Συναντήσαμε την εικαστικό Κέλλυ Μενδρινού και τον ιστορικό τέχνης Μίλτο Φραγκόπουλο, με αφορμή την έκθεση έργων της με τίτλο «Corpus-Locus-Hortus» στην S.G. Art Gallery, στον Λυκαβηττό. Η Κέλλυ Μενδρινού ξεκίνησε τις σπουδές της στην ΑΣΚΤ με δάσκαλο τον Παναγιώτη Τέτση. Συνέχισε στο Παρίσι με μεταπτυχιακές σπουδές στη φιλοσοφία της Τέχνης στη Σορβόννη, ενώ παράλληλα μαθήτευσε κοντά στον Leonardo Cremonini στην Ecole des Beaux Arts. Έκτοτε ζει και εργάζεται τόσο στην Αθήνα όσο και στο Παρίσι, μοιράζοντας τον χρόνο της ανάμεσα στις δύο πόλεις. Οι δυο τους μας ξενάγησαν στην έκθεση και απάντησαν στις ερωτήσεις μας.
Ζητήσαμε από τον Μίλτο Φραγκόπουλο, επιμελητή της έκθεσης, να μας μιλήσει για τον «τριπλό» τίτλο Corpus – Locus – Hortus, που έδωσε.
Μ.Φ: Κουβεντιάζοντας με την καλλιτέχνιδα προέκυψε ένας κοινός πυρήνας ή ένα νήμα που συνδέει τα «πολλαπλά ενδιαφέροντα» που επισημάνατε.
Η μοναχική, ευάλωτη ανθρώπινη μορφή -το σώμα- αναζητεί έναν χώρο να σταθεί, να υπάρξει. Οι αφαιρετικές, γεωμετρικές συνθέσεις εμπεριέχουν αυτήν την αναζήτηση ενός χώρου, ενός χώρου αρχικά ανθρωπογενούς – που αποτελεί το «φυσικό» χώρο, τον τόπο, του σύγχρονου ανθρώπου (εξ ου και η γεωμετρικότητα). Ωστόσο, δεν εμμένει στα καθαρά γεωμετρικά σχήματα, οι συνθέσεις τείνουν προς πιο ρευστές, οργανικές μορφές, όπου το ανθρωπογενές και το φυσικό συνυπάρχουν, φτάνοντας σε έναν τόπο παραμυθίας, δηλαδή παρηγοριάς, που είναι ο κήπος.
Μάλλον πρόκειται για μια υπαρξιακή αναζήτηση, κάτι που σχετίζεται με κάποια ζητήματα διαχρονικά. Είναι σαν μια πορεία, αλλά όχι γραμμική (όχι κάτι σαν αυτογνωσία) – κάτι μάλλον πιο σύνθετο, πιο μπερδεμένο, σαν τη ζωή μας, με διάφορα περάσματα από το ένα πεδίο στο άλλο, όπως φαίνεται και από το στήσιμο των έργων.
– Κυρία Μενδρινού, έχετε υπάρξει μαθήτρια μεγάλων δασκάλων, όπως του Παναγιώτη Τέτση και του Leonardo Cremonini στην Ecole des Beaux Arts. Τι πιστεύετε ότι σας έχουν προσφέρει οι δάσκαλοί σας στην τέχνη και στη δουλειά σας;
Τυχαία βρέθηκα μαθήτριά τους. Ο Τέτσης με εντυπωσίαζε για τη ρευστότητα του χρώματος, τη χρήση του υλικού του, τη γενναιόδωρη χειρονομία του. Στη διδασκαλία του Cremonini, πάλι, το καινούργιο για μένα ήταν το στοιχείο του «τυχαίου» στην παραστατική ζωγραφική. Στη σχολή της Αθήνας, παράλληλα με τη δουλειά στο εργαστήριο ζωγραφικής, σχεδίαζα και στο εργαστήριο γλυπτικής του Δημήτρη Καλαμάρα με χρήση μετρήσεων όπως αυτός δίδασκε. Με ενδιέφερε το μέτρο.
Με το εργαστήριο του Παναγιώτη Τέτση πηγαίναμε να δουλέψουμε στην Ύδρα. Η Ύδρα δεν ήταν μόνο η δουλειά, ήταν η διαμονή στη σχολή, η ανάμνηση του χρόνου, που μοιραζόμασταν όλοι μαζί στην παραλία, στο φαγητό, στη διασκέδαση. Αυτά άφησαν αποθέματα για δημιουργία. Η διαφορετικότητα των δασκάλων μου είναι πλούτος.
– Πώς βιώνετε την εξέλιξη της δουλειάς σας στο πέρασμα του χρόνου;
Οι αλλαγές στη δουλειά μου εκπλήσσουν και εμένα την ίδια. Σκεφτόμουν ότι θα έπρεπε να αιτιολογήσω αυτήν την εξέλιξη και είχα την τύχη να το κάνει αυτό ο Μίλτος Φραγκόπουλος, που μου πρότεινε να διοργανώσουμε αυτήν την έκθεση.
Έχω δουλέψει πρόσωπα, φιγούρες, τοπίο, συνθέσεις αντικειμένων. Θεωρώ φυσικό να υπάρχει αλλαγή. Δεν αντιδρά κανείς με τον ίδιο τρόπο στις διαφορετικές καταστάσεις που ζει… Πέρασα λοιπόν από την παραστατική ζωγραφική στην αφηρημένη και σε αυτήν τη φάση έχω περάσει στους κήπους, ιδωμένους σαν πίνακες μέσα στους οποίους μπορεί κανείς να περπατήσει.
– Πώς καταλήξατε να ασχολείστε στη δουλειά σας με τους κήπους;
Ένας από τους λόγους ήταν και η κόπωση που μου προκάλεσε το υλικό στο εργαστήριο, οι αναθυμιάσεις των χρωμάτων, ενώ οι μυρωδιές του χώματος, του φυτικού υλικού, των λουλουδιών, τόσο για τον δημιουργό όσο και για τον επισκέπτη του έργου, είναι ευχάριστες και ευεργετικές!
– Η δουλειά σας τα τελευταία χρόνια αναδεικνύει τα πολλαπλά ενδιαφέροντά σας. Θα θέλατε να μας μιλήσετε γι’ αυτά;
Παρουσίασα τις φιγούρες ως έκφραση του σώματος, της αναζήτησης της ταυτότητας, της μοναξιάς και της επικοινωνίας. Μετά από μια μεταβατική περίοδο απομάκρυνσης από την παραστατική, κατέληξα σε μια επανοργάνωση μορφών και χώρων.
– Διακρίνουμε ότι υπάρχει και εξέλιξη στο μέγεθος των έργων σας. Τα τελευταία είναι έργα μεγάλων διαστάσεων. Είναι τυχαίο;
Θέλησα να αλλάξει η σχέση μου αλλά και αυτή του θεατή με το έργο. Η μεγάλη διάσταση επιβάλλει στον καλλιτέχνη τον τρόπο με τον οποίο θα δουλευθεί και το πώς θα βιωθεί από τον αποδέκτη. Το μικρό έργο το κατέχεις, το εξουσιάζεις. Το μεγάλο είναι για μένα ένας τρόπος να φωνάξω, να ακουστώ.
– Παρατηρώντας τα έργα σας διακρίνουμε τη σημασία που δίνετε στη γεωμετρία και στους λαβύρινθους. Από πότε ασχολείστε με αυτό;
Οι κήποι-λαβύρινθοι που σχεδιάζω δεν είναι συμμετρικοί, έχουν πολλές εξόδους, επιτρέπουν στον επισκέπτη να έχει εποπτεία. Θέλω να προσφέρουν ηρεμία, αλλά και να υπάρχει το στοιχείο της έκπληξης, του απρόοπτου. Ένας κήπος σαν κατοικία, μόνο που στη θέση της εστίας είναι το νερό, πηγή ζωής.
