Χωρίς πάθος η αξία της ζωής είναι ανύπαρκτη».
Η εικαστικός συνέχισε δανειζόμενη ρήση του γνωστού Άγγλου ποιητή και θεατρικού συγγραφέα, William Shakespeare : «Είμαι πάντα ευτυχισμένος. Ξέρετε γιατί; Γιατί η ζωή είναι μικρή. Γιαυτό αγάπησε τη ζωή σου και συνέχισε να χαμογελάς. Πριν τα παρατήσεις, προσπάθησε. Πριν μιλήσεις, άκου. Πριν γράψεις, σκέψου. Πριν πεθάνεις, ΖΗΣΕ».
Πρωτότυπα έργα
Η ιστορικός τέχνης κυρία Έμμυ Βαρουξάκη αναφέρει για την έκθεση: «Η Ελένη Σαμέλη – Βαρουξάκη στην έκθεσή της στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή φέρνει μαζί της τον κόσμο της που αποτελείται από σχήματα και χρώματα δικής της επινόησης και προσωπικής αισθητικής. Τα έργα της είναι πρωτότυπα, ανεπηρέαστα, προσωπικά, έστω κι αν μερικοί ειδήμονες μιλούν για ιμπρεσσιονιστικά επιτεύγματα. Βέβαια το φως μεταλλάσσεται γύρω από τα καράβια της στη θάλασσα και τον ουρανό, δημιουργώντας ανταύγειες και ντεγκραντέ σε βασικούς τόνους του μπλε, του καφέ του φαιού και του λευκού. Η πινελιά της βγαίνει από σπάτουλα με δύναμη και αποφασιστικότητα, άρα δεν πρόκειται για πινελιά αλλά για “touche”, άγγιγμα χρώματος στον καμβά. Το θέμα της είναι ηθελημένα απλοποιημένο, τα καράβια βγαίνουν από παραμύθι, είναι χάρτινα και ευθύγραμμα κι αγνοούν το αφρισμένο κύμα που υπάρχει για να δοξάζει το χρώμα ενώ αγκαλιάζουν τον άνεμο, την αδελφοσύνη, το πάθος και τις ουτοπίες».
Συμμετοχή σε πολλές εκθέσεις
Η Ελένη Σαμέλη – Βαρουξάκη ήδη μετρά συμμετοχές σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Παρίσι, Κάννες) και μετά τις σπουδές της στην Αγγλία στον χώρο της Αρχιτεκτονικής. Αποφοίτησε από το University of Kent και στη συνέχεια ολοκλήρωσε διετείς μεταπτυχιακές σπουδές στο Middlessex University του Λονδίνου, (MA) Master of Arts in Design. Έργα της υπάρχουν σε σημαντικές ιδιωτικές συλλογές σε Ελλάδα και εξωτερικό Και όπως μας προτρέπει η ιστορικός τέχνης που προλογίζει τον κατάλογο της έκθεσης : «Ας προσέξουμε τον κόσμο της Ελένης γιατί μας εκφράζει όλους, τουλάχιστον στις ευτυχισμένες στιγμές μας. Η αναζήτηση της ευτυχίας είναι δικαίωμα όλων κι αν η τέχνη καταφέρνει να τη φέρει απέναντί μας δεν κλείνουμε τα μάτια. Είμαστε φτιαγμένοι για να την δεχτούμε μέσα μας σαν ένα κομμάτι μουσικής παιγμένο από υπέροχα όργανα. Είναι βέβαιο ότι σαν σύνολο τα έργα της νέας ζωγράφου μας εισάγουν σε έναν κόσμο φωτεινό γεμάτο αρμονική ισορροπία, ευτυχισμένες στιγμές και ευχάριστες αναμνήσεις».
Ρεπορτάζ -συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη
Στην οδό Ψαρρών στο κέντρο της Αθήνας βρίσκεται ένα ιστορικό κτίριο του 1860, που όπως μάς ενημέρωσε ο σημερινός ιδιοκτήτης...
Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί Cookies τα οποία συνεισφέρουν ώστε να παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε την χρήση των Cookies.Αποδέχομαι την χρήση των Cookies