INFO
Χώρος: S.G. ArtGallery | Κλεομένους 2, Κολωνάκι | St George Lycabettus Hotel | Αθήνα
«Στο Δημοτικό χώρο «Άγιος Αθανάσιος», στη Νάουσατης Πάρου, ο Νεκτάριος Αποσπόρης επιστρέφει για τρίτη χρονιά, παρουσιάζοντας μια πρωτότυπη σειρά κεραμικών αντικειμένων που δημιουργήθηκαν κατά την τελευταία διετία.
Οι κεραμικοί «Μικροί Παράδεισοι» του Αποσπόρη, εγκαταλείποντας τον γνώριμό τους καμβά, επιστρατεύουν μια νέα, γοητευτική επιφάνεια έκφρασης, σχεδιασμένοι ως τρισδιάστατες χρηστικές ή διακοσμητικές φόρμες και ζωγραφισμένοι από τον ίδιο, αποτελώντας μοναδικά συλλεκτικά αντικείμενα-έργα τέχνης.
Άνθη και καρποί της Μεσογείου, πλοχμοί, κάκτοι και θύσανοι, ευκίνητα πολύχρωμα ψάρια, λαμπεροί αστερίες και άλλοι γοητευτικοί κάτοικοι του βυθού, βραχύβιες πεταλούδες και πτερόεντα γαλάζια πουλιά, ζωγραφίζονται άλλοτε σε λευκό και άλλοτε σε μελανό βάθος, πλάθοντας γοητευτικούς ανεξίτηλους κόσμους και ακολουθώντας την εξερευνητική διάθεση, την επινοητική εικονοποιητική παράδοση και την αγάπη για την κεραμική ύλη των μεγάλων Ευρωπαίων ζωγράφων της Μεσογείου.
Δουλεύοντας με ενδελέχεια και υποστηρίζοντας με δεινή σχεδιαστική δεξιότητα κάθε διαφορετικό θεματικό στοιχείο που αποτελεί μέρος της τελικής σύνθεσης, ο Νεκτάριος Αποσπόρης δημιουργεί μικρές τρισδιάστατες αυτοτέλειες από ζωγραφισμένο στο χέρι πηλό, όπου η οικονομία της αφήγησης συνυπάρχοντας με την πυκνή δεινότητα της έκφρασης οδηγεί σε απολαυστική αισθητική και απτική ισορροπία».
INFO
Δημοτικός Χώρος Τέχνης Άγιος Αθανάσιος Νάουσα, Πάρος
Εγκαίνια: 31 Αυγούστου 2018, ώρα 20.00
Διάρκεια έκθεσης: 31 Αυγούστου- 8 Σεπτεμβρίου 2018
Ώρες λειτουργίας; 10:00-14:00 & 19:00-23:00
WHO IS WHO
Ο Νεκτάριος Αποσπόρης γεννήθηκε στην Αθήνα από πατέρα Έλληνα και μητέρα Γαλλίδα και φοίτησε στην École Nationale Superieure des Beaux-Arts της Γαλλίας.
Από το 2011 έως και σήμερα έχει παρουσιάσει 11 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Μεταξύ αυτών, στη Galerie Neuf, στη Nancy Lorraine στη Γαλλία υπό την αιγίδα του Γαλλικού Κράτους, στο Βουλευτικό Ναυπλίου καθώς και στις Δημοτικές Πινακοθήκες Μυκόνου, Πειραιά και Κορίνθου, υπό την αιγίδα της Unesco.
Ταυτόχρονα έχει συμμετάσχει σε σημαντικές ομαδικές εκθέσεις σε Μουσεία, Ιδρύματα και ιδιωτικούς χώρους τέχνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές σε Ελλάδα, Γερμανία, Σουηδία, Γαλλία, Λονδίνο, Ηνωμένες Πολιτείες, Γουαδελούπη, Μαρτινίκη, Ντουμπάι, Σαουδική Αραβία καθώς και στη Δημοτική Πινακοθήκη Κορίνθου.
Η φωτογραφική αποτύπωση ενός εγκαταλελειμμένου εργοστασίου τόσο ζωντανού στην πρόσφατη μνήμη των ανθρώπων είναι από μόνη της ένα δύσκολο εγχείρημα. Πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για έναν εμβληματικό εργασιακό χώρο, όπως αυτός της ΠΥΡ.ΚΑΛ, παραγωγής πυρομαχικών, ναρκών, βομβών, πυροκροτητών, τροτύλης, τόσο επικίνδυνο και τόσο φορτισμένο, που κάθε φωτογραφικό στιγμιότυπο μετατρέπεται σε μυθιστορία.
Στις 6 Σεπτεμβρίου εγκαινιάζεται στο Παλαιό Ελαιουργείο, στο πλαίσιο των Αισχυλείων 2018, η εγκατάσταση της φωτογραφικής έκθεσης «Τροτύλη» που δημιούργησε ο Βαγγέλης Γκίνης με κεντρικό θέμα το εργοστάσιο της Πυρκάλ, έχοντας πάντα το βλέμμα στραμμένο στο ανθρώπινο δυναμικό της. Ένα πολύτιμο τεκμήριο για την πρόσφατη ιστορία του τόπου της Ελευσίνας για ένα εργοστάσιο που παραμένει ζωντανό στη μνήμη των ανθρώπων της, όπως σημειώνει ο ίδιος ο Βαγγέλης Γκίνης. Μια πρωτοποριακή φωτογραφική έκθεση που κατ επιλογήν ξεφεύγει από το σύνηθες πλαίσιο παρουσίασης εντός ενός κλειστού εκθεσιακού χώρου και αναδεικνύει τις δυνατότητες και ιδιαιτερότητες που προσφέρει το Παλαιό Ελαιουργείο. Η έκθεση συνοδεύεται από την έκδοση του αντίστοιχου φωτογραφικού λευκώματος «Τροτύλη».
Την επιμέλεια της έκθεσης και του φωτογραφικού λευκώματος έχει η ιστορικός τέχνης Λουίζα Καραπιδάκη, η οποία σημειώνει:
Το θρυμματισμένο περιβάλλον των κτηρίων απαθανατίζεται ατόφιο από τον φακό του καλλιτέχνη και αποτυπώνεται μέσα στην εκκωφαντική σιωπή των εικόνων διεγείροντας το μνημονικό των ανθρώπων που έζησαν μέσα σ’ αυτό, προκαλώντας συνάμα και έντονη αίσθηση στο ευρύ κοινό. Ο φωτογράφος εναποθέτει την καλλιτεχνική του εμπειρία αλλά και την ψυχή του για να προβάλλει αντικειμενικά τη σκληρή πραγματικότητα των εικόνων αλλά και για να τις συνταιριάξει με τα ανθρώπινα συναισθήματα.
Μέσα από τη διαδικασία της φωτογράφισης και την αγωνία για την καλύτερη απόδοση της ατμόσφαιρας των μισο-εγκαταλελειμμένων «υπό διωγμό» εκτάσεων του εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ στην Ελευσίνα, ο Γκίνης δεν θέλησε να μείνει απλά στην πρώτη οπτική εντύπωση: «Μπήκα στο εργοστάσιο για πρώτη φορά τέλη Μαΐου του 2017. Δεν είχα σχεδιασμένο το πώς θα κινηθώ, ούτε το τι θα φωτογραφίσω. Τις πρώτες μέρες οι φωτογραφίες μου είχαν γενικό περιεχόμενο, ήταν το μέσο για να γνωρίσω το χώρο καλύτερα. Αμέσως κατάλαβα πως δεν πρόκειται για οποιοδήποτε εργοστάσιο…».
Έτσι, ο καλλιτέχνης συνέλαβε την ιδέα να στραφεί παράλληλα με την απεικόνιση του εργοστασίου και στην αποτύπωση των προσώπων που βίωσαν αυτούς τους χώρους εργασίας. Κατά συνέπεια η φωτογραφική καταγραφή έχει αποδώσει πέραν των υλικών τεκμηρίων και άυλα ανθρώπινα συναισθήματα και έχει μετατραπεί σε μια ζωντανή αφήγηση, χωρίς να έχει μειωθεί η αισθητική αξία της φωτογραφίας.
Αντιθέτως στις φωτογραφίες του Γκίνη προβάλλεται δεξιοτεχνικά και μια άλλη διάσταση, αυτή του έμψυχου υλικού, με τις ευαισθησίες και τις αναμνήσεις να αναβλύζουν μέσα από κάθε άψυχο αντικείμενο, γιατί δεν έχουν ξεκοπεί οι πράξεις και οι εμπειρίες από τον τόπο τους βιώματος. Ο άνθρωπος, ουσιαστικός πρωταγωνιστής, πρωτοστατεί και η σιωπή των χώρων μετατρέπεται σε ιστόρηση, ενώ οι άδειες εγκαταλελειμμένες εγκαταστάσεις σε λαλίστατες εικόνες.
«Το ανθρώπινο αποτύπωμα ήταν πάρα πολύ έντονο παντού στο χώρο, έτσι οδηγήθηκα στους ανθρώπους της ΠΥΡΚΑΛ. Για να φωτογραφίσω τον κάθε εργαζόμενο συζητούσα μαζί του για τη ζωή του στο εργοστάσιο για ώρες, με κάποιους μέρες, με σκοπό να αναδυθούν όλα τα συναισθήματα στην επιφάνεια και να μπορέσω να τα αποτυπώσω σε μια εικόνα, σε μια στιγμή».
Οι μαρτυρίες των εργαζομένων επηρέασαν αναπόφευκτα την ίδια τη φωτογραφική πράξη και επέβαλλαν, κατά κάποιο τρόπο, στον δημιουργό τους να μεταφέρει στον θεατή μιας άλλης διάστασης οπτική με έμφαση στη συνομιλία μεταξύ του τόπου προσωπικών εμπειριών και του τόπου κοινών βιωμάτων. Από τις αφηγήσεις προέκυψε και ο εκρηκτικός τίτλος του έργου, αφού όλοι επαναλάμβαναν συστηματικά τη λέξη «Τροτύλη»: «1.χημ. άλλη ονομασία τής χημικής ένωσης 2,4,6-τρινιτροτολουόλιο, ισχυρής εκρηκτικής ύλης, γνωστής και συντομογραφικά ως ΤΝΤ / 2.φρ. «ισοδύναμο τροτύλης» — η μάζα τής τροτύλης που θα ήταν αναγκαία για να προκληθεί μια έκρηξη ίσης ισχύος με εκείνην η οποία προκαλείται από την έκρηξη μιας άλλης, μη συμβατικής εκρηκτικής ύλης, όπως είναι η έκρηξη μιας ατομικής ή πυρηνικής βόμβας». (http://greek.enacademic.com).
Αυτή η στενή σχέση, που αναπτύχθηκε ανάμεσα στο δημιουργό-φωτογράφο και τους ανθρώπους της ΠΥΡΚΑΛ, παρότρυνε τον Βαγγέλη Γκίνη σε μία εκ των έσω καταγραφή, τον παρακίνησε να επιδείξει ακόμα μεγαλύτερο ζήλο και συνετέλεσε ουσιαστικά στην καλύτερη φωτογραφική ποιοτική απόδοση: «Φωτογράφισα όλα τα κτήρια του εργοστασίου, φωτογράφισα εργαζόμενους (30 άτομα) οι οποίοι με δέχτηκαν στα σπίτια τους, απέκτησα μια σχέση εμπιστοσύνης μαζί τους, μου μίλησαν για τη ζωή στο εργοστάσιο. Κάποιοι μου έχουν δώσει γράμματα που λένε την ιστορία τους».
Η κάθε είδους επαφή του Γκίνη με τους εργαζόμενους στη διαδικασία της φωτογράφισης, οι ατέρμονες συζητήσεις και οι συστηματικές επισκέψεις, ζωντάνεψαν το θυμητικό, θέριεψαν τις αναμνήσεις και προκάλεσαν ανάμεικτους συναισθηματικούς συνειρμούς μεταξύ φόβου, πόνου, θυμού, αγανάκτησης αλλά και πολλά τρυφερά αισθήματα ευγνωμοσύνης, εμπλουτισμένα με θετικές αναπολήσεις, απαλειμμένες από την καθημερινή αγωνία της επιβίωσης.
«Δεν βρήκα έναν εργαζόμενο που να μην λυπάται για το οριστικό κλείσιμο του εργοστασίου. Τους θαύμαζα όλους όταν μιλούσαν για τη δουλειά τους. Πώς είναι δυνατόν να αγαπάς τόσο πολύ κάτι το οποίο μπορεί να σε σκοτώσει;». Η επικινδυνότητα στο εργοστάσιο της ΠΥΡ.ΚΑΛ. (Πυριτιδοποιείο και Καλυκοποιείο), την πιο βαριά βιομηχανία πυρομαχικών της χώρας, ήταν συνώνυμη της καθημερινής απειλής και ο φόβος της ανθρώπινης απώλειας ζωντανός στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Ακόμα και στην τελική φάση της ζωής του εργοστασίου η απενεργοποίηση των εκρηκτικών υλικών πραγματοποιήθηκε αργά και συστηματικά, αλλά ο κίνδυνος ήταν πάντα υπαρκτός.
«Για λόγους ασφαλείας αλλά και της σωματικής μου ακεραιότητας παντού πήγαινα με συνοδεία. Σε όλα τα κτήρια λόγων των άπειρων πινακίδων ασφαλείας αλλά και της έντονης παρουσίας θρησκευτικών στοιχείων, υπήρχε μια διαρκής υπενθύμιση θανάτου. Συγκλονιστική στιγμή ήταν η πρώτη φορά που μπήκα στο κτήριο 20, στο σημείο του τελευταίου θανατηφόρου ατυχήματος της ΠΥΡΚΑΛ. Εκεί βρήκα λίγα ξεραμένα λουλούδια και ένα κομμάτι χαρτί με ονόματα επάνω σε ένα πάγκο. Μνημείο Πεσόντων Υπέρ Ματωμένης Γεννήτριας Της Υπεραξίας, σκέφτηκα…».
Είναι εμφανές ότι η «Τροτύλη» είναι ένα γιγαντιαίο έργο πολύμηνης αφοσίωσης: «ο περιορισμένος χρόνος που είχα για τη δουλειά αυτή (συνολικά 13 μήνες)με οδήγησε στο να ασχολούμαι καθημερινά με την ΠΥΡΚΑΛ. Το μυαλό μου ήταν μονίμως εκεί. Πάω στο εργοστάσιο έλεγα από ένα σημείο και μετά κι ας είχα ολοκληρώσει τις λήψεις».
Η σειρά φωτογραφιών του εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ με το βλέμμα στραμμένο στο ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί σίγουρα ένα πολύτιμο τεκμήριο για την πρόσφατη ιστορία του τόπου της Ελευσίνας, αλλά και για τα άγνωστα ψήγματα της ζωής των επαγγελματιών της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Η πρωτότυπη φωτογραφική του περιγραφή μας οδηγεί σε μια νέα ανάγνωση του εικονιζόμενου τεκμηρίου και μετατρέπει τη λήθη του παρελθόντος σε υπόθεση ζωντανής μνήμης. Στις φωτογραφικές λήψεις του Γκίνη οι εικόνες της ερήμωσης γίνονται μάρτυρες ανθρώπινων δρωμένων μέσα σ’ ένα υπαρκτό αν και αποσπασματικό απόκοσμο σκηνικό, που έχει ήδη αφανιστεί από τον χάρτη της ύπαρξης.
INFO
Εγκαίνια έκθεσης με παράλληλη παρουσίαση του ομώνυμου λευκώματος «Τροτύλη» Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου 2018, 20:30
Ο “Ελληνικός Σύλλογος Μαρία Κάλλας” οργανώνει την έκθεση “Maria Callas Αιώνια Πηγή Έμπνευσης“, η οποία θα εγκαινιαστεί στο Ίδρυμα Ευγενίδου στις 3 Σεπτεμβρίου και ώρα 19:00 και θα διαρκέσει έως και τις 23 Σεπτεμβρίου 2018.
H έκθεση γίνεται με αφορμή την αστείρευτη πηγή έμπνευσης που αποτελεί η Μαρία Κάλλας. Στην έκθεση συμμετέχουν διεθνούς φήμης Έλληνες και ξένοι δημιουργοί, με έργα εμπνευσμένα από την διαχρονική αίγλη της προσωπικότητας της Κάλλας και είναι αφιερωμένα στην υπερβατική προσωπικότητα της και το πάθος της για δημιουργία.
Η έκθεση “Maria Callas Αιώνια Πηγή Έμπνευσης”, η οποία τονίζει την ελληνικότητα της Κάλλας, θα λειτουργήσει ως προπομπός του θεάτρου Μαρία Κάλλας (παλιά Εθνική Λυρική Σκηνή) ένα πολύ σημαντικό διεθνές πολιτιστικό εγχείρημα που θα ολοκληρωθεί το 2019 και θα προσελκύσει κοινό από όλη την υφήλιο. Σε αυτό το θέατρο που πρωτοτραγούδησε όπερα η Μαρία Κάλλας θα στεγαστεί και το ομώνυμο Μουσείο.
Στις 12 Σεπτέμβριου και ώρα 20.00 θα πραγματοποιηθεί προβολή του ντοκιμαντέρ “Maria by Callas” του Tom Volf στο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Ευγενίδου με δωρεάν είσοδο.
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα γίνει αφήγηση της ζωής της Μ. Κάλλας από το παιδικό βιβλίο της Μαρίνας Πετρή σε παιδιά, με σκοπό τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τη ζωή και το έργο της αθάνατης σοπράνο.
Στις 23 Σεπτέμβριου και ώρα 20.00 θα πραγματοποιηθεί πλειστηριασμός μέρους των έργων της έκθεσης με σκοπό την οικονομική ενίσχυση του Μουσείου ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ.
Η έκθεση έχει τεθεί υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων και την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ).
Σε ένα ταξίδι στο χρώμα και στον υπέροχο παφλασμό της θάλασσας αλλά και σε σύμβολα του κόσμου της μας ξεναγεί η νεαρή ζωγράφος Ελένη Σαμέλη Βαρουξάκη στην πρώτη ατομική της έκθεση με τίτλο “Journey of life_Color and Light”.
Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα ακρυλικά και λαδιού σε καμβά αλλά και κατασκευές από πλέξι γκλας, όλα αποτέλεσμα των τελευταίων δύο ετών δουλειάς από την καλλιτέχνη η οποία έχει καταγράψει ήδη συμμετοχή σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Παρίσι, Κάννες) μετά τις σπουδές της στην Αγγλία στο χώρο της Αρχιτεκτονικής.
Αποφοίτησε από το University of Kent και στη συνέχεια ολοκλήρωσε διετείς μεταπτυχιακές σπουδές στο Middlessex University του Λονδίνου. (MA) Master of Arts in Design.
Η Ελένη Σαμέλη Βαρουξάκη στην έκθεσή της στο Ίδρυμα Εικαστικών ΤεχνώνΤσιχριτζή, φέρνει μαζί της τον κόσμο της που αποτελείται από σχήματα και χρώματα δικής της επινόησης και προσωπικής αισθητικής. Τα έργα της ειναι πρωτότυπα, ανεπηρέαστα, προσωπικά, έστω κι αν μερικοί ειδήμονες μιλούν για ιμπρεσσιονιστικά επιτεύγματα. Βέβαια το φως μεταλλάσσεται γύρω από τα καράβια της στη θάλασσα και τον ουρανό, δημιουργώντας ανταύγειες και ντεγκραντέ σε βασικούς τόνους του μπλε, του καφέ του φαιού και του λευκού.
Η πινελιά της βγαίνει από σπάτουλα με δύναμη και αποφασιστικότητα άρα δεν πρόκειται για πινελιά αλλά για ” touche “, άγγιγμα χρώματος στον καμβά. Το θέμα της είναι ηθελημένα απλοποιημένο, τα καράβια βγαίνουν από παραμύθι, είναι χάρτινα και ευθύγραμμα κι αγνοούν το αφρισμένο κύμα που υπάρχει για να δοξάζει το χρώμα ενώ αγκαλιάζουν τον άνεμο, την αδελφοσύνη, το πάθος και τις ουτοπίες” αναφέρει γα την εικαστικό η ιστορικός τέχνης, Έμμυ Βαρουξάκη.
Πολύπλευρος δημιουργός ο Απόστολος Γιαγιάννος, εικονογράφος, μελετητής και λογοτέχνης, είναι από τους καλλιτέχνες που έχουν πολλά να μοιραστούν με το κοινό τους.
Με την ευκαιρία της έκθεσής του με τον Νίκο Ζήβα, τον συναντήσαμε στο εργαστήριό του, στο ησυχαστήριό του, έναν χώρο τέχνης και γνώσης. Θαυμάσαμε έργα του παλαιότερα αλλά και πρόσφατα, εγκαταστάσεις που είχαν εικαστικό ενδιαφέρον αλλά και έδιναν τροφή για σκέψη. Τοπιογραφίες, πουλιά, ζώα, λουλούδια, αυγά, έργα που εξερευνούν τον χώρο της πραγματικότητας και της αλληγορίας μάς τράβηξαν την προσοχή.
Εκεί ο καταξιωμένος καλλιτέχνης πειραματίζεται με διάφορα εικαστικά μέσα και μικτά υλικά, παραμένοντας σταθερός μελετητής του κόσμου των συμβολών.
Μας μίλησε για την τολμηρή εικαστική συνάντηση του με τον Νίκο Ζήβα στη ZIVASART GALLERY στην έκθεση με τίτλο «Το σκοτεινό φως».
– Κύριε Γιαγιάννο, έχετε καλύψει μια ευρεία γκάμα θεμάτων στη δουλειά σας. Ποια θέματα σας έχουν αγγίξει ιδιαίτερα;
Ξεκίνησα το 1974 οργανώνοντας την πρώτη μου ατομική έκθεση με θέμα το τοπίο. Ο πυρήνας εκείνης της σύλληψης ήταν ότι το συμβάν είναι ένα αόριστο γεγονός που δεν φανερώνει τις αιτίες του. Οραματιστείτε μια θάλασσα όπου αρμενίζει ένα καράβι παλεύοντας με τα κύματα. Τα συμβάντα στα έργα μου συνδέονται με το παρελθόν χωρίς να αποκαλύπτουν το πρωταρχικό γεγονός… και ατενίζουν το μέλλον.
Ένα από τα αγαπημένα μου θέματα είναι τα ζώα. Η ομορφιά τους είναι άλλοτε άγρια άλλοτε γαλήνια σε ένα περιβάλλον εχθρικό προς αυτά από τον άνθρωπο-καταστροφέα. Είχα εντοπίσει από παλιά, από τότε που δεν είχε ακόμα ασχοληθεί ο πολύς κόσμος, το οικολογικό ζήτημα φοβούμενος την καταστροφή που θα επέλθει. Ήθελα να προσπαθήσω να ξυπνήσω το οικολογικό αίσθημα των ανθρώπων κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για το κακό που προκαλούμε στο οικοσύστημά μας . Είχα επίσης εντοπίσει ότι συχνά τα ζώα έχουν ανθρώπινη υπόσταση. Το βλέμμα ανθρώπων και ζώων έχει κάτι κοινό, που μου φανέρωσε και κοινά σημεία στον χαρακτήρα τους. Έτσι, με την ανάδευση μιας νευρικής πινελιάς τα πορτρέτα πουλιών και ζώων αποκάλυπταν τα κοινά μας μυστικά.
Ασχολήθηκα με διαφόρων ειδών λουλούδια δοσμένα με abstrait πινελιές σαρκάζοντας το παραδοσιακό «βάζο μετ’ ανθέων» και συνέχισα με την ενότητα «Μνήμες», σκούρα τοπία με αρχιτεκτονικά θραύσματα. Λίγο αργότερα έκανα τη σειρά γλυπτών και πινάκων «Δοξαστικά», όπου το σχήμα και σύμβολο του Σταυρού ήταν κυρίαρχο.
– Παρατηρώντας την εξέλιξη της δουλειά σας στον χρόνο βλέπουμε πέρα από την ευρεία θεματολογία και διαφορετικό τρόπο απόδοσης των θεμάτων. Κοιτώντας έργα σας θα μπορούσε να σκεφτεί κάποιος ότι τα έχει κάνει άλλος ζωγράφος. Συμφωνείτε;
Υπήρξαν ζωγράφοι που ασχολήθηκαν μόνο με abstrait ζωγραφική χωρίς να υπάρχει υπόβαθρο. Πιάνοντας ένα πινέλο δεν γίνεσαι ζωγράφος. Για μένα αυτό είναι ένα «μεταμοντέρνο τίποτε». Ήθελα να αποδείξω ότι ένας καλλιτέχνης μπορεί να κάνει λουλούδια και με αφηρημένες πινελιές αλλά να τα αποδώσει και με πιο παραστατικό τρόπο – εναλλάσσοντας τη μοντερνιστική με την κλασικότροπη φόρμα.
Ο καλλιτέχνης θα πρέπει να καλύπτει ευρύ φάσμα τεχνοτροπίας. Προσωπικά φλερτάρω και με την «ποπ» πλευρά της ζωγραφικής, όμως και πάλι ως αποτέλεσμα δεξιοτεχνίας, πράξη χειρός και νου, πλούσια σε κώδικες και νοήματα.
– Ποια είναι η πηγή της έμπνευσης σας;
Αντλώ τα θέματά μου από την καθημερινότητα και την επικαιρότητα σχολιάζοντας το παρελθόν. Βασανίζομαι μόνο με την τέχνη και εκφράζομαι ποικιλοτρόπως μέσω αυτής.
– Κάποια έργα σας θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν προφητικά. Όπως για παράδειγμα το έργο σας με τους Δίδυμους Πύργους. Πώς θα το σχολιάζατε αυτό;
Φυσικά και δεν έχω την ικανότητα να προβλέπω το μέλλον. Εμπνεύστηκα από τη Νέα Υόρκη και χρησιμοποίησα στο έργο μου τους Δίδυμους Πύργους ως σύμβολο του σύγχρονου πολιτισμού. Θέλοντας να προκαλέσω «ρήγμα» σ’ αυτό, τους σκέφτηκα να σπάνε πολλά χρόνια πριν το γεγονός.
Ακόμα, μια τέτοια «μαντική» σύμπτωση ήταν το έργο όπου απεικονίζω την Ακαδημία Αθηνών να έχει πιάσει φωτιά στην αριστερή πλευρά της. Δέκα χρόνια μετά είδα στην εφημερίδα ότι έπιασε φωτιά περίπου σε αυτό το σημείο. Η Ιστορία και η Τέχνη ανταλλάσσουν βλέμματα.
– Έχετε παρουσιάσει σε έργα σας τα ομαδικά αθλήματα. Συγκεκριμένα, σε κάποιο έργο σας θίγετε την κατάσταση του ελληνικού ποδοσφαίρου στις μέρες μας. Τι σας έκανε να ασχοληθείτε με αυτό;
Η κατάσταση του ποδοσφαίρου στη χώρα μας με στενοχωρεί ιδιαίτερα. Ο τρόπος που διεξάγεται καταστρατηγεί το ομαδικό και αθλητικό πνεύμα. Δεν υπάρχει αξιοκρατία, με απογοητεύουν τόσο οι ομάδες όσο και οι οπαδοί που στηρίζουν αυτή την κατάσταση. Λυπάμαι που τόσοι οπαδοί των ομάδων είναι απλώς φανατικοί και δεν θα μπορούσαν να παρακολουθήσουν μια παράσταση ή να διαβάσουν ένα βιβλίο. Στην αρχαία Ελλάδα οι αθλητές διακρίνονταν για το σώμα αλλά και το πνεύμα τους. Στις μέρες μας το ποδόσφαιρο είναι ένα παιχνίδι εξουσίας και χρημάτων.
– Παρουσιάσατε έργα σας με τίτλο «Σκοτεινό φως» που αποτελεί μια σπάνια εικαστική συνάντηση με τον Νίκο Ζήβα. Σε έργα κοινά, η δική σας ζωγραφική και γλυπτική εντάσσονται οργανικά σε εμπνευσμένες κατασκευές του Νίκου Ζήβα ανασυνθέτοντας παλιό υλικό. Μιλήστε μας για αυτή τη συνεργασία σας;
Γνώριζα και εκτιμούσα τον Νίκο Ζήβα από παλιά. Έτσι, αποφασίσαμε να συνεργαστούμε σε έναν χώρο μακριά από τον «προβολέα» του αθηναϊκού κέντρου, παρασύροντας το κοινό εκεί όπου το φως αποκαλύπτεται στο σκοτάδι. Στα έργα μου επανέρχονται οι εσωτερικές μου αφηγήσεις, ως ζώα, ως πουλιά, ως έντομα. Αυτή τη φορά και ως θραύσματα ενός καθρέφτη που συναντούν αισθητικά και λογοτεχνικά μοτίβα, όπως το «Κοράκι» του Έντγκαρ Άλαν Πόε, για να τα επανερμηνεύσουν ποιητικά και πολιτικά. Ο Νίκος πλαισιώνει τα έργα με μια κατασκευή σαν γοτθικό τέμπλο από μάρμαρο, μέταλλο και ξύλο, τα αγκαλιάζει και τα τοποθετεί σε μια περιοχή θεατρικής ατμόσφαιρας και σκοτεινού μαγικού ρεαλισμού, με νεορομαντική διάθεση.
– Πώς εμπνευστήκατε τα έργα αυτής της έκθεσης;
Όλα ξεκίνησαν από το σπάσιμο ενός καθρέφτη στο ατελιέ μου. Βλέποντας τα σπασμένα κομμάτια στο πάτωμα που καθρέφτιζαν το πρόσωπό μου μου έφεραν στον νου τον μύθο του Ναρκίσσου. Έτσι ξεκίνησα να κάνω μικρά έργα, στη συνέχεια συνθέσεις δώδεκα μικρών και κατέληξα να φτιάξω τρίπτυχα, εκκλησιαστικά βημόθυρα κ.λ.π. Σε ένα τρίπτυχο με έντονες κόκκινες και μαύρες πινελιές πλαισιωμένες από τα θραύσματα του καθρέφτη θέλησα να απεικονίζω μια ταυρομαχία υποδηλώνοντας πάθος και πόνο. Είχα οραματιστεί το vestido de luces του ταυρομάχου-Νάρκισσου, το πώς ξεκινάει και πώς καταλήγει μια τέτοια ιστορία.
Στην τρέχουσα έκθεση κύρια θέση έχει το έργο μου που λέγεται «Οιωνός», το οποίο είναι ξόρκι ενάντια στο κακό. Όχι το μεταφυσικό Κακό, αλλά το Κακό ως καθημερινή κοινοτοπία. Θέλοντας επίσης να παρουσιάσω και κάποια πλάσματα του σκοταδιού, και με γνώμονα πάντα την αγάπη μου για το οικοσύστημα, παρουσιάζω και τις νυχτοπεταλούδες.
– Ποια είναι τα σχέδιά σας για το εγγύς μέλλον;
Ετοιμάζω την επόμενη έκθεσή μου με τίτλο «Χαϊκού» και με την πρόθεση μιας ανάλογης ποιητικής λιτότητας.
“Μια τολμηρή καλλιτεχνική συνάντηση”
Η Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν, δρ ιστορικός της τέχνης και τεχνοκριτικός, αναφέρει για την έκθεση: «Στην τωρινή έκθεση με τον τίτλο “Σκοτεινό Φως” το δίδυμο Γιαγιάννου-Ζήβα εντυπωσιάζει με την απόλυτη εναρμόνιση της αυτεξούσιας ταυτότητας των έργων με τον τρόπο προβολής τους. Και αυτό μες από την ποιητική σε όψη και σε υφή σκηνοθεσία της παρουσίασής τους από τον Ζήβα με στόχο την ιδανικότερη δυνατή αξιοποίησή τους από τη σκοπιά της αισθητικής. Μοναδικός σε ένταση είναι ο συγχρωτισμός, εδώ, καθώς τροχοδρομεί το βλέμμα αλλά και τη φαντασία του επισκέπτη σε μιαν ατέρμονα πνευματική και ψυχολογική διαδρομή».
Η Μαρία Γιαγιάννου, συγγραφέας-θεωρητικός τέχνης, γράφει στον κατάλογο της έκθεσης τα ακόλουθα: «Η τολμηρή αυτή συνάντηση καλλιτεχνικών στυλ, απέναντι στην πληκτική προβλεψιμότητα μιας αισθητικά πουριτανικής σύγχρονης τέχνης, υμνεί στοιχεία που λειτουργούν ταυτόχρονα ως φόβητρο και ως γόητρο, ενώ προκύπτει από την ανάγκη μιας συνομιλίας στο περιθώριο του φωτός.
Η περίφημη επωδός στο “Κοράκι” του Πόε “never more!” παίρνει προεκτάσεις πολιτικές, καθώς η σημερινή ελληνική συνθήκη καθιστά πολιτικό το κάθε τι, αλλά και μεταφυσικές, καθώς το σχεδόν εκκλησιαστικό τέμπλο του Ζήβα, η απεύθυνση του μαύρου σκύλου στο στοιχειωμένο φεγγάρι της πόλης του Γιαγιάννου και η σύναξή του από πεταλούδες, που επιμένουν να χρωματίζουν τη νύχτα, αποτελούν στοιχεία που μας μεταφέρουν σ’ ένα γοτθικό παραμύθι διερώτησης για το Επέκεινα».
ΒΙΟ
Γεννήθηκε στην Tρίπολη της Aρκαδίας το 1945.
Σπούδασε γραφικές τέχνες στο ΑΤΙ (1965-1967). Η θεματογραφία του περιλαμβάνει τοπία και νεκρές φύσεις, τις οποίες μεταφέρει σε ένα αφηρημένο ιδίωμα. Ο τρόπος με τον οποίο αποδίδει τη γη και τον ουρανό επιτρέπει να υποθέσουμε ότι επηρεάζεται από την ολλανδική τοπιογραφία.
Από το 1971 ως το 1973 σπούδασε στο εργαστήριο ζωγραφικής του Hλία Δεκουλάκου. Το 1968 ίδρυσε και διηύθυνε το εργαστήριο Eφαρμοσμένων Tεχνών “Mορφή”. Από το 1974 εγκατέλειψε τις Eφαρμοσμένες Tέχνες και αφοσιώθηκε στη ζωγραφική. Η θεματογραφία του περιλαμβάνει τοπία και νεκρές φύσεις, τις οποίες μεταφέρει σε ένα αφηρημένο ιδίωμα. Ο τρόπος με τον οποίο αποδίδει τη γη και τον ουρανό παραπέμπει σε επιρροές από την ολλανδική τοπιογραφία. Είναι μέλος του ΕΕΤΕ.
Έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 80 ατομικές εκθέσεις σε Eλλάδα, Γαλλία, Bέλγιο, Aγγλία, Iσπανία, Iταλία, Kύπρο. Έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις σε Eλλάδα, Kύπρο, USA, Kαναδά, Aυστραλία, Aγγλία, Γαλλία, Bέλγιο, Iταλία, Oλλανδία, Γερμανία, Eλβετία, Iσπανία, Iσλανδία, Bουλγαρία. Έχει εικονογραφήσει βιβλία Eλλήνων συγγραφέων. Δημοσίευσε λογοτεχνικά κείμενα σε διάφορα περιοδικά.
Aσχολήθηκε με τη λαογραφία και τα εικαστικά του θεάτρου σκιών («Ο Κόσμος του Καραγκιόζη – Φιγούρες», «Ο Κόσμος του Καραγκιόζη – Σκηνικά», εκδόσεις Eρμής, 1975 -1976). To 2003 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά του «Γκουντ Μπάι Φορέβερ» (εκδόσεις Κάκτος). Έργα του βρίσκονται στην Eθνική Πινακοθήκη της Eλλάδος, στο Mουσείο Aιγαίου, στο Mουσείο Bορρέ, στο Mουσείο Φρυσίρα, στο Yπουργείο Πολιτισμού, στην Eθνική Tράπεζα της Eλλάδος, στην Tράπεζα ETEBA, σε Πρεσβείες της Eλλάδος στην Eυρώπη, σε δημόσια, δημοτικά και ιδιωτικά μουσεία, σε ιδιωτικές συλλογές στην Eλλάδα και στο εξωτερικό. Έργα του έχουν καταχωρηθεί στους καταλόγους των οίκων Sotheby’s και Christie’s.
O Aύγουστος του 2018 πριν φύγει, μας φέρνει στο Κάστρο Αντιπάρου τις εξαιρετικές χάρτινες δημιουργίες της ΤΑΤΙΑΝΑΣ ΚΟΝΤΟΥΛΗ και ο «microcosmos» της γεμίζει τις επιφάνειες της Αίθουσας Τέχνης ¨αντί¨ με τους γοητευτικούς ήρωές της και με τις τόσο ευχάριστες και φανταστικές χάρτινες ιστορίες της.
Μέσα από τις σελίδες παλιών βιβλίων, γεννιούνται ξανά ήρωες και έρχονται στο φως μικρές ιστορίες είτε από άλλες εποχές παράξενες και σκοτεινές, είτε από τη φωτεινή καθημερινότητα, διπλανοί, γνωστοί, γείτονες. Κουτιά που κρύβουν μέσα τους το προφανές αλλά και το απρόσμενο. Χάρτινα δημιουργήματα, εύθραυστα αλλά όχι εφήμερα, κλείνουν το μάτι στο θεατή αποσπώντας του το χαμόγελο. Ένας ζωντανός μικρόκοσμος.
Η Τατιάνα Κοντούλη ξεκίνησε να δημιουργεί τις μικρές αυτές ιστορίες το 2010, λίγο μετά την εγκατάστασή της στην Αντίπαρο. Έπρεπε να δημιουργηθεί η απαραίτητη ισορροπία για να πάρει ζωή και ψυχή αυτός ο μικρόκοσμος. Έμπνευση το ίδιο το νησί, η θάλασσα, η φύση, η αίσθηση της ελευθερίας, της γαλήνης και της ευγνωμοσύνης. Κλείνει το μάτι σε μικρούς και μεγάλους ταξιδεύοντάς τους σε εποχές αθωότητας, παιδικής ανεμελιάς αλλά και αγάπης για τέχνες περασμένες και παλιές μυρωδιές.
Η πρώτη ατομική της έκθεση, παρουσιάζει θέματα πάνω στα οποία έχει βασιστεί η μέχρι τώρα δουλειά της. Θα μας ταξιδέψει από την πόλη στο νησί, σε δάση και φάρμες, σκηνές της φύσης, θεάματα και παραστάσεις του παρελθόντος, λούνα πάρκ, ήρωες και ακροβάτες, παράξενες ιστορίες, μικρά παιδιά μιας άλλης εποχής συνυπάρχουν αρμονικά μπολιασμένα με γλυκόπικρα συναισθήματα και καρτερικότητα να φανερωθούν.
Who is who
Η Τατιάνα Κοντούλη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1975, μεγάλωσε στο Περιστέρι, έπαιξε στις γειτονιές της και αποφοίτησε το 1993 από το λύκειό της το ΕΠΛ Αιγάλεω. Σπούδασε γραφιστική, εργάστηκε σε εφημερίδες & περιοδικά. Μέχρι τώρα δημιουργεί και εργάζεται σε αυτό τον τομέα που τόσο αγαπάει. Το 2010, στην Αντίπαρο πλέον, ξεκίνησε να δημιουργεί τις μικρές της ιστορίες. Έμπνευση το ίδιο το νησί, η θάλασσα και η φύση. Νοιώθοντας ευγνωμοσύνη, ελευθερία και γαλήνη ταξιδεύει με τους ήρωές της σε εποχές αθωότητας & παιδικής ανεμελιάς. Η αγάπη της για τέχνες περασμένες και παλιές μυρωδιές είναι ολοφάνερη στον δικό της «microcosmο»!
Η Αίθουσα Τέχνης «αντί» χαρούμενη για την ιδιαίτερα όμορφη συνεργασία με την αγαπημένη και δημοφιλή Τατιάνα Κοντούλη, θα φιλοξενήσει την πρώτη ατομική έκθεσή της από την Τρίτη 28 Αυγούστου μέχρι και την Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2018.
Μερικά χρόνια πριν, ίσως να είναι και δεκαετίες, υπήρχαν οι κινηματογράφοι Α’ προβολής, οι Β’ προβολής και οι θερινοί όπου τότε βλέπαμε κυρίως ότι είχαμε χάσει τον χειμώνα αλλά και ταινίες των προηγούμενων ετών.
Σε ένα τέτοιο θερινό κινηματογράφο, σε μια κοντινή εξοχή της Θεσσαλονίκης που είχε τρείς , είχα δει για πρώτη φορά το «Le Samourai» (O Δολοφόνος με το Αγγελικό Πρόσωπο). Την ξαναείδα λοιπόν σε μεγάλη οθόνη πάλι σε θερινό αλλά αυτή την φορά στο κέντρο της Αθήνας.
Ταινία εμβληματική για το είδος. Όχι μόνο για τον γαλλικό αστυνομικό κινηματογράφο αλλά γενικότερα για το είδος αυτό. Καταπληκτικός ο Alain Delon, διαλεγμένοι οι υπόλοιποι ηθοποιοί, η δε Nathalie και σήμερα θα έκανε την διαφορά.
Πάντα μου άρεσαν οι ταινίες όπου ο πρωταγωνιστής ήταν κακός ή έστω αμφιλεγόμενος.
Τέλος πάντων, η ταινία είναι από αυτές που ορίζουν τον κινηματογράφο ως τέχνη και απευθύνεται σε αυτούς που τον αγαπούν και τον απολαμβάνουν.
Όσοι δεν την έχετε δει απλά πρέπει να την δείτε, οι υπόλοιποι ξαναδείτε την!
Πότε επισκεφτήκατε τελευταία φορά το μνημείο του Φιλοπάππου; Θα θέλατε να έρθετε μαζί μας μια βόλτα;
Εμείς στο “artviews” θα χαρούμε να σας έχουμε κοντά μας.
Το μνημείο που χρονολογείται στο 114-116 μ.Χ. κτίσθηκε από
τους Αθηναίους προς τιμή του μεγάλου ευεργέτη της πόλης των Αθηνών, εξορίστου ηγεμόνα της Κομμαγηνής, Ιουλίου Αντιόχου Φιλoπάππου, που εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και έγινε Αθηναίος πολίτης αναλαμβάνοντας δημόσια και θρησκευτικά αξιώματα. Σύμφωνα με τον Παυσανία το μνημείο κτίσθηκε στην ίδια θέση όπου παλαιότερα είχε ταφεί ο Μουσαίος.
Το μνημείο σωζόταν μέχρι τα μέσα του 15ου αιώνα, όταν ο Κυριακός ο εξ Αγκώνος αντέγραψε τις πέντε επιγραφές της πρόσοψης.
Οι τρεις που είναι χαραγμένες κάτω από τα αγάλματα, δίνουν τα ονόματα των απεικονιζόμενων προσώπων. Η κεντρική μορφή ήταν ο Φιλόπαππος, γιος του Επιφάνους, αριστερά ο Αντίοχος, γιος του βασιλέα Ιουλίου Αντιόχου Φιλoπάππου, και δεξιά ο βασιλιάς Σέλευκος Νικάτωρ, γιος του Αντιόχου. Ανασκαφές στην περιοχή του μνημείου πραγματοποιήθηκαν το 1898 και τον επόμενο χρόνο έγιναν εργασίες συντήρησης. Το 1940 πραγματοποιήθηκε συμπληρωματική διερευνητική ανασκαφή από τους Η. Α. Thompson και Ι. Τραυλό. Σύμφωνα με νεώτερες έρευνες διαπιστώθηκε ότι αρχιτεκτονικά μέλη από την ανωδομή του μνημείου χρησιμοποιήθηκαν στην κατασκευή του Μιναρέ στον Παρθενώνα.
Για περισσότερες πληροφορίες και video στο κανάλι της Air shooter Gr στο youtube. Ευχαριστούμε πολύ την εταιρεία για την παραχώρηση του video
Πρόσφατα θαυμάσαμε στην Zivasart Gallery τη λυρική ζωγραφική του εικαστικού, Μάνθου Γαΐτη με τίτλο «Σονέτα του απρόβλεπτου έρωτα – Αναφορά στον Λόρκα», εμπνευσμένη από την ποίηση του Federico Garcia Lorca.
Ο εικαστικός, επηρεασμένος από τους στοίχους του ποιητή της ισπανικής γενιάς του ’27, που ύμνησε το πάθος, την αγάπη και τον θάνατο, θέλησε να μεταφέρει στις υδατογραφίες του τη σκέψη και το συναίσθημα του, άλλοτε με ρομαντισμό και άλλοτε με δύναμη και ένταση.
Με τις είκοσι περίπου ακουαρέλλες δυναμικής συνθετικής μαεστρίας, που εκθέτει στην Zivasart, ο Γαϊτης εξάρει την ομορφιά και τη δύναμη της ποίησής του μεγάλου τραγικού ποιητή του Duente και απαντά στο ερώτημα που έχει ο ίδιος θέσει στον εαυτό του, δηλαδή αν δηλαδή υπάρχει η δυνατότητα μίας ‘’ζωγραφισμένης ποίησης’’ αυτόνομης, αυτεξούσιας, βασιλικής.
Από το 2000, ο Μάνθος Γαίτης ακολούθησε καινούργιους δρόμους εικονογραφώντας τα ποιήματα του T. S. Elliot με αλληγορικά στοιχεία και συμβολισμούς. Το 2009 επηρεασμένος από τις «αόρατες πόλεις» του Καλβίνο, έδωσε την δική του εικονοποιητική ερμηνεία καταγωγής της πόλης και του χωριού.
Τα τελευταία χρόνια εμμένοντας στην ποίηση ως πηγή έμπνευσης επικεντρώθηκε στο συναίσθημα, στο πάθος και στην ανείπωτη συγκίνηση του λόγου του Ισπανού ποιητή και δραματουργού που σηματοδότησε την «αργυρή εποχή» της ισπανικής λογοτεχνίας.
Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη
-Στην πολύχρονη καλλιτεχνική σας διαδρομή έχετε ασχοληθεί με ποικιλία θεμάτων. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τις θεματικές ενότητες με τις οποίες έχετε καταπιαστεί;
-Είναι αλήθεια ότι στην 40χρονη διαδρομή μου στη ζωγραφική η θεματολογία μου διαφοροποιήθηκε αισθητά.
Αρχικά αμέσως μετά τα σπουδαστικά μου χρόνια κυριάρχησε μια ανθρωποκεντρική ζωγραφική με ρεαλιστικές αναφορές και λίγο αργότερα το τοπίο με ιμπρεσιονιστική διάθεση.
–Τι τεχνικές έχετε χρησιμοποιήσει;
-Από τα τέλη της δεκαετίας του ’90, η λογοτεχνία και ιδιαίτερα η ποίηση έγινε ο δρόμος ή καλύτερα το δέντρο, τους χυμούς του οποίου γεύτηκαν προσεγγίζοντας με ζωγραφικό τρόπο ανθρώπινες, καθολικές αξίες.
Έτσι, με αναφορά τα “τέσσερα κουαρτέτα” του Έλιοτ αλλά και τις «αόρατες πόλεις του Καλβίνο» η ζωγραφική μου άρχισε να συντροφεύει στίχους κ να πλουτίζει από τις εικόνες τους.
Οι τεχνικές και τα υλικά που χρησιμοποίησα είχαν να κάνουν με τη θεματολογία που επέλεγα κάθε φορά.
Και για να σας δώσω κάποια παραδείγματα, στην ανθρωπομορφική ζωγραφική και τους κλειστούς εσωτερικούς χώρους δούλεψα με λάδια.
Στα τοπία, χρησιμοποίησα την ελαφρότητα του ξηρού παστέλ και την διεισδυτικότητα της υδατογραφίες ενώ στην εικονογράφηση της ποίησης μικτές τεχνικές με ακουαρέλες, τέμπερες, εφευρήματα του “τυχαίου”, την μονοτυπία κ την ματιέρα.
–Έχετε υπάρξει μαθητής σπουδαίων δασκάλων όπως ο Νίκος Κεσανλής, ο Γιάννης Μόραλης, ο Δημήτρης Μυταράς και εν συνεχεία μεταλαμπαδεύετε τη γνώση σας και διδάσκετε νέους καλλιτέχνες. Τι συναισθήματα σας δημιουργεί αυτό;
–Είχα την τύχη να βρεθώ δίπλα σε σημαντικούς ζωγράφους αλλά και δάσκαλους όπως τον Μόραλη τον Μυταρά και τον Κεσσανλή.
Από τους δύο πρώτους επηρεάστηκε περισσότερο μιας και μου ταιριάζει η ζωγραφική του χρωστήρα, η ζωγραφική του ” βλέμματος. Η σεζανική , μετασεζανική διδασκαλία του Μόραλη με ενσωμάτωση ακαδημαϊκών αξιών αλλά και η ευρηματική κ πολλές φορές εμπνευσμένη διδασκαλία του Μυταρά με στοιχεία μεταμοντερνισμού καθοδήγησαν τις κορφοπλαστικές αναζητήσεις μου , ενώ οι κατευθύνσεις του Κεσσανλή προκαλούσαν αντιστικτικές αντιθέσεις τα πρώτα σπουδαστικά μου χρόνια.
Η επαφή μου με τα νέα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με τις εικαστικές τέχνες είναι ζωοδοτική και αναμφίβολα αλληλοτροφοδοτούμενη.
Αγαπώ αυτή την πλευρά της επαγγελματικής δραστηριότητας. Την υπηρετώ με πάθος χωρίς κανένα στοιχείο δημοσιουπαλληλισμού. Η μόρφωση αλλά και η παιδεία των νέων αποτελεί βασική επιμέλεια της πολιτείας αλλά και αναπόδραστη ευθύνη για εμάς ως δασκάλους της τέχνης.
–Κατάγεστε από την Τήνο και ο τόπος καταγωγής σας σας έχει επηρεάσει σημαντικά. Τι είναι η Τήνος για σας;
-Η Τήνος αποτελεί έναν επίγειο παράδεισο καθώς η φύση μα και ο αέρας της φουσκώνει τα πανιά, φρεσκάρει την διάθεση, πλουτίζει τις αισθήσεις μου. Λειτουργεί πως να το πω… σαν τροφοδότης ήλιος για μένα προσωπικά αλλά και για τη δουλειά μου.
–Από ποιους καλλιτέχνες έχετε δεχτεί επιρροή;
-Η πύκνωση και η λιτότητα ως βασικά συστατικά της ποίησης, με οδηγούν σε νέους τρόπους απεικόνισης όπου η αλληγορία αποτυπώνεται με ένα σουρεαλιστικό ή μεταφυσικό τρόπο.
Άμεσες ή έμμεσες επιρροές έχω αποκτήσει ζωγραφική του Πάουλ Κλέε (Paul Klee), του Ντελωναί (Robert Delaunay).
-Ποια η σχέση ποίησης και ζωγραφικής;
-Από τους Έλληνες ζωγράφους γοητεύομαι από τον Παπαλουκά και την δωρικότητα του Μαλέα κ από τους σύγχρονους με συγκινεί ο Μποκώρος κ ο Γιώργος ο Ρόρρης.
Στην ποίηση, πέρα από τον Λόρκα, έχω διαβάσει Νερούντα, Ράινερ Μαρία Ρίλκε και φυσικά αγαπώ την ποίηση του Ρίτσου, του Αναγνωστάκη.
Με δυο λόγια, η ποίηση λειτουργεί σε μένα σαν την λεκτική απόδοση μιας εικόνας ενώ η ζωγραφική αποτυπώνει με τον πιο ποιητικό τρόπο τη φύση ή ακόμα κ την σκέψη του ανθρώπου.
–Στην τελευταία σας έκθεση που παρουσιάσατε στην γκαλερί Zivasart στο Μαρούσι με τίτλο «Σονέτα του απρόβλεπτου έρωτα» διαφαίνεται η καταλυτική επίδραση του μεγάλου Ισπανού ποιητή στη σκέψη και στην έκφραση σας. Μιλήστε μας γι αυτό.
-Η προσωπικότητα του Λόρκα εκφράζει με τον πιο εύγλωττο, ονειρικό, φαντασιακό τρόπο από τη μια τη γιορτή και τη χαρά της ζωής και από την άλλη με τον πλέον τραγικό τρόπο μιλάει για τη βία, τον θάνατο κ την καταστροφή, συνθέτοντας με τις πλέον ακραίες αντιθέσεις την παραδοξότητα της ζωής.
Η προσέγγιση μου στο Λόρκα ακουμπάει τη λυρική του πλευρά γιατί όπως έλεγε κ ο ίδιος….” Ο λυρισμός είναι ίσως ο μόνος που μπορεί να μας σώσει μπροστά στην αιωνιότητα”.
–Ποια τα μελλοντικά σας σχέδια;
-Θα συνεχίζομαι να δουλεύω στην εικονογράφηση του ποιητικού λόγου γιατί αυτό είναι κάτι που με συγκινεί και με εκφράζει.
Η έκθεση τέλεσε υπό την αιγίδα του Ισπανικού Μορφωτικού ινστιτούτου Θερβάντες.
Ζήστε την Κορυφή των Κινεζικών Ακροβατικών στο Flying Fairy Chinese Acrobatic Show!
Η παράσταση μεταφέρει σε άλλο επίπεδο δυσκολίας τα απίστευτα ακροβατικά, σε συνδυασμό με...
Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί Cookies τα οποία συνεισφέρουν ώστε να παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε την χρήση των Cookies.Αποδέχομαι την χρήση των Cookies